Kapaan mielipiteitä!

Apua Kaipailen

Hei! Kaipaisin mielipiteitänne asiaani. Olen 28 vuotias mies ja sain naisystäväni joka on 26 kanssa esikoisemme muutama viikko sitten. Nyt olen huomannut että hän ollut todella alakuloisen oloinen ja itkunen ja hän sanoo koko ajan kuinka paljon häntä väsyttää. Oon nyt viimeaikoina alkanut olla vähän huolissaan ja sen takia kysyn teiltä mielipiteitä asiasta.

7

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokenut myös

      Ensinnäkin onnitteluni vauvan johdosta !!!!

      Kun nainen synnyttää, koko raskaudenajan nousseet hormonitasot romahtavat äkkiä. Tästä johtuu lyhytaikainen "baby blues".

      Synnytys on myös ihan helvetin rankkaa hommaa ja imetyksen myötä nainen ei juuri saa nukuttuakaan, kuin pienissä pätkissä vaan. Synnytyksessä voi menettää verta paljon, josta voi aiheutua anemiaa ja heikkoudentunnetta.

      Mutta jos naisesi alakuloinen olotila ei ala mennä ohitse pian, voi kyse olla synnytyksenjälkeisestä masennuksesta:

      http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/raskaus/masennus/

      http://terveysnetti.turkuamk.fi/perhenetti/Synnytyksen_jalkeinen_masennus/index.html

      Varmasti haluat myös itse auttaa naistasi ja lievittää hänen olotilaansa. Jos naisesi imettää vauvaa, hän voi yrittää pumpata maitoa yhdeksi syöttökerraksi. Niin hän voisi nukkua yhden syöttökerran yli, esimerkiksi illalla tai aamulla valintansa mukaan ja sinä antaisit vauvalle pullosta pumpatun maidon. Apteekista saa käsikäyttöisiä pumppuja tarkoitukseen. Kaikki imettävät äidit eivät kuitenkaan onnistu pumppaamaan maitoa, vaikka toiset onnistuvat hyvinkin: se johtuu siitä, että tissit ovat erilaiset jokaisella.

      Synnytyksenjälkeinen masennus on kuitenkin olotila, jonka poistamiseen ei riitä pelkästään sinun apusi, vaikka olisi itse supermies. Se johtuu aivojen kemiallisesta epätasapainosta, joka johtuu hormonien heilahtamisesta. Hakekaa rohkeasti apua neuvolasta.

    • Apua Kaipailen

      Kiitos onnitteluista :) Ja kyllä haluan auttaa, että hän tulisi parempaan kuntoon ja pystyisi myös nauttia äitiydestä. Autan parhaani mukaan niinkuin muutkin perheenjäsenet lapsen hoidossa että hän saa rauhassa levätä kun lepoa tarvitsee.

    • Aikuisten ADHD.
    • Mietiskelen!

      Ja tää liittyy aiheeseen miten?!?!?!?

    • ÄIMÄ ry.

      Äimä ry järjestö antaa vertaistukea masentuneille äideille.
      Lisätietoa järjestöstä.

      http://www.aima.fi/
      -------------

    • Tiukast apua pyytämä

      Soitto neuvolaan, sanotte että äiti väsynyt, alakuloinen jne. Hoitaja voi aloittaa ihan hemoglobiinin mittauksella ja jos sieltä ei löydy syytä, voi kyseessä olla baby bluesin lisäksi raskauden jälkeinen masennus. Siitä yli pääsemiseen voi mennä yli puoli vuotta ulkopuolisen avunkin kera, joten suosittelisin nopeaa yhteydenottoa ja avunhakemista. Jos apua ei haeta, voi äidille jäädä surkea muisto ajasta, jonka pitäisi olla herkkää ja ihanaa.

    • onnea ja tsemppii

      Hei! Tosiaankin muutamien viikkojen väsymys/ alakulo jne on ihan normaalia synnytyksen jälkeistä baby bluesia hormonien romahtaessa ja naisen keskittyessä imetykseen.. mutta jos se alakulo jää päälle kuukausitolkulla niin sitten kannattaa haka neuvolasta apua. Äiti käy n. 6 viikkoa synnytyksen jälkeen jälkitarkastuksessa ja siellä tästä asiasta ihan myös kysellään. Siellä voi vaikka ottaa asian puheeksi. Ja siellä myös mitataan hemppa-arvo. Nyt vaan lepäätte molemmataina kun mahdollista ja sinä isänä hoidat kodin ja kaien muun paitsi imetyksen. Äidin tehtävä on nyt siinä. Ja se saattaa olla ihan 8h/vrk hommaa alussa :) Ja kyllä se ilo elämään yleensä sieltä löytyy ja alatte nauttia uudesta perheenjäsenestä. Itselläni ainakin vei reilusti aikaa ennen kuin se äidinrakkaus ja ilo vauvasta tuli. Ja luulin jo olevani vakavastikin sairas un en heti kokenut sitä suurta onnea ja äidinrakkautta samalla hetkellä kun vauva syntyi..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      411
      4169
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      231
      2060
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1530
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1357
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1015
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      62
      1011
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      128
      969
    8. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      228
      932
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    Aihe