Saako helman korjata näin?

Hitzari

Eli jos väännän pellistä paikan, hitsaan sen kiinni alareunasta ja laitan ylös popniittejä, meneekö sellainen korjaus läpi katsastuksesta? Niitit peitän huolellisesti paksulla kerroksella pikimassaa enkä sano katsastusmiehelle mitään. Käytössä on pelkkä puikkohitsi joten varsinaista saumaa peltiin ei saa millään.

48

3413

    Vastaukset

    • Paikkausmenetelmät, käytettävät materiaalit ja rakenteenlujuus oltava samanlainen kuin alkuperäinenkin.
      Joten vie hitsarille korjaukseen, niin kelpaa tarkastuksessa ja kestää jonkun vuoden jos on riittävän laaja-alainen paikkaus.

    • Tuollainen "korjaus" ei juuri palauta korin lujuutta, joten on melkoisen turha mutta typerä. Helpompaa on korjata heti kunnolla kuin että ensin tekee tuollaisen räkäpaikkauksen ja sitten poistaa sen ja massat ja sitten tekee kunnolla.

      • Niin mutta meneekö tuollainen läpi katsastuksesta? Jos autolla on käyttöikää jäljellä muutama vuosi niin eihän tuo 0,7mm pelti ehdi siinä ruostua puhki.


      • hitzari kirjoitti:

        Niin mutta meneekö tuollainen läpi katsastuksesta? Jos autolla on käyttöikää jäljellä muutama vuosi niin eihän tuo 0,7mm pelti ehdi siinä ruostua puhki.

        Ei kelpaa. Korjaus pitää suorittaa siten, että vastaa alkuperäistä lujuutta. Hitsata pitää ympäri, eikä pop-niittejä saa käyttää.


      • hitzari kirjoitti:

        Niin mutta meneekö tuollainen läpi katsastuksesta? Jos autolla on käyttöikää jäljellä muutama vuosi niin eihän tuo 0,7mm pelti ehdi siinä ruostua puhki.

        Puikolla ei voi hitsata 0,7mm peltiä. Miksi täällä kyselet meneekö tuollainen tuherrus läpi. Sanotko katsastajalle että suomi24:ssa sanottiin jotta tämän pitää kelvata sinullekin. Parempi kun viet auton ammattilaiselle, hitsarille tai romuttajalle.


    • lentokonekin on niitattu ja kestää

      • Lentokoneet on myös hitsattu sen lisäksi...


      • Eipä muuten ole. Yhteen niitattavien kappaleiden käsittely on melko monimutkainen ja mm lämpökäsittely kuuluu siihen ei hitsaus.


    • Jos suunnittelupöydällä on suunniteltu niittiliitokset niin kyllähän ne kestää, autoa ei yleensä ole suunniteltu niittaamalla kasattavaksi...

      • Kuule nyky autot kasataan niittaamalla ja liimaamalla 85% saumoista noin keskimäärin se loppu 15% hitsillä ja pulteilla/ruuveilla.

        T. Autoalan ammattilainen


      • M-B Vito 116 CDI 4X4 kirjoitti:

        Kuule nyky autot kasataan niittaamalla ja liimaamalla 85% saumoista noin keskimäärin se loppu 15% hitsillä ja pulteilla/ruuveilla.

        T. Autoalan ammattilainen

        M-B Vito 116 cdi 4x4, puhut täyttä paskaa!!!!!!! ET SINÄ MIKÄÄN AUTOALAN AMMATTILAINEN OLE!!!!!!!!!!!!!!! Kyllä ne korit edelleen pistehitsataan ja liimataa robottien tekemänä jos kyseessä on suurlujuusteräs kori! Ne paikat joihin robotilla ei pystytä tekemään pistehitsausta, niin ihminen hitsaa ne! Tuo mulle näytille yksi sarjatuotannossa ja suomessa myynnissä oleva auto jonka kori on kasattu vain niiteillä ja liimalla!!!!! Voit tuoda sen näytille vaikka Sipoonlahden Nesteelle!!


      • autokorikorjaaja kirjoitti:

        M-B Vito 116 cdi 4x4, puhut täyttä paskaa!!!!!!! ET SINÄ MIKÄÄN AUTOALAN AMMATTILAINEN OLE!!!!!!!!!!!!!!! Kyllä ne korit edelleen pistehitsataan ja liimataa robottien tekemänä jos kyseessä on suurlujuusteräs kori! Ne paikat joihin robotilla ei pystytä tekemään pistehitsausta, niin ihminen hitsaa ne! Tuo mulle näytille yksi sarjatuotannossa ja suomessa myynnissä oleva auto jonka kori on kasattu vain niiteillä ja liimalla!!!!! Voit tuoda sen näytille vaikka Sipoonlahden Nesteelle!!

        Hei kirjoitinko, että nykyautojen koreissa ei hitsata mitään? Niitti- ja liimasaumat niissä kyllä nykyään on yleisiä, hitsisaumaa on autonkorissa ehkä 50 metriä kun niitti- ja liimasaumaa on 200 metriä koko korista toi on vaan suhteessa arvio. Oikeastihan autonkorissa on paljon enemmän saumaa.

        Joo toisin ton Koenigseggin Ageran Sipoonlahden Nesteelle, mutta se sattuu olemaan minun Las Vegasin loma-asunnon tallissa siinä Ram 2500 vieressä. Sen korissahan ei hitsisaumoja ole, vain liima ja ruuvi/pultti sekä niittisaumoja.

        Suomessa mulla on tollanen mersun pikkupaku, nuhanenhan toi mun jenkeissä oleviin kärryihin verrattuna on.


      • M-B Vito 116 CDI 4X4 kirjoitti:

        Hei kirjoitinko, että nykyautojen koreissa ei hitsata mitään? Niitti- ja liimasaumat niissä kyllä nykyään on yleisiä, hitsisaumaa on autonkorissa ehkä 50 metriä kun niitti- ja liimasaumaa on 200 metriä koko korista toi on vaan suhteessa arvio. Oikeastihan autonkorissa on paljon enemmän saumaa.

        Joo toisin ton Koenigseggin Ageran Sipoonlahden Nesteelle, mutta se sattuu olemaan minun Las Vegasin loma-asunnon tallissa siinä Ram 2500 vieressä. Sen korissahan ei hitsisaumoja ole, vain liima ja ruuvi/pultti sekä niittisaumoja.

        Suomessa mulla on tollanen mersun pikkupaku, nuhanenhan toi mun jenkeissä oleviin kärryihin verrattuna on.

        Edelleen kirjoitat täyttä pas kaa, taidat olla tavan satusetä.


      • autokorikorjaaja kirjoitti:

        M-B Vito 116 cdi 4x4, puhut täyttä paskaa!!!!!!! ET SINÄ MIKÄÄN AUTOALAN AMMATTILAINEN OLE!!!!!!!!!!!!!!! Kyllä ne korit edelleen pistehitsataan ja liimataa robottien tekemänä jos kyseessä on suurlujuusteräs kori! Ne paikat joihin robotilla ei pystytä tekemään pistehitsausta, niin ihminen hitsaa ne! Tuo mulle näytille yksi sarjatuotannossa ja suomessa myynnissä oleva auto jonka kori on kasattu vain niiteillä ja liimalla!!!!! Voit tuoda sen näytille vaikka Sipoonlahden Nesteelle!!

        Ensinnäkin vito ei ole auto, ja sehän ei kasassa pysy millään vaikka olisi niitattu tai hitsattu.


    • Jos on vähänkin fiksu katsastaja niin vaatii saumat nähtäväksi.

    • kymmeniä vuosia sitten upotettiin helmapalkin sisään halkaistu kakkosnelonen, päälle peltiä (hitsaten ja poppareilla, peitettiin "saumat tiikerimassalla). hiki nousi otsalle kun nuori inssi koputteli helmoja. leima saatiin ja heti auto vaihtoon. :)

    • nuo tuollaiset viritykset ole muuta kuin itsepetosta. Jos ei pysty/osaa/viitsi itse kunnolla korjata niin auto pajalle tai jos auto ei ole korjaamisen arvoinen niin paaliin vaan eikä liikenteeseen muiden turvallisuutta vaarantamaan.

    • Ei ole vaikea arvata mistäpäin suomea olet.

    • uretaanivaahtoa vaan ensin koteloon ja sitten kitti päälle ja viimeistely siistiksi. Ja voila, helma on kuin uusi... Näinhän niitä katiskoita korjataan :D

    • Miten se maantieteellinen sijainti auton korjaamiseen vaikuttaa?

    • eikös helmassa riitä että on 50 vai 75% hitsattuna? eli ei tarttee ympäriinsä saumaa vetää vaan pisteinä sinne tänne. sitten paksusti massaa päälle.

    • Kyllä tuo popparihomma on ihan ok, 60 ja 70 luvulla vallan tehtiin poppareilla, ei sellaista kurkkupurkkipeltiä voinut hitsata.
      Pakkelia vaan runsaasti päälle ja menoksi.

    • Asiallinen, toimiva paikka. Pienehkön ruostereijän tilkkeenä ihan ok. Huolellinen työ ei näy katsastajalle. Niitin kannat vasaroidaan matalaksi, päälle lasikuitukitti. Pinnalle laittaisin ihan sprayvärin ja mustan massan. Älä massaa suoraan niitin kantojen päälle..

      Omaan käyttöjapsiin rakenneltiin samanlainen paikka kymmenisen vuotta aikaa. Kustannukset noin 40 euroa ja yhden iltapäivän työ. Auto on ajossa edelleen perheen kakkosena, katsastellaan vuosittain. Paikka tehtiin Rannillan Eliitti-kattopellin palasta. Ruostumista ehkäisevät pinnat valmiina kahta puolta : ) Sileä, ohut ja maalaamaton peltilirvake ei olisi näin ikuinen ollutkaan...

      Luonnollisesti katsastajan vikalistassa oleva ruostereikä korjataan aina asianmukaisesti hitsaamalla!

      • Vaimon käytössä? Vie lapset kerhoon ja käy vain kaupassa? Ajaa hissukseen?

        Ite tarttee kuitenkin vähintään audi Quattron


    • Se helma on kantavaa rakennetta jossa tuollaisesta virityksestä ei ole mitään hyötyä. Voi sillä katsuria huijata mutta luvaton se on ja ihan aiheesta.

    • eräs vanha taksari totesi, "autoilu ei ole persaukisten hommaa" ;)

    • Läpi meni! :D

      Inssi ei huomauttanut tai kysynyt mitään paikoista, koputteli vaan.

      Laitoin niittien päälle paksulti pikimassaa niin että mitään ei varmasti näkynyt. Kaikki neljä paikkaa oli vielä sellaisessa paikassa että siinä oli musta maali joten mitään ei välttämättä huomaa jos ei vartavasten ryhdy tutkimaan.

      Isoin reikä taisi olla noin 40 cm, oli hassua purkaa peltiä kun sitä pystyi ihan käsin repimään pois, oikeastaan siinä oli jäljellä vain maali ja kiveniskumassa mutta päälle päin se näytti aivan ehjältä, kaksi peukalon mentävää reikää vain näkyi. Loput hakkasin kuopalle vasaralla.

      Alareunaan hitsasin ensin paksusta pellistä rangan johon laitoin paikan
      "pistehitsauksella" eli suhautin molemmista pelleistä läpi puikolla. Sitten vaan reunoihin ja yläreunaan niittejä 4-5cm välein keskeltä aloittaen niin että pelti ei mene kuprulle. Paikasta tuli suorastaan hieno.

      Ja auto on vanhempi Renault. Veikkaan että omat paikat kestää tuossa paljon pitempään kuin muu auto, ainakin 3-5 vuotta, sitten onkin aika ostaa uusi ritsa. Rahaa säästyi varmasti useampi satanen. Kahviakin sain kaksi ilmaista kupillista.

      Kamat ostin Biltemasta, arkki 0,7mm peltiä, niittejä, popniittipora ja puikkoja, muut oli jo omasta takaa. Pikimassan ostin Honkkarista koska Bilteman massa on liian karkeaa.

      Nyt kelpaa taas ajella! :D

    • Kyllä tuollainen korjaus on ihan sopiva vanhaan Relluun.

      • Hienoa, että mies itse on ainakin tyytyväinen työnsä jälkeen.
        Tietenkin siinähän olisi ollut hyvä tilaisuus harjoitella hitsaamista
        enemmänkin, kun laitteet kerran olivat vieressä. Ei olisi tarvinnut
        ostaa niitä popniittejä.

        Ei katsari ala tälläisia röntgenillä tai ultraäänellä tutkimaan.
        Kopautetaan sen verran, että huomataan onko alla uutta peltiä vai ei.
        Niittien peitto paksulla pikimassalla vaati varmaan jo aikalailla työtä.

        Kaiken kaikkiaan voi hemmolle antaa arvosanan 7 kovasta yrityksestä
        huijata kaikkia mukaanlukien itsensä. Satasen ritsaan se oli hyvä
        suoritus.


      • joukahainen2 kirjoitti:

        Hienoa, että mies itse on ainakin tyytyväinen työnsä jälkeen.
        Tietenkin siinähän olisi ollut hyvä tilaisuus harjoitella hitsaamista
        enemmänkin, kun laitteet kerran olivat vieressä. Ei olisi tarvinnut
        ostaa niitä popniittejä.

        Ei katsari ala tälläisia röntgenillä tai ultraäänellä tutkimaan.
        Kopautetaan sen verran, että huomataan onko alla uutta peltiä vai ei.
        Niittien peitto paksulla pikimassalla vaati varmaan jo aikalailla työtä.

        Kaiken kaikkiaan voi hemmolle antaa arvosanan 7 kovasta yrityksestä
        huijata kaikkia mukaanlukien itsensä. Satasen ritsaan se oli hyvä
        suoritus.

        Mitä tämä ihmeen "huijata itseään" juttu oikein on? Itse se paikka sinne on tehty.
        Itse tein poppareilla iskarin tolpan kun oli ruostunu rungosta irti.. Vieläkin on pysyny.


    • tuollaisen suorituksen jälkeen kelpaa kulkea rinta rottingilla huoltoaseman baariin ja kertoa kavereille onnistuneesta korjauksesta!

    • Seuraavaksi varmaan myyt sen ja ruosteettomana tottakai? Ja jollekkin edelliselle:
      kantavissa rakenteissa, joita kotelot yleensä on, täytyy olla satasen sauma,

      • En myy vaan pidän itte ainakin muutaman vuoden. Jos joku sen vielä sitten ostaa niin kerron popniiteistä, eipähän tule sitten mitään sanomisia.


    • Käytä nyt nuori mies vähän kaupunkilaisjärkeä !

    • miksi nimimerkki hitzari...paremmin kuvais izari...

    • Oi sitä onnen aikaa kun autoja voi korjata liimalla muutaman vuoden päästä (Audit ja Bemarit). Samalla menetelmällä kuin tehdas on ne tehnyt - hitsaaminenhan on silloin kielletty.

      • Liima/niittisaumaa voit toki käyttää siinä kohtaa helmaa missä se alunperinkin on näin liitetty (tosin katsastus ohjeet eivät tätä tunne) Mutta jos keskellä helmaa on reikä niin et voi sitä alkaa liimaamaan ja niittaamaan sillä perusteella että kaikki auton suuremmat osakokonaisuudet on vastaavalla tekniikalla korjattu. Muista myös että rusteen päälle laitettu niittiliimasauma ei kestä vuotta kauempaa koska ruoste irroittaa liimauksen. Eli ehdoton puhtaus on tällaisessa saumassa erittäin tärkeää.

        Eri asia on jos valmistaja antaa joskus ohjeen että BMW;n helmoja saa korjata liimaamalla pellinpalan reijän päälle. Tosin tätä tuskin koskaan tulee ja jos sattuisi tulemaan he vaativat alkuperäisvahvuisen ja laatuisen teräksen käyttöä ja isomman osakokonaisuuden vaihtamista.


    • Eikö hitzari voisi pyytää iskältä vähän rahaa että saisi auton hitsautettua. Tämä popniittijuttu haiskahtaa vähän xbox teiniltä, vai onko sinulla niin pitkä tukka että et uskalla käyttää hitsauslaitetta.

    • Hyvin tehty! Just tuolla tavalla saa pienellä rahalla ja vaivalla parhaan lopputuloksen. Kun vaan käyttää tarpeeksi isoa paikkaa ja runsaasti lasikuitukittiä ja massaa päälle tasoituksen jälkeen niin uskallan väittää että lopputulos on selvästi kestävämpikin kuin perinteinen hitsaus. Hitsisauma kun alkaa suojattunakin kesimään varsin nopeasti niin vuoden kuluttua on taas sama murhe ja vaiva edessä kun saumasta ja edellisen paikan vieruksilta on pelti pehmennyt.

    • hameenhelman voi sillätavalla korjata

      • Tahtoo nimenomaan olla aina niin, että jos autoa aletaan hitsata
        ruostevaurioiden takia, saa sitä hitsata joka vuosi. Varsinkin, kun
        laitetaan postimerkkipaikka sen reiän kohdalle ja vanhan mädän
        pellin päälle. Lopulta auton alusta ja kotelorakenteet ovat kuin
        tilkkutäkki täynnä postimerkkipaikkoja.

        Tämän korjauksen ehdoton huippu on 1980-luvun 200-sarjan
        Volvot. Nämä "kotiväen mieleiset" menopelit ovat katsastuksessa
        jatkuva hilpeyden aihe katsastuksia suorittaville. Alustaan on lyöty
        liioittelematta 30 paikkaa vaihtelevalla taidolla. Naurussa on
        pitelemistä.Ukko ja akka kehuskelevat, miten luotettava ja turvallinen
        auto heidän Volvo on.

        On myös autolijoita, jotka ovat sitä mieltä, kun autoa joudutaan
        hitsaamaan mätävaurioiden takia, on se syytä viedä paaliin. Nuorempana
        en täysin ymmärtänyt tätä, mutta nyttemmin kyllä. Auton valmistajan
        tarkoittama alkuperäinen lujuus on silloin lähtenyt.

        Ei muuta kuin uutta kalustoa alle, kun vanha mätänee alta. Eivät
        autot niin kalliita ole, ja vanhakin menee asianmukaiseen kierrätykseen.
        Sitäpaitsi uudet autot ovat huimasti parempia ja turvallisempia kuin
        vanhat.


    • Mikset osta halpaa lankahitsiä? Sillä pystyy tekemään korjauksen täysin oikeaoppisesti.

    • Olen kans nähnyt liikentessä mondeon jossa oli hitsattu ja nitattu oli kyllä ruman näkönen se takakaari . Tiedän erään joka on hitsannut volvo 240 pohjan jääkapin peltiä ja leima tuli. Tapahtunut joskus -90 luvun lopussa

    • Ei sillä ulkonäöllä ole väliä, kunhan tekniikka pelaa. On tyhmyyttä laittaa käyttökelpoisia autoja paalattavaksi jos tekniikan puolesta on vielä kilsoja jäljellä. Silloin ne halvimmat kilometrit vasta ajetaan. Oikein naurattaa nämä uusien autojen kiillottajat joille pölytön ja kiiltävä maalipinta on niin tärkeä asia, mutta koskaan ei olla nähty omaa autoa alapuolelta jossa tiesuola ja ruoste tekee tuhoaan. Sieltä pohjasta sitä autoa tulisi vuosittain putsata ruostesuojata ja massata.

    • kuplan vm 64 taka lokasuoja oli 20 cm läpi reikä laitoin siihen verkkoa ja paklasin ja hioin vesihioma paperilla ja maali päälle meni katsastuksesta aikaa kylläkin yli 35 vuotta sitten onko aika muutunut.

      • ei ole


    • Pystyy joo kyllä korjaamaan jollakin tavalla mutta sä tarviit siihen helmapeltien molemmin puolin vahviketta, jotta sä pystyisit jollakin lailla hitsaamaan sen paikkapellin palasen sopivilla virroilla ja 1,6mm puikolla siihen helmapeltiin kiinni. mut se pitää hitsata varovasti ympäriinsä hyvin pienillä saumoilla kerrallaan kiinni ja koko aika on varottava ettet polta reikää. Mutta Pop-niitit on ehdoton Out! niitä et voi korjauksessa käyttää.

    • Laitoin pyöränkaaret rosteripellistä ja vedin kiini 3,2 ja 4 mm rst pop-niiteillä. toi oli v. 1995. Ja vielä menee harrasteauto 2019. Noi osat on kuin uudet. karhensin kun rsthen ei oikeen tartu. Laitoin epoksimaalin 2k pohjaksi ja eristemaaliksi ja märkänä kitit ja pohjamaalit, normaalit värimassat ja lakat. kokeilin, että se 4 mm rst niitti pitää vähintäään minkä pistehitsi ja pelti penkissä. Ruostunut ei kestä kun hitsattu rikki sisältä. (mietin muovipohjamaaliakin rstn , mutten kokeillut) Sain vastaosan maalattua ympäri suojaan. Hitsaus olisi polttanut kotelon sisältä ja hankalistapaikoista maalin ja suojan. Niitti taas on tiivis. Viimeinen osa autosta on varmaan tuo rst ja haponkestävät osat. En kysynyt. Samalla tavalla olen laittanut galvanoitua peltiä muihin juttuihin ja ne on ehjiä. Hitsaus pilaa pellin suojauksen takaa, mihin ei pääse, ja se vetelee herkästi. Aluniitit on out koska ne syöpyy. Ja käytin rst-mig-lankaa, missä ok, joka jää pehmeäksi hioa. rauta taas karkastuu ja vaatii co2sta ja lämpöä. En ota vastuuta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsin linja ihmetyttää maailmalla

      "– Tämä on hullu kokeilu 10 miljoonalla ihmisellä. Kertokaa edes, miksi teemme tämän. Minusta tuntuu tällä hetkellä, että meitä johdetaan kuin lammasl
      Maailman menoa
      403
      11838
    2. Suomalaisten eristäytyminen näkyy jo koronatartuntatilastossa

      Hyvä juttu. https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/be78bc0b-4a82-4fd2-a82b-15ffa09761da
      Maailman menoa
      204
      8726
    3. Hesburgerin omistaja vaatii valtiota korvaamaan

      kaikki liiketappionsa koronavirustilanteessa eli riihikuivaa rahaa heti. https://www.iltalehti.fi/talous/a/ca6b4409-671c-4de2-b1d0-ad8d511d043c
      Maailman menoa
      452
      4490