Minulla on nyt toinen Tepee. Ensimmäinen oli vm 2009 ja nyt on vm 2013. Molemmissa takarenkaat kuluvat todella nopeasti, etenkin oikea takarengas. Tässä uudessa on noin 10000 km ajon jälkeen molemmat takarenkaat kuluneet vaihdettavaan kuntoon, oikea enemmän. Maahantuoja ilmoittaa, että renkaiden kuluminen on normaalia! Edellisessä autossa mitattiin pyöräkumia ja korjaamon ilmoituksne mukaan ne olivat kohdallaan. Missä vikä? Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Partner Tepee renkaiden kuluminen
6
231
Vastaukset
- hessu
Minulla on Tepee vuodelta 2008. En ole huomannut erityistä kulumista. Paineina pidän 3,2 kiloa edessä ja takana kesällä ja talvella.
- Carpo56
MInulla on Partner Tepee vuodelta 2010. Sama ongelma, takarenkaat loppuun kuluneet ulkoreunapainotteisesti. Rengassarjalla ajettu kaksi kesärengaskautta, n. 30tkm. Eturenkaat todella hyvässä kunnossa. Takarenkaat auraavat siis voimakkaasti. Tyyppivika jota tehdas ei tunnusta, koska taka-akseli on niin mitoitettu??? M...V...?!
- mittaus
Nehän laitto siihen normalin akselin, kierrejousilla, luulis kulkevan kummit suoraan?
- RMB54
Vaikka taka-akseli olisikin jäykkä säätämätön palkki, voi kulmat olla pielessä.
Onhan se selvä asia, että rengas on ottanut voimakkaasti kiinni johonkin. Ei se itsestään muutu. Talvella helposti auto lähtee lapasesta ja osuu sivuttain kanttariin.
Monesti sanotaan ettei minulla ole mihinkään käynyt. Mutta entä kun lainasit autoa naapurin Arskalle tms.?
Kulmia on siis mahdoton luvallisilla konsteilla säätää.
1. esimerkki:
Jos navan kannatin on erillinen osa pulteilla kiinni jäykässä akselissa, voidaan kulmia säätää laittamalla kannattimen ja akselin väliin ohut säätöpala. Pultteja vähän auki ja esimerkiksi jos on liikaa aurausta, pala laitetaan eteen klo 3 kohdalle. Kiristetään pultit.
Näin minä ainakin yrittäisin.
2. esimerkki:
Jos taka-akseli on täysin jäykkä niin, että myös navan kannatin kuuluu siihen.
Aikoinaan viime vuosituhannella Saab 900 oli jäykkä taka-akselisto ja aurausta oli reilusti yli tehtaan arvon.
Väännettiin akselia niin, että auraus saatiin tehdasarvoon.
Auto 4-pilarinosturille. Laitettiin tukeva putki akselin takapuolelle. Yhdistettiin putki akseliin päistään ketjujen avulla. Käsiportolla painettiin keskeltä niin että akseli vääntyi. Varovasti kerralla ja mittaus välillä.
Autosta tuli vakaampi ajaa ja ennen kaikkea toispuoleinen rengaskuluminen loppui.
Jos harittaa, painetaan akselia etupuolelta.
Näinhän EI saa tehdä, mutta mitä muutakaan voisit tehdä.
"Hienosäätö" jo auraus on toisella puolen enempi pielessä, pannaa portto painamaa sieltä eli siirretään portto enempi pielessä olevalle puolelle. - portonpanoa
" pannaa portto painamaa sieltä eli siirretään portto enempi pielessä olevalle puolelle. "
Puhutaanko tässä oikeasti autoista?- RMB54
Joo. Kaksimielisellä tulee "portto"-sanasta jopa Pariisin Folies Pigalle mieleen.
"Portto" nimitystä käytetään auton peltikorjaamolla esimerkiksi yksisylinterisestä tangosta, jota voidaan hydraulisesti jatkaa tai leventää.
Oikealta nimeltä Porto Power.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?
Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta912344- 522029
Jotain puuttuu
Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu881863Tietysti jokainen ansaitsee
Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt23185850+ naiset kyl
Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin101638- 771572
hieman diabetes...
Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo261437Hei A, osaatko
sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en411410Välitän sinusta mies
Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv61392- 731370