Matikanopeopiskelijoille ja sellaisiksi aikoville

Pesula

3

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turhautunut matemati

      Täytyy kyllä sanoa, että matemaattisten aineiden opettajat kärsivät pedagogisista opinnoista, jotka yleensä on suunniteltu luokanopettajille tai muille aineille.

      Parhain esimerkki on tieto- ja viestintäteknologian käyttö opetuskäytössä -kurssi, harjoitellaan blogitekstien kirjoittamista ja moodle ympäristön käyttöä. Matikan puolella olisi paljon matemaattisia sovelluksia, joihin pitäisi perehtyä (Geogebra, laskinten ohjelmat, mittauslaitteet), mutta nämä sivuutetaan kokonaan. Kuinka monesti matikassa on blogeja kirjoiteltu? Lisäksi miksi tutkia moodle-alustaa, kun kumminkin kouluissa käytetään Wilmaa?

      Muutenkin kurssien opetus on suorastaan paradoksaalista. Aluksi mainitaan kuinka konstruktivisteseen opetukseen tulisi pyrkiä hinnalla millä hyvänsä, mutta kumminkin kasvatustieteilijöiden oma opetus on behavioristisempaa mitä voisi kuvitella. Parhaimmillaan luennoitsija on niin itseään täynä, että paasaa vain omista tutkimuksistaan ja kuinka hänen avulla on voitu selvittää jotain.

      Kaiken kruunaa myös se, että tenttikirjat (joita yleensä ei ole riittävästi kirjastoissa) ovat ympäripyöreästi kirjoitettuja, parhaimmillaan luennoitsijan itse kirjoittamia, joita hän sitten luennon alussa myy kovaan hintaan. Mikä ongelma luennoitsijalla olisi tehdä riittävän hyvät luentomonisteet kuten matikan puolen opettajatkin tekevät?

      Kuitenkin pedagogisissa opinnoissa on muutama hyvä puoli matemaattisten alojen oppilaille. Erilaisissa harjoitteluissa saa ammattitaitoisempaa ohjausta, kun valvovat opettajat neuvovat kuinka käytännössä asiat hoidetaan. Monelle saattaa jopa tulla järkytyksenä, että ei se konstruktivismi toimikaan ihan kaikessa. Yksi asia pitää aina opettaa behavioristisesti. Arvaako kukaan mikä?

      • Pesula

        Arvaan, että mielestäsi opeopinnot. Tulitko lukeneeksi blogista aiheeseen liittyvän keskustelun? Sinne tuli todella hyviä pointteja, kannattaa vilkaista!

        Behaviorismin ongelma on soveltamisen vaikeus. Jos opetetaan juurta jaksain GeoGebra, miten toimia, kun kymmenen vuoden päästä opetus perustuukin johonkin ihan muuhun? Miten opeopiskelijan autonomia kehittyy behavioristisella otteella? Miten ope, joka ei osaa kuin toistaa vanhaa, saa omat oppilaansa tekemään jotakin muuta?

        Sinänsä uskon, että opetus yliopistolla voi olla ajoittain mitä sattuu, vielä kun ei täydellisessä maailmassa eletä. Mitä tulee toisaalta luennoitsijoiden viittauksiin omiin tutkimuksiinsa, on se juuri sitä, mitä heidän tuleekin tehdä: tuoda esiin uusimpia tuloksia omalta asinatuntijuusalueeltaan. Pedagogiset opinnot laajana pakettina tarjoaa kuitenkin muutakin, esim juuri harjoittelut ja niiden kautta tapahtuva käytännön oppi. Jos kuitenkin käytännön opin näkee ainoaksi hyödylliseksi, myöntyy samalla siihen, ettei näe opettajuutta uutta luovana, vaan kopioimistehtävänä.

        Tässä luettavaa matikanopekoulutuksen todellisista puutteista:

        http://peruskoulupesula.blogspot.fi/2013/10/ei-oo-muistikuvaa.html


      • Turhautuneempi fysii
        Pesula kirjoitti:

        Arvaan, että mielestäsi opeopinnot. Tulitko lukeneeksi blogista aiheeseen liittyvän keskustelun? Sinne tuli todella hyviä pointteja, kannattaa vilkaista!

        Behaviorismin ongelma on soveltamisen vaikeus. Jos opetetaan juurta jaksain GeoGebra, miten toimia, kun kymmenen vuoden päästä opetus perustuukin johonkin ihan muuhun? Miten opeopiskelijan autonomia kehittyy behavioristisella otteella? Miten ope, joka ei osaa kuin toistaa vanhaa, saa omat oppilaansa tekemään jotakin muuta?

        Sinänsä uskon, että opetus yliopistolla voi olla ajoittain mitä sattuu, vielä kun ei täydellisessä maailmassa eletä. Mitä tulee toisaalta luennoitsijoiden viittauksiin omiin tutkimuksiinsa, on se juuri sitä, mitä heidän tuleekin tehdä: tuoda esiin uusimpia tuloksia omalta asinatuntijuusalueeltaan. Pedagogiset opinnot laajana pakettina tarjoaa kuitenkin muutakin, esim juuri harjoittelut ja niiden kautta tapahtuva käytännön oppi. Jos kuitenkin käytännön opin näkee ainoaksi hyödylliseksi, myöntyy samalla siihen, ettei näe opettajuutta uutta luovana, vaan kopioimistehtävänä.

        Tässä luettavaa matikanopekoulutuksen todellisista puutteista:

        http://peruskoulupesula.blogspot.fi/2013/10/ei-oo-muistikuvaa.html

        Väärin, kyseessä ei ole opeopinnot. Jokainen fysiikan, kemian ja myös teknisen, kotitalouden ja liikunnan opettaja tietää, mitä ei voida opettaa konstruktivistisesti. Pikku vinkki. Sinänsä konstruktivismi siinä oppimistilanteessa toimisi, mutta laki ja yleiset normit eivät sitä salli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

      Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      173
      22269
    2. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

      Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      74
      9486
    3. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      29
      7470
    4. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

      Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      80
      6315
    5. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

      Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      182
      5950
    6. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      34
      4966
    7. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

      Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      108
      4620
    8. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      101
      4376
    9. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

      Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      86
      2049
    10. Marin vetäs lopullisesti maton alta hallitusyhteistyöltä Kepun kanssa

      Kurvinen on jo ennättänyt kommentoimaan, ettei Kepu ole koskaan enää kiinnostunut vasemmiston kanssa hallituspaikasta, k
      Maailman menoa
      79
      1345
    Aihe