Osinkoa maksavia rahastoja käteistä kuukausittain

lisä shoppailurahaa

Rahastot omistavat osakkeita jotka eivät maksa osinkoa ja osakkeita jotka maksavat osinkoa. Itse sijoittaisin rahastoon joka keskittyy pelkästään osinkoa maksavien osakkeiden omistamiseen tällöin osakkeen hinnan arvonnousuodotusten lisäksi tulee osinkotuloa. Ja vielä niin että rahasto maksaa tämän osinkotulon ulos käteisenä kuukausittain kuten jotkut ETF rahastot tai vuosineljänneksittäin tai puolivuosittain kuten sijoitusrahastot. Joillakin yhtiöillä käteisen ulosmaksavia rahasto-osuuksia kutsutan tuotto-osuuksiksi ja käteistä maksamattomia rahasto-osuuksia kasvu-osuuksiksi. Itse en luottaisi tuon rahan käytöstä kasvun vaikuttamiseen koska rahastolla on niin paljon omistuksia se on kuin pisara meressä, mutta käteisenä maksettava tuotto-osuus on jokaiselle himisellä käteistä lisää kulutukseen, ylimääräistä. Toki siitä menee vero mutta mieluummin vero ja käteistä kuin ei kumpaakaan. Englanniksi osinko on dividend ja osingon käteismaksun suuruus verrattuna osakkeen arvoon esim. 7% on yield Ihmettelen kun ihmiset jättää tömmäset 6 prosentin vuotuiset käteiset vastaanottamatta ja valitsee mieluummin pelkkiä kasvuODOTUSosakkeita pitäviä rahastoja. Tällä on suuri vaikutus kykyyn kuluttaa rahaa ja rahan työskentelylle sinun puolestasi sinulle käteistä oikeasti tuottaen aivan kun oma työntekijä.

2

288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tonni kuussa

      lisää googlaamalla osinko rahasto

      vaikka tämä kuulostaa piipittämiseltä niin jos jollain on esim perintötalo myyty ja kädessä 250 000 siitä ja se ei ole 5 prosentin osinkoa tuottavassa rahastossa niin saamatta jää 12 500 euroa vuodessa osinkoa käteisenä. Tämä on yli tonnin kuussa, siinä voi miettiä sitten kannattaako piipittää kun markkinat ei nouse ja eläke on pieni kun jättää tollasen tulon hyödyntämättä.

    • Kasvun kasvua

      Jos verrataan saman rahaston kasvu- ja tuotto-osuuksia, niin kasvuosuudessa tuo 12 500 euroa vuodessa näkyy rahasto-osuuksien arvossa.

      Näin ollen, jos rahastossa ei ole mitään osakkeiden arvonkehitystä vuoden aikana, kasvuosuuksien arvo on vuoden päästä 262 500 euroa kun tuotto-osuuksissa olisi 250 000 euroa. Jos taas kasvua on, kasvaa kasvu-osuudet vielä tätäkin nopeammin, sillä osinkokin tuottaa. Jos osakkeet taas menettävät arvoaan niin tuotto-osuus olisi parempi, mutta tässä tapauksessa sijoitus on ollut huono jo muutenkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      424
      4655
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1660
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1401
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1309
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1204
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1141
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      950
    9. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    10. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      827
    Aihe