Huolestunut pääsykokeesta.

SuuntanaLääkis

Ajattelin kysyä vaan, että onko lääkikseen pääseminen todellakin hyvin vaikeaa?
Itse olen vielä abivuotta käymässä läpi lukiossa ja aijon hakea lääkikseen keväällä ja todennäköisesti vielä useamman kerran, jos ei onnistu ekalla.

Olen muutamia lääkiksen pääsykokeita selaillu läpi ja kyllähän siellä ainakin nuo aineistot hieman hirvittävät, vaikka jotain tuttua niistä välillä ymmärtää näin lukiopohjaltakin. Tiedän, että pääsykoe on avain lääkikseen ja että siinä on todellakin onnistuttava sitten keväällä. Vaikka olen ihan hyvä kemiassa, bilsassa ja fysiikassa, niin silti vähän epäilyttää omat taidot tohon kokeeseen :). Olen siis käynyt kaikki nuo kurssit mitä lukiossa on ja arvosanat vaihtelevat 9-10.

Fysiikka on vaiken aine mielestäni ja aion kirjottaa sen keväällä, koska se valmistaa myös hyvin pääsykokeeseen. Lisäksi aijon vielä käydä läpi bilsaa ja kemiaa, vaikka molemmat olen jo kirjoittanut.

Motivaatiota löytyy, sillä jo ala-asteelta asti olen pitänyt opiskelemista tärkeänä. Nyt pitäisi vaan parantaa vielä enemmän tietämystä näistä asioista. Toivon vaan, että jatkuva yrittäminen ei jäisi turhaksi.

6

481

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...?

Jatkuva yrittäminen ei ainakaan pitkällä tähtäimellä jää turhaksi... Ja kun sisälle pääsee, niin se on ihan se ja sama oletko päässyt 1. vai 4. kerralla sisään, ketään ei se siellä kiinnosta (ja sanotaano nyt ihan rehellisesti, että pieni kypsyminen lukion ja jatko-opiskelun välissä tekee ihan hyvää)

Monet hakevat moneen kertaan juurikin, koska kilpailet siellä mm. monta vuotta lukeneita vastaan. Ei siitä silti kannata lannistua, vaan pitää maali kirkkaana mielessä. Nykyään sentään Galenos on jo pois (mikä ei ollut tilanne, kun itse hain 1. kertaa), eli lukio-opiskeluista on oikeasti suoraa hyötyä lääkistä ajatellen.

Kyllähän 9-10 -linja viittaa jo siihen, että aika paljon jo osaatkin... ja muista, ettei täysiä pisteitä pääsykokeista kuulukkaan saada.

• hfdtyui

Jos haet ensi keväänä, olet jo varmaan aloittanut jo lukemisurakan? Monet hakevat moneen otteeseen, siksi kun eivät ensimmäisellä kerralla panosta siihen kunnolla.

• SuuntanaLääkis

Kyllä olen oikeastaan aloittanut urakan, sillä kirjoitin kemian ja biologian nyt syksyllä, joten ne ovat joten kuten jo hallussa, mutta aijon vielä käydä läpi molemmat biologian ja kemian ennen koetta.
      Koska olen vielä lukiossa, aikaa menee myös jonkin verran vielä noihin tarvittaviin kursseihin ja muihin kirjoitettaviin aineisiin. Fysiikkaa alan lukemaan pian, kun kurssitehtävät on tehty.

• Pyrkijöitä seurannut

Totuus kai on, että kilpailu lääkikseen on kovaa, karsinta on yksi ankarimmista ja hakijoita on paljon. Mutta minkälaiset ihmiset sinne sitten pääsevät? Itse sivusta seuranneena voisin arvioida, että lopulta ihan tavalliset. Lukio on monella mennyt hyvin tai jopa erinomaisesti, mutta sekään ei ole minkäänlainen edellytys. Lääkistä hypetetään ja arvostetaan sosiaalisesti niin kovasti, että usein jäänee muistamatta, että sekin on vain opiskelupaikka - eikä sen saaminen vielä tee kenestäkään neropattia.

"Taidoistasi" ja niiden riittävyydestä siis ei ehkä kannattane stressata: sinulla ei vielä ole tarvittavia taitoja, eikä pidäkään olla. Ne sinun täytyy opiskella hakukeväänäsi; ja se vaatii ahkerointia. Mutta kyllä sinä siihen pystyt, kun kerran monet muutkin. :) Jokainen turhautuu jossain vaiheessa rankkaa luku-urakkaa ja epäilee itseään ja kykyjään, mutta lannistumisen sijaan kannattaa vain pitää päänsä pystyssä ja ajatella, että ahkera kyllä lopulta palkitaan - se niitä tuloksia tuottaa.

• kjlkjljjjj

Ajattele asiaa tältä kannalta, lääkikseen pääsee n. 10%, Laudaturin saa 5%, jos kirjoitat laudaturit luonnontieteistä, olet parempi kuin keskimäärin vaadittaisiin

• *yawn*

Paitsi koska kilpailet muitakin kuin uusia ylioppilaita vastaan, taso on oikeasti kovempi. 2. tai 3. kertaa hakeva M:n paperit kirjoittanut motivoitunut hakija osaa asiansa yli L:n tasoisesti... Kirjoituksissa on paljon aikaa, sekä vähän soveltavia tehtäviä... Ne tulokset eivät korreloi välttämättä kovin hyvin niiden kykyjen kanssa, mitä tarvittaisiin lääkiksen pääsykokeessa. Alleviivataan vielä tuo "välttämättä" tuolla; toki L:n uusi ylioppilas on paljon paremmassa asemassa kuin M:n uusi ylioppilas.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      319
      7544
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1843
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1382
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1251
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1221
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1171
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe