milloin kertoa paniikkikohtauksista?

niinkyllästynytelämään

Nii, saan melko usein paniikki/ahdistuskohtauksia. Oon saanut niitä jo viime keväästä lähtien. Joskus ettei tule viikkoon ja joskus jopa kahdesti päivässä.

tänään oon saanu kaks kertaa melkein peräkkäin. Olo on tosi väsynyt ja outo.
inhoon niitä ne tulee ihan yhtäkkiä missä vain, onneksi sen verran osaan pidätellä niitä et pääsen pois toisten silmistä. Yleisemmin paniikkikohtaus tulee illalla tai kun olen kävelyllä. Musiikin kuuntelu on auttanut siihen. En varmaan uskaltaisi mennä ilman kuulokkeita ulos...

siis en tiiä miks Tää on niin vaikeeta mulle mut en pysty kertoo tästä kellekään. Kelle kertoisin? Miten te ootte hoitanut asian?
käyn psykologilla, mutta en osaa Oikeen puhua sillekkään...:(

4

132

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moi. Tarttet vertauskohdan oloilles, ainakin minä tarvitsin. Olot on hirveitä, ymmärrän.
      Onko opiskelut tai työelämä kärsiny tästä?

• niinkyllästynytelämään

Niin tarvitsisin. Ei oo opiskelua ainakaan vielä vaikeuttanut, paitsi kohtauksen jälkeen on hankala enää keskittyä. Mutta nykyään välttelen sosiaalisia tilanteita, masennuksen takia kaverisuhteet lähes olemattomat ennestään...

• niinkyllästynytelämään kirjoitti:

Niin tarvitsisin. Ei oo opiskelua ainakaan vielä vaikeuttanut, paitsi kohtauksen jälkeen on hankala enää keskittyä. Mutta nykyään välttelen sosiaalisia tilanteita, masennuksen takia kaverisuhteet lähes olemattomat ennestään...

Ei kannata vältellä tilanteita aina, sillä se pitkittää parantumista. Vanhemmille ainakin kannattaa kertoa, koska sinun täytyy saada johonkin luottamusta nostava kontakti. Sen jälkeen tunnet rentoutuvasi henkilön seurassa. Yhtä helvettiähän ahdistus ja paniikki on, mutta esimerkiksi jos saat kohtauksen kaupassa. Älä ryntää ulos vaan mene hyllyjen väliin katselemaan tavaroita. Se auttaa monesti.

• we see the same sun

Ilman muuta kannattaa asiasta kertoa vanhemmille ja parhaille ystäville. Voit myös pyytää kavereitasi lukemaan paniikkihäiriöstä, jos tuntuu ettet itse osaa täysin selittää asiaa. Toki olisi hyvä, jos kuvailisit itse, millaisia olotiloja käyt läpi.

Paniikkikohtaus on kamala, mutta on hyvä itse tiedostaa, ettei siitä seuraa mitään katastrofaalista. Itse ainakin toisinaan tietoisesti annan kohtauksen tulla ja mennä ohi. Sehän on ihan hirveätä, mutta tosiasia on kuitenkin se, ettei kohtausta pysty aina välttämään mitenkään.
      Kaikki konkreettinen tekeminen auttaa myös selättämään kohtauksen, koska silloin sinun tulee keskittyä johonkin muuhun, kuin omaan olotilaasi.

Nyt vaan rohkeasti puhut asiasta, sillä saatat jopa yllättyä, kuinka paljon
      helpottaa jo se, että joku tietää paniikkihäiriöstäsi :)!

Kaikkea hyvää! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      59
      3511
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2846
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      148
      2673
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2341
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      357
      2083
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      160
      1800
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      76
      1505
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1348
    9. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      38
      1313
    10. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      24
      1224
    Aihe