Hei.
Parisen kuukautta sitten kävin niska-hartiajumin vuoksi tk-lääkärillä. Tuolloin lääkäri määräsi verikokeita otettavaksi. Verikokeiden joukossa oli myös kilipirauhaskokeet. Kävin viikon sisällä kahdesti verikokeessa, koska ensimmäisessä kokeessa liikatoimintaa kuvaava arvo oli yhden "pykälän" viitealueen yläpuolella ja toisella kertaa juuri viitealueen sisäpuolella. Nyt uudet kokeet tulossa. Olisinkin tiedustellut mitä oireita liikatoiminta on teillä aiheuttanut? Itsellä ollut ajoittain viimeisen kuukauden aikana lämpöilyä (maks. 37.5), norm. lämpö n. 36.2. Tämän lisäksi sormet ja varpaat ovat kylmät, iho ajoittain melko kirjava. Painoakin on lähtenyt viimeisten kuukausien aikana n. 10kg. Sydämetykyttelyäkin on, ajoittain myös sormien pistelyä.. Olisin erittäin kiitollinen mikäli jakaisitte omia kokemuksianne :)
Parisen kuukautta sitten kävin niska-hartiajumin vuoksi tk-lääkärillä. Tuolloin lääkäri määräsi verikokeita otettavaksi. Verikokeiden joukossa oli myös kilipirauhaskokeet. Kävin viikon sisällä kahdesti verikokeessa, koska ensimmäisessä kokeessa liikatoimintaa kuvaava arvo oli yhden "pykälän" viitealueen yläpuolella ja toisella kertaa juuri viitealueen sisäpuolella. Nyt uudet kokeet tulossa. Olisinkin tiedustellut mitä oireita liikatoiminta on teillä aiheuttanut? Itsellä ollut ajoittain viimeisen kuukauden aikana lämpöilyä (maks. 37.5), norm. lämpö n. 36.2. Tämän lisäksi sormet ja varpaat ovat kylmät, iho ajoittain melko kirjava. Painoakin on lähtenyt viimeisten kuukausien aikana n. 10kg. Sydämetykyttelyäkin on, ajoittain myös sormien pistelyä.. Olisin erittäin kiitollinen mikäli jakaisitte omia kokemuksianne :)
Vastaukset 5
Vanhimmat
Itsellä kans "lievää?" liikatoimintaa, oireina lihasten rentoutumatottomuus/vaimea vapina ja lihaskivut, paino tippunut kuukaudessa reippaan 10 kiloa, silmät valolle arat, kulmakarvat ohenee ja hiukset irtoaa helpolla, sydämen tykytykset ja rytmihäiriöt. Lämpö normaalisti 36.5, nyt se pomppii 34-38 väliä ja asteenkin vaihtelu on inhottavaa kun se tapahtuu nopeaa, vatsa on sekaisin ja myllertää ylikierroksilla.
Kaula ajoittain turvonnut ja kipeä, syytä ei ole saatu varmistettua mutta uusimman lääkärin mielestä se johtuu vasta-aineista, jotka eivät ole vielä merkittävästi koholla, koska väsymysoireyhtymän takia autoimmuunijärjestelmä on seonnut eikä se reagoi oikealla tavalla tulehduksiin tai mihinkään muuhun. Mikään tulehdus ei näy veriarvoissa.
Onko sinulla kaulakipuja tai muuta? Kai ovat ottaneet kilpirauhasen vasta-aineet?tulehdusarvoja? Kaulan ultraäänikuvaus olisi syytä vaatia ettei vain ole kasvain kyseessä.
Ihan omasta mielenkiinnosta mitä olivat tsh ja t4v arvot?
Tuossa on perus syyt kilpirauhasen liika-toimintaan:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00665&p_haku=liikatoiminta#s1
Ps. jaksamisia ja toivottavasti syy löytyy ja saat hoitoa. Itse tiedän sen miltä tuntuu kun on omien oireiden syy selvittämättä ja hoitamatta eikä lääkäreillä ole aikaa tai kiinnostusta auttaa.
Ei ole ollut kaulakipuja. Tulehdusarvot on otettu viimeisen kuukauden aikana kolmesti, koska olen ollut ns. tavanomaisessa flunssassa. Ne sekä pidempi aikaista tulehdustilaa kuvaavat arvot ovat olleet kunnossa.
2.8.2013 tsh oli 1.88 ja t4v 23
6.8. 2013 taas tsh oli 2.20 ja t4v 22.. Mikä arvo mahtaa kuvastaa kilpirauhasen vasta-aineita?
Lisäyksenä vielä., että itselläkin tuo lämmönnousu tapahtuu hyvinkin nopeasti ja miltei aina syömisen jälkeen (ja muutoinkin) maha ns. myllertää erittäin äänekkäästi.
Kilpirauhasen vasta-aineita ovat ainakin seuraavanlaiset tutkimukset kuin TPOAb ja TyglAb. Basedownissa vielä sellainen kuin TSHRAb. Erikoista tilanteessasi on se että ollakseen liikatoimintaa tsh on aika korkea. Saatan olla väärässä mutta minusta sinun tsh on liian korkea. Syynä voi tosiaan olla kilpirauhasen vasta-aineet, jolloin tsh arvo on koholla. Korostan sitä etten tiedä paljoakaan vasta-ainepohjaisesista kilpirauhassairauksista. Suositan silti perehtymään jos et vielä ole niin tehnyt tuohon vasta-aine juttuun ja jos niitä ei ole tutkittu niin vaadi lääkäriä tutkimaan ne. Eikö lääkärisi ole kiinnittänyt huomiota ollenkaan siihen että tsh ja t4v suhteesi on outo?
vaikutat kyllä oireittesi perusteella vahvasti liikatoimintaiselta. lääkärien pitäisi hoitaa oireiden, eikä arvojen perusteella!
pyydä koelääkitys, ellei lääkäri sitä itse tajua määrätä. jo pelkästään tuo äkkinäinen painonlasku on hälyttävää!!!!
kai olet KAIKKI oireesi maininnut lääkärillesi??? tee vaikka lista, niin muistat kaiken.