Pyyn pillitys

minä

voisiko joku ystävällisesti neuvoa kuinka pyy pilliä käytetään, sain sellasen lahjaksi, mutta en tiedä yhtään kuinka sitä käytetään ja millasella paikalla kannattaa pillittää...

17

3381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pillipiipari

      Menet tiheähköön seka metsään mieluimmin puron varteen syys-lokakuussa aamulla aikaisin ,parempi tyyni sää,liikut hiljaa kuulostelet kuuluuko vienoaa vihellystä ,jos kuuluu vastaa samalla tavalla jotenkin näin piiiiip piip pip.Pidä pieniä taukoja välillä,vaihda paikkaa varovasti jos ei pyy pyrähdä lähettyville.
      Vaikka ei sieltä mennessäsi mitään kuuluisi ,aloita viheltely jos siellä pyitä on kyllä vastaa,paitsi jos on jotain pelästyneet.
      Opettelin vihelykset kuuntelemalla pyyitä ja saalista tulee joka vuosi.Pienihän se on mutta hyvän makuinen.
      Mielenkiintoinen metsästys muoto.

    • ipzu

      Pyyn pillittäminen on vakaasti malttilaji. Mielestäni on kaikkein parasta vain istua hiljakseen sopivan, muttei liian tiheässä kuusikossa ison kuusen alla ja olla ihan liikkumatta vihellellen harvakseltaan. Kyllä se pyy sieltä tulee jos on tullakseen. Jos vihellys tai pyrähdys kuuluu läheltä, kannattaa pysyä todella paikallaan ja jatkaa vihellystä, kunnes otus ilmestyy.

    • ipzu

      Unohdin vielä mainita, että pyymetsällä kannattaa panna alapiippuun skeettipaukku, eli siis ihan kiekkopanos. Pyy nimittäin tulee joskus ihan "syliin", eikä kiekkohaulit tee niin pahaa jälkeä. Haulikko on siis pyyn kanssa ehdoton ykköspyssy.

      • alottelija

        Mulla on vanha päällekkäispiipuinen 16 kal. Leijona, mitä suosittelet pyylle, teerelle, metsolle ja jänekselle, ja miltä matkalta kannattaa yrittää? Kiitokset etukäteen.


      • ipzu
        alottelija kirjoitti:

        Mulla on vanha päällekkäispiipuinen 16 kal. Leijona, mitä suosittelet pyylle, teerelle, metsolle ja jänekselle, ja miltä matkalta kannattaa yrittää? Kiitokset etukäteen.

        16 kaliiberinen? osta hyvä mies, mitä satut saamaan tuolla kaliiberilla. Ei paljoa valinnanvaraa ehkä jää. Mutta kuitenkin; Jänikselle hyvä koko on 3,5 - 4,0 mm haulit.
        Pyylle mahd.pieniä, joopa skeettipakukku ainakin toiseen piippuun. Teeret ja metsot menee 3,0 - 3,5 mm hauleilla, mitä pidemmälle syksyä mennään, sitä karkeammat haulit. Perus haulikonkantama on siinä 30-metrin kieppeillä, supistajien kanssa enemmän.


      • erkki
        alottelija kirjoitti:

        Mulla on vanha päällekkäispiipuinen 16 kal. Leijona, mitä suosittelet pyylle, teerelle, metsolle ja jänekselle, ja miltä matkalta kannattaa yrittää? Kiitokset etukäteen.

        pyylle 3 millinen teerelle 3.5mm metsolle ja jänölle 4mm


    • Ötökkä

      kaksi pitkää piiiip, piiip ja sen jäkkeen käytä mieleikuvistusta, pari nopeeta :-)

      • ipzu

        Jokaisella pyyllä on omanlainen vihellys; kaksi pitkää ovat kaikilla smanlaisia, mutta loppupään vihellys on jokaisella omanlainen. Jos pyy vastaa, EI kannata rueta viheltämään samalla sävelellä, otus tulee epäluuloiseksi ja joskus jopa poistuu epäilyttävän viheltelijän läheltä.
        Tämän tiedän kokemuksesta.


    • pillipiipari

      Pyyhän on reviiri lintu,siksi jos vastausta ei kuulu mielestäni kannattaa vaihtaa varovasti paikkaa .Saattaa olla että istuu reviirin rajoilla.Olen useinkin vaihtanut paikkaa vain n.20-40m kun on alkanut vastailee.
      Käytän 2,7mm.n haulia pyylle,teerelle 3,2mm.n ja metsolle vielä suurempaa.Jänikselle alku syksystä 3,2mm.n talvella isompaa kokoa.
      Yhtä tärkeetä on hakea haulikkoon hyvän peiton ja uppouman antava patruuna.

      • ipzu

        Kyllä pyyt ovat reviirilintuja, mutta jos ei ole kilokaupalla lintua samlta alueelta kotiin kantanut, kyllä niitä siellä riittää. Mutta pyy tulee monesti vastaamatta, ihan hiljaa kuunnellen. Liiallinen liikuskelu saattaa säikäyttää otuksen. Jokainen taaplaa tyylillään, jotkut tykkäävät vain vihellellä metsässä ilman kiirettä, toiset tahtovat määrätietoisesti saalista. Itse kuulun ensin mainittuun porukkaan...

        Pyy on hemmetin varovainen, mutta loppupeleissä tyhmä lintu.


    • Antsa

      Moi.

      Sen vaan sanon,että se vaatii todella pitkää pinnaa. Jouduin viime kerralla viheltelemään kymmeniä kertoja,että sain pyyn tulemaan ampumamatkan päähän. Puronvarsi notkelmat missä kasvaa leppää ovat yleensä aika hyviä pillityspaikkoja.Itse olen käyttänyt seuraavaa vihellys sarjaa: Kaksi pitkää ja kolme lyhyttä, mutta sen oppii ajan myötä.Ei muuta kun hyviä metsästys hetkiä ja laittelehan sähköpostia,jos saalista alkaa tulemaan.;)


      T:Antti

      • ipzu

        Sanoit, että olet joutunut viheltelemään jopa kymmeniä kertoja saadaksesi pyyn tulemaan. Olen joskus laskenut, että joka pillityksellä meni yli 100, eikä pyytä sittenkään ilmaantunut, tai vihelteli, muttei tullut hollille. Kyllä, tämä on malttilaji!!!!


      • ÄllistysMies
        ipzu kirjoitti:

        Sanoit, että olet joutunut viheltelemään jopa kymmeniä kertoja saadaksesi pyyn tulemaan. Olen joskus laskenut, että joka pillityksellä meni yli 100, eikä pyytä sittenkään ilmaantunut, tai vihelteli, muttei tullut hollille. Kyllä, tämä on malttilaji!!!!

        Itse pidän pyyn pillitystä yhtenä parhaana metsästyksen lajina, Myös metsäjäniksen jäljestys on hienoa, vaikka koiran omistankin niin monasti tulee itse se jänes etsittyä lumien aikaan vahvan lumen aikaan liikun metsäsuksilla.


    • Pohojalaanen

      Vielä lisäyksenä näihin jo tulleisiin hyviin vinkkeihin, että pyy ei välttämättä vastaa juuri ollenkaan. Jonkun kerran pyy on tullut jalan varovasti kurkkien maita pitkin. Joskus ihan likitte syliinkin! Silloin kannattaa yrittää tähdätä sen verran ylös, että haulisuihku ei särje hyviä rintalihoja.

      Oon huomannu, että pyiden käyttäytyminen muuttuu syksyn kuluessa. Syyskuun alkupuolella (mettästyksen alkaessa) ne usein vastailevat aktiivisesti, mutta eivät lähde tulemaan päin. Tällöin poikueetkin ovat yleensä vielä aika yhdessä. Paras aika on juuri syys-lokakuun vaihde, tällöin ukot ovat yleensä aika hatkeja tarkistamaan, kuka piru tontilla vislailee...

    • Puppeli

      Voisiko joku ystävällisesti neuvoa kuinka piliä käytetään, sain sellasen syntymälahjaksi, mutta en tiedä yhtään kuinka sitä käytetään ja millasella paikalla kannattaa pilittää.

      Ihan pillittää.

      • Koera

        ...hankkiudut aamutuimaan kunnon paikalle passiin (hyviä neuvoja tullut). Aloita pillitys varovasti ja harvakseltaan. Ennen pitkää pyy vastaa viheltäen. Kuuntelemalla opit oikeat painotukset. Vaikeeta on muuten lukemalla oppia, kun ei ole ääntä kuullut.


    • erkki

      pyyn vislaus sarja on kaks pitkää vislausta ja sitten lyhyempiä muutama ja parin minuutin tauoilla. kuusi-,leppämetsä parasta maastoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5896
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2536
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1785
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe