Olen pohtinut jonkin aikaa asiaa, ja tullut siihen johtopäätökseen, että oma taksi ei saattaisi olla lainkaan hullumpi liike - idea. Pitäisi vain saada sen verran alkupääomaa kasaan, että saisi oman auton irti, ja jokin taksilisenssikin tulisi ostaa ja ajaa. Silläkin on hintansa. Mikä auto siis sopisi taksiksi? Mitä olen liikenteessä katsonut ajossa olevia takseja, niin valta - osa näyttäisi olevan mersuja. Miksi juuri näin?
Aloitin jenkkiauto - palstalle keskustelun Chevy Vaneista, ja jos sellaisen hankkisin, ts. unelmieni auton, niin miksen voisi ajaa Vaniani taksina?
Mikä automerkki taksiksi?
61
4570
Vastaukset
- Kyytikiito
Kannattaa miettiä nyt kuitenkin.
Ensinnäkin jenkkivani ei ole niitä polttoainetaloudellisimpia.
Jos tosissaan aiot taksialalle, pitää sinun käydä ensinnäkin suorittamassa ammattiajokortti, jolla saa ajaa taksia, tällä voit ajaa taksiautoa.
Toiseksi jos aiot taksiyrittäjäksi, pitää käydä taksiyrittäjäkoulutus, eikä sekään vielä tee sinusta taksiyrittäjää, vaan on haettava oma taksiliikennelupa.
Taksiliikenneluvan myöntää elinkeino ja liikennevirasto.
Liikenneluvat taksissa on säännelty, joten taksiliikennelupaa ei välttämättä saa ihan tosta vaan.
Kaikki riippuu mihin paikkakunnalle tai kaupunkiin haet taksiliikennelupaa, pienemmillä paikkakunnilla saattaa lupia olla jopa vapaana, suuremmissa kaupungeissa lupaa saattaa joutua odottamaan useita vuosia.
Taksiautoilu on kuitenkin nappikauppaa liiketaloudellisesti, työajat ovat mitä milloinkin, ajoja toki on mutta onpa niitä kulujakin.
Unohda ensimmäisenä toi jenkkibussihaave.
Kannattaa tutustua kuljettajana jollain isännällä ensin alaan, siinä näkee parhaiten mihin olet alkamassa.
Mutta joo, tulevaisuudessakin taksinkuljettajia tarvitaan ja tietysti myös taksiyriitäjiä.
Kannattaa nyt kuitenkin tutustua alaan kunnolla, ennenkun maalaat kultareunuksilla varustettua ammatin kuvaa...- BMW kusipää
Itse olen sitä mieltä että taksiksi ei kelpaa kuin Mersu,BMW,Volvo,Audi tai Volkswagen.Ja miksikö? No, koska kyyti on ihan hemmetin kallista joten sen pitää olla myös tasokastakin.Itse en ymmärrä näitä nihisteja jotka ostaa jonkun Kian,Hyundain yms. Korean ihmeen..tai jonkun Skodan.Se on vaan sellanen juttu että jos ei voi ajattaa asiakkaita tasokkailla autoilla niin sitten ite ajaa vaikka puoli ilmaiseksi tai lopettaa hommat.Itse en suostu istumaan muuhun kuin edellä kelpuuttamiini autoihin.
- Tuleva mulkku
Ensimmäisenä kannattaa hakeutua kusipää testiin. Jos läpäiset testin niin sovit taksialalle.
- ja mitähän
BMW kusipää kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä että taksiksi ei kelpaa kuin Mersu,BMW,Volvo,Audi tai Volkswagen.Ja miksikö? No, koska kyyti on ihan hemmetin kallista joten sen pitää olla myös tasokastakin.Itse en ymmärrä näitä nihisteja jotka ostaa jonkun Kian,Hyundain yms. Korean ihmeen..tai jonkun Skodan.Se on vaan sellanen juttu että jos ei voi ajattaa asiakkaita tasokkailla autoilla niin sitten ite ajaa vaikka puoli ilmaiseksi tai lopettaa hommat.Itse en suostu istumaan muuhun kuin edellä kelpuuttamiini autoihin.
eroa kyydissä on vikavaagenilla ja skeidalla? Molemmissa yrittäjä tietysti saisi mukavasti vapaa-päiviä kun työväline on pajalla :)
- matkustajantilia
Se on varmaa helppoa katsoa ulkopuolelta toisten yritystoimintaa, kun ei tiedä mitä riskejä ja vastuita sillä yrityksellä on.
Mutta hyviä automerkkejä. Olen kokeilut siviilissä kahden auton takapenkiiä ja voin vain sanoa, että...... Suomen toiseksi suosituin taksimerkki on aika huono! Yleensäkään pidä autojen takapenkeistä.... mutta...
Mutta hyviä ja eduillisia perustamiskuluiltaan ovat. Skoda Roomster, ja ehkä SuberB,Tästä vois vetää sitten johtopäätöksen, että VW Golf Plus olisi myös hyvä.
Tuo huono ja hankala on Volvo V70- Rg9875
Voidaanko puhua yritystoiminnasta, kun autojen määrä ja kyytien hinta on säännelty. Juuri oli uutinen, että 80% taksien kyydeistä on yhteiskunnan rahoittamia.
Niin että tosiasiassa taksit ovat julkisella sektorilla töissä ja kyse ei ole mistään yritystoiminnasta.
- ...
Jospa ajaisit ensin taksia toisen palveluksessa ja sitten harkitset omaa taksia. Saadaksesi oman liikenneluvan, on sinun paikkakunnasta riippuen ajettava jokunen aika, stadissa ei riitä enää edes kymmenen vuotta, saadaksesi oman liikenneluvan. Samalla opit tietämään, mikä on se soveliain taksin automerkki, ettei tarvitse uumoilla mistään jenkkivanista, se ei ole taloudellista.
Itse olen ollut alalla yli 40 vuotta, niistä renkinä 10 vuotta. Jos nyt tällä järjellä hakisin taksia, harkitsisin uudemmankin kerran. Taksi ei nimittäin ole työaikaan nähden ollenkaan kannattava bisnes. Kahdeksan tunnin työpäivällä viitenä päivänä viikossa ei parjää, ainakin tuolatunnit, että saa itsellekkin kulujen jälkeen jotain. Mene mieluummin pullakuskiksi, se on paljon parempi ja normaalityöajalla tehty työ.... - unelmätyö
Teen mitä vaan saadakseni ajaa skodaa taksissa.
- zdxfghjklöä'lkjh
>>Olen pohtinut jonkin aikaa asiaa, ja tullut siihen johtopäätökseen, että oma taksi ei saattaisi olla lainkaan hullumpi liike - idea>>
Kyllä tämä on yksi hulluimmista johtopäätöksistäsi ikinä. - ingodwetrust
Kysy taksiliitosta.
Siellä osaavat kertoa kaiken. Kannattaa samalla liittyä jo ennakkoon jäseneksi niin olet etuoikeutettu saamaan taksankorotukset & taksilehti alkaa ilmestyä postilaatikkoosi.
Kannattaa alkaa jo nyt täyttämään työaikavihkoa aina kun edes pohdiskelet työjuttuja muuten voit joutua ongelmiin ratsiassa. - thebestornothing
Kaksi kirjainta,MB.
- Tylsä Auto
Perseeleen lens !
- tolpaaapina
MB S 420 CDI pidennetty malli.
- uuno1
Osta rutinoff paras siihen käyttöön.
- ritsaratsa
Saako suomenrotuuseen taksialea. On muuten kova syömään kauroja.
- hartikainen3
Perustaksi tietenkin perustaksi.
- qwerty1+10
Maalla näkee usein jopa Corollaa taksissa,
paras kautta aikojen oli Kankaanpäässä Hapuan taksi, joka oli Polonez. - tietäjä
Dacia kaikki taksit tukevat olemaan Dacioita seuravan viiden vuoden aikana.
- osta Volga!
Vieläköhän saanee Volgaa? Oli tilava ja lämmin auto ainakin ennenvanhaan.Monet kyydit ajettiin. Ja sitten poliisi-Volgalla putkaan.Oli se vanhaa hyvää aikaa.
- kysy mitä maksaa
musta Mercedes on ainoa oikea taksimerkki
- henry
Ford sen pitää olla!
- CabDriver
Vani tietysti, toki kannattais ottaa myös inva-hissi siihen niin olis päivällä mummon ajoa, renki ajelis yöt ja muut ei kivat ajot.
- bkmlt55
Mersuja ostaa vanhat taksikuskit!!! Siksi, kun ne on sen aina ostaneet. siinä ei ole mitään sen kummempaa. He vain ei osaa muilla ajaa. Kanarialla ollaan järkeviä! Siellä on paljon farmarimallisia Tojota Corollia ja Dasia farmaria 1.5 diselkoneella. Ne on tilavia ja luotettavia autoja. Mielestäni taksi pitää ehdottomasti olla tila-auto farmari, että 4-5 hengen matkalaukut mahtuu kyytiin.
- Mersu on Mersu
Totta, Mersua ostetaan siksi kun on aina ostettu. Mutta oletko miettinyt yhtään miksi Mersu-asiakkaaksi palataan kerta toisensa jälkeen? Lähdetään nyt vaikka huolloista. Aloittaja suunnittelee Chevy Vania. Mietipä vaan missä on kannattavuus, kun sitä Vania sitten huollatetaan Metro-Autossa. Oletko ikinä nähnyt Metro-Auton huoltohinnastoa?
Eikä Metro-Autolla ole pk-seudulla 24 h huoltopäivystystä nimenomaan taksiasiakkaille kuten Mersulla. Siinä sitten odottelet huoltoaikaa viikon, että päästään huoltoon lukemaan vikakoodeja ja sitten odottelemaan meren takaa lentorahtina tarvittavia osia.
Auto tuottaa vain silloin kun se on ajossa. Mersun tarjoamilla palveluilla auto oikeasti on ajossa silloin kun sen pitääkin.
- renlund
Ladalla tienaa yhtä paljon kuin mersulla!
- nainen
Mie jos jouvun taksista maksaa 30e nii haluun kyllä bemarin kyytiin.
- 3+5
Kyllä 30 eurolla jo pitääkin päästä bemarin kyytiin. Ja mieluummin jonkun vähän paremman limusiinimallin. On se niin helvetisti rahaa.
Höpö höpö
Pimeää taksiako ajatelit ruveta ajamaan
taksi yritys toiminta vaatii liikenneluvan
jonka myöntää lääninhallitus vain taksi
kuskeina toimiville yms- mersu OM 616
Bemarilla ja klonkswagen konsernin romuilla koskaan perille pääse, jos Saksalainen romu pitää olla, mersu sitten. Vanha taksi saatana:)
- eisakusato
trabantti on hyvä ja tilava taksiin
- auto00
Seat Altea XL. Suhteellisen edullinen, mutta tilava, jos uuden ostat. Sen sijaan, jos käytetyn niin sitten Saksasta leasing-firman 3v vanhan VW Passatin.
no ei ainakaan mese. muutaman kerran ollu enkä enää mee. penkitki aivan perseestä!!!
- BMW kusipää
Onhan ne,aivan paskat! Ei saa minkäälaisa laatua 80k eurollakaan!Sen sijaan,Skodan SuperB on todellinen superihme ja tuplasti parempi vaikka on puolet halvempi... vai onko.. ?;)
- GM Corporation
Jenkki on jees ja vierestä seuranneena paikkakunnallani on taksarilla pitkät perinteet USA autojen käytöstä, myös useamman diesel vanin... Pidä kiinni ns. Amerikkalaisista unelmistasi ja toteuta ihmeessä haaveesi, koska toi kommari propaganda ei tästä maasta ihan heti lopu! Joten unohda noi lyttäykset ja muista että voit tehdä mitä itse haluat. Kateutta toi on käytännössä aina sekä rohkeuden puutetta niiltä, jotka eivät asioista juurikaan tiedä ja ovat muottiin aina laittamassa, sitä paitsi jumala kuulemma vihaa oikeesti pelkureita! Asiaan vanista, etsi sopivasti sisään ajettu, hyvin huollettu, siistikorinen, hyvällä varustetasolla oleva peli ja anna kasin laulaa, sekä pidä autosta huolta ja perehdy sen käyttöön niin kyllä toimii. On oikeesti mahdollista elättää itsensä ja samalla fiilistellä ohessa, mielikuvitusta saa käyttää ja tyyliä voi olla erilaista. Noi kulutus jutut voi taas kerran jättää omaan arvoonsa, vanista hajoaa paljon vähemmän ja halvempia osia kuin muista vastaavista, joten pieni kulutus ero tasottuu ajn kanssa, Öljyn vaihtoväli on kyllä taksiajossa vähän lyhyt, mutta kyllä kuluja kuuluu muutenkin yrittäjällä verotukseen olla... Varaosia ja asiansa osaavia korjaamoja on kyllä olemassa Suomessakin, joten älä lannistu ideasta. Tollasia autoja muuten laitetaan taksista vasta lähemmäs miljoonan ajettuina eteenpäin. Kysy taksiautoilija Kai Peipolta aiheesta lisää, vastaa varmasti totuuden mukaisesti aiheesta lisää. Jos kuitenkin päädyt muihin merkkeihin, niin vain Mercedes tai BMW tulee kysymykseen, muista se...
- mitähän järkeä
GM Corporation kirjoitti:
Jenkki on jees ja vierestä seuranneena paikkakunnallani on taksarilla pitkät perinteet USA autojen käytöstä, myös useamman diesel vanin... Pidä kiinni ns. Amerikkalaisista unelmistasi ja toteuta ihmeessä haaveesi, koska toi kommari propaganda ei tästä maasta ihan heti lopu! Joten unohda noi lyttäykset ja muista että voit tehdä mitä itse haluat. Kateutta toi on käytännössä aina sekä rohkeuden puutetta niiltä, jotka eivät asioista juurikaan tiedä ja ovat muottiin aina laittamassa, sitä paitsi jumala kuulemma vihaa oikeesti pelkureita! Asiaan vanista, etsi sopivasti sisään ajettu, hyvin huollettu, siistikorinen, hyvällä varustetasolla oleva peli ja anna kasin laulaa, sekä pidä autosta huolta ja perehdy sen käyttöön niin kyllä toimii. On oikeesti mahdollista elättää itsensä ja samalla fiilistellä ohessa, mielikuvitusta saa käyttää ja tyyliä voi olla erilaista. Noi kulutus jutut voi taas kerran jättää omaan arvoonsa, vanista hajoaa paljon vähemmän ja halvempia osia kuin muista vastaavista, joten pieni kulutus ero tasottuu ajn kanssa, Öljyn vaihtoväli on kyllä taksiajossa vähän lyhyt, mutta kyllä kuluja kuuluu muutenkin yrittäjällä verotukseen olla... Varaosia ja asiansa osaavia korjaamoja on kyllä olemassa Suomessakin, joten älä lannistu ideasta. Tollasia autoja muuten laitetaan taksista vasta lähemmäs miljoonan ajettuina eteenpäin. Kysy taksiautoilija Kai Peipolta aiheesta lisää, vastaa varmasti totuuden mukaisesti aiheesta lisää. Jos kuitenkin päädyt muihin merkkeihin, niin vain Mercedes tai BMW tulee kysymykseen, muista se...
On tyytyä käytettyyn, kun uusiakin saa?
- Datsia
dacia tila-auto
hintaa vähemmän kuin mesen hinta tippuu vuodessa.
3 vuoden päästä sen voi vaikka antaa naapurille ja ostaa uuden, ja silti jää vielä yhden uuden auton verran voitolle mersuun verrattuna - Taksien sukua
On se tosiaan aika ihmeellinen juttu, että taksissa pitää olla joku kallis auto, vaikka autoverokikkailu ei enään juuri pure näissä taksiautojen kauppoissa.
Aikoinaan yksi kaveri ajoi pienellä diesel Peugeotilla taksia ja hyvin kelpasi asiakkaille, kun monasti vain yhtä asiakasta kyyditään.
Miksi ei siis voisi ajaa taksia Dacialla taikka jollain muulla halpiaisella, joka liikkuu halvoilla pääomakuluilla. jaa jaa... Tähän onkin kertynyt näköjään ihan mielekkäitä vastauksia, ja vähemmän mielekkäitä. Kiitos kuitenkin kaikille tähän asti vastanneille. Kyllä tuo jenkki -diesel ja nimenomaan Van houkuttelisi, mutta ei ole rahaa tällä hetkellä edes käytettyyn. Jos en nyt heti taksilupia ja liikennöintilupia lähde hankkimaan, niin ainakin Chevy Vanilla kruisailu voisi olla gutaa.
Dieselinhän voi muuttaa biodieseliksi itsekin, jos on tarpeeksi taitava, joten varmasti tutustuisin auton konehuoneeseen ja auton huoltoon, jos vain saisin vanini. Luin wired.com -how -to -sivustolta, kuinka saa kätevästi Dieselin biodieseliksi, ja miten polttoainetta voi hakea vaikka tekemällä diilin paikallisen ravintoloitsijan kanssa polttoaineena käytettävän öljyn suhteen.
Jos saisin vanini ja sen vielä biodiesliksi, olisin lähempänä huomisen autoilua.Ja mitä tulee siihen, että lupia olisi vaikea saada, jos päätyisinkin taksia ajamaan, olen sitä mieltä, että kyllä bisnekseen uusi taksikuski aina mahtuu.
- Taksien sukua
jerzunposti kirjoitti:
Ja mitä tulee siihen, että lupia olisi vaikea saada, jos päätyisinkin taksia ajamaan, olen sitä mieltä, että kyllä bisnekseen uusi taksikuski aina mahtuu.
Joo, tuo taksien lupakäytäntö muuttui muutama vuosi sitten ja aika vaikeaa on vaikuttaa luvan saantiin. Mitä taasen tuohon biodieseliin tulee, niin voihan sitä tietty alkaa munkinpaistoöljyillä ajelemaan, jos saa sopivasti kerättyä öljyjä. Kaveri ajeli (lopetti ajamisen tapaturmaisen kuoleman johdosta, ei yhteyttä mitenkään ajamiseen) diesel Citikalla tälläisellä jätepaistoöljyllä halvalla ja ajaisi varmaan vieläkin.
Saksalaiset viljelijät ajelivat Lidlin ruokaöljyllä traktoreillaan. Suomessa tuo öljy lienee hinnoiteltu kalliimmaksi, ettei ajelu sillä ole mielekästä.
- urts
Joku iso auto, ei sen merkin oo nii väliä.
- Mersu320
Mercedes-Benz.
muut muovisia rämpyläkikottimia. - jappasijja
vähän ennen aikaista miettiä autoa, jos ei ole liikennelupaa.
1. Mene taksikursseilla saat ajoluvan
2. Mene kuskiksi isännälle
3. Mene yrityskurssille
4. Hae liikennelupa
5. Osta vaikka Vani jos siltä tuntuu - Huomijoita
Enpä tunne montaakaa taksiyrittäjää mikä ajelisi vaan yksin. Ja pyörittäisi firmaa vailla renkejä. Käytännössä monella on taksi auto lähes jatkuvasti liikenteessä
ja tienestissä sekä renkejä palkkalistoilla.
Tästäkin johtuen yrittäjän konttorihommeleita on kanssa taksiyrittäjällä muitten töitten päälle vaikka ne miten veisi kirjanpitäjälle.
Ja tilataksiksi jonkun pakun sisustaminen/katsastus saattaa maksaa maltaita.
Kun ne maksavat aika paljon (verrattuna alustaan) jo uudetkin Vanit mitkä on modifoitu taksikäyttöön.
Kaikki nykyaikaiset lisävempaimet jotka yleensä taksiautoihin lisävarusteena asennetaan maksavat helposti varmaankin viisinumeroisen summan joten
ei voida puhua tavanomaisesta autosta.
Käsittääkseni taksin ostajat saavat niin autoliikkeistä kuin myös verottajalta usein erikoiskohtelua ja palvelua joita tavikset eivät aina välttämättä saa.
Ja maksavat ammattikäyttöön tulevasta autostaankin vähän eri hinnankin?
Huomionarvoista taitaa olla myös että, ammattiajokortti on kallistunut- kumpa tietäis
Kerro ihmeessä erikoiskohtelusta? Linnan kutsut vai kukkapuska?
- NE KESTÄÄ
NISSAN SUNNY
- CabMan
Niin,kyllä tässä on joutunut ihmettelemään,että miksi yhä edelleen ne mersut ovat enemmistönä taksissa??Ilmeisesti koska omistajian/kuskien mielestä on vain kiva ajella mersulla.Muuta syytä siihen ei voi olla.Mersun laadustahan ei ole kuin muistot jäljellä,joten kallis hankintahinta huomioiden huono hankinta,ja mersun(ja kyllä myös monen muun nykytaksin,kuten bemarin,volvon,ym)hankkiva taksiyrittäjä kyllä autuaasti unohtaa sen tärkeimmän henkilön taksibisneksessä,eli maksavan asiakkaan!Sisätilaa on kohtuullisesti,mutta kun nyt sitten esimerkiksi tuossa niin kovasti kehutussa mersussa oviaukko,ja varsinkin sen alaosa ovat niin ahtaat kuin ovat(jopa farmarimalleissa)niin ei voi kuin ihmetellä ko.merkin siosiota taksitolpilla notkuvien autojen joukossa.Hyviä esimerkkejä takseiksi sopivista autoista tilonjensa puolesta ovat:Skoda Suberb(ylivoimainen ykkönen tiloiltaan,myös monen kuskin suosikki)skoda Octavia(uusimmat mallit)Toyota prius(ensimmäisen polven mallit,joissa pieneltä näyttävät ulkomitat harhauttavat,tilat ovat kuin tuosssa isossa skodassa)Myös monet nykyään suositut tila-autot olisivat sopivia.Ehkäpä olisi syytä Suomessakin valikoida vain yksi merkki taksiin!Toimii monessa paikassa maailmallakin,miksei täällä.
- mb e farkku
On muuten isompi kuin kehumasi superb joka sopisi taksiksi paljon paremmin, jos keulassa olisi neljä rengasta. Taksissa on olennaista merkin imago.
- Joukko liikenne
MB Sprinter tai Vito siinä ne PISTE.
- Hanomag
Juu,juu. Niitä pitää olla kaksi, toinen koko ajan korjaamolla.
- frfrt44
Tämä olisi komee
http://www.youtube.com/watch?v=pzbObH_DnFc- ksöleim vaan
Kallein soipii vain takselle
- Voittoa tavoittelematon
No itselläni on taksissa bensiini kaara
16 L/100KM ja asiakkaat saa makoisat kyydit
. Pää asia et leivässä pysyy ,
Omaksi iloksi muitten harmiksi- Mistä löytyy
Jes nyt joku puhuu asiaa .
Lisää tällaisia yrityksiä , saadaan ahneet kuriin. - HISTORIA KIINNOSTAA
Mistä löytyy kirjoitti:
Jes nyt joku puhuu asiaa .
Lisää tällaisia yrityksiä , saadaan ahneet kuriin.Mitkä taksit Kankaanpäässä 1972 lähinnä keskustassa,entä rengit,kuka muistaa?
- keskimaan pirssi
kia ceed farkku .hyvin toiminut jo kohta 3v. diesel automaatti.ei oo kukaan valittanut ja mahtuu hyvin pyörätuoli,rolla ym. mukaan.ja menee pienellä kulutuksella ja huollot edullisia,mutta en deltassa käytä
- Skodaonparas
Skoda Octavia
- Hcucuxcucu
Suosittelen että menetän Vantaan lentokentälle keräilyalue kysymään mikä taksi kannattais ottaa siellä on pojilla aikaa puhua nytte Terveisin Uber
Sattuipas kummasti, kun olin unohtanut jo koko topicin, kun lainsäädäntökin muuttunut siihen suuntaan juuri, että kuka tahansa ajokortin omaava pystyy ryhtymään taksikuskiksi. Olen unohtanut taksisuharin hommat. Pääsin opiskelemaan, valmistuin, en löytänyt töitä, mutta taas syksyllä aloitan toisen tutkinnon.
- TimppaU
9,5 vuotta vanha Korean Chervolet. Hinta 2 000,- . Rahoitus autoon rahoitusyhtiöltä ja ei muuta kun ajamaan uberia. Liikennelupa jonkun toisen nimiin ja auton haltijaksi joku muu kuin itse.
- ViidenTähdenUber
Juuri näin. Minä toimin samoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174346
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842489Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731627Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella251280Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641187Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42922- 113918
- 171904
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä75894Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72830