Täällä kun on nyt useasti moitittu siitä, että nastarankaat kuluttavat päällystettä ennen aikaisesti. Se on toki totta, mutta on hyvä kuitekin muistaa, että nasta ei suinkaan ole se yksinään se suurin tiepinnan kuluttaja. Muut päällystettä kuluttavat voimat ovat teiden suolaus talvisin, joka nastareikaiden ohella eniten kuluttaa päällystettä. Myös kaytettävä hiekoitushiekka kuluttaa omalta osaltaa päällystettä sekä suolan sulattama vesi, joka kovemmassa pakkasessa jäättyy uudestaan. Eikä kannata keväisin ilmenevää routimesen aiheuttamaa päällysteen vaurioitumista unohtaan.
Kitkarenkaat: Mikäli ajetaan pääosin hyvin hoidettuja tieosuuksia sekä kaupunkiajo.
Nastarenkaat: Kun ajetaan syrjäseuduilla, jossa tieosuuksien talvikunnossapito ei ole järin tehokasta.
Päällystetyt tieosuudet
14
138
Vastaukset
- Oisko noin?
Raskas liikenne ei kuluta yhtään enemmän henkilöauto?
- 6+6
"Raskas liikenne ei kuluta yhtään enemmän henkilöauto? "
???????????????????????????????????????????? - tieto lisää tuskaa
useiden teiden pohjat pettää raskaan liikenteen alla ja sen näkee leveinä ja pyöreäpohjaisina "urina". Suolaa ja hiekoitusta tarvitaa vain raskaanlikkenteen ja kitkojen takia. Sepeli ja raskasliikenne syö asfaltti huomattavasti pahemmin kuin nastat ja se pölykin on 90%:sti muiden syiden aiheuttamaa kuin nastojen.
tieto lisää tuskaa kirjoitti:
useiden teiden pohjat pettää raskaan liikenteen alla ja sen näkee leveinä ja pyöreäpohjaisina "urina". Suolaa ja hiekoitusta tarvitaa vain raskaanlikkenteen ja kitkojen takia. Sepeli ja raskasliikenne syö asfaltti huomattavasti pahemmin kuin nastat ja se pölykin on 90%:sti muiden syiden aiheuttamaa kuin nastojen.
Näinhän se menee.. Oikeassa olet :)
- Real fackt !
tieto lisää tuskaa kirjoitti:
useiden teiden pohjat pettää raskaan liikenteen alla ja sen näkee leveinä ja pyöreäpohjaisina "urina". Suolaa ja hiekoitusta tarvitaa vain raskaanlikkenteen ja kitkojen takia. Sepeli ja raskasliikenne syö asfaltti huomattavasti pahemmin kuin nastat ja se pölykin on 90%:sti muiden syiden aiheuttamaa kuin nastojen.
Raskaankaluston raideleveys ei mahdu teiden uriin joten kuorma-autot eivät niitä aiheuta vaan henkilöautot nastarenkaineen.
- Autoilija3
Ainakin Saksassa suolataan ja siellä kestää parhaimmillaan 20 vuotta, kun meillä pahimmillaan joudutaan joka toinen vuosi päällystämään. Kyllä nastat tulisi jo kieltää meilläkin.
- Autoilija3
tieto lisää tuskaa kirjoitti:
useiden teiden pohjat pettää raskaan liikenteen alla ja sen näkee leveinä ja pyöreäpohjaisina "urina". Suolaa ja hiekoitusta tarvitaa vain raskaanlikkenteen ja kitkojen takia. Sepeli ja raskasliikenne syö asfaltti huomattavasti pahemmin kuin nastat ja se pölykin on 90%:sti muiden syiden aiheuttamaa kuin nastojen.
"useiden teiden pohjat pettää raskaan liikenteen alla ja sen näkee leveinä ja pyöreäpohjaisina "urina". "
Ei pidä paikkaansa. Urat sopivat ainoastaan henkilöautoille ei rekoille. Ne on mitattu moneen kertaan sekä tiestä että autoista. Nasta on se mikä tekee tiet uraisiksi. - kumpaako
Autoilija3 kirjoitti:
Ainakin Saksassa suolataan ja siellä kestää parhaimmillaan 20 vuotta, kun meillä pahimmillaan joudutaan joka toinen vuosi päällystämään. Kyllä nastat tulisi jo kieltää meilläkin.
Mitenkäs siellä hiekkalaatikolla pärjätään, joko iskäs on naputellut nupinauloja Plasto-Volvosi renkaisiin vai levitteleekö huoltomies sinnekin suolaa.
- WhuBa
Autoilija3 kirjoitti:
Ainakin Saksassa suolataan ja siellä kestää parhaimmillaan 20 vuotta, kun meillä pahimmillaan joudutaan joka toinen vuosi päällystämään. Kyllä nastat tulisi jo kieltää meilläkin.
Niin koska siellä ei maa roudi keväisin kuten täällä. Nastat ovat vain yksi osa sitä kokonaissuutta mikä kuluttaa suomen tiestöä.
- Plastoooooo....!!!!!
kumpaako kirjoitti:
Mitenkäs siellä hiekkalaatikolla pärjätään, joko iskäs on naputellut nupinauloja Plasto-Volvosi renkaisiin vai levitteleekö huoltomies sinnekin suolaa.
Noniin tulihan se Plasto-Volvo-kaveri hiekkalaatikkoineen tähänkin keskusteluun hokemaan mantraansa.
- Tarkkailija...
kumpaako kirjoitti:
Mitenkäs siellä hiekkalaatikolla pärjätään, joko iskäs on naputellut nupinauloja Plasto-Volvosi renkaisiin vai levitteleekö huoltomies sinnekin suolaa.
Autoilija3 ei ole Kiki
- olemme Suomessa
Autoilija3 kirjoitti:
Ainakin Saksassa suolataan ja siellä kestää parhaimmillaan 20 vuotta, kun meillä pahimmillaan joudutaan joka toinen vuosi päällystämään. Kyllä nastat tulisi jo kieltää meilläkin.
Saksa on lähes tuhat kilometriä etelämpänä kuin Suomi. Aika vähän yhteismitallisia asioita talviliikenteen osalta Suomen olosuhteiden kanssa. Jos yhtään...
- WhuBa
olemme Suomessa kirjoitti:
Saksa on lähes tuhat kilometriä etelämpänä kuin Suomi. Aika vähän yhteismitallisia asioita talviliikenteen osalta Suomen olosuhteiden kanssa. Jos yhtään...
En kyllä verrannollistanut millään lailla Saksan tiestöön..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281498- 371411
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi255961Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei195948- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16830Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818