Hei. Olen 16 vuotias ammattikoulua käyvä tyttö. Minusta tuntuu, että olisin valmis omaan hevoseen. Vanhempani ja suurin osa ystävistäni on myös sitä mieltä. Haluan kuitenkin kysyä vielä teidän anonyymien mieleipidettä asiaan, jokseen teillä ei päätökseeni kauheasti vaikutusvaltaa kuitenkaan ole.
Olen harrastanut hevosia n. 6 vuotta. Ratsastuskoulussa olen ratsastanut kuitenkin vain pari vuotta, eli voisi sanoa, että osaan ratsastuksen perus-asiat. Osaan kuitenkin perus-asioiden lisäksi mm. ratsastaa hevosen muotoon. ( minun mielestä se pitäisi jokaisen osata, niin tärkeä asia myös hevosen hyvinvoinnille, että sitä ratsastetaan välillä muodosa. )
En hae hevosta hikipäässä treenailuun, enkä kilpialuihin, vaan tarkoitus olisi oppia hevosista ja niiden käyttäytymisestä mahdollisimman paljon ja viettää mukavia ja antoisia hetkiä hevosystävän kanssa. Haluaisin hevosen ns. puskaratsuksi maastoiluun ja satunnaiseen kouluratsastukseen ja hyppäämiseen.
Raha-asioista sen verran, että ne ovat kunnossa. Opiskelijana pystyn huolehtimaan hevosesta senkin jälkeen, kun muutan omaan asuntoon.
Tässä teille hieman kysymyksiä:
1. Olenko sinun mielestä valmis, kertomani perusteella omaan hevoseen ?
2. Minkälainen hevonen olisi sinun mielestä minulle hyvä ? ( ikä, rotu, aijempi käyttötarkoitus ja luonne )
3. Millaiselle tallille sinun mielestä minun kannattaisi hevoseni laittaa ? Itse haaveilen täysihoitopihatosta, jonne voisin hevoseni majoittaa :)
4. Itse kun olen kovin huono raha-asioiden arvioimiseen, niin arvoikaa millainen hintahaarukka olisi ns. puskaratsulla, joka on terve ja jolla voi hypätä ja toisinaan kouluratsastukstakin harrastaa ?
5. Vaikka sanoinkin, että raha-asiat ovat kunnossa, niin silti jostain ( = melkein kaikesta ) töytyy tinkiä ja säästää. Opiskelijana melkein kaikki rahani menevät hevoseen. Miten saisin hevosen ja esim. ruokakulut mahdollisimman vähäiseksi ?
Tunnetteko itse jotain nuorta opiskelijaa, joka pystyy ylläpitämään hevosensa kokonaan itse, ilman rahallisia apuja ?
6. Muuta ?
Olenko valmis omaan hevoseen ?
4
120
Vastaukset
Olet kyllä selvästikin miettinyt asiaa ihan oikeasti. Se on hyvä.
Jos perusasiat ovat hallinnassa myös hoitopuolella, pärjäisit varmastikin peruskiltin opetusmestarin kanssa. Silti tuossa kertomassasi on muutama mutta: Olet nyt opiskelija. Henk koht en tunne ainuttakaan opiskelijaa joka olisi pystynyt ylläpitämään hevosen ilman vanhempien rahallista avustusta. Tietysti jos olet niitä onnellisia varakkaita opiskelijoita joilla on tuhansien eurojen säästöt tilillään, pystyisit ylläpitämään hevosen niillä varoilla. Mutta entä sitten kun rahat loppuvat? Entä jos et saakaan töitä vaan jäät kortistoon? Saatko edelleen rahaa hevosen kaikkiin kuluihin, sillä työttömyyskorvauksilla ei hevosta ylläpidetä jos aikoo itsekin elää. Täällä joskus porukalla laskeskeltiin, että tallimaksu 200-300e/kk osuisi aika lähelle totuutta, mutta en muista, oliko siihen laskettu valmennuksia mukaan.
(Ja valmennuksissa olisi tärkeää käydä, varsinkin sen ensimmäisen oman kanssa. Jos hevosella harrastaa vain ns. vapaata ratsastusta, se saattaa käydä hankalaksi, ja sitten yhtäkkiä huomaakin, että ne omat perustaidot eivät riitäkään, eivät likimainkaan. Voihan valmennukset toki aloittaa myöhemminkin jos siltä tuntuu, mutta kannattaa silti laskea niidenkin hinnat kuluarvioihin siltä varalta, että tunneilla jotuu käymään halusi tai ei.)
Hevosen kuluissa ei oikein voi pihistellä. Jos hevonen tarvitsee jotakin, se on sille hommattava maksoi mitä maksoi. Helpoin tapa säätää, on se, ettei hanki hirveästi tavaraa etukäteen, vaan hankkii perusasiat jotka saattavat tulla hevosen mukanakin, ja hommailee loppuja myöhemmin sitä mukaa kun tarvetta tulee. Ruokakuluissakaan ei voi säästä muuten kuin sillä, ettei syötä sille esim väkirehuja ellei se oikeasti tarvitse sitä.
Täysihoitotalli on sikäli hyvä, että se säästää omaa aikaa kun talli hoitaa hevosen, mutta jos haluaa oppia hoitamaan itse täysipainoisesti, on itsehoitotalli parempi. Pihattotalleja en henk koht suosi muuten kuin kesäaikaan, talvella laitan hevosen mieluummin kunnon talliin, mutta se on makuasia.
Kaiken kaikkiaan sanoisin, että olet siinä elämänvaiheessa, että sinun kannattaisi hoitaa ensin opinnot pois alta ja katsoa saatko töitä, ennen kuin hankit hevosen. KUnhan elämäsi vakiintuu joko työelämään tai työttömyyteen, jääkö sinulle tarpeeksi rahaa hevosen tarpeisiin.- hevosen omistaja
1. Olenko sinun mielestä valmis, kertomani perusteella omaan hevoseen ?
Ei tuon perusteella nyt hirveästi voi sanoa, koska et pahemmin kerro mitään hoitotaidoista, jotka kumminkin on tärkeämmät kuin ratsastustaito. Mutta ei se hevosen omistus mitään rakettitiedettä ole, jos on sopiva hevonen, hyvä tukiverkosto ja paljon rahaa, pärjää kyllä vaikka taitoja ei niin olisikaan.
2. Minkälainen hevonen olisi sinun mielestä minulle hyvä ? ( ikä, rotu, aijempi käyttötarkoitus ja luonne )
Paras hevonen on aikuinen (noin 8v. ylöspäin) hevonen, joka on vähintään HeB-tasoinen ja luonteeltaan helppo käsitellä ja ratsastaa. Rodulla ei ole niin merkitystä, koska se yksilön luonne on tärkeämpi. Toki jos tykkäät jostain tietysti hevostyypistä, niin osta sellainen.
Vähintään HeB-tasoinen siksi, että tuon tasoinen hevonen on edes perustasoine ratsu. Liian kokematon hevonen on äkkiä hankala ratsastaa, varsinkin kun kokemusta on noin vähän (6 vuotta on varsin vähän, ellei ole ratsastanut päivittäin...). Toisaalta ei hevosen kannata liian hienokaan olla: joku vaativan tason herkkä kilpahevonen voi olla liian herkkä kokemattomalle ratsastajalle.
Mutta sellinen kiva ja TERVE perushevonen on hyvä. Näiden hinnat on siinä 4000-10 000€.
3. Millaiselle tallille sinun mielestä minun kannattaisi hevoseni laittaa ?
Täysihoitotalli on ehdottomasti paras vaihtoehto. Puolihoidolle ei ole mitään tarkkaa määritelmää, mutta monesti erona täysihoitoon on vain esim. se, että omistaja siivoaa itse karsinan. Tämäkin on ihan yhtä hyvä vaihtoehto.
Itsehoitotallissa yleensä joko omistaja hoitaa hevosensa kokonaan itse (tallilla joutuu käymään väh. 2-3krt päivässä) tai tallivuorot jaetaan kimpassa (ns. kimppatalli) tallilaisten kesken, eli jokainen joutuu tekemään jonkun tallivuoron viikossa.
Alussa en lähtisi itsehoito/kimppatalliin koska tarvitset vielä niin paljon apua kokeneemmilta. Muutenkin kannattaa vähän säästellä itseään, jotta varmasti jaksaa sitä hevosta hoitaa eikä innostus laske heti.
Pihatto on harrastehevoselle oikein hyvä vaihtoehto, mutta laadukkaita pihattoja on todellla vähän. Yleensä pihatot on jotain pihanperällä olevia ulkokoppeja...
4. Itse kun olen kovin huono raha-asioiden arvioimiseen, niin arvoikaa millainen hintahaarukka olisi ns. puskaratsulla, joka on terve ja jolla voi hypätä ja toisinaan kouluratsastukstakin harrastaa ?
4000 - 10 000e on minusta hyvä hintahaarukka.
4000€ voi saada kivan ns. peruspollen, jolla ei ole pahemmin kilpailtu, mutta joka menee noin HeB/90cm tasoa. 10 000e voi saada jo hevosen, jolla kilpailtu vaikkapa aluetasolla HeA/120cm tasoa. Ja tietysti jos hevonen on vanhempi, sen hintakkin on halvempi.
5. Vaikka sanoinkin, että raha-asiat ovat kunnossa, niin silti jostain ( = melkein kaikesta ) töytyy tinkiä ja säästää. Opiskelijana melkein kaikki rahani menevät hevoseen. Miten saisin hevosen ja esim. ruokakulut mahdollisimman vähäiseksi ?
Tunnetteko itse jotain nuorta opiskelijaa, joka pystyy ylläpitämään hevosensa kokonaan itse, ilman rahallisia apuja ?
En kyllä keksi miten opiskelija voisi elättää itsensä hevosen omilla rahoillaan. Eräs kaverini opiskelee korkeakoulussa ja elättää hevosensa melkein kokonaan itse, mutta hän tekee tallitöitä joka viikonloppu ja monena arki-iltana ratsuttaa paria hevosta, lisäksi hän nostaa täyttä opintolainaa. Ja asuu kotona, joten asumiseen ei mene rahaa. Mutta kyllä hänen vanhemmat silti joutuu joskus myös tukemaan.
Käytännössä siis kaverilla ei ole mitään muuta elämää kuin koulu ja talli. Hän lähes asuu tallilla ja sen vähän aikaa mitä ehtii olla kotona, tekee koulutöitä. Ja burn outin hän on jo tainnut pariinkin kertaan käydä läpi.
Eli käytännössä ei ole mahdollista elättää hevosta itse, ellei tee hurjasti töitä ja polta itseään loppuun. Ja siltikään ei pysty omillaan asumaan samalla. - Coryki
1. Olet mielestäni ihan valmis, varmasti tiedät mitä hevosenhoitoon kuuluu. Tärkeintä on järkevyys ja oikea asenne hevosia kohtaan, ei niinkään ratsastuskokemus.
2. 8-vuotias tai siitä ylöspäin, järkevä, perusratsukoulutettu, kiltti ja maastovarma hevonen/iso poni. Suomenhevonen on aina hyvä valinta, sopii moneen ja kestää olla ulkona.
3. Kun kerran opiskelet niin täysihoitotalli vaikuttaa oikeastaan ainoalta vaihtoehdolta..?
4. 2000€ ylöspäin, jos sen alle menee niin kannattaa tarkasti katsoa onko hevosessa jtn vikaa. Jos kivaa maastohevosta etsit niin ei kannata koulutustasoja ihan kauheasti tuijotella, hevosta voi aina tiettyyn pisteeseen asti kouluttaa eteenpäin kunhan omat taidot karttuu.
5. Tallipaikan valinta vaikuttaa tietysti paljon kuluihin, mutta muuten voi säästää vain pienistä asioista esim. varusteet voi ostaa käytettyinä, ruokinnassa ei mtn turhia väkirehuja. Muuten ei oikein voi säästää hevosen hyvinvoinnin kärsimättä.
No tässä minun näkemykseni, onnea ja kärsivällisyyttä hepan hankintaan :) - Kiusattu Joskus
Joo... Olen miettinyt hevosen ostoa kunnolla vuoden ja löysin myös äskettäin sopivan pollen. Olen 12-vuotias menen kutoselle. Olen harrastanut ratsastusta n. 6 vuotta. Omistan hoitohevosen ja minulla on ollut vuokra poni. Rahaa ylläpitoon löytyy, mutta saan hevosen sillä ehdolla, että maksan hevosen itse. Aikaa löytyy ja talli olisi 1 kilometrin päästä kotoa. Hevonen menisi ratsastuskouluun :) kertokaa oma mielipitteenne ja kyselkää vaikka jtn kysymyksiä mitä minun vielä pitäisi tietää. Antakaa myös vinkkejä rahan keräämiseen. VASTAUS PIAN!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 442869
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil222375- 222238
- 342213
- 281901
- 291595
- 261496
- 291361
- 161314
Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä161286