Luukas ei ollut lääkäri

Lukija

Mikään ei viittaa siihen että apostoli Luukas olisi ollut lääkäri. Luukkaan teksteissä (evankeliumi, Apt) ei ole sellaisesta tietoa. Ajatus lienee väärinkäsitystä.

25

110

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Theologi

      Kolossalaiskirje:
      4:14 Luukas, rakas lääkäri, lähettää teille tervehdyksen, niin myös Deemas.

      Luukas, eli Lucius Calpurnius Piso eli Josephus Flavius oli ehken toiminut essealaisten parantajien parissa ja saavuttanut tuolloin sellaisen lääkintätaidon,että Kolossalaiskirje kutsui hän lääkäriksi. Ja lääkäriä Jeesus tarvisikin,lääkäriä, joka ymmärsi ettei kalliohaudasa haavakuume leviä ja ymmärsi, mitä mirha ja aloe saavat hoidoissa parantavasti aikaan. Mirha lievitti kipuja, tyrehdytti verenvuotoa ja aloe paransi palovammoja eli mm. ruoskanhaavoja.

      • Lukija

        Theologi

        Kolossalaiskirjeessä mainittu Luukas ei liene sama Luukas joka kirjoitti kaksoisteoksensa. Nimenä Luukas oli hyvin yleinen.


    • 5 + 5

      Onneksi et ole ruudinkeksijä, olit ehkä paikalla, kun se oli jo keksitty, seuraukset voi lukea kommenteistasi.

    • Theologi

      Tiedätkö mikä on korttipelissä ns. isännän ventti?

    • Mistäs lähtien evankelista Luukas on ollut apostoli?

      • Lukija

        kristitty__

        Hyvä huomio. Oliko Luukas edes evankelista? Tiedätkö ketkä apostolit ovat patsastettu Helsingissä kirkon katolle?


      • Lukija
        Lukija kirjoitti:

        kristitty__

        Hyvä huomio. Oliko Luukas edes evankelista? Tiedätkö ketkä apostolit ovat patsastettu Helsingissä kirkon katolle?

        Löytyihän sitä tietoa patsaista nopeasti:

        Tuomiokirkon apostolit ovat berliiniläisten kuvanveistäjien August Wredowin (1804-1891) ja Hermann Schievelbeinin (1817-1867) käsialaa. Wredow suunnitteli apostoleista Andreaan, Matteuksen, Taddeuksen, Johanneksen, Filippuksen ja Bartolomeuksen. Schievelbeinin tehtäväksi annettiin Paavali, Jaakob, Mattias, Pietari, Simon ja Tuomas. Patsaat on valanut sinkinvalimo S.P. Deravanne vuosina 1845-1847.Patsaat asetettiin paikoilleen kirkon harjalle vuonna 1849. Patsaat muodostavat yhden maailman suurimmista yhtenäisistä sinkkiveistoskokoelmista ja niistä on maininta keskeisissä sinkin tuotantoa ja käyttöä koskevissa kansainvälisissä artikkeleissa.

        Patsaista Pietarilla on kädessään kaksi avainta, jotka symboloivat oikeutta antaa synnit anteeksi ja oikeutta sitoa ne eli jättää antamatta. Hänet ovat valinneet pyhimyksekseen mm. lukkosepät, ripittäytyjät ja kalastajat. Tuomas on arkkitehtien, rakentajien ja maanmittarien pyhimys. Simon Selootilla on kädessään saha. Hän on mm. puunhakkaajien, nahkurien ja kutojien suojeluspyhimys. Apostoli Johanneksella on kädessään malja ja kirja. Hän on mm. kirjanpainajien, kirjakauppiaiden, notaarien ja kirjailijoiden pyhimys. Matteuksella on tunnusmerkkinä kirjoitusvälineet. Hän on mm. vero- ja tullivirkailijoiden, sekä kirjanpitäjien pyhimys. Bartolomeus on käsityöläisten pyhimys mm. kirjansitojat, nahkurit, räätälit ja teurastajat. Hänellä on kädessään kuolemastaan muistuttava veitsi. Paavalin (Saulus Tarsolainen) tunnusmerkkinä on miekka. Hän on mm. teltantekijöiden, teologien ja kirkollisen lehdistön pyhimys. Jaakob vanhempi (suurempi, Sebedeuksen poika) on mm. pyhiinvaeltajien, sotilaiden, ratsumiesten ja apteekkarien pyhimys. Hänellä on kädessään simpukan kuvalla koristettu nahkasauva. Juudas Jaakobinpojalla (Taddeus, Lebbeus eli sydämeni lapsi) on kädessään nuijapäinen keppi. Häntä ei ole vielä mikään ammattiryhmä valinnut pyhimyksekseen. Andreas eli Pietarin veli on erityisesti kalastajien suojelija. Hänet on kuvattu X:n muotoisella Andreaan ristillä. Apostoli Mattiaan tunnuksena on mestauskirves. Häntä pitää suojelijanaan mm. kirvesmiehet, teurastajat, sepät ja sokerileipurit. Filippus on mm. rihkamakauppiaitten ja vanuttajien suojelija. Hänellä on vasemmassa kädessään risti ja oikeassa avattu kirja. Risti on Filippuksen kuoleman symboli ja kirja apostolien yhteinen symboli: he kuolivat puolustaessaan Jumalan sanaa. (Kirkko ja kaupunki s. 10-11, 15.2.1995, No: 7).

        Valtionarkistossa on veistoksista tietoja laivauspapereista lähtien, sillä näin suuren veistoskokoelman hankinta oli Suomen Suurruhtinaskunnassa 150 vuotta sitten iso juttu. Veistokset konservoitiin ensimmäistä kertaa 1990-luvun loppupuolella.


      • Jumala on Yksi
        Lukija kirjoitti:

        Löytyihän sitä tietoa patsaista nopeasti:

        Tuomiokirkon apostolit ovat berliiniläisten kuvanveistäjien August Wredowin (1804-1891) ja Hermann Schievelbeinin (1817-1867) käsialaa. Wredow suunnitteli apostoleista Andreaan, Matteuksen, Taddeuksen, Johanneksen, Filippuksen ja Bartolomeuksen. Schievelbeinin tehtäväksi annettiin Paavali, Jaakob, Mattias, Pietari, Simon ja Tuomas. Patsaat on valanut sinkinvalimo S.P. Deravanne vuosina 1845-1847.Patsaat asetettiin paikoilleen kirkon harjalle vuonna 1849. Patsaat muodostavat yhden maailman suurimmista yhtenäisistä sinkkiveistoskokoelmista ja niistä on maininta keskeisissä sinkin tuotantoa ja käyttöä koskevissa kansainvälisissä artikkeleissa.

        Patsaista Pietarilla on kädessään kaksi avainta, jotka symboloivat oikeutta antaa synnit anteeksi ja oikeutta sitoa ne eli jättää antamatta. Hänet ovat valinneet pyhimyksekseen mm. lukkosepät, ripittäytyjät ja kalastajat. Tuomas on arkkitehtien, rakentajien ja maanmittarien pyhimys. Simon Selootilla on kädessään saha. Hän on mm. puunhakkaajien, nahkurien ja kutojien suojeluspyhimys. Apostoli Johanneksella on kädessään malja ja kirja. Hän on mm. kirjanpainajien, kirjakauppiaiden, notaarien ja kirjailijoiden pyhimys. Matteuksella on tunnusmerkkinä kirjoitusvälineet. Hän on mm. vero- ja tullivirkailijoiden, sekä kirjanpitäjien pyhimys. Bartolomeus on käsityöläisten pyhimys mm. kirjansitojat, nahkurit, räätälit ja teurastajat. Hänellä on kädessään kuolemastaan muistuttava veitsi. Paavalin (Saulus Tarsolainen) tunnusmerkkinä on miekka. Hän on mm. teltantekijöiden, teologien ja kirkollisen lehdistön pyhimys. Jaakob vanhempi (suurempi, Sebedeuksen poika) on mm. pyhiinvaeltajien, sotilaiden, ratsumiesten ja apteekkarien pyhimys. Hänellä on kädessään simpukan kuvalla koristettu nahkasauva. Juudas Jaakobinpojalla (Taddeus, Lebbeus eli sydämeni lapsi) on kädessään nuijapäinen keppi. Häntä ei ole vielä mikään ammattiryhmä valinnut pyhimyksekseen. Andreas eli Pietarin veli on erityisesti kalastajien suojelija. Hänet on kuvattu X:n muotoisella Andreaan ristillä. Apostoli Mattiaan tunnuksena on mestauskirves. Häntä pitää suojelijanaan mm. kirvesmiehet, teurastajat, sepät ja sokerileipurit. Filippus on mm. rihkamakauppiaitten ja vanuttajien suojelija. Hänellä on vasemmassa kädessään risti ja oikeassa avattu kirja. Risti on Filippuksen kuoleman symboli ja kirja apostolien yhteinen symboli: he kuolivat puolustaessaan Jumalan sanaa. (Kirkko ja kaupunki s. 10-11, 15.2.1995, No: 7).

        Valtionarkistossa on veistoksista tietoja laivauspapereista lähtien, sillä näin suuren veistoskokoelman hankinta oli Suomen Suurruhtinaskunnassa 150 vuotta sitten iso juttu. Veistokset konservoitiin ensimmäistä kertaa 1990-luvun loppupuolella.

        Löytyyhän sitä pyhimysten palvontaa luterilaisenkin kirkon katolta.


    • evankelista?

      Tämä Luukas oli muistiinmerkitsijä eli kirjailija ja humanisti. Monet nykykristityistä eivät pitäisi häntä edes kristittynä koska hän ei uskonut Jeesuksen kuoleman syntejä sovittavaan vaikutukseen eli ns. lunastuskuoleman ajatukseen.

    • Luukas ei edes kirjoittanut evankeliumia. Se vain laitettiin hänen nimiinsä.

    • Hei,

      Luukas oli apostoli Paavalin apulainen. Hän seurasi apostolia tämän matkoilla. Luukas oli sen ajan lääkäri. Luukas on Luukkaan evankeliumin ja Apostolien tekojen kirjoittaja. Luukas-kirjoittajan vertauskuvana käytetään härkää. Luukaan evankeliumi alkaa Sakariaan uhrilla Jerusalemin temppelissä. Härkä oli uhrieläin. Tuosta siis napattu tuo vertauskuva.

      Luukkaasta löydätte tietoa: Kol.4:14; 2.Tim 4:11 ja Filemon 24.

      t. Maarit-pappi

      • Miksi sinä väität Luukkaan olevan evankeliumin kirjoittaja, kun tutkijoiden mukaan ei tiedetä evankeliumeiden kirjoittajia? Ne on vain nimetty heidän mukaansa.

        Johanneksen kirjoittaja on todennäköisesti Maria Magdaleena tai joku Maria kuitenkin.


      • mave kirjoitti:

        Miksi sinä väität Luukkaan olevan evankeliumin kirjoittaja, kun tutkijoiden mukaan ei tiedetä evankeliumeiden kirjoittajia? Ne on vain nimetty heidän mukaansa.

        Johanneksen kirjoittaja on todennäköisesti Maria Magdaleena tai joku Maria kuitenkin.

        Hei Mave,

        Luukas laati kaksiosaisen teoksen, joista Luukkaan evankeliumi kertoo Jeesusta ja Apostolien teot kertoo evankeliumin jälkeisestä ajasta erityisesti lähetystyön alkuvuosista. Luukas oli tuottelias kirjoittaja, yli neljännes Uuden testamentin teksteistä on hänen.

        Luukkaan väitetään perimätiedon mukaan kirjoittaneen Luukkaan evankeliumin ja Apostolien teot. Kirjoittajan nimeä ei mainita missään vaiheessa, vaan kirjat liitettiin Luukkaaseen toisella vuosisadalla. Jotkut liittivät kirjoittajan myös Luukakseen, joka mainitaan Paavalin kirjeissä.Täyttä varmuutta siis ei ole.

        Paavalin kirjeissä mainittu Luukas oli ammatiltaan lääkäri. Sen sijaan Evankeliumin ja Apostolien tekojen kirjoittaja Luukkaasta tiedetään varmasti vain, että hän oli yleissivistynyt historioitsija ja kirjailija. Hän kirjoittamiensa sairauskuvauksien perusteella on toki epäilty, oliko hän lääkäri. Samaten toinen perimätieto, että hän oli Paavalin matkakumppani, ei sovi yhteen kirjoitusten sisällön kanssa.

        Joka tapauksessa evankeliumi kantaa hänen nimeään.

        t. Maarit-pappi


      • ketjun aloittaja
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei Mave,

        Luukas laati kaksiosaisen teoksen, joista Luukkaan evankeliumi kertoo Jeesusta ja Apostolien teot kertoo evankeliumin jälkeisestä ajasta erityisesti lähetystyön alkuvuosista. Luukas oli tuottelias kirjoittaja, yli neljännes Uuden testamentin teksteistä on hänen.

        Luukkaan väitetään perimätiedon mukaan kirjoittaneen Luukkaan evankeliumin ja Apostolien teot. Kirjoittajan nimeä ei mainita missään vaiheessa, vaan kirjat liitettiin Luukkaaseen toisella vuosisadalla. Jotkut liittivät kirjoittajan myös Luukakseen, joka mainitaan Paavalin kirjeissä.Täyttä varmuutta siis ei ole.

        Paavalin kirjeissä mainittu Luukas oli ammatiltaan lääkäri. Sen sijaan Evankeliumin ja Apostolien tekojen kirjoittaja Luukkaasta tiedetään varmasti vain, että hän oli yleissivistynyt historioitsija ja kirjailija. Hän kirjoittamiensa sairauskuvauksien perusteella on toki epäilty, oliko hän lääkäri. Samaten toinen perimätieto, että hän oli Paavalin matkakumppani, ei sovi yhteen kirjoitusten sisällön kanssa.

        Joka tapauksessa evankeliumi kantaa hänen nimeään.

        t. Maarit-pappi

        Hyvä Maarit!

        Nyt sinulta tuli asiaa:)


      • Theologi
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei Mave,

        Luukas laati kaksiosaisen teoksen, joista Luukkaan evankeliumi kertoo Jeesusta ja Apostolien teot kertoo evankeliumin jälkeisestä ajasta erityisesti lähetystyön alkuvuosista. Luukas oli tuottelias kirjoittaja, yli neljännes Uuden testamentin teksteistä on hänen.

        Luukkaan väitetään perimätiedon mukaan kirjoittaneen Luukkaan evankeliumin ja Apostolien teot. Kirjoittajan nimeä ei mainita missään vaiheessa, vaan kirjat liitettiin Luukkaaseen toisella vuosisadalla. Jotkut liittivät kirjoittajan myös Luukakseen, joka mainitaan Paavalin kirjeissä.Täyttä varmuutta siis ei ole.

        Paavalin kirjeissä mainittu Luukas oli ammatiltaan lääkäri. Sen sijaan Evankeliumin ja Apostolien tekojen kirjoittaja Luukkaasta tiedetään varmasti vain, että hän oli yleissivistynyt historioitsija ja kirjailija. Hän kirjoittamiensa sairauskuvauksien perusteella on toki epäilty, oliko hän lääkäri. Samaten toinen perimätieto, että hän oli Paavalin matkakumppani, ei sovi yhteen kirjoitusten sisällön kanssa.

        Joka tapauksessa evankeliumi kantaa hänen nimeään.

        t. Maarit-pappi

        Luukas oli ehken todellisuudessa Lucius Calpurnius Piso, joa esiinty tekstissä mös peitenimellä Kornelius. Hän oli juutalais-roomalainen historioitisja joka tasapainoili molemmila puolilla. Hän oli myös sama kuin Josephus Flavius, joka elämäkerraasaan Vita kertoo kolmesta ristiinnaulitusta,joista yhden hengen sai lääkäri pelastettua.


      • en usko

        Seuraavassa raamatun väännöksessä Luukas on varmasti jo sen ajan lääketieteen tohtori.

        Ei satuja kannata yrittää esittää totena ihmisille!


      • Theologi
        en usko kirjoitti:

        Seuraavassa raamatun väännöksessä Luukas on varmasti jo sen ajan lääketieteen tohtori.

        Ei satuja kannata yrittää esittää totena ihmisille!

        En usko: Raamattu itse mainitsee Luukkaan olleen lääkäri ja Luukkaan nimi on latinaksi Lucius ja mirha ja aloe ihan aikuisen oieasti olivat tuona aikana LÄÄKEAINEITA. Piste.


    • http://www.helsinki.fi/teol/kurssit/ekse/eksevap/pop_04mallivast04.html

      Taisi jäädä opinnot vähemmälle.

