Vasemman kammion laajentuma

CMX

Kirjoittelin jo aikaisemmin liikunnan aikaisista rytmihäiriöistä. Nyt MRIn tuloksissa oli molempien kammioiden laajentuminen. Vasen tuloksia tulkitessani vähemmän kuin oikea.

Kardiologin mielestä ei syytä huoleen. Ultratessa ei edes kiinnittänyt asiaan huomiota. Nyt totesi että tod näk johtuu koostani (olen naiseksi pitkä, 175cm) sekä suht aktiivinen. Ennen ollut vieläkin aktiivisempi.

MRI täytyy kuitenkin uusia vuoden kuluttua.

Olen ihan paniikissa että minulla on dilatoiva kardiomyopatia. Hirvittää. Kardiologi piti sitä epätodennäköisenä. Silti en saa mielen rauhaa.

13

666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kapa_40

      Kannattanee uskoa kardiologia. Kun vaikka googlettamalla katsoo dilatoivan kardiomyopatian oireita, niin siellä on paljon muutakin kuin kammioiden laajentuminen, jopa normaalissa EKG:ssa sanotaan olevan lähes aina poikkeama ja jo ultran perusteella näyttäisi oleva todettavissa, mm. heikko pumppausvoima tulee siinä ilmi jne. Jos kardiologi ei ole todennut muuta erityistä, niin hän lienee paras henkilö sanomaan että ei syytä huoleen. Sehän on tunnettua että kova fyysinen harjoittelu kasvattaa sydänlihasta ja lienee sinunkin kohdalla näin.

      • CMX

        Kiitos Kapa vastauksestasi. Järki sanoo näin, tunnepuoli toista. Tuntuu että pakahdun tähän ahdistukseen. Pelottaa ihan pirusti.

        Kuitenkin kardiologi ammattilaisena olisi varmasti sanonut jos olisi pienintäkään huolenhäivää. Ilman MRI testiä en olisi tästä edes tietoinen. Mutta miten voin odottaa vuoden, kamalaa. MRIn tehneen lääkärin lausunto oli että viittaa dilatoivaan kardiomyopatiaan. Mikä saa kardiologin olemaan eri mieltä?


      • siagnoosi helpotti
        CMX kirjoitti:

        Kiitos Kapa vastauksestasi. Järki sanoo näin, tunnepuoli toista. Tuntuu että pakahdun tähän ahdistukseen. Pelottaa ihan pirusti.

        Kuitenkin kardiologi ammattilaisena olisi varmasti sanonut jos olisi pienintäkään huolenhäivää. Ilman MRI testiä en olisi tästä edes tietoinen. Mutta miten voin odottaa vuoden, kamalaa. MRIn tehneen lääkärin lausunto oli että viittaa dilatoivaan kardiomyopatiaan. Mikä saa kardiologin olemaan eri mieltä?

        DCM-diagnoosin minä sain 4vuotta sitten. Maailma kaatui hetkessä. Mutta viikossa ajatus oli kirkastunut. 2 viikon sairasloman jälkeen töihin ja hyvin olen jaksanut. Ei se maailmanloppu ollut. Lääkitys on elinikäinen, vanhinkin lapsi alle 10v. Kuntoilu jäi vähemmälle, mutta sunnuntainakin tuli tehtyä 16 km pyörälenkki.

        Oikeastaan olen onnellinen. Ma-aamuna taas töihin ja hommat pyörimään. Dilatoiva-diagnoosin myötä elämänlaatu parani. Tosin eläke-vakuutuksen nollasin, en tule vanhuuseläkkelle asti elämään. Mutta se on sen ajan murhe, sitten aikanaan.


      • CMX
        siagnoosi helpotti kirjoitti:

        DCM-diagnoosin minä sain 4vuotta sitten. Maailma kaatui hetkessä. Mutta viikossa ajatus oli kirkastunut. 2 viikon sairasloman jälkeen töihin ja hyvin olen jaksanut. Ei se maailmanloppu ollut. Lääkitys on elinikäinen, vanhinkin lapsi alle 10v. Kuntoilu jäi vähemmälle, mutta sunnuntainakin tuli tehtyä 16 km pyörälenkki.

        Oikeastaan olen onnellinen. Ma-aamuna taas töihin ja hommat pyörimään. Dilatoiva-diagnoosin myötä elämänlaatu parani. Tosin eläke-vakuutuksen nollasin, en tule vanhuuseläkkelle asti elämään. Mutta se on sen ajan murhe, sitten aikanaan.

        Millaisia oireita sinulla oli? Minulla vaan liikkuessa kammiolisälyöntejä. EF oli 67%. Käsittääkseni diagnoosiin vaaditaan sekä laajenema että alentunut EF?


      • mietin2
        CMX kirjoitti:

        Millaisia oireita sinulla oli? Minulla vaan liikkuessa kammiolisälyöntejä. EF oli 67%. Käsittääkseni diagnoosiin vaaditaan sekä laajenema että alentunut EF?

        Eikö lääkäri kiinnittänyt ultrassa laajentumaan huomiota vai eikö se näkynyt ultrassa?

        Olen huomannut, että sydänasioissa parhaat asiantuntijat on nimenomaan kardiologeja.


      • CMX
        mietin2 kirjoitti:

        Eikö lääkäri kiinnittänyt ultrassa laajentumaan huomiota vai eikö se näkynyt ultrassa?

        Olen huomannut, että sydänasioissa parhaat asiantuntijat on nimenomaan kardiologeja.

        Ultratessa ei kiinnittänyt asiaan huomiota. Ultran mukaan vasen kammio oli 5.7cm kun yläraja on 5.6cm. Pisti kokoni ja aktiivisuuteni piikkiin. Ultran teki kardiologi. Jos MRItä ei olis edes tehty niin en olisi koko asiasta tietoinen.


      • Mietinvaan
        CMX kirjoitti:

        Ultratessa ei kiinnittänyt asiaan huomiota. Ultran mukaan vasen kammio oli 5.7cm kun yläraja on 5.6cm. Pisti kokoni ja aktiivisuuteni piikkiin. Ultran teki kardiologi. Jos MRItä ei olis edes tehty niin en olisi koko asiasta tietoinen.

        Onko sulle tehty aikaisemmin ultraa? Eli onko sulla jotain, mihin voisit tuota verrata?


      • CMX
        Mietinvaan kirjoitti:

        Onko sulle tehty aikaisemmin ultraa? Eli onko sulla jotain, mihin voisit tuota verrata?

        Se on tehty 10 vuotta sitten mutta mulla ei ole sen tarkkoja tuloksia. Vaan lausunto että vasemman kammion koko normaali.

        Niistä päivistä olen lisännyt liikuntaa tosi paljon. Ennen lapsia tein rankkoja treenejä ainakin 5 krt vkossa. Vieläkin liikun viikottain, juoksua, spinningiä, kuntosalia yms.


      • Mietinvaan
        CMX kirjoitti:

        Se on tehty 10 vuotta sitten mutta mulla ei ole sen tarkkoja tuloksia. Vaan lausunto että vasemman kammion koko normaali.

        Niistä päivistä olen lisännyt liikuntaa tosi paljon. Ennen lapsia tein rankkoja treenejä ainakin 5 krt vkossa. Vieläkin liikun viikottain, juoksua, spinningiä, kuntosalia yms.

        Ok. Itselläni on hyvin saman tyyppisiä oireita. Noin vuosi sitten on viimeksi otettu ultrat ja holterit. Keväällä perus ekg. Kaikki ollu ok, mut silti välillä mietityttää.

        Tutkitaanko tilannettasi lisää vai vasta vuoden päästä?


      • CMX
        Mietinvaan kirjoitti:

        Ok. Itselläni on hyvin saman tyyppisiä oireita. Noin vuosi sitten on viimeksi otettu ultrat ja holterit. Keväällä perus ekg. Kaikki ollu ok, mut silti välillä mietityttää.

        Tutkitaanko tilannettasi lisää vai vasta vuoden päästä?

        Onko sullakin lisälyöntejä? Vuoden päästä uudestaan MRI. Toivon että sillon voidaan sulkea sairaudet pois.

        Yhdeltä Kardiologilta netin kautta kyselin asiasta. Hän sanoi että ultra nimenomaan se jolla näitä todetaan ja MRI ei ole näissä se paras standardi. Kai ne kaikki eri kokeet mittaa eri asioita (ultra dimensioita, MRI voluumia). Kuulemma MRIssä mitat usein ultraa isommat. Hän oli sitä mieltä että mitään sairautta ei taatusti ole.


      • mietinvain
        CMX kirjoitti:

        Onko sullakin lisälyöntejä? Vuoden päästä uudestaan MRI. Toivon että sillon voidaan sulkea sairaudet pois.

        Yhdeltä Kardiologilta netin kautta kyselin asiasta. Hän sanoi että ultra nimenomaan se jolla näitä todetaan ja MRI ei ole näissä se paras standardi. Kai ne kaikki eri kokeet mittaa eri asioita (ultra dimensioita, MRI voluumia). Kuulemma MRIssä mitat usein ultraa isommat. Hän oli sitä mieltä että mitään sairautta ei taatusti ole.

        Joo juuri noita rasituksessa tulevia lyöntejä.

        Yritä olla huoleti, tuo on kuitenkin sellainen sairaus, että jos olisi pienintäkään vihiä siitä, se kardiologi olisi siitä sanonut.

        Sanoiko kardiologi, että voit jatkaa normaalisti urheilua? Itse olen hyvin urheilullinen, mutta viime aikoina urheilu on pelottanut, vaikka pelkoon ei pitäisi olla syytä.


      • CMX
        mietinvain kirjoitti:

        Joo juuri noita rasituksessa tulevia lyöntejä.

        Yritä olla huoleti, tuo on kuitenkin sellainen sairaus, että jos olisi pienintäkään vihiä siitä, se kardiologi olisi siitä sanonut.

        Sanoiko kardiologi, että voit jatkaa normaalisti urheilua? Itse olen hyvin urheilullinen, mutta viime aikoina urheilu on pelottanut, vaikka pelkoon ei pitäisi olla syytä.

        Sanoi, että jatka just niinkuin tähänkin asti. Eli liikuntaa yms. Kaikkein tärkeintä niissä lisäreissä on ollut se että kun syke nousee niin katoavat. Niitä tulee siis rasituksen alussa ja palautumisvaiheessa. Itse olen sitä mieltä että jotenkin on liitynnäinen siihen että miten paljon veressä on adrenaliinia.

        Kaksi asiaa jotka olen tehnyt ja lisärit on vähentyneet: vähentänyt kahvinjuontia ja alkanut ottamaan magnesiumia. Mulla kynnetkin olleet ihan sepaleina että jotakin puutosta on.
        Ei ainakaan haittaa jos kokeilee. Ja omega3 otan kanssa.


      • Kapa_40
        CMX kirjoitti:

        Sanoi, että jatka just niinkuin tähänkin asti. Eli liikuntaa yms. Kaikkein tärkeintä niissä lisäreissä on ollut se että kun syke nousee niin katoavat. Niitä tulee siis rasituksen alussa ja palautumisvaiheessa. Itse olen sitä mieltä että jotenkin on liitynnäinen siihen että miten paljon veressä on adrenaliinia.

        Kaksi asiaa jotka olen tehnyt ja lisärit on vähentyneet: vähentänyt kahvinjuontia ja alkanut ottamaan magnesiumia. Mulla kynnetkin olleet ihan sepaleina että jotakin puutosta on.
        Ei ainakaan haittaa jos kokeilee. Ja omega3 otan kanssa.

        Tuossa yllä keskusteltiin rasituksessa tulevista lisäreistä. Mulle kardologi sanoi että kun sydän on muuten terve niin rasituksessakaan tulevat lisälyönnit eivät ole vaarallisia ja että kun syke nousee tarpeeksi korkealla niin sydän ei yleensä 'ehdi' niitä enään pistää normaalin rytmin sekaan ja näin yleensä käykin. Kuitenkin on itsellä ja kuullut muillakin että joskus saattaa muljahtaa kovemmankin rasituksen aikana. Muistan esim. kerran noin 15- vuotiaana olin kaverin kanssa juoksulenkillä, jotain puoli tuntia ainakin juostiin ja kolme-neljä kertaa muljahti sen aikana, tämä oli sitä aikaa kun lisäreitä oli alkanut tuntua ensimmäisiä kertoja, mutta tuollaisissa rasitustilanteissa aniharvoin. Sitten taas armeijassa jossa vedettiin rasitukset monesti aivan tappiin, en muista lisäreitä tuntuneen niillä kerroilla. Joillakin saattaa jopa olla sellainen piirre että nimenomaan kova fyysinen rasitus saa lisälyöntejä syntymään. Se saattaa olla merkki jostain ongelmasta, mutta jos ongelmaa ei löydy niin silloin ei pitäisi olla aihetta huoleen, ainakin mua tutkinut kardiologin näin kertoi. Jos rasituksessa tulee peräkkäisiä lisälyöntejä tai kammiotakykardiaa, niin se on tietääkseni huolestuttavampaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2550
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe