5op/kk ja kela

who is this

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013100717576112_uu.shtml

Aika hurjaa minun mielestä että rajaksi on lyöty noin suuri määrä. Sehän tarkoittaa vuodessa noin 60 pisteen edestä opintoja. Kuka ihme pystyy saamaan noin paljon vaikeatasoisista opinnoista pisteitä? Tuota voisi laskea puolella. Ei ihme kun ihmiset eivät koskaan valmistu kun tiukkapipoinen kela ottaa tuet pois jos et saa tiettyä määrää joka vuosi kasaan. Onkohan kelalla jotain natseja töissä? Itselläni ei tuota ongelmaa ole kun asun hyväpalkkaisten vanhempieni luona eikä tukia tule, viime vuonna sain kasaan noin 30p. Mutta 60, se on täysi mahdottomuus...

22

614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taas natsikortti...

      Kyllä moni saa suoritettua sen 60 op tai yli vuodessa ilman, että siitä mitään ongelmaa syntyy. Ei korkeakouluopiskelun tarkoitus olekkaan olla mitään helppoa ja hidasta puurtamista.

      Sinun mukaasi 30 op vuodessa tarkoittaisi 2,5 op kuukaudessa eli työtunteina noin 2,5*27h=67,5h kuukaudessa. Nyt jos jaetaan tämä päivää kohden kulutetuksi työksi saadaan vähän päälle kaksituntisia työpäiviä. Missään ammatissa ei noin vähällä työllä voi saada kunnon palkaa eikä millään muulla kouluasteella noin lyhyitä päiviä voi viettää loputtomasti.

      Ilmeisesti kyseessä on trolli, jonka tarkoituksena on vain irvailla yliopistossa opiskelevien työmäärille.

    • voi sentään

      60 op vuodessa ei ole täysjärkiselle opiskelijalle ollenkaan mahdotonta. 30 op sen sijaan on tosi heikko tulos. Miten siihen pystyy?

    • hhhhhhhhhh

      En ole perehtynyt natsi filosofiaa joukko murhia pidemmälle, mutta en näe mitenkään natseutta tässäh

    • illiami

      Tuota...60 on tavoite, että valmistuu suunnitellusti viidessä vuodessa. Eli ei ollenkaan mahdotonta, useimmat tuttuni (ja minäkin) ylittävät sen reilusti joka vuosi. No problem, ja vapaa-aikaakin on jäänyt. Pitää muistaa, että kun opiskelu on päätoimista, ei 30 p vuodessa riitä mihinkään ajallisesti, sisällöllisesti eikä tavoitteellisesti.

    • nysvät ja saamattoma

      5 op on esim. 15 sivuinen essee. Johon luetaan kolme kirjaa, yksi enkuksi. Jos tähän ei kuukausi riitä, voi mennä amikseen. Itse käytin vastaavaan 10 päivää, enintään viisi tuntia päivässä. Normityömäärähän on 40 tuntia viikossa ja lisät päälle, eli kun opiskelu on myös harrastus, ehtii mainiosti suorittaa 10 op kuussa ja silti elää ihan normaalia vapaa-aikaa.

    • jeeeeep

      Juu, kolme kirjaa(n.1500 sivua) kuukaudessa ei tarkoita kuin 50 sivua päivässä. Tottakai siis tämä tarkoittaa että joka päivä, myös vkl, lukee... No prob...

      • Tässä ratkaisu

        Tule pois sieltä. Ammattikorkeissa ja varsinkaan ammattioppilaitoksissa ei tarvitse yrittää niin paljoa. Voi heittää viihteelle tai vetää brenkkua aina kun haluaa.


    • who is this

      No, te varmaan kaikki sitten olette sellaisella alalla mikä on teille omiaan. Minulla on niin vaikeaa ettei vaan osaa. Lukemalla näitä asioita ei opi vaan laskemalla ja noin muuten. Ja olen ajatellutkin suorittaa kandidaatin tutkinnon 7 vuodessa joten kai tuo tahti siihen riittää.

      • who is this

        Niin ja pitää vielä sanoa, että istun kyllä yliopistolla huomattavasti pidempään kuin 2 tuntia päivässä, mutta kotona en sitten kyllä uhraa enää yhtään aikaa millekkään. Minusta elämä on vapaa-aikaa ja nautiskelua, opiskelu taas pakkovelvollisuus joka pitäisi vaan joskus suorittaa alta pois.


      • illiami
        who is this kirjoitti:

        Niin ja pitää vielä sanoa, että istun kyllä yliopistolla huomattavasti pidempään kuin 2 tuntia päivässä, mutta kotona en sitten kyllä uhraa enää yhtään aikaa millekkään. Minusta elämä on vapaa-aikaa ja nautiskelua, opiskelu taas pakkovelvollisuus joka pitäisi vaan joskus suorittaa alta pois.

        Auttaisiko opintopsykologi opiskelutekniikan kehittämisessä ja motivaation löytämisessä? Jollakin konstilla olen sisään päässyt, joten ei opiskelemasi aine sinulle täysin vieras voi olla. Ymmärtääkseni Maisteriin saa 5 2 vuotta, (tästä kandiin 3 1 ja maisterivaiheeseen 2 1?), korjatkaa muut jos olen väärässä.
        Ja tosiaan, ei ole järkeä opiskella alaa joka ei ole omiaan, ei paukut riitä monen vuoden koitokseen, jos ei yhtään kiinnosta. (Kokeiltu on, ei enää aikuisena viitsi. Leipätyö ja ensimmäinen ammatti on sitten "pahan päivän varalle").


      • ill.
        illiami kirjoitti:

        Auttaisiko opintopsykologi opiskelutekniikan kehittämisessä ja motivaation löytämisessä? Jollakin konstilla olen sisään päässyt, joten ei opiskelemasi aine sinulle täysin vieras voi olla. Ymmärtääkseni Maisteriin saa 5 2 vuotta, (tästä kandiin 3 1 ja maisterivaiheeseen 2 1?), korjatkaa muut jos olen väärässä.
        Ja tosiaan, ei ole järkeä opiskella alaa joka ei ole omiaan, ei paukut riitä monen vuoden koitokseen, jos ei yhtään kiinnosta. (Kokeiltu on, ei enää aikuisena viitsi. Leipätyö ja ensimmäinen ammatti on sitten "pahan päivän varalle").

        Pahoittelen kirjoitusvirheitä, silmät ristissä


    • Ei kohtuutonta

      60 op vastannee 30-40 vanhaa ov.

      160 ov tutkinnosta valtaosa suoriutui 4-4,5 vuodessa eli ei tuo vaatimus tunnu kohtuuttomalta nykypäivänäkään.

      Toki vaatimus on sellaista tasoa, että varaa sähläämiseen ei hirveästi ole.
      Tosin onko koskaan ollut?

      Aivan eria asia on kyseenalaistaa nykyisten tutkintojen sisältö ja laajuus, aika monen alan opinnoista voisi leikata 1-2 vuotta pois lopputuloksen juurikaan kärsimättä. Monella alalla on niin, että koulusta saa parhaimmillaankin vain hataran pohjan ja töissä ne asiat vasta opitaan...

    • Tuota noin

      Se raja on ensinnäkin 45op ei 60. 45 siksi että nykyään on laissa sanottu että pitää 7 vuodessa valmistua viimestään ja 45 pisteellä vuodessa valmistut 7 vuodessa. 30 on jo tosi vähän. Mut jos on tyhmä niin minkäs sille voi?

    • enkeksinimeää

      Ei tarvitse 60 opintopistettä, vaan 45 opintopistettä, jos opiskelee 9 kuukautta vuoden aikana ja tekee kesäkuukaudet jotain muuta.

      60 opintopistettä vuodessa tarkoittaisi 5 vuoden opintojen kestoa, 45 opintopistettä vuodessa 7 vuoden opintojen kestoa. En tiedä aivan tarkalleen, kauanko opinnot opiskelijoilla keskimäärin kestävät, mutta jostain taisin joskus lukea, että 7 vuodessa valmistuu alle puolet opiskelijoista, viidessä vuodessa luonnollisestkin vielä harvempi, joten ei 30 opintopistettä ennenkuulumattoman heikko suoritus ole.

      • valmis

        No huh, huh. Kuka jaksaa kituuttaa opiskelussa 7 vuotta? Itse valmistuin 4, 5 vuodessa ja ehfin harrastaa paljon muutakin.


      • enkeksinimeä
        valmis kirjoitti:

        No huh, huh. Kuka jaksaa kituuttaa opiskelussa 7 vuotta? Itse valmistuin 4, 5 vuodessa ja ehfin harrastaa paljon muutakin.

        "No huh, huh. Kuka jaksaa kituuttaa opiskelussa 7 vuotta?"

