sai KHO:lta tylyn tuomion.
Kangasalalainen pariskunta ei saanut lupaa asua kesämökillään ympäri vuoden, kertoo Helsingin Sanomat.
Kangasalan kunta uhkasi pari vuotta sitten Rantamäen pariskuntaa 800 euron sakolla.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288611509299.html
Mökillään asunut pariskunta.
6
188
Vastaukset
- Munaa suuhun
Niin, eivät saaneet pitää kirjoja siellä.
Miksi pitäisi? Tekee vain postin käännön ja taas homma rokkaa. - keinottelun seuraus
Jutussa jäi pari tärkeää asiaa kertomatta
A) omakotitalo meni pakkohuutokaupassa
B) jäljelle jäi vain velkaa joka oli otettu kaksion ostamiseen. Se pantiin vuokralle
C) ainoa paikka joka jäi pakkohuutokaupn jälkeen oli kesämökki, jonne siiryttiin asumaan jo ihan pakostakin.
Nyt ongelmaksi muodostuu vuokralainen velkakaksiossa, joka tuskin suostuu tulemaan mökille korpeen vuokralaiseksi. Artikkelissa viitattiinkin asian yleisyyteen, siis siihen että asuntovaunuissaan ja hotelleissa majailevia asunnottomia alkaa tässä keinottelumaassa olla pilvin pimein.Vuokrasuhteen voi irtisanoa ja muuttaa itse tuohon asuntoon. Se ei ole ongelma kuin tälle pariskunnalle, joka halusi maksimoida tulonsa.
Luulen että tätä sääntöä rikotaan jonnin verran. Sitten riippuu naapureista, että lähtevätkö ilmoittelemaan viranomaisille asiasta. Osoitteenmuutoksenhan olisi voinut laittaa vaikka väliaikaisena eikä kukaan olisi puuttunut asiaan.
Mietin tuossa aamulla kun luin Hesaria, että Lukillakin voi olla vastaava tilanne?
kakkosasunto talviasuttava, ja kunta saattaa läppäistä sakkoja..
Mutta siinähän ei liene järkeä?
Jos vaikka jonain päivänä siirtää kirjat "mökkipaikkakunnalle" niin sehän tuo lisää rahaa kuntaan.- 13+9
Jos pariskunnalla ei olisi tuota kaksiota Tampereella, mikään eikä kukaan voisi estäisi asumista mökillä ellei kerran muuta asuntoa ole.
Heidän kannattaisi myydä tuo kaksio, sen jälkeen asuminen mökillä on ok. - 44455566666666666666
"Loma-asuntoalueeksi kaavoitetulla alueella saisi asua vakituisesti vain poikkeusluvan turvin."
" KHO katsoi myös, että edes omistamallaan maa-alueella ei saa asua, jos asuminen rikkoo maankäyttö- ja rakennuslakia. Rantamäki vetosi turhaan siihen, että henkikirjoittaja hyväksyi aikoinaan loma-asunnon osoitteen pariskunnan asuinpaikaksi."
Näin se on näiden vapaa-ajan asunnon statuksella olevien asumusten kanssa. Ei ne kelpaa vakinaisiksi asunnoiksi. Vapaa-ajan kohteissa on myös korkeampi kiinteistöverokin kuin mitä vakinaisen asunnon stuksella olevissa taloissa. maatiloista nyt puhettakaan. Vapaa-ajan asuntoihinsa kunta suhtautuu yleensä niin, että niistä pitäisi saada kehitettyä verotuloa ja myös työllisyyttä paikalliselle väelle, eli niitä pidetään lähinnä rahastuksen kohteina.
Mutta mikä tahansa pienikin kerrostaloasunto kyllä kelpaa vakinaiseksi asunnoksi, sijaitsi tämä sitten missä hyvänsä. Näitä ei nimittäin vapaa-ajan kohteiksi ole juurikaan muutettu niinkuin monia haja-asutusalueiden pintaloja on muutettu.
Tälläkin palstalla joku intti miten hän joskus 5-kymppisenä vetäytyy eläkkeelle ja myy vakinaisen asuntonsa ja ostaa sillä jostain Tahimaasta asunnon, ja että hän vapaa-ajan asuntonsa vain jättää joka mukamas kelpaa vakinaiseksi asunnoksi ja viralliseksi osoitteeksi täällä meillä.
Oma lukunsa on sitten poste restante osoitteet ja asunnottoman kirjoissa jossain kaupungissa oleminen. Itse asiassa minäkin olen ollut jo 2,5 vuotta asunnottoman kirjoissa. Siis olen henkikirjoissa tuossa naapurikunnassa statuksella 'vailla vakinaista asuntoa siellä' Virallinen postiosoitteeni on tässä kunnassa jonka keskuksesta ostin tämän pienen kerrostalokämpän asunnokseni, ja tämä on ollut nyt myös virallinen postiosoitteenikin. Kaikki verotus ja myös julkinen terveydenhuolto jutut menevät kuitenkin sen kunnan mukaan missä henkikirjoilla olen, vaikkakin statuksella 'vailla vakinaista asuntoa' siellä. Tämän järjestelyn kävin maistraatista kysymässä että sen näin voin tehdä, ennekuin möin isomman asuntoni pois tuosta naapurikunnasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi684351Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D973903- 503426
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul222683Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!242518Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa562373- 432207
- 471858
- 391857
- 301616