Vauvakuume vai raskauskuume?

ehkä tuplaäidiksi

Onko täällä muita, joilla on pieni lapsi ja tietynlainen vauvakuume takaraivossa? Tarkoitan siis sitä, että olen tyytyväinen ettei minulla ole kahta vaippaikäistä, haluan päästä töihin hetkeksi ja ehkä sitten yrittää toista lasta, mutta silti vauvakuume valtaa välillä alaa. Ikävöin esikoisen vauva-aikaa (hän on nyt himpun yli vuoden), ikävöin sitä, että sai katsella raskauslaskureita, kuunnella sydänääniä, ihastella mahaa, käyttää äitiysvaatteita, hankkia pieniä vauvanvaatteita. Onko tämä nyt sitten vauvakuumetta vai ihan vaan haikailua menneeseen? :) Olen toki onnellinen lapseni kehityksestä ja kasvamisesta ja sen mukanaan tuomista jutuista.

123

3048

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tammimamma

      Mulla on raskauskuume! Ikävöin sitä kaikkea, mutta en vielä haluaisi lisää lapsia. Lapset on nyt 1v9kk ja 10kk.

      • iem1

        Voi jeekkainen. Tehkää ainakin neljä lasta, niin ei kenestäkään tuu lellikkiä, ne keskenään selvittelee välejään jaäiskä ja iskä saaolla rauhassam, jos saa, mutta yhden lapsen perheen lapsesta tulee lellikki, jolle äiskä antaa kaiken periksi.


      • huij1

        Elät vain miehenpuutteessa yksinkertaisesti.


      • Mies Turkista
        iem1 kirjoitti:

        Voi jeekkainen. Tehkää ainakin neljä lasta, niin ei kenestäkään tuu lellikkiä, ne keskenään selvittelee välejään jaäiskä ja iskä saaolla rauhassam, jos saa, mutta yhden lapsen perheen lapsesta tulee lellikki, jolle äiskä antaa kaiken periksi.

        http://turkkialanya.blogspot.com/
        kohteeksi ja sieltä komea mies etsintään. He eivät hyväksy usein pillereiden syöntiä ja tekevät mielellään uuden lapsen Allahin suureen perheeseen. Raskauskuume loppuu nopeasti.


      • äippä-93
        iem1 kirjoitti:

        Voi jeekkainen. Tehkää ainakin neljä lasta, niin ei kenestäkään tuu lellikkiä, ne keskenään selvittelee välejään jaäiskä ja iskä saaolla rauhassam, jos saa, mutta yhden lapsen perheen lapsesta tulee lellikki, jolle äiskä antaa kaiken periksi.

        iem1
        Nyt on pakko sanoa ettei ainokainen ole LELLIKKI! Rakas on, mutta rajat on rakkautta, ainakin minun kohdalla. Lapsia EI tehdä ne on lahja!!! Et ole huomioinut ollenkaan että lapset eivät ola itsestään selvyys.
        Anteeksi, pisti vähän vihoiksi,kun itsellä todella vaikeaa lapsen saanti ja lopuksi yhden rakkaan sain


      • ??????????
        äippä-93 kirjoitti:

        iem1
        Nyt on pakko sanoa ettei ainokainen ole LELLIKKI! Rakas on, mutta rajat on rakkautta, ainakin minun kohdalla. Lapsia EI tehdä ne on lahja!!! Et ole huomioinut ollenkaan että lapset eivät ola itsestään selvyys.
        Anteeksi, pisti vähän vihoiksi,kun itsellä todella vaikeaa lapsen saanti ja lopuksi yhden rakkaan sain

        Sinulle oli vaikeaa lapsensaanti? Olet vuosimallia 93?
        Montako vuotta yrititte kun ikääkään ei oo tarpeeksi.


      • äippä-93
        ?????????? kirjoitti:

        Sinulle oli vaikeaa lapsensaanti? Olet vuosimallia 93?
        Montako vuotta yrititte kun ikääkään ei oo tarpeeksi.

        Sain lapsen vuonna-93.. sori jos olin epäselvä ;)


      • kokmus
        iem1 kirjoitti:

        Voi jeekkainen. Tehkää ainakin neljä lasta, niin ei kenestäkään tuu lellikkiä, ne keskenään selvittelee välejään jaäiskä ja iskä saaolla rauhassam, jos saa, mutta yhden lapsen perheen lapsesta tulee lellikki, jolle äiskä antaa kaiken periksi.

        Tätä kauttahan näitä kiusaajia tulee kaiken aikaa! Vanhemmat hankkivat liudan lapsia ja antavat niiden olla omasta mukavuudenhalustaan johtuen keskenään. Eivät ohjaa ja neuvo miten toiset otetaan huomioon, mitä on myötätunto, mitä on oikeudenmukaisuus jne. Tästä seuraa, että lasten keskinäinen vuorovaikutus on pelkkää kaaosta: oman edun tavoittelua, toisten hyväkskäyttöä ja piittaamattomuutta omasta toiminnasta muille aihutuvista haitoista, vahingoista tai mielipahoista jne.

        Puhun omasta kokmuksesta, kasvoin perheessä, jossa "laspet leikkivät keskenään ja kasvattivat toisiaan" eivätkä häirinneet vanhempiaan. Tuloksena on, että puolet meistä on todella raakoja henkisen väkivallan käyttäjiä ja vain omaa etuaan ajattelevia ja ajavia: ei mitään oikeudenmukaisuuden tajua, ei myötätuntoa toisia kohtaan, ei toisten huomooon ottamista, ei kykyä ottaa vastuu omasta käyttäytymisestään, ei käytöstapoja muulloin kuin siitä on itselle jotain etua. Eli se siitä suuresta perheestä ja sen kasvattavasta vaikutuskesta! Tähän tulokseen olen tullut omasta kokemuksestani. Todella on siis väärin jättää lapset jatkuvasti leikkimään keskenään ja olla ohjaamatta heidän keskinäistä vuoroviakutustaan ja käytöstään.

        Nyt on jo nähtävissä, että nämä ison perheen "kasvattavat vaikutukset" ovat menossa jo 3. sukupolvessa. Ja vielä todettakoon, että olen tavannut ihmisiä, jotka ovat olleet perheensä ainuita lapsia ja ovat olleet empaattisia, oikeudenmukasiuuden tajuisia, kykeneviä ottamaan vastuun omista teoistaan jne.


      • Voi tosiaan...
        iem1 kirjoitti:

        Voi jeekkainen. Tehkää ainakin neljä lasta, niin ei kenestäkään tuu lellikkiä, ne keskenään selvittelee välejään jaäiskä ja iskä saaolla rauhassam, jos saa, mutta yhden lapsen perheen lapsesta tulee lellikki, jolle äiskä antaa kaiken periksi.

        Ei se aina ole niin, että ainut lapsi on lellikki jolle annetaan kaikki periksi.Ja itseäni ainakin äiti sanoi isän lellikiksi, olin nuorimmainen, en ainut lapsi. En kyllä kokenut itse olevani mikään lellikki. Mutta hyvin monilapsisestakin perheessä lapsista voi tulla mitä vaan vaikka juoppoja...

        Eikä kaikilla ole mahdollisuutta "tehdä" neljää lasta eikä kaikkien kyllä kannatakaan.

        Siskollani on 3 lasta ja juu selvittelevät välejään, mutta jatkuvan tappelun takia ei tosiaankaan vanhemmat saa olla rauhassa...


      • suomi vaimo löytyy
        Mies Turkista kirjoitti:

        http://turkkialanya.blogspot.com/
        kohteeksi ja sieltä komea mies etsintään. He eivät hyväksy usein pillereiden syöntiä ja tekevät mielellään uuden lapsen Allahin suureen perheeseen. Raskauskuume loppuu nopeasti.

        Allahi sitten vissiin elättääkin ne lapset vai miten se oli?


      • Kekkeruusipelle
        iem1 kirjoitti:

        Voi jeekkainen. Tehkää ainakin neljä lasta, niin ei kenestäkään tuu lellikkiä, ne keskenään selvittelee välejään jaäiskä ja iskä saaolla rauhassam, jos saa, mutta yhden lapsen perheen lapsesta tulee lellikki, jolle äiskä antaa kaiken periksi.

        Hah! Minulle ei ainakaan ole annettu kaikke periksi ja tunnen paljon lellitympiä lapsia, joilla on sisaruksia.


      • Herra on Suurin
        suomi vaimo löytyy kirjoitti:

        Allahi sitten vissiin elättääkin ne lapset vai miten se oli?

        Allah on luonut kaiken tähän maailmaan, joka elättää meidät. Muistakaa myös se, että Allahiin uskovat muslimit hyväksyvät Jeesuksen sekä Neitsyt Marian.


      • maniskit
        Herra on Suurin kirjoitti:

        Allah on luonut kaiken tähän maailmaan, joka elättää meidät. Muistakaa myös se, että Allahiin uskovat muslimit hyväksyvät Jeesuksen sekä Neitsyt Marian.

        syöny hormoneja taas tissit turpeena ja ovulaatiota odotellen nyt raskaana toivottavasti pysyy muutto eessä päisin hyppijöitä pisin poikin


    • järjen ääni

      Voi voi teitä sinisilmäisiä. Ei se lapsi ole ikuisesti se ihana ja söpö vauva, vaan siitäkin tulee iso ja rasittava. Syökää vaan ne pillerinne kiltisti ja unohtakaa vauvahaaveet.

      • iem1

        järjen ääni taitaa olla runkkari, kyllälapset on elämän suola javähä sokeriaki, kun niitä ei lelli liikaa.


      • juu-uh

        Ööö, kyllä mun mielestä ainakin se vauva-aika on rankinta kaikista ja koko ajan helpottaa, kun lapsi kasvaa.... Että en tiedä kenellä on sellainen söpö vauva, joka vaan syö ja nukkuu ja itse saa nukkua ja esitellä rimpsuihin puettua vauvelia...


    • ....................

      Et taida olla ainut :) Meillä esikoinen nyt 1 v ja aivan kamala vauva/raskauskuume on iskenyt päälle.

      Mutta olemme suunnitelleen kakkosta vasta vuodelle 2015, tulis näin kiva ikäero joten pidättäydyn :)

      • 1+2+1, isoja jo

        Aloittaja taisi vastata ihan itse itselleen:
        "olen tyytyväinen, ettei ole kahta (tai parhaassa tapauksessa 3-4) vaippaikäistä,
        haluan päästä töihin (pois oman lapsen luota, tätä en ymmärrä?) ja sitten ehkä yrittää..."

        Edellinen vastaaja: " olemme suunnitelleet kakkosta vasta vuodelle 2015, tulis näin kiva ikäero..." Mikä on kiva ikäero?
        Pienellä ikäerolla lapsista on oman tasoista leikkiseuraa toisilleen, mikä helpottaa huomattavasti vanhempien elämää jatkossa.


      • ....................
        1+2+1, isoja jo kirjoitti:

        Aloittaja taisi vastata ihan itse itselleen:
        "olen tyytyväinen, ettei ole kahta (tai parhaassa tapauksessa 3-4) vaippaikäistä,
        haluan päästä töihin (pois oman lapsen luota, tätä en ymmärrä?) ja sitten ehkä yrittää..."

        Edellinen vastaaja: " olemme suunnitelleet kakkosta vasta vuodelle 2015, tulis näin kiva ikäero..." Mikä on kiva ikäero?
        Pienellä ikäerolla lapsista on oman tasoista leikkiseuraa toisilleen, mikä helpottaa huomattavasti vanhempien elämää jatkossa.

        Eiköhän jokainen tee niinkuin haluaa. Sun mielipide on se että lapset parempi tehdä pienellä ikäerolla. Mun taas se että 2,5-3 vuotta ikäeroa kaikille lapsille. Vaikka pienemmällä ikäerolla ehkä leikkisivät keskenään paremmin niin mitä sitten? Kyllä minulla äitinä on aikaa lapsilleni.


      • 1+2+1, isoja jo kirjoitti:

        Aloittaja taisi vastata ihan itse itselleen:
        "olen tyytyväinen, ettei ole kahta (tai parhaassa tapauksessa 3-4) vaippaikäistä,
        haluan päästä töihin (pois oman lapsen luota, tätä en ymmärrä?) ja sitten ehkä yrittää..."

        Edellinen vastaaja: " olemme suunnitelleet kakkosta vasta vuodelle 2015, tulis näin kiva ikäero..." Mikä on kiva ikäero?
        Pienellä ikäerolla lapsista on oman tasoista leikkiseuraa toisilleen, mikä helpottaa huomattavasti vanhempien elämää jatkossa.

        itse olen todella tyytyväinen että minun sisareni on minua vain vähän vanhempi. hän on minun paras kaveri ja ollut sitä koko ikäni


    • haluis kanssa

      Joo sama mulla vaikka meidän taapero on 11 kk. ja osaimetän vielä. Olis kyllä ihanaa tulla nyt heti uudelleen raskaaksi, et saatais lapsille mahdollisimman pieni ikäero. Tosin mulla ei ole kuukautisetkaan vielä palanneet ja ehkäisyä ei olla aloitettu. Kaikki on siis mahdollista:)

      • 12/32

        Järki käteen. Maailmassa on tarpeeksi ihmisiä.


    • Joo no mä en sano tohon kuumeseen mitään. mut itellä kans vauva kuumetta. harmi vaan kun en voi saada. Tarvisi löytää se toinen osapuoli joka haluaisi sen vauvan minun kanssa.

    • kumitkuntoon

      Vauvakuume iskee kun duuni alkaa tylsiä . Kaipuu kaikkiin niihin etuoikeuksiin mitä raskaana ollessa voi vaatia .

      • nqwndkjwenfn

        ja tarkoittaako tämä että kotiäidit pääsevät kotiin laiskottelemaan? Minusta kotona on huomattavasti rankempaa kuin töissä. Ennen tein duunia 8 h päivässä nyt teen 16 tuntia ollessani kotona.


    • ...

      .

    • miettikää

      Ylikansoittumisesta tulee todella iso ongelma tulevaisuudessa.

      • 12344321

        Eihän nämä oman navan tuijottelijat osaa miettiä muuta kuin sitä omaa napaansa.


      • 12/32
        12344321 kirjoitti:

        Eihän nämä oman navan tuijottelijat osaa miettiä muuta kuin sitä omaa napaansa.

        Olen samaa mieltä. Itsetunto niin heikko ettei pysty ajattelemaan edes omaa lastaan?


      • 12/32
        12344321 kirjoitti:

        Eihän nämä oman navan tuijottelijat osaa miettiä muuta kuin sitä omaa napaansa.

        Olen samaa mieltä. Itsetunto niin heikko, etteivät pysty ajattelemaan edes omaa lastaan? Kaikki pitää saada hetken päähänpistosta ja heti.


      • Liikakansoitus vale

      • Huolissaan lapsistani

      • NHYTFC
        Huolissaan lapsistani kirjoitti:

        Kyllä rutto tulee ja tappaa ihmiset jos muuten ei väen paljoutta saada alas.

        Nimim. Huolissaan lapsistani. Rutto on jo tullut, sen nimi on tällä hetkellä aids. Sotia käydään joka puolella, tuhotulvia ja maanjäristyksiä on jatkuvasti, katovuosia ja nälänhätää siellä täällä. Nämähän ne ennen pitovät väestön liikakasvun kurissa. Sitten tuli lääketiede ja työnsi sorkkansa joka paikkaan ja seurauksena oli räjähdysmäinen väestönkasvu koko telluksella.
        Kuka muuten on huolissaan sinun lapsistasi? Tuskin muut kuin sinä itse. Siis: huolissani lapsista(ni).


      • 77665
        NHYTFC kirjoitti:

        Nimim. Huolissaan lapsistani. Rutto on jo tullut, sen nimi on tällä hetkellä aids. Sotia käydään joka puolella, tuhotulvia ja maanjäristyksiä on jatkuvasti, katovuosia ja nälänhätää siellä täällä. Nämähän ne ennen pitovät väestön liikakasvun kurissa. Sitten tuli lääketiede ja työnsi sorkkansa joka paikkaan ja seurauksena oli räjähdysmäinen väestönkasvu koko telluksella.
        Kuka muuten on huolissaan sinun lapsistasi? Tuskin muut kuin sinä itse. Siis: huolissani lapsista(ni).

        Ois upeeta jos ois 4 lasta. ♥♥♥♥ ja 2 poikaa ja 2 tyttoa


    • we are limitless

      Mikä siinä on että nykyihminen ei osaa elää hetkessä? Haikaillaan koko ajan jotakin, oli se sitten menneisyydessä tai tulevaisuudessa.

      Onni on tässä ja nyt, eikä eilisessä tai huomisessa.

      Olemassa ei ole muuta kuin tämä hetki, aika on pelkkä illuusio.

      Muistakaa!

      • Mönmömmöm

        Onni vain menee jos tekee vääriä ratkaisuja.
        Ei kannata lapsia hankkia liian nopeaa. Muistakaa 12/32!
        Hetkessä ei todellakaan kannat elää, tulevaisuus pitää huomioida ja toiset ihmiset.


    • ehkä lapseton aina

      Helppohan se on niitä lapsia tehdä liukuhihnalta ja kehuskella ympäriinsä. Itse 33v miehenä olen halunnut ainakin kaksvitosesta saakka lapsia mutta ei löydy sellaisia naisia jotka niitä kanssani haluaisivat joten haaveksi taitaa jäädä. Sitten toiset tulee vahingossa raskaiksi ja saavat ei toivottuja lapsia ja toiset eivät edes sitä ainoaa.
      Ja ennenkun joku alkaa luettelemaan minulle tuntemattomalle henkilölle vikojani kuin tuntisi minut niin vastaan: En todellakaan puhu lapsien hankkimisesta kumppaneilleni heti jos edes myöhemminkään ellei keskustelu muuten ole lipsumassa perhe haaveiluihin.

    • sakasonea

      Vilkaisin pääsivulla otsikkoa nopeasti ja näytti kuin siinä olisi lukenut: Kaipaan raiskausajan lumoa. Mietin että mitä ihmejuttuja taas täällä :oP

    • tekosyitä

      Olisko kyse sittenkin siitä, että monet naiset, jotka syövät raskausaikana kahden edestä ja täten lihovat, toivovat melko pikaisesti uutta raskautta, koska silloin "ei tarvitse välittää" läskeistä , koska on raskaana? Eli ei haluta nähdä sitä vaivaa saada itsensä äkkiä normimittoihin, vaan vähän kuin laiskuuttaan halutaan lupa olla läski, ettei kenelläkään olisi mitään sanomista "muodoista". Raskaushan mahdollistaa monelle kaikki ne herkut, joita ei kehtaa normaalisti vetää naamaansa, koska ne lihottaa, ja myöskin ne oikut, joita ei ilman raskautta kehtaa edes kenellekään kiukutella.

    • Eivvkvoisi olla

      Loukkasin olkapääni joitakin vuosia sitten. Ultraääneen olisi päässyt vasta kolmen kuukauden jälkeen, koska odottavat äidit saivat vapaasti käyttää palvelua ja estää todellisen tarpeen. Ongelmahan on tietysti päättäjissä, jotka sallivat turhat käynnit, mutta eipä olkapää koskaan tullut hoidettua näiden narsistien takia. Joten pitäkää jatkossa jalat ristissä.

      • Lapsenhankinta luvanvara

        Kyllä raskauden perään raskaaksi halutaan siksi, kun syntynyt lapsi ei anna odotettua positiivista tulosta vaan päin vasoin.


    • evoluutio!!!!!!!!!!!

      just!! kun (biolokinen) kello tikittää!!?? niin muulla ei väliä! kunhan saa (evoluution)! !! voittokulun saaduksi!!! :) ja geenit jatkumaan!!!?? ihminen toimii kuten (apina)!!! ja hakee parhainta!?? yksilöä jatkaan sukua!!!?? se on luonnon laki!!!!!!!!!!!! vaan sitä ei oo kaikille tarkoitettu!!! syystä ja toisesta !!!!!!!! ??????? :(

      • lapsia jee

        joo evoluutio ja lapsia jee


    • mamma x 6

      Tunnistan itseni tuosta ap.n tekstistä...minusta raskausaika on aina ollut ihanaa. Pienet vaatteet, kasvava vatsa, oikeus vaan olla ja nauttia:-)
      Minulla on 6 lasta eikä kaikki raskaudet ole olleet helppoja...ikäeroa lapsilla on n 2-3v
      Onhan lapsetkin ihania (yleensä ;-) ) ...mutta vieläkin kaipaan sitä raskausaikaa!

      • Tuhoat maailmaa

        Oletko lesta?


      • mamma x 6
        Tuhoat maailmaa kirjoitti:

        Oletko lesta?

        Olen muslimi enkä mikään lesta!


      • mamma x 6 alkup
        mamma x 6 kirjoitti:

        Olen muslimi enkä mikään lesta!

        sori...
        mut alkuperäinen mamma x 6 ei ole kumpaakaan... vaan ylpeä isosta perheestä

        Ja kuka ne teidän eläkkeet maksaa aikanaan?? Nykyiset lapset...

        Omat olen hoitanut kotona ja siinä sivussa muutaman naapurin lapsenkin...en ole kerennyt lihoamaan...ei tarvi kahden edestä syödä...
        ja kun viimeistekin on menneet kouluun olen palannut takaisin "oikeisiin töihin"


      • Halveksun kaltaisiasi
        mamma x 6 alkup kirjoitti:

        sori...
        mut alkuperäinen mamma x 6 ei ole kumpaakaan... vaan ylpeä isosta perheestä

        Ja kuka ne teidän eläkkeet maksaa aikanaan?? Nykyiset lapset...

        Omat olen hoitanut kotona ja siinä sivussa muutaman naapurin lapsenkin...en ole kerennyt lihoamaan...ei tarvi kahden edestä syödä...
        ja kun viimeistekin on menneet kouluun olen palannut takaisin "oikeisiin töihin"

        Ja kuka ne teidän eläkkeet maksaa aikanaan?? Nykyiset lapset..."

        -Ei niitä maksa kukaan, kun ei ole työpaikkoja missä tienata jotta omia eläkkeitä maksetaan. Ja lisäksi; eläkkeethän säästetään, ei niitä kukaan maksa. Olisiko kannattanut käydä sinunkin koulut loppuun?


    • mybbbaby

      Mulla kauhee vauvakuume , ja nyt ...! Vihdoinkin , olen raskaana. Ja sitä paitsi ,olen mies..!

      • vhvj

        Cggg


    • hk,,

      ei muuta kuin rojut torveen ja siitä....

    • äippänen

      Tunnistin myös itseni ap:n tekstistä!
      Kaipaan sitä ihanaa raskausaikaa joka toivottavasti kohta taas alkaa!
      Ja en todellakaan sen takia, että saisin mässätä itseni lihavaksi! Löllykkä raskausmaha ei todellakaan ole kaunis vaan sellainen ihana pallo on!

      Ja tuosta ylikansoittumisesta sen verran, että minä teen tasan niin monta lasta kun haluan (tai saan) niin kauan kun kehitysmaiden naiset saavat lisääntyä kuin kanit.

      • Vitun tyhmä lehmä!

        Kehitysmaissa lisäännytään kuule vähän eri syistä. Otapa selvää miksi siellä on pakko lisääntyä.
        Et tajua asioita! Mutta ryhmätyö sikiää - ikävä kyllä!


      • minäminäminä...

        Toiset ne vaan tekee. On myös lapsettomia jotka ei lasta saa vaikka haluaisi ja sinä vaan lisäännyt itsekkäistä syistä kun muutkin. Johdot poikki tuollaisilta narsisteilta.


      • Ehkäisy päälle!

        Kehitysmaissa ei tiedetä ylikansoittumisesta, joten siellä lisäännytään. Siellä myöskin saastutetaan luontoa esimerkiksi Suomestakin salakuljetettavalla jäte-elektroniikalla, koska ei tiedetä. On väärin lisääntyä sivistysmaissa, vaikka kehitysmaissa lisäännytään, koska meillä on tieto ja taito ja mahdollisuus vaikuttaa.


      • Äippänen
        minäminäminä... kirjoitti:

        Toiset ne vaan tekee. On myös lapsettomia jotka ei lasta saa vaikka haluaisi ja sinä vaan lisäännyt itsekkäistä syistä kun muutkin. Johdot poikki tuollaisilta narsisteilta.

        Tästä syystä kirjoitinkin tuon (tai saan). En todellakaan pidä itsestäänselvyytenä lasten tekoa. Ei ne minullekaan ole sormia napsuttamalla tulleet!

        Ja että pistää vihaksi tuo narsisti sanan käyttö!!! Opettele ensin sanan merkitys ja huutele vasta sitten!!
        Kuka ei narsistin uhriksi ole joutunut ei todellakaan tunnista sitä!

        Äippänen, joka on päässyt irti erittäin pahasta narsistimiehestä!


      • Äippänen
        Vitun tyhmä lehmä! kirjoitti:

        Kehitysmaissa lisäännytään kuule vähän eri syistä. Otapa selvää miksi siellä on pakko lisääntyä.
        Et tajua asioita! Mutta ryhmätyö sikiää - ikävä kyllä!

        Anteeksi tyhmyyteni, mutta miksi siellä ON PAKKO lisääntyä?


      • 18+12
        Äippänen kirjoitti:

        Tästä syystä kirjoitinkin tuon (tai saan). En todellakaan pidä itsestäänselvyytenä lasten tekoa. Ei ne minullekaan ole sormia napsuttamalla tulleet!

        Ja että pistää vihaksi tuo narsisti sanan käyttö!!! Opettele ensin sanan merkitys ja huutele vasta sitten!!
        Kuka ei narsistin uhriksi ole joutunut ei todellakaan tunnista sitä!

        Äippänen, joka on päässyt irti erittäin pahasta narsistimiehestä!

        Narsismi=itsekeskeinen ja itsekeskeisyyttähän sinä tuolla ylempänä kylvit.
        Turha pullistella sillä kuinka vaikeaa sinulla on ollut. Et ole ainoa tässä maassa!


      • eikö google toimi?

      • mmmm19750
        18+12 kirjoitti:

        Narsismi=itsekeskeinen ja itsekeskeisyyttähän sinä tuolla ylempänä kylvit.
        Turha pullistella sillä kuinka vaikeaa sinulla on ollut. Et ole ainoa tässä maassa!

        Narsismi ei ole vain itsekeskeinen vaan paljon paljon muutakin. Älä hauku toisia sanoilla joita et ymmärrä.


      • ei tervettäkään
        Äippänen kirjoitti:

        Tästä syystä kirjoitinkin tuon (tai saan). En todellakaan pidä itsestäänselvyytenä lasten tekoa. Ei ne minullekaan ole sormia napsuttamalla tulleet!

        Ja että pistää vihaksi tuo narsisti sanan käyttö!!! Opettele ensin sanan merkitys ja huutele vasta sitten!!
        Kuka ei narsistin uhriksi ole joutunut ei todellakaan tunnista sitä!

        Äippänen, joka on päässyt irti erittäin pahasta narsistimiehestä!

        Tuota äippänen, itse asiassa tuo sinun kirjoittama teksti lähentelee narsismia, "sinä teet ihan niin kuin haluat"........
        Ja "Häiriötasoinen narsisti on itsekeskeinen, huomionkipeä, kateellinen ja hyväksikäyttävä"

        Eli kun kehitysmaissa tekevät lapsia, että edes joku jää henkiin hoitamaan sitten vanhempiaan, niin sinä olet kateellinen ja sinulla on oikeus tehdä lapsia niin paljon kuin haluat. Ja tunnut olevan melko huomionkipeäkin, teksteistäsi päätellen.


        ps. kuka ne lapsesi sitten hoitaa ja elättää ? Huudatko yhteiskuntaa apuun?


      • juu-uh
        minäminäminä... kirjoitti:

        Toiset ne vaan tekee. On myös lapsettomia jotka ei lasta saa vaikka haluaisi ja sinä vaan lisäännyt itsekkäistä syistä kun muutkin. Johdot poikki tuollaisilta narsisteilta.

        Lapsettomuus on ihan käsittämättömän suuri ja varmasti surullinen asia. Kukaan täällä ei väheksy sitä. Kun jokin asia on itselle arka ja ajatuksissa, varmasti lukee kaikki kommentit ja keskustelut kettuiluna. Siitä ei kuitenkaan ole kyse. Voimia.


    • mamamam86

      Tunnistan itseni täysin. Synnytin vuosi sitten ja nyt on syksyn pimetessä tullut ikävä sitä kaikkea, kun kaikki oli niin uutta ja jännittävään. Nyttemmin syksyllä syntyy ystäväpiiriini monelle lapsia joten niitä ihania masuja on saanut katsella niin väkisinkin siinä tulee omia raskausaikoja ikävä..

      • Olet kyllä pimeä

        Jaa että sulle kans lapsia ja vauva"tynnyri" kun kavereillakin?


    • rkas lapsi

      Tuplaäitinä vaaditan tuplasti enemmän panostusta kaikkeen jo kokemaasi tosin sehän menee kun kerran olet läpi käynyt jo sen sen mistä on saanut hyötyä ja haittoja monilta tasoilta kuten vaikka yhden lapsen toimeentulosta ja siitä kykeneekö hän sopeutumaan muitten ihmisten pariin tehokkaasti vaiko onko hänellä sopeutumisessa ongelmia.

    • voiristus...

      Kaikelta hulluudelta sitä säästyy kun ei halua lapsia!

      • mite ni?

        ai et raskaaks haluavat on hullui, jos ei haluu raskaax ni ei voi olla hulu?


      • Kyse on lapsesta
        mite ni? kirjoitti:

        ai et raskaaks haluavat on hullui, jos ei haluu raskaax ni ei voi olla hulu?

        Kyllä raskaaksi haluavat on hulluja ja sanoin vauvan haluavat.


      • no jooo
        mite ni? kirjoitti:

        ai et raskaaks haluavat on hullui, jos ei haluu raskaax ni ei voi olla hulu?

        No kyllä pitää olla melkoisia mielenterveysongelmia, että haluaa raskaaksi = mulla on niin ikävä kun kaikki huomioi ja sain kaikkea kivaa raskauslaskureita ja kaikkee....No haloo, mulla on kivaa kun on askelmittari. Kuka hoitaa lapset, kun äitit haluaa olla vain raskaana ? Raskaudesta kun on suurimmalta osin lopputulos elävä pieni ihminen.


    • PAS-syndrooma

      Kuka hullu haluaa tähän maailmaan vielä lapsia.

      Täytyy olla päässä jotain ja pahasti vialla jos tähän maailmaan vielä lapsia haluaa.

      Ei helvetti!

      • Vaikka piuhat poikki

        Ei kai siinä mitään jos 1tai 2 lasta tekee hyvään tilanteeseen, mutta se on se 12/32 muistettava ja että lopettaa kahden lapsen jälkeen.


    • immuuni vauvakuumeel

      Miten voi ihastella raskausmahaa? Sehän on hemmetin vastenmielisen näköinen...

      • ei kaikil oo

        no ehkä osille ei!


      • olutjamakkara

        Kaljamahakin on sitten kaunis. Hankissi aloittaja sellaisen mielummin ja leikkisi raskaana olevaa. Säästy vaivalta.


      • todella kaunista
        ei kaikil oo kirjoitti:

        no ehkä osille ei!

        No voin sanoa omakohtaisesti, ettei se raskausvatsa kaunis ole, kaksosten jäljiltä jäi sellaiset arvet että äkkiä katsottuna näyttää kuin olisin karhulta turpiin ottanut. Ja jos satuin katsomaan odotusaikana vatsaani, oli se niin kauhean näköinen, iho repeillyt, välissä paksuja punaisia rantuja välissä tummia violettejä ja sinisiä.


      • Kauniin vatsan mies
        ei kaikil oo kirjoitti:

        no ehkä osille ei!

        Jos on ruma muija, läski ja silleen, ruma, niin kuin ylensö on, niin se maha on ruma.


    • Kumpparit jalkaan

      Lapsen syntymään liittyy ainut ketaisia tunteita eikä niitä koeta montaa kertaa mutta syntymä on aina uuden elämän alku muodossa johon on kytkeytynyt suuret odotukset tulevaisuudesta ja yleisistä mahdollisuuksista mitä liittyy elämään äitiniä tai lapsena, on kuitenkin ajateltavana aina parasta ja lapsen etua ja hyvittää hänelle hänen suomansa läsnäolo tässä ajassa meidän kanssamme joten jos on valmis hyväksymään hänet sellaisena kun hän on niin silloin on myös mahdollisuudet uudelle elämän alulle siis ja nyt tämä liittyy tahdikkaaseen lapsen kasvu ympäristöön

    • hermo palo

      oikeesti mikä keskustelu, tiiän monta ihmistä jotka nauttivat niin siitä raskauden huomiosta, että tekevät vaan lisää lapsia, vaikka edellisistäkään ei pystytä huolehtimaan, vaan sysätään kipeänä vanhan kipeän mummon huomaan.. samoin kuin koirat ja kissat. LOPETTAKAA.

      • Saisivat lopettaa

        Totta. Eikä kukaan niiden raskautta (tynnyriä) katso kuin halveksuvasti, kun monistavat geenejä joissa sinällään on jo kanssaihmisille kestämistä.


    • Neljän tytön äiti

      Jos on kokenut hepatiittiraskauden ja sen helvetillisen kutinan, voi olla vaikeaa haluta lisää lapsia. Se oli aivan hirveää. Ensin synnytys keskeytettiin pillereillä ja sitten se kesti liian kauan jolloin se käynnistettiin. Lopputulos oli tuntui kuin olisin räjähtänyt. Luojan kiitos, tyttö on terve 27-vuotias.

      Muut raskaudet olivat vähän helpompia.

    • ycucuvuvu

      Miksi ihmiset hankkii lapsia? Sitten kun ne vanhenee niin niihin kyllästytään ja ollaan heti hankkimassa uutta.

    • ehkä tuplaäidiksi

      Huh ja puh ja vau! Tää keskusteluhan sai osallistujia. :) Taitaa vaan osa olla saman kirjoittajan. Mutta joo. Töihin kaipaan (pois oman lapsen luota, kuten joku kirjoitti), koska olen äiti sekä myös jotain muuta. Samalla logiikalla en voisi olla miehen kanssa kahdestaan jne, koska se olisi pois lapselta. Mutta siitä, milloin työelämään, päättää jokainen perhe itse.

      Ja kyllä, tiedän, että lasten saaminen/tekeminen/hankkiminen on itsekästä, niin on moni muukin asia. Ja tiedän, että lapsettomuus on iso suru, en tosin väitä tietäväni kuinka iso. Mutta ehkä tässä ei nyt ollut tarkoitus leveillä sillä, että "voin tehdä lapsia". Eihän sitä kukaan tiedä tulisiko sieltä toista lasta.

      Mukava kuulla, että jotkut tunnistavat tunteen! Ja toivottavasti jollekin ketjuun avautuneelle tuli parempi mieli.

    • Linkomiäs

      Moi! Mä olisin valmis luovuttamaan siemenen, jos joku haluaisi vauvaa eikä sopivaa iskää ole tiedossa!

    • Perhesuunnittelu

      Ainakin meillä heitti jokunenvuosi sitten kuperkeikaa ensin tehtiin yksilapsi ja kolmenvuoden päästä kolmoset sitten laitettiin välineet vintille.

      • koulut käymättä?

        Olis kannattanut opetella kirjoittamaan edes siinä välissä ;)


      • koulunsa käynyt
        koulut käymättä? kirjoitti:

        Olis kannattanut opetella kirjoittamaan edes siinä välissä ;)

        Osalla koulunsa käyneillä on luki- ja/ tai kirjoitushäiriö, ottakaa se huomioon. Se ei ole tyhmyyttä eikä tahallista, eikä merkki siitä, ettei kouluja olisi käynyt, sattuu näet oleen hyvinkin korkeasti koulutetuillakin.


    • Päinvastoin

      Kahden pienen lapsen äitinä pakko todeta, että suhtautumiseni raskauteen ja vauva-aikaan on kyllä päinvastainen kuin tämän ketjun aloittaneella. Kyllä perheeseemme vielä yksi lapsi hyvin mahtuisi, mutta raskausaika ja vauva-aika oli niin kamalaa ja ahdistavaa aikaa, että pelkästään niiden takia en varmasti kolmatta kertaa siihen rumbaan enää lähde. Hieman ehkä kateudella kuuntelen kertomuksia ihanasta ja leppoisasta raskausajasta, kun itse oksentelin 9kk putkeen 24/7. Jokaikinen päivä. Niinä hetkinä kun ei tarvinut olla pää pöntössä tai ämpärissä, makasin vain sohvalla tai sängyssä ja koitin keskittyä olemaan vain rennosti, jotta pahoinvointi ei taas alkaisi. Kun tuo pahoinvointi vihdoin aina synnytyssalissa sitten loppui, niin jotenkin sai itseensä hetkeksi hyvin taas virtaa, mutta vauvan kanssa kotona oleminen loi aina jonkinsortin ahdistuksen päälle. Huonosti nukutut yöt, jatkuva pulauttelujen siivoaminen, imettämisen tuska, jatkuva miettiminen "mikä sitä nyt vaivaa?" ja se sellainen tietämätön olo, että mitä mun nyt pitäisi tehdä. No kyllähän niistä ajoista on hyvin selvitty, mutta pakko sanoa, että vasta nyt kun lapset ovat jo vähän isompia kerholaisia, olen oikeasti alkanut nauttia äitiydestä :)

    • vastuutontako

      Lasten hankkioiden on hyvä muistaa että lapset hankitaan itselle ei yhteiskunnan eätettäviksi.Kun katselee äitejä jotka illalla klo22-23 tuleevat parkuvien lastensa kanssa kaupasta siihen aikaan niin sopii ihmetellä miksi silloin.Lapset on ulkona 2v toisten juuri kuolunsa aloittaneiden kanssa eikö tämä ole vastuuttomuutta?lapsia on 5-6 kappaletta ja vatsa pönköttää taas huuto ja mekastus on kova on naapurina vaikea asua kun ei ole yön päivän rauhaa.Tehkää niitä lapsia sen verran kun jaksatte huolehtia ei yhtään enempää....

    • Jotkut vain

      tykkää kulkea vuodesta vuoteen vatsapystystä.

    • herkkät tunteet

      eihän toi ole ongelma,,autan tarvittaessa,kun säännööt selvät?aina laatua ja kerralla,,,
      tiedustelut vain txt 0453571596

    • tällaisia ajatuksia

      Miksi Suomessa on maailman terveimpiin kuuluvat vauvat, mutta paljon pahoinvoivia lapsia ja nuoria. Ei lapsen saaminen saa olla vain tunnevillitys, että voin kun se vauva on ihana: raskau, kipu, vauvanvaatteet.
      Tottakai nainen on varustettu hormonaalisesti lisääntymiseen, mutta kun synnyttää tähän maailmaan lapsen niin pitäisi ennen kaikkea ajatella, että lapsi ei ole aikuisen leikkikalu vaan hän on ihminen, joka elää täällä itsenäisen ihmisen elämän taisteluineen, suruineen ja iloineen.

      Ihminen on loppujen lopuksi hyvin vähän aikaa hellitävä "pehmolelu". Ennenkaikkea on ajateltava lapsen tarpeita ainutlaatuisena yksilönä. Entäpä jos lapsi ei koe olemassaoloaan tarpeelliseksi teini-iässä, syrjäytyy.
      Uskon että jo vauva tunneaistii, rakastaako äiti häntä vain omista tunnetarpeistaan käsin vai onko hänen ensisijaiset vauvan- ja yksilön tarpeensa vahvasti äidin toiminnan motiivi.

      • ehkä tuplaäidiksi

        Sinulla on hyvä pointti! Ymmärrän kyllä, että lapsi on ihminen, yksilö, joka on meillä vanhemmilla vaan lainassa. Ei siis mikään söpö, ihana projekti, jolle voin sysätä omat toteutumattomat haaveeni. Ymmärrän myös sen, että olen sitoutunut loppuelämäkseni tähän lapseen, myös niihin murrosiän tunnemyrskyihin.

        Tämä ei kuitenkaan ollut se alkuperäinen keskustelunavaukseni tarkoitus. Eikö ihminen saa kuumeilla, tuntea, haaveilla, vaikka ymmärtäisikin realiteetit? Tuossa on myös aiemmin viestejä, joissa painotetaan, ettei saa haluta enempää lapsia kuin jaksaa hoitaa tai ei saa liukuhihnalta tehdä lapsia, koska haluaa kulkea maha pystyssä. Miten väärin voi tekstin ja motiivit käsittää? No, kai provosoiminen kuuluu keskustelun luonteeseen. :)


    • Kunniatyöntekijä

      Tunnistan teistä raskauskuumeisista vain ja ainoastaan laiskurin joka ei halua tehdä Suomen Valtion hyväksi töitä.
      Kuinka moni laittaa lapsen hetimiten hoitoon ja jatkaa veronmaksua? Enpä usko että kovin moni.
      Parhaassa tapauksessa lapsia hankitaan peräjälkeen 2-3.

      Säästäkää miesraukkaanne jolla on teissä jo muutenkin tarpeeksi kestämistä. Menkää töihin.

      • ....mmmmmm

        Minä maksan kyllä veroja ihan äitiys-, vanhempain-ja kotihoidontuesta.


    • art4

      perusteltuja kantoja niin puolesta kuin vastaankin..

      ap: harmi kun sinun kaltaista naista ei joskus aikanaan tullut vastaan..olen mies jolla on ollut aina jonkinlainen vauvanteko-kuumeilu..:) ja ei.. turha nyt soittaa poskea sieltä että etkö oo saanut tarpeeksi tjn.. yleisesti ottaen olen mielestäni ollut kohtuu haluttukin uros petipuuhiin..puutetta ei ole ikinä ollut..

      ratkaisuna minusta voisi tuossatapauksessa olla se että hieman pohdit elämääsi.. luovut ehkä jostain saadaksesi uutta tilalle.. etsit itsellesi miehen jolle ilmoitat heti suoraa että haluat olla (mahdollisesti) elämäntapa-äiti.. synnyttää ja odottaa lapsia ja että kumppanisi tulee ymmärtää tämä ja luonnollisesti pystyä vastaaamaan siitä..

      kun itse aikanaan etsin kumppania ei minua juurikaan kiinostanut miltä hän näytti,mitähän teki työkseen,oliko hän uralla vaiko ei,omitä hän harrasti..analysoin jokaista naista aikanaan sen pohjalta mitä hän tuntee lapsia kohtaan.. montakin normien mukaan "hyvää naista" jätin sitten tapaamatta....en henkilökohtaisesti tuntenut tarvetta ihmiselle jolla pitää olla jokin roolitettu elämä lähinnä työ-uralla. jos taas kello tikitti ja lapsia oli ehkä entisestä suhteestakin niin tällöin nainen oli puolta kiinostavanpi...

      • art4

        tämä keskustelu on sinänsä hyvin mielenkiintoista.. se paljastaa miten monet ovat valjastaneet itse itsensä palvelemaan valtiota.. ei suinkaan elämään sitä yhtä ja omaa elämää...

        evoluutio-teoriasta sen verran että koskas se on ollut kaikille reilu? evoluutio on vahvimpien oikeutta heikon aineksen eroittamiseksi.. tai näin minä olen sen lukenut ja ymmärtänyt


    • Nykyaikaa

      Jos lapsiin kyllästyy niin vika on yleensä jossain muussa kuin lapsissa!!
      Ei taida hirveesti vanhemmat lastaan rakastaa kun tällästä kirjottelee..
      Oikeilla vanhemmilla varmaan ei ole tarvetta selailla tälläsiä valituspalstoja..
      Kaikki vaan jauhaa pas``a...
      Jos haluat siis lapsen, olet lesta!! hullu..
      Kiitä onnees että oot itekkin jostain reiästä tänne tullut..
      Se on aika luonnollinen asia että lapsia tehdään kun on sen aika.. Ei ole käsittääkseni hulluutta..

      Itse olen ymmärtänyt että lapset ovat niin iso asia että ei pari naarmua mahassa haittaa.. Ja uskon että naiset ei tule raskaaksi mahan takia.. Ei välttämättä tahdo mielialaa sekaisin ja pahoinvointia vain että vois mennä tuolla maha pystyssä..

    • mama + 2

      AP kärsii nostalgiasta. Tunnistan vieläkin ihanat fiilikset vauva-ajalta, kun katselen albumista lasten vauvakuvia (meillä siis parhaat otokset teetätetty valokuviksi, ettei ole vain pelkkiä digikuvia).

      Minusta silti kannattaa pitää aina järki päässä. Omilla lapsillani on yli 4 v ikäeroa juuri siksi, että olemme miettineet asiaa myös taloudellisesta ja ammatillisista näkökulmista. Esikoinen sai oikeuden olla ainokainen yli 4-v ja ehdin siinä välillä reiluksi kahdeksi vuodeksi töihin. Tuona aikana sain ylennyksen ja kivan palkankorotuksenkin. Myös asuntolainaa saatiin maksettua ylimääräistä pois ja rahaa sai säästöön tulevaa kuopusta varten.

      Iso ikäero ei ole aina kamala asia. Meillä kun lapset ovat jo vähän isompia, niin ei tarvitse tehdä kaikkia hankintoja kerralla (esim. myöhemmin rippijuhlat, mopokortit, auton ajokortit, lapsilisiltä pois putoaminen), vaan ehtii säästää rahaa välillä. Lapsista myös nauttii, kun he ovat eri ikäluokkaa, mutta kyllä heistä ihan alussa oli leikkikavereitakin toisilleen. Toisaalta jos persoonallisuus on kovin erilainen, niin leikit ei suju, vaikka ikäeroa olisi vain vuosi.

      Kun vauvakuumetta kasvattaa, niin sitäkin ihanampaa on sitten saada kokea seuraava raskaus. Tietääpähän ainakin, että lasta on todella toivonut eikä kyse ole hetken mielijohteesta.

      Nauti nyt työssäolemisesta ja esikoisestasi. Panosta työhön ja raha-asioihin nyt, koska äippälomalla tulot taas putoavat. Omalla kohdallani tuli myöhemmin avioero, vaikken olisi sitä koskaan uskonut. Pelastukseni oli siinä, että oli olemassa vakituinen koulutusta vastaava ammatti, josta en ollut pudonnut pois, koska poissaolot töistä olivat aika lyhyitä.

      • ehkä tuplaäidiksi

        Kyllä! Näin asia varmasti on, aika kultaa muistot ja ihmisellä on kai taipumus haikalla jotain mennyttä. :) Olet ihan oikeassa.

        Minulla on myös tarkoitus palata vakituiseen virkaani ainakin muutamaksi vuodeksi, koska - kuten aiemmin jo kirjoitin - olen äiti, mutta myös jotain muuta. Ammattini on iso osa identiteettiäni, enkä aio pyytää sitä anteeksi. Eri mieltä saa toki olla. On myös ihan totta, että haluan olla taloudellisesti omavarainen ja se on nyt säästöillä onnistunutkin.


    • art4

      naulan kantaan "nykyaikaa".. saatat olla itsekkin lapsekas..? tai näin tulkitset.. tiedät niin hyvin mitä arki on..

      jos on v-mäinen pomo,alipalkattu työ,rutosti velkaa, paskat kaverit ja paha mieli niin kukapa silloin voisi elämän jatkuvuutta rakastaa..mutta.. se on itse kunkin itselleen hankkima elämä..että voisi ylläpitää edes kulisseja hyvinvoipaisuudesta..

      perhe kuten sodatkin nykymuodossaan ovat ennen muuta rahaa.. jos ei rahaa ei voi olla muutakuin katkera..

      • Rikas rahaköyhä

        Eipäs. Ilman rahaakin voi olla onnellinen ja onkin. Ei raha ole mikään must- juttu. Pinnalliset tarvitsevat rahaa.


    • Mami28

      Tämä avaus on selkeästi kadottanut suuntansa :D Joka taas piristää tietyllä tavalla meidän tavallisten ihmisten päivää kun saa lukea näiden lapsellisten keskenkasvuisten pärinää :)

      Asiaan. Ymmärrän tilanteesi! Itse synnytin esikoisen viime vuonna ja nyt hänen ollessa 1,5 v olen itsekin alkanut potea taas vauvakuumetta. En halua vielä toista vauvaa, sillä minulla kesti synnytyksestä ja raskaudesta toipuminen niin kauan, siis pitkälti yli vuoden verran.

      Nyt voin sanoa että olen toipunut, mutta raskaus on naisen keholle niin suuri mullistus ja työ että annan itselleni vielä toipumisaikaa.

      Olen itse palannut työelämään ja mieheni jäi töistään pois lapsen kanssa hetkeksi vielä kotiin. Siihen saakka kunnes täyttää 2 menee mieskin takaisin töihin. Tämä järjestely tehtiin siksi, että mies koki harmia siitä ettei ole saanut viettää esikoisen kanssa niin paljoa aikaa ja halusi kasvattaa heidän välistä sidettä myös.

      Olemme suunnitelleet sisarusta esikoisellemme, mutta luulen tämän tapahtuvan vasta ensivuonna tai peräti sitäkin seuraavalle.
      Täällä oli joku puhunut sitäkin että lapset pitäisi tehdä pienellä ikäerolla. Onhan se mukavaa joo että lapset leikkii sitten keskenään niin voi äiti istua facebookissa ;)
      Minä aion antaa vartaloni palautua ja voimistua taas uuteen raskauteen ja kyllä lapsilleni tulee ikäeroa reippaasti päälle 3 vuoden ainakin. Eivät välttämättä leiki keskenään, mutta sitä varten me äidit olemme olemassa että leikimme vauvojen kanssa ja niiden vanhempien sisarusten.

      Mutta kyllä, minullakin on ikävä raskauslaskureita, sydänääniä, vauvan liikkeitä. Haluasin hypistellä taas pienen pieniä vaatteita ja olla raskaushehkussa. Haluaisin taas kokea synnytyksen suuren voiman ja ensinäkemän vauvan kanssa. Mutta järjen ääni sanoo ettei vielä ole aika meillä! Muutenkin haluan 2 lasta, en enempää.

      Ymmärrän siis aloittaja täysin ajatuksesi!
      Hyvää syksyä sulle!

      • ehkä tuplaäidiksi

        Mukavaa, että ymmärsit pointtini! :) Juuri tuo on aika raastavaa; haaveilee tietyistä asioista, mutta järki sanoo toista. Saahan sitä silti haaveilla. ;) Eikä se tosiaan tarkoita, että heittäisi järjen narikkaan. Saati ettei ymmärtäisi, että elämää ei voi loputtomiin suunnitella.

        Mukavaa syksyä!


    • äiti itsekin

      Raskausajassa on omat ihanat puolensa, mutta ikävä et pienen lapsen äitinä ehdi toista raskautta fiilistelemään samalla lailla kuin ensimmäistä. Esikoisesi on siinä iässä, että vauhti lisääntyy viikko viikolta ja perässäjuokseminen samoin. Kuitenkin esikoistakin paljon joutuu vielä nostelemaan, ja lepäämään et pääse samalla lailla, mitä lapseton odottaja. Toisen lapsen odotus ei välttämättä herätä ympäristössäkään yhtä paljon ihastusta kuin esikoisen, joten ei kannata pettyä, jos erityishuomiota ei enää saa.

      Raskaus ei toisella kertaa ole enää elämäsi pääasia. Isommalle on ruoat laitettava, vaikka kuinka oksettaisi, pihalle lähdettävä ja pylly pestävä... Moni sanookin, ettei juuri muista toisen lapsen raskausajasta mitään. Toisaalta siitä ovat selvinneet entisaikojen ihmisetkin, raskaan fyysisen työn ohella. Raskaushan ei ole sairaus ja kaikki voi mennä mainiostikin, mutta kannattaa varautua myös totaaliseen väsymykseen, huonoon oloon, ja siihen, että mitäs sitten tehdään, jos raskaudessa on ongelmia. Jos joudut vaikka osastolle tai pakkolepoon moneksi kuukaudeksi? Kuka hoitaa esikoista?

      Yhtä pientä lasta on helppo hoitaa vuorotellen. Kahden kanssa on molemmilla koko ajan kädet täynnä. Esikoisen kanssa tiedät päivälleen, missä vaiheessa raskaus on tänään. Seuraavan lapsen kanssa on vaikea muistaa, mikä raskausviikko on menossa... Toisaalta elämänmuutos ei ole niin totaalinen. Olette lapsiperhe, jatkatte lapsiperheenä. Vauvaa osaa jo hoitaa, tiedätte, että selviätte kyllä.

    • Ihana kamala raskaus

      Raskaudessa oli ihanatkin puolensa, mutta en kyllä nyt ihan hirmuisesti haikaile raskausaikoja tai en usko saavani raskauskuumetta. Raskaus kestääkin n. 9 kk, joten ei kannata sen takia lapsenteko puuhiin ryhtyä. Itsellä oli kaikenlaisia vaivoja ja esim. kävely loppuajasta vaikeaa. Ja synnytyskään ei ollut herkkua. Vauvakin valvotti ja itki aikalailla ensimmäiset 5 kk. Mies tekee paljon töitä ja tunnen välillä itseni yksinhuoltajaksi. Lapsi kyllä tosi mahtava ja olen tosi onnellinen siitä, että olen hänet saanut.

      Jos tuntuu, että suurinosa vauvakuumeestasi liittyy raskausaikaan niin ehkäpä se on sitten raskauskuumetta.

      • Ihana kamala raskaus

        Ja kaikki raskaudet ei ole samanlaisia samallakaan äidillä, etukäteen ei voi tietää miten seuraa raskaus sujuu.


      • Totta!!!!!!
        Ihana kamala raskaus kirjoitti:

        Ja kaikki raskaudet ei ole samanlaisia samallakaan äidillä, etukäteen ei voi tietää miten seuraa raskaus sujuu.

        Tää on kyllä totta!

        Omalla äidilläni aikoinaan ei esikoisesta ollut mitään oireita ja tämä varmaan edesauttoi myös uuden lapsen hankintaa.
        Toinen raskaus menikin päin puuta. Oli pahonvointia melkein loppuun asti, joutui ennenaikaisten supistusten takia vuodelepoon ja vauva syntyikin sitten viikoilla 34.
        Taas kun minä eli kolmas/kuopus tulin aluilleni oli taasen raskaus oireeton.

        Mistä lienee vaihtelut?


    • Määään

      Enmä tiiä...

      PS. Ihanat sukat sulla =)

    • tunneköyhä

      Voi itku, en ole koskaan ymmärtänyt tuota raskaus/vauva höpötystä. Mikä ihme saa ihmisen noin sekoamaan ja haluamaan vauvaa. Itselläni on kyllä 1 lapsi, aikuinen jo. Mutta en koskaan ole halunnut toista, ei siinä äitiydessä mitään hienoa ole en itse ainakaan sitä koskaan niin kokenut.
      Kasvatin kyllä lapsestani kunnon kansalaisen. Olen joskus miettinytkin että mikä ihmeen vika minussa on kun en siedä lapsia.

    • onnellinenlapseton

      Ei äitiydessä ole mitään lumoa. Yövalvomiset ym. En todellakaan ymmärrä tätä höpötystä. Itse en parkuvia kakaroita halua elämääni en nyt enkä koskaan. Olen itse valinnut tämän tien johon ei ipanat kuulu.

      • Öitä valvonut

        Se on viisas oma päätös. Mutta voisithan harkita paria mukulaa sitten kun 12/32 on täynnä? Kyllä rakkaudesta kannattajatkin hedelmää hankia vakaalle pohjalle ehyeen perheeseen.

        Miten adoptio ?


      • K1986

        Hei!
        Niimpä! Kaikki ei vaan halua lapsia!! En ole aina halunnut itsekään eikä ole nytkään/vieläkään.. : ]


    • oi oi ja ai ai

      Voi miten ihanaa!

    • ..................

      Vaimo oli just samanlainen haikailija kuin sinä. Nyt on raskaana, eikä tykkää olotilasta ollenkaan ;D. Noh, tiedän kuitenkin, että hän haluaa useita lapsia, niin siinäpä kärvistelee. Lopussa kiitos seisoo joka tapauksessa.

    • jeni30

      Täällä on kehittäviä keskusteluja.
      minullakin tosiaan oli vaikea saada lasta mutta nyt juuri pieni prinsessa mahassa
      ihmiset aina haluavat juuri tehdä minunkin mielestä ne on lahja sen oikeesti sisäistin kun täytin 25 ja kerrottiin että en välttämättä voi saada lapsia ja prosentti arvio oli 80 olin kauhuissani ja sen jälkeen olen nostanut hattua niille jotka ymmärtävät että ne ovat maailman suurin lahja tässä elämässä...

      • iina 85

        tiedän miltä tuntuu kun kerrotaan että ei voisi saada lapsia :/
        olen itse kokenut samantilanteen ja olen ollut hukassa siitö löhtien sillä mieheni haluaisi kovasti:(


    • anneli#boy#92

      Se on parasta ku suutelee persreikää ja just ku tunkee kielen sinne sisään ni toinen pierasee ja vääntää kunnon ripulit

      • miepävaa

        Ei millään pahalla mutta ei taida liittyä aiheeseen. Anna mammojen puhua äippä jutuista äläkä tule puhumaa teinipoikien juttuja!


    • tuleva äippä

      Odotan tällä hetkellä ensimmäistä, ja tämä riittänee minulle. No, onhan tota ikääkin jo 37.

      Pakko senoa etten nauti tästä yhtään. Ekat 6kk meni ihan hyvin, mutta nyt kun tota mahaa alkaa olemaan, niin ri tää enää niin kivaa ole... sinällään olen todella helpolla päässyyt... mutta olen aina inhonnut kiristyksen ja puristuksen tunnetta, siis vaatteissa, ja nyt kun maha kirstää niin tulee monta kertaa suljetun paikankammo olo, ja siitä seuraa oksentelua. Myös hillitön närästys vaivaa.
      Onneks muutaman kuukauden päästä tämä on ohi, ja saan kroppani takaisin.
      Olen "kateellinen" niille jotka tästä olosta nauttiivat, olis tietty kivampi olla.

      Neuvolassa taas ahdistaa kaikenmaailman kyselyt parisuhteesta ja sen tilasta yms yms. Jos kerran olen sanonut että meillä on loistava suhde, ollut jo 10vuotta, niin en jaksais tolkuttaa. Olen aina inhonnut toistaa itseäni,... kun on joku kerran läpi käyty, niin seuraavaan asiaan kiitos.

      Sitten... onhan tulevasta vauvasta kiva puhua... mutta lähipiirissä on muutama hysteerikko. Mutta jutut menee ihan yli.. nää on näitä äärityyppejä... en viitsi enää niiden seurassa sitä kahvikupposta juoda, kun saa kuulla hirveät saarnat. Kaupastakaan en saisi kassia kantaa yms yms. Viimeisimpänä nyt toisen aloittama kampanja.. meidän pitäs luopua tai lopettaa meidän kissat. Hei haloo!!!!
      En edes mene siihen mikä räpätys on, kun en ole vielä puoliakaan tarvittavista tavaroista hankkinut.
      En muutenkaan ole höhhöttäjä tyyppiä, eli hössöttäminen kiristää hermoja.

      Anteeksi tämä avautuminen, mutta nyt oli ihan pakko.

      • Onnittelen nöyrimmin

        Huomaa heti kenellä on sitä elämänkokemusta ja suhdetta takana. Teillä on loistava tulevaisuus perheenä ja vielä sinä revanssin otat. Realistiset odotukset ja avoin tunteista puhuminen eikä mikään pikkutyttömäinen " iiik iiik kun ihanaa, olen mielestäni maailman napa " -tyylin asenne takaa sen.


      • ehkä tuplaäidiksi

        Tsemppiä loppuraskauteen! Tämä on juuri se paikka, jossa saa avautua. :)

        Ketjun aloittajana haluan vielä kertoa (vaikka ei tästä mitään hyötyä taida olla, pikemminkin päinvastoin), että en ole ihan teini. En ole ollut raskausaikanani maailman keskipiste (joo, kannoin kauppakassit, olin töissä äitiyslomaan saakka ilman sen suurempia fanfaareja, vauvamahasta taitaa olla kuvia kahdelta päivältä). Itse raskausaika oli minulle varmasti helppo - tunnistan vain hitonmoisen närästyksen sekä yölliset jalkakrampit. Eli ei, en haikaile hehkua, huomiota, vaaleanpunaisia pilvilinnoja vaan sitä odotusta, jännitystä, uutta ja ihmeellistä.

        Osaan myös arvostaa elävää, tervettä lasta, mutta ei siitä sen enempää.


      • Miten parisuhde ?
        ehkä tuplaäidiksi kirjoitti:

        Tsemppiä loppuraskauteen! Tämä on juuri se paikka, jossa saa avautua. :)

        Ketjun aloittajana haluan vielä kertoa (vaikka ei tästä mitään hyötyä taida olla, pikemminkin päinvastoin), että en ole ihan teini. En ole ollut raskausaikanani maailman keskipiste (joo, kannoin kauppakassit, olin töissä äitiyslomaan saakka ilman sen suurempia fanfaareja, vauvamahasta taitaa olla kuvia kahdelta päivältä). Itse raskausaika oli minulle varmasti helppo - tunnistan vain hitonmoisen närästyksen sekä yölliset jalkakrampit. Eli ei, en haikaile hehkua, huomiota, vaaleanpunaisia pilvilinnoja vaan sitä odotusta, jännitystä, uutta ja ihmeellistä.

        Osaan myös arvostaa elävää, tervettä lasta, mutta ei siitä sen enempää.

        Kai sitä on takana vähintään 12 v. ? Hienoa, että et ole teinipissis !


      • Fghhhhffhhvbv
        ehkä tuplaäidiksi kirjoitti:

        Tsemppiä loppuraskauteen! Tämä on juuri se paikka, jossa saa avautua. :)

        Ketjun aloittajana haluan vielä kertoa (vaikka ei tästä mitään hyötyä taida olla, pikemminkin päinvastoin), että en ole ihan teini. En ole ollut raskausaikanani maailman keskipiste (joo, kannoin kauppakassit, olin töissä äitiyslomaan saakka ilman sen suurempia fanfaareja, vauvamahasta taitaa olla kuvia kahdelta päivältä). Itse raskausaika oli minulle varmasti helppo - tunnistan vain hitonmoisen närästyksen sekä yölliset jalkakrampit. Eli ei, en haikaile hehkua, huomiota, vaaleanpunaisia pilvilinnoja vaan sitä odotusta, jännitystä, uutta ja ihmeellistä.

        Osaan myös arvostaa elävää, tervettä lasta, mutta ei siitä sen enempää.

        Tämäkö on paikka missä voi puhua avoimesti ja muualla teeskennellään? Varsinkin naamakirjassa on hirveä teatteri ja varmaan parisuhteessakin.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe