Koskien erityisesti matikkaa: mihin tarvitaan opeopintoja, jos työn oppii käytännössä? Siihen, ettei niitä käytäntöjä koskaan oppisi!
http://peruskoulupesula.blogspot.fi/2013/09/opettajaopinnot-hienot-mutta-hyodyttomat.html
Matikanopeopiskelijoille ja sellaisiksi aikoville
3
248
Vastaukset
- Turhautunut matemati
Täytyy kyllä sanoa, että matemaattisten aineiden opettajat kärsivät pedagogisista opinnoista, jotka yleensä on suunniteltu luokanopettajille tai muille aineille.
Parhain esimerkki on tieto- ja viestintäteknologian käyttö opetuskäytössä -kurssi, harjoitellaan blogitekstien kirjoittamista ja moodle ympäristön käyttöä. Matikan puolella olisi paljon matemaattisia sovelluksia, joihin pitäisi perehtyä (Geogebra, laskinten ohjelmat, mittauslaitteet), mutta nämä sivuutetaan kokonaan. Kuinka monesti matikassa on blogeja kirjoiteltu? Lisäksi miksi tutkia moodle-alustaa, kun kumminkin kouluissa käytetään Wilmaa?
Muutenkin kurssien opetus on suorastaan paradoksaalista. Aluksi mainitaan kuinka konstruktivisteseen opetukseen tulisi pyrkiä hinnalla millä hyvänsä, mutta kumminkin kasvatustieteilijöiden oma opetus on behavioristisempaa mitä voisi kuvitella. Parhaimmillaan luennoitsija on niin itseään täynä, että paasaa vain omista tutkimuksistaan ja kuinka hänen avulla on voitu selvittää jotain.
Kaiken kruunaa myös se, että tenttikirjat (joita yleensä ei ole riittävästi kirjastoissa) ovat ympäripyöreästi kirjoitettuja, parhaimmillaan luennoitsijan itse kirjoittamia, joita hän sitten luennon alussa myy kovaan hintaan. Mikä ongelma luennoitsijalla olisi tehdä riittävän hyvät luentomonisteet kuten matikan puolen opettajatkin tekevät?
Kuitenkin pedagogisissa opinnoissa on muutama hyvä puoli matemaattisten alojen oppilaille. Erilaisissa harjoitteluissa saa ammattitaitoisempaa ohjausta, kun valvovat opettajat neuvovat kuinka käytännössä asiat hoidetaan. Monelle saattaa jopa tulla järkytyksenä, että ei se konstruktivismi toimikaan ihan kaikessa. Yksi asia pitää aina opettaa behavioristisesti. Arvaako kukaan mikä?- Pesula
Arvaan, että mielestäsi opeopinnot. Tulitko lukeneeksi blogista aiheeseen liittyvän keskustelun? Sinne tuli todella hyviä pointteja, kannattaa vilkaista!
Behaviorismin ongelma on soveltamisen vaikeus. Jos opetetaan juurta jaksain GeoGebra, miten toimia, kun kymmenen vuoden päästä opetus perustuukin johonkin ihan muuhun? Miten opeopiskelijan autonomia kehittyy behavioristisella otteella? Miten ope, joka ei osaa kuin toistaa vanhaa, saa omat oppilaansa tekemään jotakin muuta?
Sinänsä uskon, että opetus yliopistolla voi olla ajoittain mitä sattuu, vielä kun ei täydellisessä maailmassa eletä. Mitä tulee toisaalta luennoitsijoiden viittauksiin omiin tutkimuksiinsa, on se juuri sitä, mitä heidän tuleekin tehdä: tuoda esiin uusimpia tuloksia omalta asinatuntijuusalueeltaan. Pedagogiset opinnot laajana pakettina tarjoaa kuitenkin muutakin, esim juuri harjoittelut ja niiden kautta tapahtuva käytännön oppi. Jos kuitenkin käytännön opin näkee ainoaksi hyödylliseksi, myöntyy samalla siihen, ettei näe opettajuutta uutta luovana, vaan kopioimistehtävänä.
Tässä luettavaa matikanopekoulutuksen todellisista puutteista:
http://peruskoulupesula.blogspot.fi/2013/10/ei-oo-muistikuvaa.html - Turhautuneempi fysii
Pesula kirjoitti:
Arvaan, että mielestäsi opeopinnot. Tulitko lukeneeksi blogista aiheeseen liittyvän keskustelun? Sinne tuli todella hyviä pointteja, kannattaa vilkaista!
Behaviorismin ongelma on soveltamisen vaikeus. Jos opetetaan juurta jaksain GeoGebra, miten toimia, kun kymmenen vuoden päästä opetus perustuukin johonkin ihan muuhun? Miten opeopiskelijan autonomia kehittyy behavioristisella otteella? Miten ope, joka ei osaa kuin toistaa vanhaa, saa omat oppilaansa tekemään jotakin muuta?
Sinänsä uskon, että opetus yliopistolla voi olla ajoittain mitä sattuu, vielä kun ei täydellisessä maailmassa eletä. Mitä tulee toisaalta luennoitsijoiden viittauksiin omiin tutkimuksiinsa, on se juuri sitä, mitä heidän tuleekin tehdä: tuoda esiin uusimpia tuloksia omalta asinatuntijuusalueeltaan. Pedagogiset opinnot laajana pakettina tarjoaa kuitenkin muutakin, esim juuri harjoittelut ja niiden kautta tapahtuva käytännön oppi. Jos kuitenkin käytännön opin näkee ainoaksi hyödylliseksi, myöntyy samalla siihen, ettei näe opettajuutta uutta luovana, vaan kopioimistehtävänä.
Tässä luettavaa matikanopekoulutuksen todellisista puutteista:
http://peruskoulupesula.blogspot.fi/2013/10/ei-oo-muistikuvaa.htmlVäärin, kyseessä ei ole opeopinnot. Jokainen fysiikan, kemian ja myös teknisen, kotitalouden ja liikunnan opettaja tietää, mitä ei voida opettaa konstruktivistisesti. Pikku vinkki. Sinänsä konstruktivismi siinä oppimistilanteessa toimisi, mutta laki ja yleiset normit eivät sitä salli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2152846
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1272736En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.781783Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2371342Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va641324- 471108
- 991011
- 109866
- 46833
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6833