Lieksa, tulevaisuuden kaupunki!

Kalle Kepuli

Tämä on totta. Meillä on vain hieman vääristynyt kuva Lieksan mahdollisuuksista. Hyvän lisän antaisi, jos vihdoin viimein saisimme tuon Inari nimisen rajan käyttöön myös turistirintamalla.
Vielä hieman karsastetaan Venäjää ja jopa LIdl´ on joidenkin mielestä se, joka meitä arveluttaa, mutta nyt ovat eri ajat ja kansakin lähes kauttaaltaan uutta, niin Suomessa kuin Saksassa.
Tuossa jo aikaisemmin kirjoitin Lieksan mahdollisuuksia matkailuun. Muutaman vuoden Lieksassa asuneena olen kiinnittänyt huomioni miten myöhään Lieksassa kesä alkaa. Miksi ei ruohon jo alkaessa vihertää, pistetä niin Kaarisillan kuin Karjalantien sillankin liput liehumaan.
Viimevuonna ihmeteltiin sitä, että suo ”suihkulähde” Puustellin vieressä oleva, ei toiminut, luvattiin että tänä vuonna se jälleen toimii, mutta missä on lupaukset. Monet muutkin asiat ovat niin ja näin. Pielisen laivakin kulkee sydän kesän, miksi näin on.?
Onneksi satama sai lisäpointtia Raunin järjestämänä. Pielinen on sen verran iso, että lisätoimintaa tarvittaisiin. Voitaisiin järjestää laivamatkoja Joensuu-Lieksa-Koli-Nurmes akselilla. Ehkä myös samalla tutustumista näihin kaupunkeihin kuin myös Koliin.
Näkyvämmät kyltit ja ohjaukset mm:ssa Ryynäsen museoon, sinne kun ei ihan kaikki edes osaa ajaa, vaikka paikkakuntalainen sinne kyllä osaa.
Myös ulkopuolinen mainonta on jäänyt hieman lapsen asemaan, ikään kuin pelättäisiin, että tänne joku saattaa eksyä. Eräs tässä taannoin kirjoitti, että missä ovat Helsinkiläisissä matkailutoimistoissa Lieksaa esittävät mainoslehtiset, jokohan asiaan on puututtu. Änäkäisellä en ole kolmeen vuoteen piipahtanut, mutta silloin asiat sielläkin olivat todella surkeassa jamassa. Sortuneita korsuja kiinni laitettu kenttä sairaala, jne. Kuulin kyllä että siellä on jotain jo tehty asian hyväksi.
Eräs juttu sentään kohtalaisessa kunnossa ”Rukajärven tien museo ja siellä käydessäni, oli edessämme hyvä opas, joka kertoi Pohjois-Karjalan kohdalta sotiamme.
Lisää tällaista ja mainokset maailmalle. Mitään uhraamalla emme myöskään mitään saavuta.
Lieksa nousuun!

70

495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulitikkutyttö1

      Ei ole rahaa kun se kaikki on mennyt herrat, rouvat hienoilla päätöksillä muualle ja saatu vain lisää velkaa. Moni paikka elää turismista, mutta täällä sitä ei olla koskaan osattu hyödyntää. Päinvastoin kaikki aikaa myöten rapistuu, mutta kyllä kelpaa tepastella ensi kesänä uutta polua pitkin (50 000e) rouvien korkkareissa vaskiviikon aikana puustelliin. Se on sitä säästöä ennen yt-neuvotteluja.

      • Kalle Kepuli

        "Tulitikkutytölle".
        Tässä tilanteessa jos aletaan purkaa vanhaa pois, ei pitkälle pötkitä. Jos tarkoitit "uudella polulla" Pielisen uutta raittia, niin olihan sen aika jo uudistua, siihen kun ei oltu satsattu 50 vuoteen. Aika oli ajanut jo pahasti sen tien ohi.
        Todella näin, että turisami tuo rahaa, mutta ei niin, että toivotaan turismia, sen eteen on tehtävä myös töitä. Suomesta puuttuu, kuin myös lieksasta, innovatiivista ajattelutapaa. Jo se, että kaupunki antoi mahdollisuuden kaupunkilaisille tuottaa ideoita, joista kirjoitettiinkin Lieksan Lehdessä.
        Kun Rauli on kehittänyt Ruunaan matkailua, on ihailtava juttu. Pitäisi vain olla enemmän näitä ihmisiä, jotka eivät seiso tumput suorina ja voivottelevat, että "mikään ei kannata"!


      • KK.
        Kalle Kepuli kirjoitti:

        "Tulitikkutytölle".
        Tässä tilanteessa jos aletaan purkaa vanhaa pois, ei pitkälle pötkitä. Jos tarkoitit "uudella polulla" Pielisen uutta raittia, niin olihan sen aika jo uudistua, siihen kun ei oltu satsattu 50 vuoteen. Aika oli ajanut jo pahasti sen tien ohi.
        Todella näin, että turisami tuo rahaa, mutta ei niin, että toivotaan turismia, sen eteen on tehtävä myös töitä. Suomesta puuttuu, kuin myös lieksasta, innovatiivista ajattelutapaa. Jo se, että kaupunki antoi mahdollisuuden kaupunkilaisille tuottaa ideoita, joista kirjoitettiinkin Lieksan Lehdessä.
        Kun Rauli on kehittänyt Ruunaan matkailua, on ihailtava juttu. Pitäisi vain olla enemmän näitä ihmisiä, jotka eivät seiso tumput suorina ja voivottelevat, että "mikään ei kannata"!

        Siis Rauni? ei "Rauli"?


      • avaramaailma

        liikkeet kiinni 17.00 vaikka turisteja kylässä. siis kaikki. kirjoitit hyvin ,näin minäkin ehdottelin laivaliikenteestä sekä muusta.


    • Ukkotappi

      Aloittajan kirjoitus on mielestäni lapsellinen, yltiöpositiivinen ja epärealistinen suhteessa kirjoituksen mahtipontiseen otsikkoon. Sanalla sanoen silkkaa näpertelyä.

      Tietysti on hyvä että positiivisuutta löytyy ja sitä aina tarvitaan, mutta pelkästään se ei riitä. Tarvitaan realistisia ja toteuttamiskelpoisia ratkaisumalleja. Pelkät kauniit haaveet eivät näe huomista.

      • avaramaailma

        Lieksa on niin pieni kylä ettei sinne maailman pyörää voi rakentaa, paikallinen matkailu on sopivaa.


    • Missä realismi?

      Suoraan perslävestä tuo Kalle Käpylin kirjoitus.
      Tyypillä ei ole helvetinkään käsitystä mistään. Eikä ainakaan matkailusta ja sen realiteeteista.
      Vai lippuja liehumaan ja tienviittoja. Mee ny helv...
      Lässytystä koko kirjoitus.
      Jätä matkailu ja muukin yrittäminen niille jotka sen osaa.
      Sin' et ymmärrä edes noitten alkeita.

      • Kalle Kepuli

        Vastaus "missä realismi"!

        Odotinkin ko. vastausta tähän jatkoksi. Tyylillä että "Jospa olis viulu" Kuten vanha vitsi kertoo ja kun se viulu hankittiin, niin uusi virsi, "jospa osais soittaa"! Tällä mentaliteetilla ei tehdä edes "kus päisii kakaroit"!
        Käsitys "Käpylöillä" kyllä on, mutta onko sitä lieksalaisilla toimeksi antajilla, herääkin sitte kysymys.
        Teollisuutta tänne on vaikea saada, joten siihen puoleen en oikein usko. Toki jotain pienimuotoista saattaa ilmestyä. Jku jo heitti toteamuksen, että Koli pitäisi myydä?? Miksi myydä lypsävää lehmää. Jospa arvon nimim. selittäisi mistä ne osaavat henkilöt löytyy. Suomessahan ei mikään kannata, jos ei yritä. Voi käydä niin, että kuollaan pystyyn!
        Kerroppa minulle sinun realiteettisi asioista, jotka liittyvät Lieksan teollistamiseen kautta matkailun edistämiseen? Uskon kyllä, että niitä ei sinulta löydy!


    • Kuakilan poeka

      Olis kiva jos olsit oikeessa mutta ikävä kyllä et oo. Jos täällä olisi jotain mahkuja nousuun niin kai ne olisi joku jo löytänyt ja alamaäki pyssäytetty aikaa sitten.

      • Kalle Kepuli

        "Kuokilan poekelle"!
        Kerroinpa Raunista, tuosta Ruunaan yrittäjästä, lisää näitä, niin asiat osuvat kohdalleen.
        kysyn sinulta nimimerkki "Kuokilan poeka" sanoppa yksikin esimerkki, joka on matkailun alalla lieksassa tehty, mutta siinä pahasti epäonnistuttu?


      • KK.
        Kalle Kepuli kirjoitti:

        "Kuokilan poekelle"!
        Kerroinpa Raunista, tuosta Ruunaan yrittäjästä, lisää näitä, niin asiat osuvat kohdalleen.
        kysyn sinulta nimimerkki "Kuokilan poeka" sanoppa yksikin esimerkki, joka on matkailun alalla lieksassa tehty, mutta siinä pahasti epäonnistuttu?

        Tuosta Änäkäisen sotatantereesta puheen ollen, niin kiinnostuinta löytyy, mutta paikan tilanne on päästetty pahasti rappeutumaan, jospa se korjattaisiin Alkuperäiseen tilaan niin, käviöitä riittäisi.


      • your dreams
        Kalle Kepuli kirjoitti:

        "Kuokilan poekelle"!
        Kerroinpa Raunista, tuosta Ruunaan yrittäjästä, lisää näitä, niin asiat osuvat kohdalleen.
        kysyn sinulta nimimerkki "Kuokilan poeka" sanoppa yksikin esimerkki, joka on matkailun alalla lieksassa tehty, mutta siinä pahasti epäonnistuttu?

        ei millään pahalla Kepuli, mutta valitettavasti siellä ei kovin moni "rauni" elä. Järkyttävän paljon joutuu hänkin leivässä pysyäkseen töitä tekemään. Bisnesmiehille (ja naisille) on vaikea noita konsepteja myydä. Ei niissä yksinkertaisesti volyymit riitä. Lyhyt on koskenlaskukausi, entä sitten? Hiihtoretkiä ruunaalla? Paljonkohan olisi maksavia asiakkaita?!


      • puhutaanko rahasta
        KK. kirjoitti:

        Tuosta Änäkäisen sotatantereesta puheen ollen, niin kiinnostuinta löytyy, mutta paikan tilanne on päästetty pahasti rappeutumaan, jospa se korjattaisiin Alkuperäiseen tilaan niin, käviöitä riittäisi.

        Paljonko olet budjetoinut tuloja?


      • Kuakilan poeka
        Kalle Kepuli kirjoitti:

        "Kuokilan poekelle"!
        Kerroinpa Raunista, tuosta Ruunaan yrittäjästä, lisää näitä, niin asiat osuvat kohdalleen.
        kysyn sinulta nimimerkki "Kuokilan poeka" sanoppa yksikin esimerkki, joka on matkailun alalla lieksassa tehty, mutta siinä pahasti epäonnistuttu?

        Matkailurojektit eivät meitä yksin elätä eivätkä saa KOKO Lieksaa nousuun, pitäisi olla Pielisen tälläkin puolella joku Kolia vastaava mutta kun ei ole. On vain surkeita kankaita ja risukoita. Niitähän Suomessa riittää.
        Tarvittais teollisuutta yms.


    • Entäs siellä

      Jongunjoella..?

      • KK.

        Vahinko vain, en vielä ole siellä käynyt, joten ei tietoa.


      • realismiapukkaa
        KK. kirjoitti:

        Vahinko vain, en vielä ole siellä käynyt, joten ei tietoa.

        Moni on jongunpirttiä yrittänyt pyörittää, ei vaan toimi.. Pikkukili on hyvä esimerkki ahkerasta yrittämisestä, valitettavasti ei taida kovin montaa elättää.. Ei siellä yksinkertaisesti voi mikään menestyä ja kasvaa kun kunnanjohto on vihamielinen yrittäjiä ja lapsiperheitä kohtaan. Kaupungin menestys vaatii enemmän kuin pari ahkeraa yrittäjää..


    • Ukkotappi

      Lieksaa ei pelasta enää mikään, ellei valtio ota sitä tavalla tai toisella suojelukseensa. Nuo matkailuhöpötyksen voi jättää omaan arvoonsa. Ihan sama vaikka joku nuolisi polut ja paikat kiiltäviksi siellä Änäkäisellä, niin kävijöiden määrää se ei lisäisi yhtään. Joku yksittäinen matkailuyrittäjä saattaa saada itsensä jollakin tavalla elätettyä, mutta Lieksa on matkalla kurjuutta kohti. Tämä on fakta eikä joutavan päiväisellä lässytyksellä muuksi muutu. Joskus 20-30 vuoden kuluttua maailma saattaa olla toisen näköinen ja tapahtua jonkinlainen ihmeellinen yleismaailmallinen rakennemuutos, jolloin ihmiset joutuvat palamaan takaisin maaseudulle mörskiinsä ja maakuoppiinsa, muttei sekään kovin nopeasti loistoksi muutu.

      Varmaankin olisi viisainta häipyä täältä mahdollisimman pian, jos haluaa elää sellaisessa paikassa jota ei leimaa täydellinen kurjuus ja palveluiden lopullinen alasajo. Itse ole junan tuoma ja siksi hyvissä asemissa kaikin puolin. Kunhan eläke vajaan neljän vuoden kuluttua vapauttaa, niin poistun välittömästi ja lopullisesti sinne mistä aikoinaan tulinkin kotipaikalleni, jossa kaikki lomat ja osittaiin viikonloputkin tulee vietettyä muutenkin.

      • Kova kommentti

        Kova kommentti Ukkotapilla, mutta sisälsi valitettavasti paljon tosiasiaa.
        Nuo lapselliset kuvitelmat matkailun voimasta voi unohtaa.
        Ilman Kolia Lieksa olisi yhtä tyhjän kanssa eli yksi sadoista kunnista Suomessa. Yksi niistä niin tuiki tavallisista.
        Lieksan matkailun ongelmana on vielä nämä pohjolan vetovoimaiset kohteet, joten se siitä.
        Lieksan kannalta Koli on pahalla puolella Pielistä, mutta Kolin kannalta se on vain etu.
        Myös teollisuus, lukuunottamatta puun hyödyntämistä voidaan pääosin unohtaa.

        Kekkulille vastaus tähän:
        "Kerroppa minulle sinun realiteettisi asioista, jotka liittyvät Lieksan teollistamiseen kautta matkailun edistämiseen? Uskon kyllä, että niitä ei sinulta löydy!"

        Tässä sitä jolla minä perustelen näkemykseni:
        Vuodesta -80 alkaen, kolme perustettua yritystä, joista ensimmäisen jouduin lopettamaan kokemattomuuttani. Olin tuolloin vielä hyvin nuori ja liian hyväuskoinen (suorastaan lapsellinen, kuten sinä nyt).
        Loput kaksi kehitin elinvoimaisiksi ja myin.
        Ne ovat edelleen elossa ja toisessa niistä olen edelleen vähemmistöosakkaana.
        Olen lisäksi ollut kehittäjänä ja vähemmistöosakkaana kahdessa muussa yrityksessä, jotka on myyty.
        Käyn paraikaa neuvotteluja yhdestä osakkuudesta.

        Yrityksistä vain yksi toimi aikoinaan Lieksassa. Sekin muutti kirjansa ja kalustonsa Joensuun seudulle ja muutenkin kaiken toimintansa suuremmille markkinoille jo ajat sitten
        Olen halukas osakkuutteen kunhan yrityksen toiminta ja markkina on muualla kuin Lieksassa tai muilla kuihtuvan potentiaalin alueilla.
        Olen siis ollut ja olen edelleenkin mukana aika monessa firmassa.
        En ymmärrä kirjanpidosta paskaakaan, mutta bisneksen haistan kyllä.
        Lieksassa sitä ei juurikaan ole.
        Lieksassa on liikaa ongelmia yrityksen ratkottavaksi.
        Muualla asiat onnistuu paremmin.
        Kun puhun Kolista niin en puhu Lieksasta. Minä uskon Koliin, mutta en Lieksaan.

        Kuis sulla? Montako vuotta olet ollut yritysmaailmassa?


      • Kalle Kepuli
        Kova kommentti kirjoitti:

        Kova kommentti Ukkotapilla, mutta sisälsi valitettavasti paljon tosiasiaa.
        Nuo lapselliset kuvitelmat matkailun voimasta voi unohtaa.
        Ilman Kolia Lieksa olisi yhtä tyhjän kanssa eli yksi sadoista kunnista Suomessa. Yksi niistä niin tuiki tavallisista.
        Lieksan matkailun ongelmana on vielä nämä pohjolan vetovoimaiset kohteet, joten se siitä.
        Lieksan kannalta Koli on pahalla puolella Pielistä, mutta Kolin kannalta se on vain etu.
        Myös teollisuus, lukuunottamatta puun hyödyntämistä voidaan pääosin unohtaa.

        Kekkulille vastaus tähän:
        "Kerroppa minulle sinun realiteettisi asioista, jotka liittyvät Lieksan teollistamiseen kautta matkailun edistämiseen? Uskon kyllä, että niitä ei sinulta löydy!"

        Tässä sitä jolla minä perustelen näkemykseni:
        Vuodesta -80 alkaen, kolme perustettua yritystä, joista ensimmäisen jouduin lopettamaan kokemattomuuttani. Olin tuolloin vielä hyvin nuori ja liian hyväuskoinen (suorastaan lapsellinen, kuten sinä nyt).
        Loput kaksi kehitin elinvoimaisiksi ja myin.
        Ne ovat edelleen elossa ja toisessa niistä olen edelleen vähemmistöosakkaana.
        Olen lisäksi ollut kehittäjänä ja vähemmistöosakkaana kahdessa muussa yrityksessä, jotka on myyty.
        Käyn paraikaa neuvotteluja yhdestä osakkuudesta.

        Yrityksistä vain yksi toimi aikoinaan Lieksassa. Sekin muutti kirjansa ja kalustonsa Joensuun seudulle ja muutenkin kaiken toimintansa suuremmille markkinoille jo ajat sitten
        Olen halukas osakkuutteen kunhan yrityksen toiminta ja markkina on muualla kuin Lieksassa tai muilla kuihtuvan potentiaalin alueilla.
        Olen siis ollut ja olen edelleenkin mukana aika monessa firmassa.
        En ymmärrä kirjanpidosta paskaakaan, mutta bisneksen haistan kyllä.
        Lieksassa sitä ei juurikaan ole.
        Lieksassa on liikaa ongelmia yrityksen ratkottavaksi.
        Muualla asiat onnistuu paremmin.
        Kun puhun Kolista niin en puhu Lieksasta. Minä uskon Koliin, mutta en Lieksaan.

        Kuis sulla? Montako vuotta olet ollut yritysmaailmassa?

        Vastaus nimimerkille ”kova kommentti”
        Matkailu on sellainen ala, että sille on tunnusomaista olosuhteet joita luoja on sille luonut.
        Emme voi rakentaa esim. Ruunaan koskia millekään muulle paikkakunnalle, Samoin kuuluisa taiteilija Eeva Ryynänen on omalla panoksellaan antanut Lieksalle sen erikoispiirteen.
        Sotahistoriallisesti Änäkäinen on hyvä turisti kohde. Mennyt sota on vieläkin kuin juuri eilen sattunut. Meillä on suuri järvi ihan kaupungin kyljessä, miksi sitä ei paremmin hyödynnetä.
        Koli on aivan oma lukunsa.
        Pielisen museo on hyvä vetovoimainen kohde.
        Kun katsot paikkakuntia, niin monessako niistä on tämän tyyppisten kohteiden kanssa samalla viivalla?
        Täällä, kuten olen kirjoitellut, on Venäjän maa hyvin lähellä. Sitä pitää hyödyntää niin, että saamme sieltä ostovoimaista kansaa tänne ostoksille ja muutenkin oleskelemaan. Pitää vain unohtaa tuo iänikuinen ”ryssäviha” se ei kanna hedelmää. Lieksa uinuu syksyt ja kevät, niitä pitää jollain laila hyödyntää. Kesä on lyhyt, mutta sitäkään ei täysipainoisesti käytetä hyväksi. Vai väitätkö toisin?!
        En tiedä minkälaisia yrityksiä sinulla on ollut, joten siihen on vaikea vastata. Kuitenkin yritystä perustettaessa pitää ostajakunta katsastella, että onko yrityksellä mahdollisuutta menestyä, ei yritystä koskaan voi perustaa ajatuksella, että kyllä se menestyy. Kos eletään paikkakunnalla, missä yritys kuin yritys menestyy jos ei ole liian suurta kilpailija kuntaa. Yksi hyvä esimerkki on Vantaalainen sähköalan yritys, jossa toimin varastopäällikkönä ja tehtäväni oli tehdä yritykseen nykyaikainen logistiikka, joka sillä hetkellä pyöri vanhakantaisesti. Esim. tavaramenekki oli sen koon yritykselle aivan liian suurta.
        Valitettavaa oli se, että toimitusjohtaja ja hänen vanha äitinsä omistivat yrityksestä yli 50%.
        Johtaja itse oli liian vanhanaikainen tehtäväänsä ja tuotti vaikeuksia sisällyttää hänelle nykyaikaisen logistiikka systeemin vaatimuksia. Rakensin hänelle systeemin, jossa tavaramenekki olisi lähes nollatoleranssissa. Yrityksessä oleva näyttelytila oli tavaroineen surkea. Iänikuiset komponentit ja laitteet olivat luokkaa ”isoäiti”! Tästä minun piti tehdä nykyaikainen toimiva yritys.
        Totesin tehtävän mahdottomuuden tein työni suht koht valmiiksi ja sanoin yrityksen johtajalle hyvästi. Jos yrityksessä johdossa ei löydy tietoutta eikä innovaatiota, niin vaikeata on sitä tyhjästä lähteä tekemään.
        Olen ollut monessa yrityksessä ja suunnittelussa mukana. Nämä yritykset ovat olleet sellaisia, että siellä on ymmärretty nykypäivän vaatimukset ja toimittu oikealla tavalla. Vuonna -85 hain työpaikkaa tehtaasta jossa ei ollut minkäänlaista varastointia eli oli lähdettävä aivan tyhjästä. Tehtävään valitulta vaadittiin teknistä koulutusta ja kokemusta vastaavasta työstä. Siellä suunnittelin ja toteutin varastoinnin kohta kohdalta.. Tein tietokone ohjelman osto ja varasto toiminnoista koodasin tuotteet Tietokone ohjelmaan tuli myös lisäksi kohta missä ostettu tavara kirjautui ja sen avulla ostopäällikkö pystyi saamaan tiedot ostetun tavaran myyjästä, tavaran hinta, paljonko ko. myyjältä tavaraa oli ostettu ja millä markkamäärällä, eli kaikki mahdollinen. Yhtiössä oli kolme päällikköä, eli Tuotanto-, osto- ja kuljetuspäällikkö. Yritin saada myös kuljetusfirman n. 20 rekkaa tietokonekantaan, jolloin pystyttäisiin samaan tietoa kunkin rekan kulutus ja huollon sekä varaosien kohdalta tieto, milloin rekka kannattaisi vaihtaa toiseen. Oma päällikköni oli myötämielinen, mutta; Kuljetuspäälliköllä oli oma lehmä ojassa, eli hänellä oli 50-60 luvun autoja joita kunnosti ”Firman piikkiin”!


      • KalleKalle Kepuli
        Kalle Kepuli kirjoitti:

        Vastaus nimimerkille ”kova kommentti”
        Matkailu on sellainen ala, että sille on tunnusomaista olosuhteet joita luoja on sille luonut.
        Emme voi rakentaa esim. Ruunaan koskia millekään muulle paikkakunnalle, Samoin kuuluisa taiteilija Eeva Ryynänen on omalla panoksellaan antanut Lieksalle sen erikoispiirteen.
        Sotahistoriallisesti Änäkäinen on hyvä turisti kohde. Mennyt sota on vieläkin kuin juuri eilen sattunut. Meillä on suuri järvi ihan kaupungin kyljessä, miksi sitä ei paremmin hyödynnetä.
        Koli on aivan oma lukunsa.
        Pielisen museo on hyvä vetovoimainen kohde.
        Kun katsot paikkakuntia, niin monessako niistä on tämän tyyppisten kohteiden kanssa samalla viivalla?
        Täällä, kuten olen kirjoitellut, on Venäjän maa hyvin lähellä. Sitä pitää hyödyntää niin, että saamme sieltä ostovoimaista kansaa tänne ostoksille ja muutenkin oleskelemaan. Pitää vain unohtaa tuo iänikuinen ”ryssäviha” se ei kanna hedelmää. Lieksa uinuu syksyt ja kevät, niitä pitää jollain laila hyödyntää. Kesä on lyhyt, mutta sitäkään ei täysipainoisesti käytetä hyväksi. Vai väitätkö toisin?!
        En tiedä minkälaisia yrityksiä sinulla on ollut, joten siihen on vaikea vastata. Kuitenkin yritystä perustettaessa pitää ostajakunta katsastella, että onko yrityksellä mahdollisuutta menestyä, ei yritystä koskaan voi perustaa ajatuksella, että kyllä se menestyy. Kos eletään paikkakunnalla, missä yritys kuin yritys menestyy jos ei ole liian suurta kilpailija kuntaa. Yksi hyvä esimerkki on Vantaalainen sähköalan yritys, jossa toimin varastopäällikkönä ja tehtäväni oli tehdä yritykseen nykyaikainen logistiikka, joka sillä hetkellä pyöri vanhakantaisesti. Esim. tavaramenekki oli sen koon yritykselle aivan liian suurta.
        Valitettavaa oli se, että toimitusjohtaja ja hänen vanha äitinsä omistivat yrityksestä yli 50%.
        Johtaja itse oli liian vanhanaikainen tehtäväänsä ja tuotti vaikeuksia sisällyttää hänelle nykyaikaisen logistiikka systeemin vaatimuksia. Rakensin hänelle systeemin, jossa tavaramenekki olisi lähes nollatoleranssissa. Yrityksessä oleva näyttelytila oli tavaroineen surkea. Iänikuiset komponentit ja laitteet olivat luokkaa ”isoäiti”! Tästä minun piti tehdä nykyaikainen toimiva yritys.
        Totesin tehtävän mahdottomuuden tein työni suht koht valmiiksi ja sanoin yrityksen johtajalle hyvästi. Jos yrityksessä johdossa ei löydy tietoutta eikä innovaatiota, niin vaikeata on sitä tyhjästä lähteä tekemään.
        Olen ollut monessa yrityksessä ja suunnittelussa mukana. Nämä yritykset ovat olleet sellaisia, että siellä on ymmärretty nykypäivän vaatimukset ja toimittu oikealla tavalla. Vuonna -85 hain työpaikkaa tehtaasta jossa ei ollut minkäänlaista varastointia eli oli lähdettävä aivan tyhjästä. Tehtävään valitulta vaadittiin teknistä koulutusta ja kokemusta vastaavasta työstä. Siellä suunnittelin ja toteutin varastoinnin kohta kohdalta.. Tein tietokone ohjelman osto ja varasto toiminnoista koodasin tuotteet Tietokone ohjelmaan tuli myös lisäksi kohta missä ostettu tavara kirjautui ja sen avulla ostopäällikkö pystyi saamaan tiedot ostetun tavaran myyjästä, tavaran hinta, paljonko ko. myyjältä tavaraa oli ostettu ja millä markkamäärällä, eli kaikki mahdollinen. Yhtiössä oli kolme päällikköä, eli Tuotanto-, osto- ja kuljetuspäällikkö. Yritin saada myös kuljetusfirman n. 20 rekkaa tietokonekantaan, jolloin pystyttäisiin samaan tietoa kunkin rekan kulutus ja huollon sekä varaosien kohdalta tieto, milloin rekka kannattaisi vaihtaa toiseen. Oma päällikköni oli myötämielinen, mutta; Kuljetuspäälliköllä oli oma lehmä ojassa, eli hänellä oli 50-60 luvun autoja joita kunnosti ”Firman piikkiin”!

        JATKOA EDELLISEEN

        Kun yhtiössä oli minä varsinaisen kotimaisen tavaran ostajana, kolme päällikköä ja yksi työnjohtaja, jolta sittemmin otettiin osto-oikeus pois. Suunnittelin ostolomakkeen ja tavanomaisesti tein myös sopimuksen, että jokainen osto-oikeutettu hakee toimistosta toimistovirkailijalta 50kpl:een nipullisen verran lomakkeita, jotka oli juoksevasti numeroitu. Jokaisesta ostoksesta piti olla kuitti, joka vietiin sitten kirjanpitoon. Jokainen numeroitu kuitti piti myös löytyä. Näin sain ”omankäden oikeuden” toimiaan yhtiön hyväksi. Tein lukuisia vuosisopimuksia mm:ssa Hankkijan kanssa Sähkötarvikkeiden kohdalla. Kirkkonummen Sähköasennus yhtiöltä oli tilattu ennen sitä sähköalantarvikkeita ja sieltä oli myös asentaja vakitöissä yrityksessä. Keskusteltiin tämän yhtiön kanssa siitä, että jospa kilpailuttaisimme sähköalan tarvikkeet, mutta hän oli sitä vastaan ja jopa uhkasi ottaa miehensä pois. Päällikköni vastasi että ”Portin takana on tulossa iso lauma”! Hyödyimme tästä vuositasolla ison summan.
        Tällainen oman käden oikeus kun oli siihen aikaan aika normaalia ja se tiesi yhtiölle tappiota. Näitä yrityksiä, mihin suunnittelin lähinnä varastologistiikkaa, oli monia. Tulisi liian pitkä juttu kertoa niistä kaikista.
        Kun perustaa yritystä, niin on monia asioita mitä pitää huomioida ja sen varmaankin tiedät. Ei kannata lähteä yrittämään jos ei ole minkäänlaista hajua yrityksen kannattavuudesta omalla paikkakunnalla. Ei niitä ostajia tyhjästä tule. Sikäli täällä Lieksassa on hyvä tilanne, että täällä on tuo teollisuusalue, ja halvat vuokrat, en kyllä tiedä tarkkaa euromäärää, mutta uskoisin, että näin on.
        Sinulla on monta rautaa tulessa. Koeta keskittyy hieman yksittäiseen tuotantoon elleivät ne ole sidoksissa toinen toisiinsa.


    • Kalle Kepuli

      Ei millään pahalla, mutta miksi tämä(kin) palsta huokuu juuri tuota toivottomuutta. Itketään jos ei ilman mitään ponnisteluja saada tästä kaupunkista kannattavaa.
      Jos pätevä vetäjä saadaan kylään, niin johan on ihme, etteikö se kannattaisi.
      Ymmärrettävää on, että rahaa se vaatii, mutta oikeilla päätöksillä se raha saadaan takaisin.
      Emme voi olla niin avuttomia, että emme mitään saa aikaiseksi.
      Puhut "lässytyksestä"Mielestäni juuri tämän kaiken vastustajat lässyttävät.Miksi luulet, että muualla saadaan tuloksia? Myös tuosta Pielisen tiestä on monet itkut itketty. Tie on joitakin kohtia lukuunottamatta erikoisen hieno. Siinäkin kohtaa vieraat kehuvat, omat haukkuvat.
      Ihmettelen suuresti sitä, missä ovat Lieksan kaupungin positiiviset ihmiset, ovatko ne poissa tältä palstalta, koska näkevät tämän kaiken aivan toisella tapaa, kuin jotkut muut?
      Onhan tavallaan muuttoa kaupungeista maalle, mutta ei mikään ihme, kun tietää mitä etelän kaupunkeissa elämä maksaa, se maksaa maltaita.

      • so sad

        Aika surullista kun joku yrittää jotain positiivista ajaa ja ajatella niin heti ammutaan alas.Ja huvtittava tämä talousneron kommentointi,luulenpa että nämä firmat on joitakin hallittuja konkurssi kyhäelmiä.


      • Positiivisuus kyllä
        so sad kirjoitti:

        Aika surullista kun joku yrittää jotain positiivista ajaa ja ajatella niin heti ammutaan alas.Ja huvtittava tämä talousneron kommentointi,luulenpa että nämä firmat on joitakin hallittuja konkurssi kyhäelmiä.

        Lapsellisuus ei.
        Hölmö on lopultakin vain hölmö vaikka miten sen selittäisi.
        Olen seurannut Lieksan ja lieksalaisten touhuja vuodesta -81 ja minulla on siitä hyvin vankka käsitys.
        Ei ikinä enää!


    • Kuinkas kävi

      Äänestäkääpä vaan sosiaalidemokraatteja, vasemmistoa ja vihreitä seuraavissakin vaaleissa. Näin siinä käy kun kunta on vasemmistovetoinen tarpeeksi pitkän aikaa.

      Nurmes on keskustajohtoinen ja työttömyys huomattavasti pienempi kuin Lieksassa ja muutenkin yrittäjä ystävällisempi kunta.

      Lieksa sosialistit luuli vielä tienaavansa somaleilla!

    • Kalle Kepuli

      "Kerroppa minulle sinun realiteettisi asioista, jotka liittyvät Lieksan teollistamiseen kautta matkailun edistämiseen? Uskon kyllä, että niitä ei sinulta löydy!"

      Olen tietoinen siitä, että tehtävä ei ole helppo. Kuitenkin kun raamit on olemassa, mihin rakentaa.
      Matkailun alalla on tehtävä helpompi, mutta siihen tarvitaan joukko joka osaa ja uskaltaa, sekä myös kaupungin on omalta osaltaan tultava mukaan tähän.
      Yritysten osalta on se kaikkein vaikein saada sopiva yritys toimivaksi. Joptek on siitä hyvä esimerkki. Ei pelkällä nappikaupalla pärjää, jos ei niitä nappeja saa myytyä tarpeeksi.
      Kuitenkin kun on tuo ensinmainittu matkailu, joka pidemmän päälle tuo tulosta ja sen myötä myös muun muuassa majoitus tarvetta, niin näin sen pitää palvella Lieksaa ja sen asukaskuntaa.
      Jostainhan on eteenpäin lähdettävä, ei se ole helppoa mutta yrittämättä jättäminen on se vihonviimeinen asia.
      Hyvin kuvaavaa on, kun minulle tuli vieraita Vaasasta ja Espoosta. kumpikin taho yritti hyvissä ajoin tilata majoitusta Lieksasta, ehdotin paikallista leirintä aluetta, kun tarve oli viiden hengen mökistä. Minulle tuli tieto Espoosta että kohteesta ei ole mitään mökkien koko eikä hintaluokkaa. He menivät sitten Viekiin, josta löytyi iso 90 neliön hirsimökki.
      Tarkistin itsekin tuon tiedon Dimitran mökeistä ja kappas, niin oli asia, että 45 mökkiä ja siihen tieto supistui. Tämä on näkynyt lieksassa ennenkin, ei olla valmiita kun kesälomakausi alkaa. Lieksa herää elämään kun kesäkuu on puolivälissä. Ei se näin toimi!

      • So tired for this

        Jo viime kesänä osoitimme sinulle monen kirjoittajan voimin, että tietoa Timitran ja muiden majoituskohteiden hinnoista ja tarjonnasta oli saatavilla. Väitit silloin myös, ettei lomamökkejä ollut vuokrattaviksi ja linkitin vielä suoran linkin, josta löytyi kohteita ihan Lieksan tuntumasta. Jostakin syystä vaan et vaivaidu lukemaan mitä sinulle kirjoitetaan. Nyt aloitat uudelleen tuon saman valitusvirren. Keksi edes joku uusi. Mutta älä aloita EU-ulinaa. Pleace!! Sitä jatkoit tauotta viimeksi 1,5 vuotta.


      • No mutta Kalle

        Oleppa hyvä ja tee edeltä.
        Näyttää siltä, että sinä tiedät ja osaat joten ryhdy toimeen tai pidä turpasi..., anteeksi näppisi pois näppikseltä.
        Näitä "pilkkikaupan" perustamisohjeita tulee aina välillä.
        Kumma kun niistä neuvojista ei yksikään ole valmis tekemään itse mitään.
        Sinä kuulut siihen samaan joukkoon.
        Neuvoja kyllä tulee kuin paskaa lampaalta.
        Olet ääliö!
        Minä lopetan keskustelun tähän, koska kaltaistesi kanssa ei kannata haastella.


      • Kalle Kepuli
        So tired for this kirjoitti:

        Jo viime kesänä osoitimme sinulle monen kirjoittajan voimin, että tietoa Timitran ja muiden majoituskohteiden hinnoista ja tarjonnasta oli saatavilla. Väitit silloin myös, ettei lomamökkejä ollut vuokrattaviksi ja linkitin vielä suoran linkin, josta löytyi kohteita ihan Lieksan tuntumasta. Jostakin syystä vaan et vaivaidu lukemaan mitä sinulle kirjoitetaan. Nyt aloitat uudelleen tuon saman valitusvirren. Keksi edes joku uusi. Mutta älä aloita EU-ulinaa. Pleace!! Sitä jatkoit tauotta viimeksi 1,5 vuotta.

        "So tired for this"
        Viime kevät talven lumien poistuttua, Katsoin netistä näitä Dimitran majoituskohtia ja kyllä ikäväkseni havaitsin että siellä ei oltu eriteltynä mökkien kokoja eikä hintoja. Etelässä kun valmistaudutaan kesälomiin hieman aikaisemmin kuin täällä kuvitellaan.


      • Kalle Kepuli
        No mutta Kalle kirjoitti:

        Oleppa hyvä ja tee edeltä.
        Näyttää siltä, että sinä tiedät ja osaat joten ryhdy toimeen tai pidä turpasi..., anteeksi näppisi pois näppikseltä.
        Näitä "pilkkikaupan" perustamisohjeita tulee aina välillä.
        Kumma kun niistä neuvojista ei yksikään ole valmis tekemään itse mitään.
        Sinä kuulut siihen samaan joukkoon.
        Neuvoja kyllä tulee kuin paskaa lampaalta.
        Olet ääliö!
        Minä lopetan keskustelun tähän, koska kaltaistesi kanssa ei kannata haastella.

        Nimimerkille: "No mutta Kalle"!
        Olen eläkkeellä ja olen aikani tehnyt näitä yrittämiseen liittyviä asioita. Minua lähinnä kiinnostaa se, miten täällä on asiat yrittämisen kantilta katsottuna ja heikolta näyttää.
        On ikävää kun lähdetään solvaamisen tielle, kyllä minä neuvoa osaan mutta pitää tietää yrityksen toiminta tavat ja yrityksen tuotteet.
        Olen onnellisesti tehnyt työni maailmalla ja saanut siitä kiitosta. Myös pidemmälle mentäessä myös yrityksen henkilöstö ja sen mahdollisuudet pitää huomioida. Hyvä työntekijä on lahja yritykselle.

        Ethän suutu, hyvä mies ja ken oletkaan? Oletko se joka kyseli ja kellä oli olemassa niitä yrityksiä. Asenteesi viittaa lyhytjännitteisyyteen ja vihamielisyyteen. Yritys maailmassa pärjää jos on pitkäjänniteisyyttä. On toki selvää jos tuote ei mene kaupaksi, niin sitä pitää tutkia, miksi näin on. Kun yritetään tehdä autotehdasta pienelle paikkakunnalle, niin jokainenhan tietää, että se on vain unelma, jos kuvittele sen toimivan.


    • salesmanager

      Kustaa Pöljä on sitten ruvennut luennoimaan uudella nikellä, Kalle Kepuli. Taitaa mennä aikasi hukkaan kun kerrot muille mitä pitäisi tehdä. Näytä esimerkkiä!!

    • Ukkotappi

      Lieksaa ei nosteta matkailuyrittämisellä uuteen loistoonsa. Tänne tulee kesäisin itse kullekin käymään vieraita, mutta he eivät vedä Lieksaa siitä suosta johon se on itsensä ajanut. Kaikilla paikkakunnilla Suomessa on kesäisin kävijöitä, eikä Lieksa ole siinä mikään poikkeus. Lieksan voisi nostaa vain teollinen yritystoiminta, ei mikään muu. Ellei paikkakunnalle ilmaannu väestöä työllistäviä yrittäjiä teollisuuteen, niin huonosti käy. Tai oikeastaan on jo käymässä ja vauhti vain kiihtyy.

      Lieksan tulevaisuuden kannalta tämä matkailuvouhotus on ajanhukkaa, eikä siihen kukaan järjellä asioita ajatteleva edes sorru. Kuten sanottu, niin jokunen yrittäjä siitä voi leipänsä saada. Kolilla voi olla jotain mahdollisuuksia matkailun kanssa, mutta ei Lieksan vetämänä ja harvapa sieltä Pielisen tälle puolelle haluaa tulla, elleivät sitten lautalla järven yli, autolla äkkiä keskustan läpi ja suunta joko Nurmekseen tai Joensuuhun.

      • Kalle Kepuli

        Ihan yllättäen kysynkin, miten tänne on yritetty saada väkeä? Jos oikein muistan, niin Ruunaakin on jatkuvalla syötöllä lisännyt kävijämääräänsä.

        Ei mitään saa jos ei yritä, eikö niin ja vain se kuvitelma, että mikään ei kannata, niin silloin se ei kannata, kun siitä on jo vahva ennakkoluulo.


      • Kalle Kepuli

        "Ukkotapille"! Sanoisin, että tämän hetken tilanteessa on syytä harkita mitä perustaa. Onhan tietysti teollisuus hyvä, jos se pystyy toimimaan täällä. Jos on mahdollisuuksia, niin tuote pitää saada markkinoille myös hieman etäämmälle, Lieksan väkimäärä ei pysty ostovoimallaan mahdottomuuksiin.
        Matkailu on siitä hyvä, että täällä on siihen resursseja. Pitää vaan laajentaa se koskemaan myös muita vuoden aikoja kuin vain keskikesää.
        Mainostaminen on se, joka tuo turisteja asiakkaiksi. Luin Lieksan Lehdestä miten joku kertoi Sataman ja kaupungin olevan erillään. eli ai olla osattu hyödyntää sitä. Ulkopuolisen silmin Lieksa näyttää aivan toiselta, kuin täällä elänyt sen kokee. Täällä olevat kokevat Helsingin olevan se kaikki kaikessa. Valitettavasti se on vain kaupunki kaupungissa.
        Etelässä syntyneenä ja siellä työni tehneenä tiedän mistä puhun. Lieksa ON kaunis kaupunki ja täynnä mahdollisuuksia jos vain löytyy osaavia käsiä. Täällä on hyvä elää.


      • Kuntalainen 1
        Kalle Kepuli kirjoitti:

        "Ukkotapille"! Sanoisin, että tämän hetken tilanteessa on syytä harkita mitä perustaa. Onhan tietysti teollisuus hyvä, jos se pystyy toimimaan täällä. Jos on mahdollisuuksia, niin tuote pitää saada markkinoille myös hieman etäämmälle, Lieksan väkimäärä ei pysty ostovoimallaan mahdottomuuksiin.
        Matkailu on siitä hyvä, että täällä on siihen resursseja. Pitää vaan laajentaa se koskemaan myös muita vuoden aikoja kuin vain keskikesää.
        Mainostaminen on se, joka tuo turisteja asiakkaiksi. Luin Lieksan Lehdestä miten joku kertoi Sataman ja kaupungin olevan erillään. eli ai olla osattu hyödyntää sitä. Ulkopuolisen silmin Lieksa näyttää aivan toiselta, kuin täällä elänyt sen kokee. Täällä olevat kokevat Helsingin olevan se kaikki kaikessa. Valitettavasti se on vain kaupunki kaupungissa.
        Etelässä syntyneenä ja siellä työni tehneenä tiedän mistä puhun. Lieksa ON kaunis kaupunki ja täynnä mahdollisuuksia jos vain löytyy osaavia käsiä. Täällä on hyvä elää.

        Hyvä Kalle Kepuli kirjoituksistasi. Meillä on täällä lieksassa näitä ruikuttajia aivan liikaa. Mikään ei mene hyvin, mutta eivät nämä ruikuttajat tee muuta kun kirjoittelevat näillä palstoilla ja muun ajan seisovat tumput suorina tekemättä mitään.
        Ei Lieksa maailamankartalta mihinkään häviä. Tarvitaan positivistä ajattelutapaa.
        Ei nämä Kalle Kepulin kirjoitukset ole ylirealistisia. Kaikki vaan ideoimaan. Jos sulla on sata ideaa, kymmenen on ehkä toteutamiskelpoista ja yksi toteutuu. Näin meidän pitäisi ajatella eikä aina narista ja tyrmätä kaikkea.
        Vielä satamasta. Siinä olisi mahdollisuuksen paikka vaikkapa lieksan "olohuoneeksi".
        Aikoinaan koulutoimenjohtaja (nimeä en muista) esitti, että sinne rakennetaisiin pieni kongressikeskus, siihen aikaan hyvä ajatus.
        Tanssipaviljonki ravintola satamaan ja laivaliikenne käyntiin ympäri Pielistä.
        Otetaanpa kaikki asenetta kehittääksemme Lieksaa.


    • Kepulille

      No eihän tuo kovin hyvältä vaikuta kun lueskelee Lieksa-24 juttuja. Ennemminkin suuri osa kirjoituksista käsittelee Lieksan hallittua terminaalihoitoa ennen elintoimintojen lakkaammista. Muuttotappiota ei pysäytä sinun vakuuttelut hyvästä.
      Asukaskato on faktaa ja hyvinkin pian vaikuttaisi olevan muutama tuhat asukasta.
      Lieksan huonosta ja kyttäävästä ilmapiiristä on lukematon määrä kirjoituksia. Olisikohan syytä hoitaa ilmapiiri kuntoon ja miettiä sitten bisneksiä ja asukasluvun nostamista?
      Ihmiset eivät nykypäivänä lähde muuttamaan paikkaan missä kyylätään ja lyödään puukkoa selkään.

      • Kepulilla on ongelma

        Se osti Lieksasta paikallisesti ajatellen ylihinnoitellun kämpän. Nyt se on tajunnut mokansa ja yrittää todistella itselleen, että teki sittenkin ihan fiksun tempun.
        No kohta se taas keskittyy kauniiden kiharoittensa sukimiseen ja unohtaa tuon konsultoinnin.


      • Höpinöitä
        Kepulilla on ongelma kirjoitti:

        Se osti Lieksasta paikallisesti ajatellen ylihinnoitellun kämpän. Nyt se on tajunnut mokansa ja yrittää todistella itselleen, että teki sittenkin ihan fiksun tempun.
        No kohta se taas keskittyy kauniiden kiharoittensa sukimiseen ja unohtaa tuon konsultoinnin.

        Voihan Kalle Kepuli vai oliko se sittenkin Kustaa Pöljä?
        Joo, kaverihan on täysverinen konsulli, joka kykenee myymään vaikka äitinsä käytetyt pikkuhousut valkovuotoineen, jos kuulija ei kyseenalaista tilannetta.
        Jonkin verran kokemusta näistä konsulteista ja niiden suuresta ylemmyydensekaisesta itsetunnosta.
        Parissa valtion työpaikassa niitä konsulltteja oli pitämässä aivopesujaan, kun johto sai jonkun ahaa elämyksen niiden pitämiseksi. Molemmilla kerroilla kolmasosa lopetti sen paskanjauhamisen kuuntelun ennen puoltaväliä. Suurin osa oli niin täyttä skeidaa ja soopaa konsulttien puheista.
        Ne oli just esim tämän Jari Sarasvuon tyylisiä leukojen louskuttajia ja jotkut vielä huomattavsti pahempia. Ensimmäisellä kerralla konsulttifirma oli mercuri urval toista firmaa en muista. Samaa sontaa olivat molemmat.


      • Anonyymi

        Edellä olevat kirjoittelut on rustattu kymmenen vuotta sitten, on povattu lähes kuolevan, olevan terminaalihoidossa, puukko selässä, muutama tuhat asukasta jne.
        Kuitenkin täällä ollaan ja asutaan ja asukkaita on n. 10500 päätä.
        Ei nämä parjaukset ja vähättelyt ole tehonneet.
        Entiset polvet jättävät leiviskänsä ja uudet jatkavat. Näin täällä elämä kulkee niinkuin kaikkialla.


    • ei haukauta työtöntä

      hyvähän täällä on asua,ei sitä päätä tartte pensaassa pitää!Luulen että nämä valittajat ei koskaan käy missään niin eivät saa näkökulmaa asiohin.

      • Päinvastoin...

        Nämä "valittajat" ovat niitä jotka ovat nähneet muutakin kuin Lieksa nimisen persläven ja siksi eivät ENÄÄ usko Lieksaan tippaakaan.


      • Anonyymi
        Päinvastoin... kirjoitti:

        Nämä "valittajat" ovat niitä jotka ovat nähneet muutakin kuin Lieksa nimisen persläven ja siksi eivät ENÄÄ usko Lieksaan tippaakaan.

        No eipä tarvitse uskoakaan. Jos on nähnyt muutakin, voi vaikka jäädä sille tielleen, täällä oleminen on täysin vapaaehtoista.
        Sanoisin mieluummin niin, että kun on nähnyt muutakin, tänne palaa aina mielellään ja osaa arvostaa tätä elämää.


    • ruoja-rutjake

      Niin mutta millaisen tulevaisuuden. Tulevaisuus ilman asukkaita, hah. Tulevaisuushan se on sekin.

    • Kalle Kepuli

      "Kuntalainen 1" Olet oikeassa, eivät asiat ruikuttamalla parane, vaan tekemällä jotain kaupungin hyväksi.
      Täällä näyttä olevan kuvitelma, että täällä ihmiset ovat ilkeitä ahneita ja kateellisia sekä pahantahtoisia, missä nämä ihmiset ovat, kun kohdalleni on osunut aivan päinvastaista kansaa, juuri sitä, mitä olen Pohjois-Karjalan väestä kuullut ja lukenut.
      Uskokaapa, että täällä kuitenkin vielä menee aika hyvin. Kun kirjoitin eräästä vauraasta Kanta-Hämeen kunnasta, asukasluku vähän alle 20 000. Siellä esimerkiksi vanhuksia pidetään likaisissa vaipoissaan tunti tolkulla. Kunta on saanut erään ystäväni valituksen takia huomautuksen, että pistää vanhusten asiat kuntoon. Kuitenkin eivät ne vieläkään täytä kriteereitä
      Uskokaa tai älkää, mutta suomessa menee tällä hetkellä huonosti kaikkialla. Ei yksin Lieksassa. Kaupungin pitäisi ryhtyä kaikella tarmolla luomaan yhteishenkeä kaupunkilaisiin. Joissakin asioissa annan risuja kaupungin päättäjille. Olkaa avoimempia kertokaa totuus niistä asioista, joita tällä palstalla kysellään ja kirjoitellaan, sen te olette velkaa asukkaillenne. Ymmärrän että joissakin asioissa ei ihan kaikkea voi kertoa, koska se ei ehkä ole vallassanne.
      Lieksassa on pointtia, kun se vaan käytetään hyväksi. Kaunis ja erilainen kaupunki, se on sitä, mitä ihminen rauhalliselta kaupungilta haluaa.

      • Sori nyt Kameli

        Tää ei ole millään lailla virallinen foorumi, joten kaupungin hallinto ei takuulla ala kertoilemaan täällä tehtyihin kyselyihin mitään.
        Tämä on lähinnä sinun ja muiden kaltaistesi pätemisen paikka.
        Te kysytte ja te vastaatte ja kun kysymykset ovat perseestä niin vastaukset ovat sitten senmukaisia.
        Mitä tehnet sitten kun tää menee kiinni?
        ... no, se ei kuulune minulle.


      • Kustaa Pöljäilee

        [Kaunis ja erilainen kaupunki] Harmaanpuhuva ja kuolemanhiljainen. Erilaisen synonyymi on epämiellyttävä, hankala, vaikea, ylitsepääsemätön, mutkikas etc


      • Kalle Kepuli
        Sori nyt Kameli kirjoitti:

        Tää ei ole millään lailla virallinen foorumi, joten kaupungin hallinto ei takuulla ala kertoilemaan täällä tehtyihin kyselyihin mitään.
        Tämä on lähinnä sinun ja muiden kaltaistesi pätemisen paikka.
        Te kysytte ja te vastaatte ja kun kysymykset ovat perseestä niin vastaukset ovat sitten senmukaisia.
        Mitä tehnet sitten kun tää menee kiinni?
        ... no, se ei kuulune minulle.

        Kysyjälle"Sori nyrt Kameli" = "Kameli" todellisuudessa on eläin, tämä tiedoksi ko. nimimerkille! (Ei millään pahalla)

        Tässä ”foorumissa” on esitetty lukuisia kysymyksiä ja yksi niistä on hyvinkin ajankohtainen ja koskee koko Lieksan kaupunkia. Miten on mahdollista ottaa suurtyöttömyyttä potevaan kaupunkiin lisää kansalaisia, joiden on kerrottu olevan sosiaalisen tuen tarpeessa. Mainittu kaupungin taholta, että jokainen tänne tuleva ”pakolainen” saa perusturvan??.
        Huono juttu on, että yhtä hyvää, seuraa kymmenen huonoa. Eli pitäisi palstallakin pitäytyä asialinjoilla. Tänne kun kirjoittavat ovat monesti vain tuntuneet olevan häirikköjä. Kait he luulevat olevansa fiksuja, mutta todellisuudessa vain onnettomia suunpieksäjiä.
        ”Tämä on lähinnä sinun ja muiden kaltaistesi pätemisen paikka”.
        Miksi pitäisi päteä? Pikemminkin haluan tuoda esille sellaisia asioita, joita Lieksa voi tehdä, jos on innovatiivista ajattelutapaa. Että tarvita mitään pätevöitymistä!
        ”Te kysytte ja te vastaatte ja kun kysymykset ovat ********** niin vastaukset ovat sitten senmukaisia”
        Me, jotka positiivisydellämme yritämme tuoda asioita esille rakentavasti, niin siihen myös toivomme vastaavasti muitakin kuin vain esittäjän tapaista negatiivista ja osin painokelvotonta tekstiä. Kirjoittajien koko skaala kauttaaltaan on hyvin sisään kääntynyttä ja elämänhalunsa menettäneiden ihmisten toivotonta tuherrusta.
        Tuolla alemmuuskompleksisen kirjoittelun pohjalla on syvä katkeruus ja masennus. En tiedä kuuluuko se vain Lieksalaisille vain tämän hetken osalta koko Suomenniemelle? Siihen saa kyllä apua. Useinkin masennus pitkällä tähtäimelle lisää itse tuhoisuutta.
        Itsehän tähän olemme osittain syypäitä, valitsemmeko vain huonoja päättäjiä. En tarkoita Lieksan kohdalta, vaan koko maan kohdalta. Joka on luonut EU syndrooman, jonka puitteissa myös oma elämämme on varjostettu, emmekä enää hallitse itsenäisesti elämäämme. Usein se luo katkeruutta ja epätoivoa, koska emme voi vaikuttaa asioiden kulkuun, ne ovat meistä liian kaukana.


      • Kalle Kepuli
        Kustaa Pöljäilee kirjoitti:

        [Kaunis ja erilainen kaupunki] Harmaanpuhuva ja kuolemanhiljainen. Erilaisen synonyymi on epämiellyttävä, hankala, vaikea, ylitsepääsemätön, mutkikas etc

        ”Kaunis ja erilainen kaupunki] Harmaanpuhuva ja kuolemanhiljainen. Erilaisen synonyymi on epämiellyttävä, hankala, vaikea, ylitsepääsemätön, mutkikas etc”
        Kysymys oli tarkoitettu eri. nimimerkille, mutta haluan kuitenkin tässä kaffee juonnin aikana vastata Kustaan puolesta, (Sorry vaan Kustaa) ”erilainen” = poikkeava!
        ”erilainen” toden totta, onko suomessa kaupunkia toista, jonka kirjoitusfoorumilla on synkkääkin synkempi väki, jolla on tietokone käytössä ja joka silloin myös merkitsee, että saa tietoa. Tieto lisää valtaa, ja valtaa voi käyttää myös tietoisesti väärin. Onko Lieksaan tullut ”sivistys” muita myöhemmin, vai miksi täällä on vain olo. kuin Venetsialaisella ”Huokausten sillalla”, jonka ylitse kulki tie vankilaan, josta ei ollut paluuta.
        Jos kaupunkia kuvailee nimimerkin kaltaisella ”Harmaa ja kuolemanhiljainen” lauseella, Se kuvastaa lauseen kirjoittajan sisäistä tilaa, jonka hän näkee mustien lasiensa kautta, jossa väriä ei löydy. Kirjoittajan mieli on ahdistunut ja hän ei löydä ulospääsyä valoisuuteen. Onko Itä-Suomen ihmisen mieli muuttunut sitten 1800 luvulta, josta muistan erään ruotsalaisen tutkijan kirjoituksen suomalaisesta kansasta. Tämä mainitsi Pohjoiskarjalaisen ihmisen olevan. ” Iloinen ja vieraanvarainen kansa”! Mihin se kansa on kadonnut?


      • Ota rahat ja juokse
        Kalle Kepuli kirjoitti:

        ”Kaunis ja erilainen kaupunki] Harmaanpuhuva ja kuolemanhiljainen. Erilaisen synonyymi on epämiellyttävä, hankala, vaikea, ylitsepääsemätön, mutkikas etc”
        Kysymys oli tarkoitettu eri. nimimerkille, mutta haluan kuitenkin tässä kaffee juonnin aikana vastata Kustaan puolesta, (Sorry vaan Kustaa) ”erilainen” = poikkeava!
        ”erilainen” toden totta, onko suomessa kaupunkia toista, jonka kirjoitusfoorumilla on synkkääkin synkempi väki, jolla on tietokone käytössä ja joka silloin myös merkitsee, että saa tietoa. Tieto lisää valtaa, ja valtaa voi käyttää myös tietoisesti väärin. Onko Lieksaan tullut ”sivistys” muita myöhemmin, vai miksi täällä on vain olo. kuin Venetsialaisella ”Huokausten sillalla”, jonka ylitse kulki tie vankilaan, josta ei ollut paluuta.
        Jos kaupunkia kuvailee nimimerkin kaltaisella ”Harmaa ja kuolemanhiljainen” lauseella, Se kuvastaa lauseen kirjoittajan sisäistä tilaa, jonka hän näkee mustien lasiensa kautta, jossa väriä ei löydy. Kirjoittajan mieli on ahdistunut ja hän ei löydä ulospääsyä valoisuuteen. Onko Itä-Suomen ihmisen mieli muuttunut sitten 1800 luvulta, josta muistan erään ruotsalaisen tutkijan kirjoituksen suomalaisesta kansasta. Tämä mainitsi Pohjoiskarjalaisen ihmisen olevan. ” Iloinen ja vieraanvarainen kansa”! Mihin se kansa on kadonnut?

        Vai niin. Että pohjoiskarjalaisen ihmisen (kirjoitetaan muuten pienellä alkukirjaimella).
        Tuo 1800-luvun fiktiivinen ruotsalaistutkija ei sitten tarkoittanut lieksalaisia. Lieksa kun sattui kuulumaan tuohon aikaan hyvin vankasti Kainuuseen.
        Näin se asia oli aina 1900-luvun alkukymmenille saakka.
        Tätähän sinä et tiennyt, vaikka olet niin tietoviisas.

        JOS Lieksa olisi oikeasti tulevaisuuden kaupunki niin ne OIKEAT rahamiehet olisivat jo Lieksassa rahoineen kehittämässä kaupunkia. Nyt niitä ei näy kuin vilaukselta ja sinä et niistä näe edes vilausta.
        Mutta rakentelehan sinä sitä tulevaisuuden ihannekylääsi ja kun heräät niin älä säikähdä kun huomaat kuinka todentuntuisia päiväunelmat voivat olla.


      • Kalle Kepuli
        Ota rahat ja juokse kirjoitti:

        Vai niin. Että pohjoiskarjalaisen ihmisen (kirjoitetaan muuten pienellä alkukirjaimella).
        Tuo 1800-luvun fiktiivinen ruotsalaistutkija ei sitten tarkoittanut lieksalaisia. Lieksa kun sattui kuulumaan tuohon aikaan hyvin vankasti Kainuuseen.
        Näin se asia oli aina 1900-luvun alkukymmenille saakka.
        Tätähän sinä et tiennyt, vaikka olet niin tietoviisas.

        JOS Lieksa olisi oikeasti tulevaisuuden kaupunki niin ne OIKEAT rahamiehet olisivat jo Lieksassa rahoineen kehittämässä kaupunkia. Nyt niitä ei näy kuin vilaukselta ja sinä et niistä näe edes vilausta.
        Mutta rakentelehan sinä sitä tulevaisuuden ihannekylääsi ja kun heräät niin älä säikähdä kun huomaat kuinka todentuntuisia päiväunelmat voivat olla.

        "ota rahat ja juokse"! (mitähän tuokin tarkoittaa?)

        "Vai niin. Että pohjoiskarjalaisen ihmisen (kirjoitetaan muuten pienellä alkukirjaimella).
        Tuo 1800-luvun fiktiivinen ruotsalaistutkija ei sitten tarkoittanut lieksalaisia. Lieksa kun sattui kuulumaan tuohon aikaan hyvin vankasti Kainuuseen.
        Näin se asia oli aina 1900-luvun alkukymmenille saakka.
        Tätähän sinä et tiennyt, vaikka olet niin tietoviisas.

        JOS Lieksa olisi oikeasti tulevaisuuden kaupunki, niin ne OIKEAT rahamiehet olisivat jo Lieksassa rahoineen kehittämässä kaupunkia. Nyt niitä ei näy kuin vilaukselta ja sinä et niistä näe edes vilausta.
        Mutta rakentelehan sinä sitä tulevaisuuden ihannekylääsi ja kun heräät niin älä säikähdä kun huomaat kuinka todentuntuisia päiväunelmat voivat olla."

        Ruotsalainen tutkija kertoi neljästä maakunnasta, eli Häme, Karjala, Pohjanmaa Lappi. Kuuluiko Pohjois-Karjala silloin Lappiin vai Pohjanmaahan? Nyt ymmärrän tämän maakunnan ihmisten synkistelyn ja katkeruuden. Nytkin tämän päivän Lieksan Lehdessä oli hyvin hyvä juttu Kaupungin kohdalta. Joten kyllä täällä hyvin voidaan jos ei oteta huomioon näitä tänne kirjoittavia synkiksiä!
        Muuten kohdasta ”kaupunki niin” sanojen välistä puuttuu pilkku! Mutta ememhän me ole mitään ”pilkunviilaajia” Vai mitä?


      • Anonyymi
        Kustaa Pöljäilee kirjoitti:

        [Kaunis ja erilainen kaupunki] Harmaanpuhuva ja kuolemanhiljainen. Erilaisen synonyymi on epämiellyttävä, hankala, vaikea, ylitsepääsemätön, mutkikas etc

        Kaunis ja erilainen kyllä, mutta hiljainen hyvällä tavalla.
        Vaikka ihminen on laumaeläin, rajansa kaikella.
        Kenen toive ja pyrkimys on saada asua kahdeksannessa kerroksessa talossa, jossa on sataviisikymmentä muuta asuntoa? Kuka toivoo ikkunasta ulos katsoessaan näkevänsä naapuritalon betoniseinän, joka on täynnä ikkunoita tai parvekkeita, niin lähellä, että seurustelu onnistuu huutamatta?
        Onko toivottavaa, että pienellä maapläntillä majailee kolmetuhatta eläjää?
        Onko ihanne, että päivät ja osin yötkin on kuultavissa liikenteen melu, kolina ja kirskunta?
        Jos asuinympäristö on tämänkaltainen, tekeekö se ihmisestä jotenkin paremman, älykkäämmän ja fiksumman?
        Mielestäni ei tee. Täältä maalta isompaan metropoliin joutuneet voivat kuvitella niin, mutta jos se työ on siellä, huomaa pian, että elämä on köyhempää, yksinäisempää ja totisempaa kuin täällä maalla.
        Jos täällä on työ, koti ja tutut, en vaihtaisi elämääni isomman "kylän" kiireeseen ja yksinäisyyteen. En kaipaa naapureita yläpuolelleni, alapuolelleni enkä kaikille sivustoilleni, en halua nukkua
        15 sentin päässä lähimmästä naapurista.


    • pielisiita

      Kyllä se menee (Kalle Kepuli) täällä, että erilainen=normaali ja normaali= erilainen, sellainen vääristymä tapahtuu tuossa n 33km lieksan suuntaan tullessa joensuusta ja jatkuu viekiin asti. Mikä on sinun mielestä käsite normaali ? Sellainenko joka köysien puutteessa saa olla vapaana vai jotakin muuta. Tuo iloinen ja vieraanvarainen pitää paikkansa, mutta siihen on aivan omat syynsä.Iloisuudella saadaaan toisen huomio ja vieraanvaraisuus tulee sen jälkeen. Kaikille pitää tarjota kotonaan jotakin, ollaan puheliaita, rempseitä ja tuputetaan väkisin kahvipöydässä ota, ota nyt. Tuo ruotasalainen tutkija ei vain tiedä, että sen jälkimaininkeihin kuuluu selkäänpuukotus ja pahan juoruiku kun toinen on luottanut ja kertonut asioita. Se kuuluu auttamattomasti kun ihminen haluaa itseleen seuraa, jos ei hyvällä niin sitten pahalla. Jo muinoin oli ihmisiä, jotka (rjuoruämmät), jotka viilettivät tallosta taloon huivi päässä kertoen juttuja toisista, saaden siinä samalla vatsantäytettä. Tänä päivänä sellaista henkilöä kutsutaan pummiksi, mutta tuo tyyli ei ole hävinnyt mihinkään. Sekä miehet, että naiset pitävät torikokouksiaan kauppojen edessä, jopa kaupan kassajonossa jne. Oli muistaakseni 1608 ensimmäinen savu sirkiäjärvelle, joka muutettiin sokojoeksi. Sikäli lukemasi tarina on tosi.

      • Kalle Kepuli

        Hyvä ”pielisiita”.
        Olen tuntenut Pohjoiskarjalasta etelään muuttaneita, niin Savosta kuin täältä pohjoiskarjalastakin. Nämä kansat ovat täysin eri aaltopituudella. Kuten tuo ruotsalainen tutkija kirjoitti, niin savolaiset ovat viekkaita ja pettävät kun ”silmä välttää”! Heihin ei voinut luottaa lähes missään asiassa.
        Heitä virtasi eteläsuomen kaupunkeihin, ja joissakin heitä vainottiin, kuin olisivat tänne muuttaneita Somaleita. Nämä savolaiset pilasivat ahneudellaan eteläsuomalaisten urakat ja kun ”kellokalle” työntutkija tuli mittamaan aikaa yhden kappaleen työn valmistumiseen, niin hinta putosi Kun nämä savolaisveijarit sen huomasivat, niin lähtivät toiselle paikkakunnalle ja samoin seuraamuksin.

        Myös täältä virtasi etelään ihmisiä ja he olivat kuin eri planeetalta, heihin voi luottaa. Heitä, ”täkäläisiä” oli myös luottamus miehinä pääasiassa rakennuksilla. Ilmeisesti rehelliset ja vieraanvaraiset Pohjoiskarjalaiset ovat sukupuuttoon kuolleet.
        Suomalaiseen luonteeseen kuuluu kateus, joka ei ole pohjoiskarjalaisten yksinomainen luonne vika ja se tarkoittaa myös pahansuopaisuutta. Täällä se ilmenee niillä, joilla ei mene hyvin ja se on ymmärrettävää. Joskus joku vaan ei huomaa sitä, että ”jokainen on oman onnensa seppä” Näin voidaan käsittää sen, että mikä kuuluu heimon luonteenpiirteisiin, se on normaalia. Tämä käsite ”juoruämmät” on syntynyt lähinnä vitsinä kerrottavaksi. Totta on kyllä se, että joku harva nauttii saadessaan kertoa ensimmäisenä jutun, joka kiinnostaa yleisesti.
        Meidän on syytä nyt pitää jokainen kohdaltansa puhuttelu itselleen, ja katsoa peiliin ja lopettaa tuo tänne palstallekin pesiytynyt pahansuopaisuus, se vaan myrkyttää sielun ja ruumiin. Kateushan syntyy tässä kohdin siitä, että toisella menee hyvin. Pahansuopaisuus on itselleen kehittynyt kostonhimo niitä kohtaan jotka menestyvät. Tämän huomaa, kun joku (en välttämättä minä) kirjoittaa jotain positiivista, vastauksissa on yksi tai kaksi positiivisesti takaisin vastannutta, mutta suurin osa, sisältää juuri nuo kateuden ja pahansuopaisuuden ”vihanhedelmät”!
        Lyön vetoa siitä, että jokainen kirjoitus, jota vähintään kymmenen vastaajaa käsittelee, muuttuu hetkeksi juuri ”vihapuheeksi” vaikka itse aloittajan kirjoitus ei siihen viittaa.
        Kun aloitukseni käsitti yrittämistä ja kehittämistä Lieksa nimisessä kaupungissa, niin surkuhupaisesti (sorry vaan) eräs vastaaja kehui olevansa ”hyvä” keksimään yrityksiä, mutta käsitykseni mukaan heikolla menestyksellä. Kirjoittaja uhkui vihaa kirjoituksissaan ja toivotti allekirjoittaneenkin sinne minne päivä ei paista. Ilmeisesti kirjoittaja ei huomannut sitä tosiasiaa, että yrittäjän täytyy olla nöyrä ja kohtelias. Tämä siksi, että on ihmisten kanssa tekemisissä.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Useimmat nurmeslaiset haluaisivat muuttaa Lieksaan mutta kun juopottelukaverit eivät muuta niin jäävät sitten myös itse Nurmekseen.

      • Anonyymi

        Eipä tule ikävä, jos nämä muutot eivät toteudu.
        Nurmeksesta muuttaminen on halpa keikka sossulle, romut tulevat yhdessä kuormassa.
        Toista se on muutto 5500 km päästä. Siinä saa miettiä päänsä puhki, mitä ottaa mukaan. Ainakin inssin paperit ja kaikki sijoitustodistukset ja paksu lompsa pitää mahduttaa siihen muovikassiin.


      • Anonyymi

        Sehän on hyvä. Juopottelijoita ei kaipaa kukaan.


      • Anonyymi

        Kyllä Lieksasta juoppoja löytyy


    • Anonyymi

      Vai että nousuun.Puolueväkenne on tuhonnut ihmisten elämän taloudellisesti hypetyksillään jotka perustuvat satuihin helposta elämästä joka perustuu luonnon riistoon ja laiskuuteen. Mitäänei haluta tehdä ilman tukiaisia jotka otetaan muitten ihmisten säästöistä ja palkoista etukäteen.Tätä nimitetään lainaksi. Ihmettelen tätä härskeyttä kun lapsille työnnetään pelkästään menoja eikä mitään eväitä. Pitäisi käsittää ettei voida jatkaa tuhlaamista vaan pitää säästää pahanpäivän varalle kaikkien aikuisten ja opettaa se myös lapsille. Puolueet ovat vastuussa puheistaan ja teoistaan,mutta kenelle? Tuollaiset vaalit ovat kuin vitsi koko demokratialle jossa valta on siirretty lapsille ilman vastuuta. Hävettää aikuisena tämä kokonaisuus joka johtaa tuhoon.

      • Anonyymi

        Jokainen hävetköön omia tekojaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen hävetköön omia tekojaan.

        Minua hävettää aikuisena oleminen. Lapsena oli luonnollista olla itsekäs.


    • Anonyymi

      Lieksassa ei saastuteta kuten Hesassa, joten siinä mielessä Lieksa on tulevaisuuden kaupunki ja Hesa menneisyyden.

      • Anonyymi

        Stadi lopettaa hiilivoimaloiden käytön lähivuosina 👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stadi lopettaa hiilivoimaloiden käytön lähivuosina 👍

        Hesa voisi lopettaa muutenkin saastuttavan elämäntavan.


    • Anonyymi

      Lieksa pn jo nyt kuollut kaupunki.

      • Anonyymi

        Selvinpäin kun katsoo huomaa enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvinpäin kun katsoo huomaa enemmän.

        kiljulla kun aloittaa aamut ei muista selvää päivää nähneensäkään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kiljulla kun aloittaa aamut ei muista selvää päivää nähneensäkään

        Yritin kyllä, mutta en pystynyt. Lieksa on kyllä kuitestin ikkunastani kuollut, ei yhtään ihmistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritin kyllä, mutta en pystynyt. Lieksa on kyllä kuitestin ikkunastani kuollut, ei yhtään ihmistä.

        Taisit katso WCn peiliin 😂


    • Anonyymi

      2035 Lieskassa soi banjo jokivarsilla ja väännetään ihmisiä korvista. Asukasennuste vuodelle 2035 Lieskassa on 1543. Lieska tulee kuolemaan väkisin. Ei kukaan enää halua asua rajan vieressä, keskellä korpea, hevon kukussa. Lieska tulee kuolemaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1303
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe