Abikot vahvavirtatöissä

abikosähkäri

Miten paljon ihan tavallisia Abiko-liittimiä käytetään 230V-asennuksissa? Voiko esim. hellan asennuksessa käyttää keltaisia haarukkabikoita? Entäpä sähkömoottorien ja taajuusmuuttajien asennuksissa?

Entäpä miten ihan tavallisia pääteholkkeja?

37

9555

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi voi

Voi käyttää, mutta ne pitää puristaa paikalleen "momenttipihdeillä" eikä niillä halpispihdeillä.

• asdfsadfsadfsadf

Ei liity millä pihdellä ne puristetaan vaan mille jännitteelle ne on hyväksytty. Toki silti pitää puristaa asiaankuuluvilla pihdeillä. Mutta 12V:lle hyväksytystä Abiosta et saa 230V:lle hyväksyttyä "momenttipihdellä" puristamalla.

• 1234+5678

Mielenkiintoinen kysymys. Keltavartisiin piikkiliittimiin sopii 6 mm^2 kaapeli. Piikin poikkipinta-ala on jotain 1,5 mm^2. Sulakkeeksi tuo voisi olla ihan kätevä.

• Eiihan

Ehkä hieman auttaa se että kaikki virta ei lähde/tule kumminkaan sieltä piikin kärjestä...

• hehehhehehhehe
        Eiihan kirjoitti:

Ehkä hieman auttaa se että kaikki virta ei lähde/tule kumminkaan sieltä piikin kärjestä...

:D

• itseisasiassa
        hehehhehehhehe kirjoitti:

:D

Itseasiassa tuo piikinkärki juttu ei ole vitsi ollenkaan vaan esim. verrattuna siihen että vain kärki olisi painettuna vastapuoleen kiinni todellinen tilanne ainakin useimmiten on se että piikki on jossain liittimessä niin että tästä piikin ja vastapuolen liittimen kokonaisuudesta tulee poikkipintaa heti melkolailla välittömästi itse johtimen loppumisen jälkeen ihan tarpeeksi...

• ....................

Onhan ne laitteiden sisäisissä kytkennöissä ihan normaaleita. Tosin pitää olla 230/400V hyväksyttyjä. Biltema auto-abicot ei käy.

• Epäusko

"Onhan ne laitteiden sisäisissä kytkennöissä ihan normaaleita. Tosin pitää olla 230/400V hyväksyttyjä. Biltema auto-abicot ei käy."

Ja mitähän eroa niissä on, paitsi korkeampi hinta?
        Ite olen käyttänyt samoja ja vuosia toiminut ihan samanlailla, kuin "virallisetkin" liittimet.

• ................
        Epäusko kirjoitti:

"Onhan ne laitteiden sisäisissä kytkennöissä ihan normaaleita. Tosin pitää olla 230/400V hyväksyttyjä. Biltema auto-abicot ei käy."

Ja mitähän eroa niissä on, paitsi korkeampi hinta?
        Ite olen käyttänyt samoja ja vuosia toiminut ihan samanlailla, kuin "virallisetkin" liittimet.

Se ero, että niitä ei ole hyväksytty 230V/400V jännitteelle.

• samaa tavaraa
        ................ kirjoitti:

Jaa niin että missäs niiden hyväksyntä on kerrottu, minun muistikuvan mukaan ovat samaa tavaraa.
        Joten siitä vaan.

• Epäusko
        ................ kirjoitti:

"Se ero, että niitä ei ole hyväksytty 230V/400V jännitteelle."

Mutta toimii kuitenkin, ihan yhtä hyvin. En nyt ketään kehota käyttämään, mutta itse olen käyttänyt.
        Ja hyvin on pelittänyt useamman vuoden.

• ookoo...
        Epäusko kirjoitti:

Mutta toimii kuitenkin, ihan yhtä hyvin. En nyt ketään kehota käyttämään, mutta itse olen käyttänyt.

Miten sä oot vahvistanut niiden toimivuuden? Sillä että sähkö kulkee vai? No sehän riittää...

• tee millä teet...
        samaa tavaraa kirjoitti:

Jaa niin että missäs niiden hyväksyntä on kerrottu, minun muistikuvan mukaan ovat samaa tavaraa.
        Joten siitä vaan.

Ihan siellä missä minkä tahansa tuotteen hyväksyntä mihinkin tarkoitukseen on kerrottu. Voithan sinä 230V sähkljä asennella bilteman 12v käyttöön tarkoitetuilla autojohdoillakin, kyllähän niissäkin poikkipinta-alat riittää ja varmasti toimii. "Toimivuus" vaan ei valitettavasti ole se ainoa kriteeri sähköasennusten onnistumisessa. mutta tee miten ja millä lystäät kunhan halvimmaksi tulee, ei ole minun pussitani pois kun jossain pamahtaa.

• autoabiko
        tee millä teet... kirjoitti:

Ihan siellä missä minkä tahansa tuotteen hyväksyntä mihinkin tarkoitukseen on kerrottu. Voithan sinä 230V sähkljä asennella bilteman 12v käyttöön tarkoitetuilla autojohdoillakin, kyllähän niissäkin poikkipinta-alat riittää ja varmasti toimii. "Toimivuus" vaan ei valitettavasti ole se ainoa kriteeri sähköasennusten onnistumisessa. mutta tee miten ja millä lystäät kunhan halvimmaksi tulee, ei ole minun pussitani pois kun jossain pamahtaa.

Sähköjohdoissa poikkipinta-alan lisäksi tulee eristeen jännitekestävyys ottaa huomioon. Mitään muuta en äkkiseltään keksi, jos siis kyse on jostain kytkentäjohdoista, eikä mistään kaapeleista.

Mutta mitä sitten on erilaista "auto-abikoilla" ja 230V:n abikoilla? Tietty abikon muovinen suojaeriste voisi olla ehkä heikompaa jännitekestävyydeltään. Itse metalliosassa en oikein keksi mitään eroa mikä vaikuttaisi jännitekestävyyteen.

Ostin muuten taannoin Biltemasta laatikon Abiko-liittimiä. Liittimissä luki valmistajana K.S. ja K.S. Terminalsin verkkosivujen mukaan jännitekesto on 600V asti.

• niin...
        autoabiko kirjoitti:

Sähköjohdoissa poikkipinta-alan lisäksi tulee eristeen jännitekestävyys ottaa huomioon. Mitään muuta en äkkiseltään keksi, jos siis kyse on jostain kytkentäjohdoista, eikä mistään kaapeleista.

Mutta mitä sitten on erilaista "auto-abikoilla" ja 230V:n abikoilla? Tietty abikon muovinen suojaeriste voisi olla ehkä heikompaa jännitekestävyydeltään. Itse metalliosassa en oikein keksi mitään eroa mikä vaikuttaisi jännitekestävyyteen.

Ostin muuten taannoin Biltemasta laatikon Abiko-liittimiä. Liittimissä luki valmistajana K.S. ja K.S. Terminalsin verkkosivujen mukaan jännitekesto on 600V asti.

"Tietty abikon muovinen suojaeriste voisi olla ehkä heikompaa jännitekestävyydeltään. Itse metalliosassa en oikein keksi mitään eroa mikä vaikuttaisi jännitekestävyyteen."

Niin, kuten itse jo vastasit, eristeessä. Ei autosähköjohdonkaan metalliosassa varmaan ole mitään mikä ei kestäisi verkkojännitettä.

• Epäusko
        ookoo... kirjoitti:

Miten sä oot vahvistanut niiden toimivuuden? Sillä että sähkö kulkee vai? No sehän riittää...

No, millä itse vahvistat ettei toimi?

• usko pois...
        Epäusko kirjoitti:

No, millä itse vahvistat ettei toimi?

Et edelleenkään tunnu ymmärtävän, että sähkötöissä pelkkä "toimivuus" ei riitä. Millä varmistat muut asiat kuin toimivuuden käyttäessäsi 12V abicoja 230V:lla?

• aivan sama
        usko pois... kirjoitti:

Et edelleenkään tunnu ymmärtävän, että sähkötöissä pelkkä "toimivuus" ei riitä. Millä varmistat muut asiat kuin toimivuuden käyttäessäsi 12V abicoja 230V:lla?

Ei se eriste tiedä paljonko on voltteja, eli aivan sama.

• Epäusko
        usko pois... kirjoitti:

"Et edelleenkään tunnu ymmärtävän, että sähkötöissä pelkkä "toimivuus" ei riitä. Millä varmistat muut asiat kuin toimivuuden käyttäessäsi 12V abicoja 230V:lla?"

Minulla käytössä kanavapuhaltimessa "Tangentiaalinen AC-puhallin 230 VAC" jossa ei virrankulutus todellakaan ole suurta. Tais olla 24W:n.

Ja siinä on aivan sama mielestäni, onko virallisia liittimiä vai ei. Puhallin kuitenkin paikassa mihin ei kukaan pääse sormineen ronkkimaan.
        Mitähän muuta toimivuutta kaipaan?
        Puhallin pyörii tarvittaessa kun kytken päälle ja se on siinä.

• .............
        Epäusko kirjoitti:

"Et edelleenkään tunnu ymmärtävän, että sähkötöissä pelkkä "toimivuus" ei riitä. Millä varmistat muut asiat kuin toimivuuden käyttäessäsi 12V abicoja 230V:lla?"

Minulla käytössä kanavapuhaltimessa "Tangentiaalinen AC-puhallin 230 VAC" jossa ei virrankulutus todellakaan ole suurta. Tais olla 24W:n.

Ja siinä on aivan sama mielestäni, onko virallisia liittimiä vai ei. Puhallin kuitenkin paikassa mihin ei kukaan pääse sormineen ronkkimaan.
        Mitähän muuta toimivuutta kaipaan?
        Puhallin pyörii tarvittaessa kun kytken päälle ja se on siinä.

Aika huono asenne sähkötöihin "kunhan toimii niin hyvä on". Tokkopa sinä suojamaadoituksiakaan kytket kun toimiihan laitteet ilman sitäkin. Myös sulakkeet voi ohittaa kun eihän nekään toimivuuteen vaikuta.

• Epäusko
        ............. kirjoitti:

Aika huono asenne sähkötöihin "kunhan toimii niin hyvä on". Tokkopa sinä suojamaadoituksiakaan kytket kun toimiihan laitteet ilman sitäkin. Myös sulakkeet voi ohittaa kun eihän nekään toimivuuteen vaikuta.

"Aika huono asenne sähkötöihin "kunhan toimii niin hyvä on". Tokkopa sinä suojamaadoituksiakaan kytket kun toimiihan laitteet ilman sitäkin. Myös sulakkeet voi ohittaa kun eihän nekään toimivuuteen vaikuta. "

Noin en ole sanonut. Nuo ovat omia päätelmiäsi.

• asdfsdfdsf
        Epäusko kirjoitti:

"Aika huono asenne sähkötöihin "kunhan toimii niin hyvä on". Tokkopa sinä suojamaadoituksiakaan kytket kun toimiihan laitteet ilman sitäkin. Myös sulakkeet voi ohittaa kun eihän nekään toimivuuteen vaikuta. "

Noin en ole sanonut. Nuo ovat omia päätelmiäsi.

Et niin, mutta "toimivuushan" oli sinulla ainoa kriteeri. Joten sillä logiikalla voit jättää maadoituksetkin tekemättä ja sulakkeet pois välistä, koska laitteet toimivat ilman niitäkin. Ja miksi vaivaudut käyttämään edes abicoita. Voithan sinä surrata johdot yhteen ja vetää teippiä päälle. Toimii myös niin. Toimivuushan sinulle riitti.

• aijaa?
        aivan sama kirjoitti:

Ei se eriste tiedä paljonko on voltteja, eli aivan sama.

Eikö? Miksi sitten on eri jännitteille speksattuja johtoja, jos kaikki kelpaavat silti aina pienoisjännitteestä suurjänniteasennuksiin?

• haijaa
        aijaa? kirjoitti:

Eikö? Miksi sitten on eri jännitteille speksattuja johtoja, jos kaikki kelpaavat silti aina pienoisjännitteestä suurjänniteasennuksiin?

Eipä ollut kyse kaapeleista vaan abikoista!

• sama asia...
        haijaa kirjoitti:

Eipä ollut kyse kaapeleista vaan abikoista!

Jännitteenkesto pätee liittimiin samalla tavalla kuin kaapeleihinkin.

• haijaa
        sama asia... kirjoitti:

Jännitteenkesto pätee liittimiin samalla tavalla kuin kaapeleihinkin.

Mitenkäs nuo eristämättömät abiko-liittimet, mitenkäs niitten jännittenkesto määritellään, kerrohan kun olet noin viitun viisas.

• minä tein näin...
        Epäusko kirjoitti:

Minäkin vedin kumikaapelin (Biltemasta) ojaan kun maakaapeli oli liian kallista. Hyvin se on siellä pelittänyt jo vuosia. Tein myös sisäjohtotyöt MSK:lla kun MMJ loppui kesken. Jakorasioissa (joina käytin filmipurkkeja) liitokset juotin ja vedin maalarinteippiä päälle. Hyvin on sähköt pelittänyt. Eli kai on sitten ok, vai?

• Bilteman myyjä kerto
        haijaa kirjoitti:

Mitenkäs nuo eristämättömät abiko-liittimet, mitenkäs niitten jännittenkesto määritellään, kerrohan kun olet noin viitun viisas.

Kysy Bilteman autotarvikeosaston myyjältä.

• Epäusko
        asdfsdfdsf kirjoitti:

Et niin, mutta "toimivuushan" oli sinulla ainoa kriteeri. Joten sillä logiikalla voit jättää maadoituksetkin tekemättä ja sulakkeet pois välistä, koska laitteet toimivat ilman niitäkin. Ja miksi vaivaudut käyttämään edes abicoita. Voithan sinä surrata johdot yhteen ja vetää teippiä päälle. Toimii myös niin. Toimivuushan sinulle riitti.

"Et niin, mutta "toimivuushan" oli sinulla ainoa kriteeri. Joten sillä logiikalla voit jättää maadoituksetkin tekemättä ja sulakkeet pois välistä, koska laitteet toimivat ilman niitäkin. Ja miksi vaivaudut käyttämään edes abicoita. Voithan sinä surrata johdot yhteen ja vetää teippiä päälle. Toimii myös niin. Toimivuushan sinulle riitti."

Taitaa nyt tulla kärpäsestä härkänen, Antaa jo tämän aiheen olla. Muut jatkakoon, jos mielenkiintoa riittää, kiitos ja näkemiin.

• tämmöstäettä

Mitä minä nähnyt niin "laattamallin" abikot kojeissa ovat kyllä sitten olleet lukittuvaa mallia -voi olla ihan määräyskin jostain konestandardista.
      Joku rengas tai haarukkamallinen on varmaan ihan sama onko mukamas virallisesti hyväksytty tai ei, eikä varmaan huonompikaan verrattuna ruuvin alle kierrettyihin johdonsäikeisiin.

• automaatiasentaja

Parhaat abikot ovat sellaisia joissa on päällä kumia (yleensä pesukoneissa) tai sitten ne missä ei ole muovia ollenkaan kun jostain kumman syystä heti kun abikot päällystetään muovilla ei niitä saa puristumaan asiallisesti oikeastaan millään.
      Yleensä vähintäänkin muovi murtuu puristettaessa jolloin olisit yhtä hyvin voinut käyttää sellaisia joissa ei ole ko.muovia ollenkaan.

Sinänsä sähkönjohtavuuden kannalta abiko kuin abiko käy mutta kuten jo aiemmin todettu niin ainakin halvimmissa abikoissa on vikoja joiden vuoksi en niitä lähtisi 230V järjestelmiin edes laittamaan elleivät ne vähintäänkin tule laitteen sisälle ja ole suojattu tahattomalta kosketukselta.

Mitä hellan liitämiseen tulee niin siihen (hienokarvaiseen johtoon) on olemassa pääteholkkeja jotka toimivat paljon paremmin kuin abikot.

• Tumpelo240 v

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyisin. Mitähän mieltä esim vakuutusyhtiöt on mieltä kotitarveasentajien kytkennöistä vahinkotapauksissa?

• Kotsähkäri

"Ihan vaan mielenkiinnosta kysyisin. Mitähän mieltä esim vakuutusyhtiöt on mieltä kotitarveasentajien kytkennöistä vahinkotapauksissa? "

En tiedä niitten mielipiteistä, mutta arvaapa vaan kuinka paljon niitä tehdään? Voin sanoakin, että paljon.

• tekijän vastuu....

Tekijä on aina vastuussa töistään. Oli luvat tehdät tai ei. Jos ammattilainen tekee virheellisen asennuksen vaikka kaikki luvat löytyy, niin vastaa niistä virheistään samalla tavalla kuin amatöörikin. Eli tekijä korvaa virheensä loppupeleissä.

• Syttymisen lähde

Voisit arvata miten menee, kun "syttymissyytä ei voitu todeta, koska rakennuksessa ei ollut sähköä" ja jos on niin sittenhän se on erittäin todennäköisesti sähkön vika...

• wwwwwwwwwwwwwwwww

Valtaosa liittimistä on tarkoitettu johtimelle suoraan
      kun säikeet on kierretty 1,5 kertaa nippuun.

-Holkkia tarvitaan ahtaissa paikoissa, jos pelko irtokarvoista.

-Jokainen ylimenovastus lisää lämpöä., eli mieti tarvitaanko mitään.

• KKivelä

Hyväksytyt liittimet ovat pakattu pakkaukseen, josta selviää valmistaja ja hyväksynnät.
      Valmistajan tai maahantuojan sivuilta taas löytyy datalehti, josta selviää kaikki tarpeellinen,mm hyväksynnät ja jännitekesto.
      Toki nimettömistä halpalaariliittimistäkin saattaa löytyä aivan kelvollisia mutta niitä en asentaisi asiakkaiden laitteisiin.
      http://www.molex.com/webdocs/datasheets/pdf/en-us/0190010001_QUICK_DISCONNECTS.pdf
      tuosta linkistä löytyy esimerkki.

"Abiko"liittimestä on tullut yleisnimitys tälle liitinsarjalle, johtuen siitä, että abiko-nimisiä liittimiä alettiin ensimmäisenä tuomaan ruotsista suomeen. Valmistajia näille liittimille on lukemattomia ympäri maailman.

samanlaisia yleistyneitä nimiä on esim. seegerin rengas, stefa, mauseri jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      84
      4562
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      85
      4411
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3483
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2083
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1748
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      103
      1291
    Aihe