Pummilla Helsingin lähijunassa, ratikassa tai metrossa

PummiAntero

Morjens!

Eli siis ohjeita tarvitsisin siihen, miten mennään pummilla metrossa, ratikassa ja junassa. On vähän rahat tiukoilla, pitäis parempipalkkanen työpaikka Hesasta hommata ja joutuu työpaikkahaastatteluihin menemään, eikä autoa ole läheskään joka päivä käytettävissä. Henkilökohtaisesti kannatan ilmaista joukkoliikennettä, enkä mielestäni tee rikosta jos nyt tilapäisesti pummilla ajelen.

Mitä mieltä siis olet? Miten mennään pummilla? Menisitkö itse pummilla? Kommentoi!

118

16335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvoja

      Ei muuta kuin ratikan kyytiin ja kun tarkastaja tulee annat tekaistut henkilötiedot ja otat sakon vastaan eikä ikinä tarvi maksaa. Että näin.

      • ei kannata

        tekaistuja henkilötietoja ei voi antaa, pystyvät tarkistamaan laitteellaan sen. Kokeilin tuota joskus ja kusessa oltiin. Nykyään en enää vuosiin ole pummilla mennyt, vaikka rahat olisikin tiukassa.


      • sassa.
        ei kannata kirjoitti:

        tekaistuja henkilötietoja ei voi antaa, pystyvät tarkistamaan laitteellaan sen. Kokeilin tuota joskus ja kusessa oltiin. Nykyään en enää vuosiin ole pummilla mennyt, vaikka rahat olisikin tiukassa.

        miten tämä käytännössä tapahtui?

        väärien tietojen antaminen toki voi olla jonkinlainen petos. jos hetu on keksitty, se tietenkin huomataan. tai jos tietoja ei löydy vrk:sta, mistä yleensä ne puhelimella varmistavat?

        toisen tiedot voi toki antaa, mutta eihän se laillista ole.


      • Eipä ole laillista!
        sassa. kirjoitti:

        miten tämä käytännössä tapahtui?

        väärien tietojen antaminen toki voi olla jonkinlainen petos. jos hetu on keksitty, se tietenkin huomataan. tai jos tietoja ei löydy vrk:sta, mistä yleensä ne puhelimella varmistavat?

        toisen tiedot voi toki antaa, mutta eihän se laillista ole.

        Siitä ei selviä sakolla. Se on aina tuomio joko ehdollisena tai ehdottomana. Lukekaa lakia. Väärien tietojen antaminen ja etenkin toisen henkilön nimissä on rangaistavaa aina. Plus tuo henkilö jonka tietoja on käytetty, pystyy vaatimaan korvauksia.
        Eri asia pers aukiset keskenään kimpassa luuhaileva joutosakki. Niillä ei ole niin väliä. Paitsi yleensä niillä on aina haku perässä, pieni tuomio tai maksamattomia sakkoja. Kukaan ei kulje puhtailla.


      • TepiT

        Ny loppui nuukaillut tai sit ei.
        http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/265737-laura-honkasalo-paasti-irti-tavaroista


    • Kas tässä tätä

      Juu meet vaan sinne metron laiturialueelle et osta lippua etkä mitään ja jos tulee tarkistaja nii et yhtään välitä siitä poistut seuraavalla asemalla ja ootat seuraavaa metroa ja perillä ollaan. Jos on liukuportaiden yläpäässä tarkistajia niin joko värkkäät tekaistun tekstiviestilipun tai juokset täysiä ohi ja rullaportaat alas ja metrolla karkuun. Helppoa kuin mikä; itse on tullu pummilla ajeltua jo kohta vuosi ja oon monta sataa euroa säästänyt. Suosittelen!

      • bussikuskin muija

        Olen vähän huono neuvomaan,
        kun mulla on yleensä aina aikaa lipussa. Pari kertaa on junassa sattunut, että lippu on vanhentunut ja eiköhän juuri silloin tule lipputarkastus. Mielettömän huonoa onnea, siksi en matkusta pummilla.
        Bussissakin olen joskus huomannut, ettei ole lipussa rahaa, eikä käteistä mukana. Onneksi tutut kuskit ovat päästäneet kyytiin, "omalla vastuulla".

        Mielestäni jokainen maksaa matkansa itse, tosin joukkoliikennettä voisi enemmänkin tukea verovaroista ja aikatauluja järkeistää.


      • Maksetaan kun menoa
        bussikuskin muija kirjoitti:

        Olen vähän huono neuvomaan,
        kun mulla on yleensä aina aikaa lipussa. Pari kertaa on junassa sattunut, että lippu on vanhentunut ja eiköhän juuri silloin tule lipputarkastus. Mielettömän huonoa onnea, siksi en matkusta pummilla.
        Bussissakin olen joskus huomannut, ettei ole lipussa rahaa, eikä käteistä mukana. Onneksi tutut kuskit ovat päästäneet kyytiin, "omalla vastuulla".

        Mielestäni jokainen maksaa matkansa itse, tosin joukkoliikennettä voisi enemmänkin tukea verovaroista ja aikatauluja järkeistää.

        Niinpä. Minulla on yleensä aikaa kortissani, mutta lataan myös rahaa, jos joutuu, tai saa matkustaa Helsingin rajan yli. Mutta onko nyt niin ehdotonta, että jos saattaa ystävänsä esim. Metroon muutamaksi minuutiksi, eikä ole aikaa kortissa, niin pitääkös todella maksaa, kun itse nousee ylös rullaportaita takaisin asioille, ja kun asiat hoidettu, niin näyttää korttia bussin laitteelle, kun on matkustamassa. Toiset kysyy mistä tietää onko menossa metromatkalle, vai saattamassa. Ei kai mistään muuta kuin metro lähestyy, niin toinen alkaa kävellä takaisin ylös rullaportaita, jos ei muutamassa minuutissa lipuntarkastajat pysäytä, viimeistään rullaportaiden yläpäässä. Hiukan suvaitsevuutta myös sinnekin. Toki ymmärtäväisiä lipuntarkastajan olen kerran kohdannut.


      • Ihmettelijä
        Maksetaan kun menoa kirjoitti:

        Niinpä. Minulla on yleensä aikaa kortissani, mutta lataan myös rahaa, jos joutuu, tai saa matkustaa Helsingin rajan yli. Mutta onko nyt niin ehdotonta, että jos saattaa ystävänsä esim. Metroon muutamaksi minuutiksi, eikä ole aikaa kortissa, niin pitääkös todella maksaa, kun itse nousee ylös rullaportaita takaisin asioille, ja kun asiat hoidettu, niin näyttää korttia bussin laitteelle, kun on matkustamassa. Toiset kysyy mistä tietää onko menossa metromatkalle, vai saattamassa. Ei kai mistään muuta kuin metro lähestyy, niin toinen alkaa kävellä takaisin ylös rullaportaita, jos ei muutamassa minuutissa lipuntarkastajat pysäytä, viimeistään rullaportaiden yläpäässä. Hiukan suvaitsevuutta myös sinnekin. Toki ymmärtäväisiä lipuntarkastajan olen kerran kohdannut.

        Tämähän on ihan yksinkertaista. Keltaista viivaa ei ylitetä ilman voimassa olevaa matkalippua. Saattaa voi keltaiselle viivalle asti, jos lippua ei halua näyttää. Onko tässä jotain epäselvää?


      • Lortto.

        Ite en todellakaan suosittele. Kaksi viikkoa onnistuin pummilla liikkuu ja sitten rupes tulemaan kunnon rysiä. Kolme kertaa lyhyen ajan sisällä 80 euroa. Ei kiva! Metrossa narahdin kaksi kertaa ja junassa kerran.


      • tasokasristeilijätär
        Ihmettelijä kirjoitti:

        Tämähän on ihan yksinkertaista. Keltaista viivaa ei ylitetä ilman voimassa olevaa matkalippua. Saattaa voi keltaiselle viivalle asti, jos lippua ei halua näyttää. Onko tässä jotain epäselvää?

        heleppoa ku heinänteko intissa.


      • Ammattilais-pommi

        Helppoa kun heinän teko kattoo etä ei oo tarkastajii ja kyytiin vaan jos tule niin jää pois kyydistä ja oottaa seuraavaa tehny näin jo kolme VUOTTA ja säästän paljon vasta maksanu yhen liputta matkustus sakon


    • ......

      Odotas kun tulee kylmät kelit niin pummit jää pysäkille

      • ,,,,,,

        Odotas kun tulee kylmät kelit niin pummit pistää lisää vaatetta päälle eikä jää pysäkille


    • Pummi=syöpäläinen

      Kävele ja hölkkää, pahainen pummi, niin kuntosi kohenee ja järkesi selkenee! Pyörälläkin pääsee.

      • Katainen=syöpä

        Jopas olette vihamielisellä asenteella tästä aiheesta liikkeellä, miksi? Minulla henkilökohtaisesti on shimanon 21 vaihteinen mukava liikuntaväline, myös hyvät lenkkarit, koska pidän liikunnasta, ja löytyyhän minulta niin kaikille tärkeä HSL:n liikuntakorttikin, jolla voi matkustaa, jos ei pyöräily kiinnosta sateessa, lumessa (itse muuten huollan pyöräni kevät kuntoon) niin vaikka kirkkonummelle. Pidän huolta, että kortissani on aina arvoakin riitävästi. Eiköhän ole jokaisen oma moka, jos liikkuu "pummilla." Eniten minua häiritsee rähisijät, juovuksissa olevat, ja heistä lähtevä meteli, jotka ovat ehkä ilman lippua, kun tulemme joskus ruokailemasta, ja nauttimasta viinistäkin, mukavasta illasta, ei tule ajatelleeksi millä kukakin matkustaa, vaan huono kielenkäyttökin jo nuorilla. Taksilla on toki perjantai-iltana parempi kulkea, silloin kun haluamme joskus irti arjesta, eikä kummankaan tarvitse kokata, tiskatakaan.


      • nainen

        ei ole pyörää


      • kallista_on
        Katainen=syöpä kirjoitti:

        Jopas olette vihamielisellä asenteella tästä aiheesta liikkeellä, miksi? Minulla henkilökohtaisesti on shimanon 21 vaihteinen mukava liikuntaväline, myös hyvät lenkkarit, koska pidän liikunnasta, ja löytyyhän minulta niin kaikille tärkeä HSL:n liikuntakorttikin, jolla voi matkustaa, jos ei pyöräily kiinnosta sateessa, lumessa (itse muuten huollan pyöräni kevät kuntoon) niin vaikka kirkkonummelle. Pidän huolta, että kortissani on aina arvoakin riitävästi. Eiköhän ole jokaisen oma moka, jos liikkuu "pummilla." Eniten minua häiritsee rähisijät, juovuksissa olevat, ja heistä lähtevä meteli, jotka ovat ehkä ilman lippua, kun tulemme joskus ruokailemasta, ja nauttimasta viinistäkin, mukavasta illasta, ei tule ajatelleeksi millä kukakin matkustaa, vaan huono kielenkäyttökin jo nuorilla. Taksilla on toki perjantai-iltana parempi kulkea, silloin kun haluamme joskus irti arjesta, eikä kummankaan tarvitse kokata, tiskatakaan.

        Kauniita ajatuksia, mutta kaikilla ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa lippua. Itse olen useasti käynyt töissä Helsingissä junalla ( n.puolen tunnin matka ), mutta palkka ei ole riittänyt kalliisiin lippuihin. Siihen lisäksi sitten HSL.n liput vielä, jos tarvitaan jatkoyhteyttä asemalta.


      • .........
        kallista_on kirjoitti:

        Kauniita ajatuksia, mutta kaikilla ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa lippua. Itse olen useasti käynyt töissä Helsingissä junalla ( n.puolen tunnin matka ), mutta palkka ei ole riittänyt kalliisiin lippuihin. Siihen lisäksi sitten HSL.n liput vielä, jos tarvitaan jatkoyhteyttä asemalta.

        Jollei ole varaa lippuun niim kaverin kyyti , pyörä tai kävely on aika varteen otettavia vaihtoehtoja


      • ,,,,,,,,,,
        ......... kirjoitti:

        Jollei ole varaa lippuun niim kaverin kyyti , pyörä tai kävely on aika varteen otettavia vaihtoehtoja

        Jollei ole kavereita, polkupyörää ja paikka minne on menossa on pitkän matkan päässä, niin pummilla ajaminen on aika varteen otettava vaihtoehto.


      • Anonyymi
        kallista_on kirjoitti:

        Kauniita ajatuksia, mutta kaikilla ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa lippua. Itse olen useasti käynyt töissä Helsingissä junalla ( n.puolen tunnin matka ), mutta palkka ei ole riittänyt kalliisiin lippuihin. Siihen lisäksi sitten HSL.n liput vielä, jos tarvitaan jatkoyhteyttä asemalta.

        Kumma, että minulla riitti työttömänä.


    • Entinen kuski

      Busseissa kannattaa näyttää vanhaa lippua, vaikka kuukauden vanha ei väliä. Harva kuski kattoo kun ei kiinnosta. Jos kysyy niin ostaa lipun. 1/10 kysyy.
      Junassa matkakortti mukana ja jos tarkastajat tulee niin eiku leimaamaan.
      Tai, katse laiturille niin huomaa tarkastajat jolleivat ole ohjaamossa.
      Sporassa sama, kun vähän katsoo niin ei tarkastajat yllätä se kortti valmiina leimattavaksi.

      • Anonyymi

        Tai fuckhsl4.Life toimii saat feikki liput


    • Oikea asenne

      Ainoa syyy maksaa, on se, että silloin on immuuuni tarkastusmaksulle, joka on suurempi. Ei missään tapauksesa kannata haaskata rahojaan kalliiseen ja huonoon joukkoliikenteeseen, kun vastineksi saa paskaa, on sikakakalliit hinnat ja kun omalla autolakin päässee.

      • maisteriäo163

        Näin on! Olen samaa mieltä jaguaari vaan käyntiin ja menoksi.


      • tohtoriäo200
        maisteriäo163 kirjoitti:

        Näin on! Olen samaa mieltä jaguaari vaan käyntiin ja menoksi.

        Haista vittu.


      • powertothetarkastaja

        paree olla sitten hyväkuntopuoli jos alkaa painiottelu jossainm kohtaa


    • ........

      Pummien takia muut käyttäjät tulee maksamaan enemmän

      • suomi on dorkala

        Saman verran se maksaa oli siinä matkustajia nolla tai sata. Typeryksiä taas liikkeellä


      • Toinen typerys
        suomi on dorkala kirjoitti:

        Saman verran se maksaa oli siinä matkustajia nolla tai sata. Typeryksiä taas liikkeellä

        Käsittääkseni Volksvagen Up vie enemmän bensaa kuin perävaunullinen rekka. Samaa veikkaisin busseista ja muistakin jl-välineistä: täysi bussi kuluttaa enemmän kuin tyhjä.


      • Toinen typerys kirjoitti:

        Käsittääkseni Volksvagen Up vie enemmän bensaa kuin perävaunullinen rekka. Samaa veikkaisin busseista ja muistakin jl-välineistä: täysi bussi kuluttaa enemmän kuin tyhjä.

        KYLLÄ OLET AIVAN OIKEASSA VW Up todellakin vie enemmän bensaa eli bensiiniä kuin perävaunullinen rekka, koska rekka toimii dieselillä jolloin se kuluttaa 100% vähemmän bensiiniä kuin VW Up


      • ,,,,,,,,,,

        Pummien takia muut käyttäjät maksavat aivan yhtä paljon kuin mitä maksaisi ilman pummeja.


      • Lasketaas vähä

        Jos bussin kokonaispaino on vaikkapa 26 tonnia...

        Kulutus kaupunkiajossa noin 40 litraa sadalla

        auton omapaino on vaikkapa 14 tonnia

        Kuinkas monta litraa/100km 1 noin 80 kg matkustaja lisää kulutusta... itse sanisin että noin 0,5 desilitraa siis 100 kilsaa kohden... tämä omalla kokemuksella kuorma-auton kuljettajana...

        Ja toinen vaihtoehto on että ei olisi lainkaan kyydissä, jolloin tappio bussiyhtiölle on juuri tuo 0,5 desiä/100km eli noin 0,0007€/km ei pal paina kukkarossa toi


      • dfsfsd
        Lasketaas vähä kirjoitti:

        Jos bussin kokonaispaino on vaikkapa 26 tonnia...

        Kulutus kaupunkiajossa noin 40 litraa sadalla

        auton omapaino on vaikkapa 14 tonnia

        Kuinkas monta litraa/100km 1 noin 80 kg matkustaja lisää kulutusta... itse sanisin että noin 0,5 desilitraa siis 100 kilsaa kohden... tämä omalla kokemuksella kuorma-auton kuljettajana...

        Ja toinen vaihtoehto on että ei olisi lainkaan kyydissä, jolloin tappio bussiyhtiölle on juuri tuo 0,5 desiä/100km eli noin 0,0007€/km ei pal paina kukkarossa toi

        Oottepa tyhmiä. Tuskin puhuttiin bensakuluista vaan LIPPUJEN TUOTOSTA. Jokainen pummi vähentää sitä tuottoa jota HSL lipuista saa joka johtaa lippujen hinnan nousuun. :)

        Itsekin matkustan toisinaan pummilla kun ei vain ole rahaa. Ihan helvetin kallista on tuo joukkoliikenne, mutta totuus se on että pummit sitä vain kallistaa. eli pilkka osuu omaan nilkkaan...


      • Anonyymi
        suomi on dorkala kirjoitti:

        Saman verran se maksaa oli siinä matkustajia nolla tai sata. Typeryksiä taas liikkeellä

        Tyhjänä kulkeva linja lakkautettaisiin, koska sitä ei olisi enää varaa ylläpitää.


    • Mitä turhaan ostat lippu

      Meikäläinenkin kannattaa ilmaista joukkoliikennettä. Monesti on tarkastajat tulleet lippua kyseleen junassa ja yrittäneet sakottaa, mutta en ole antanut henkilöllisyystietoja, olen sanonut ettei ole mukana eikä ole rahaa mukana lippuunkaan. Tai sitten olen väittänyt olevani joku muu; olen ottanut sakon vastaan ja ei muuta kuin aseman roskikseen. Kirkkonummelle, Espoon keskukseen, Pasilaan tai Tikkurilaan matkatessa kaukojunalla ei käytännössä tarvitse tehdä mitään; kukaan ei tule lippua kyselemään. Ja jos menee lähijunalla, niin lippua myyvällä konduktöörillä ei ole oikeutta antaa sakkoa, mutta on oikeus potkia pois junasta. Bussilla 550 pummilla meno sujuu kätevästi, koskaan ei tule tarkastajia ja aina takaovesta sisään niin siinä se. Onneksi on Helsingin seudulla tehty pummilla ajaminen helpoksi, toista se on mm. Tukholmassa, Lontoossa, New Yorkissa, Pariisissa, Madridissa ja Roomassa, joissa on metroasemilla kulkuportit. Me vaan täällä jäisessä perähikiässä ajellaan oranssin värisellä metrollamme ja ei maksa mitään!

      • .........

        Voi kun tollasen voisi heittää liikkuvasta junasta ulos.


      • ...
        ......... kirjoitti:

        Voi kun tollasen voisi heittää liikkuvasta junasta ulos.

        Onneksi ei voi. Eläköön pummit!


      • mie mie
        ... kirjoitti:

        Onneksi ei voi. Eläköön pummit!

        Mutta aina voi pysäyttää ja konnari nakkaa pihalle ja bussissa voi antaa pippuria ja soittaa poliisin.


      • .......
        ... kirjoitti:

        Onneksi ei voi. Eläköön pummit!

        Hmmm haluut maksaa lisää veroja jota toiset kuluttaa


      • Matkustaja

        No nyt kerrot satuja. Seuraavalla juna-asemalla on poliisit, tai vartiomiehet/ naiset paikalla kun aijot ulos. Kuljen usein myös 550:llä, ja on, no, vuoden sisällä tullet kolme krtaa tarkastajat. Tukholmassa on ihan vaivatonta mennä pummilla, ja polttaa röökiä siinä samalla, jos siltä tuntuu, kun pääsee helposti sulkuporttien mukana, tai ylikin, jos ei viitsi muutamaa kruunua heittää. nycissä on taas aivan helppo mennä metroon, jos haluaa katsella muutakin, kuin turistirysiä, tai mennä sinne minne ei pitäisi ehkä mennä, mutta se on mahtava kaupunki kaikkineen.


      • puhpah

        "Bussilla 550 pummilla meno sujuu kätevästi, koskaan ei tule tarkastajia ja aina takaovesta sisään niin siinä se. "
        Takaovesta EI pääse sisään, se on keskiovi! JA 550sessä liikkuu harva se päivä tarkastajia, jopa heti kuuden jälkeen että se siitä sun neuvosta. Juttelivat kerran että tämä se on niin mukava linja kun täällä saa sakottaa joka kerta, ja kas, niin silläkin kertaa kärähti peräti kaksi. Toivottavasti se olit sinä se toinen.


      • mimmu 20v

        SÄ OOT HYVÄ JÄTKÄÄÄÄ


    • Faktaa faktalle.

      Luin ketjun ja ihmettelen mistä noita p a s k a n jauhajia riittää.
      Yksikään neuvo ei täsmää!
      Tarkastajilla on nykyisin puolipoliisin valtuudet.
      Junastakaan et lähde ilman sakkoa.
      Tarkastajilla on myös kiinniotto-oikeudet.
      Ellei sinulla ole mukana henkilökorttia tai et kerro nimeäsi, on seuraavalla asemalla vastassa poliisit, jotka vievät mukanaan ja tarkastavat tiedot. Poliisiasemalla ei kannata syöttää vääriä tietoja, se on aina rikos ja siitä seuraa tuomio. Pois et pääse, ennen kuin oikea henkilöllisyytesi on selvitetty.
      Jos epäilyä jää, poliisit lähtevät viemään sinut "kotiin" jossa joudut avaamaan oven käyvillä avaimilla ja näyttämään jotakin papereita mistä selviää nimesi.
      Täysin anonyymeja suomalaisia ei ole suomessa muut kuin tietty joukkio mamuja.

      Toisin sanoen pummilla et matkusta kuin tsäkällä ja se saattaa loppua jo ensimmäiseen matkaan. Voi vaan miettiä kuinka kalliiksi tulee surfailu.

      Kolmanneksi kun sinulla on tarpeeksi monta tarkastus sakkoa, se katsotaan tahalliseksi petokseksi ja sinua odottaa käräjät jatketusta petoksesta. Tuomio on enemmän kuin taattu.

      Luottotiedot vanhentuvat 20 vuodessa, ei 15 vuodessa.

      • joopa joo

        Ai, että pitävät vaikka 5 vuotta jos et kerro kuka olet? Buahahahaha


      • fwefwq
        joopa joo kirjoitti:

        Ai, että pitävät vaikka 5 vuotta jos et kerro kuka olet? Buahahahaha

        Et tainnut ymmärtää pointtia?

        Pitävätpä vaikka 5 vuotta tai kaks viikkoa niin sinä varmaan olisit sen sillä varjolla että luulet säästäväsi 80 euroa. Ei mene suinkaan muu elämä vituilleen sillä välin. Tai no mitäpä sosiaalipummin elämään kuuluisi.. parit sossulomakkeet jää varmaan täyttämättä.

        Ja se henkilöllisyys selvitetään vaikka luulet olevasi niin kova jätkä että tästä selvitään kun en vaan puhu.

        Vittu näitä "järjestelmän" jymäyttäjiä. Kyllä ne on ihan toiset tyypit jotka sitä jymäyttää.


      • Lällärikamaa nuo on.
        fwefwq kirjoitti:

        Et tainnut ymmärtää pointtia?

        Pitävätpä vaikka 5 vuotta tai kaks viikkoa niin sinä varmaan olisit sen sillä varjolla että luulet säästäväsi 80 euroa. Ei mene suinkaan muu elämä vituilleen sillä välin. Tai no mitäpä sosiaalipummin elämään kuuluisi.. parit sossulomakkeet jää varmaan täyttämättä.

        Ja se henkilöllisyys selvitetään vaikka luulet olevasi niin kova jätkä että tästä selvitään kun en vaan puhu.

        Vittu näitä "järjestelmän" jymäyttäjiä. Kyllä ne on ihan toiset tyypit jotka sitä jymäyttää.

        Totta. Tiedän kaverin jota pitivät pidätettynä yli 2 päivää kun ei suostunut paljastamaan henkilöllisyyttään. Sitten pehmeni kun tajusi, että siellä voi mennä pidemmänkin aikaa.
        Mutta tuollaiset perinne-nörtit, tietokoneen ääreen lihoneet pummit kun joutuisi sumppuun (esi pidätyskoppi), ne pehmenisi 2 tunnissa. Ja jos ei ole rekisterissä ennestään, sen jälkeen on sormenjälkineen ja dna näytteineen.


      • BUMMILLA BUMMI

        Taisit itsekin liittyä p a s k a n j a u h a j i i n.
        Yksikään neuvoistasi ei täsmää!
        Aina voi valittaa tarkastusmaksun saatuaan, jolloin sakko useimmiten peruuntuu.
        Luuletko, että kaikilla asemilla on oma poliisi, joka vie pummit mennessään junan saavuttua asemalle?
        P a s k a a puhut jos niin väität!
        Raitiovaunuissa ja metrossa on ihan helppoa mennä pummilla.
        Jos tulee tarkistaja niin pois vaunusta ja siinä se!
        Jos on metro/juna-asemalla tarkastaja niin leimaat ja ostat arvolipun.
        Tarkastajia tulee melko harvoin, jos ottaa huomioon kuinka paljon porukkaa kulkee ja kuinka usein junia menee.

        Toisin sanoin pummilla et matkusta tsäkällä. Mahdollisuus, että saat tarkastusmaksun, on naurettavan pieni! Haista sinä kuule p a s k a kun et mistään mitään tiedä!


      • erge
        BUMMILLA BUMMI kirjoitti:

        Taisit itsekin liittyä p a s k a n j a u h a j i i n.
        Yksikään neuvoistasi ei täsmää!
        Aina voi valittaa tarkastusmaksun saatuaan, jolloin sakko useimmiten peruuntuu.
        Luuletko, että kaikilla asemilla on oma poliisi, joka vie pummit mennessään junan saavuttua asemalle?
        P a s k a a puhut jos niin väität!
        Raitiovaunuissa ja metrossa on ihan helppoa mennä pummilla.
        Jos tulee tarkistaja niin pois vaunusta ja siinä se!
        Jos on metro/juna-asemalla tarkastaja niin leimaat ja ostat arvolipun.
        Tarkastajia tulee melko harvoin, jos ottaa huomioon kuinka paljon porukkaa kulkee ja kuinka usein junia menee.

        Toisin sanoin pummilla et matkusta tsäkällä. Mahdollisuus, että saat tarkastusmaksun, on naurettavan pieni! Haista sinä kuule p a s k a kun et mistään mitään tiedä!

        Hienosti juksaat tuota kirosanafiltteriä ihan laittamalla välilyöntejä sinne.

        Jos valitat tarkastusmaksusta et saa sitä anteeksi muulloin kuin jos se on annettu aiheetta ja sitä se todennäköisesti ei ole. Sama juttu parkkimaksuissa. Pelkkä valituksen teko ei hyödytä mitään. Sakko on jokatapauksessa maksettava. Lukee selvästi siellä takana. Ja jos toteavat aiheettomaksi niin saat arahat joskus takaisin.

        Oon nähnyt ainakin kahdesti kun tarkastajat pysäyttää ratikasta poistumaan yrittävän, kun epäilevät yrittävän livahtamaan karkuun. Että sekään taktiikka ei aina toimi. Joskus saattaa katsos ajatus herpaantua ja ei tajua joka pysäkillä kytätä ketä sinne tulee sisään. Lisäksi oon ite todennut että se stressi tarkastajien välttelystä ei ole sen parin euron arvoista. Joskus vedän satunnaisesti pummilla ja on se tarkastajien kyttääminenkin perseestä.

        Mieluiten menisin pummilla, mutta harvemmin enää viitsin. Joskus on se tarkastusmaksu vuosia sitten tullut ja voin sanoa että vituttaa.


      • Älkää naurattako.
        erge kirjoitti:

        Hienosti juksaat tuota kirosanafiltteriä ihan laittamalla välilyöntejä sinne.

        Jos valitat tarkastusmaksusta et saa sitä anteeksi muulloin kuin jos se on annettu aiheetta ja sitä se todennäköisesti ei ole. Sama juttu parkkimaksuissa. Pelkkä valituksen teko ei hyödytä mitään. Sakko on jokatapauksessa maksettava. Lukee selvästi siellä takana. Ja jos toteavat aiheettomaksi niin saat arahat joskus takaisin.

        Oon nähnyt ainakin kahdesti kun tarkastajat pysäyttää ratikasta poistumaan yrittävän, kun epäilevät yrittävän livahtamaan karkuun. Että sekään taktiikka ei aina toimi. Joskus saattaa katsos ajatus herpaantua ja ei tajua joka pysäkillä kytätä ketä sinne tulee sisään. Lisäksi oon ite todennut että se stressi tarkastajien välttelystä ei ole sen parin euron arvoista. Joskus vedän satunnaisesti pummilla ja on se tarkastajien kyttääminenkin perseestä.

        Mieluiten menisin pummilla, mutta harvemmin enää viitsin. Joskus on se tarkastusmaksu vuosia sitten tullut ja voin sanoa että vituttaa.

        Tarkastusmaksu perutaan ja rahat palautetaan ENSISIJAISESTI vain siinä tapauksessa, että sinulla on matkakortti ja että lukijalaitteessa on "ostoyritys" jonka he pystyvät katsomaan keskustietokoneelta.
        Kaikki muu selittely on aivan turhaa. Eri asia jos olet oikeasti jostain kauempaa eli turisti ja et tunne systeemeitä.
        Mutta pääkaupunkiseudulla kirjoilla olevat eivät saa anteeksi tarkastusmaksuja. Pääsääntöisesti. Ehkä dementoituneet vanhukset jne katsotaan sormien ja lukijalaitteen läpi.

        Lipuntarkastajat voisivat tehdä kokonaisen romaanin aiheesta "pummien selittelyt" ja siinä saisi nauraa koko suomi kuinka lapsellisia verukkeita tarjotaan, ettei ole lippua. Kaikki on kuultu.

        Kukapa muistaa tuoreen tapauksen jossa isukki kahden lapsensa kanssa yritti pummilla? Osti lippua vasta kun tarkastajat tulivat vaunuun. Yritti paeta, joutui käsikähmään jne.
        Joutui oikeuteen ja tuomittiin. Kalliiksi tuli se matka!


    • en maksa

      Kuljen aina pummilla, oon saanut varmaan 3kertaa sakon ja viimeisin tais olla 2010, ei noita tarkastajia kovin usein tuu vastaan :)

      • ropitirops

        no mut tuohan on jo 240euroa, sillä saa monen monen monta matkaa tai reilu 2kk matka-aikaa, tyhmää säästöä!


      • kallista_on
        ropitirops kirjoitti:

        no mut tuohan on jo 240euroa, sillä saa monen monen monta matkaa tai reilu 2kk matka-aikaa, tyhmää säästöä!

        Mitä puhut? Nimimerkki "en maksa" on siis kulkenut kolme vuotta tuolla 240 eurolla. Hän on siis säästänyt parhaimmassa tapauksessa tuhansia euroja. Erittäin järkevää säästöä.


      • Voi.vittu.nyt

        Voi helevetti ei tota voi sanoa järkeväksi säästämiseksi! Se on lain rikkomista. Törkeää käytöstä. Kaikki pummit vaan vankilaan tai oikeuteen.


    • Hsl alas

      Aina pummilla. Matkakortti vaan mukana jos tarkastajat tulee niin se on helppo leimata. En maksa ikinä matkasta :)

      • Pummilla

        Puhut asiaa. Samat sanat, joka kerta pummilla. Tulee loppupelissä halvemmaksi. HSL perseestä!


      • Varajesse.

        Eipä onnistu. testasin. Kun tarkastaja rupee tarkastaa kortteja, korttipäätteet sulkeutuu. Elin puoli vuotta siinä luulossa, että kun tarkastaja tulee, niin leimaa vain kortin. Ja voi pentele, kun se tarkastaja tuli ja yritin leimata. Tarkastaja kattoi ivallinen ilme naamalla, että eipä se nyt onnistu... ja sakkoa tuli. Että se siitä!


      • Huoleton matkustaja.
        Pummilla kirjoitti:

        Puhut asiaa. Samat sanat, joka kerta pummilla. Tulee loppupelissä halvemmaksi. HSL perseestä!

        Älkää valehdelko.
        Lipun tarkastajilla on myös pelisilmää.
        He kyllä näkevät ketkä nousevat samalta pysäkiltä.
        Jos olet ollut vaunussa jo aiemmin, kortti ja lukijalaite paljastaa, että olet matkustanut pummilla siihen asti!
        Vertaa tilannetta siihen, että kännykkälippukin on oltava ostettuna ennen kuin nouset kyytiin. Kyydissä se on myöhäistä.
        Tiedän useamman tapauksen jotka on kärynneet, käräytetty tuosta "kyttäys maksusta"

        Mutta kyykyssä olevat köyhät joutuvat elämään tuollaisessakin paineessa. On se helppoa kun on lippu, ostettuna aina kokonainen kuukausi seutulinjaa vaikka harvoin käyn pääkaupungin rajojen ulkopuolella, voi keskittyä olennaiseen eli nauttimaan matkasta.


    • r4g 4g 43g43

      Just tollaisten pummien takia matkalippujen hinnat vaan nousee. Tehkää pummit palvelus yhteiskunnalle ja hirttäkää itsenne!

      • ite oot loosi

        Kukas sitten työt tekis, sinä vai? Buahahahaha


      • ajattele

        Oletko varma asiasta, että jos joku ajaa pummilla niin lippujen hinnat korottuvat sen vuoksi? Nouseeko ruoan hintakin sen takia, että kaikilla ei ole varaa ostaa herkkuja, entäpä vuokrat kaupungin, tai osake taloissa? Minulla on kolminkertaistunut asumiskulut kolmessa vuodessa nykyisessä osakkeessa, vuokralla. Onneksi ei ole vesilaskua. Minä kuljen aamuisin töihin ja iltapäivällä takaisin hiukan väskänä HSL:n Kortillani, jonka ostan kuukausittain. Minua ei kiinnosta matkaako joku pummilla vai ei, koska se ei nosta lipun hintaa, vaan typerät kokoukset, neuvottelut, susien ostot. Miksi Espoossa (varakas kaupunki) ei yleiset asiat toimi? Kuljettajat protestoivat, busseista irtoaa renkaat matkan aikana, ei tarpeeksi huoltotyöntekijöitä. Pummilla kulkevatko ovat aiheuttaneet nämä katastrofit, koska liikenneyhtiöiden pomojen palkat ovat eri maukkaat.


      • Matikkamatikkaa
        ajattele kirjoitti:

        Oletko varma asiasta, että jos joku ajaa pummilla niin lippujen hinnat korottuvat sen vuoksi? Nouseeko ruoan hintakin sen takia, että kaikilla ei ole varaa ostaa herkkuja, entäpä vuokrat kaupungin, tai osake taloissa? Minulla on kolminkertaistunut asumiskulut kolmessa vuodessa nykyisessä osakkeessa, vuokralla. Onneksi ei ole vesilaskua. Minä kuljen aamuisin töihin ja iltapäivällä takaisin hiukan väskänä HSL:n Kortillani, jonka ostan kuukausittain. Minua ei kiinnosta matkaako joku pummilla vai ei, koska se ei nosta lipun hintaa, vaan typerät kokoukset, neuvottelut, susien ostot. Miksi Espoossa (varakas kaupunki) ei yleiset asiat toimi? Kuljettajat protestoivat, busseista irtoaa renkaat matkan aikana, ei tarpeeksi huoltotyöntekijöitä. Pummilla kulkevatko ovat aiheuttaneet nämä katastrofit, koska liikenneyhtiöiden pomojen palkat ovat eri maukkaat.

        Ruuan hinnoissa on mukana hävikki ja varkaiden viemät. Kyllä. Varkaat nostavat ruuan hintaa.
        Et ole tainnut nähdä vanhempia mainoksia "syökö varas pöydässäsi, käräytä myymälävaras" Oli muitakin vastaavia mainoksia kuinka paljon nousee hinnat rosvojen vuoksi.
        Kyllä. Myös pummien matkat nostavat matkalippujen hintoja. Eräs taloustieteilijä on laskenut, että jos kaikki maksaisivat matkansa, lippujen hintaa olisi vara pudottaa 25 -30%.
        Eri asia tietenkin, putoaisiko ne vai menisi kuljetusyhtiöiden pulleisiin lompakoihin. Eihän parturitkaan laskeneet hintoja vaikka ALV aleni. Päinvastoin, nostivat.


    • lippuilija

      Minäkin olen maksanut aina matkoistani.Nytkin vaikka olen pitkällä sairaslomalla ja rahat on loppu niin ostan arvoa kortille jotta pääsee pidemmällekkin kuin kolmen kilometrin päähän himasta.
      Tuota lyhyemmät matkat kävelen.

      Ihmetyttää nää pummit kun niiden takia lippujen hinnat vaan nousee.
      Ihmetyttää myös nämä luuserit jotka ajaa vain yhden pysäkinvälin eli lyhimmillään alle puoli kilsaa.
      Onneksi he näköjään maksavat lippunsa.

      • realisti

        Siis ei todellakaan nouse pummejen takia. Ne kulkee vaikka tyhjinä, kuten joku jo sanoi 0 tai 100 ihmistä, saman se maksaa. JOHTAJAT vaan ottaa lisää liksaa noilla lipunhinnan nostoilla. Ja tää on tosi. Vai voitko todistaa et bussi matka maksaa enemmän jos siel 50 ihmistä tai halvempaa jos se ajaa tyhjänä.


      • matkailija.
        realisti kirjoitti:

        Siis ei todellakaan nouse pummejen takia. Ne kulkee vaikka tyhjinä, kuten joku jo sanoi 0 tai 100 ihmistä, saman se maksaa. JOHTAJAT vaan ottaa lisää liksaa noilla lipunhinnan nostoilla. Ja tää on tosi. Vai voitko todistaa et bussi matka maksaa enemmän jos siel 50 ihmistä tai halvempaa jos se ajaa tyhjänä.

        Juurihan suomessa on aloittanut tarjousyhtiöt. Mitä useampi ostaa matkan, sen halvemmat liput. Jopa eurolla matkaan. Mitä vahempi sen kalliimpi.


      • thäh?
        realisti kirjoitti:

        Siis ei todellakaan nouse pummejen takia. Ne kulkee vaikka tyhjinä, kuten joku jo sanoi 0 tai 100 ihmistä, saman se maksaa. JOHTAJAT vaan ottaa lisää liksaa noilla lipunhinnan nostoilla. Ja tää on tosi. Vai voitko todistaa et bussi matka maksaa enemmän jos siel 50 ihmistä tai halvempaa jos se ajaa tyhjänä.

        Sinullekin maksaa vaivaa ja aikaa työssä käynti (jos käyt) saman verran saitpa siitä palkkaa tai et. Ja kauppiaallekin maksaa ihan yhtä paljon ostaa ruokaa hyllyyn, tyhjenevätpä hyllyt sitten varkaiden taskuun tai rehellisten ostajien kasseihin. Eli voisiko yhteiskunta toimia jos kukaan ei maksaisi mistään mitään?


    • käräyttäjä

      Aina kun huomaan pummilla matkustavan hyypiön käräytän sen poliisille tai konnarille. Jollei se ole mahdollista niin seuraan sitä asemalaiturille ja vetelen ympäri korvia. Olen kunnon kansalainen ja haluan että muutkin ovat sitä.

      • inhoan sua

        Et sä ole kuin pahainen väkivaltarikollinen ja vielä kantelupukki kaupanpäälle. Tollasille on ihan oma nimikin, stalkkeri, kyttääjä, vasikka, luuseri


      • nainen
        inhoan sua kirjoitti:

        Et sä ole kuin pahainen väkivaltarikollinen ja vielä kantelupukki kaupanpäälle. Tollasille on ihan oma nimikin, stalkkeri, kyttääjä, vasikka, luuseri

        mikäs tuo sit oli


      • Paskamaista

        Mukamas kunnon kansalainen. Puutut vain muiden asioihin itse hyötymättä siitä millään muotoa. Luuletko pummien todella parantavan tapansa kun tuolla tavalla toimit? Eikö ole jokaisen oma asia meneekö pummilla vai ei? Paskiainen sinä olet ja vielä ilkeäkin!


      • Anonyymi

        Sehän tosiaan näkyy päälle onko jonkun matkakortissa kautta vai ei...


    • kale

      Jos kaikki maksaisivat matkansa joukkoliikenne olisi noin 10-15% halvempaa kuin nyt.

    • Heikki.

      Kuljin lähes 10 vuotta pummilla töissä Kirkkonummelta Espooseen, 3 tarkastusmaksua joten voitolle jäätiin ja paljon.

      • Tyhjän saa pyytimäti

        Mutta olet yhtä perseaukinen kuin aloittaessasi pummeilun, eikö totta.
        Vai sijoititko osakkeisiin ja ostelit taloja ja niin päin pois hah hah haa.

        Aivan, olet alkoholisti ja säästyneet rahasi meni viinaksiin.


    • PummitOnKusipäitä!

      Monet linja-autoyhtiöt pääkaupunkiseudulla tekevät selvästi tappiota tai harvat -0 tulosta. Pummien takia joukkoliikenne vaarantuu entisestään. Esimerkiksi seuraava suuri bussifirma Helsingin bussiliikenne saattaa mennä konkurssiin ehkä 5 vuoden sisällä kun talous on pahasti kuralla. Milläköhän ne pummit sitten kulkee jos hebuli menee konkkaan ja ehkä noin 30% pääkaupunkiseudun linjoista jää totaalisesti ajamatta? Pummilla taksilla? :)

      Ja törkeä pummikäytös tarttuu myös nuoriin. Kerran olin illalla 550 bussin kyydissä muutama vuosi sitten kun ei vielä päässyt keskiovista sisään. Pysäkiltä nousi ehkä 7 yläasteikäistä nuorta kyytiin. Yksi leimasi ja loput vain kiireesti rynnivät etuovesta sisään. Kun kuljettaja hermostui pummeihin ja vaati kaikkia näyttämään ovatko maksaneet (kortin vilautus lukijaan), niin eivät tulleet. Vasta kun sanoi ettei bussi lähde mihinkään niin sitten tulivat maksamaan... mutta hirmuisten tekosyiden kera "mä meen vaan yhden pysäkin" (todellisuudessa meni 4). Ja kun jäivät pois niin hirmuista sormimerkkien näyttämistä kun kokivat hirmuisena vääryytenä ettei pummilla matkustaminen onnistunutkaan. Tämän kokemuksen jälkeen olenkin pitänyt pummeja ihan roskasakkina ja yhteiskunnan loisina, jolloin rehelliset joutuvat maksamaan kohoaviana lippujen hintoina pummien matkat!

      • käyttäkää järkeä

        Eräänä päivänä 45bussissa Tullinpuomissa nousi ulkkari pokkana keskiovesta ja läsäht istumaan muina miehinä keskiosaan missä vaunujen paikka ja istuin ihan perille Malminkartanon asemalle asti maksamatta.
        Näyttää olevan aivan sallittua näille ulkomaan immeisille -kuten kaikki muukin laittomuus.Tulee vain kalliiksi suomalaiselle yhteiskunnalle tämä heidän lusmuilu omien lusmujen lisäksi


    • rehellisyysmaanperii

      Kai urpo tajuut että yhteiskunta eli jokainen veronmaksaja kärsii juuri tuollaisesta ääliöstä kuin sinä!Tämän takia lippujen hinnat vain nousevat josta kaikki joutuvat maksamaan osansa tavalla tai toisella
      Millainen työntekijä edes olisit-pöllisit varmaan kaiken irtoavan työnantajaltasi!
      Täydelleinen looseri!

    • ....................

      Käyn töissä Helsingin sisäisellä lipulla, jonka kuukausihinta vajaat 50 euroa. Tarkastuksia on sen verran usein, että tappiolle varmasti jäisi jos kulkisi työmatkat pummilla. Välillä voi mennä parikin kuukautta ettei tule kertaakaan tarkastusta, mutta useimmiten törmää 1-3 kertaa kuukaudessa tarkastajiin.

      • ritiina

        Kävin viikon verran "kotialueeni" ulkopuolella työssä, eli kymmenen matkaa...kuudella kyydillä oli tarkastajat, eli kyllä heitä liikkuu.


      • maisteriäo163

        Köyhät kulkee julkisilla ja tälläinen porho kuin minä jaguarilla missityyppisen vaimoni kanssa.


    • Vanha helsinkiläinen

      Lippujen hintojen pitäisi olla niin alhaisia ja esim. eläkeläisille kokonaan ilmaisia, että ei tulisi edes mieleen ajaa pummilla. Vaikka euro per matka koko pääkaupunkiseudun alue. Tarkastajia tuli kerran 8 henkeä ratikkaan ja mietin, kuinka paljon maksetaan tarkastajien palkoissa ja henkilöstökuluissa. Ei niillä varmaan suuri kkpalkka ole, mutta ilta ja vkl-lisät päälle, niin mitä se kannattaa. Jos kulkeminen olisi ilmaista tai edullista, ei tarkastajien laumoja tarvittaisi. Ja kuka viitsii ryhtyä vakituisesti sellaiseen kytän hommaan, mietin vain. Olen asunut aina Helsingissä, koko pitkän ikäni 58 v mutta jos ajan kuntarajan yli, niin annan mennä samalla lipulla vaan. Tarkistan, että rajapysäkiltä ei tule tarkastajia, jos tulisi, hyppäisin heti kyydistä. Enkä koe tekeväni yhtään mitään väärin. Kun junaan on noussut samaan aikaan tarkastaja, joka siinä ovelana on odottanut, että juna lähtee asemalta, olen kuiskannut nuorille pojille, hei, täällä on tarkastaja ja pojat on vikkelästi siirtyneet vaunuun, josta voi ostaa lipun. Tarkastaja mulkaisi pahasti ja minä hymyilin herttaisesti takaisin.

      • maisteriäo163

        Pummien takia lippujen hinnat nousee taas.


      • luulisin..
        maisteriäo163 kirjoitti:

        Pummien takia lippujen hinnat nousee taas.

        En usko, vaan siksi, että Rihtniemi saa enemmän makkaraa leivän päälle.


    • Viroon

      Vaikeeksi tehty pummila matkustaminen, menin junassa pummilla ja heti kun juna lähti liikkeelle, vieressä istuneet 4 siviileihin pukeutunutta tarkastajaa löivät lätkät kaulaan ja alkoivat tarkastamaan. 80€ maksoi 2 pysäkkiä junalla.

      • jaa?

        Onko nykyisin siviiliasuisia tarkastajia? On heillä ne tarkastuslaitteet, joita kenelläkään muilla ei ole joka tapauksessa.


    • hsl_smurffi
      • eiksjep!

        ehei toi pidä paikkaansa...ja jos tuon takia ihminen ostaa lipun, niin silloinhan toi on hyvä!


    • Henkilökohtaisesti saa olla mitä mieltä tahansa. Sehän se varmaan täyttääkin oikeusistuimet, kun ihmisillä on erilaiset käsitykset eri asioista.

      Kiinnostaa tuo auto. Miksi se ei ole joka päivä käytössäsi? Et kai ole tossun alla?

    • Hoi!

      Sitä päivää ei tule että lipun ostaisin ei koskaan. Aina pummilla. Säästetään rahaa ja protestoidaan p a s k a i s i a päättäjiä vastaan, jotka nostavat lippujen hintoja. Tarkastajat on p e r s e e s t ä! Paljon rahaa säästettäisiin varmasti, jos lopetettaisiin maksujen periminen ja lippujen kanssa säätäminen ja otettaisiin käyttöön ilmainen joukkoliikenne. Pummit hoi! Älkää maksako lipuistanne! Pummillaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

      • KALLE KELLO

        Idiotti, etkö tajua miksi ne lippujen hinnat nousee. SINÄ OLET PUMMIKAVERIESI KANSSA SYYLLINEN SIIHEN!!!


    • hyvämusut

      Ei pummilla vaan pommilla, itselläni on aina omtekoinen pommi liiveissä ja tarkastajan tullen huudan allu ackbar ja näytän pommin. Kyyti on aina maksuton ja uskoontoni vedoten saan kaikki palvelut ilmaiseksi.
      Harmi ettei suomalainen tstäväni saa samoja etuja, hän ei ymmärrä miten systeemi toimii.

      • Pappi 87 v

        hyi millaista kielenkäyttöä täällä on. pummilla matkustaminen samoin kuin valehtelu on syntiä ja jumala vielä rankaisee teitä.haluan että pyydätte jumalalta ja lipuntarkastajilta anteeksi. itse kun kuljen julkisilla niin paljastan aina pummit kuljettajalle joka soittaa tarkastajat paikalle. parantakaa tapanne niin pelastutte kadotuksesta!


      • Ateisti

        Jos olisit muslimi, etkä säälittävä provo, tietäisit, että se on "Allahu Akbar" eikä mikään "allu". :D Eikä tarvitse muslimikaan olla, kunhan on vähän yleissivistystä.


      • Uskovainen
        Pappi 87 v kirjoitti:

        hyi millaista kielenkäyttöä täällä on. pummilla matkustaminen samoin kuin valehtelu on syntiä ja jumala vielä rankaisee teitä.haluan että pyydätte jumalalta ja lipuntarkastajilta anteeksi. itse kun kuljen julkisilla niin paljastan aina pummit kuljettajalle joka soittaa tarkastajat paikalle. parantakaa tapanne niin pelastutte kadotuksesta!

        Oikeaa puhetta. Jumala näkee joka kerta, kun te rikotte 7. käskyä (Älä varasta) kun varastatte HSL:ltä kulkiessanne pummilla. Itse myös aina kuljettajalle käräytän ne pummit, jotka sitten yleensä kiroillen ja keskisormea näyttäen poistuvat ratikasta. Lopettakaa pummilla meneminen!


    • blaaahddd

      Ite oon asunut nyt täällä kuukauden ja kertaakaan ei lähijunassa ole tullut tarkastajaa...ihmeen touhua

    • pummilla

      Minulla on raitiovaununkuljettajan valeasu päälläni matkustaessani Helsinginsisäisessä bussissa. Viellä parempi voisi olla matkalipuntarkastajan
      puku.

    • KALLE KELLO

      Toivottavasti jonain päivänä ei pääse em kulkuneuvojen ovista sisään ennen kun on näyttänyt tikettinsä. Hinnat nousee, kun PUMMIT ei maksa. Toivottavasti jokainen PUMMI jää kiinni ja saa sen 80-100 eken sakon. Ajatteletteko koskaan, että rehelliset matkustajat joutuvat maksamaan teidän luusereiden toimista, ja todennäköisesti olette muussakin elämässänne toisten siivelläeläji. Sinunlaiset pitäisi viedä navetan taakse. Olet(te) täysiä pas*oja

      • BUMMILLA BUMMI

        Mitenkä niin pummit on p a s k o j a? Jos liput on kalliita niin liput on kalliita nän nän nää! P e r s e e s t ä ovat ne, jotka väittävät lippujen hinnan nousevan pummien seurauksena, se johtuu ahneista HSL:n työntekijöistä. Kannatan ilmaista bussiliikennettä! Linja-autot kuuluvat kaikille, kovasti HSL mainostaa itseään sillä, että kun on niin ekoloogista käyttää julkisia. Mutta bussilla kulkeminen ei erityisemmin innosta, koska bussit ovat epäsiistimpiä kuin oma auto ja lippujen hinnat ovat sikamaisen korkeat! Joten monilta jää siis bussi käyttämättä. P a s k a HSL siis.


      • Se päivä on jo... Esim. turussa...

        Miksei toimisissa hesassakin????


    • tilkka

      Siis mitä. Saako tarpeeks monesta tarkastusmaksusta muka jonkun lisärangaistuksen? Itse oon saanu nyt kolme maksua kahden vuoden aikana (plus kerran VR:llä eli periaatteessa neljä).

      Ja toinen kysymys: Jos antaa vaan sotun tarkastajalle, niin tarkistaako se vaan että kyseinen sotu on olemassa? Voisin jostain onkia siskoni entisen koulukiusaajan sotun ja sanoa sen tarkastajalle :) Ellen siis itse joudu siitä kuseen.

      Aloittajalle tiedoksi: Itse oon pystynyt pummimaan jonkin verran muutamilla pikku tärpeillä. Kannattaa esim aina istua metron ekassa vaunussa ekalla penkillä selkä menosuuntaan päin, niin näet koko metrolaiturin ja voit hypätä pois jos smurffit tulee. Itse olen myös pitänyt aina A1-tekstaria valmiina ja pari kertaa se on minut pelastanut. Kannattaa tietysti sen lähetyksen jälkeen heittää kännykkä laukkuun ja "etsiä" sitä sieltä hetki.

      Sama pätee myös jos liukuportaiden alla on ratsia. Sen yleensä huomaa siitä että toiset liukuportaat on suljettu ja vartijoita pyörii siellä alhaalla.

      Tarkastusmaksua ei kovin helpolla juu saa peruttua jälkikäteen, eli siihen ei kannata luottaa eikä myöskään siihen että pääsisi pälkähästä jos ei kerro sotuaan. Onnistunutta pakoon juoksemistakaan en ole koskaan nähnyt.

      Niin ja kannattaa tietty sitä Smurffitutkaa pitää silmällä niinkuin joku jo vinkkasikin. Siellä on välillä hyvää tarinaa muiden vinkkien lisäksi.

      Onnea pummintaan! :)

    • itse menen aina metrossa, raitiovaunussa ja lähijunassa pummilla, bussissa maksan matkakortilla kun on Espoon sisäistä aikaa mutta menen sillä myös Helsinkiin, kun tulen takaisin niin pitää lähijunalla ensin mennä Espooseen ja sitten voi bussilla

    • Eikös HESASSA tuo ole todella helppoa koska lippuja ei tarkisteta kulkuneuvoon noustessa.... Eli juokset vain sisään muiden kanssa esim. takaovesta...

      Jos tulee lipuntarkistus, annat kaverin tiedot...,Siinä sitten karhutkoon väärältä kun et maksa :D

      Ja tuo pummilla matkustaminenhan ei ole oikeastaan pois keneltäkään

      • bussissa tarkastetaan, muissa ei


      • Anonyymi

        Niin ja se kaveri tosiaan vaan maksaa ne sakot ihan tuosta vaan eikä tee rikosilmoitusta...


    • virkavalta

      harrastaa myös omavaltaisia käytäntöjä, esim. ainakin pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä matkustetaan kodin ja työpaikan väliset työmatkat ilmaiseksi näyttämällä kuljettajalle poliisikorttia vaikka oikeus ilmaiseen matkaan on vain virkatehtävissä olevalla poliisilla. En ole kuullut että poliiseilla olisi joku HSL:n myötämä työsuhde-etu vaan tästä oli jo autokoulussakin puhetta että poliisi tällaista harrastaa. Nythän joku tietysti sanoo että suotakoon se heille kun tekevät "pienellä" palkalla tärkeää työtä mutta eikös samat säännöt pitäisi koskea kaikkia ja poliisin toimia esimerkkinä eikä kiertää sääntöjä vaikka se heille mahdollista onkin, emmehän elä venäjällä tai kreikassa. Kuinkakohan moni kuljettaja on kommentoinut tällaisesta pummilla matkustamisesta esim. aamulla töihinsa menevälle poliisikortin näyttäjälle.

      • Siis ketkä harrastaa???

        Poliiseilla ainakin on tuollainen oikeus...

        Ja yksi myytti jenkkileffoista on totta (ainakin suomessa) että poliisi saa tarvittaessa ottaa haltuun toisen veneen, auton, lentokoneen, helikopterin tai minkä tahansa vempaimen virkatehtävän hoitoon...

        Kannattaa muistaa että pummilla matkaaminen tuottaa tappiota vian joitain centtejä matkaa kohden... Ei siis pois keneltäkään


    • Erkinheimontytär

      Junassa pummi on helppoa, menet keskiosaan junaa, ja sitten karkuun tarkastajia ja jäöt seuraavalla asemalla. Onnistuu usein.
      Helpointa on, ettei maksa,ja kun kysytään, sanoo ettei lippurakkine ottanut, jolloin ostat lipun heiltä.

    • Jospa kokeilisit kulkea ihan rehellisin keinoin!!!! Jos haluaa venkoilla maksujen kanssaniin tarvitaan siinä paljon enemmän kuin suoli24sivuilla ääliön esittämistä

    • TEKEVÄT VAAN TYÖTÄÄN... IHMETYTTÄÄ ESIM TÄMÄN PÄIVÄN TOIMINTA JA VRÄN TIETYNLAINEN AHNEUS ESIM LIPPUJEN SUHTEEN

    • Wanha ketju mutta tavat tuskin on muuttunut???

      Hesassa EI tarvitse esittää lippua tai maksaa katkaa kuskin nähden, vaan voit mennä sinään vaikkapa takaovesta...

      Jos jäät kiinni niin "sakkoa" ei tartte maksaa heti vaan he pyytää paperit. Ilmoita että ei ole papereita ja anna jonkun muun yhteystiedot. Sakkoa et tietenkään maksa itse jolloin ne periään "väärältä henkilöltä"

      • Tunnollinenkunnollinen

        No kokeile. Muista että autoissa on tallentava kameravalvonta ja annappa vaan jonkun toisen yhteystiedot, niin tiedät sitten sen että jos et ole siihen mennessä kusessa ollut, niin välittömästi sen jälkeen saat tietää mitä sellainen olotila tarkoittaa.
        Rahalla kun vielä selviäisit, mutta ehkä myöhäistä, tai sitä pitää olla paljon. Mutta kokeile. Kerro sitten lisää.


      • ertyuiop1

        "Mutta kokeile. Kerro sitten lisää."

        Ei tapahhu yhtään mitäään ikävää jos kerrran vuodessa joutuu kiinni, ainaoa on että tunteja aikaa menee.


      • Tunnollinenkunnollinen kirjoitti:

        No kokeile. Muista että autoissa on tallentava kameravalvonta ja annappa vaan jonkun toisen yhteystiedot, niin tiedät sitten sen että jos et ole siihen mennessä kusessa ollut, niin välittömästi sen jälkeen saat tietää mitä sellainen olotila tarkoittaa.
        Rahalla kun vielä selviäisit, mutta ehkä myöhäistä, tai sitä pitää olla paljon. Mutta kokeile. Kerro sitten lisää.

        Voisinhan koittaakin kun Hesaan joskus eksyn....

        Vaikea se on turvakameran kuvasta selvittää kuka mä OIKEASTI olen. Lähes mahdotonta ellen sanoisin


    • lexusmies

      Köyhät matkustaa julkisilla. Minulla on yli 200 000 € maksava Lexus. Jos matka on yli 50 metriä, menen aina sillä. Bemarit ovat köyhien kaaroja!

      • rillililli

        Aprillipäivän kunniaksi lienee Lexuksesta tarinaa isketty.


      • Anonyymi
        rillililli kirjoitti:

        Aprillipäivän kunniaksi lienee Lexuksesta tarinaa isketty.

        Pummilla matkustus olisi aivan helppoa 2021...
        Mutta ostan itse aina lipun koska aina on olemassa
        Riski jäädä kiinni tarkastajille mutta joo ei oo näkyny tänä vuonna oikee tarkastajia yhessäkkään junassa missä olen ollut 😁


    • Anonyymi

      Heitänpä tähän yhden jipon jolla voi matkustaa. En tiedä tuliko jo aiemmin täällä mainittua kun en jaksa kaikkea urpoutta lukea. Nimittäin: helppo konsti liikkua sekä joukkoliikenteellä tai omalla autolla on rahoittaa se työnteolla. Eikä ryssiä luottotietojaan jolloin pitää tietää mitä siitä seuraa. Helppo on elää ruinaamatta ja pummaamatta sekä kyselemällä vinkkejä kuinka systeemiä väärinkäytetään eli romutetaan entisestään. Helppo on elää kun elää kerrassaan oikein eikä säädä. Muistuuko mieleen lapsuuden lässytys että joku järkevä ammatti olis hyvä olla jne. vai onko suku sossupummia jo monennessa polvessa. Eipä silti jollei huvita tehdä muutosta asiaan ja siirtää sen vielä omiinkin kersoihin.

    • Anonyymi

      Pummilla ei kannata matkustaa, jos tulee taekastaja se voi katsoa koska ostit lipun tai onko lippusi aito

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5148
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3367
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1333
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1026
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      938
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe