Olen raskaana 12 4. Ultra oli viime viikolla.
Tähän asti pahoinvointi on ollut satunnaista ja enimmäkseen vähäistä. Eilen aloitin Obsidan-kapselien syömisen hemoglobiinin kohottamiseksi. Iltapuolella alkoi järkyttävä oksentelu, eikä mikään syöty tai juotu pysynyt sisällä. Tämä päivä oli parempi, mutta lämmin ateria tuli illalla ylös.
Onko monilla kokemusta siitä, että pahoinvointi yltyy 12. raskausviikon jälkeen? Usein sanotaan sen helpottavan 14. viikolta lähtien, mutta keskustelupalstoilla jotkut kertovat oksentelun tai öklötyksen jatkuneen 16. tai jopa 19. viikolle.
Juon paljon, syön hedelmiä ja voileipäkeksejä. Onko mitään neuvoa eilisen tapaiseen tilanteeseen, jossa edes maito ei pysy sisällä? Voisivatko rautakapselit olla osasyynä pahoinvoinnin yltymiseen? Aina kuitenkin tolkutetaan, että raskaana olevan pitää syödä.
Ärsyttää
6
153
Vastaukset
- aamualkaalaataten
minä olen viikolla 17 ja ei vielä oo pahoinvointi helpottanut, mutta jäiset mustikat pysyy melko hyvin sisällä. Noista rauta-tableteista en osaa sanoa, kun itsellä ei ole ollut vielä tarvetta.
- 1114
Jotkut yrjöö koko raskauden ajan, ja kunnolla yrjöövätkin. Eli pahoinvointi voi kestää pitkään. Ei kannata tuijotella liikaa niitä oppaiden viikkoja, kaikki raskaudet on erilaisia!
Mulla on myös obsidan ollut käytössä (ei päivittäin, koska käytän myös monivitamiinvalmistetta, jossa rautaa) n. rv 30 eteenpäin. Kyllä siitä vähän tulee huono olo, kun sen tyhjään mahaan ottaa. Mutta ei kyllä oksetukseen asti tule huono olo ja olo kohenee nopeasti.
Noin muuten niin mulla oli vain parisen viikkoa (rv 8-10?) pientä pahoinvointia. Omenamehu, banaanijukurtti ja jätski oli semmoisia "ruokia", mitkä maistui. Kaikki ruuan haju äklötti silloin, ei vaan voinut syödä kunnon ruokaa kuin väkipakolla. Sikiö kyllä ottaa äidin elimistöstä mitä tarttee, mutta toki sun oman olon kannalta olis hyvä, että joku ruoka pysyis sisälläkin. Nesteytys on kuitenkin tärkeintä. - anskuli1
Mulla kesti rv 22 asti!
- kikka kolmonen
Rautakapselit voivat lisätä joillakin pahoinvointia, se on totta.
Oma pahoinvointini kesti tällä kertaa rv 17 alkuun asti. Viikot 10-14 olivat pahimmat. Voi siis kestää pidempäänkin. Edellisessä raskaudessa pahaa pahoinvointia oli muutama viikko vähemmän, mutta oksensin kuitenkin satunnaisesti läpi koko raskauden. Aamuihin painottuva pahoinvointi palasi yllättäen loppuraskaudesta ja silloin oli pakko luopua lämpimästä juomasta aamulla. Lämmin juoma tuntui provosoivan yökötystä. Toivon ettei tällä kertaa käy samoin.
Jos edes juomat eivät pysy sisällä, niin osta apteekista Osmosalia. Se on ns. ripulijuomaa, jossa on oikeassa suhteessa suoloja ja sokeria. Minulla oli ensimmäisessä raskaudessani oksentelu välillä niin pahana, että mikään muu ei pysynyt joinakin päivinä sisällä kuin Osmosal. Join sitäkin varmuuden vuoksi vain yhden kulauksen per 15 min. Eipähän päässyt kuivahtamaan tai joutunut tiputukseen, ja seuraavana päivänä syöminen/juominen onnistui yleensä paremmin, joskin sitten tuli taas välillä tuollaisia huonoja päiviä. Toki itsekin voi sekoittaa vastaavanlaista juomaa, kun laittaa vesilasilliseen hiukan suolaa ja hiukan sokeria. Kun ei laita paljoa, niin siitä ei ole haittaa vaikka ainesuhde olisi vähän poskellaan, mutta tuo combo pysyy kuitenkin sisällä paremmin kuin pelkkä vesi, maito tai jokin mehu.- kikka kolmonen
Niin ja sitten kaikkea kylmää ja raikasta tuollaisiin hankaliin päiviin. Esim. mehujäät maistuvat monelle. Söin niitä itsekin. Sitrushedelmät jääkaappikylminä? Vesimeloni jääkaappikylmänä?
Mutta tosiaan jos kaikki tulee jonakin päivänä ulos ja kuivuminen uhkaa, niin niitä päiviä varten voisit hankkia sitä Osmosalia. Tai sekoittaa tilanteen koittaessa omaa.
- rautaidea
Jos tarvitset lisärautaa, niin nestemäiset valmisteet voisivat olla vatsaystävällisempiä kuin tabletit, esim. Obsidan. Maltofer apteekista on nestemäistä eikä ainakaan itselläni lisännyt pahoinvointia, vaikka voin kyllä toiselle kolmannekselle asti muuten pahoin. Lisärautaa oli pakko syödä jo silloin, koska hemoglobiini oli alhainen ja se vaikutti paljon jaksamiseen.
Tai sitten joistakin ruokakaupoista ja luontaiskaupoista saatava nestemäinen Kräutersaft... jonka nimi on tainnut muuttua äskettäin. En muista millä nimellä se nykyisin on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik174963MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1022531Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5781881- 101874
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1141608Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671217Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331158Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31008Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641007Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt2191000