Kiinteistön kiinnitykset

Emppu28

Moikka

Olen ostamassa okt-kiinteistöä vuokratontilla. Myyjällä ei ole kiinnityksiä.

Kaupat tehdään, niin että maksan 15% hinnasta nyt ja 85% kun saan myytyä oman kt. kaksion pois alta. Ja sitten muutto.

Missä vaihessa minun pitää hakea kiinnityksiä? Ymmärränkö oikein, että voin hakea niitä vasta kun koko kauppasumma on maksettu ja kiinteistö on virallisesti nimissäni.

Paljon kiinnitysten hakeminen maksaa ja onko se vaikeaa? Pankki hoitaisi tämän kyllä puolestani, mutta ottaa siitä muutaman satasen palkkiota.

Kiitos jo etukäteen neuvoista.

t. Äippä Vantaalta

8

628

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helppo juttu

Itse voit hakea kiinnityksiä aikaisintaan samalla kun haet myös vuokraoikeuden kirjaamista nimiisi (Maanmittauslaitokselta) mutta kiinnityksen (=panttikirjapaperin joka sitten annetaan pankille) voit saada vasta sitten kun olet saanut hakemasi vuokraoikeuden kirjauksen nimiisi eli omistusoikeus siirtynyt sinulle ja hakemus muutenkin kunnossa mm. Varainsiirtovero maksettu.

Kätevin tapa säästää kustannuksia on antaa myyjän eli nykyisen omistajan hakea kiinnitys/ kiinnitykset sinulle valmiiksi siis ennen kauppaa. Panttikirjat sitten luovutetaan sulle kaupanteon yhteydessä. Tosin tämä onnistuu vain jos kaupalla ei ole kiire koska kiinnitysten saamiseen voi mennä muutama viikkokin. Itse kiinnityksen hakeminen on todella helppoa: valmiita lomakkeita löytyy netistäkin ja siihen tulee vain kohde mihin haetaan (vuokratonteilla ns laitostunnus) haettavat kiinnitykset (euromäärät), hakijan yhteystiedot ja allekirjoitus. Tuo sitten postitetaan tai viedään Maanmittaustoimistoon. Kiinnitykset maksavat 38 euroa kpl. Yleensä tarvitaan vain yksi kiinnitys joka on vähän lainasummaa suurempi.

Useimmitenhan homma menee niin että lainoittava pankki hoitaa vuokraoikeuden kirjauksen haun ja samalla uusien kiinnitysten haun pyytäen asiakkaalta vain nimet papereihin. Helposti laskuttavat sitten muutaman satasen kiinnitystenkin hausta.... Ja tuon hakemusblanketin siis täyttää parissa minuutissa.

• hmmm...

Itse ostin toukokuussa kiinteistön. Mutta se oli omalla tontilla ja varainsíirtovero 4% piti ensin maksaa jotta sai lainhuudon ja kiinnitykseta kiinteistöön. Sinulla vuokratontti joten varainsiirtovero pitää varmaan ensin maksaa jotta homma onnistuu. Toisaalta onko muutama satanen liikaa että asian hoitaa ammattilainen. Olet kuitenkin laittanut aika paljon likoon talon oston yhteydessä vaikka en itse ihan vuokratonttijutuille lämpene..

• Emppu28

Moi

Kiitos nopeista vastauksista. Eikös niin, että vuokratontille haetaan juuri tuota vuokraoikeuden siirtoa eikä lainkaan lainhuutoa?

Myyjä luovuttaa minulle vuokraoikeuden kun koko kauppasumma on suoritettu. Eli siis ensi haen vuokraoikeuden nimiini ja vasta sen jälkeen kiinnitykset, ymmärsinkö oikein?

Kuinka pitkiä maanmittauslaitoksen käsittelyajat ovat suunnilleen?

Olen ensiasunnon ostaja joten tuota varainsiirtoveroa ei tarvitse maksaa. Pitkääkö siitä kuitenkin joku toditus viedä maanmittauslaitokselle?

• talonmaksaja

Meillä on haettu useampi kiinnitys sillä ajatuksella, että kun saa lainaa maksettua, niin kiinnityksiä vapautuu sitä mukaa, jolloin halutessaan niitä voi käyttää toisen lainan vakuutena. Ei ole kyllä aikomusta ottaa lainaa...

• ristiriitoja1

Miten se voi olla ensiasunto, jos olet myymässä kt-asuntoa?

"Kaupat tehdään, niin että maksan 15% hinnasta nyt ja 85% kun saan myytyä oman kt. kaksion pois alta."

• 14+10

Juttelin tässä juuri jokin aika sitten kaverini kanssa kiinnityksistä. Hän on pankissa töissä ja hänen työpäivänsä ovat melkeinpä pelkästään juuri asuntolainojen myöntämistä. Hän sanoi, että heidän pankki ei suostu siihen, että jos asuntoon haetaan kiinnityksiä, jotka toimivat asuntolainan takauksena, että asunnon omistaja hakisi nämä kiinnitykset itse. Tämä kannattaa tarkistaa siis omasta pankista.

• emppu28

"Kaupat tehdään, niin että maksan 15% hinnasta nyt ja 85% kun saan myytyä oman kt. kaksion pois alta."

Valehtelin päin naamaa. Olen rikas. Halusin vain, että tunnette tekin välillä köyhät itsenne tärkeiksi.

t. Äippä Vantaalta

• hahehihaha

sä laitoit suuren unelmas jakoon mikä ei koskaan toteudu :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      122
      1701
    2. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1382
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      982
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      980
    5. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      65
      826
    6. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      78
      816
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      741
    9. Kysyit firman bileissä..

.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      658
    Aihe