Haluan lapsen! Mutta en vaan uskalla

pelokas21

Heippa,
minulla on ollut jo kauan vauvakuume.
Olen naimisissa, muuten terve ja onnellinen.

Siitä syystä pelkään raskautta kuin ruttoa...
Mutta silti tahdon sen oman lapsen.

Pahin pelkoni koskee synnytystä, ei niinkään kipuja vaan eri komplikaatioiden mahdollisuutta.
Ensinnäkin, pelkään sektiota kuollakseni.
Hätäsektio olisi vielä kamalampaa.

Katsoin myös eilen erilaiset äidin jossa äiti joutui hengenvaaralliseen tilaan kun synnytyksen jälkeen oli menettänyt n. 2litraa verta.

Ja minulla on kaksi periaatetta joista en poikkea,
En hyväksy itselleni aborttia tai ota verta.

Joten miten voin koskaan synnyttää? Jos tulee verenhukka vaikka mahd. on aika pieni niin kuolenko sitten? näköjään..

En voisi mennö rauhallisin mielin synnärille jos pelkään kuolevani.. :/

13

543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysyisin vaan

      Nyt täytyy kysyä, että mihin perustuu sinulla tuo periaate, ettet ota vastaan verta? Onko se uskontoon liittyvä periaate? Voitko vielä vähän avata myös sitä, että mitä pelkäät noihin sektioihin liittyen?

    • ....................

      Komplikaatiot ovat aika harvinaisia nykymaailmassa. Ongelmat havaitaan jo yleensä hyvissä ajoin ennen synnytystä.
      Mm. vauvojen perätilatarjonnat ja muut asentovirheet, jotka voidaan havaita mm. synnytystapa-arviolla viikoilla 36.
      Äidin ahdas lantio samalla arvioinnilla havaitaan.
      Vauvan rakenteelliset poikkeavuudet havaitaan yleensä nykyajan tarkoissa ultrissa.

      Ainahan voi käydä jotain, mutta yleensä synnytys etenee normaalisti.
      Normaalissa synnytyksessä myöskin verenhukka on harvinaista. Äiti menettää keskimäärin muutaman desin verta. On harvinaista menettää monta litraa.

      Mitä pelkäät sektiossa? Esim. jos joudutaan tekemään hätäsektio. Sinut nukutetaan. Silloin ei ole aikaa alkaa valmistelemaan puudutuksia vaan suoraan vain unten maille. Miksi pelkäät sitä? Vauvan tai äidin hengenvaarasta jos olisi kysymys niin ainakin itse antaisin sairaala henkilökunnan tehdä kaikkensa jotta vauva selvisi.

      Tuo veren vastaanottamis kielto on vissiin joku uskontokysymys?

      Raskaus ja synnytys on sellaisia asioita, joita kukaan ei voi ennustaa. Mutta itse ainakin lohduttauduin ajatuksella että kehomme ovat luotuja kasvattamaan uutta elämää ja kestämään synnytyksen voima, kun itse pelkäsin synnytyksessä taas omaa kestävyyttäni. Vauvoja kun ei tähän maailmaan saa muulla keinoin kun tietty sitten adoptoimalla, mutta mielestäni jos on hedelmällinen niin adoptio ei anna sitä kaikkea iloa mitä kokee odottaessaan ja synnyttäessään. Eikä sitä iloa ja onnea ja rakkautta jota kokee kun saa sen pienen vauvan syliinsä, jota on hartaasti odottanut kokonaiset 9 kuukautta.

    • Pelokas21

      Ensimmäiselle vastaus,
      joo kyllä uskontoon liittyy eli kun noudatamme raamatun neuvoa "karttakaa verta".
      Muttajoo sektiossa pelkään juuri sitä että se menee pieleen ja kuolen verenhukkaan tai muuhun, pelkään hätäsektiossa sitä etten herää enää vaikken sitä tietäisikään enää... Mutta niin :/

      Toiselle vastaus,
      Joo kiitoksia pitkästä vastauksesta,
      pitäisi kai mennä pelkopolille tai jonnekin puhumaan ongelmistani.. Pelkään niin montaa asiaa synnytyksessä.
      Mutta tosiaan totta, oma lapsi on aina oma lapsi! :)

      • gfnfngf

        yllättävän moni saa synnytyksessä lisäverta. ehkä kannattaa jättää lapset muutenkin tekemättä, jos kuulutte johonkin kummalliseen aivopesulahkoon. aika pelottavaa, jos teidän lapsenne tarvitsisi verta jonkin onnettomuuden jälkeen ja te hihhuleina kieltäisitte sen; tosin Suomessa silloin tehdään kiireellinen huostaanotto ja veri annetaan, joten hullut vanhemmat eivät voi lastaan tappaa verenhukkaan.


    • fisutt

      Itselläni on 2 synnytystä takana ja molemmissa verta mennyt yhteensä 100g. Itse en verta nähnyt missään vaiheessa synnytystä.

    • sektio meni hyvin

      Ei sektiota tarvitse pelätä, ihan normaali leikkaus muiden joukossa. Itsellä meni verta sektiossa peräti 550ml, eli tavallinen alatiesynnytyksen verran kuulemma. Verensiirrosta voi aina kieltäytyä, mutta ei ole aina viisas ratkaisu.

    • yrthkyd

      Kyllähän osa näistä, jotka eivät ota vastaan verta, voivat kuitenkin käyttää punasolupesua eli kierrätetään se oma veri takaisin. Jos nyt ajatellaan, että sattuisi se kaikista pahin ja jostain ihmeen syystä vuotaisit litroittain verta. Toki voithan sinä saada kohtuusi vaikka suuren myooman, joka alkaa vuotamaan niin paljon, että olet samassa tilanteessa.

      Mitäpä jos menisit pelkopolille jo vaikka ennen raskautta. Kysele perhesuunnitteluneuvolasta tai äitiysneuvolan puolelta onko teidän kunnassa mahdollista käydä ottamassa asioista selvää ihan oikeasti :D

    • Pelokas21

      Kiitoksia taas vastauksista :)
      Joo minulla on aika perhesuunnitteluun 2kk päästä.

      Siellä kysyn sitten kaikki mieltäni painavat asiat.

      Ihan tuolle yhdelle vastaukselle vastaus:

      EN IKINÄ kieltaisi laittamasta lapseeni verta ennenkuin on tarpeeksi vanha
      päättämään asiasta itse, enkä usko että kukaan samassa uskonnossani (joka ei muuten ole lahko myöskään) tekisi niin. :)

      Olen ollut pienestä pitäen uskonnossani ja itse kävin ottamassa verikortin lompakkoon 18-vuotiaana omasta tahdosta, kukaan ei pakottanut vaan aina sanottiin että jos niin haluaa tehdä niin jokainen siitä päättää kuitenkin ITSE.

      Saman annan lapselleni oikeudeksi.

      Että eipä tuomita -.-

      Muuten tulevaisuudessa ehkä viim. 10v päästä verta ei käytetä enää ollenkaan leikkauksissa, kysyinpä juuri asiasta monelta lääkäriltä aikoinaan.
      Sanoivat verettömien leikkauksien olevan tällä hetkellä paljon kalliimpaa joten eivät niitä millään siksi tee, ja siinä ei saa hutiloida vaan pitää olla tarkempi.

      Kulma kuolleisuus oli verettömissä pienempi jossa käytettiin niitä punasoluhommia tai verenkierratyslaitteita ja vaikka mitä...

      Kun lääketiede kehittyy niin varmasti muiden verta ei enää muille suodateta :)

      Että hirviö en kyllä ole enkä hullu.
      Lääkäritkin pitävät vain fiksuna ;)

    • Ymmärränrgt

      Oletko kenties Jehovan todistaja? Löysin tämän heidän sivuiltaan.
      Totta taidat puhua. Vaikka itse otankin verta aina, mutta ihmisten ennakkoluulot ovat kyllä aika rajuja.

      Tässä löysin faktaa:

      "Aiemmin lääkärikunta yleensä katsoi, että verensiirtojen välttämiseen tähtäävät menetelmät eli niin kutsuttu veretön lääketiede oli äärimmäisyyksiin menevää, jopa itsetuhoista. Viime vuosina näkemys on kuitenkin muuttunut. Esimerkiksi vuonna 2004 eräässä lääketieteen julkaisussa oli artikkeli, jossa sanottiin, että ”monet Jehovan todistaja -potilaita varten kehitetyistä tekniikoista hyväksytään tulevina vuosina osaksi normaalia hoitokäytäntöä”. * Eräässä lehden Heart, Lung and Circulation artikkelissa sanottiin vuonna 2010, että ” ’veretöntä kirurgiaa’ ei pitäisi rajoittaa vain Jehovan todistajiin, vaan siitä pitäisi tulla olennainen osa normaalia kirurgiaa”.

      Tuhannet lääkärit kautta maailman käyttävät nykyään verta säästäviä tekniikoita suorittaessaan mutkikkaita leikkauksia ilman verensiirtoja. Tällaisia verensiirtojen vaihtoehtoja käytetään jopa kehitysmaissa. Lisäksi monet niitä haluavat eivät ole Jehovan todistajia."

    • utelias vain

      Oletko Jehovan todistaja, kun et periaatteesta ota verensiirtoa?

    • Pelokas21

      Juu olen minä. :)

    • Mymmelitär

      Minä en ainakaan saanut tippaakaan lisäverta synnytyksessä. Mutta mulla meni onnellisesti kaikki hyvin ja voisin tehdä saman uudestaan:)!
      Toisaalta ymmärrän sun periaatteen verensiirrosta, mutta en haluaisi jättää lastani ilman äitiä, jos mut voisi niin pienellä asialla pelastaa. Mutta mulla on erilainen kasvatus ja näkökanta uskonnollisiin asioihin, eikä se sinusta sen huonompaa äitiä tee, jos pidät kiinni periaatteestasi

    • pelokas miänkin

      Synnyts sattuu aina, kivutonta ei olekkaan. Oli se eka tai kymmenes aina pelottaa. Se on riski, kuten kaikki muutkin leikkaukset ja sairaudet ja niiden hoito.

      Pelkoa ei kukaan toinen saa pois, se pitää vaan itse ymmärtää, ja hyväksyä että pelottaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2646
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1991
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe