Lisälyönnit ja Tambocor. Kokemuksia?

orava-olli

Kardiologi määräsi lisälyönteihin Tambocor 100mg tabletteja, joita olen syöny pian 2 viikkoa, eikä ole ollut mitään apua.

Miten nopeasti muilla ko. lääke on auttánut?

Vai auttaako lisälyönteihin mikään lääke? Onko kellään auttanut? Olen kokeillut myös 5 eri beetasalpaajaa, niistäkään ei mitään hyötyä.

12

6706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14+1

      Ei lisälyöntejä ainakaan millään turvallisilla lääkkeillä ole saatavilla pois. Toisaalta lisälyönnit ovat TERVEESSÄ sydämessä vaarattomia. Onko sinulle tehty tarkempia tutkimuksia (ultra, holter, rasitus-ekg)? Jos on joku sydänsairaus, silloin beetasalpaus on ihan järkevä asia, muutoin ne eivät pitkäaikaskäytössä ole kovin kiva juttu, mm. potenssi alkaa kärsiä ajan kanssa.

      • Anonyymi

        Lisälyönnit aiheuttavat minulle vajaatoimintaa ja läppävuoden . Ilman lisälyöntejä sydän on terve. Eli paskapuhetta että lisälyönnit olisivat vaarattomia. Minut ne tappavat noin 4 vuodessa. Vikakin tiedetään, mutta ei voi korjata - kuolisin.


    • orava-olli

      ai miten niin ei ole saatavilla pois lääkkeillä?

      on tutkittu, holterissa yli 20 000 lisälyöntiä, sydänultrassa pieni hiippaläpän vuoto, joka kardiologin mukaan ei aiheuta lisälyöntejä. rasitus ekgtä ei ole tehty.

      kurjaa jatkuvat muljahtelut ja tytkytyskohtaukset.

      • 14+1

        Niin, lisälyöntejä ei ole saatavilla pois turvallisilla lääkkeillä. Kajoavina hoitoina käytetään katetriablaatiota ja tahdistinhoitoa, mutta näillä on tarkkaan rajatut käyttöaiheet.

        Beetasalpaajat ovat kammiölisälyöntisyyden hoidossa turvallisimmasta päästä, valitettavasti ne eivät myöskään ole tehokkaita siinä. Olet kaikesta huolimatta voiton puolella, sinulla ei ole todettu vakavaa sydänsairautta. Tehokkaat rytmihäiriölääkkeet (kuten esim. amiodaroni; pahimmasta päästä) omaavat hankalia sivuvaikutuksia, ovat potentiaalisesti vaarallisia ja vaativat jatkuvaa seurantaa. Niihin ei em. syistä mielellään haluta mennä, paitsi jos potilas on kuolemanvaarassa.

        Kardiologi on varmasti paras vastaamaan kysymyksiisi, kun hänellä on tutkimustuloksetkin edessään. Jos koet nykyisen tilanteen mahdottomaksi, ei muuta kuin vaatimaan lisää tutkimuksia ja/tai hoitoa.


    • Kapa_40

      Varsinaisissa rytmihäiriölääkkeissä on tosiaan se ongelma, että voivat joillain aiheuttaa vakaviakin rytmihäiriöitä, joten sen vuoksi niitä ei määrätä muuten terveen sydämen lisälyöntisyyteen tai lyhyisiin tykytyksiin. 20 000 lisälyönnin vrk määrällä voisi jo katetriablaatio tulla kysymykseen, tietääkseni yli 10 000 lisälyöntiä/ vrk on se raja jolloin pitemmän päälle sydän voi rasittua lisälyöntisyydestä, jos moinen määrä on ihan päivittäistä ja tuolloin katetriablaatiota kokeillaan. Siinä on sitten pienet riskit mukana ja myös mahdollisuus ettei sillä saada vaivaa poistettua. Parhaiten onnistunee silloin jos lisälyönnit ovat unifokaalisia eli samasta kohtaa lähteviä, jolloin löytyy se 'poltettava' paikka. Jos taas multifokaalisia, eri eri paikoista lähteviä, ei katetriablaatiosta taida olla apua.

      • Kapa_40

        Vielä lisäyksenä beetasalpaajista, että minulle kardiologi on sanonut että pieni määrä beetasalpaaja (puolikas - 1 tabletti) päivässä on täysin turvallista ja sivuvaikutuksetonta jatkuvassakin käytössä (poislukien mahdollisesti alhaisesta verenpaineesta johtuvat ajoittaiset huimaukset tai rasituksessa laiskasti nouseva syke mitä joillain voi ilmetä). Beetasalpaajan teho on taas se toinen juttu. Omakohtaisesti auttaa jonkin verran tilanteissa joissa jännitys nostaa sykettä ja aiheuttaa lisälyöntejä. Sitten taas ihan lepotilanteen lisälyönteihin ei oikeastaan vaikutusta ole ollenkaan. Kardiologi sanoi myös että eri beetasalpaajilla ei ole eroja vaikuttavuudessa, eli jos jokin ei auta, niin auta mikään toinenkaan merkki.


      • 14+1
        Kapa_40 kirjoitti:

        Vielä lisäyksenä beetasalpaajista, että minulle kardiologi on sanonut että pieni määrä beetasalpaaja (puolikas - 1 tabletti) päivässä on täysin turvallista ja sivuvaikutuksetonta jatkuvassakin käytössä (poislukien mahdollisesti alhaisesta verenpaineesta johtuvat ajoittaiset huimaukset tai rasituksessa laiskasti nouseva syke mitä joillain voi ilmetä). Beetasalpaajan teho on taas se toinen juttu. Omakohtaisesti auttaa jonkin verran tilanteissa joissa jännitys nostaa sykettä ja aiheuttaa lisälyöntejä. Sitten taas ihan lepotilanteen lisälyönteihin ei oikeastaan vaikutusta ole ollenkaan. Kardiologi sanoi myös että eri beetasalpaajilla ei ole eroja vaikuttavuudessa, eli jos jokin ei auta, niin auta mikään toinenkaan merkki.

        Joo, en tosiaan minäkään usko, että beetasalpaajan teho merkkiä vaihtamalla lisääntyisi, paitsi jos vaihdetaan ei-selektiivisestä sydänselektiiviseen. Ensimmäiset ovat parempia verenpaineen hoitoon (heikentävät fyysistä suorituskykyä vähemmän), jälkimmäiset taas sydänperäisiin "juttuihin" (rytmihäiriöihin / sepelvaltimotaudin hoitoon). Myös vaikutusajoissa on eroja, varsinkin jos lääkettä käytetään vain esim. tykytys/paniikkikohtauksiin niin tuollaisilla seikoilla on merkitystä.

        Beetasalpaajissa on paljon hyvää, mm. se tosi rauhallinen olo minkä ne saavat aikaan, pois on hikoilu ja sydämentykytykset esiintymistilanteessakin. Sen sijaan selvänä haittana itsellä taas on sellaista "vetämättömyyttä" ja libidon sekä potenssin heikkenemistä.


    • Näillä jatketaan!

      Mulla ollut Tambocor kohta vuoden.määrätty eteisvärinän estoon.niitä on silti tullut muutamia .välillä häviää itsekseen,välillä pitää lähtee ensiapuun rytmin kääntöön.muuta sivuoiretta en koe saavani lääkkeestä.lisälyöntejä tulee melkeimpä päivittäin.Eli itse vaiva ei ole mihinkään hävinnyt mut suurin pelko on ainakin laimentunut!!

      • orava-olli

        No niin. Nyt olen syönyt tambocoria pian 2 vk ja lisälyönnit on poissa! Toivottavasti pysyvätkin poissa! En ole huomannut edes sivu vaikutuksia. Mahtaako niitä tulla myöhemmin? Kai tätä sitten uskaltaa käyttää, kun kardiologi määräsi reseptin. Kuulemma vuosi pitäisi käyttää yhteen menoon.

        tambocorin käytöstäkö on jollekin tullut vakavia rytmihäiriöitä? Hullua, tämä lääkehän on nimenomaan niiden estoon..


      • 14+1
        orava-olli kirjoitti:

        No niin. Nyt olen syönyt tambocoria pian 2 vk ja lisälyönnit on poissa! Toivottavasti pysyvätkin poissa! En ole huomannut edes sivu vaikutuksia. Mahtaako niitä tulla myöhemmin? Kai tätä sitten uskaltaa käyttää, kun kardiologi määräsi reseptin. Kuulemma vuosi pitäisi käyttää yhteen menoon.

        tambocorin käytöstäkö on jollekin tullut vakavia rytmihäiriöitä? Hullua, tämä lääkehän on nimenomaan niiden estoon..

        Kyseinen lääke ei suinkaan "korjaa" sydämessä mitään vaan muuttaa sen sähköistä toimintaa, solutasolla tämä tapahtuu estämällä solujen natriumkanavien toimintaa. Kyllähän kardiologi tietää, mitä on tehnyt, mutta tosiasia on, että tuo Tambocor saattaa aiheuttaa vakavia rytmihäiriöitä pääasiassa ei-tervesydämisille, eli jos on aiemmin esimerkiksi sairastanut sydäninfarktin tai muuten löytyy sydämen vajaatoimintaa yms. Vakavilla rytmihäiriöillä tarkoitetaan kammiotakykardiaa ja kammiovärinää, ensimmäisen ollessa jälkimmäiselle altistava sekä jälkimmäisen tarkoittaessa aina elvytystilannetta.

        Tärkeintä hoidossa on potilaalle raportoida sivuvaikutukset ja käydä lääkärintarkastuksissa ajallaan. Kyllähän tuo 20.000 lisälyöntiä vuorokaudessa riittää aiheuttamaan sydämen rappeutumisen pitkän ajan kuluessa, jos ei niitä mitenkään hoideta.


      • stranger
        orava-olli kirjoitti:

        No niin. Nyt olen syönyt tambocoria pian 2 vk ja lisälyönnit on poissa! Toivottavasti pysyvätkin poissa! En ole huomannut edes sivu vaikutuksia. Mahtaako niitä tulla myöhemmin? Kai tätä sitten uskaltaa käyttää, kun kardiologi määräsi reseptin. Kuulemma vuosi pitäisi käyttää yhteen menoon.

        tambocorin käytöstäkö on jollekin tullut vakavia rytmihäiriöitä? Hullua, tämä lääkehän on nimenomaan niiden estoon..

        Hienoa kun olet saanut avun Tambocorilla! Itselläni oli n. 6v sitten Tambocor 100mg annoksella 1/2 tbl aamuin ja illoin. Söin lääkettä n. kahden vuoden ajan ja kun ei ollut rytmihäiriöitä lääkitys purettiin asteittain ja olen ollut ilman vuosia.
        Nyt hankalassa elämäntilanteessa lyhyet flimmerit alkoivat uudelleen ja lisääntyivät siinä määrin, että kardiologi aloitti Tambocor retard 200mg x 1 ja Bisoprolol 2.5mg x1 ( molemmat aamuisin ). Aloittaminen sujui hyvin ja rytmihäiriöt jäivät välittömästi pois. Mitään sivuvaikutuksia ei ole ollut nyt eikä silloin aikaisemminkaan.
        Rankan ja liian tiivistahtisen ulkomaanmatkan jälkeen on ollut pieniä hetkellisiä rytmihäiriötuntemuksia, mutta toivon niiden jäävän pois kunhan muuteman päivän otan vähän kevyemmin. Sydän on tutkittu eikä mitään rakenteellisia tms. vikoja ole todettu. Hyvä kun voi näin keskustelupalstalla lukea muidenkin kokemuksia - ja meitähän riittää.... Hyvää loppusyksyä ja ilo pintaan!!!


      • pumppu1
        14+1 kirjoitti:

        Kyseinen lääke ei suinkaan "korjaa" sydämessä mitään vaan muuttaa sen sähköistä toimintaa, solutasolla tämä tapahtuu estämällä solujen natriumkanavien toimintaa. Kyllähän kardiologi tietää, mitä on tehnyt, mutta tosiasia on, että tuo Tambocor saattaa aiheuttaa vakavia rytmihäiriöitä pääasiassa ei-tervesydämisille, eli jos on aiemmin esimerkiksi sairastanut sydäninfarktin tai muuten löytyy sydämen vajaatoimintaa yms. Vakavilla rytmihäiriöillä tarkoitetaan kammiotakykardiaa ja kammiovärinää, ensimmäisen ollessa jälkimmäiselle altistava sekä jälkimmäisen tarkoittaessa aina elvytystilannetta.

        Tärkeintä hoidossa on potilaalle raportoida sivuvaikutukset ja käydä lääkärintarkastuksissa ajallaan. Kyllähän tuo 20.000 lisälyöntiä vuorokaudessa riittää aiheuttamaan sydämen rappeutumisen pitkän ajan kuluessa, jos ei niitä mitenkään hoideta.

        Mulla nimenomaan kammiotakykardioihin Tambocor määrättiin. Ollu vasta hetken käytössä.
        Et pitääks täs alkaa hautapaikkaa jo hankkimaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4562
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe