Makutesti

mauttestiin

Tuli mieleen, että onkohan kukaan tehnyt makutestiä saman viinierän kahdesta eri pullosta, joista toinen on säilytetty asianmukaisesti viinitilan kellarissa ja toinen taas rahdattu maailman ääriin kärsien kuljetuksesta ja vaihtelevista lämpötiloista ja valosta.

Uskoisin näillä kahdella olevan merkittävää eroa maussa, sillä viinikin on elävä organismi ja sen kohtelulla luulisi olevan merkitystä myös sen makuun.

Lisäksi vielä pidän huvittavana friikkien pakkomiellettä luonnonkorkkeihin "laatuviinien" pullotuksessa - noin 10 % niistä aiheuttaa erinäisiä maku- tai säilyvyysvirheitä tuotteeseen eli kymmenesosa viinistä on huonoa. Ja silti kierrekorkki on ehdoton nounou bisneksessä. Tai ehkä kyse on snobismista - kun maistat korkinmaun viinissä, olet asiantuntija ja kun taas drikkaat mehun alas mukisematta olet moukka.

Joka tapauksessa - maulla on väliä ja välillä myös väliä, sanoi lällävikainen.

10

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juomanlatkija

      Tuollaista testiä varten pitäisi maailmalle viety pullo kai tuoda takaisin viinitilalle, jonka kellarissa verrokkipulloa on säilytettý? Ei, ainakaan minä en ole tuollaista makutestiä tehnyt.

      Olin vuosikymmeniä sitten saksalaisperheen mukana Etelä-Tirolissa (joka on Pohjois-Italian puoliksi saksankielinen maakunta). Asuimme pikku viinitilalla. Suurin osa tilalla tuotetuista rypäleistä meni seudun viininviljelijöiden osuuskunnan omistamaan viininvalmistamoon (vrt. suomalaiset osuusmeijerit), mutta osasta isäntä teki punaviiniä ihan itse. Kellarissa oli 3 000 litran vetoinen puutynnyri, josta tätä isännän ”kotiviiniä” sai käydä omin nokkineen valuttelemassa. Keittiön seinällä olevaan listaan piti vetää ”tukkimiehen kirjanpidon” periaatteella oman nimen kohdalle yksi viiva noudettua litran karahvillista kohti. Lähdön ja laskun maksamisen koittaessa yksi viiva lisäsi laskua noin 1,50 mk:n verran (0,75 litran pullo halvinta punkkua maksoi tuohon aikaan Alkossa noin 3,30 mk).

      Tuo talonpoikainen, simppelin robusti viini maistui paikan päällä oikein hyvältä! Mielessä kävi, että sitä kannattaisi ottaa mukaankin, kun ei ollut edes mitenkään hinnan kiroissa. Saksalaisystäväni kuitenkin valistivat minua, ettei homma kannata: viini maistui kyllä tekopaikassaan, mutta ”ei kestä kuljetusta”: jonnekin muualle vietynä maku lässähtää pahan kerran. Mene tiedä.

      No, isäntä tuikkasi läksiäisiksi kainalooni litran pullon grappaa (saks. Treber tai Trester), jota oli itse tislannut rypäleiden puristustähteistä valmistetusta mäskistä. Väkevyyttä tavarassa oli 55 % (mittasimme areometrillä Saksassa) ja maku oli enemmän kuin kohdillaan vielä tuhansien kilometrien päässä juotunakin...

    • Kyllä se maku muuttuu ainakin noiden ns. maalaisviinien
      kohdalla,eikä ainakaan paremmaksi.
      Maalaisviinit kun eivät juuri kuljetuksesta ja lämpötilojen
      vaihtelusta pidä. Liian vähän kemiaa ja teollista käsittelyä.
      Tuo Trester tai paremminkin Tresterschnaps on sitten jo
      luku erikseen. Onhan siinä omat säilöntäaineetkin mukana.
      Prost!!

    • olet väärässä

      Käsityksesi, että kierrekorkki olisi vielä tänäänkin ylenkatsottu, on täysin väärä. Noh, on linjassa muutenkin typerän avauksesi kanssa.

      • snobismi

        Siis mitä typerää tässäkin nyt oli - viini elää eritavalla matkustaessaan ja säilytettyna erilaisissa lämpötiloissa ja valaistusolosuhteissa. Ja korkin ongelmat on tiedetty jo pitkään ja silti sitä suositaan vieläkin pullon sulkemiseen.

        Sinänsä jotkut asiantuntijat ovat nykyään jopa kääntymässä kierrekorkin puoleen jalon juoman säilyttämiseksi ja jotkut jopa suosivat alumiini/muovipakkaukseen säilöttyä viiniä eli hanavinkkua.


    • Kunnollinen avaus

      Jotenkin vierastan metallikorkillista. Taitoa tarvitaan kunnolliseen avaamiseen, jos tahdotaan säilyttää kesken jäänyt ja puolilleen juomatta muutamaksi päiväksi.
      On olemassa ns. ilmapumpulla toimiva korkki, jonka kautta pumpataan jäljellä oleva ilma pois pullosta. Väitetään, että viinin maku on tallella. Ei ole vaan kokemuksia ko. laitteesta.

      • Ttppii

        Vacuvin on huijausta, ei vaikuta viinin säilymiseen.
        Ja Saksalaista hyvää tai edes nipin napin juomakelpoista punaviiniä ei ole olemassakaan, ei maalaistalossa eikä muuallakaan.


      • Juomanlatkija
        Ttppii kirjoitti:

        Vacuvin on huijausta, ei vaikuta viinin säilymiseen.
        Ja Saksalaista hyvää tai edes nipin napin juomakelpoista punaviiniä ei ole olemassakaan, ei maalaistalossa eikä muuallakaan.

        Tässä keskusteluketjussa ei kai kukaan ole kirjoittanut saksalaisesta punaviinistä yhtikäs mitään. Viittaat ilmeisesti minun ylempänä selostamiini kokemuksiin. Tuo viini oli kotoisin Etelä-Tirolista, joka on Alppien eteläpuolella, Pohjois-Italiassa.

        Saksalaisista punaviineistä on Suomessa vaikea sanoa mitään, koska ne suurin piirtein loistavat poissaolollaan Alkon listoilla. Saksassa viljellyt punaviinit tahtovat mennä paikallisiin kurkkuihin – vientiin niitä ei juuri liikene.

        Ne parit saksalaispunkut, joita olen maistanut, eivät anna aihetta hurraahuutoihin. Saksa on viinimaana korostetusti valkoviinimaa, ja parhaat saksalaiset valkoviinit ovat lajissaan loistavia. Niillä tahtoo olla vastaavasti myös hintaa.

        Alkon valikoima on saksalaisten valkoviinienkin osalta surkea. Esillä ovat korostetusti puolimakeiden lälly-Liebfraumilchien kaltaiset viininkuvatukset, mikä leimaa Saksan helposti juuri sellaisten ja vain sellaisten tuottajaksi. Totuus on paljon moniulotteisempi.


      • 20+11
        Ttppii kirjoitti:

        Vacuvin on huijausta, ei vaikuta viinin säilymiseen.
        Ja Saksalaista hyvää tai edes nipin napin juomakelpoista punaviiniä ei ole olemassakaan, ei maalaistalossa eikä muuallakaan.

        Höpö höpö. Saksasta löytyy todella kovan luokan Spätburgundereja. Alkosta löytyy näemmä muutama ks. lajin edustaja 15-25€ hintaluokassa.


      • Americana&grinton
        20+11 kirjoitti:

        Höpö höpö. Saksasta löytyy todella kovan luokan Spätburgundereja. Alkosta löytyy näemmä muutama ks. lajin edustaja 15-25€ hintaluokassa.

        Appiukkoni tekee omat viinit Pohjois Italiassa ja ovat juurikin alkuviinejä. Eli mitään ei lisätä tähän viiniin.
        Olemme tuoneet silloin tällöin muutaman pullon viiniä Suomeen. Tottakait se vähän kärsii, mutta ei huomattavasti. Tärkeää on malttaa antaa pullon vähän tasaantua paikallaan ja nauttia vasta vaikka seuraavana päivänä.
        Grappa ei kärsi lainkaan, mutta sehän onkin viina.


    • viiniasiantuntija

      Itsehän juon pelkkää gambiinaa sillä se on kaikkein paras viini

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4453
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      4040
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2720
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      21
      1643
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1571
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe