ulosotto

kat5

Eli minulla on ulosotossa velkaa noin 13000 e, sisältyvät pikavipeistä suurimmaksi osaksi. Mieheni kolme vuotta sitten ei saanut mistään rahaa pariin kuukauteen ja tuli sitten pikavippejä otettua kun emme kehdanneet kysyä vanhemmiltamme koko ajan rahaa. Luulimme että pystymme ne maksamaan, no pystyin noudattamaan maksusuunnitelmia mutta sitten tulin raskaaksi ja äitiysloma alkoi. Tulonihan tietenkin tipahtivat roimasti enkä pystynyt niitä enää noudattamaan. Nyt myös tällä hetkellä äitiyslomalla ja toivon että pääsen töihin tammikuun jälkeen...

Tämä tilanne stressaa tällä hetkellä todella pahasti, takuu säätiön lainaa en tule saamaan. Kaikkeista eniten stressaa etten ole kertonut äidilleni vaikka kaikesta pystyn hänen kanssaan puhumaan mutta tämä on sellainen asia että oikeasti pelottaa kertoa. Nyt alkanut myös masennusta iskeä päälle tilanteen takia. Miten teidän muiden vanhemmat ovat reagoineet asiaan? Jossain vaiheessa minun olisi pakko kertoa koska itselläni on oma asunto ja äitini on tässä takaajana mutta kun en vain pysty.... Ja miten te muut olette selvinneet uo veloista ja kuinka kauan siinä teillä on mennyt?

Haluan asiallisia vastauksia, tiedän itse varsin hyvin että olen mokannut!!!!

25

816

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oletko...

Ihminen vai apina? Tuollaisessa tilanteessa lsiääntyminen ei ole hmh, järkevää, sanoisin. Itse pahensit tilannettanne, olisi kondomi tullut halvemmaksi.

• 19+17

Pystytkö yhtään lyhentämään äitiysloman aikana uo-velkaasi? Itselläni menossa ulosottoon n. 25000 euroa ja olen myös jäämässä nyt äitiyslomalle, mutta silti pystyn maksamaan ulosottoon joka kuukausi 600 euroa, koska äitiysrahani ja vanhempainrahani on sen verran iso.

Jos minulla olisi vain tuo summa velkaa kuin sinulla, olisin todella onnellinen. Ja jos pankkilainaa asunnosta maksat joka kuukausi, ei sinun tarvitse äidillesi mitään kertoa. Ei pankki lainaasi irtisano vaikka olet ulosotossa.

Jos menet kerta ensi vuoden alussa töihin, niin sittenhän pystyt taas alkaa lyhentää velkaasi. Missä tässä on ongelma?

• Tässä vähän tietoa

Kuten sinulle laitettin, on olennainen kysymys tuleeko asunnon lainanlyhennykset maksettua?

Jos tulee ei pankki irtisano lainaa, mutta jos ei pankki irtisanoo lainan ja laittaa asunnon myyntiin, lisäksi jos asunnosta ei saada sitä summaa mitä on lainaan tulee loppulaina maksettavaksi sinulle ja jos, et pysty sitä maksamaan tulee tämä osuus äidillesi maksettavaksi, koska hän on takaajana.

Ulosottovelkaa, jos pystyt lyhentämään edes hiukan niin, voi olla ettei asuntoa ulosmitata, tästä voidaan tehdä myös ulosotossa ns. myyntikietopäätös, eli et voi myydä asuntoa, ilman ulosoton lupaa. Tämä on yleinen turvaamistoimenpide. Asunto voidaan myös siis myydä ulosottovelkojen vuoksi, mutta sitä ennen pankki ottaa omansa pois.

Mutta jos ulosottovelka tulee siis maksettua kohtuullisessa ajassa pois ei ulosottomies kyseiseen toimenpiteeseen ryhdy.

Lue takuusäätiön sivut uudelleen. Asuntolainaa ei ole vakuudeton laina ja kyllä tuo 13 000 euroa mahtuu siis heidän rajoihin, mutta sitä ennen sinun täytyy olla töissä ja maksaa velkoja maskuvaran verran ja tietenkin olennaista on ettet velkaanu lisää.. Lue siis uudestaan ja tarkemmin www.takuusaatio.fi sivut.

Suosittelen, että kerrot äidillesi tilanteen ennen, kun hänelle tulee kirje pankista ja kaikki romahtaa kerralla. Äitisi osaa varautua asiaan ja mahdollisesti auttaa ennen, kun "korttitalo romahtaa". Minun äiti on aina sanonut, ettei niin väärin tee, ettei uskaltaisi kertoa ja kyllä hän yrittää ymmärtää ja auttaa omien voimavarojen mukaan ja tietenkin noudattaen suomen lainsäädäntöä. Eli kerro hyvä ihminen ajoissa hänelle.

• Tässä vähän tietoa

• juuhos

Eihän tuon teille pitäisi olla vuotta pidempi juttu .
      Vaikea se on kertoa tiedän sen, omat vanhempani ehkä loukkantuivat kun en ajoissa kertonut asiaa.
      Parempi se on nöyrtyä ja kertoa ja sitä kautta oppia virheistään. Se keventää taakkaa ja ei se salailu auta mitään.
      Itse olen yli 3 kertaa isompia velkoja maksellut n5 v. Loppu rupeaa jo häämöttämään muuaman kk päästä.
      Elätte niin pihisti kun voitte ja katselette kulutustottumuksia uudelleen.
      Uo on helpotus siinä suhteessa että jää edes jotain.
      Ennen kun itse sisäistätte sen että velkaa ei tehdä niin tilanne ei tule muuttumaan.
      Stemppiä teitä on 2 ja noin pienet velat kyseessä kyllä kaikki järjestyy jos vain itse haluatte.

• juuhos

Kerro nyt hvä ihminen enne kuin äitisikin on ongelmissa takauksen kanssa. Joku ratkaisu varmasti löyty

• kat5

Kiitoksia alkuun teille lopuille asiallisista vastauksista.

Mutta siis asuntolainan olen hoitanut aina asiallisesti sekä ajallaan, ikinä ei ole yksikään maksuerä myöhästynyt tai mtn muutakaan. Siitä olen pitänyt kiinni että pankin lainat hoidan koska en halua äidilleni ongelmia jos en niitä hoida.

Nyt loppuvuodesta on sellainen tilanne ettei minulta voida ottaa suoraan kelan rahoista mitään koska saan niin vähän rahaa sieltä... Mutta soitin kyllä ulosottoon asiasta ja kerroin tilanteen, sovittiin että laitan sinne sen verran minkä pystyn aina kun saan rahaa jostain. Ja joulukuussa tulee veronpalautukset ja tammikuussa lomarahat. Tai itse asiassa jään vielä hoitovapaalle mutta keikkaa teen tietysti niin paljon kun pystyn. Tämä sen takia koska en viihdy nykyisessä paikassa ja paikat ei kestä eli alan etsimään uutta työpaikkaa kokonaan missä paikat kestää eikä tarvitsisi koko ajan olla sairaslomalla. Ennen raskautta jouduin olemaan jo aika paljon saikulla kun paikat ei kestänyt.

On tehnyt mieli kertoa äidilleni mutta pelkään niin paljon hänen reaktiotaan asiaan kun kuulee pelkästään jo ulosotto sanan.... pelkään että meillä menee välit kokonaan sen jälkeen, mikä on tietysti väärin mieheni sanoman mukaan...

• Tässä vähän tietoa

Ymmärrän pelkosi, että äiti katkaisee välit, mutta onko äidilläsi tapana tehdä tälläistä?

En tiedä mikä on sinun äitisi tapa reagoira ikäviin tai ei niin kivoihin uutisiin, mutta varaudu siis hänelle tyypilliseen tapaan reagoira. Joten älä hernostu heti ja ota siis liian henkökohtaisesti. Lisäksi kannattaa varautua siihen, että äitisi haluaa kysellä hiukan lisätietoja ja tarvita aikaa kun sulattellee tietoa.

Meillä yleensä saattaa joskus olla muutama päivä hiljaisempaa, mutta sen jälkeen yleensä keskustelemme asiasta ihan rauhassa, eli annan äidille aikaa sulatella asiaa ja jos hän kysyy onko asia hoidossa, niin kerron rehellisesti, miten asia sillä hetkellä on. Pahinta mitä voit tehdä on vähätellä ja valehdella asiaa, sen jälkeen, kun olet kertonut äidille, jos hän kysyy asiasta jotain.

• hmmm...

Jossain vaiheessa minun olisi pakko kertoa koska itselläni on oma asunto

Et kyllä ostele mitään asuntoja vuosiin ennekuin velat on maksettu ja tulot/menot kohdillaan...

• 5+16

Voi kunpa mullakin olisi niin hyvin asiat, että voisin pyytää vanhemmiltani 13 000 euroa, kun olen hieman shoppaillu yli varojeni. Joudun kuitenkin itse vastaamaan teoistani. Ehkä siksi olen hoitanut asiani niin, että olen pystynyt maksamaan kaikki laskuni aina viimeistään eräpäivänä. Velkaa olen tehnyt vain harkiten ja harvoin.

• kat5

No siis meillä on äitini kanssa tosiaan ollut aina todella hyvät välit ja olen pystynyt kaikista muista asiaoista hänelle kertomaan mutta en nyt tätä. Meidän äitimme kyllä yleensä pitää mykkäkoulua pari päivää ja sitten puhumme asiasta mutta tuntuu että tämä on hieman eri asia.

Kyllähän minua harmittaa yli kaiken etten ole pystynyt tästä kertomaan, monta kertaa olen meinannut alkaa puhumaan asiasta mutta sitten mennyt ihan jäihin. Pitäisi vaan ottaa kunnolla itseäni niskasta kiinni ja avautua.

Pelkään kaikkeista eniten sitä että alkaa miestäni syyttämään, alkaa todennäkösesti valitus siitä että kaljotteluunko se on mennyt. Mutta näin se ei ole ollut. Kaikki tosiaan alkoi siitä kun mieheni ei saanut mistään kolme vuotta takaperin rahaa eikä omat rahani millään riittäneet kaikkeen... Hän ei pystynyt käydä polvensa takia töissä eikä työnantaja suostunut maksamaan sairaspäivärahaa eikä antamaan potkuja. Lopulta kela katkaisi sairaspäivärahan jolloin sitten kävimme puhumassa työnantajalle että potkut pakko antaa koska muuten mieheni ei saa edes kelalta rahaa... Ja kun emme tosiaan kehdanneet koko ajan olla pyytelemässä rahaa minun äidiltäni tai mieheni vanhemmilta. Alkuun pystyimmekkin todella hyvin maksamaan vippejä pois mutta sitten tuli tilanne että mieheni oli tosiaan työttömänä jonkun aikaa niin emme senkään takia pystyneet mutta ulosottoon alkoi menemään sitten vasta kun vanhimmaisesta olin ollut puoli vuotta äitiyslomalla.

Mutta yritän nyt tässä ns ryhdistäytyä joku kerta ja kertoa oikeasti äidilleni. Asia stressaa todella kovin minua kun en ole hänelle pystynyt kertomaan mutta kun pelkään tosiaan että välit menee. Kun mitä tuossa tuli pari kuukautta sitten isästäni juttua kun ei suostunut aikoinaan tulla puoliksi takaamaan niin ettei äitini tarvitsisi kaikkia laittaa minulle vaan säästyisi veljellekkin jotain. Äitini vaan sanoi että hienosti olen homän takia pelkäänkin itanut asiat ja luottaa minuun kun ikinä ei ole muistutuskirjettä tullut. Ja jos tulisi niin hänellä ei olisi siinä vaiheessa minulle mtn asiaa jos mokaisin ja katkaisisi välit. Tämän takia pelkäänkin hänelle kertoa kun on noin yhden kerran jo sanonut....

• kat5

"Äitini vaan sanoi että hienosti olen homman ja luottaa minuun kun ikinä ei ole muistutuskirjettä tullut. Ja jos tulisi niin hänellä ei olisi siinä vaiheessa minulle mtn asiaa jos mokaisin ja katkaisisi välit. Tämän takia pelkäänkin hänelle kertoa kun on noin yhden kerran jo sanonut...."

hieman korjausta kun teksti pompannut tuonne rivien väliin kun söhläsin koneella jotain.....

• Tässä vähän neuvoja

Ymmärrän tosi hyvin tilaanteesi, sisarellani on ollut vasttaava tilanne, mutta hän "petti" äidin ja isän luottamuksen toisella tavalla ja siitä kärsin minä. Eli äiti ja isä ovat ilmoittaneet ihan suoraa, että mitään lainaa eivät tule takaamaan KOSKAAN.

No, tiedän sen ja olenkin muutaman kerran joutunut sanomaan pankissa ihan suoraa miten asia on, kun kysyivät.

Olisimme tarvineet takaajan osalle asuntolainaa mieheni kanssa,mutta ei ollut muuta vaihtoehtoa, kun sanoa, että heidän nimeä ei tule, että siihen malliin paperit tai sitten ei ollenkaan lainaa. Pankkkineiti kysyi moneen kertaan ja meinaisin todella huomauttaa, että kuunteletko sinä. No, tulimme siihen tulokseen, että emme ota vielä asuntolainaa ja pidämme omana tietona miksi emme.

Hyvä puoli tässä on se, ettei tarvitse stressata tästä asiasta.

Nyt kysyn onko sinun helpompi esim. kirjoittaa kirje hänelle? Joskus kirjoittaminen auttaa ja toinen voi hiukan miettiä ennen seuraavan kerran tapaamista.

• Tässä vähän neuvoja
        Tässä vähän neuvoja kirjoitti:

Ymmärrän tosi hyvin tilaanteesi, sisarellani on ollut vasttaava tilanne, mutta hän "petti" äidin ja isän luottamuksen toisella tavalla ja siitä kärsin minä. Eli äiti ja isä ovat ilmoittaneet ihan suoraa, että mitään lainaa eivät tule takaamaan KOSKAAN.

No, tiedän sen ja olenkin muutaman kerran joutunut sanomaan pankissa ihan suoraa miten asia on, kun kysyivät.

Olisimme tarvineet takaajan osalle asuntolainaa mieheni kanssa,mutta ei ollut muuta vaihtoehtoa, kun sanoa, että heidän nimeä ei tule, että siihen malliin paperit tai sitten ei ollenkaan lainaa. Pankkkineiti kysyi moneen kertaan ja meinaisin todella huomauttaa, että kuunteletko sinä. No, tulimme siihen tulokseen, että emme ota vielä asuntolainaa ja pidämme omana tietona miksi emme.

Hyvä puoli tässä on se, ettei tarvitse stressata tästä asiasta.

Nyt kysyn onko sinun helpompi esim. kirjoittaa kirje hänelle? Joskus kirjoittaminen auttaa ja toinen voi hiukan miettiä ennen seuraavan kerran tapaamista.

Ei äiti ja isä sisareeni välejä katkaisut, mutta ilmaisivat kuitenkin, että ovat pettyneitä häneen.

Toisaalta ei ole äidin ja isän tapaista, isä on sellainen, että antaisi vaikka kalsarit jalasta, jos joku todella tarviseen. Eli isälle ei olisi ollut ongelma auttaa meitäkin, mutta olemme tieneet asian ja emme laske äidin ja isän avun varaan tässä asiassa.

Joskus ottaa päähän, kun toiset sisaret sössii niin siitä kärsii kaikki.....

• juuhos
        Tässä vähän neuvoja kirjoitti:

Ei äiti ja isä sisareeni välejä katkaisut, mutta ilmaisivat kuitenkin, että ovat pettyneitä häneen.

Toisaalta ei ole äidin ja isän tapaista, isä on sellainen, että antaisi vaikka kalsarit jalasta, jos joku todella tarviseen. Eli isälle ei olisi ollut ongelma auttaa meitäkin, mutta olemme tieneet asian ja emme laske äidin ja isän avun varaan tässä asiassa.

Joskus ottaa päähän, kun toiset sisaret sössii niin siitä kärsii kaikki.....

Tiedän kyllä tunteen lapset ja vaimo kärsii hölmöilyistäni jota ennen heitä tein.
        Onneksi lapsetkin on niin pieniä että ehtii vielä normaaliakin elämää tarjoamaan.
        Vaikka ei se raha onnelliseksi tee helpottaa vaan elämää.

• kat5

Hyvä että on kohtalotovereita.... Kyllä näistä vastauksista oli hieman apua. Minullahan on myös masennusta ja kävin tuossa lääkärissä muissa asioissa ja purkauduin samalla asioista. Antoi minulle ajan psykologille mihin olen menossa parin vkon päästä että jos yhdessä hänen kanssaan keksittäisiin ratkaisu miten ns uskaltaisin kertoa äidilleni....

Moni ystävistä ihmetellyt kun en ole kertonut ja anoppi huolissaan kanssa kun en pysty tätä äidilleni kertoa. Mutta kun tosiaan pelkään että välit menee. Anopille olen uskaltanut kertoa koska hän on sellainen ihminen että ei ala siitä huutamaan tms samantien vaan yrittää auttaa ja kuunnella... Mutta ehkäpä uskaltaisin tuossa jossain vaiheessa kertoa. Viimeistään kun olen palannut töihin takaisin tai itse asiassa löytänyt sen uuden paikan niin pystyn alkaa lyhentämään sitä kunnolla enkä pieniä summia niinkuin nyt.....

• juuhos

Pitää muistaa se on vaan rahaa.
      Kyllä ne hoituu elää vaan pihimmin ja vähän kattoo mitä kaupassa ostaa.

• V---- kukkahattutädi

kat 5: Jos apua kaipaat, niin kyllä Suomi auttaa... Huostaanotto vaan, niin lapsesi eivät enää kärsi..!!! Näin siis "hyvinvointi" valtiossa toimitaan..

• JamppaTuominen

Siis ihan vaan "tulit raskaaksi". Ei paljon järki päätä pakottanut moisessa tilanteessa lisääntyä piti. En ihmettele et tääl pitää itkeä jos oma harkinta ja suunnittelukyky on moista.

• harkintakyvytön

Piti ihab klo 5:12 tuollainen tärkeä asia tulla tänne kirjoittamaan. Mutta on se hienoa, että edes jollakin on suunnittelu- ja harkintakykyä.

• Kertoisit vaan

Manennus saattaa häipyä, kun pääset salaamasta tärkeää asiaa.

• sanompahan vain

Voi lapsi raukkaa. Saa kasvatuksensa tuollaisilta ja sen lisäksi vielä samat geenitkin on perittynä. Kerro nyt vielä, että stressiisi tupakoit ja joit viinaa raskausaikana ja lapsella on jo adhd ja muita seurauksia noista?

Suomeen todellakin pitäisi saada jonkinlainen pakollinen kastraatio rikollisille, ulosoton asiakkaille ja toimeentulotuella eläville, koska jossain vaiheessa se vain on katkaistava tämä sukupolvelta toiselle periytyvä epäonnistumisen kierre. Yleensä kaltaisesi vielä nimenomaan tekevät saman "vahingon" aika monta kertaa, joten sukupolvi toisensa jälkeen housuihinsa kuseskelevien määrä lisääntyy koko ajan.

Ja se todellakin näkyy jo katukuvassa.

• lainaalainaa

Mikä tässä nyt oli rikollista. Joku on jäänyt työttömäksi ja silloin kylä voi olla aikamoinen hätä. Tiedän sen omasta kokemuksesta viisi kuukautta kului ennenkuin korvauksia tuli. Itsekin otin lainaa silloin , no ainoastaan 3 tonnia tilillä ollut remppalaina kului siihen. Nyt olenkin kusessa noistakin kun kuukausipalkka ei riitä asuntolainaan kulutusluottoihin jotain elämiseen. Ulosottoa ei kyllä vielä ole enkä usko että siihen joudukaan. Mutta ainainen järkkääminen näiden lainojen kanssa on ja kalliiksi tulee. Olisi kyllä parempi jos ei tuollaiset öykkärinuoret menis lisääntymään niin paljon.

• joooo-o

No huh huh.. kaikenlaiset TUKARI Spedet tääl kirjotteleeki!!!

• joooo-o

KYLLÄ se SUOMEN valtio tietää mikä on OIKEIN... V---- Tukari!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      140
      4268
    2. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      193
      3921
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      30
      2633
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      10
      2432
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      32
      2193
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      5
      1770
    7. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1446
    8. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      49
      1414
    9. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      24
      1291
    10. Ei ne päivät ole samanlaisia...

Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah
      Työpaikkaromanssit
      36
      1109
    Aihe