Tilanne tämä:
Yhdessä puolisoni kanssa oltu 14 vuotta, joista 12vuotta asuttu tässä asunnossa. Aluksi minä maksoin yhtiövastikkeen ja sähkölaskun ja sitten meille syntyi lapsi( nyt 5v), jolloin tuloni tippuivat ja mieheni maksoi sen jälkeen nämä. Mieheni nettopalkka on kaksi kertaa niin suuri kuin minun. Asunto on miehen nimissä. Naimisissa olemme olleet kaksi vuotta.
Nyt mieheni löysi uuden naisen, minun hyvin paljon nuoremman. Elämä hänen kanssaan houkutteli niin, että meidän pitää nyt erota.
Minulla on kulutusluottoja yhteensä 25k€ edestä. Maksan niitä joka kuukausi ja loppurahoilla olen maksanut meidän perheet ruuat ja vaatteet. Tosin kahteen vuoteen en ole itselleni ostanut yhtään vaatetta kun rahat eivät siihen riitä. Olen opetellut rahankäytön täysin uusiksi. Nuo luotot ovat syntyneet varsin kevytmielisesti, mutta myös siksi kun olin siinä tilanteessa, että uudella luotolla piti paikata vanhaa jne. Kierre oli valmis. Korot lainoissa ovat hurjat, eli ne eivät juurikaan lyhene. Olen käynyt velkaneuvojalla ja häneltä sain hyviä vinkkejä. Säästän nykyisin joka paikassa rahaa eli en osta enää mitään mitä ei todella tarvita. Kaikki laskut maksan aina viimeistään eräpäivänä. Oppi on tullut kantapäänkautta.
Koska minä en asuntoa omista niin puolisoni ei ilmeisesti joudu minulle erossa mitään maksamaan. Ongelma on se, että jos lapsi jää minulle nk todella toivon ja vuokraan meille asunnon esim. 2h k niin tällä meidän alueella vuokra on n. 650-700€/ kk. Vuokran ja velkojen jälkeen minulla ei jää rahaa sitten enää ruokaan. Tilanne ahdistaa minua suuresti.
Vanhempani ovat hyvin iäkkäitä (yli 70v) ja heidän omaisuutensa on vain kiinteistö, jossa he asuvat. Sen perusteella mitä heidän taloyhtiössään on noita asuntoja myyty niin heidän kodin arvo on siinä 160k€. En ole pystynyt vielä pankkiin marssimaan ja kysymään, että jos vanhempani takaisivat asunnollaan tuon minun 25k€ lainan niin mahtaisiko pankki tätä hyväksyä koska vanhempani ovat jo niin vanhoja. En ole kysynyt vielä vanhemmiltanikaan, sillä tämä eroasia on vielä niin uusi ja en pysty yhtään puhumaan aiheesta itkemättä hysteerisesti. Mitä tuollainen takaus oikein tarkoittaa esim jos vanhempieni kunto yht’äkkiä heikkenisi ja heidän koti pitäisi myydä ja heidän muuttaa esim vanhainkotiin, niin mitä tapahtuisi lainalle/ takaukselle?
Tällä hetkellä on mennyt usko tästä selviämiseen, mutta yritän kuitenkin jotenkin vielä räpiköidä. Sitä en kestäisi, että menettäisin vielä lapsenikin.
Avioero ja taloudellinen katastrofi
35
1762
Vastaukset
- å ja a
Yhteys esim. kunnallisen velkaneuvontaan ja lakitoimistoon ja HETI.
Oleellista on selvittää välittömästi tilanteesi, oikeutesi ja kokonaisuus. Varsinkin kun teillä on myös pieni lapsi.
Jos lapsi jää sinulle miehesi maksaa sinulle elatusmaksuja. Kela ja sossu tukee myös. Koska olette naimisissa, eron satuuessa sinulla on myös mahdollista saada tasinkoa, eli osan miehesi omaisuudesta. Lakimies tietää tuon kiemuroista enemmän.
Oleellisinta on, ettet jää tuleen makaamaan tai säveltämään asioita ilman täyttä tietämystä, pahentaen tilannetta entisestään.
Et ole ensimmäinen eroava ihminen, kyllä siitä suosta ja ojanpohjalta aina noustaan ja ovien sulkeutusessa takana aukeaa aina uusia ovia edessä ja elämä hymyilee sitten taas tulevaisuudessa jossain vaiheessa :) - Juuhpuuh
Onko teillä avioehto vai mikset muka saisi tasinkoa puolisoltasi? Eron myötä saat heti asumuseron alusta alkaen n.50e enemmän lapsilisää Kelasta ja saat mieheltäsi elatusapua, toivon mukaan minimissään 150e/kk. Nettotulosi siis kasvavat n. 200 eurolla.
Mainitsiko velkaneuvoja Takuu-säätiön takauksesta? Voisit saada halvan pankkilainan n. 6kk seurantajakson jälkeen eikä sinun tarvitsisi sekoittaa sukulaisia ongelmiisi. Sinulla tulee olla tarpeeksi korkeat tulot hoitaaksesi tämän yhden lainan ja et saa velkaantua lisää seurantajaksolla. Varaa uusi aika velkaneuvojalle jos tästä ei ollut puhetta!
Takuu-säätiöllä on myös muita palveluita esim. PA-vertaistukiryhmiä ja vapaaehtoisia tukihenkilöitä, jotka auttavat myös talousasioissa.
Olen sitä mieltä, että selvitä nyt jokainen mahdollisuus ennenkuin edes kysyt iäkkäiltä vanhemmiltasi apua. Jos jotain apua pyydät, niin pyydä mieluummin ruokakassia pari kertaa kuussa ja lapsen hoitoa jotta voit tehdä ylitöitä. Takaus voi hiertää välejä pitkään!!!- Juuhpuuh
Niin ja unohdin ihan asumislisän!! Laskepa Kelan sivuilta, paljonko saisit asumislisää (siitä ei mene veroa!):
https://easiointi.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication
Jos palkkasi olisi esim. 1500e ennen veroja saisit 700e vuokra-asuntoon asumislisää n. 320e. Näin ollen saisit palkkatulojesi lisäksi n. 500e lisää rahaa ja ilman muuta ilmaisen tai puoli-ilmaisen päivähoidon lapsellesi. Tulisitte varmasti toimeen lapsesi kanssa. Alapa jo etsiä sopivaa vuokra-asuntoa ja mieluiten ensin kunnaltasi, voivat olla hyvinkin halpoja.
- gfgdghd
Minun käsittääkseni saat puolet asunnosta, jos tuleva ex-miehesi jää siihen asumaan niin hän maksaa sut "ulos asunnosta". Ellei teillä tosiaan ole avioehtoa tehty missä määritellään miten omaisuus jaetaan?
Avioliitossa menee kaikki puoliksi, se on vaan voi, voi miehesi puolesta jos hän maksanut asuntoa, eron tullessa ei katsota kuitteja kuka maksanut ja mitä maksanut vaan kaikki menee puoliksi ellei avioehtoa.
Joten pidä kiinni tuosta, koska jos asunto myydään ja siitä saat voittoa, voit jopa saada sillä maksettua velkasi ja pystyt aloittamaan puhtaalta pöydältä lapsesi kanssa :)
Kovasti jaksamista, ota yhteyttä asianajajaan, maksat vaikka yhdestä kerrasta että saat hyviä neuvoa mitä tehdä.- 1+2
Puolisoni sanoi, että en saa asunnosta mitään koska ollaan oltu vain 2v naimisissa ja hänhän on koko tämän ajan antanut minun asua ilmaiseksi.
Mitään avioehtoja ei ole. - 9+8
1+2 kirjoitti:
Puolisoni sanoi, että en saa asunnosta mitään koska ollaan oltu vain 2v naimisissa ja hänhän on koko tämän ajan antanut minun asua ilmaiseksi.
Mitään avioehtoja ei ole.Äläs usko ihan kaikkea. Soita aamulla paikkakuntasi ilmaiseen oikeusaputoimistoon niin saat täsmällisempää tietoa.
- 9+8
9+8 kirjoitti:
Äläs usko ihan kaikkea. Soita aamulla paikkakuntasi ilmaiseen oikeusaputoimistoon niin saat täsmällisempää tietoa.
Niin, ja avioehdon puuttuminen on sinun kannaltasi erittäin hyvä juttu.
- aafafa
1+2 kirjoitti:
Mitään avioehtoja ei ole.Ensinnäkin, älä allekirjoita mitään papereita, mitä toi nilkki pyytää sua allekirjoittamaan. Poista miehesi verkkopankin tileiltä ja korteista, jos hän on niissä toisena omistajana. Muuten hän voi ottaa sieltä rahaa ja tehdä velkaa sun nimiin.
Kaiva kaikki kuitit esiin vuosien ajalta, mitä olet mitäkin maksuja maksanut,
yhtiövastikkeista ja jne. Ne pitää huomioida ositussopimuksessa. Osituksessa katsotaan kunkin omaisuus ja velat. Rikkaampi maksaa tasinkoa eli miehesi joutuu todnnäk maksamaan paremmin tienaavana sulle rahaa, elatusmaksut lapsillenne. Pidä tästä kiinni, ja ota kaikki maksut talteen siihen neuvotteluun. Se summa ei todellakaan ole kiinteä, vaan siitä voidaan aina neuvotella.
Sun puolisosi on niin väärässä kun olla voi, kaikesta ja etenkin tuosta "ilmaiseksi asumisesta". Puolisoilla on toisiinsa nähden elatusvelvollisuus, joten ei ole mitään "ilmaista asumista".
Mainitsit nuo 25 000 euron kulutusluotot, jotka käytit perheesi elatukseen. Tietääkseni kaikista veloista, jotka on tehty perheen elatukseen, puolisot on yhteisvastuussa. Eli sulla ei ole 25 000 euroa kulutusluottoa, vaan puolet siitä.
Muutenkin, älä usko mitään mitä tuleva exäsi sanoo. Hän vain yrittää nallittaa sua. - Ei kannata uskoa
1+2 kirjoitti:
Mitään avioehtoja ei ole.Miehesi on oikeassa siinä, että kun avioliitto on kestänyt noin lyhyen aikaa, ja asunto on ainoastaan hänen, ositusta voitaisiin jossain tilanteissa sovitella niin että omaisuus ei menisikään tasan kuten se yleensä menee.
MUTTA hän ei ota huomioon sitä että jo ennen avioliittoa olette olleet yhdessä yli vuosikymmenen ja olet osallistunut omalta osaltasi perheen elatukseen.
Teidän tapauksessanne on hyvin epätodennäköistä että ositusta soveltaisiin yhtään mitenkään. Jos miehesi haluaa yrittää, hän voi toki hakea osituksen sovitttelua oikeudesta, mutta hän tulee häviämään jutun.
Koska olette avioliitossa eikä teillä ole avioehtoa, miehesi joutuu maksamaan sinulle tasinkoa kymmeniä tuhansia euroja (käytännössä puolet omistamansa asunnon arvosta).
Pysy lujana, älä usko sanaakaan mistään mitä miehesi sanoo, äläkä herran jumala missään nimessä mene tässä vaiheessa kirjoittamaan nimeäsi MIHINKÄÄN paperiin. Miehesi voi aivan hyvin yrittää vielä tässä vaiheessa huijata nimesi avioehtoon, jos eroa ei ole laitettu virallisesti vireille. - Ihan huomioon vaan
1+2 kirjoitti:
Mitään avioehtoja ei ole.Lisätään tähän tämäkin, jos olet jättänyt käräjäoikeuteen ensimmäisen vaiheen erohakemuksen, ei avioehtoa voida rekisteröidä ja rekisteröimätön avioehto on mitätön. Joten ei siis huolta, mutta älä allekirjoita mitään paperia ennen, kun luet sen kunnolla ja huolella.
Aviehto täytyy siis aina olla rekisteröity maistraattin ja ennen avioerohakemusta ja avierohakemusken jälkeen tehdyt velat eivät kuulu avieron yhteydessä lakskettuu varallisuuteen ja velkoihin. Eli tässä kohtaa vaikuttaa siis se, milloin olet jättänyt hakemuksen käräjäoikeuteen.
Lisäksi teillä on pitkä avoliitto ja lapsi avioliitossa tämä vaikuttaa myös asiaan. Joten ei se ihan niin mene, kun miehesi kertoo.
Ja avierohakemuksen voit jättää yksin käräjäoikeuteen. - Viesti
9+8 kirjoitti:
Niin, ja avioehdon puuttuminen on sinun kannaltasi erittäin hyvä juttu.
Jos äiti on velkaantunut kevytmielisesti ja hänen tulonsa ovat alhaiset voi isä vaatia lapsen huoltajuutta. Silloin sinä maksat elatusmaksuja. Sitäpaitsi jos yhteiseloa on vain vähän aikaa takana voidaan tätä 50/50 sääntöä kohtuullistaa eli et saa puolta kaikesta. Sano miehellesi, että ottaa yhteytta asianajajaan.
- ?????
Viesti kirjoitti:
Jos äiti on velkaantunut kevytmielisesti ja hänen tulonsa ovat alhaiset voi isä vaatia lapsen huoltajuutta. Silloin sinä maksat elatusmaksuja. Sitäpaitsi jos yhteiseloa on vain vähän aikaa takana voidaan tätä 50/50 sääntöä kohtuullistaa eli et saa puolta kaikesta. Sano miehellesi, että ottaa yhteytta asianajajaan.
Kyllä isällä on oikeus myös saada huoltajuus, mutta luitko aloituksen.
Miehellä on siis uusi rakkaus ja aina ei uusi rakkaus ei halua ottaa miehen lasta hoidettavaksi, jos lapsi on vielää alle 3 vuotias.
Tämä on tullut ihan live elämässä todistettua, sillä ei ne pienet lapset ole kivoja, kun ovat kipeitä tai muuten estävät tuon kivanpidon. Sillä usein uuden rakkaan kanssa halutaaan käydä ravintoloissa tai elokuvissa.
Sillä jos minä olisin tuon lapsen äiti ja lapsi jäisi isälle, tekisin todellakin niin, että ottaisin lapsen silloin, kun on tapaamissopimuksissa sovittu.
Luitko muuten, että aloittaja on ollut aviomiehen kanssa 14 vuotta yhdessä ja asunut samassa osoitteessa 12 vuotta ja avioliitossa siis 2 vuotta. Avoliittolaki muutui hiljattain ja tämän vuoksi siis voidaan katsoa, että avoliitossakin on myös mahdollisuus tehdä sovittelun muotoinen ositus.
- ykstyyppi92746
Miehesi teki aika vmäisen tempun ja tuomitsen sen.
Lain mukaan puolisot vastaavat itse yksin tekemistään veloistaan, oli se tehty ennen tai jälkeen vihkimisen. Poikkeuksen tekee esimerkiksi perheen elatusta varten hankittujen elintarvikkeiden tai tavanomaisen koti-irtaimiston hankinnasta syntynyt velka. Ei kuitenkaan rahalaina. Esimerkiksi tili ruokakaupassa tai huonekalujen osamaksu.
Lue tarkemmin esimerkiksi alla olevasta linkistä.
http://www.laki24.fi/pepe-puolisovaratelatus-puolisonvelat.htmlSaat tasinkoa eksältäsi. Joitain kymmeniä tuhansia. Maksat niillä kulutusluoton pois ja aloitat uuden elämän. Se mitä kulutusluoton jälkeen jää niin riittää ehkäpä vaikka asunnon käsirahaan. Muista ottaa argumentiksi se, että olet jäänyt kotiin hoitamaan lasta ja putsaat paskan miehesi. Itse vaatisin ainakin puolet asunnon arvosta ja korvausta tulojen menetyksestä siltä ajalta kun olet ollut kotona lasten kansssa.
insinoor kirjoitti:
Saat tasinkoa eksältäsi. Joitain kymmeniä tuhansia. Maksat niillä kulutusluoton pois ja aloitat uuden elämän. Se mitä kulutusluoton jälkeen jää niin riittää ehkäpä vaikka asunnon käsirahaan. Muista ottaa argumentiksi se, että olet jäänyt kotiin hoitamaan lasta ja putsaat paskan miehesi. Itse vaatisin ainakin puolet asunnon arvosta ja korvausta tulojen menetyksestä siltä ajalta kun olet ollut kotona lasten kansssa.
