Koirajuoksun (canicross) harrastajia?

Canicrossing

Löytyykö täältä juoksufoorumin puolelta koiran kanssa juoksevia? Millaisella ruokavaliolla, treenillä (matkoilla) ja rodulla menette?

Itse harrastan keskikokoisen sekarotuisen kanssa (5-vuotias,leikattu narttu) 3-4x viikossa n. 5km lenkkejä johtuen omistajan kunnosta. Koiralla löytyisi ruutia pidemmällekin :)

Ruokavaliona lihaa ja nappuloita (Golden Eagle power)

11

2776

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiinnostunut urheilija

Itse en osaa tohon vastata mitään mutta ajettelin kysyä neuvoa ton lajin aloittamiseksi.

Meille on siis tulossa 8vk saksanpaimen koira ja olis sitten innostusta aloittaa sillä tämä. Niin minkä ikäisenä on hyvä aloittaa reenaaminen ja minkälaista reeniä aluksi?

• Canicrossing

Riippuu koiran koosta ja kehityksestä pikku koirilla kun kasvavat aikuismittaan hieman nopeammin versus iso ja astetta hitaammin kehittyvä niin pikkusilla voi alotella ennen vuoden ikää kevyesti ravaten rinnalla ja siinä 1,5v. siirtyä rankempaa juoksuun. Sakuilla ja huskyilla harjoittelu aloitetaan 6-8kk iässä (huom! erittäin kevyesti) eli totutellaan valjaisiin sekä vetoon eli pyydetään vetoa -> painetta valjaille. Tällaista veto harjoitusta voi tehdä siihen vuotiaaseen asti jolloin voidaan mennä jo pikku pätkiä ravissa kuitenkin koko ajan seuraten koiran jaksamista.

Kilpatreeni ts. hikitreeni aloitetaan virallisesti 1,5-2 vuotiailla koirilla jolloin keski-keskikokoa suuremmat on yleisesti saavutaneet kasvumittansa. Keskustelisin kuitenkin eläinlääkärin kanssa virallisesta aloituksesta koska hän näkee koiran kasvuvauhdin klinikalla sekä kehitysvaiheet kehossa.

Ehdotoman tärkeää kaikille koko luokille on laadukas ruoka alusta alkaen sekä treeneissä sitä en voi olla painotamatta! Varsinkin nivelet joutuu canicross koiralla koville joten arvot pitää olla kohdillaan. Meillä tosiaan käytössä Golden Eagle Power koska koira saa siitä kaiken tarvitsemansa niveliin asti eikä ole laihtunut kovassakaan treenissä. Poweria voi syöttää valmistajan mukaan myös pennulle jos haluaa vahvistaa nivelten kehitystä :)

Omani olen aikuisena opettanut lajin pariin vaan jos on pentu käsissä niin sitäkin parempi pääset aloitamaan puhtaalta pöydältä. Valjaisiin kannattaa totuttaa jo pienenä sekä ero milloin saa vetää (valjaat, y-valjas tms.) ja panta merkitsee normaalia kävelyä eli rinnalla oloa. Helpottaa kummasti.

Kannattaa lukaista lajista:
      http://www.saunalahti.fi/tursas/lajiesit
      http://blog.mynextrun.com/fi/canicross/

• samojeddiii

harrastan sekarotusen kanssa :) ihan harraste mielessä kyllä

• Siperianhuskyi

Alottelemassa keskikokosella portugalinpodengo uroksella sekä nartulla ja siperianhusky uroksella ikää 3-5 v, olis kiva saada treenaus vinkkejä :)

• juoksijaWq

Täällä ollaan myös kokeiltu canicrossia vajaa 2.v huskymixin kanssa. Itse olen tosin harrastanut enemmänkin rentoa pitkän matkan juoksua kun taas koirani on sprintteri tyyppinen juoksija eikä crossaaminen ollut erityisen mukavaa kummankaan mielestä. Käyn koirani kanssa 2-3 kertaa viikossa vetämässä pyörällä/potkukelkalla fiiliksen mukaan 3-7km lenkin (pidemmillä lenkeillä pidetään puolessa välissä pieni tauko) ja 3-5 kertaa itse juoksemassa vaihtelevalla tahdilla. Keväällä jäiden sulettua olisi ajatuksena käydä uudestaan canicrossia kokeilemassa josko vihdoin löydettäisiin yhteinen tahti mutta jos ei niin ei väkisin. Harrastan koirani kanssa puhtaasti omaksi iloksi, ei kisatavoitteita.
      Koira syö Jahti & Vahti extra energiaa raaka ruokaa n. 50/50 suhteessa.

Taloudessa on toinenkin koira kasvamassa jonka kanssa olisi myös tarkoitus alkaa vetämään jahka kasvaa. Uros on sen verran raskasrakenteisempi ja hitaampi että sen tahdissa saattaisin jopa pysyä juosten. :D Jahka nyt ensin kasvaa rauhassa, vielä ei pennulla ole puoltavuottakaan mittarissa.

• Siperianhuskyi

• Jackrussell 9 v

Mä juoksen 12 - 20 km:n lenkkejä kolme kertaa viikossa. Kesällä lämmöt nousee, mutta uinti auttaa. Ihan tavallinen ruoka riittää.

• Siperianhuskyi

Tiiättekö yhtään että millon kisa koirat on "liian vanhoja" kisaamaan canicrossissa??

• ..................

Aloita aktiivinen isompi harjoittelu, vasta kun koira on "valmis". Itselläni useimmilla noin vuoden iässä. Sitä ennen on kuljettu paljon monenlaisissa maastoissa, ja ns. "maastovarmuus" saavutettuna. Samalla on kehittynyt lihaksisto ja luusto, itselläni keskikokoisia otuksia, ja ns. raskaampi harjoittelu aloitetaan vasta rakennekuvien jälkeen. Sitä ennen on toki jo käyty juoksulenkeillä, mutta ilman vetoa. Vetäminen lisää koiran kuormitusta huomattavasti. Tämän vuoden aikana on opeteltu jo suunnat, sekä keskitytty erilaisiin ohjausharjoituksiin. Meillä harrastuksina in agility, paimennus ym, joten suunnat tulevat jo niissä hyvin opeteltua, eli tässä vaiheessa ei niiden kanssa enää tarvitse takkuilla. Samoin stopit ja peruskuuliaisuus on hyvässä hallinnassa.

Hanki kunnon välineet. Myös se oma vyö. Katso sellaiset, jotka pysyvät tukevasti lantiolla, jos nousee vyötärölle, kohdistuu veto väärään paikkaan itseesikin. Huonoilla välineillä selkäkipu on takuujuttu. Aloita suht selkeillä ja helpoilla reiteillä. Motivoi koiraa vetämään, ja pidä vetosessiot lyhyinä. Vapauta koira, ja muista kiittää, kun veto on hyvää. Itse en käytä kuin sanallista palautetta, mutta koirat tosiaan ovat jo tuossa vaiheessa oppineet siihen. En käytä pääsääntöisesti edelläkulkijoita. Joskus muksut ovat mukana pyöriensä kanssa, silloin he kulkevat edellämme. Paimenkoiralle taaksejääminen on pahasta, ja saattaa sekoittaa harjoittelua. Eli muksut ajavat edellämme. Koira opettelee vedon yksinään. Vasta kun se on satavarmaa, liitän mukaan toisen koiran.

Oma kuntoni ei kestä mitään maratonmatkoja, nyt aloitin nuoren koiran kanssa juoksuharjoittelut, niin aloitettiin noin kolmen kilometrin matkalla, jolla vetojaksoja noin sadan metrin perioodeilla, ja vapautus. Itse käytän vapautus käskyä aina, jos ei tehdä töitä. Kun ollaan työ-käskyn alla, ei haistella tai touhuilla muita. Eli huomautan vetojakson aikana pienimmästäkin virheestä. Ja kannustan ja kiitän. Koiran kanssa, jolla ei perustaidot ole kunnossa, olisi vetojaksot mahdollisesti hyvin paljon lyhyempiäkin. Koiran mukaan on mentävä, ja seurattava koiran moti vaatiota. Meillä ovat tuollaisia tekevämpiä otuksia, joiden luonto kannustaa jo itsessään, niin voin aloittaa noinkin pitkillä. Mutta siis johtuu paljosta harrastamisesta, eli ne kykenevät jo pitään yhtäjaksoiseen suoritukseen vain siksi, että ovat nuoresta asti treenanneet monenlaisia asioita.

Käytän itse ravitsemuksen lisäksi myös palautusvalmistetta. Sen lisäksi nuorin koirani käy hierojalla ja uimassa myös talvikaudella altaassa. Meillä on erityinen syy lihashuollon tärkeyteen. Syövät raakaa ruokaa, ei mitään nappulaa ole mukana.

Ehkä ensi talvena alan hiihtämään sitten myös koiran kanssa. Olisin aloittanut harjoitteet jo nyt talvella, mutta lumitilanne oli liian heikko siihen. Todennäköisesti tulevana kesänä aloitan tosissaan myös ns. fillarilenkit. Vedon kanssa tai ilman. Katson tilanteen mukaan. Mutta hallinta vetojutuissa on oltava hyvä ennen kuin fillarin kanssa lähdetään, ja se harjoitetaan nimenomaan juosten alkuun. Ihan turvallisuussyistä.

Ohitukset hoidan huolellisesti ja pelaan ns. varman päälle. Koirallemme ne ovat haastavia olleet. Eli jos vastaan tulee koira, niin silloin ohitamme kontaktissa ja lyhyellä hihnalla. Noissa tilanteissa otan vaan vetohihnan käteeni, koira tietää siitä, että nyt mennään tällä tavalla.

Ja miten olen opettanut vedon. Ihan sillä lailla, että en anna koiran löysätä vetoa. Jos näen, että meinaa koiralla ote herpaantua, keskeytän, ja vapautan koiran. Meillä koiraa koulutetaan positiivisin keinoin, mutta yksi tärkeä asia on siinä myös se, että koira ei päätä, milloin työtä tehdään. TUnnen koirani elkeet melko hyvin, joten en anna sen epäonnistua. Jos näen, että nyt iski nartunhajut tajuntaan, vapautan koiran, ja aloitan alusta. Eli en päästä tilannetta siihen, että koira päättää unohtaa työnteon.

• ...........

Tällä hetkellä vedämme noin 5-7 km:n lenkkejä, joka on nuorelle tarpeeksi. Vielä tosiaan osa matkasta menee vöhemmällä vedolla, mutta muutaman kuukauden päästä vedämme tuon jo yhdellä pikkutauolla. KOiran mukaan kasvatamme veto-osuuksia. Uskoisin, että tämän kohdalla edistymme suht nopealla tahdilla. Ja koiran fysiikka kestää sen. Jos olisin aisasta epävarmempi, hidastaisimme tahtia. Mutta takana tosiaan on niin suunnitelnallinen ja ilman takapakkeja oleva alkuvaihe, että uskon vakaasti, että koira kestää sen. Mutta tämän koiran kohdalla on huomioitava sen luonne, joka on periksiantamaton, joten ihmisen on pidettävä järki päässä rasituksen lisäämisen tahdissa. KOira ei tule valittamaan varmaan koskaan. Arvioin siis sen valmiuksia lenkin jälkeisen fiiliksen pohjalta. Silloin on hyvä, jos koira olisi valmis lähtemään saman tien uudestaan. Jos se taas painuu unille ja nukkuu kuin tukki, on rasitus ollut liikaa. Itse varon visusti koiran "sippaamista" tai kyllästymistä. Uintireissutkin meillä mennään uintiliivien kanssa. Välillä uin itse koirien kanssa, mutta pääsääntöisesti koirat ui, ja mä soudan veneellä. Ihan siksi, että oma kuntoni ei kestä.

Kilpalajiksemme ei caniross tule ikinä, vaan se on vaan keino ylläpitää ja rakentaa koirien lihaksistoa ja yleiskuntoa. Yksikään koiristamme ei ole kokenut ns. raih naista vanhuutta. Lähtö o n tullut ennemminkin "saappaat jalassa" eli agressiivisiin sairauksiin, mutta vanhoina. Esimerkiksi lähes 14 vuotias vanhuksemme juoksi vielä helposti kanssamme sellaisia 10-15 kilometrin lenkkejä. Sippaamatta ja häntä heiluen. Ilman vetoa loppuajat, mutta kevein askelin. Tämän ku on nähnyt nyt kahden koiran kanssa, on oppinut ymmärtämään koiran yleiskunnon merkityksen loppuelämään. Samalla huomaa säälivänsä koiria, jotka ovat alle kymmenvuitisina jo selkeästi raihnaisia. Nämä koirat ovat saaneet/joutuneet elämään liian helpon elämän. Ei ole paljon rasitus vaivannut. Ja näitä otuksiä näkee kaupungeissa varsinkin aivan järkyttävän paljon.

• Mukaan vaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      139
      3095
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      8
      1686
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      222
      1374
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1191
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1171
    6. 37
      1051
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1032
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      987
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      964
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      38
      918
    Aihe