Toiminimen perustaminen ja verojen maksu Paypal tililtä

taiteilija87

Olen nuori työtön, joka valmistui kandiksi vain huomatakseen, ettei halua tehdä sellaista työtä, mitä kyseinen tutkinto valmistaisi tekemään. Parin vuoden ajan olen hyvin pienimuotoisesti tehnyt taideteoksia digitaalisesti tilaustyönä yksityisille henkilöille ympäri maailman. Koska olen taiteen tekemisestä kiinnostunut, haluaisinkin tehdä tästä itselleni kokopäivätyön, suurimmaksi osaksi siksi, ettei minun tarvitsisi olla työvoimatoimiston kanssa tekemisissä, ja osittain koska tämä toiminta on ainoa työ mitä oikeasti haluaisin työkseni tehdä.

Olen tutkinut ja lukenut erilaisia artikkeleja, ja toiminimen rekisteröinti tuntuisi olevan oikein vaihtoehto, koska tuloni tulisivat olemaan alussa hyvin pienet (n 200-300 euroa kuussa tällä hetkellä), ja ainoa työntekijä olen minä itse. Joitakin tietoja en kuitenkaan tunnu löytävän netin välityksellä ja ajattelin niitä siksi kysyä täällä, ennen kuin syöksyn suin päin yrittäjyyteen ja kyselemään asioita työvoima- tai verotoimistolta.

Miten kirjanpito onnistuu, jos tulot eivät tule suomalaiselle tilille? Suunnitelmissani oli jatkaa nykyisen kaavan mukaan, jossa asiakkaani maksavat työstä minulle Paypal- tilille sen helppouden vuoksi. Tuolta tililtä sitten ottaisin rahaa omalle yksityistililleni tarpeen mukaan, kuten laskujen ja vuokran maksuun. Ainoat tulot tilille ovat tekemästäni työstä, joten en tunne tarvetta erillisen suomalaisen tilin tekemiseen, ellei se ole aivan välttämätön.

Toinen, vähemmän laillinen kysymys on, voinko kirjautua ulos työvoimatoimiston palveluista ilman työpaikkaa? Jos tuloni olisivat noin pienet, mutta haluaisin silti työvoimatoimiston pois hengittämästä niskaani, pystyisinkö odottamaan niin kauan, kunnes tuloni nousisivat ja sitten rekisteröisin toiminimen ja alkaisin maksamaan tuloistani veroja. Voisinko esimerkiksi sanoa olevani kotivaimona miehelleni, ja eläväni hänen varoillaan siihen asti kunnes saisin enemmän asiakkaita ja tuloni alkaisivat nousta.

Jos samassa tilanteessa olevilta saisi muitakin vinkkejä, ne otetaan avosylin vastaan.

14

3501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • l.klökkö

      Eihän työkkärin kirjoilla mikään pakko ole olla, jos ei työtä tai työttömyyskorvausta tarvitse.

      • hmhmhmhm

        "Toinen, vähemmän laillinen kysymys on, voinko kirjautua ulos työvoimatoimiston palveluista ilman työpaikkaa? "

        Voi, ja ihan laillisesti. Voit ehkä saada ELY-keskuksesta jopa avustustakin (ns. starttiraha) yrityksen perustamisvaiheeseen 6 kuukauden ajaksi, jonka suuruus on suunnilleen peruspäivärahan suuruinen, eli noin 700 euroa kuussa. Eli työkkäristä mielellään ohjataan yrittäjäksi, ja tarjotaan siihen askeleeseen taloudellista tukeakin.


      • mitenalkaayrit
        hmhmhmhm kirjoitti:

        "Toinen, vähemmän laillinen kysymys on, voinko kirjautua ulos työvoimatoimiston palveluista ilman työpaikkaa? "

        Voi, ja ihan laillisesti. Voit ehkä saada ELY-keskuksesta jopa avustustakin (ns. starttiraha) yrityksen perustamisvaiheeseen 6 kuukauden ajaksi, jonka suuruus on suunnilleen peruspäivärahan suuruinen, eli noin 700 euroa kuussa. Eli työkkäristä mielellään ohjataan yrittäjäksi, ja tarjotaan siihen askeleeseen taloudellista tukeakin.

        mutta eikö starttirahaa varten pidä olla kannattava suunnitelma, yrityskurssit käytynä yms? Riittääkö vaan tokaisu "alanpa tässä taiteilijaksi"?


    • assaadsasd

      Eli tarkoituksesi on tienata pimeästi paypallin avulla? Ihan varmasti joku asiakkaistasi tai kateellinen kilpailija paljastaa viranomaisille toimintasi.

    • 12+2

      Mukavaa, kun ajattelit elättää itsesi tuolla 300 e kuussa.

    • Kirjanpito onnistuu ihan samalla tavalla, tulee rahat PayPalin tai vaikkapa Nordean tilille Mutta noin muuten, tuolla tasolla ei ole mitään järkeä alkaa yrittäjäksi. Ennemmin kannattaa hoitaa laskutus vaikka jonkun osuuskunnan kautta ja miettiä yrityksen perustamista siinä vaiheessa, kun sillä oikeasti voi elää.

    • taiteilija87

      En ole mistään pimeästä työn tekemisestä puhunut, tietenkin maksaisin työstäni veroa ihan laillisesti. Kysymys onkin siitä miten tämä verojen maksu onnistuu, kun ei ole mitään laskukuitteja tai muita sellaisia, pelkästään tiliote Paypal-sivulta mikä kertoo kuka on maksanut, milloin ja miten paljon. Eli näin suunnilleen toimin tällä hetkellä:

      1. Yksityinen henkilö lähettää minulle sähköpostia ja kertoo, millaisen kuvan haluaa.
      2. Minä kerron hänelle kuinka paljon kuva tulee maksamaan.
      3. Asiakas lähettää minulle maksun Paypal-tilille, en siis lähetä hänelle laskua, vähän samantapainen kuin tavan tilisiirto.
      4. Teen kuvan ja lähetän sen asiakkaalle sähköpostilla.

      Olen kuullut että ei tarvitsisi edes rekisteröidä toiminimeä, kunhan ilmoitan verottajalle kerran vuodessa että näin paljon tuloja on tullut ja maksan ne verot mitkä minulle määrätään. Tässä tapauksessa kuitenkaan en voisi kartuttaa eläkettä, vaikka maksaisinkin veroja tuloistani. Siksi kyselen tässä toiminimen rekisteröimisestä.
      300 kuussa on tämän hetkinen maksimi, jos aion tätä hommaa tehdä 8 tuntia päivässä, asiakkaiden karttuessa tuloja alkaisi tulemaan enemmän. Tällä hetkellä käytän näitä tuloja pelkästään huvituksiin kuten peleihin a Ebay-ostoksiin. Sitten kun alan niitä siirtämään suomalaiselle tililleni ja maksamaan elämisestä niistä, haluan alkaa maksamaan myös veroa.

    • taiteilija87

      Ja vielä lisäksi, jos nyt sattuisin pimeänä tätä tekemään, kaikki asiakkaani ovat nuoria yksityishenkilöitä USA:sta tai muuten suomen ulkopuolelta, tuskinpa ketään heistä kiinnostaa maksanko veroja tuloistani vai en, kunhan saavat kuvansa ajoissa ja hyvällä laadulla. "Kilpailijoiden" kanssa sama juttu. Kukaan heistä ei myöskään tiedä minusta muuta kuin taiteilijanimen ja sähköpostin.

      • kuntietäis

        paitsi paypal tietää tietosi, ja Suomella ja Usalla on sopimus luovuttaa verotustietoja toisilleen... paypal lienee USAlainen pankkiyritys? No tuskin heitä kiinnostaa yksityishenkilöiden pikkusummat, mutta varmaan paypalin kautta tapahtuu rahanpesua, niin koskaan tiedä...
        Niitä sun asiakkaita tuskin kiinnostaa, miten sulle käy tai maksatko veroja, mutta viranomaisia voi kiinnostaa...

        Mua itseä kiinnostaisi tietää myös, miten on alvin kanssa jos rajojen yli käy kauppa, että pitääkö aina maksaa Suomeen alv, vai voiko myydä verovapaasti?

        Entä mitä on mahdollinen alvi juurikin "virtuaalikaupassa", eli kun sullakin ilmeisesti taide on digitaalista, konkreettista taideteosta ei postiteta ostajalle, vaan digikopio... musta sellaselle alvin lätkäisy tuntuu hassulta, mutta otetaanko se sitten tavallaan taide-esineen sijasta palvelun kannalta, eli tavallaan tarjoat palvelua, jonka tulos on digiteos, etkä itse teosta?


    • tavantauno

      Siis käsittääkseni jos myyt ulkomaille niin Suomen alv:a ei lisätä summaan. Alvittomasta myynnistä pitää tehdä joku raportti jonnekin...käsittääkseni.

      Jännää tuo suhtautuminen kun joku miettii yrittäjyyttä niin heti epäillään vilpistä :)

      • vanha konkari

        Aivan totta.
        ALvi on arvonlisävero ja tarkoitettu nykyään eu-markkinoille.
        Hassua että arvoa lisätään verolla ( näin sivuhuomautuksena, kun ei mahdu järkeeni suomalisessa yliverotetussa systeemissä (ja kalliissa)).

        Itse tilaan toisinaan toisesta EU maasta tuotteita.
        Ei silloinkaan mitään laskuja kysellä vaan hinta ja maksan sen ja sitten tulee tavara, MUTTA tavaran mukana on lasku jossa lukee että MAKSETTU.

        Näin kysyjä siis voi toimia kuten ennenkin. Kun lähettää tavaran, liittää siihen laskun, jossa tieto, että se on tosite " jo maksetusta tuotteesta".
        Tässä tulee lasku kirjanpitoon.

        Alviton myynti ennenvanhaan ilmoitettiin alv ilmoituksena verottajalle, eli myynti "ulkomaille". Varmasti se toimii nykyäänkin jollakin nimikkeellä. Kysyä kannattaa verottajalta.
        Toisaalta kun on alv rekisterissä, saa ostoista vähentää alvin, vaikka myisi vain ulkomaille, eikä verotettavaa tuloa (alvillista ) tulisikaan. Näin oletettavasti voi saada alvipalautuksia, eikä koskaan maksa alvia.
        Kuukausittain kuitenkin pitää tehdä ilmoitus verottajalle (alv rekisteri).

        Suomelle on kaikki vientikauppa tärkeää ja sitä tuetaan ihan varmasti.

        Samoin jos EU:n ulkopuolelta tulee tavaraa suomeen, siihen lisätään tulli ja vero ( alv) jos on jotain tuontilisiä ( kannattaa lukea tullin tiedot tai soittaa).
        Eli ALV lisätään kyseisessä maassa jossa se tulee vero-alueelle ( summan täytyy olla jonkin suuruinen suomessa, jotta veroa edes kannetaan).
        Kussakin maassa on omat verosysteemit ja ostajat vastaavat itse omista veroistaan ja tulleistaan. Näin alkup. kysyjä voi vapaasti toimia kuten ennenkin.

        Taideteokset ovat verovapaita tai niistä voi nostaa jonkinlaista verovapaata tekijärahaa ( kannattaa tutustua siihenkin, jos kyseessä on taide) ( taide = yksilöllisiä taideteoksia. Ei siis sarjatuotantoa. Se ei ole taidetta)


      • Räiskintävero
        vanha konkari kirjoitti:

        Aivan totta.
        ALvi on arvonlisävero ja tarkoitettu nykyään eu-markkinoille.
        Hassua että arvoa lisätään verolla ( näin sivuhuomautuksena, kun ei mahdu järkeeni suomalisessa yliverotetussa systeemissä (ja kalliissa)).

        Itse tilaan toisinaan toisesta EU maasta tuotteita.
        Ei silloinkaan mitään laskuja kysellä vaan hinta ja maksan sen ja sitten tulee tavara, MUTTA tavaran mukana on lasku jossa lukee että MAKSETTU.

        Näin kysyjä siis voi toimia kuten ennenkin. Kun lähettää tavaran, liittää siihen laskun, jossa tieto, että se on tosite " jo maksetusta tuotteesta".
        Tässä tulee lasku kirjanpitoon.

        Alviton myynti ennenvanhaan ilmoitettiin alv ilmoituksena verottajalle, eli myynti "ulkomaille". Varmasti se toimii nykyäänkin jollakin nimikkeellä. Kysyä kannattaa verottajalta.
        Toisaalta kun on alv rekisterissä, saa ostoista vähentää alvin, vaikka myisi vain ulkomaille, eikä verotettavaa tuloa (alvillista ) tulisikaan. Näin oletettavasti voi saada alvipalautuksia, eikä koskaan maksa alvia.
        Kuukausittain kuitenkin pitää tehdä ilmoitus verottajalle (alv rekisteri).

        Suomelle on kaikki vientikauppa tärkeää ja sitä tuetaan ihan varmasti.

        Samoin jos EU:n ulkopuolelta tulee tavaraa suomeen, siihen lisätään tulli ja vero ( alv) jos on jotain tuontilisiä ( kannattaa lukea tullin tiedot tai soittaa).
        Eli ALV lisätään kyseisessä maassa jossa se tulee vero-alueelle ( summan täytyy olla jonkin suuruinen suomessa, jotta veroa edes kannetaan).
        Kussakin maassa on omat verosysteemit ja ostajat vastaavat itse omista veroistaan ja tulleistaan. Näin alkup. kysyjä voi vapaasti toimia kuten ennenkin.

        Taideteokset ovat verovapaita tai niistä voi nostaa jonkinlaista verovapaata tekijärahaa ( kannattaa tutustua siihenkin, jos kyseessä on taide) ( taide = yksilöllisiä taideteoksia. Ei siis sarjatuotantoa. Se ei ole taidetta)

        "Hassua että arvoa lisätään verolla ( näin sivuhuomautuksena, kun ei mahdu järkeeni suomalisessa yliverotetussa systeemissä (ja kalliissa))."

        EiKun sitä veroa maksetaan siitä, että on lisännyt arvoa. Ihan niin kuin itsekin myöhemmin kuvaat, ostot voi vähentää, ja maksamaan joutuu erotuksen.

        Verottaja reagoi kaikkeen, mikä liikkuu, ja pitää silmällä niitäkin, jotka eivät (vielä) liiku.


    • gjfjgjgjckckckckcckc

      Hei, mulla olis samaa asiaa tähän aiheeseen liittyen.

      Että jos mä nyt myös jonkun digitaali taiteen haluan joltakin artistilta ja se tekee sen sitten kun olen maksanut sen laskun minkä se on lähettänyt siitä oli sitten ulkomailta tai omasta koti Suomesta.

      Niin tuleeko tästä koko hommasta sitten jotain veroa mulle maksettavaksi? Omasta pankista mistä olen sitä rahaa siirtänyt ensin omalle paypal tilille tätä taide maksua varten? Ja mikä sitten vain tulee mun omaan sähköpostiin sitten suoraan se taide kuva siis minkä se artisti on tehny.

      Ja tähän ei siis sisälly mitään laivalla lähetys maksuja toisesta maasta.

      Se digitaali kuva tulee vaan suoraan mun sähköpostiin.

    • keka.tietaako

      Jos meinaat maksaa alv:tä niin sinun pitäisi olla alv- velvollinen. Olisko ne paypalin tiliotteet pohjana laskennalle. Tilaussähköpostista kannattaa ottaa kopio muut tuohon liittyvät itselle. Kirjanpito: kannattaisiko ilmoittaa pelkästään veroilmoituksella. Työkkäristä kannattaa kysellä pitääkö noista työpäivistä erikseen ilmoittaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6283
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4016
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2436
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1423
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe