Niveltulehdus

Nopeasti kuntoon!

Minulla todettiin reaktiivinen niveltulehdus. Oireita on monessa nivelessä ja käveleminenkään ei onnistu ilman särkylääkkeitä. Olen käynyt monella erikoislääkärillä ja viimeinen antoi minulle lääkitykseksi trexania ja prednisolonia.

Kuinka nopeasti noilla lääkkeillä pitäisi oireiden helpottaa? Olen ottanut lääkkeitä nyt kolmatta viikkoa enkä vieläkään pysty nukkumaan ilman särkylääkkeitä(voltaren).

Olen ollut aina erittäin liikunnallinen ihminen joten tämä on myös urheilemisen kannalta todella ikävää.

22

3431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruokavalio?

      [44.17] Reaktiivinen niveltulehdus: syntymekanismi, aiheuttavat tekijät, genetiikka, ravinnon merkitys, suolisto, mahdollinen antibioottihoito.
      https://soundcloud.com/helsinki-paleo/helsinki-paleo-podcast-21


      Lääkäri Rauli Mäkelä sanoo, että funktionaalisella lääketieteellä on reumasairauksien hoidossa käytettävänään aivan samanlaiset perustyökalut kuin monissa muissakin kroonisissa sairauksissa. Aivan ensimmäiseksi hän tarkistaa reumapotilaansa ruokavalion.
      http://terveyshymy.fi/artikkelit/laakari-rauli-makela-reumasairauksia-voi-hoitaa-luonnonmukaisesti

      Funktionaalisen lääketieteen keinoin muun muassa reumaatikkoja, astmaatikkoja ja suolisto-ongelmaisia parantava lääkäri arvostelee kollegoitaan. Moni sairaus olisi hoidettavissa, jos ruokavalion osuus niihin myönnettäisiin ja tutkittaisiin.

      – Reumalääkkeet ovat periaatteessa melkoisen myrkyllisiä. On valtava voitto, jos potilas pääsee niistä eroon. Funktionaalisen lääketieteen keinoin tämä usein onnistuu. Potilaat itsekin sanovat voivansa tällä hoidolla selvästi paremmin ja terveemmin, Rauli Mäkelä sanoo.

      – Mutta suolistosairauksien poliklinikoiden "viisaat" lääkärit vastaavat sanomalla, että ruokavaliolla ei ole mitään merkitystä! Tämä on aivan hirveää, Mäkelä sanoo.
      http://www.studio55.fi/hyvaolo/artikkeli.shtml/1624947/astman-reuman-suolisto-ongelmien-takana-ruokavalio---laakarit-antavat-vaaraa-tietoa

      Autoimmuunisairauksia on Suomessa tuplasti enemmän kuin 20 vuotta sitten. Lääkäri Olli Sovijärvi pitää yhtenä vaikuttavana tekijänä suomalaisen yhteiskunnan pyörimistä teollisuuden luomien, leivän ja maidon myyntiä edistävien sääntöjen ympärillä. Sovijärven mielestä ihmisiä systemaattisesti aivopestään ja harhaanjohdetaan.
      http://www.studio55.fi/hyvaolo/artikkeli.shtml/1721445/laakari-autoimmuunisairauksien-kasvu-osin-suomalaisen-teollisuuden-tukemisen-ja-aivopesun-seurausta

      Studio55.fi-lähetyksessä puhutaan Suomessa yhä yleisemmistä autoimmuunisairauksista lääkäri Olli Sovijärven kanssa. Autoimmuunisairauksiin kuuluu muun muassa kilpirauhasen tulehdus, haavainen paksusuolentulehdus, ykköstyypin diabetes, Crohnin tauti, nivelreuma, MS-tauti, psoriasis ja keliakia.
      http://www.katsomo.fi/?progId=170109 (kesto 30min)

      Nivelreuman nykyaikainen hoito!
      http://www.raikasweb.com/nivelreuman-nykyaikainen-hoito

      Reumaa ja niveltulehduksia sairastaa lähes 100 000 suomalaista. Perinteisen lääketieteen rinnalle on kehitelty monipuolisia luonnonmukaisia hoitomuotoja, jotka ovat kaikkien ulottuvilla. Ne ovat turvallisia ja myrkyttömiä tavanomaisiin hoitomuotoihin verrattuna.
      http://kirja.elisa.fi/ekirja/reuma-ja-niveltulehdukset-luonnonmukainen-hoito

      Jos jopa kolmasosa suomalaisista kärsii vatsa- ja suolisto-oireista tai muista ongelmista joissa viljojen välttäminen auttaa, niin sinä voit olla niistä yksi. Lisäksi viljojen gluteiini (vehnä, ruis ja ohra), peruna sekä maito tuottavat limaa elimistöön, joka pahentaa allergioita, astmaa, infektioita, lasten korvatulehduksia ja reuman oireita.
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

