Koulutustausta kiinnostaa naisia nettideitissä

e-kontakti.fi

Hei,

kirjoitin jutun E-kontakti.fin blogiin siitä, kuinka naisille nettideittailussa toisen jäsenen koulutustausta näyttää olevan hyvin tärkeää.

Lue koko juttu: http://bit.ly/17zuFIO

Oletteko miehet, tai naiset, huomanneet tällaista koulutustaustan ylikorostumista myös tosielämän deittailumarkkinoiden puolella? Itsestä tuntuu ainakin hyvin hassulta, että baarissa/harrastuksissa/rtyöpaikalla/kaveriporukassa kyselisi kenenkään koulutustaustoja sen kummemmin.

Liittyykö tämä asia siis vain nettideittailuun?

Hauskaa viikonloppua kaikille,
Heli E-kontakti.fi
www.e-kontakti.fi

58

787

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raksamies.

Olne saanut pimppiä naisilta kun olen kertonut olevani yliopiston käynyt. Nainen luuli mun olevan hyvässä ammatissa ja oli kiinnostunut seurustelemaan mutta halusin vai seksiä. Huijaan yleensä ammattini jotta nainen kiinnostuisi. Oikeesti olen vain raksamies joka tienaa vaivaiset 3 tonnia kuussa.

• fakta tietoa

3 tonnia kuussa on enemmän kuin joillakin akateemisilla.

• työtönATM

Pistän vuosituloiksi 40 000e vaikka olen köyhä työtön. Toimii.

• Viisi pistettä

Korkeakoulutetut naiset yleensä vaativat mieheltäänkin akateemisuutta, koska uskovat että kaikki epäakateemiset miehet ovat tylsimyksiä jotka eivät osaa keskustella muusta kuin urheilusta ja autoista.

• M35...vuotta.

Joillekin voi olla. Itse olen ammattikoulun käynyt yrittäjä. Minulla on kattava ja hauskahko profiiliteksti, ja olen käynyt treffeillä maisterien ja yhden tohtorin kanssa. Kaikki nämä aloitteet ovat tulleet naisilta. Sanoisin, että samanlainen ajattelu/älykkyys yhdistää enemmän kuin koulutus. Koulutus ja älykkyys ei aina ole sama asia.

• M35,

hieno juttu kuulla ettei tämä, tarkoituksella hieman kärjistetty juttu, pidä paikkaansa kaikilla.

Onnea elämääsi,
        Heli E-kontakti.fi
        Www.e-kontakti.fi

• asia vaikuttaa

On se sillä tavalla tärkeää, ettei itselleni tulisi akateemisesti koulutettuna naisena mieleenkään seurustella sellaisen miehen kanssa, jolla ei ole akateemista tutkintoa.

Ei sillä, että tutkinto olisi mikään elämää suurempi asia. Se vain yleensä paljastaa melko paljon miehen yleisestä tavasta elää, tavoitteellisuudesta ja tavasta ajatella asioita.

Mielestäni on ihan luonnollista, että koulutustaustaa katsotaan. Ja minulle sillä ainakin on paljon väliä.

• AinoaTotuus(tm)

Voisitko avata hieman tuota "yleisestä tavasta elää, tavoitteellisuudesta ja tavasta ajatella asioita."

Onko se niin että nimenomaan yliopisto varmistaa sen, että nuo edellä mainitut määreet ovat positiivisia?

On jokseenkin huvittavaa, että vielä nykypäivänäkin uskotaan siihen, että akateemisuus varmistaa tai on erittäin vahva indikaattori siitä, että ihminen on aktiivinen ja fiksu. Tai ainakin sen että ei ole tyhmä ja laiska.

Sellainen se Suomi on muissakin asioissa. Ulkoisen auktorisoinnin ja validoinnin (lue lokerointi ja diskriminaatio) mallimaa. Jokaisessa asiassa on se Virallinen ja Hyväksyttävä Tapa, ja muut tavat on sitten vähän epäilyttäviä tai häviäjien hommaa.

• Väärin taas

"Se vain yleensä paljastaa melko paljon miehen yleisestä tavasta elää, tavoitteellisuudesta ja tavasta ajatella asioita."

Ei paljasta. Naiset vain kuvittelevat niin, koska itse palvovat koulutusta.

• [t]

On taas ajatus tainnut hieman karata. Koulutustausta on tärkeä, mutta oikeasti tärkeää onkin tavoitteellisuus, elintavat ja ajattelumallit?

Kannattaisi ehkä ottaa ne akateemiset laput silmiltä ja huomata, että näitä asioita voi löytää kaikenlaisista ihmisistä - koulutustaustasta riippumatta. Turhaa rajoittaa itseään deittailun saralla pitämällä kriteerit noinkin kapealla.

Akateeminen ajattelu ei rajoitu akateemisiin, eikä tavoitteellisuus korkeakouluihin.

• Yijing

Minulla lukee profiilissa Yliopisto/Korkeakouluopintoja, mutta ei tuosta nyt hirveän pitkälle voi päätellä. Hum. kandi olen tällä hetkellä, kai se joitain työläisnaisia saattaa säväyttää. Haittaa Yliopistotaustasta harvoin on, sen verran uskallan toki sanoa.

-I-Ching

• duunarinainen

Olen työläisnainen ja jos koulutuksesi säväyttää niin säväytys on negatiiviseen suuntaan.

• Yijing
        duunarinainen kirjoitti:

Olen työläisnainen ja jos koulutuksesi säväyttää niin säväytys on negatiiviseen suuntaan.

Ei koulutuksella naisia saada, itse en sitä koskaan mainosta, mutta kun naiset haluavat välttämättä tietää ja kyselevät siitä :D Varmaan älähdit, kun sait väärän käsityksen, että yritin asettua työläisnaisten yläpuolelle.

• Yijing
        Yijing kirjoitti:

Ei koulutuksella naisia saada, itse en sitä koskaan mainosta, mutta kun naiset haluavat välttämättä tietää ja kyselevät siitä :D Varmaan älähdit, kun sait väärän käsityksen, että yritin asettua työläisnaisten yläpuolelle.

En tunnusta väriä, luokkaeroja tai muitakaan tietoisuuden sumentamiseen tarkoitettuja ajatusrakennelmia.

-I-Ching

• duunarinainen
        Yijing kirjoitti:

En älähtänyt. Totesin vain että akateeminen koulutus ei säväytä ainakaan positiiviseen suuntaan. Viestissäsi oli mainittu nimenomaan työläisnainen. Olen hoitoalalla ja silloin nimenomaan työläisnainen.

• X oikeaan ruutuun

Kun kaksi ihmistä tutustuu toisiinsa, koulutustausta tulee automaattisesti ilmi ennemmin tai myöhemmin. Työpaikalla se tulee ilmi yleensä heti, koska sen voi päätellä toimenkuvasta.

Minä haluan tietää potentiaalisen kumppanin koulutustaustan sen vuoksi, että toisella tavalla kouluttautuneet ovat yleensä suhtautuneet omaani ennen pitkää hyvin kriittisesti. Muutama suhteenalku on loppunut nimenomaan siihen, että koulutustani on vertailtu (tietämättä siitä oikeastaan mitään) ja halveksittu.

• 3+8

Koulutus itsessään ei ole se juttu, mutta koulutus _yleensä_ korreloi myös tiedonhalun ja sivistyksen kanssa. Poikkeuksia toki on, siis ammattikoulun käyneitä jotka harrastavat "korkeakulttuuria" ja akateemisia, jotka eivät lue muuta kuin Alibia.

Minä etsin miestä, joka viihtyy myös teatterissa, lukee paljon ja haluaa keskustella lukemastaan, tykkää matkustella ja tutustua alueiden historiaan, jolla on riittävän samanlainen elokuvamaku, joka seuraa yhteiskunnallisia asioita jne. Kyse ei siis ole koulutuksesta, mutta ne tapaamani miehet joiden kanssa on ollut samanlainen maku, ovat olleet korkeasti koulutettuja. Ja toisaalta matalammin koulutetut yleensä tässä kohtaa alkavat vinoilla snobbailusta tai tärkeilystä ja ties mistä, ikään kuin se olisi uhka heille että joku on kiinnostunut eri asioista kuin he itse.

On niitäkin, joiden mielestä em. asioilla ei pitäisi olla merkitystä parisuhteessa. Joo, toki voin mennä Savonlinnan oopperajuhlille ystävättären kanssa ja elokuviin samoin ja matkustella jonkun muun kuin miesystäväni kanssa, mutta mieluiten jakaisin Sen Oikean kanssa mahdollisimman ison osan elämästäni.

• AinoaTotuus(tm)

Akateeminen vain on aika laaja käsite. Aika monta insinööriä tiedän, joiden vapaa-ajan elämän sisältö on kaikenlaiset ihme vimpaimet, urheilu ja jokin maailman tylsin harrastus, kuten vaikka sulkapallo. Ja muuten elämä toteutuu, kun ostaa paritalon puolikkaan tai omakotitalon jostain lähiöstä missä kaikki ovat toistensa keskiluokkaisia klooneja, hankkivat samanlaiset hienot avokeittiöt ja vievät lapsia tila-autoillaan lätkätreeneihin. Lomilla käydään kultturellisti syömässä trendiruokia ja hymyilemässä kameralle paikallisen oopperatalon edessä.

Ei minua haittaa se, että ihmiset tekevät johtopäätöksiä toisista perustuen vaikkapa koulutustaustaan, se mikä vähän ärsyttää on että ne johtopäätökset tuntuvat olevan niin jyrkkiä. Harmaata aluetta ei tunnu olevan, tässäkään asiassa. No, jokainen luokoon omaan maailmaansa juuri niin jyrkät raja-aidat kuin haluaa.

• Hei,

Ja kiitos kaikille hyvin perustelluista kommenteista. Keskutelu näyttää keskittyvän tämän akateemisen/ei-akateemisen ympärille.

Entä sitten vaikka peruskoulun käyneen ammattikorkeakoulun käyneen suhde tms.?

Haluaisin myös kysyä naisilta, että haetteko nettideittipalstalla (E-kontakti.fissä esimerkiksi tarkennetussa haussa) kuinka tarkkaan ihmistä koulutustaustan, harrastusten ja mielenkiinnon kohteiden mukaan? Esimerkiksi tuollainen oopperasta ja politiikasta pitävä akateemisesti koulutettu mies sileltä tällä konstilla helposti löytyisi.

T: Heli E-kontakti.fistä

• PihPohPuh

En lähde tässä purkamaan koko sivistystä ja akateemisuutta, vaan keskityn vain muutamiin valaiseviin esimerkkeihin.

Teatteri: Komeljanttarit huutavat niin kovaa, että nukkuminen on mahdotonta. Tuetaan verovaroin.

Ooppera: Laulutaidottomat huutavat niin kovaa, että nukkuminen on mahdotonta. Tuetaan verovaroin.

Taide-elokuva: Vierusnaapuri töniin niin kovaa, että nukkuminen on mahdotonta. Tuetaan verovaroin.

Akateeminen nainen: Haluaa keskustella illalla panon jälkeen sukupuolen sosiaalisesta konstruktiosta ja patriarkaatin rakenteellisesta sorrosta. Katoaa ärtyneenä, kun kuorsaan, Luojan kiitos. Valitettavasti tuetaan verovaroin.

• ....................

En ymmärrä, miksi jotkut ottavat herneen sieraimeen siitä, jos jollekin koulutuksella on väliä kumppania etsiessä. Tottakai sillä on. Tuohan on paljon parempi peruste kuin vaikkapa ulkonäkö. Se kertoo jotain siitä, mitä ihminen on itse saavuttanut eikä esimerkiksi siitä, että on synnynnäisesti tietyn näköinen.

Ja veikkaisin asian olevan niin, että suurimmalle osalle koulutetuista naisista miehen koulutuksella on väliä. Miksi sen pitäisi haitata ketään. Onhan myös maailmassa paljon niitä, joille koulutuksella ei ole mitään merkitystä, ja heillä on varmasti keskenään paljon enemmän yhteistä keskenään kuin niillä, jotka ovat pitkälle kouluttautuneita.

• AinoaTotuus(TM)

Minua asia kiinnostaa siksi, koska tuollainen asioiden ja ihmisten lokerointi on kiinnostavaa. Kiinnostavaa se on erityisesti silloin, kun puhutaan ns. itsestäänselvistä totuuksista, minkä alle tämäkin menee. Poistan varmistimen aina silloin, kun joku esittää jonkin asian niin itsestäänselvänä että mitään kovin pitkälle meneviä perusteluja ei edes tarvita. Ikään kuin tässä tapauksessa akateemisuus automaattisesti takaisi jotain ja sen puuttuminen jotain.

Suomessa korkeakoulutus on todella yleistä ja ainakin oma arkikokemukseni kertoo että sen enempää sivistystä kuin älykkyyttäkään se ei takaa.

Akateemisuudella tunnutaankin hyvin usein kiertoteitse tarkoitettavan jonkinlaista yhteiskuntaluokkaa tai tiettyä asemaa jossain hierarkiassa. Erottautumisen keino. Olen tavannut esim. useita ihmisiä, jotka juurikin ns. korkeakulttuurin avuin nostavat itsensä sivistyneistöön, vaikka heillä ei siitä kulttuurista ole kuin korkeintaan faktatietoa. Tiedetään asioita, käydään paikoissa, mutta ei varsinaisesti tunneta asioita, eikä oikeasti osata prosessoida niitä. Samat ihmiset saattavat olla myös hyvin lukeneita, mutta omasta ajattelusta puuttuu täysin syvyys ja omaperäisyys. Puhutaan asioista paljon, mutta faktan ja yleisen tiedon kautta, eikä tuoden mukaan mitään omaa tai asioita haastavaa

Huom. en tarkoita että ihminen välttämättä on tuollainenkaan, mutta ihan iso mahdollisuus siihen kuitenkin on.

• Kliseebingoa!
        AinoaTotuus(TM) kirjoitti:

Minua asia kiinnostaa siksi, koska tuollainen asioiden ja ihmisten lokerointi on kiinnostavaa. Kiinnostavaa se on erityisesti silloin, kun puhutaan ns. itsestäänselvistä totuuksista, minkä alle tämäkin menee. Poistan varmistimen aina silloin, kun joku esittää jonkin asian niin itsestäänselvänä että mitään kovin pitkälle meneviä perusteluja ei edes tarvita. Ikään kuin tässä tapauksessa akateemisuus automaattisesti takaisi jotain ja sen puuttuminen jotain.

Suomessa korkeakoulutus on todella yleistä ja ainakin oma arkikokemukseni kertoo että sen enempää sivistystä kuin älykkyyttäkään se ei takaa.

Akateemisuudella tunnutaankin hyvin usein kiertoteitse tarkoitettavan jonkinlaista yhteiskuntaluokkaa tai tiettyä asemaa jossain hierarkiassa. Erottautumisen keino. Olen tavannut esim. useita ihmisiä, jotka juurikin ns. korkeakulttuurin avuin nostavat itsensä sivistyneistöön, vaikka heillä ei siitä kulttuurista ole kuin korkeintaan faktatietoa. Tiedetään asioita, käydään paikoissa, mutta ei varsinaisesti tunneta asioita, eikä oikeasti osata prosessoida niitä. Samat ihmiset saattavat olla myös hyvin lukeneita, mutta omasta ajattelusta puuttuu täysin syvyys ja omaperäisyys. Puhutaan asioista paljon, mutta faktan ja yleisen tiedon kautta, eikä tuoden mukaan mitään omaa tai asioita haastavaa

Huom. en tarkoita että ihminen välttämättä on tuollainenkaan, mutta ihan iso mahdollisuus siihen kuitenkin on.

>

Lisää vielä tuohon, että akateemisesti kouluttautuneet lukevat kirjoista asioita ulkoa ja toistelevat sitten niitä kuin papukaijat. Ja vaikka se, että akateemiset naiset ovat rumia!

• ....................

No kyllä se taitaa olla niin, että akateemiset ovat keskimäärin fisosofisempia ja ajattelevaisempia kuin ei-akateemiset. Toki akateemisiinkin mahtuu monenlaista, eikä akateemisuus aina takaa mitään. Eivät kaikki akateemiset ole mitään kirjaviisaita papukaijoja, jotka luettelevat ulkoa jotain kirjoista lukemiaan asioita, vaan suurin osa on aivan tavallisia ihmisiä. Toki akateeminen elämäntapa on yleensä vähän erilainen kuin duunarielämäntapa.

• AinoaTotuus(TM)
        .................... kirjoitti:

No kyllä se taitaa olla niin, että akateemiset ovat keskimäärin fisosofisempia ja ajattelevaisempia kuin ei-akateemiset. Toki akateemisiinkin mahtuu monenlaista, eikä akateemisuus aina takaa mitään. Eivät kaikki akateemiset ole mitään kirjaviisaita papukaijoja, jotka luettelevat ulkoa jotain kirjoista lukemiaan asioita, vaan suurin osa on aivan tavallisia ihmisiä. Toki akateeminen elämäntapa on yleensä vähän erilainen kuin duunarielämäntapa.

Minkälaiseksi kuvailisit akateemisen ja duunarin elämäntapojen eroja, ihan konkreettisella tasolla? Ja ovatko nämä kaksi ryhmää ainoat, vai onko olemassa välimuotoja tai ryhmää mikä ei sovi kumpaankaan pääryhmään?

• kermainen keskiluokk

Minkälaiseksi kuvailisit akateemisen ja duunarin elämäntapojen eroja, ihan konkreettisella tasolla? Ja ovatko nämä kaksi ryhmää ainoat, vai onko olemassa välimuotoja tai ryhmää mikä ei sovi kumpaankaan pääryhmään?

On olemassa välimuotojakin, tietysti. Ja sitten niitä äärilaitoja. Nykypäivänä Suomessa ihmisen yhteiskuntaluokka määräytyy pääasiassa hänen koulutustasonsa ja tulojensa perusteella. Sen vuoksi akateemisuus sanana liitetään usein tietyntyyppiseen elämään.

Akateemisuus liitetään käsitteenä ylempään keskiluokkaisuuteen tai yläluokkaisuuteen. Akateemisessa elämäntavassa yhdistyy kulttuuri, työura, terveelliset elämäntavat ja tietynlaiset tavoitteet elämässä.

Varsinainen keskiluokka, johon suurin osa suomalaisista nykyisin liittää itsensä, mielletään samaksi massaksi, mutta todellisuudessa ihmisten moninaisuus siinä on suurempi kuin missään muussa yhteiskuntaluokassa. Tähän ryhmään mahtuu niin akateemisia kuin hyvätuloisia duunareitakin. Sinne mahtuu niitä kulttuurinharrastajia, joilla ei ole välttämättä akateemista tutkintoa. Tähän lukeutuu nykyään myös paljon akateemisia ja ammattitasoa korkeammin kouluttautuneita, joiden urakehitys ei ole ollut koulutuksesta huolimatta toivotunlainen.

Sitten meillä on ne alimmat yhteiskuntaluokat, joiden elämäntavassa yhdistyy perustarpeiden tyydyttämiseen liittyvät asiat eikä niinkään kulttuuri. Nämä ihmiset myös elävät epäterveellisesti, tupakoivat, käyttävät runsaasti päihteitä ja syrjäytyvät. Heidän elämänlaatunsa on huonompi kuin akateemisilla. Tähän ryhmään kuuluu nykyään ns. "white trash", jonka noudattamaa elämäntapaa, ulkonäköä ja käyttäytymistä paheksutaan suuresti.

Ihmisen koulutus tai yhteiskuntaluokka ei takaa mitään, mutta erot yhteiskuntaluokkien välillä ovat selviä. Vaikka vasemmisto on vuosia sanonut, ettei Suomessa ole enää yhteiskuntaluokkia, niin kyllä ne vain ovat olemassa ja voimistuvat jatkuvasti.

• dhjsfhjsfhj

Tämä on varmaan naisten yksi epäsuora tapa ilmaista, kuinka tulot vaikuttaa. Sehän on aika yleinen nyrkkisääntö, että mitä korkeampi koulutus niin sitä suuremmat tulot. Tätä ei viitsitä suoraan sanoa vaan kierrellään joillain elämänkatsomus tai asenne asioilla. Onhan tässä maassa älykkäitä, jotka ovat lopettaneet peruskoulunjälkeen koulut. Eli älymystöä löytyy myös työttömistä. Akateemisista en osaa sanoa, mutta ammattikorkean käyneiden keski älykkyys oli jonkun tutkimuksen mukaan noin 115 eli keskivertoa alempi. Jokuhan oli alle 100 äo:lla amk:n suorittanut

Menestystäkin on joillain ilman koulutuksia. Teemu selänne jätti amiksen kesken ja....tiedättehän? Ei varmaankaan kadu sitä päätöstä. No hänhän on todellinen poikeus, mutta keskivertoa kovempituloisissa on monia koulunsa keskeyttäneitä.

• mukakoutsi

Kaikki joukkuelajien urheilijathan - etenkin hyäkkäyspään pelaajat - ovat tällaisia koulunsa kesken jättäneitä pahoja poikia. Syy: hyökkäyssuuntaan pelaaminen vaatii spontaania ajattelua, tilaisuuteen tarttumista, intuitiota, vaistoa, etenkin niiltä, joiden tehtävä on laittaa kiekot/pallot pussiin. Totta kai tietynlaista organisointia ja yhtiespeliä sekin vaatii, mutta ei kuitenkaan samassa mielessä kuin puolustaminen, joka onkin sitten enemmän tiukkaa roolitusta ja oman hommansa hoitamista valmentajan käskyjen mukaan.

Senhän takia esim. jalkapallossa ne suurimmat egoilijat ja ongelmapelaajat ovat pääasiassa hyökkääviä pelaajia. Nämä pelaajat joutuvat valmentajan epäsuosioon ihan törttöilyistään kentällä /sen ulkopuolella, tai sitten liian suuren egotörmäyksen johdosta. Puolustava pelaaja jos ottaa jäähyn tai futiksessa punaisen, se on useimmiten laskelmoitu ja nopeasti harkittu teko, joka oli "pakko tehdä - ja siten nämä pelaajat eivät joudu valmentajaan epäsuosioon. Ja yleensä egokin pysyy kurissa.

• AinoaTotuus(TM)

Itse olen taipuvainen ajattelemaan asiaa niin, että ihmiset haluavat luontaisesti kuulua erilaisiin ryhmiin ja edelleen sellasiin ryhmiin, jotka nähdään jollain tapaa arvostetuiksi ja tavoiteltaviksi.

Ns. yläluokkaan on aina ollut halua ja tarvetta kuulua. Yläluokkaan ei kuitenkaan voi kuulua ihan noin vain, vaan sillä on oltava jonkinlainen tunnusmerkki, sellainen mistä sekä luokkaan kuulumattomat, että siihen kuuluvat sen tunnistavat. Sivistystä tai rahaa voi olla kenellä tahansa, mutta se ei tee ihmisestä vielä automaattisesti yläluokkaista. Kukaan tuskin ajattelee että Vesa Keskinen on kovin yläluokkainen tai että koko kirjaston lukenut kirvesmies Jantunenkaan sitä olisi.

Akateeminen loppututkinto sen sijaan tekee melkein kenestä tahansa kelvollisen yläluokkaan. Se on se yleinen tunnus kuulumisesta tiettyyn rajattuun ryhmään.

Pohjimmiltaan akateemisuuden suosiminen on osoitus kuulumisesta itse arvossa pidettyyn luokkaan, keino erottautua muista edukseen. Jos vain raha olisi tärkeää tai vain laaja sivistys, tai kummatkin, niin mihin sitä tutkintoa tarvitsee? Kumpaakin voi ihan hyvin olla kenellä tahansa. Tutkinnon painottaminen näiden lisäksi kertoo siitä, että haluaa kuulua erityiseen heimoon, erityisin tunnusmerkein ja että heimo on sellainen minkä toiset tietävät ja tunnustavat ja mille on annettu korkea julkinen arvo.

Huomatkaa, että akateeminen voi olla pienituloinenkin, ja/tai ammatissa mikä ei ole kovinkaan vaikutusvaltainen, tai millään tavalla "seksikäs". Mutta kun sanotaan että tämä ihminen on akateeminen, niin heti hänen ylleen laskeutuu vähintään pieni kunnian ja arvostuksen aura.

Varmaankin juuri tämän takia työttömyysasioissa akateemiseen työttömyyteen suhtaudutaan yleensä suurempana vääryytenä kuin moneen muuhun työttömyyden lajiin. Että on korkeakoulutuksen käynyt, eikä työtä ole on jotenkin järkyttävämpää kuin jonkin muun lajin työttömyys.

Jos olet akateeminen ja työtön, saat myös todennäköisesti parempaa ja myötämielisempää suhtautumista osaksesi, kuin jos olisi vaikka työtön rakentaja tai automekaanikko.

• fgrvbtfbn

Itse olen taipuvainen ajattelemaan asiaa niin, että ihmiset haluavat luontaisesti kuulua erilaisiin ryhmiin ja edelleen sellasiin ryhmiin, jotka nähdään jollain tapaa arvostetuiksi ja tavoiteltaviksi.

Ns. yläluokkaan on aina ollut halua ja tarvetta kuulua. Yläluokkaan ei kuitenkaan voi kuulua ihan noin vain, vaan sillä on oltava jonkinlainen tunnusmerkki, sellainen mistä sekä luokkaan kuulumattomat, että siihen kuuluvat sen tunnistavat. Sivistystä tai rahaa voi olla kenellä tahansa, mutta se ei tee ihmisestä vielä automaattisesti yläluokkaista. Kukaan tuskin ajattelee että Vesa Keskinen on kovin yläluokkainen tai että koko kirjaston lukenut kirvesmies Jantunenkaan sitä olisi.

Akateeminen loppututkinto sen sijaan tekee melkein kenestä tahansa kelvollisen yläluokkaan. Se on se yleinen tunnus kuulumisesta tiettyyn rajattuun ryhmään.

Pohjimmiltaan akateemisuuden suosiminen on osoitus kuulumisesta itse arvossa pidettyyn luokkaan, keino erottautua muista edukseen. Jos vain raha olisi tärkeää tai vain laaja sivistys, tai kummatkin, niin mihin sitä tutkintoa tarvitsee? Kumpaakin voi ihan hyvin olla kenellä tahansa. Tutkinnon painottaminen näiden lisäksi kertoo siitä, että haluaa kuulua erityiseen heimoon, erityisin tunnusmerkein ja että heimo on sellainen minkä toiset tietävät ja tunnustavat ja mille on annettu korkea julkinen arvo.

Huomatkaa, että akateeminen voi olla pienituloinenkin, ja/tai ammatissa mikä ei ole kovinkaan vaikutusvaltainen, tai millään tavalla "seksikäs". Mutta kun sanotaan että tämä ihminen on akateeminen, niin heti hänen ylleen laskeutuu vähintään pieni kunnian ja arvostuksen aura.

Varmaankin juuri tämän takia työttömyysasioissa akateemiseen työttömyyteen suhtaudutaan yleensä suurempana vääryytenä kuin moneen muuhun työttömyyden lajiin. Että on korkeakoulutuksen käynyt, eikä työtä ole on jotenkin järkyttävämpää kuin jonkin muun lajin työttömyys.

Jos olet akateeminen ja työtön, saat myös todennäköisesti parempaa ja myötämielisempää suhtautumista osaksesi, kuin jos olisi vaikka työtön rakentaja tai automekaanikko.

Mitäs paskaa tämä nyt on? Tuskin mistään muista laitoksista valmistuu tukiluukluille yhtä paljon porukkaa kuin akateemisista.

• Yijing
        fgrvbtfbn kirjoitti:

Mitäs paskaa tämä nyt on? Tuskin mistään muista laitoksista valmistuu tukiluukluille yhtä paljon porukkaa kuin akateemisista.

Näinhän se on. Eräällä kurssilla kerran kysyttiin, mihin pääaineestani yleensä valmistutaan. Vastasin, että työttömäksi :D

-I-Ching

• voi voi eetu

Vai ylempi

• Aapo2

Akateeminen loppututkinto ei tee kenestäkään vielä kelvollista yläluokkaan. Siihen tarvitaan paljon muutakin, menestystä, yhteiskunnallista asemaa ja jonkinlainen varallisuuskin olisi tarpeen.

Akateemisen tutkinnon suorittaessaan henkilö voi laskea itsensä keskiluokkaan, mutta ei edes ylempään keskiluokkaan. Aiheesta on keskusteltu tällä palstalla viime keväänä.

• 14+18

Naiset arvostavat ja suosivat parinvalinnassa miehiä, joilla on korkea asema yhteiskunnassa. Miehet sen sijaan preferoivat kauniita naisia.

Tämä on luonnollinen ilmiö ollut aina ihmisyhteisöissä, ja näyttää siltä, että tulee aina olemaankin. Kunnioitus ja arvostus ovat kuitenkin parinvalinnan pohja. Ihmiset haluavat kumppanin, jota voivat ihailla. Naiset eivät voi ihailla köyhiä ja huonosti kouluttautuneita miehiä eivätkä miehet naisia, joita he eivät pidä seksuaalisesti viehättävinä.

• tieto3

Ei huono koulutus välttämättä näy päällepäin, täytyykö se nyt aviosiipalle sitten näyttää oikein paperiset dokumentit siitä että on akateeminen Elintasossa tämä ei tänäpäivänä näy, verot vievät nekin palkan lisät, jotka ehkä koulutetuille maksetaan enemmän kuin vähemmän koulutetuille. Tänäpäivänä esm muurari ja itseoppinut kirvesmies tienaavat hyvinkin saman jos ovat työssä, kuin ns keskituloinen akateeminen, niin että, ei siinä naisetkaan paljon voita jos valitsevat akateemisen miehen. Sivistys taas minun mielestäni on ihan muuta kuin se pään tieto joka ei tee ihmisestä yhtään parempaa, kuin siitäkään jolla ei ole muuta koulutusta kuin peruskoulu.
        Minä esm vaikka olen mies jolla ei ole muuta koulutusta kuin peruskoulu ja viimeisin työpaikkani oli navettamiehen työ. Asun yksin kolmen huoneen ja keittiön asunnossa, minulla on, neljän hehtaarin maaseutu tontti jolla on kesämökki, sinne ajelen omalla autolla, ihan samoin kun ne akateemisetkin omalle mökilleen. Tietoa saan niin paljon kuin tarvitsen tietokoneelta, kuten ne akateemisetkin. Olin 30 vuotta naimisiissa, kuten ne akateemisetkin, halutessaan ovat. Osaan ne teatraaliset käytös tavat joilla akateemiset luulevat hurmaavansa naisia, kuten oven akomiset tuolin siirrot naisten pyllyjen alle jne.. Pidän näitä asioita kuitenkin teatterina, jota akateemiset tyhjäpäät harrastavat. Olen tehnyt kiinteistö kauppoja ja aina voittanut niissä, tähän ei kaikki akateemiset pysty. Olen pystynyt esm kääntämään inflaation omaksi hyödykseni johon läheskään kaikki akateemiset ei pysty. Osaan käyttää tasku laskinta, jonka taidon uskoisin hallitsevan myöskin akateemisten. Matematiikka on kuitenkin hyvin helppoa, se on vain pilkun siirtelyä oikestaan. Tätä taitoa ei kuitenkaan kaikki akateemiset hallitse. Joten sinne vaan akateemisten jokkoon niin paljon kuin sinne haluavia naisia on.

• Hassua tässä on muuten se, että erikoiskäyttäjä E-kontakti saa laitettua noita kuvia suoraan viestin yhteyteen, mutta tavalliset käyttäjät joutuvat tyytymään pelkkään linkkiin.

• Hei @aparaatti,

juu tämä on meidän yrityspalstalaisten erityisoikeus tämä kuvien lisääminen :D

Näyttää ihan kivalta, eikö?

t: Heli E-kontakti.fistä

• ei kaikkia

Ei kaikkia naisia todellakaan kiinnosta.

• lottamari<3

Naisen ei tarvitse onneksi olla kovin kouluttautunut jos hakee seuraa seuranhakupalstoilta, riittää kun laittaa profiiliinsa koulutuksen osalle seksityöläinen, niin saa varmasti tohtoria, lääkäriä, lakimiestä, politikkoa ja muuta YTM:ää.., jotka eivät tarvitse kuivaa uramaisteria elämäänsä sulostuttamaan, vaan kunnon ammattikoulun käyneen keittäjän :)

• oi oi

Kyllåpä Heli aiheuttikin melkoisen purkautumisen täällä kaoottisella "palstalla"..

• rewfdsfsfdsfsd

Onko tuolla nyt niin väliä jos etsii naista tositarkoituksella? Jos nainen on kiinnostunut ammatista, koska pitää korkeakoulua älykkyyden todisteena niin eihän tuollainen nainen ole itse älykäs lainkaan enkä halua häntä seurustelukumppanikseni.

Jos nainen on taas kiinnostunut koulutuksesta miehen tulojen takia niin ei sellainenkaan nainen kiinnosta, koska en halua naista elätettäväksi.

Parempi laittaa ihan perusammatti, jotta karsii ainakin osan idiooteista pois heti kättelyssä.

• Naikkonen''

Luin linkin ja ainakin minulla kiinnittyi huomio kirjoitusvirheisiin. Jos profiilissa on paljon äidinkielen rusikointia, niin ei jatkoon. Liian pitkät ja yksityiskohtaiset profiilit ovat myös ohituskohteita; olen vakuuttunut kokemuksen perusteella, että itsekeskeiset ja kontrollinhaluiset ihmiset paljastuvat niiden takaa.

Se, miksi naisille koulutus on tärkeää on helppo ymmärtää. Yhteiskunnassa ei nykyään pärjää ilman koulutusta, ja sen merkitys vaan kasvaa.
      Joku tuolla mainitsi myös että kouluttamattomat miehet itse monesti mopottavat naista koulutuksesta, heidän itsetuntonsa harvoin kestää jos nainen on se lukeneempi.

• Hei Naikkonen,

vähän tätä näkökulmaa jo kaipasinkin keskusteluun. Onko todella niin, että koulutettu mies ei oikein tykkää jos nainen on korkeammin koulutettu?

Tottakai tämä nyt on kärjistämistä, muta muistan kyllä pari nuoruuden suhdetta joissa miehen itsetunto ei tuntunut oikein kestävän sitä että nainen tienasi suhteessa enemmän kuin hän.

Mitä mieltä olette?

Terveisin Heli E-kontakti.fistä
        www.e-kontakti.fi

• Naikkonen*
        e-kontakti.fi kirjoitti:

Hei Naikkonen,

vähän tätä näkökulmaa jo kaipasinkin keskusteluun. Onko todella niin, että koulutettu mies ei oikein tykkää jos nainen on korkeammin koulutettu?

Tottakai tämä nyt on kärjistämistä, muta muistan kyllä pari nuoruuden suhdetta joissa miehen itsetunto ei tuntunut oikein kestävän sitä että nainen tienasi suhteessa enemmän kuin hän.

Mitä mieltä olette?

www.e-kontakti.fi

Tienaamista tuskin on kyse, amiksen käyneet miehet monesti tienaavat enemmän kuin akateeminen nainen (riippuu tietysti alasta ja iästä).

• e-kontakti.fi kirjoitti:

Hei Naikkonen,

Mitä mieltä olette?

www.e-kontakti.fi

Itse ainakin suhtaudun varauksella tiettyihin koulutusaloihin, kuten humanistisiin aloihin, kauppatieteisiin, lääketieteeseen jne., koska nämä ovat suurilta osin humpuukia. Lisäksi monet tekevät huonoja väitöskirjoja ja graduja, joita ei pitäisi edes hyväksyä. Sen vuoksi haluan nähdä myös nämä naisten tekeleet, ennenkuin teen mitään johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen.

Hyväksyn ainoastaan luonnontieteelliset ja teknistieteelliset alat, mutta jos sattuu olemaan useampia tutkintoja kuten itselläni, niin voi huonompikin ala olla kakkostutkintona. Tiedän kuitenkin lähes kaiken kaikesta mikä on tietämisen arvoista, joten väikkärin arvioiminen ei yleensä tuota ongelmia minulle.

Raha taas ei ole koskaan oikein jaksanut kiinnostaa, kun on tullut perintönä kaikki tarpeellinen, asuntoa myöten.

• trdgffdsfsd
        e-kontakti.fi kirjoitti:

Hei Naikkonen,

Mitä mieltä olette?

www.e-kontakti.fi

Ei mitään merkitystä kunhan tykkää työstään eikä tuo jatkuvasti korkeampaa koulutustaan esille pitäen sitä ylpeilyn aiheena, koska itse en sitä sellaisena pidä. Tärkeää myös, että nainen ei tuo töitään kotiin.

Jos tienaa enemmän kuin minä niin hänen tulee myös ymmärtää, että minulla ei ole välttämättä varaa tehdä kaikkea mitä hän haluaisi tehdä.

• En minä usko tuon liittyvän ainoastaan nettideittailuun, siellä vain korostuu yksityiskohdat, kun ajatellaan, että näitä tarjokkaitahan on tässä tuhat määrin, joten raakataan nyt pois tällä ja tällä kriteerillä heikommat ehdokkaat.

Jostain mikä normaalisti olisi suht hälläväliä asia, tuleekin syy siirtyä seuraavaan profiilin, sillä onhan siellä mahdollisuuksien meressä kuitenkin se, jossa ei ole pikkuvikaa. Siinä nirsoilee itsensä sitten joka mahdollisuudesta eroon, kun toteaa sitten vielä tavatessaan sen paperilla täydellisen olevan hieman tylsä... Sillä onhan siellä tuhansien joukossa joku, joka sytyttää ensimmäisellä katseellaankin.

Tai jotain tuollaista olen havainnut itsessäni joskus :P

Siis se on siinä mielessä nettideittailun ongelma, että siellä katsotaan vain sitä mikä on "paperilla" ja ei mitään muuta.

• Ja ollaanhan me amikset sivistymättömiä ja tyhmiä kaikki tyyni, että minkäs tässä tekee.

• Hei @crocuta,

olen kanssasi ihan samaa mieltä, että nettideittailussa ongelma on se että liikaa katsotaan sitä miltä ihminen paperilla näyttää.

Juuri kuten tuolla toisessa ketjussa kommentoitiin, että esim. 43-vuotias nainen voi olla vaikka kuinka nuorekas ja menevä, ja taas joku toinen 39-vuotias vaikuttaa ikäistään paljon vanhemmalta.

Omaa persoonallisuuttaan kannattaa juuri tästä syystä korostaa omassa profiilitekstissään ja kuvissaan reippaasti. Suosittelen kaikkia myös hieman höllentämään ennakkoon asetettavia ikäkriteerejä. Tällaiset "haen naista/miestä joka on 33-36 vuotias" -tyypiset rajaukset tuntuvat hieman hassuilta kun se voisi aivan hyvin olla 30-40 se haarukka.

• Rööperin Porsas
        e-kontakti.fi kirjoitti:

Hei @crocuta,

olen kanssasi ihan samaa mieltä, että nettideittailussa ongelma on se että liikaa katsotaan sitä miltä ihminen paperilla näyttää.

Juuri kuten tuolla toisessa ketjussa kommentoitiin, että esim. 43-vuotias nainen voi olla vaikka kuinka nuorekas ja menevä, ja taas joku toinen 39-vuotias vaikuttaa ikäistään paljon vanhemmalta.

Omaa persoonallisuuttaan kannattaa juuri tästä syystä korostaa omassa profiilitekstissään ja kuvissaan reippaasti. Suosittelen kaikkia myös hieman höllentämään ennakkoon asetettavia ikäkriteerejä. Tällaiset "haen naista/miestä joka on 33-36 vuotias" -tyypiset rajaukset tuntuvat hieman hassuilta kun se voisi aivan hyvin olla 30-40 se haarukka.

"Suosittelen kaikkia myös hieman höllentämään ennakkoon asetettavia ikäkriteerejä. Tällaiset "haen naista/miestä joka on 33-36 vuotias" -tyypiset rajaukset tuntuvat hieman hassuilta kun se voisi aivan hyvin olla 30-40 se haarukka."

Tässäkin asiassa mies voi tehdä virheen. Olen lukenut nettideittailuun liittyvistä keskusteluista useita naisten kommentteja että he kiertävät kaukaa miehet joilla on liian laaja ikähaarukka haetulle naiselle. Kommenteista päätellen naisista mies tuntuu epätoivoiselta jos etsii naista ikähaitarissa 20-40.

• crocuta kirjoitti:

Ja ollaanhan me amikset sivistymättömiä ja tyhmiä kaikki tyyni, että minkäs tässä tekee.

http://www.stat.fi/artikkelit/2006/art_2006-07-06_001.html

"Jos tarkastellaan korkeakoulututkinnon suorittaneita naisia ikäryhmittäin, voidaan huomata, että 45-49-vuotiaiden tutkijakoulutuksen suorittaneiden lapsettomien naisten osuus ikäluokasta oli vuonna 2004 noin 27 prosenttia. Ylemmän korkeakouluasteen vastaavanikäisistä naisista lapsettomia oli reilu viidennes. Alemmilla koulutusasteilla lapsettomien osuus on kyseisessä ikäluokassa pienempi. Mielenkiintoista on, että miehillä lapsettomuus näyttää olevan suurinta silloin, kun perusasteen jälkeistä koulutusta ei ole tai koulutusaste on tuntematon (n. 31%). Tutkija-asteella lapsettomia on 45-49-vuotiaista miehistä vain noin 16 prosenttia."

Joku yhtälöhän tussa silmille hyppää. Koulutettu mies se lisääntyy alemalla koulutusasteellakin olevan kanssa, joten se lienee syy siihen miksi koulutetut naiset jäävät keskenään.

• 13+12
        Rööperin Porsas kirjoitti:

"Suosittelen kaikkia myös hieman höllentämään ennakkoon asetettavia ikäkriteerejä. Tällaiset "haen naista/miestä joka on 33-36 vuotias" -tyypiset rajaukset tuntuvat hieman hassuilta kun se voisi aivan hyvin olla 30-40 se haarukka."

Tässäkin asiassa mies voi tehdä virheen. Olen lukenut nettideittailuun liittyvistä keskusteluista useita naisten kommentteja että he kiertävät kaukaa miehet joilla on liian laaja ikähaarukka haetulle naiselle. Kommenteista päätellen naisista mies tuntuu epätoivoiselta jos etsii naista ikähaitarissa 20-40.

Etkö huomaa mitään eroa vaihtoehdoissa 30-40 ja 20-40?

Mutta myönnetään; jos olisin 39-40 vuotias niin se, että miehellä alaikäraja alkaa 30 vuodesta olisi jo kynnyskysymys. Tosin riippuen miehen omasta iästä, eli jos mies itse olisi 35-36 niin se olisi ok, mutta jos mies olisi yli 40 niin en vaivautuisi vastaamaan.

• 13+12 kirjoitti:

Mutta myönnetään; jos olisin 39-40 vuotias niin se, että miehellä alaikäraja alkaa 30 vuodesta olisi jo kynnyskysymys. Tosin riippuen miehen omasta iästä, eli jos mies itse olisi 35-36 niin se olisi ok, mutta jos mies olisi yli 40 niin en vaivautuisi vastaamaan.

Eipäs nyt oteta korkean moraalin heposta tallista. Naiset eivät kelpuuta nuorempiaan usein mitä tulee johonkin treffien ihannekumppanimäärityksiin. Usein pitää olla pari vuotta vanhempi vielä kolmekymppistenkin kanssa.

• crocuta kirjoitti:

Eipäs nyt oteta korkean moraalin heposta tallista. Naiset eivät kelpuuta nuorempiaan usein mitä tulee johonkin treffien ihannekumppanimäärityksiin. Usein pitää olla pari vuotta vanhempi vielä kolmekymppistenkin kanssa.

koska luonnollisestihan edustamme kaikkia sukupuoliemme syntejä henkilökohtaisesti nettiravanroiskinnassa...

En minä sitä nyt meinannut siis, mutta toivottavasti kukaan 35v ei jätä vastaamatta, jos joskus erehyn haarukan virittämään 25v alkavaksi.

• Rööperin Porsas
        13+12 kirjoitti:

Toki huomaan eron, mutta miksi ihmeessä lokeroit ihmisiä noin tiukasti iän perusteella?

Olen tavannut tosi kypsiä 25 vuotiaita ja toisaalta erittäin lapsellisia nelikymmpisiä ihmisiä ja sen takia mieluummin antaisin ihmisen persoonan ratkaista onko hän itseäni kiinnostava tapaus.

No jos tosiaankin olisit 39-40-vuotias niin kiinnostuisitko miehestä joka on 35 v?

• Dr. Helen Fisher on elämäntyönään tutkinut sitä, millä perusteella ja miten parinvalinta ja rakastuminen tapahtuu ja toteaa, että sitä ei tiedä kukaan, eikä se nykyaikana vielä tutkimalla selviä, vaikka yritys on kova.

"Dr. Fisher is a leading expert on the biology of love and attraction. She is currently the most referenced scholar in the love research community" - Ted.com & Wikipedia

Jos tän keskustelun haluais kehittyvän edes semi-järkevällä tavalla, niin kannattaa kurkata tieteellisen tutkimustiedon puolelle ja perustella esimerkiks käyttämiään yleistyksiä yms. vaikka tilastollisella tiedolla tai ottaa käyttöön jotain vähän kättä pidempää.

Psykologisen tilastollisen tiedon perusteella voidaan sanoa (Dr. Helen Fisher - The Brain in Love), että me usein rakastumme henkilöön, jolla on meidän kanssa samanlainen sosioekonominen asema, samantasoinen ulkonäkö, samantyyppinen maailmankatsomus jne jne. ja siis se, että monet tällaiset asiat vaikuttavat jollakin tavalla, mutta mitään eksaktia tästä ei osata sanoa. Psykologisella tutkimustiedolla ei voida selittää sitä, että millä tavalla kaksi persoonallisuutta vain sopii toisilleen ja muodostaa hyvän parisuhteen.

Koulutustaustalla saattaa oikeasti olla merkitystä juuri sun ja sen toisen tapauksessa, tai sitten sillä ei oo mitää väliä, koska vaan satuitte sen kans rakastuun toisiinne täysin riippumatta mistään koulutukseen tai ammattiin liittyvistä jutuista. Koulutustausta tai ammatti saattaa olla sun kohdalla hyvän parisuhteen kannalta täysin marginaalinen seikka muiden paljon tärkeämpien asioiden rinnalla, vaikka se kuinka susta nykyisestä tilanteesta käsin vaikuttaiskin tärkeeltä.

Kannattaa ehkä kaks kertaa miettiä esimerkiks nettiprofiileita, eli ihmisiä kohdatessaan, että kuinka vakuuttunut sä oot siitä, että se sun etukäteen tehty vaatimuslista erilaisita tulevan kumppanis ominaisuuksista on millään tavalla järkevä tai edes oleellinen ja voisko siitä luopua kokonaan. Voisko volyymin ja mutu-tuntumaan perustuvan todennäköisyyspelin sijasta keskittyäkkin kohtaamaan ihmiset yksilöllisinä yksilöinä?

Tietty jos sä saat 100 vastausta ja pystyt vastaan vain kymmeneen,niin kysyt, että eks sillon kannata karsia just sellasen vaatimuslistan avulla? Ehkä, tai ehkä ei. Ehkä sun kannattaiskin kattoo sieltä laatikosta pihalle, ja vastata täysin sattumanvaraisesti randomiin kymmeneen yhteydenottoon tai vielä parempi.. vastaa viiteen ja sen lisäks tee ite alote viiden muun suhteen. Sillon et jää ainakaan passiiviseks yhteydenottojen vastaanottajaks, jonka nettikontakteista suuri osa jää löytämättä passiivisuuden takia.

Nykänen varmaan sanois tähän, että jokainen tsäänssi on mahdollisuus :)

• Anonyymi

Miten joku voi valehdella koulutuksesta tai töistä, eikö se tule heti ilmi ettei tarinat pidä?

• Anonyymi

Ajatella

Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      550
      2112
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      386
      1709
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1539
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1408
    5. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1116
    6. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      56
      1092
    7. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      118
      1077
    8. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      16
      858
    9. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      12
      833
    10. Miten kesäsi meni?

Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      66
      823
    Aihe