        Moni kituuttaa paljon kauemminkin. Ei 7 vuoden opiskeluaika ole yliopistossa ollenkaan ennenkuulumattoman pitkä opiskeluaika. Tälläkin hetkellä suomalaisissa yliopistoissa on opiskelemassa vaikka kuinka paljon sellaisia henkilöitä, jotka ovat opiskelleet jo yli 10 vuotta.


      • YsikaksValmistunut
        enkeksinimeä kirjoitti:

        "No huh, huh. Kuka jaksaa kituuttaa opiskelussa 7 vuotta?"

        Moni kituuttaa paljon kauemminkin. Ei 7 vuoden opiskeluaika ole yliopistossa ollenkaan ennenkuulumattoman pitkä opiskeluaika. Tälläkin hetkellä suomalaisissa yliopistoissa on opiskelemassa vaikka kuinka paljon sellaisia henkilöitä, jotka ovat opiskelleet jo yli 10 vuotta.

        Kyllä ne kaikkein pisimpää opintouraa tehneet viime vuosikymmenellä siivottiin aika tarkasti kun laki muuttui. Mutta alkaahan 2005-aloittaneetkin olla kohta kymmenennen vuoden weteraaneja...


      • enpä tiedä
        YsikaksValmistunut kirjoitti:

        Kyllä ne kaikkein pisimpää opintouraa tehneet viime vuosikymmenellä siivottiin aika tarkasti kun laki muuttui. Mutta alkaahan 2005-aloittaneetkin olla kohta kymmenennen vuoden weteraaneja...

        Rajoitettu opinto-oikeus koskee vain 2005 syksyllä tai sen jälkeen aloittaneita. Sitä aikaisemmin aloittaneilla on edelleen rajaton opinto-oikeus, eikä heitä voi oikein hitaan opiskelemisen vuoksi potkaista pois yliopistosta. Itse en tiedä ainuttakaan ainakaan ennen tuota 2005 syksyä aloittanutta, joka olisi opinto-oikeutensa menettänyt opintojensa hitauden vuoksi.

        Tässä kerran tapasin yliopistolla opiskelijan, joka oli aloittanut opintonsa viime vuosituhannen puolella, joten eipä hän ainakaan ollut opinto-oikeuttaan vielä silloin menettänyt, vaikka yli 10 vuotta oli yliopistossa jo opiskellut tai ainakin ollut niin kauan kirjoilla. En tiedä, mitä hänelle nykyään kuuluu, onko jo valmistunut vai vieläkö on opiskelemassa.


    • Miksi yliopistoon?

      Jos joudut tuhlaamaan yli 1/8 elämästäsi johonkin missä et välttämättä pääse koskaan edes töihin, etkä saa opiskelustasi palkkaa, eikö kuitenkin olisi harkitsemisen arvoista esim. mennä johonkin opistoon/oppisopimuskoulutukseen, valmistua äkkiä ja alkaa heti saamaan kunnon palkkaa? Elämähän siinä menee hukkaan jos ei kerkiä alusta lähtien kunnon rahavarantoja keräämään.

      • ei töissä rikastu

        "Elämähän siinä menee hukkaan jos ei kerkiä alusta lähtien kunnon rahavarantoja keräämään. "

        Paitsi että töitä tekemällä ei yleensä rikastu, joten menee sitä elämää "hukkaan" myös siellä työelämässä. Säännöllisesti töistä toki rahaa saa, mutta miksikään superrikkaaksi töitä tekemällä ei yleensä tule, siitä pitää tämän maan verotus sekä hintataso kyllä huolen. Jos todella haluaa rikastua, niin siihen ei oikein auta mikään muu kuin lottovoitto, olla maailmanluokan laulaja tai muusikko, huippu-urheilija jne jne.


    • Yliopistossa

      Saa olla aika tyhjä elämä, jos kuluttaa koko elämänsä kolikon perässä juoksemiseen. Se ei ole sen arvoista, minä tiedän. Sydämen sivistystä ei voi rahassa mitata. Itse opiskelen itseäni varten mielenkiintoista tutkintoa, en siksi että saisin siitä mahdollisimman paljon rahaa. Tärkeintä on tehdä sitä, mikä tekee onnelliseksi.

      • illiami

        Tässä olen täsmälleen samaa mieltä. Olen ollut montaa ihmistä saattelemassa viimeiselle matkalle, eikä _yksikään_ ole tästä maailmasta lähtiessään katunut sitä, ettei ole tehnyt enemmän rahaa. Siinä kohtaa ovat ihan muut asiat tärkeitä...ja toivottavasti jo aiemminkin elämänpolun varrella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8443
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe