Heippa! Onko täällä ketään joka olisi kulkenut reitin Pulmankijärveltä Sevettijärvelle? Miten se oikein kulkee ja millaista siellä on vaeltaa? En löytänyt oikein karttaa netistä, mutta sehän on varmaan etsijästä kiinni taas...
Kävelin koiran kanssa Pulmankijärveltä Tsuomasvaaralle asti ja takaisin, sinne kai on n. 13 km ja siinä oli pari suota välissä, onko niitä soita enemmänkin ja onko siellä yleensä vaikea päästä yli (kun itse olin siellä nyt vasta elikä kun syksy on jo pitkällä)? Muuten oli minusta mukavaa maastoa, ei vaan ollut aikaa eikä varusteita mennä pitemmälle kun en ollut aikonut lähteä retkeilemään vaan käymään vaan Nuorgamin putiikeissa...
Pulmanki-Sevetti-kokemuksia??
11
1743
Vastaukset
- erävaeltaja
Sellaista se on pääasiassa. Siellä on sopivin välein autiomajoja, niin että yhdelle pitäisi löytyä tilaa. Koiraa ei tietenkään saa ottaa sisälle.
Miksi et vilkaissut siellä Nuorgamissa ollessasi karttaa? Siellä on varmasti kaupassa alueen retkeilykartta. Reitti on merkitty ja päättyy Sevetin baariin. Jos on liikkeellä linja-autolla, niin reitti on kätevä, kun Sevetistä pääsee Ivaloon ja muualle.- Eräwallu
Mistä tuo tietosi tuosta koiran sisälleottamiskiellosta on peräisin.
Koiran saa nimenomaan ottaa sisälle autiotupaan.
Mitä tuohon reittiin tulee niin ei mitenkään kovin vaikeakulkuinen ja tupia riittää,Sevetin päässä vielä todella tiheästi.
E-Wallu - Eräwallu
Eräwallu kirjoitti:
Mitä tuohon reittiin tulee niin ei mitenkään kovin vaikeakulkuinen ja tupia riittää,Sevetin päässä vielä todella tiheästi.
E-Walluhttp://www.metsa.fi/retkeily/tuvat/tupalajit.htm
Pitipä lisätä vielä tuo linkkikin ettei tule epäselvyyksiä.
PS. En ole itse koiraihminen.
E-Wallu - Tellu
Eräwallu kirjoitti:
E-WalluJoillakin reitistöillä se on kiellettyä! Ja herrasmiehethän joka tapauksessa majoittuvat koiransa kanssa ulos :-)
- ursis
Tiesin että autiotupiin saa viedä koiran ellei sitä erikseen ole kielletty... mutta koiran kanssa retkeilevä kyllä varmaan YLEENSÄ ottaa mukaan teltan, itse en missään nimessä veisi koiraa sisälle ainakaan jos siellä jo olisi ihmisiä. Koira harvoin vaelluksella (varsinkaan syksyllä) on kovin puhdas, eikä siltä voi riisua märkiä vaatteita ulos...
Jonkinlainen karttahan siellä oli tuon reitin alussakin Pulmankijärvellä, halusin vaan kysyä kokemuksia reitin vaikeudesta ja niistä soista ym... Rohkaisitte kyllä minua nyt kulkemaan tuon reitin vielä piakkoin läpi, jos ei edestakaisin niin ainakin yhteen suuntaan. Lähtis heti jos ei työ rajoittaisi vapaa-aikaa. =)
Iloista syksyä kaikille!- koirat
Keskustellessani ihmisten kanssa vaelluksella olen kuullut, ettei koiria saa pääsääntöisesti ottaa sisään. Totuus onkin sitten tuo metsähallituksen päinvastainen. Olen nähnyt koiria majoissa ja henkilökohtaisesti minulla ei ole mitään ihmisen parasta kaveria vastaan.
Tarkoitin, että se on juuri niin soinen ja vaikea kuin se alku sinne ekalle majalle. Sellaisena se jatkuu. Meko märkää on paljon, mutta ei mitenkään mahdotonta rämeikköä. Melko puutontahan se on. Enemmän on tunturipaljakkaa. Mutta varmaan upea ruskareitti. - Hilu
ja toisestakin tuo reitti on aina kiinnostanut myös minua. Tapasin hiljattain kaksi reipasta ikäneitoa, jotka olivat kulkeneet Sevettijärveltä Pulmankijärvelle (jonne olivat tilanneet taksin vastaan). Tykkäsivät näkemästään ja kokemastaan ja kannustivat minua kovin reissuun: "uskaltaa" kuulema kulkea nainenkin yksin.
Etenkin Pulmankijärvelle saapuminen oli ollut mieluinen ylläri?!. - topi
Hilu kirjoitti:
ja toisestakin tuo reitti on aina kiinnostanut myös minua. Tapasin hiljattain kaksi reipasta ikäneitoa, jotka olivat kulkeneet Sevettijärveltä Pulmankijärvelle (jonne olivat tilanneet taksin vastaan). Tykkäsivät näkemästään ja kokemastaan ja kannustivat minua kovin reissuun: "uskaltaa" kuulema kulkea nainenkin yksin.
Etenkin Pulmankijärvelle saapuminen oli ollut mieluinen ylläri?!.Sateiden takia joet tulvivat helposti ja virtaus niissä voi olla vaarallisen kova ja vettä vyötäröön saakka ja kännykkä ei kuulu.
Voi tulla aikatauluun pakollisia muutoksia kun pois ei pääse.
Tupien takia kastuneita varusteita voi yrittää kuivattaa, saapaitani en kyllä saanut kuivaksi muutaman vuoden takaisella syysreissullani. - Hilu
topi kirjoitti:
Sateiden takia joet tulvivat helposti ja virtaus niissä voi olla vaarallisen kova ja vettä vyötäröön saakka ja kännykkä ei kuulu.
Voi tulla aikatauluun pakollisia muutoksia kun pois ei pääse.
Tupien takia kastuneita varusteita voi yrittää kuivattaa, saapaitani en kyllä saanut kuivaksi muutaman vuoden takaisella syysreissullani.voisikohan tulla enempää äitiä ikävä kuin viestiäsi lukiessa...tupien takia kastuneita varusreita.... :o)
- miksuh
Kaverini meni kesällä thuomasvaaralle. Viime talvena hänen piti mennä sama reitti, mutta tuuli oli liikaa. Kysyisinkin, että onko lapissa mahdollista vaeltaa talvella, varsinkin tuota reittiä.
- Eräwallu
No monesti tuo talvivaellus on vieläpä huomattavasti helpompaa kuin kesävaellus.
Myös tuolle reitille se sopii.
E-Wallu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324691Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152648Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su642533Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252455- 321837
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321641Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?601428- 661304
- 821241