Koskien erityisesti matikkaa: mihin tarvitaan opeopintoja, jos työn oppii käytännössä? Siihen, ettei niitä käytäntöjä koskaan oppisi!
http://peruskoulupesula.blogspot.fi/2013/09/opettajaopinnot-hienot-mutta-hyodyttomat.html
Matikanopeopiskelijoille ja sellaisiksi aikoville
3
266
Vastaukset
- Turhautunut matemati
Täytyy kyllä sanoa, että matemaattisten aineiden opettajat kärsivät pedagogisista opinnoista, jotka yleensä on suunniteltu luokanopettajille tai muille aineille.
Parhain esimerkki on tieto- ja viestintäteknologian käyttö opetuskäytössä -kurssi, harjoitellaan blogitekstien kirjoittamista ja moodle ympäristön käyttöä. Matikan puolella olisi paljon matemaattisia sovelluksia, joihin pitäisi perehtyä (Geogebra, laskinten ohjelmat, mittauslaitteet), mutta nämä sivuutetaan kokonaan. Kuinka monesti matikassa on blogeja kirjoiteltu? Lisäksi miksi tutkia moodle-alustaa, kun kumminkin kouluissa käytetään Wilmaa?
Muutenkin kurssien opetus on suorastaan paradoksaalista. Aluksi mainitaan kuinka konstruktivisteseen opetukseen tulisi pyrkiä hinnalla millä hyvänsä, mutta kumminkin kasvatustieteilijöiden oma opetus on behavioristisempaa mitä voisi kuvitella. Parhaimmillaan luennoitsija on niin itseään täynä, että paasaa vain omista tutkimuksistaan ja kuinka hänen avulla on voitu selvittää jotain.
Kaiken kruunaa myös se, että tenttikirjat (joita yleensä ei ole riittävästi kirjastoissa) ovat ympäripyöreästi kirjoitettuja, parhaimmillaan luennoitsijan itse kirjoittamia, joita hän sitten luennon alussa myy kovaan hintaan. Mikä ongelma luennoitsijalla olisi tehdä riittävän hyvät luentomonisteet kuten matikan puolen opettajatkin tekevät?
Kuitenkin pedagogisissa opinnoissa on muutama hyvä puoli matemaattisten alojen oppilaille. Erilaisissa harjoitteluissa saa ammattitaitoisempaa ohjausta, kun valvovat opettajat neuvovat kuinka käytännössä asiat hoidetaan. Monelle saattaa jopa tulla järkytyksenä, että ei se konstruktivismi toimikaan ihan kaikessa. Yksi asia pitää aina opettaa behavioristisesti. Arvaako kukaan mikä?- Pesula
Arvaan, että mielestäsi opeopinnot. Tulitko lukeneeksi blogista aiheeseen liittyvän keskustelun? Sinne tuli todella hyviä pointteja, kannattaa vilkaista!
Behaviorismin ongelma on soveltamisen vaikeus. Jos opetetaan juurta jaksain GeoGebra, miten toimia, kun kymmenen vuoden päästä opetus perustuukin johonkin ihan muuhun? Miten opeopiskelijan autonomia kehittyy behavioristisella otteella? Miten ope, joka ei osaa kuin toistaa vanhaa, saa omat oppilaansa tekemään jotakin muuta?
Sinänsä uskon, että opetus yliopistolla voi olla ajoittain mitä sattuu, vielä kun ei täydellisessä maailmassa eletä. Mitä tulee toisaalta luennoitsijoiden viittauksiin omiin tutkimuksiinsa, on se juuri sitä, mitä heidän tuleekin tehdä: tuoda esiin uusimpia tuloksia omalta asinatuntijuusalueeltaan. Pedagogiset opinnot laajana pakettina tarjoaa kuitenkin muutakin, esim juuri harjoittelut ja niiden kautta tapahtuva käytännön oppi. Jos kuitenkin käytännön opin näkee ainoaksi hyödylliseksi, myöntyy samalla siihen, ettei näe opettajuutta uutta luovana, vaan kopioimistehtävänä.
Tässä luettavaa matikanopekoulutuksen todellisista puutteista:
http://peruskoulupesula.blogspot.fi/2013/10/ei-oo-muistikuvaa.html - Turhautuneempi fysii
Pesula kirjoitti:
Arvaan, että mielestäsi opeopinnot. Tulitko lukeneeksi blogista aiheeseen liittyvän keskustelun? Sinne tuli todella hyviä pointteja, kannattaa vilkaista!
Behaviorismin ongelma on soveltamisen vaikeus. Jos opetetaan juurta jaksain GeoGebra, miten toimia, kun kymmenen vuoden päästä opetus perustuukin johonkin ihan muuhun? Miten opeopiskelijan autonomia kehittyy behavioristisella otteella? Miten ope, joka ei osaa kuin toistaa vanhaa, saa omat oppilaansa tekemään jotakin muuta?
Sinänsä uskon, että opetus yliopistolla voi olla ajoittain mitä sattuu, vielä kun ei täydellisessä maailmassa eletä. Mitä tulee toisaalta luennoitsijoiden viittauksiin omiin tutkimuksiinsa, on se juuri sitä, mitä heidän tuleekin tehdä: tuoda esiin uusimpia tuloksia omalta asinatuntijuusalueeltaan. Pedagogiset opinnot laajana pakettina tarjoaa kuitenkin muutakin, esim juuri harjoittelut ja niiden kautta tapahtuva käytännön oppi. Jos kuitenkin käytännön opin näkee ainoaksi hyödylliseksi, myöntyy samalla siihen, ettei näe opettajuutta uutta luovana, vaan kopioimistehtävänä.
Tässä luettavaa matikanopekoulutuksen todellisista puutteista:
http://peruskoulupesula.blogspot.fi/2013/10/ei-oo-muistikuvaa.htmlVäärin, kyseessä ei ole opeopinnot. Jokainen fysiikan, kemian ja myös teknisen, kotitalouden ja liikunnan opettaja tietää, mitä ei voida opettaa konstruktivistisesti. Pikku vinkki. Sinänsä konstruktivismi siinä oppimistilanteessa toimisi, mutta laki ja yleiset normit eivät sitä salli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks
Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann2832234Olen niin kesken
Omien asioiden suhteen etkä voi odottaa loputtomiin. Mun on muutenkin niin vaikea suhun luottaa vaikka joku ihme syvyys161660Tietääkö joku ylläpidosta?
Miten näillä palstoilla tomii tuo ylläpito, onko sitä yli päätään olemassa vai ovatko huhut totta että on palstan kirjoi2141342- 791157
Auttaja paikalla. Kerro huolesi. (Osa 2)
Voin auttaa sinua näkemään tilanteesi uudesta näkökulmasta. Voin antaa lohtua, toivoa ja rohkeutta. Olen elänyt maan pä1851155Nainen olet ensimmäinen tarpeeksi vahva
joka kestää tämän kokonaisuuden, minut. Persoonani, tunteeni, kipuni, pelkoni. Olen aina pidätellyt itseäni ja antanut v60963TTK:sta tippunut Sara Siipola rehellisenä Jurza-open kanssa: "Että jaa, siinäkö..."
Tippuiko oikea TTK-pari ensimmäisenä? Joka tapauksessa iso kiitos tansseistanne Sara ja Jurza Tanssii Tähtien Kanssa -p18944Martina ei mennyt naimisiin
IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva136920- 51876
Mä tuun aina rakastamaan sua J
Mutta en pysty kertomaan, että mikä mulla on hätänä. Mä en kertakaikkiaan pysty. Joskus naureskelit muiden ihmisten vai61843