      Maitotuotteet ovat monella yksi keskeisistä syistä suolisto-oireisiin, allergioihin, astmaoireisiin sekä erilaisiin iho-ongelmiin. Maitotuotteiden eliminointi helpottaa usein näitä oireita, ja moni vuosia oireista kärsinyt pääsee pysyvästi eroon sekä ongelmasta että lääkityksestä. Lisäksi maitotuotteet keräävät limaa ja ovat usein merkittävänä tekijänä kroonisissa ylähengitystieinfektioissa.
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm

      D-vitamiini ylläpitää immuniteettia ja estää monia vakavia autoimmuunisairauksia kuten reumatauteja, tulehduksellisia suolistosairauksia, ykköstyypin diabetesta ja MS-tautia. D-vitamiini torjuu myös monia syöpälajeja ja erityisesti rinta-, eturauhas- ja paksusuolisyöpiä.
      http://terveyshymy.fi/artikkelit/d-vitamiinin-puutos-on-suuri-terveysriski

      Riittävä D-vitamiinin saanti ja reumataudit:
      http://www.vitamindwiki.com/tiki-index.php?page=Rheumatoid Arthritis&redirectpage=

      Uusi ruotsalainen 7,5 vuotta kestänyt seurantatutkimus viittaa siihen, että kalan rasvahapot vähentävät hyvin nivelreumaan sairastumisen riskiä. Päivittäin vähintään 210 mg kalan pitkäketjuisia omega-3-rasvahappoja pitkäaikaisesti saaneilla oli puolta pienempi nivelreumaan sairastumisen riski.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23940215

      • Pidä ruokavaliosi!

        Tässä ei nyt tullu suoranaisesti vastausta kysymykseen mutta kommentoin silti. Oma mielipiteeni noista erikoisruokavalioista on että ei kannata jos ei todella kyseessä ole ihminen joka syö epätreveellisesti.

        Esimerkiksi minun kohdallani ei esim pelkkä raakaravinto tule kyseeseen jo pelkästään päivässä tarvittavan kalorimaarän ja proteiinin tarpeen vuoksi.

        Eineksiä en ole syönyt oikeastaan koskaan. Maitoa jos juon se on luomumaitoa, leipää en juurikaan syö. Punaista lihaa en ole syönyt vuosiin. Proteiini tulee ruokavaliossani pääsääntöisesti kalasta tai kanasta. Perunaa ja pastaa syön harvoin, yleensä korvaan ne vihaneksilla. Hedelmiä syön paljon ja samoin salaattia. Ylipäätään syön pelkkää luomua.

        Terveellisestä ruokavaliosta ja säännöllisestä liikunnasta huolimatta sairastuin nivelreumaan. Sairastuin todennäköisesti juuri ulkomailla kärsineeni rankan vatsataudin takia eli omalla ruokavaliollani ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

        D-vitamiina ja omega-3 olen syönyt jo vuosia minimissään viisinkertaisen määrän suosituksiin nähden. Lisäksi viimeiset kolme vuotta olen syönyt msm, glukosamiini, kondroitiini valmisteita joista glukosamiini vielä reseptilääkkeenä. Samoin erilaiset vatsaentsyymit ja vaikka mitkä lisäravinteet kokeiltu yhdessä eri ruokavalioden kanssa eikä mikään auta.

        Olen siis täysin lääkkeiden varassa jos haluan pitää kivut poissa. Niin ja eipä ole edes avantouinti helpottanut oireita.


      • ruokavalio?
        Pidä ruokavaliosi! kirjoitti:

        Tässä ei nyt tullu suoranaisesti vastausta kysymykseen mutta kommentoin silti. Oma mielipiteeni noista erikoisruokavalioista on että ei kannata jos ei todella kyseessä ole ihminen joka syö epätreveellisesti.

        Esimerkiksi minun kohdallani ei esim pelkkä raakaravinto tule kyseeseen jo pelkästään päivässä tarvittavan kalorimaarän ja proteiinin tarpeen vuoksi.

        Eineksiä en ole syönyt oikeastaan koskaan. Maitoa jos juon se on luomumaitoa, leipää en juurikaan syö. Punaista lihaa en ole syönyt vuosiin. Proteiini tulee ruokavaliossani pääsääntöisesti kalasta tai kanasta. Perunaa ja pastaa syön harvoin, yleensä korvaan ne vihaneksilla. Hedelmiä syön paljon ja samoin salaattia. Ylipäätään syön pelkkää luomua.

        Terveellisestä ruokavaliosta ja säännöllisestä liikunnasta huolimatta sairastuin nivelreumaan. Sairastuin todennäköisesti juuri ulkomailla kärsineeni rankan vatsataudin takia eli omalla ruokavaliollani ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

        D-vitamiina ja omega-3 olen syönyt jo vuosia minimissään viisinkertaisen määrän suosituksiin nähden. Lisäksi viimeiset kolme vuotta olen syönyt msm, glukosamiini, kondroitiini valmisteita joista glukosamiini vielä reseptilääkkeenä. Samoin erilaiset vatsaentsyymit ja vaikka mitkä lisäravinteet kokeiltu yhdessä eri ruokavalioden kanssa eikä mikään auta.

        Olen siis täysin lääkkeiden varassa jos haluan pitää kivut poissa. Niin ja eipä ole edes avantouinti helpottanut oireita.

        Pelkkä raakaravinto?

        Missään ei mainita raakaravintoa, vaan viljaton ja maidoton.

        D-vitamiinin suositus on ollut 0µg, joten et ole sitä purkista syönyt, koska sitä ei ollut edes myynnissä kuin homeopaattisia annoksia ja apteekissa. Imeväisille oli jekovittia.

        Jos lääkärit ovat saaneet jopa tuhansia potilaita täysin oireettomaksi ravinnolla, niin sinun mielestäsi rahat kannattaa laittaa lääkkeisiin?

        Kukaan ei varmaankaan ymmärrä, miksi ehdotat edes moista, kun täällä todellakin annetaan vaihtoehtoja rankoille lääkityksille, joka on jokaisen ihan oma valinta.

        Viljaton ja/tai maidoton ruokavalio ei ole lainkaan erikoinen.

        Euroopassa syödään valkoista vehnää, ei muuta.

        Ruis, kaura ja ohra ovat pohjoisen sapuskaa, kun muuta ei ennen ollut.

        Yli puolet maailman väestöstä ei juo maitoa ja heidän luustonsa on hyvässä kunnossa. Suomessa on lähes 1 000 000:lla ihmisellä heikentynyt luusto runsaasta maitotuotteiden kulutuksesta huolimatta.


      • Suurinpuhallus
        ruokavalio? kirjoitti:

        Pelkkä raakaravinto?

        Missään ei mainita raakaravintoa, vaan viljaton ja maidoton.

        D-vitamiinin suositus on ollut 0µg, joten et ole sitä purkista syönyt, koska sitä ei ollut edes myynnissä kuin homeopaattisia annoksia ja apteekissa. Imeväisille oli jekovittia.

        Jos lääkärit ovat saaneet jopa tuhansia potilaita täysin oireettomaksi ravinnolla, niin sinun mielestäsi rahat kannattaa laittaa lääkkeisiin?

        Kukaan ei varmaankaan ymmärrä, miksi ehdotat edes moista, kun täällä todellakin annetaan vaihtoehtoja rankoille lääkityksille, joka on jokaisen ihan oma valinta.

        Viljaton ja/tai maidoton ruokavalio ei ole lainkaan erikoinen.

        Euroopassa syödään valkoista vehnää, ei muuta.

        Ruis, kaura ja ohra ovat pohjoisen sapuskaa, kun muuta ei ennen ollut.

        Yli puolet maailman väestöstä ei juo maitoa ja heidän luustonsa on hyvässä kunnossa. Suomessa on lähes 1 000 000:lla ihmisellä heikentynyt luusto runsaasta maitotuotteiden kulutuksesta huolimatta.

        Nämä on juuri näitten fanaattisten ituhippien mielipiteitä ketkä boikotoivat kaikkia lääkkeitä ilman minkäänlaista faktatietoa. Suurinosa noitsakin ylläolevista linkeistä on ihan täyttä huuhaata. Ei ainuttakaan linnkiä tieteellisiin tutkimuksiin joissa kävisi ilmi että maidon ja viljan karsimisella ruokavaliosta olisi paremmat mahdollisuudet parantua reumasta tai muista nivelsairauksista kuin lääkkeitä käyttämällä. Samaa logiikkaa voisi käyttää että hiv:stä voisi parantua syömällä d-vitamiinia.


      • oireeton.
        Suurinpuhallus kirjoitti:

        Nämä on juuri näitten fanaattisten ituhippien mielipiteitä ketkä boikotoivat kaikkia lääkkeitä ilman minkäänlaista faktatietoa. Suurinosa noitsakin ylläolevista linkeistä on ihan täyttä huuhaata. Ei ainuttakaan linnkiä tieteellisiin tutkimuksiin joissa kävisi ilmi että maidon ja viljan karsimisella ruokavaliosta olisi paremmat mahdollisuudet parantua reumasta tai muista nivelsairauksista kuin lääkkeitä käyttämällä. Samaa logiikkaa voisi käyttää että hiv:stä voisi parantua syömällä d-vitamiinia.

        "Nämä on juuri näitten fanaattisten ituhippien mielipiteitä"

        Ituhippi?

        "kaikkia lääkkeitä "

        Reuman saa jopa oireettomaksi ihan ravinnolla, joten kannattaa kokeilla.

        Toi voi laittaa rahat lääkkeisiin ja kärsiä niiden haittoja. Ihan oma valintasi on ollut.

        "Ei ainuttakaan linnkiä tieteellisiin tutkimuksiin joissa kävisi ilmi että maidon ja viljan karsimisella ruokavaliosta olisi paremmat mahdollisuudet parantua reumasta "

        Oireista pääsee eroon. Lue ne linkit.

        "kuin lääkkeitä käyttämällä"

        Lääkkeet ei paranna ja kaikille ne eivät sovi.


        Ruokavalio on parhaimmillaan lääkettä ja pahimmillaan sairauksille altistava. Ne, joilla on rohkeus kohdata itsensä, pääsevät hyvin eteenpäin. On myös niitä, jotka mieluummin jopa kuolevat kuin tekevät paranemisen edellyttämiä fyysisiä ja/tai psyykkisiä muutoksia. Ihmisessä on itsessään paljon sekä parantavia että tuhoavia voimia.

        Nykylääketieteessä tutkitaan vain lääkkeitä, jotka voidaan patentoida ja jotka tuovat rahaa. Bisnes se on kuin kannattaa ja erityisesti juuri lääkebisnes. Käyttäkööt lääketehtaat mitä tahansa lipevää sanahelinää. Totuus on, että niiden valmistamien lääkkeiden tavoiteltu vaikutus on tuottaa lääkeyhtiölle liikevoittoa ja sitähän ne tahkoavat vuosi vuodelta aina enemmän ja enemmän, vaikka kansa ei tervehdy mitenkään. Haittavaikutukset eivät haittaa.

        Suomi on täysin kehitysmaa, kun ennaltaehkäistään tai hoidetaan eri sairauksia ravinnolla ja korjaamalla ravintoainepuutokset. Niinpä lääkärikoulutuksessa onkin pitkään, siihen sisältyvässä yhden opintoviikon laajuisessa ravitsemustieteen osiossa käytetty Leipätiedotus ry ja kulutustavarajätti Unilever Oy:n kustantamaa virallista ravitsemusoppia, jolle ei ole vaihtoehtoa. Vastavirtaa kulkevia tutkijoita ja lääkäreitä on pidetty tärähtäneinä kummajaisina ja vastuuttomina kansankiihottajina.
        http://samisundvik.com/2013/09/13/viralliset-ravitsemussuositukset-nain-elintarviketeollisuus-meita-ohjaa/

        Itse kärsin reumasta vuosia, jonka aiheutti ilmeisesti paksusuolen krooninen tulehdus, jonka piti mitä ilmeisemmin kroonisena gluteiinipitoinen ruokavalio. Ennen ruokavalion vaihdosta jouduin turvautumaan vahvoihin lääkkeisiin, joista oloni vain paheni. Nykyisellään pärjään ilman lääkkeitä. Lääkäristä en apua saanut, lääkekuormaa yritettiin kyllä kovasti nostaa, mutta en hakenut uusia lääkkeitä enkä menettelyyn suostunut, koska haluan ratkaista ongelman, en lievittää vain oireita. Syön myös vitamiineja (C- ja D-vitamiinia reilusti).


      • fruktoosi.
        Pidä ruokavaliosi! kirjoitti:

        Tässä ei nyt tullu suoranaisesti vastausta kysymykseen mutta kommentoin silti. Oma mielipiteeni noista erikoisruokavalioista on että ei kannata jos ei todella kyseessä ole ihminen joka syö epätreveellisesti.

        Esimerkiksi minun kohdallani ei esim pelkkä raakaravinto tule kyseeseen jo pelkästään päivässä tarvittavan kalorimaarän ja proteiinin tarpeen vuoksi.

        Eineksiä en ole syönyt oikeastaan koskaan. Maitoa jos juon se on luomumaitoa, leipää en juurikaan syö. Punaista lihaa en ole syönyt vuosiin. Proteiini tulee ruokavaliossani pääsääntöisesti kalasta tai kanasta. Perunaa ja pastaa syön harvoin, yleensä korvaan ne vihaneksilla. Hedelmiä syön paljon ja samoin salaattia. Ylipäätään syön pelkkää luomua.

        Terveellisestä ruokavaliosta ja säännöllisestä liikunnasta huolimatta sairastuin nivelreumaan. Sairastuin todennäköisesti juuri ulkomailla kärsineeni rankan vatsataudin takia eli omalla ruokavaliollani ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

        D-vitamiina ja omega-3 olen syönyt jo vuosia minimissään viisinkertaisen määrän suosituksiin nähden. Lisäksi viimeiset kolme vuotta olen syönyt msm, glukosamiini, kondroitiini valmisteita joista glukosamiini vielä reseptilääkkeenä. Samoin erilaiset vatsaentsyymit ja vaikka mitkä lisäravinteet kokeiltu yhdessä eri ruokavalioden kanssa eikä mikään auta.

        Olen siis täysin lääkkeiden varassa jos haluan pitää kivut poissa. Niin ja eipä ole edes avantouinti helpottanut oireita.

        "Hedelmiä syön paljon "


        Hedelmissä on runsaasti hedelmäsokeria, joka saattaa ylläpitää tulehdusta.


      • fruk_tosi
        fruktoosi. kirjoitti:

        "Hedelmiä syön paljon "


        Hedelmissä on runsaasti hedelmäsokeria, joka saattaa ylläpitää tulehdusta.

        Siis aivan uskomatonta shaibaa. Älä nyt tosissaan suosittele noita juttuja muille. Joku vielä kokeilee noita ja sotkee kroppansa täysin.

        Eiköhän se ole pikkuisen parempi syödä hedelmiä ja muuta terveellistä ruokaa eikä napsia niitä vitamiineja purkista. Hedelmät ylläpitää tulehdusta just joo....


    • Jooruokavalio!

      Sinä siis oikeasti väität että sairauteni johtuu siitä että juon viikossa vajaan litran luomumaitoa sekä syön töissä ehkäpä 2-4palaa leipää koko viikon aikana?

      Voisitko kommentoida aiemmin kertomaani ruokavaliota tarkemmin mikä siinä on niin pielessä kun en sitä kerran itse ymmärrä?

      Olen muuten syönyt viimeiset 2-3 vuotta d-vitamiinia 10 000iu:ta joka päivä.

      • älä vaihda nimimerkk

        "D-vitamiina ja omega-3 olen syönyt jo vuosia minimissään viisinkertaisen määrän suosituksiin nähden."

        2-3 vuotta


    • painkiller...

      Missä nivelissä sulla on tulehdus? Olen itse pyytänyt lääkäriltä kortisoni/puudutus piikin antamaan niveliin,lähinnä polviin ja olkapäihin ja niistä on ollut apua. Yleensä näistä piikeistä on ollut nopea apu nivelvaivoihin ja sitäkautta olen voinut liikkua ja urheilla nopeammin kuin särkylääkkeiden kanssa, jotka eivät välttämättä poista kipua kuin väliaikaisesti.

      tsemppiä!

      • Nopeastikuntoon!

        Moro, tulehdus on päkiöissä, toisessa polvessa sekä kahdessa sormessa. Olen saanut jokaiseen noista nivelistä kortisonia piikillä ja lisäksi polvi on pari kertaa tyhjennetty nesteestä. Kortisoni helpottaa kipuja ja turvotusta pariksi päiväksi mutta ei tuo sen pidempiaikaista helpotusta.

        Päkiät ovat todella ongelmalliset koska ne ärtyvät jo pienestäkin kävelystä vaikka jalassa olisi paksupohjaiset lenkkarit.


      • lue ja kokeile
        Nopeastikuntoon! kirjoitti:

        Moro, tulehdus on päkiöissä, toisessa polvessa sekä kahdessa sormessa. Olen saanut jokaiseen noista nivelistä kortisonia piikillä ja lisäksi polvi on pari kertaa tyhjennetty nesteestä. Kortisoni helpottaa kipuja ja turvotusta pariksi päiväksi mutta ei tuo sen pidempiaikaista helpotusta.

        Päkiät ovat todella ongelmalliset koska ne ärtyvät jo pienestäkin kävelystä vaikka jalassa olisi paksupohjaiset lenkkarit.

        reumaton

        Etkö sinäkin halua olla terve?

        http://reumaton.wordpress.com/keliakia-allergia-ruokayliherkkyys/


      • Nopeastikuntoon!
        lue ja kokeile kirjoitti:

        reumaton

        Etkö sinäkin halua olla terve?

        http://reumaton.wordpress.com/keliakia-allergia-ruokayliherkkyys/

        Minulle on tehty mahalaukun tähystys. En kärsi keliakista enkä laktoosi-intoleranssista. Verikokeissa kaikki on ok alhaista hemoglobiinia lukuunottamatta sekä senkka on lievästi koholla.

        Tottakai haluan olla terve. Luin blogisi. En oppinut juurikaan uutta mutta hyvä juttu että olet itse parantunut. Minulle ei d-vitamiini, msm, glokosamiini, vatsaentsyymit, probiotit ole tuonut minkäänlaista apua kipuihin. Kuten sanottu kaikki ei toimi kaikille. Olen myös lukenut Rauli Mäkelän kirjan reuman ja niveltulehdusten luonnonmukaisesta hoidosta. Olen muuttanut jo terveellistä ruokavaliotani kirjan oppien mukaan. Uskon edelleen että länsimaalainen lääketiede ei ole tuulesta temmannut reuman hoitoon käytettyjä lääkkeitä ja menetelmiä vaan niitten tukena on laajaa lääketieteellistä tutkimusta. Yksittäistapausten oireiden katoaminen kuukausien tai vuosien kuluttua ruokavalion avulla ei todellisuudessa kerro juuri mitään reuman hoidosta.

        Alkuperäiseen kysymykseen ei vielä kukaan ole vastannut eli kuinka nopeasti trexanilla ja kortisonilla oireiden pitäisi helpottaa.


      • v...aaa
        Nopeastikuntoon! kirjoitti:

        Minulle on tehty mahalaukun tähystys. En kärsi keliakista enkä laktoosi-intoleranssista. Verikokeissa kaikki on ok alhaista hemoglobiinia lukuunottamatta sekä senkka on lievästi koholla.

        Tottakai haluan olla terve. Luin blogisi. En oppinut juurikaan uutta mutta hyvä juttu että olet itse parantunut. Minulle ei d-vitamiini, msm, glokosamiini, vatsaentsyymit, probiotit ole tuonut minkäänlaista apua kipuihin. Kuten sanottu kaikki ei toimi kaikille. Olen myös lukenut Rauli Mäkelän kirjan reuman ja niveltulehdusten luonnonmukaisesta hoidosta. Olen muuttanut jo terveellistä ruokavaliotani kirjan oppien mukaan. Uskon edelleen että länsimaalainen lääketiede ei ole tuulesta temmannut reuman hoitoon käytettyjä lääkkeitä ja menetelmiä vaan niitten tukena on laajaa lääketieteellistä tutkimusta. Yksittäistapausten oireiden katoaminen kuukausien tai vuosien kuluttua ruokavalion avulla ei todellisuudessa kerro juuri mitään reuman hoidosta.

        Alkuperäiseen kysymykseen ei vielä kukaan ole vastannut eli kuinka nopeasti trexanilla ja kortisonilla oireiden pitäisi helpottaa.

        Voi mennä puoli vuotta. Minulla todettiin RA kun löytyi lieviä viitteitä salmonellasta veren vasta-aineissa, mutta sitten tehtiin vielä reumakokeet ja molemmat arvot taiavaissa. Nyt hoidetaan reuma. Onhan sinulta otettu reumakokeet?


      • Nopeastikuntoon!
        v...aaa kirjoitti:

        Voi mennä puoli vuotta. Minulla todettiin RA kun löytyi lieviä viitteitä salmonellasta veren vasta-aineissa, mutta sitten tehtiin vielä reumakokeet ja molemmat arvot taiavaissa. Nyt hoidetaan reuma. Onhan sinulta otettu reumakokeet?

        Moi, on otettu reumakokeet. Niissä ei kylläkään näkynyt reumaa. Myös veren vasta-aineet kunnossa. Kiitos vastauksesta.


      • polvipois
        Nopeastikuntoon! kirjoitti:

        Moi, on otettu reumakokeet. Niissä ei kylläkään näkynyt reumaa. Myös veren vasta-aineet kunnossa. Kiitos vastauksesta.

        Löytyikö tulehdukselle aiheuttajaa? Googleta timo yli-kerttula, hän on tehnyt väitöskirjan reaktiivisesta artriitista ja siinä oli ikävähkö tulos että jos aiheuttajaa ei hoideta antibiootilla, muuttuu pitemmän ajan jälkeen reumaksi vaikka reaktiivinen artriitti on jo aikaa sitten parantunut. Ei kaikilla, mutta aika monella. Meidän keskussairaalassa pihdataan antibiootteja, tässäkin taudissa ne olisivat tärkeät.


      • Nopeastikuntoon!
        polvipois kirjoitti:

        Löytyikö tulehdukselle aiheuttajaa? Googleta timo yli-kerttula, hän on tehnyt väitöskirjan reaktiivisesta artriitista ja siinä oli ikävähkö tulos että jos aiheuttajaa ei hoideta antibiootilla, muuttuu pitemmän ajan jälkeen reumaksi vaikka reaktiivinen artriitti on jo aikaa sitten parantunut. Ei kaikilla, mutta aika monella. Meidän keskussairaalassa pihdataan antibiootteja, tässäkin taudissa ne olisivat tärkeät.

        Moi, ei löytynyt aiheuttajaa. Itsekin olen epäillyt että olisi bakteeriperäinen mutta lääkärit ovat olleet eri mieltä. Paraniko tauti sinulla antibiooteilla?


      • enmuistamikä äsken o
        Nopeastikuntoon! kirjoitti:

        Moi, ei löytynyt aiheuttajaa. Itsekin olen epäillyt että olisi bakteeriperäinen mutta lääkärit ovat olleet eri mieltä. Paraniko tauti sinulla antibiooteilla?

        Reaktiivinen artriittini muuttui lennossa nivelreumaksi, vaikka itse olen edelleennsitä mieltä että mulla on RA Ja puhkemassa oleva reuma, joka näkyi verikokeessa. Lääkäri ei ajattele noin ja loppujen lopuksi ihan sama koska lääkitys sama, RA tosin paranee mutta reuma ei. Polvi on kipeä edelleen ja kun kävin omin päin magneettikuvassa, oli yhä tulehtunu ja rusto kokonaan hävinnyt mediaalipinnoilta. Alkoi kesäkuun alussa.
        Tuon puolen vuoden keston olen lukenut, ei siis omakohtainen kokemus.
        Salmonella oli mulla tosiasia, ei tullut antibioottia enkä vaatinut kun tuon yli-kerttulan löysin liian myöhään.
        Pikkusormien kärkinivelet ja päkiät on nyt kipeät, vaikka trexan. Prednisolon ja kortisoni menneet jo 2 kk. Ne vaikuttaa kai tosi hitaasti tai sitten meikäläisen tauti tavallista ärhäkkäämpää.


    • nvuie

      Märynummi here come!! reumato

    • nvuie

      "Tuo COX2-inhibiittori tuli kokeiltua Arcoxia-merkillä. Miksi sitä sitten söin? Siksi, että margariini low fat ruisleipä sokeri hedelmien fruktoosivoittoinen ruokavalio hajotti vatsan aiheuttaen suolistotulehduksia, jotka menivät sitten tietysti niveliini.

      Maan parhaat gastroeneterologit olivat jo poistamassa paksua suoltani, siinä missä ortopedi syötti kipulääkkeitä kun röntgenkuvat olivat puhtaat, työterveyslääkäri syötti päälle Tramal Retardia ja Testa Ishpagulaa, eli sitä helvetin kuitua. Päälle siis Arcoxiaa (ja liuta happolääkkeitä, verenpainelääkkeitä ja toisinaan Panacodia). Yksi päätti syöttää vielä Litalginia, kun hänen mielestään minulla oli IBD.

      Onneksi minulla on sairauskuluvakuutus. Edellä mainitut lääkärit maksoivat maltaita. Mutta mikä heiltä kaikilta unohtui? He eivät osanneet parantaa minua! He vain halusivat peittää sairauteni, lääkkeillä. Aiheuttaen lisää sairauksia.

      Eli on se hyvä, että jo rintasyövän saanut saa toivoa Arcoxiasta, kun minulla se lähinnä peitti todelliset syyt – ruokavalion tuomat vaivat.

      Väitän, että *liiallinen* kuidunsaanti on enemmän pahasta kuin hyvästä. Vaikka Visiblinellä saa kakan normaalimmaksi, ei se silti korjaa muiden ruoka-aineiden aiheuttamia ongelmia. Kun syö tarpeeksi eläinrasvaa, putkistokin toimii hemmetin hyvin. Olkootkin, että lipaasi ottaa siitä osan energiasta talteen, joka pitää polttaa tavalla tai toisella.

      Toi Omega3-hypetys on tietysti koomista, kun katsoo miten esimerkiksi Verlasso tekee tulemista lohien ruokinnassa. Niin, tosiaan, EPA ja EHA ovatkin ihan eri asioita. Viisaat sanoo, että tärkeintä on noiden rasvahappojen suhde. Miksi niitä pitää edes pohtia, jos ruokavalio on kunnossa?

      Jos siinä mitä syö, ei ole etikettejä, pitäisi ruokavalion olla kunnossa, eikö niin? Jos pistän lehmän, sian, riistan tai itse pyytämäni kalan palasiksi ja alan sitä mussuttamaan, kera lantun ja porkkanan, niin eikö se pitäisi riittää? Tai jos makeutta kaipaa, niin esimerkiksi sota-aikaan makeutus tehtiin porkkanalla, niin miksi sitä ei voisi tehdä nytkin samalla tavalla?

      Hienoa, että edes joku narsistinen perverssi kuten Fogelholm alkaa tajuta, että sokerikin (fruktoosi) on pahempi juttu kuin rasvat. Pitkään siihen menikin. Tutkimuksethan ovat tämän osoittaneet jo pitkälti yli 10 vuotta fruktoosin haitallisuuden.

      Ai niin. Miten parannuin vaivoistani niin, etten tarvitse mitään lääkkeitä? Aloin tekemään juuri päinvastoin kuin kalliit lääkärit olivat neuvvoneet. Eli karppaamaan! Nyt menty jo useita vuosia ilman oireita, joten ainakin remissiossa ollaan tulehdusten suhteen ellei jopa parantuneita. Paska juttu lääkebusinekselle, kun en ole lääkkeitä ostellut enkä lääkäreitä rahoittanut.

      Joku kyseli luonnonlääkkeiden perään. Kehittymissä maissa tietoa vielä on, kunnes länsimaistuminen (lue lääkebusiness) tuhoaa senkin perimätiedon. Nyt kun apteekkeihin on tulossa oikeus antaa rokote (ilmeisesti rokotepisness kusee), niin voisi kuvitella, että tulevaisuudessa on niitä Antti Heikkilän kuvalemia “pajatsoja”, joihin tungetaan sormi sisään ja “pajatso” sylkee sopivat tabletit syötäväksi. Tai sitten meidän vessanpönttö alkaa analysoida aamuvirtsasta minkä lääkeaineen puutos meillä on (viittaus elokuvaan The Island)."

      http://blogit.iltalehti.fi/christer-sundqvist/2013/10/12/potilas-kuoli-kipulaakkeisiin-laakari-sai-tuomion/

    • Palturieukko

      HÖPÖHÖPÖ!

    • Mies21v

      Ajattelin itse kanssa vähän kertoa omista vaivoista. Ekaa kertaa laitan viestiä.

      Minulla alkoi touko-kesäkuussa vaivat armeijassa ja siellä sitten todettiin 6 viikon odotuksen jälkeen reaktiivinen artriitti reumalääkärillä. Nyt tammikuussa oman paikkakunnan lääkäri totesi vaivan olevan oligoarthritis seronegativa.

      Lääkitys alkoi heti samana päivänä reumalääkärin tehtyä diagnoosin:
      Trexan 15mg ja foolihappo 5mg kerran viikossa, Salazopyrin 2x2 joka päivä ja prednisolon 2 kertaa ollu kuukauden verran ja sitten lopetettiin. Polvet ja nilkat saaneet kortisonipiikkiä 3 kertaa jokainen, viimeisin piikki tammikuussa. Neisteitäkin otettu pariin otteeseen pois edellä mainituista nivelistä.

      Ekat oireet tulivat kumpaankin polveen yhtä aikaan. Jalat eivät taipuneet 90 astetta enempää koukkuun ja aivan suoraksikaan en saanut niitä. Sitten kesti sen 4-5 viikkoa ennen kuin alkoi levitä muihin niveliin. Kummatkin nilkat menivät aivan jumiin. Ranteet ja sormet myös. Sitten syyskuusta asti leukanivelet olleet kipeät ja kankeat (naksuu ja narskuu). Viikon päästä aika suu- ja leukasair. polille. Toivottavasti osaavat siellä sanoa jotain leuoista.

      HLAB27 kudostyyppi positiivinen. Verikokeet tai muut kokeet eivät ole näyttäneet mitään poikkeavaa.

      Leuat jokapäiväinen riesa, erityisesti syödessä ja aamuisin. Nilkat kipeytyy pienistäkin kävelymatkoista. Ranteet jäykät ja seurauksena hirveän lujaa ei voi mistään tukea ottaa. Polvet kanssa arat. Aika nopeaa lähti pahimmat turvotukset polvista ja nilkoista heti ensimmäisen kortisonipiikkirykelmän jälkeen.

      Aiempaa taustaa: Olin harrastanut ennen armeijaa 4-5 vuotta voimannostoa harrastemielissä, mutta aika tosissaan kuitenkin ja pienestä pitäen harrastanut aina jotain liikuntaa. Kohta vuoteen en ole mitään liikuntaa harrastanut eikä oman alan töitä voi enää tehdä. Uudelleenkouluttautuminen näyttäisi olevan seuraava etappi.

      Huonoon paikkaan iski kyllä sairaus ja sais tästä jo parantua jos nyt on parantuakseen. Onneksi ennen armeijaa tehdystä puolen vuoden tilistä on edelleen säästössä jonkin verran.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      133
      3537
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1389
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1320
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1219
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1124
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1081
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1019
    8. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1018
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1006
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      52
      904
    Aihe