Näin ei saisi tässä vaiheessa sanoa mutta ajattele niin että tasingolla saat maksettua luotot pois eli jotain positiivista erossa. Ja älä todellakaan allekirjoita mitään ilman lakimiestä. Ota yhteys kunnan oikeusaputoimistoon ensiksi. Avioeron tullessa jos ei ehtoa ole kaikki menee puoliksi, ihan sama kuka omistaa ja mitä, ja kuka on maksanut ja mitä.Toki joitain poikkeuksia on.
- klelldld
Tapauksia on monia yleensä nainen lähtee ja nyhtää.
Mutta tässä on taas naista kohdeltu väärin. Ei kannata ihan kaikkea miehesi juttuja.
Mihin ihmeeseen tommoisen summan luottoja oot saant menemään - Been there
Ap:lle,toivottavasti asiasi alkavat setviintyä:) Sun ex yrittää jallittaa sua,mutta ota vaikka lakimies avuksi ettet häviä erojutussa! Voimia!
- 1+2
Kiitos kaikille vastauksista, elän tällä hetkellä henkisesti niin raskasta vaihetta, että en ole oikein saanut tehtyä mitään. Yritän pitää itseni kasassa päivällä aina siihen asti kunnes lapsemme menee nukkumaan. Sitten tulee itku.
Nyt olen ollut yhteydessä kaupunkimme oikeusaputoimistoon ja minulla on aika sinne reilun viikon päästä. En ole puhunut tästä puolisolleni, sillä hän on edelleen sitä mieltä, että minun ei kuulu saada mitään. Kuitenkin sillä, että minä olen maksanut kaikki ruuat ja muut päivittäistavarat koko suhteemme ajan on hän pystynyt kartuttamaan sillä omaa omaisuuttaan ja säästämään rahaa.
Itse en ole allekirjoittanut avioeroa vaan puolisoni on hakenut sitä yksin sillä minä olisin ollut valmis käymään terapiassa josko olisimme saaneet suhteen pelastettua. Uskon siihen, että meistä jokainen tekee virheitä, mutta niistä pitää ottaa opiksi. Ihan kuin minä otin pari vuotta sitten opiksi kevytmielisestä rahankäytöstäni.
MInulla ei ole tarkoitus ketään nyhtää, mutta jos laki antaa minulle jonkun suojaosuuden puolisoni omaisuudesta niin se on enemmän kuin tervetullut. Haluan edes jotenkin saada rauhoitettua tilanteeni ja lapsemme tilanteen jos ja kun muutamme omaan asuntoon.
Hyvää viikonloppua kaikille!- affafa
Hyvä 1 2,
voimia sinulle. On positiivinen asia, että jaksat tulla kirjoittamaan tälle palstalle.
Vaikka eroprosessi onkin raskasta aikaa (en ole henk.koht kokenut, joten en voi sanoa muuta), niin muista, että sinun pitää ottaa asioista selvää. !!
On paljon parempi jutella ensin asioista oikeusaputoimistossa ja sitten pankissa raha-asioista, parempi selvittää kuin jättää selvittämättä. Sitten tiedät, miten asiat oikein ovat, ovat ne sitten hyviä tai huonoja uutisia.
Älä tyydy mihinkään olemattomaan "suoja-osuuteen", älä asennoi itseäsi häviämään. Nyt sinun pitää kerätä voimia taisteluun. Ota yhteyttä internetin kautta johonkin eroyhdistykseen, naisiin, jotka ovat kokeneet saman, että opit, mistä pitää neuvotella, ennen tuota oikeusaputston tapaamista.
Miehesi on jo aloittanut kampanjan sinua vastaan, haukkumalla ja väheksymällä sinua, vaikka olet tehnyt kaikkesi perheenne eteen. Älä anna hänen voittaa sinua tuolla mollauskampanjalla, vaan ota faktat, luvut ja summat esille. Näin saat rakennettua vahvan puolustuksen itsellesi.
Viestistäsi saa sen käsityksen, että olet voimaton ja jo alistunut tilanteeseen ja olet tyytyväinen pieneenkin summaan. Sinulle kuitenkin kuuluu se taloudellinen turva, minkä laki sinulle kaikessa laajuudessaan takaa, ei sitä, minkä sinä olet valmis hyväksymään. Näissä on ero. Muista, että Sinulla on kaksi lasta, jotka ansaitsevat kaiken tulevaisuuden turvan, minkä näiden isä pystyy taloudellisesti takaamaan. Muusta, kasvatuksesta ja eettisistä ohjeista vastaat sinä, hyvänä äitinä. Muista se 1 2.
Älä maksa enää senttiäkään asunnon kuluista, sähköistä ja taloustarvikkeista. Ainoastaan ne ruoat ja tarvikkeet, mitkä menevät sinun ja lastesi kulutukseen. - aaffa
http://www.apua.info/Kategoriat.aspx?classID=22de73a9-7808-4122-9e59-c78c014c0a5c
http://www.elatusvelvolliset.fi/?action=juttu&ID=809
Elatusapu: oikeuskäytäntö ja ohjeistus mahdollistavat vanhempien eriarvoisen kohtelun elatusapujen määräytymisessä - Yritä jaksaa
Kuten kirjoitit on hyvä, että sinulla on aika oikeusaputoimistoon.
Jos, miehesi on laittanut maistraattiin hakemuksen, tulee sinulle tiedoksi anto ja se päivä on siis se päivä, josta lasketaan teidän avioerossa omaisuuden ositus.
Tämän päivän jälkeen allekirjoitettu avioehto olisi mitätön, lisäksi se olisi täytynyt olla reksiteröity.
Maistraatti ei voi rekisteröidä avioehtoa silloin, kun teillä on harkinta-aika menossa.
Ja toisen vaiheen hakemuksen voi laitaa aikaisintaan puolen vuoden kuluttua, kun ensimmäinen hakemus on laitettu ja sen voi tehdä kumpi tahansa. Toinen vaihe pitää hakea vuoden sisällä. Tämä päivämäärä on siis se, kun sinä olet todistettavasti saanut tietää miehesi avioerohakemuksesta. Ja jos haluat säästää anna miehesi hakea kaikki nämä, se maksaa joka sitä hakee.
Nyt vaan annat tavalllaan olla ja vasta sitten, kun olet käynyt oikeusaputoimistossa otat asian puheeksi ja laitat hänelle kaikki faktat pöytään. Turhaan sinä siis riitelet hänen kanssa, vaan yritä viettää siis ihan rauhallista aikaa oman lapsesi kanssa. Lapsella on yleensä hyvä vaisto ja hän kyllä varmasti vaistoo, että äidillä ei ole paras mahdollinen olotila.
Ja jos oikein pahalta tuntuu, niin yritiä hakea ammattiapua esim. perheneuvolasta, siellä voi käydä myös yksin.
Ymmärrän tosi hyvin tilanteesi ja uskon, että ei todellakaan ole helppoa.
- 1+2
Nyt on kaupungin oikeusaputoimistossa käyty. Täytyy sanoa, että oli aika karu käynti. En tokikaan odottanut mitään terapiaa, mutta jos pöydän toisella puolella on henkilö, joka käyttäytyy kuin robotti, niin tässä tilanteessa minä menin lukkoon oikein kunnolla.
Sen verran sain henkilöstä irti, että koska suhteemme on pitkä ja melkein koko se aika on asuttu tässä asunnossa ja meillä on yhteinen lapsi, niin minulla on hyvät perusteet siihen, että voin pyytää puolta meidän asunnosta saatavasta voitosta, toki velat vähennettynä ensin. Mutta se, että mitä oikein pitää tehdä jäi epäselväksi.
Kyllä täytyy sanoa, että paljon pitää tapahtua, että saan elämän iloni taas takaisin.- affafafafa
Onnittelen sinua, 1 2, että kävit oikeusaputoimistossa. Useimmat eivät tajua pyytää apua, kun tulee ongelmia. Sinä menit ja varasit ajan ja sait vielä neuvoja. En ole käynyt kyseisessä tstossa, mutta neuvot voivat riippua ihan neuvojasta. Ehkä voisit soittaa perään ja varata uuden ajan, ja pyytää selitystä, mitä käytännössä pitäisi tehdä.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/03/10/avioero-tulee-kalliiksi
Kuningaskuluttajan-artikkeli
--------------------------------------------------------------------------
Hyvä, ettet jäänyt vain kotiin. Tstossa käynti on minusta jo merkki siitä, että olet saamassa iloa takaisin, vaikka sinusta tuntuukin vaikealta vielä.
Itse olen huomannut, että jotta on itse onnellinen, siihen ei toinen ihminen voi suuresti auttaa (vaikka elänkin hyvässä liitossa). Ne hyvät asiat pitää itse löytää. Laita vaikka lapulle ylös, mistä olet onnellinen ja toiseen, mitkä asiat pitää parantaa.
Vellominen epätoivossa ei auta. Pienemmissä ja suuremmissa ongelmissa minua on auttanut esim. koko asunnon siivous ja papereiden ja kaappien järjestely, siinä menee huomaamatta ajatuksetkin kuntoon. :)
Onnea uuden elämän alkuun, 1 2. :)
- köyhästä vähän parem
naiset saa mieheltä kaiken ja ottavat eron. semmosii ne on . ostelevat toisen tuloilla. kuka rakastaa kuka ei? miten menee sinullla?
- 1+2
Minä en tätä eroa halunnut. Halusin kääntää kaikki kortit. Mies vain haluaa elää uuden rakkaansa kanssa. Minä rakastin ja rakastan edelleen.
- mummeliini
1+2 kirjoitti:
Minä en tätä eroa halunnut. Halusin kääntää kaikki kortit. Mies vain haluaa elää uuden rakkaansa kanssa. Minä rakastin ja rakastan edelleen.
pankissa lasketat tietyn kuukausilyhennyksen korkoineen esm 600 kk silleen ettet joudu tekemään muutoksia koska ne on maksullisia,myös vapaa kk mahdollisuus vuoteen mutta ei järkeä velka ei lyhene
neuvottele omassa pankissa semppiä elämään ollut sama tilanne ja selvitty on
- jepjep.
Kaunis ajatushan olis se ettämsaisit ostettua oman... mutta et pysty mitenkään sitä asuntoa lyhentämään, kun sinull ei ole varaa edes vuokraan.
Ja taitaapa olla niin että sulla pitäs tänä päivänä olla se 25ke käsirahaa, eikä velkaa.
Sossunluukku taitaa olla ainoa ratkaisu. - fdhdhd
Hei ap, onko sulla vakuutuksissa jotain oikeusturvavakuutusta? Varmistapa tämä ja jos on niin käsittääkseni voisit palkata lakimiehen tai ainakin käydä hänen juttusillaan ja ne menivät tuohon vakuutuksen piikkiin.
Tai jos ei ole vakuutusta, niin tässä tilanteessa muutama satanen lakimiehelle ei ole paljoa jos saat häneltä selkeät ohjeet mitä piitää tehdä jotta saat sulle kuuluvan osuuden talosta ja muusta omaisuudesta koska se sulle kuuluu.
Tsemppiä ja voimia, olen itse käynyt kahden lapsen kanssa avioeron kun toinen nainen oli taustalla joten tiedän mitä koet. Itselläni ei ollut taistelua rahasta joten jos sitä olisi ollut, en olisi varmaan jaksanut. - mummeliini
JOS EROATTE HAETTAVA LAPSI KOROTUS ERIKSEEN kelalta
ohessa voit kysyä asumis ym tukia ja jos viimeeksi sossu
yhteis huoltajuus varmaan ja molempien luona lapsi vuoro viikon loppuisin
kela neuvoo varmaan tuki asioissa lisää
ja omaisuus osituksiin saat pieni tuloisena varmaan ilmaisen oikeus asiamiehen,selvitä kaikki mahdollinen - Pidä puolesi
Hei!
Tiesithän, että jo olet saanut oikeusapupäätöksen, niin voit käyttää myös yksityistä lakimiestä ja se ei maksa sinulle enempää? Itse sain juuri tämän tietää ja vaihdoin lakimiehen yksityiseen, joka on paljon aikaansaavampi. Oikeusaputoimiston lakimies ei saanut mitään aikaiseksi 2kk aikana, mutta tämä uusi kaiken viikossa! Palvelussa on muutenkin huima ero...
Sinulle kuuluu omaisuudesta puolet, se on selvä jos ei ole avioehtoa.
Lapsen elatusta vaadi puolison tulojen mukaan, ei tarvitse tyytyä minimiin (150e). Lastenvalvoja laskee molempien elatuskyvyn. Huoltajuuden jakautuminen ei vaikuta elatusvelollisuuteen.- ap2+1
Nyt asumme erillään ja mieheni on raivon vallassa. Omaisuus ja velat lyötiin yhteen ja minä saan nyt sitten 65000€ ja toisen auton. Huoltajuus on minulla ja puolisoni maksaa elatusavun ja Kelalta sitten korotettu lapsilisä. Vaikka henkinen minä on täysin hajalla, niin talous kohentui hetkeksi. Olisin tehnyt mitä vain, että parisuhteemme olisi jatkunut, mutta väkisin ei voi ketään pitää. Kiitos teille kaikille, joilta sain neuvoja.
- 10+20
ap2+1 kirjoitti:
Nyt asumme erillään ja mieheni on raivon vallassa. Omaisuus ja velat lyötiin yhteen ja minä saan nyt sitten 65000€ ja toisen auton. Huoltajuus on minulla ja puolisoni maksaa elatusavun ja Kelalta sitten korotettu lapsilisä. Vaikka henkinen minä on täysin hajalla, niin talous kohentui hetkeksi. Olisin tehnyt mitä vain, että parisuhteemme olisi jatkunut, mutta väkisin ei voi ketään pitää. Kiitos teille kaikille, joilta sain neuvoja.
Toivon että kerrot täällä joskus kun ex-miehesi sitten lopullisen eron jälkeen maksaakin tuon osuuden. Suurin osahan on velkaisesta talosta jota vastaan ukkosi pitää ottaa lisävelkaa. Jos saa.
Toivottavasti saa ja haluaa pysyä miehenä ja hoitaa taloudelliset asiat kuntoon suosiolla.
- Juuhpuuh
Onko tuo 65.000e netto josta kulutusluottosi on jo vähennetty ja maksettu? Hieno homma, että mies sai nyt ansaitsemansa maksajan roolin.
Mieti tarkkaan, mitä teet saamallasi rahalla. Jos olisin itse vastaavassa tilanteessa voisin esim. tehdä näin:
-kummallekin lapselle 3.999e arvoiset sijoitukset Seligsonin pitkäaikaisiin osakerahastoihin heidän sijoitusneuvojan suositusten mukaisesti (pienikuluinen suomalainen yritys, pankeissa ja muualla sijoittamisessa suuremmat kulut)
- 50.000e mukavaan asuntoon, on se sitten asumisoikeusasunto tai omistusasunto (jos olet töissä kohtuullisilla tuloilla). Asumisoikeusasuntoon saat asumistukea jos olet lasten kanssa kotona! Et kerro missäpäin asut, asuntojen hinnat vaikuttavat oleellisesti tähän päätökseen.
-2.000e uusiin huonekaluihin ja vaikkapa pieneen lomamatkaan lasten ja omien vanhempien kanssa esim.
-5.000e säästötilille auton korjausta yms. varten
Leuka pystyyn sisko, sinä ansaitset parempaa. Toivuttuasi tästä erosta voit vielä löytää jonkun paremman miehen.. katso kuitenkin jatkossa, ettet ole enää miehestä taloudellisesti riippuvainen vaan omavarainen!! - Mukava kuulla että
Minä olen sitä mieltä, että miehellesi ei tullut mieleen, että hän voi joutua masamaan, joten nyt ollaan raivon vallassa.
Mutta tämä on sitä, kun miehesi ei siis miettinyt asoita loppuun asti. - hajallakos
Jokohan olisi aika päästä raivopäisestä pettäjä idioottimiehestä yli?
Kysymys kuuluu että miten jaksoit palvella herraa 12 vuotta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222401- 612327
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381522- 321480
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281190
- 951171
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201156