      Mitä eri evankeliumien kirjoittajista tiedetään?

      kukin evankeliumi nimetty tietyn henkilön mukaan
      alun perin evankeliumeja ei tunnettu kirjoittajan mukaan, päällekirjoitukset "evankeliumi X:n mukaan" sekundaareja
      kirkollinen perimätieto pitää joko silminnäkijöinä tai apostolien työtovereina
      Matteus ja Johannes samastettiin Jeesuksen opetuslapsiin, Markusta pidettiin Pietarin tulkkina ja Luukasta Paavalin työtoverina
      evankeliumien sisältö ja syntyhistoria osoittavat, etteivät ne voi olla silminnäkijäkuvauksia
      vaikka evankeliumien kirjoittajien henkilöllisyyttä ei tiedetä, jotain heistä voidaan päätellä heidän kirjoittamansa evankeliumin perusteella
      Markus: ei erityisen oppinut (kömpelöä kieltä), pakanakristitty (ei tunne juutalaisten tapoja), kirjoittanut evankeliuminsa lähellä juutalaissotaa
      Matteus: pidetään yleensä juutalaiskristittynä; kirjoittaa yhteisölle, jonka suhde juutalaisuuteen jännitteinen ja jossa vaikuttaa eri ryhmittymiä
      Luukas: hellenistisesti sivistynyt, tuntee hyvin Septuagintan, pidetään yleensä pakanakristittynä
      Johannes: ei voi olla "opetuslapsi jota Jeesus rakasti", joka todennäköisesti kuvitteellinen hahmo; evankeliumi vähitellen tietyn varhaiskristillisen koulukunnan muotoilema?

      • Ketjun aloittaja

        Eihän Maarit sanonut etteikö näin olisi


      • Ketjun aloittaja kirjoitti:

        Eihän Maarit sanonut etteikö näin olisi

        Hei,

        En sanonutkaan. En ole eksegetiikko vaan kirkkohistorioitsija. Katselen tilanteita sellaisten silmälasien kautta.

        t. Maarit-pappi


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei,

        En sanonutkaan. En ole eksegetiikko vaan kirkkohistorioitsija. Katselen tilanteita sellaisten silmälasien kautta.

        t. Maarit-pappi

        Vaikea katsoa silloisten silmälasien kautta, jos tuo nimi liitettiin evankeliumiin vasta toisella vuosisadalla. Ei henkilö voi olla yhtä aikaa evenkeliumiin vain liitetty henkilö ja sen kirjoittaja. Jompikumpi väite on väärä.


      • mave kirjoitti:

        Vaikea katsoa silloisten silmälasien kautta, jos tuo nimi liitettiin evankeliumiin vasta toisella vuosisadalla. Ei henkilö voi olla yhtä aikaa evenkeliumiin vain liitetty henkilö ja sen kirjoittaja. Jompikumpi väite on väärä.

        Hei Mave,

        Historiassa on asioita, joita ei vain pystytä todistamaan aukottomasti. On olemassa useita teorioita, kuten tästäkin. Se on vain hyväksyttävä, kunnes toisin pystytään todistamaan.

        t. Maarit-pappi


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei Mave,

        Historiassa on asioita, joita ei vain pystytä todistamaan aukottomasti. On olemassa useita teorioita, kuten tästäkin. Se on vain hyväksyttävä, kunnes toisin pystytään todistamaan.

        t. Maarit-pappi

        Ensin pitäisi pystyä todistamaan kirjoituksen olevan Luukaksen. Mitä se ei voi olla.


    • Lukija

      Mielenkiintoisempi kysymys kuuluu: Uskoiko Luukas, kaksoisteoksen kirjoittaja, Jeesuksen uhrikuolemaan ja sen syntejä sovittavaan ajatukseen. Monet eksegeetin ovat sitä mieltä ettei uskonut. Olen samaa mieltä. Luukas tosin mainitsee ohimennen tämänkin ajatuksen, mutta mikään punainen lanka se ei hänellä ole niin kuin Paavalilla.

      • Theologi

        Ei tietenkään koska lääkärinä Lucius tiesi, ettei Jeesus ehkä kuollut vaan heräsi eli egeire tajuttomuudestaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe