Parta. follikuliitti/karvatupen syvä tulehdus

Parta follikuliitti

En ole löytänyt pysyvää apua tähän hankalaan sairauteen.
Kertokaa, jos joku hoito on auttanut. Tai mistä ei ole ollut apua.

7

6391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aloittaja osa1

      Ensimmäinen follikuliittioireeni ilmaantui jo nuorena miehenä, kun ajoin parran tylsällä höylällä. Leukaan tuli oikein raita keltapäisiä näppylöitä ja alue punotti muutenkin. Nyt kaksikymmentä vuotta myöhemmin kärsin partakarvojen juuren syvästä tulehduksesta. Toki välissä on ollut pitkään ihan oireettomia ja hyviä aikoja, mutta viime vuosina vaiva on pahentunut lähes sietämättömäksi. Pahimmat alueet ovat suun molemmin puolin leuassa ja posken keskiosassa.

      Tulehdukset vaikuttavat kiertävän 4-6 vkon sykleissä, mutta syytä voi vain arvailla. Ehkä sykli tulee parran kasvurytmistä tai siitä, että kun eri keinoin saa tulehduksen vähenemään, niin tyytyväisenä ote välillä herpaantuu.

      Itse en ole keksinyt mitään keinoa ennaltaehkäistä tulehdusten ja paiseiden tuloa, mutta aivan ehdottoman tehokas keino on se, että kun saa nypättyä paiseen keskeltä pahimmin jumittavan partakarvan juurineen pois. Tällöin tulehdus lähtee paranemaan välittömästi ja muutamien päivien jälkeen jäljellä on vain suhteellisen vähäinen jälki tulehduskohdasta. Ongelmana tässä on se, että tulehdus alkaa jo silloin, kun partakarva ei ole tullut ihon pintaan ja niitä pinseteillä kaivellessa tulee aika kamalaa jälkeä. Usein myöskään ei riitä yhden karvan nyppääminen, vaan tulehdus on levinnyt useisiin karvatuppeihin ja ne kaikki pitää saada pois.

      Lääkkeistä paras on ollut antibiootti Kefexin 10 pvn kuurina. Kuurin loppupuolella iho on oikein hyvässä kunnossa, mutta noin viikko kuurin loppumisen jälkeen tulehdus palaa. Lääkekuurin aikanakin huomaan, että ihohuokoset tukkeutuvat ja partakarvat pullottavat ihon alla, mutta eivät siis tulehdu.

      Olen syönyt muutaman roa-kuurin ja ne veivät mukanaan tavallisen aknen niin hyvin, että finnejä minulla ei ole oikeastaan ollenkaan. Ennen roa-kuuria söin myös pitkän (akne)antibioottikuurin, josta ei ollut juurikaan apua akneen tai follikuliittiin.

      Basiron auttoi aikanaan hyvin, mutta arvelen sen tehonneen ensisijaisesti akneen, mutta roan jälkeen basironista ei ole ollut enää paljoa apua. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan voidetta, pesugeelistä en ole huomannut olevan mitään apua.

      Akuutteja ja märkiviä patteja olen hoitanut mm. Betadinellä, Septidinellä, Pepsodentillä, Dalacinellä, kynsilakan poistoaineella (josta muuten on ollut apua, joten älä kommentoi tyyliin: kamalaa, ei saa käyttää tms.), oliiviöljy/ruokasooda kuorinnalla, merisuolavesihauteella ja nyt viimeisimpänä Theracare skin control gel, joka vaikuttaa lupaavalta parin päivän käytön jälkeen.

      Ennaltaehkäisyyn olen käynyt alexandriitti laserissa Mehiläisessä poistattamassa partaa ja kokemukset lääkärin tekemänä olivat positiiviset. Kerran olen käynyt hoitajan tekemässä poistossa, jonka vaikutukset olivat mielestäni mitättömät. Kerran kävin laser/ultraääni hybridilaitteessa, josta ei ollut käytännössä mitään apua. Suosittelen varauksella alexandriittilaaseria follikuliitin hoitoon, ja syy miksi en ole käynyt useampaa kertaa on se, että hoitoon meno on pitkän matkan takia hankalaa ja kallista, roa-kuurit ja kesät ovat olleet esteenä laseroinnille. Uutena kokeiluna olen käynyt nyt kuusi kertaa vanhanaikaisessa neulaepilaatiossa (termolyysi tms), jolla poistetaan karvoja tulehdusalueelta. Kosmetologi on kokenut neulan käyttäjä, mutta tämä on ensimmäinen kerta kun hän tällaista vaivaa hoitaa. Toiveeni ovat korkealla, mutta toisaalta tiedän, että jos tämä olisi täydellinen hoitomuoto, niin kyllä netissä olisi tästä paljon keskustelua.

      • Aloittaja osa2

        Follikuliittia aiheuttavat bakteerit saattavat pesiä nenäonteloissa, joten olen laittanut basibact voidetta topsilla nenääni. Johtuen ehkä uskon puutteesta, en ole jaksanut jatkaa voiteen laittamista riittävän pitkään, eli n. Kuukautta. Silti viikon käytön jälkeen olisin voinut sanoa tästä olleen jotain hyötyä. Logiikka voisi toimia, eli nenästä bakteerit kulkeutuvat helposti iholle eri tavoin ja jos iho on rikki, niin siitähän kierre alkaa. Samasta syystä tyynyliina pitäisi vaihtaa tosi usein. Kokeilin vaihtaa tyynyliinaa päivittäin jonkin aikaa ja kokemus oli ihon kannalta positiivinen, muttei mikään järisyttävä.

        Bakteerien levittäjä voi lukemani mukaan olla myös luppakorvainen koira. Meillä on kolme luppakorvaa, mutta vaivani on alkanut jo ennen niitä, eli en ole tästä asiasta täysin vakuuttunut.

        Kuten jokainen pitkään ihosairautta potenut, niin minäkin olen lääkäreillä juossut ja lähes kaikkea yrittänyt. Seuraavaksi mietin seuraavia vaihtoehtoja:

        Voisiko ihon/karvatuppien proteiinintuotantoa vähentää ruokavaliolla tai jollain aineella, niin että karvatuppi ei tukkeutuisi älyttömän tiukasti?
        Minulla ihohuokosten suulle muodostuu todella kova valkoinen tulppa ja tulehtuneiden karvojen juuren ympärillä on läpikuultava putkilomainen kerros.

        CO2 laser ihon kuorinta. Voisiko ihon kuoriminen/ohentaminen auttaa siihen, että karvatupet olisivat lähempänä ihon pintaa ja tukkeumista ei tulisi niin pahoja? Teoriani on, että jos karvatuppi ei olisi syvällä, niin karva työntyisi ihon läpi nopeammin ja avaisi poistumistien talille, eikä tulehtuvaa poteroa muodostuisi niin helposti karvan juureen.

        Antakaa vinkkejä ja kertokaa mistä olette löytäneet avun tähän ikävään vaivaan.


    • tarocota

      Oletko kokeillut Puraturen tuotteita? Itseltäni lähti akne karvatupen tulehdus nätisti pois ja muutenkin iho parani. Tämä tuote tehosi parhaiten follikuliittiin:

      http://www.purature.com/fi/vitamin-a-peeling-and-repair.html

      Ainakin Googlen perusteella luulen, että siinä tretinoiini on se mikä auttaa.

      Voipi olla että myös Anti-acne serumista oli jotain hyötyä tulehdusten ehkäisyssä, en osaa tarkemmin erotella, kun käytän koko aknenhoitosarjan tuotteita samaan aikaan. Parasta Puraturen tuotteissa on musta kuitenki se, ettei se ole mikään "kuuri" mikä pitää aikanaan lopettaa ja sitten ongelmat palaavat vaan niitä voi käyttää ihan normaaliinkiin ihoon ja ne ihan OIKEASTI OIKEASTI tekevät suuren eron.

      Tsemppiä kuitenkin ja pidä meidät ajan tasalla! Itseäni foorumeissa vähän ärsyttää se, kun ei koskaan tiedä miten tilanne ratkesi vai ratkesiko lainkaan. Kauhean tunteikkaasti aloitetaan kirjoittelu ja sitten vain kadotaan. Pahalta varsinkin tuntuu ajatella, että ihmiset jotenkin löytävät apua vaivaansa, mutteivät sitten vaivaudu jakamaan tietoa eteenpäin kun se ei enää ole itselle tärkeä juttu!

      • Porontoroo

        Purature on täyttä kusetusta. Valmistetaan jossain päin Meksikoa? Tilasin kaksi eri tuotetta aknen hoitoon ja molemmissa purkeissa täysin samaa vetyperoksidilta löyhkäävää vaalean ruskeaa mönjää joista ei kyllä ollut sitten niin yhtään mitään apua.


    • Anonyymi

      Päivitys vuosien jälkeen. Mikään ei ole auttanut. Useat Alexandriitti-laserhoidot ovat vähentäneet tumman parran kasvua, mutta vaaleisiin ne eivät ole auttaneet. Ainoa todellinen helpotus on Kefexin -kuuri joka helpottaa muutamassa päivässä ja pitää tilanteen rauhallisena muutaman viikon. Onko jollain kokemusta ultraääni- tai infrapunahoidoista? Ehkä näillä voisi vilkastuttaa kasvojen alueen aineenvaihdutaan ja pehmentää ihon alle ja partakarvojen juuriin syntyviä kovettumia, jotka sitten aikaa myöten tulehtuvat pahasti.

      • Anonyymi

        Kärsin samoista vaivoista jo 20 vuotta. Kaikkea on koitettu teepuuöljystä, omenaviinietikkaa. Nyt viimeisimpänä keinona olen yrittänyt päästä mrsa testiin. Suorastaan toivon että olisi moisen pitkäaikainen kantajuus ja saisi rajulla antibiootti kuurilla kerralla pysyvästi apua.


      • Anonyymi

        Minulle on auttanut heti parranajon jälkeen käsidesi.
        Sitten kosteusvoide perään. Nyt 5v ilman tulehdusta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6143
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3906
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2274
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1890
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1343
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe