Kotirauha

En jaksa

Ongelmana on anoppi. Anopilla on todettu skitsofrenia ja on ollut työkyvyttömyyseläkkeellä jo yli 20 vuotta. Anoppi on myös kova tunkemaan nenänsä toisten asioihin. On koitettu sanoa hyvällä ja todella pahallakin, että lopettaisi. Ei auta!

Anoppi soittelee, tekstiviestittelee, tunkee karkkipusseja ja muuta krääsää postiluukusta ja muutenkin häiritsee kaikin mahollisin tavoin. Emme vastaa. Oman puhelinnumeroni olen jo vaihtanut uuteen enkä antanut sitä hänelle. Miehelläni on vanha numero, johon kaikki yhteyden otot menevät. Teki jopa facebook-käyttäjän saadakseen lähetettyä minulle viestejä.

Muutimme keväällä uuteen asuntoon, jonka osoitetta emme kertoneet kenellekään, joka voisi sen anopille edes vahingossa lipsauttaa. Vanhankin osoitteemme anoppi sai tietää kiertelemällä puoli kaupunkia postiluukkuja lukien. Nykyään istuskelee myös ostoskeskuksissa, jotta tulisimme vastaan. Näin on itse kertonut.

Itse olen jo aivan täynnä tätä. En ole enää missään tekemisissä kyseisen naisen kanssa. Miehenikin haluaisi laittaa välit poikki. Koko ajan saa olla pelkäämässä, että anoppi tulee oven taakse pimpottelemaan ja saa tietää osoitteemme. Entäpä sitten, jos jossain elämän vaiheessa jommalle kummalle tulee yleinen työhön liittyvä puhelinnumero tai sähköposti, jonka löytää vaikkapa netistä? Roskaa tulee sitten sinne.

Missä menee raja kotirauhan rikkomiseen? Voinko uhata poliisilla? Miten saada elämä normaaliksi ilman koko aikaista pelkäämistä?Ongelmana on anoppi. Anopilla on todettu skitsofrenia

6

399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hattivatti

      Eikö anopin skitsofrenialääkitys tehoa niin että harhat olisivat vaimenneet?
      Asuuko yksin, ottaako lääkkeensä?

      Itselläni on ollut sairas anoppi, jolta aikoinaan leikattiin aivokasvain, jonka seurauksena jäi jonkin sortin vaurio. Vaurio teki sellaisen, että puhe harkitsematonta, ja ajatuskoukerot harhamielisiä.
      Sain kuulla kaikenlaisia möläyttelyjä, loukkaaviakin ja epäasiallisia.

      Kuitenkin ajattelimme, että hän on ihminen, joka tarvitsee omaisiaan ja lastenlastensa seuraa. Emme sulkeneet häntä pois elämästämme, vaikka sen sata kertaa ärsytti ja oli vaivalloista.
      Oli myös hyviä hetkiä.

      Kaksikymmentäviisi vuotta kesti vuoristorataa.
      Anoppi kuoli pois. Oikeasti surimme häntä. Olihan hän sentään lastemme mummo ja mieheni äiti.
      Yllätyksekseni silloin tällöin kaipaan tätä perheemme "Hattivattia", erikoista mummoamme. Samoin lapsemme muistelevat mummelin edesottamuksia. Otimme ne huumorilla vastaan.
      Huumori on paras keino vaikeitten tilanteiden edessä.
      Elämähän ei ole mikään satiinilakana, vaan kyllä siihen kuuluu rypyt ja roiskeet. Siitä se rikkaus tulee

      Äsken kävimme laittamassa anopin hautaa talvikuntoon. Tuli hyvä olo. Jotenkin että kunnioitimme häntä hänen hankalasta sairaudestaan huolimatta. Itselleni anoppi jätti ikään kuin hyvän omantunnon, että emme hylänneet häntä silloin kun hän meitä eniten tarvitsi ja oli hankalimmillaan.
      Joskus voi siis sanoa näinkin: hyvä minä, olin kelpo miniä.

    • 094738+2

      Ihan kiva kertomus Hattivatilla. Täytyy kuitenkin muistaa, että psyykkisesti sairaitakin on monenlaisia, huumorilla ei aina pysty suhtautumaan. Jos häirintä on massiivista, ei normaalia elämää pysty elämään.

      Voitte hakea anopille lähestymiskiellon. Se koskee kaikkea viestintää ja yhteydenottoja. Hakemus käsitellään oikeudessa eli kaikesta pitää olla todisteet, viestit täytyy säästää ja häirinnästä täytyy pitää kirjaa. Ostoskeskuksessa hän kyllä saa vapaasti oleskella, se ei käy todisteeksi.

      Jos tälle tielle lähdette, edessä on siis oikeudenkäynti. Jos hakemus menee oikeudessa läpi, sitä valvoo poliisi. Kiellon rikkomisesta seuraa sakkoja ja poliisin puhuttelu. Suurin osa noudattaa lähestymiskieltoa.

      Oikeudenkäynti on aina raskas ja hidas, joten mieleen tulee, voisiko poika mennä puhumaan äidin lääkärille asiasta. Jos tavattaisiin vain joskus harvoin esimerkiksi pojan kanssa jossakin, ja tästä saataisiin sovituksi hoitohenkilökunnan avustamana, tilanne voisi rauhoittua? Sitä voisi ainakin kokeilla. Psyykkisesti sairas ihminen ei pysty välttämättä eläytymään muiden elämäntilanteeseen. Tässä hoitohenkilökunta voisi häntä auttaa. Miniän ei ole mielestäni pakko anoppia tavata, jos ei halua.

    • en ymmärrä!

      Jännä asenne sulla, kun ihminen sairastuu hänet poistetaan teidän elämästä?

      niin no.. kyse on tietenkin vain anopista eli miehesi äidistä... ei siis ansaitse ihmisarvoista kohtelua, tai yhtään ymmärrystä _ edes sairaana.

    • mene itse hoitoon

      Miten se teitä häiriköi. Tuliko mieleen, että hän on miehesi äitiä ja ikävöi poikaansa? Miten sktsozrenia on syy, että katsot yhteydenotot häiriköimiseksi. TIEDÄTKÖ, skitsozrenia on perinnöllistä (nykyään tutkittu) Häiriköikö lapsesi tai miehesi jos he sairastuvat?

    • ujhyuj

      Ikävä ja surullinen tilanne. Joa anoppis olis ns. "Normaali" niin tohon vois jotain sanoakkin...

      Itselläni oli vastaavanlainen tilanne entisen appiukko kokelaan kanssa. Ennenkun edes tavattiin, niin hän alkoi soittelemaan selitellen mitä ihmeellisempiä asioita, esim oli kova halu kertoa että hän ei ole rikas, joten ihan turhaan kyttään hänen omaisuuttaan... hänellä ja pojalla oli usein riitaa, ja minä kuulema olin se joka yllyttää poikaansa kapinaan ja tarkoituksella haluan katkoamheidän välejään.. yms yms.. hirveä kuulustelu millainen on minun perheeni, ja varmasti hänen tuttavapoliisi tekee taustatutkimuksen minusta ja kokonsuvustani yms yms yms...
      Kun vihdoin tavattiin kahvipöydässä, niiu appi-ukko kokelas oli mielin kielin, mutta se jälkeen soitteleminen jatkui edelleen... en edes mene siihen miten tuo sokea ukko vaimoaan kohteli.. sillon nuorena tyttönä en uskaltanut enkä osannut sanoa mitään.. onneksi en sentään niin tyhmä ollut että olisin naimisiin mennyt... koska alkoi avopuoliso pikkuhiljaa osoittamaan samanlaista vainoharhaista käytöstä... aikani elin siinä henkisessä helvetissä ja lopulta en keksinyt muuta pakotietä kun lähteä. Onneksi pian tapasin elämäni miehen, jonka kanssa ollaan nyt 10 vuotta oltu onnelisesti naimisissa, ja appivanhemmatkin ovat mukavia. Sen pituinen se.

    • -,,

      Kotirauhaa kaipaava aloittaja taitaa itse olla jakautunut persoona. Kukaan terve ei poista sairasta vanhempaa elämästään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1965
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      140
      1445
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe