Matikanopeopiskelijoille ja sellaisiksi aikoville

Pesula

3

277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turhautunut matemati

      Täytyy kyllä sanoa, että matemaattisten aineiden opettajat kärsivät pedagogisista opinnoista, jotka yleensä on suunniteltu luokanopettajille tai muille aineille.

      Parhain esimerkki on tieto- ja viestintäteknologian käyttö opetuskäytössä -kurssi, harjoitellaan blogitekstien kirjoittamista ja moodle ympäristön käyttöä. Matikan puolella olisi paljon matemaattisia sovelluksia, joihin pitäisi perehtyä (Geogebra, laskinten ohjelmat, mittauslaitteet), mutta nämä sivuutetaan kokonaan. Kuinka monesti matikassa on blogeja kirjoiteltu? Lisäksi miksi tutkia moodle-alustaa, kun kumminkin kouluissa käytetään Wilmaa?

      Muutenkin kurssien opetus on suorastaan paradoksaalista. Aluksi mainitaan kuinka konstruktivisteseen opetukseen tulisi pyrkiä hinnalla millä hyvänsä, mutta kumminkin kasvatustieteilijöiden oma opetus on behavioristisempaa mitä voisi kuvitella. Parhaimmillaan luennoitsija on niin itseään täynä, että paasaa vain omista tutkimuksistaan ja kuinka hänen avulla on voitu selvittää jotain.

      Kaiken kruunaa myös se, että tenttikirjat (joita yleensä ei ole riittävästi kirjastoissa) ovat ympäripyöreästi kirjoitettuja, parhaimmillaan luennoitsijan itse kirjoittamia, joita hän sitten luennon alussa myy kovaan hintaan. Mikä ongelma luennoitsijalla olisi tehdä riittävän hyvät luentomonisteet kuten matikan puolen opettajatkin tekevät?

      Kuitenkin pedagogisissa opinnoissa on muutama hyvä puoli matemaattisten alojen oppilaille. Erilaisissa harjoitteluissa saa ammattitaitoisempaa ohjausta, kun valvovat opettajat neuvovat kuinka käytännössä asiat hoidetaan. Monelle saattaa jopa tulla järkytyksenä, että ei se konstruktivismi toimikaan ihan kaikessa. Yksi asia pitää aina opettaa behavioristisesti. Arvaako kukaan mikä?

      • Pesula

        Arvaan, että mielestäsi opeopinnot. Tulitko lukeneeksi blogista aiheeseen liittyvän keskustelun? Sinne tuli todella hyviä pointteja, kannattaa vilkaista!

        Behaviorismin ongelma on soveltamisen vaikeus. Jos opetetaan juurta jaksain GeoGebra, miten toimia, kun kymmenen vuoden päästä opetus perustuukin johonkin ihan muuhun? Miten opeopiskelijan autonomia kehittyy behavioristisella otteella? Miten ope, joka ei osaa kuin toistaa vanhaa, saa omat oppilaansa tekemään jotakin muuta?

        Sinänsä uskon, että opetus yliopistolla voi olla ajoittain mitä sattuu, vielä kun ei täydellisessä maailmassa eletä. Mitä tulee toisaalta luennoitsijoiden viittauksiin omiin tutkimuksiinsa, on se juuri sitä, mitä heidän tuleekin tehdä: tuoda esiin uusimpia tuloksia omalta asinatuntijuusalueeltaan. Pedagogiset opinnot laajana pakettina tarjoaa kuitenkin muutakin, esim juuri harjoittelut ja niiden kautta tapahtuva käytännön oppi. Jos kuitenkin käytännön opin näkee ainoaksi hyödylliseksi, myöntyy samalla siihen, ettei näe opettajuutta uutta luovana, vaan kopioimistehtävänä.

        Tässä luettavaa matikanopekoulutuksen todellisista puutteista:

        http://peruskoulupesula.blogspot.fi/2013/10/ei-oo-muistikuvaa.html


      • Turhautuneempi fysii
        Pesula kirjoitti:

        Arvaan, että mielestäsi opeopinnot. Tulitko lukeneeksi blogista aiheeseen liittyvän keskustelun? Sinne tuli todella hyviä pointteja, kannattaa vilkaista!

        Behaviorismin ongelma on soveltamisen vaikeus. Jos opetetaan juurta jaksain GeoGebra, miten toimia, kun kymmenen vuoden päästä opetus perustuukin johonkin ihan muuhun? Miten opeopiskelijan autonomia kehittyy behavioristisella otteella? Miten ope, joka ei osaa kuin toistaa vanhaa, saa omat oppilaansa tekemään jotakin muuta?

        Sinänsä uskon, että opetus yliopistolla voi olla ajoittain mitä sattuu, vielä kun ei täydellisessä maailmassa eletä. Mitä tulee toisaalta luennoitsijoiden viittauksiin omiin tutkimuksiinsa, on se juuri sitä, mitä heidän tuleekin tehdä: tuoda esiin uusimpia tuloksia omalta asinatuntijuusalueeltaan. Pedagogiset opinnot laajana pakettina tarjoaa kuitenkin muutakin, esim juuri harjoittelut ja niiden kautta tapahtuva käytännön oppi. Jos kuitenkin käytännön opin näkee ainoaksi hyödylliseksi, myöntyy samalla siihen, ettei näe opettajuutta uutta luovana, vaan kopioimistehtävänä.

        Tässä luettavaa matikanopekoulutuksen todellisista puutteista:

        http://peruskoulupesula.blogspot.fi/2013/10/ei-oo-muistikuvaa.html

        Väärin, kyseessä ei ole opeopinnot. Jokainen fysiikan, kemian ja myös teknisen, kotitalouden ja liikunnan opettaja tietää, mitä ei voida opettaa konstruktivistisesti. Pikku vinkki. Sinänsä konstruktivismi siinä oppimistilanteessa toimisi, mutta laki ja yleiset normit eivät sitä salli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      496
      8648
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      127
      5940
    3. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      294
      4939
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      59
      4657
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      74
      4216
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      164
      3982
    7. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      172
      3808
    8. Sinun ja kaivatun nimikirjaimet

      Mitkä ne on ? Meillä H❤️M 👩‍❤️‍👩
      Ikävä
      91
      1768
    9. Onko sinulla ja kaivatulla

      joku yhteinen tärkeä paikka?
      Ikävä
      99
      1302
    10. sä oot ehkä

      maailman omituisin tyyppi
      Ikävä
      47
      909
    Aihe