Onko kotilonne olleet aluksi "ujoja"?

Kolmen aksun "mamma"

Minulla on nyt muutaman viikon ollut kolme akaattikotiloa. Vaikka minulla on vuosia sitten ollut aiemminkin akaattikotiloita, niin tuli yllätyksenä, että ne arastelivat uuteen kotiin muuttoa. Kesti pitkään, ennenkuin ne tulivat minun nähden esiin kuorestaan. Jos "yllätin" ne, niin ne tuijottivat minua liikkumattomana sarvet ojossa. Siis ilmeisesti olivat tarkoituksella paikallaan, etten muka niitä huomaisi.

Äitini hoiti niitä pari päivää, ja olivat myös äidille ujoja, vaikka minuun olivat jo silloin tottuneet. En olisi ikinä kuvitellut, että kotilo voi arastella. Myös ruokaa nämä ovat nirsoilleet. Ilmeisesti eläinkaupassa ovat syöneet lähinnä kurkkua. Minulla saavat luvan kelpuuttaa muutakin ravintoa. Vähitellen ruoka on alkanut maistua paremmin, ja nyt liikkuvat ihan reippaasti ja rohkeasti ihmisenkin nähden.

Kotiloissa oli kaksi isompaa ja yksi pienempi, ja näiden kokoero on kasvanut, eli ilmeisesti pienin ei kasva tai kasvaa hitaammin. Ihan reippaalta sekin vaikuttaa, eli on oletettavasti terve, mutta ei sitten kai syö yhtä hyvin kuin isommat.

Onko teillä muilla ollut ujoja ja nirsoja kotiloita?

Kirjoitin aikaisemmin nimimerkillä "Melkein mamma jo", mutta se ei enää ole sopiva nimimerkki.

3

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotilo128

      Eivät meidän kotilot kyllä ole aluksi ole arkailleet mutta meidän achatina iredalei lajinen kotilo (ostettiin eläin kaupasta) oli tosi nirso eikä kasvanut sillä oli välillä kaikkia outoja vaivoja se oli varmasti sisäsiittoinen minulla ei ollut sen vanhemmista tietoa no kerran sille tuli joku outo vaiva ja me odotettiin olisikohan aamulla parenpi muttase oli kuollut. vaikka sitä oli ruokittu monipuolisesti ja kaikki:(

    • Kolmen aksun "mamma"

      Omat kotiloni ovat nyt reipastuneet aika paljon. Tuon pienimmän kohdalla vähän mietin, voisiko olla jokin sairaus, mutta jokainen on kasvanut. Ja kaikki ovat myös vilkkaita, tietysti välillä lepäävät. En nyt muista tarkkoja mittoja ulkoa (olen kirjastossa), mutta pienimmän pituus on kasvanut noin 0,5 cm. Isoin on venynyt 2 cm. Luulen, että yksi tekijä oli, että meillä oli remonttia, ja lämpötila oli liian alhainen, kun lämmitys oli päältä pois.

      Minulla on ollut lainassa joitain ötökkäkirjoja (vasta kotiloideni hankkimisen jälkeen), ja yhdessä oli muutama sivu myös akaattikotiloista. Siinä sanottiin, että jokin rotan aivomato (jos nyt muistan taudin oikein) voi tulla kotiloon. Eli jos kotilo on sairas, kannattaa olla tarkkana, ettei tauti tartu vaikkapa ihmiseen. Luulen, että sinun kotilollasi oli joku tauti. Omani taitavat olla melko terveitä, mutta ehkä eivät ole olleet koko ajan ihan parhaassa mahdollisessa ympäristössä ja ruokinnassakin on voinut olla puutteita.

      Ikävää, että kotilosi kuoli! Toivottavasti kerroit siitä kotilon myyneeseen eläinkauppaan. Sielläkin olisi hyvä tietää asiasta. Mielestäni kuuluisi tuollaisessa tilanteessa saada uusi eläin tilalle, tietysti eri poikueesta, ettei ole samoja sairauksia.

    • etana friikki

      ovat.ne ovat jopa niin peloissaan että näyttävät kuolleilta mutta riippuu yksilöistä ja onko terra tarpeeksi kostea

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2635
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2233
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      87
      1971
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1695
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1681
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1636
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1626
    8. 91
      1563
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1437
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe