Haluaisin myydä asunnon mutta en tiedä tarkkaa 2 vuoden sääntöä

mimmimaijuska

Olemme ostaneet asunnon poikaystäväni kanssa 2 vuotta sitten. Asuimme kämpässä vuoden kirjoilla ja sitten laitoimme kämpän vuokralle koska halusimmekin muuttaa toiselle paikkakunnalle.

Olen ymmärtänyt että asunnossa pitää asua yhtäjaksoisesti kokonaiset 2 vuotta jotta sen voi myydä ilman myyntivoitosta miinustettavaa veroa joka on 30%.

Nyt kuitenkin tuttavani sanoi että se riittää että omistaa asunnon ja sen voi ihan hyvin myydä. Näin kuulemma myös sijoittajat toimivat.

Asunto on nyt ollut omistuksessamme 2 vuotta emmekä enää haluaisi sinne takaisin muuttaa.

Toinen vaihtoehto olisi että laittaisimme veljeni vuokraamaan asuntoa 2vuodeksi, koska hän laskettaisiin perheenjäseneksi.

Ääh... ihan kamalaa. Haluaisimme myydä asunnon nyt heti. Vinkkejä teiltä?

3

247

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No on kamalaa on

Jos ette ole asuneet omistamassanne asunnossa vähintään kahta vuotta yhtäjaksoisesti niin joudutte maksamaan myyntivoitosta veroa. Tämä on itsestään selvää.

Veljeäsi ei lasketa perheenjäseneksi verottajan näkökulmasta tässä tapauksessa (edes omaa täysikasvuista lastasi ei laskettaisi perheenjäseneksi).

En tiedä mitä tuttavasi höpöttää. Siinä mielessä hän on oikeassa että voit ihan hyvin myydä omistamasi asunnon ja näin sijoittajatkin toimivat. Mutta he todellakin maksavat mahdollisesta myyntivoitosta veron. Ei sitä pysty mitenkään kiertämään.

Minkä ihmeen takia stressaat tuosta noin paljon? Oletko täysin varma että asunnosta edes saa myyntivoittoa? Jos myytte sen ostohinnalla niin sitten ei ole ongelmaa.

Jos taas saatte voittoa vain kahden vuoden omistamisen jälkeen niin jäähän teille peräti 68-70 prosenttia tuosta voitosta itsellenne. Ihan hyvä tienesti se on kun ette edes ole mitään sen eteen tehneet muuta kuin omistaneet asunnon.

Vinkkinä sinulle että myykää asunto ja toivotaan että sinulle tapahtuu jotain todella kamalaa että oppisit vähän suhteellisuudentajua.

• aloittaja3

Kiitos vastauksesta, tämä kyllä selvensi asioista. Ehkei se myyntivoiton maksaminen niin kamalaa olekkaan ;)

• 17+4

Onhan niitä sijoittajia jotka "asuvat" sen kaksi vuotta, jos ei terveyskeskusta tarvitse tai joudu lasten kouluja miettimään. Muut maksavat sen veron myyntivoitosta joka ei normiasunnoissa ole merkittävä, mutta halvalla ostettu ja kalliilla myyty on tietysti eri asia.

Ja se asuminen katsotaan sen mukaan miten muuttoilmoitukset on tehty, eikä sen mukaan milloin sohva kannettiin sisälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1974
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1720
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      57
      1370
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      77
      1344
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1038
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      936
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      933
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      73
      866
    10. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      109