Matikanopeopiskelijoille ja sellaisiksi aikoville

Pesula

3

266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turhautunut matemati

      Täytyy kyllä sanoa, että matemaattisten aineiden opettajat kärsivät pedagogisista opinnoista, jotka yleensä on suunniteltu luokanopettajille tai muille aineille.

      Parhain esimerkki on tieto- ja viestintäteknologian käyttö opetuskäytössä -kurssi, harjoitellaan blogitekstien kirjoittamista ja moodle ympäristön käyttöä. Matikan puolella olisi paljon matemaattisia sovelluksia, joihin pitäisi perehtyä (Geogebra, laskinten ohjelmat, mittauslaitteet), mutta nämä sivuutetaan kokonaan. Kuinka monesti matikassa on blogeja kirjoiteltu? Lisäksi miksi tutkia moodle-alustaa, kun kumminkin kouluissa käytetään Wilmaa?

      Muutenkin kurssien opetus on suorastaan paradoksaalista. Aluksi mainitaan kuinka konstruktivisteseen opetukseen tulisi pyrkiä hinnalla millä hyvänsä, mutta kumminkin kasvatustieteilijöiden oma opetus on behavioristisempaa mitä voisi kuvitella. Parhaimmillaan luennoitsija on niin itseään täynä, että paasaa vain omista tutkimuksistaan ja kuinka hänen avulla on voitu selvittää jotain.

      Kaiken kruunaa myös se, että tenttikirjat (joita yleensä ei ole riittävästi kirjastoissa) ovat ympäripyöreästi kirjoitettuja, parhaimmillaan luennoitsijan itse kirjoittamia, joita hän sitten luennon alussa myy kovaan hintaan. Mikä ongelma luennoitsijalla olisi tehdä riittävän hyvät luentomonisteet kuten matikan puolen opettajatkin tekevät?

      Kuitenkin pedagogisissa opinnoissa on muutama hyvä puoli matemaattisten alojen oppilaille. Erilaisissa harjoitteluissa saa ammattitaitoisempaa ohjausta, kun valvovat opettajat neuvovat kuinka käytännössä asiat hoidetaan. Monelle saattaa jopa tulla järkytyksenä, että ei se konstruktivismi toimikaan ihan kaikessa. Yksi asia pitää aina opettaa behavioristisesti. Arvaako kukaan mikä?

      • Pesula

        Arvaan, että mielestäsi opeopinnot. Tulitko lukeneeksi blogista aiheeseen liittyvän keskustelun? Sinne tuli todella hyviä pointteja, kannattaa vilkaista!

        Behaviorismin ongelma on soveltamisen vaikeus. Jos opetetaan juurta jaksain GeoGebra, miten toimia, kun kymmenen vuoden päästä opetus perustuukin johonkin ihan muuhun? Miten opeopiskelijan autonomia kehittyy behavioristisella otteella? Miten ope, joka ei osaa kuin toistaa vanhaa, saa omat oppilaansa tekemään jotakin muuta?

        Sinänsä uskon, että opetus yliopistolla voi olla ajoittain mitä sattuu, vielä kun ei täydellisessä maailmassa eletä. Mitä tulee toisaalta luennoitsijoiden viittauksiin omiin tutkimuksiinsa, on se juuri sitä, mitä heidän tuleekin tehdä: tuoda esiin uusimpia tuloksia omalta asinatuntijuusalueeltaan. Pedagogiset opinnot laajana pakettina tarjoaa kuitenkin muutakin, esim juuri harjoittelut ja niiden kautta tapahtuva käytännön oppi. Jos kuitenkin käytännön opin näkee ainoaksi hyödylliseksi, myöntyy samalla siihen, ettei näe opettajuutta uutta luovana, vaan kopioimistehtävänä.

        Tässä luettavaa matikanopekoulutuksen todellisista puutteista:

        http://peruskoulupesula.blogspot.fi/2013/10/ei-oo-muistikuvaa.html


      • Turhautuneempi fysii
        Pesula kirjoitti:

        Arvaan, että mielestäsi opeopinnot. Tulitko lukeneeksi blogista aiheeseen liittyvän keskustelun? Sinne tuli todella hyviä pointteja, kannattaa vilkaista!

        Behaviorismin ongelma on soveltamisen vaikeus. Jos opetetaan juurta jaksain GeoGebra, miten toimia, kun kymmenen vuoden päästä opetus perustuukin johonkin ihan muuhun? Miten opeopiskelijan autonomia kehittyy behavioristisella otteella? Miten ope, joka ei osaa kuin toistaa vanhaa, saa omat oppilaansa tekemään jotakin muuta?

        Sinänsä uskon, että opetus yliopistolla voi olla ajoittain mitä sattuu, vielä kun ei täydellisessä maailmassa eletä. Mitä tulee toisaalta luennoitsijoiden viittauksiin omiin tutkimuksiinsa, on se juuri sitä, mitä heidän tuleekin tehdä: tuoda esiin uusimpia tuloksia omalta asinatuntijuusalueeltaan. Pedagogiset opinnot laajana pakettina tarjoaa kuitenkin muutakin, esim juuri harjoittelut ja niiden kautta tapahtuva käytännön oppi. Jos kuitenkin käytännön opin näkee ainoaksi hyödylliseksi, myöntyy samalla siihen, ettei näe opettajuutta uutta luovana, vaan kopioimistehtävänä.

        Tässä luettavaa matikanopekoulutuksen todellisista puutteista:

        http://peruskoulupesula.blogspot.fi/2013/10/ei-oo-muistikuvaa.html

        Väärin, kyseessä ei ole opeopinnot. Jokainen fysiikan, kemian ja myös teknisen, kotitalouden ja liikunnan opettaja tietää, mitä ei voida opettaa konstruktivistisesti. Pikku vinkki. Sinänsä konstruktivismi siinä oppimistilanteessa toimisi, mutta laki ja yleiset normit eivät sitä salli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks

      Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann
      Maailman menoa
      283
      2234
    2. Olen niin kesken

      Omien asioiden suhteen etkä voi odottaa loputtomiin. Mun on muutenkin niin vaikea suhun luottaa vaikka joku ihme syvyys
      Ikävä
      16
      1660
    3. Tietääkö joku ylläpidosta?

      Miten näillä palstoilla tomii tuo ylläpito, onko sitä yli päätään olemassa vai ovatko huhut totta että on palstan kirjoi
      Sinkut
      214
      1342
    4. Minkä ikäinen

      Minkä ikäinen on kaipauksesi kohde?
      Ikävä
      79
      1157
    5. Auttaja paikalla. Kerro huolesi. (Osa 2)

      Voin auttaa sinua näkemään tilanteesi uudesta näkökulmasta. Voin antaa lohtua, toivoa ja rohkeutta. Olen elänyt maan pä
      Ikävä
      185
      1155
    6. Nainen olet ensimmäinen tarpeeksi vahva

      joka kestää tämän kokonaisuuden, minut. Persoonani, tunteeni, kipuni, pelkoni. Olen aina pidätellyt itseäni ja antanut v
      Ikävä
      60
      963
    7. TTK:sta tippunut Sara Siipola rehellisenä Jurza-open kanssa: "Että jaa, siinäkö..."

      Tippuiko oikea TTK-pari ensimmäisenä? Joka tapauksessa iso kiitos tansseistanne Sara ja Jurza Tanssii Tähtien Kanssa -p
      Tanssii tähtien kanssa
      18
      944
    8. Martina ei mennyt naimisiin

      IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      920
    9. Tunnisteita kaipaajille

      Onko jokin juttu mistä sun kaivattu tietää et viesti ois hälle? ☎️📝
      Ikävä
      51
      876
    10. Mä tuun aina rakastamaan sua J

      Mutta en pysty kertomaan, että mikä mulla on hätänä. Mä en kertakaikkiaan pysty. Joskus naureskelit muiden ihmisten vai
      Ikävä
      61
      843
    Aihe