Vuosikymmeniä sitten, muistaakseni 1960-luvun lopulla Pilpan kanavan alapuolella väylän virtaussuunnassa oikealla puolella rinteessä oli pieni kauppa, josta saimme muonatäydennystä, kun olimme kalastelemassa kanavan alapuolisilla vesillä. Tukikohtaamme pidimme teltassa kaupan pihassa. Toinen telttapaikka oli jonkin matkaa alavirtaan Koukunpolvi nimisen paikan lähistöllä. Tuolloin kaupalle ei ollut tietä. Kauppias kävi meidät hakemassa veneellään jostain kanavan yläpuolelta.
Tietääkö joku kauppiaan nimen ja onko sinne rakennettu jo tie ?
Joo, kalaa saatiin ihan kohtuullisesti, ainakin silloisen pikkupojan mielestä
Pilpan kanava 1960-luvulla
2
441
Vastaukset
- Johannes
Se oli Löppösen kauppa. On sinne nykyisin tie. Itse olen käynyt siinä kaupassa kesällä 1957 kun olin viikon verran Pilpassa koulupoikana kesätöissä uittelemassa nippuja kanavan läpi. Asuttiin "uiton tuvassa" ja haettiin kaupasta syötävää. Itseäni pari vuotta vanhemman Pyylin pojan kanssa mentiin hänen veneellään koskesta alas ja takaisin tullessa soudettiin ylös. Silloin oli Saimaan vesi korkealla ja Pilpan koskessa pieni putouskorkeus.
Ensimmäisen kerran soudin koskesta ylös kesällä -55 kun oltiin serkkupojan kanssa kalareissulla ja viimeisen kerran kesällä -75 kun käytiin vaimon kanssa Kolovedellä mustikoita keräämässä. Molempina mainittuina kesinä oli myös vesi Saimaassa tavallista korkeammalla.
Koskesta alas olen viimeksi mennyt kesällä -90. Käytiin pojan kanssa soutuveneellä Kolovedellä. Nykyisin siitä ei kai uskaltaisi enää mennä kun ovat "ennallistaneet" koskea lohien kutupaikaksi nostamalla sinne lisää kiviä. - - ernesti -
No niimpä olikin, Löppönen. Löppönen kuskasi meidät ainakin kerran omalla keskimoottoripaatillaan koskesta alas. Oli hienoa seutua. Olimme pari yötä Koukunpolvessa makuupusseissa muovin alla. Klo 2 noustiin ylös sumppia keittämään. Usva peitti virran, joka oli aika voimakas. Isäni kaveri pudotti virvelinsä virtaan, mutta saimme sen jotenkin naaroilla nostettua ylös. Kaupan rannan laiturilta saimme heittämällä kuhia...keskellä päivää. Kahdesti taisimme Pilpalla käydä. Lapsuuden ajan kalareissuista nuo ovat sijalla nr. 1. Vuodet kultaavat muistot...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400004807089- 262541
- 2212523
- 1531827
- 1141728
- 741133
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu621128IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka4112524h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?21045Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata
Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p01044