Sopiva päivärytmi oman tallin ja hevosen omaavalle+ ruuista

voivoieiii

VINKKEJÄ JA VASTAUKSIA TARVITAAN, ISO KIIIIITOS VASTAAJILLE!!

6.50. aamuruoka,tarhaan, heinät.
15.30 päiväheinät, karsinan siivous, (päiväruoka) tarhan siivoaminen
16.30.-16.00. hepan hakeminen tarhasta, harjaus, ratsastus.
17.30.-17.00 Ratsastamisesta tuleminen (aikasemmin jos rento maasto tms.) hevosen pois laitto ja karsinaan laittaminen.
19.30. iltaruoka, heinät yöksi mah.tallin lakaseminen järjesteleminen.

mulla ei oo siis vielä hevosta mut näin aattelin asiat järjestää. Jos hevonen on vain sellaisessa HIEMAN vajaa tunnin hömpsytyksessa (mutta perusteellisessa läpiratsastuksessa) eikä paljoa hypittäis, mentäis mahottoman rankasti tarviiko heppa myös päiväruokaa heinän lisäksi? ja noi aikataulut on siis sillain että JOS ANNETTAISI päiväruoka (jota tuskin sellasessa liikutuksessa oleva poni tarvitsee) niin sitten tunnin päästä ruokinnasta (15.30.-16.30) voitais mennä ratsastamaan. ja riittääkö aika iso kokoselle ponille (140-150cm) hieman vajaa tunnin(50min) HYVÄ( kunnollinen) ratsastus mutta ei rankka? ja tarviiko tarhaa siivota joka ikinen päivä riittääkö kerran viikossa? karsinan tiedän että tulee puhdistaa joka päivä.

sitten niihin ruokiin tossa nyt kerroinkin että sellanen ei hirveällä rasituksella oleva hevonen riittääkö kaurat aamuksi ja illaksi vai onko hyvä saada muutakin. esimerkiski pellavaa jotain 1dl vatsan hyvin vointiin ja kivennäistä 1dl myös ja siitä vitamiineja ja jotain energiarehua vai tarvitseeko yhtään kun eikö kaurasta saa tarpeeksi energiaa tollaiseen ratsastuksen mitä kerroinkin? ja kauraa ½ litraa sen kokoselle ponille eikö kullostaisi ihan hyvältä (otakaa huomioon että se ei ole mikään kilparatsu tai kotona kuitenkaan rankassa treenissa ja harjoittelussa ja sitten kanssa se ponin koko) koska minä en hireästi osaa mitotella noita ruokia liikunnan perusteella mutta onko tuo hyvän kuullonen?

toivottavati jaksoitte lukea olisi tosi paljon apua jos jaksaisitte/haluaisitte/viittisitte vastata tän "romaanin" jälkeen :D
vielä muutama kysymys:
Onko IHAN välttämätönta että hevosella on joku toinen heppakaveri?
mistä huomaa hevosen alhaisen hemoglobiinin? mitä täytyy tehdä jos hevosella on alhainen hemoglobiini?
mikä olisi hyvä kentän koko tuollaiselle ponille ?

NIIIIIN SUUURI KIIITOS KAIKILLE KETKÄ VASTAAAA!!!

11

335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voivoieiii

      Ja siis tulisiko nuo pellavat ja kivennäiset samaan että tekisin niistä sellaisen mössön ?

    • poni

      toivottavsti et oo hankkimassa omaa hevosta...

      • moo4

        Miten niin ? mun mielestä toi kuullostaa ihan järkevälle


    • hyvälle juu

      Kuullostaa ihan hyvältä...
      tarhaa en itse tosiaankaan joka päivä puhdista vaan kerran viikossa ihan riittää
      ja tollaselle ponille mitä sä kuvailit kyllä riittää aamu- ja iltaruoka :) kunhan se siis saa heinää päivällä

    • poni

      Ai miten niin???


      Aamu- ja päiväheinien välissä on hirvittävän pitkä aika. Jos ei voi antaa päiväheiniä joskus klo 12-13 aikoihin, pitäisi hevosella olla melkeimpä vapaa heinä tai joku slow feeding systeemi. Itse en uskaltaisi pitää noin pitkää taukoa. Samoin ilta- ja aamuheinien väli on turhan pitkä, itse antaisin vielä yöheinät joskus klo 21-22 välillä.


      50min on todella lyhyt ratsastusaika, ainakin jos se sisältää alku- ja loppukäynnit. Joskus voi toki ratsastaa kevyesti, mutta ehdottomasti hevosen pitäisi saada enemmän liikuntaa, etenkin kun se ilmeisesti tarhaisi yksin.

      Pellavan ja kivennäisen määrä riippuu tuotteesta. Kivennäinen voi olla nestemäistä tai kiinteää, annosteluohje lukee yleensä purkissa/säkissä. Pellavaakin on erilaista, 1dl pellavan siemeniä on varmaan ihan okei, 1dl pellavalimaa on tosi vähän.

      Kauran syöttäminen riippuu ihan hevosesta. Toiset ei siedä kauraa ollenkaan, toiset vaatii enemmänkin energiaa. Missään nimessä ei voi tuon perusteella sanoa, ett hevonen tarvitsee juuri 0,5l kauraa päiväsä.
      Jos heonen söisi noin vähän kauraa, on aika turhaa jakaa sitä useampaan ruokintakertaan.

      Jos hevosta on ostamassa ja laittaa sen omaan talliin, on ehdottomasti osattava miettiä sopivaa ruokintaa.

      • servauuus

        Itse annan myöskin joskus 7.00. heinää ja vasta kun tulen koulusta (puoli 3) annan vasta heinät eikä ole tullut mitään ja miksi et uskaltaisi pitää pitkää taukoa?
        Varsinkin jos antaa aamulla tarpeeksi heppa pärjää ihan hyvin. ainakin talvella tulisi antaa paljolti heinää aamulla jos ei saa heinän laittajaa vaikka 13.00. Kesällä heinää ei tarvitse olla jos heppa on laitumella, syksyllä sitä taas kuuluisi alkaa antamaan. Itseni mielestä 50min on hyvä ratsastusaika tollaselle ponille ellei sillä oo kahta vapaapäivää viikossa. Itse kyllä ratsastan aina hieman päälle tunnin. tosiaan jos syöttäisit pellavalimaa nin 1dl on vähän! :/
        ja kaura asiassakin samaa mieltä että riippuu tykkääkö tuleva ponisi kaurasta. Mutta poni eihän tämä kyselijä sanonutkaan että hän antaisi 0,5l kauraa päivässä vaan yhtä hyvin voisi antaa joka ruokinta kerralla jolloin tämä hevonen saisi 1½l kauraa päivässä! XDXDXD


    • poni

      Pitkä ruokintaväli kasvattaa mahahaavan ja ähkyn riskiä. Suurin osa hevosista tietysti pärjää, mutta itse en uskaltaisi ottaa riskiä. Hevosten kanssa ei pidä mennä tuurilla.
      Laidun on toki eri asia, koska siellä hevonen syö koko ajan muutenkin.


      50min on tosi vähän, koska siitähän jo 20min menee alku- ja loppukäynteihin. 30min kunnon ratsastusta ei kyllä riitä liikunnaksi. Joskus voi toki ratsastaa vähemmän, mutta kyllä hevonen tarvitsee enemmän liikuntaa.


      Yleensä jos ruokintammääristä puhutaan, pitäisi ilmoittaa että puhutaanko koko päivän annoksesta vai kertaruokinnan määrästä. Itse oletin että puhutaan päivämäärästä, koska siitä nyt yleensä puhutaan vertaillessa ruokien määriä. Kaurassa oleellista on myös puhutaanko litistetystä vai koko kaurasta.

      Kaurassa kyse ei ole niinkään siitä pitääkö hevonen siitä vai ei. Kyse on siitä sopiiko kaura hevosen päälle ja vatsalle.

    • da7

      Mä en mene alkukäyntejä ihan sentään 20min yleensä 10 min
      munkin mielestä sun pitäs keksiä joku juttu et sun hevonen sais ihan päiväheinät vaikka siin 1 aikaan mut olen mäkin nykyään antamassa päiväheinät hiukan enne 3

      mutta kuten tuo poni sanoi laidun on eri asia mutta mitenkäs sitten talvella?
      sillon tarvitsisi ainakin jakun yleensä tarhat ovat sellaisia hiekka tarjoja tai että paikkapaikoin on jotain ruohotupsuja

    • poni

      Tarkoitinkin että yhteensä 20min: 10min alussa ja 10min lopussa.
      10 10 = 20.

      • da7

        aa okei :)


    • noopss

      kuullostaa aika hyvälle mutta anna enemmän heinää sillon aamulla mutta kyllä 3 voi päiväheinät antaa. ratsastukselle varaisin tunnin aikaa hepan kuntoon ja pois laitto. jos se tosiaankin on hyvällä mutta ei niin rankalla liikutuksella sille riittää aamu ja iltaruoka kunhan se vain saisi heinää ja ponille toki voi antaa enemmän tai vähemmän rehua niillä kahdella kerralla.
      mun mielestä useimmat hevoset kyll syövät kauraa mutta toki poikkeuksia on joten kauran tilalle sitten väksää.

      Meillä hepalla on alhainen hemoglobiini eikä se mitenkään haittaa se on aina välillä rautakuurilla valitettavasti en tiedä miten se havaittiin kun äiti vain sanoi että nyt sille syötetään sitten rautakuureja välillä.

      kentän koko voisi olla ehkä joku 25x18 en yhtään kyllä tiedä millaisen nyt saa teille.

      ruoista jos et tule niin hyvin koskaan ymmärtämään mutta kuitenkin osaat annostella jos liikuntaa on pakko vähentää jonkn taudin takia mutta olisi hyvä etsiä ihan tohon tarkotukseen perustuva poni ja kysyä vanhalta omistajalta mitä se on syönyt yleensä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 143
      4048
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      111
      3662
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2565
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe