Hei. Sain juuri kuulla tullilta, että minua epäillään lääkeainerikoksesta, sillä tilasin EU-alueen ulkopuolelta injektioruiskuja, jotka sisälsivät kyllä sallittua ainetta, mutta piikit, jotka lähetyksen mukana tuli, eivät olleet sallittuja tms. ja sen vuoksi minua epäillään tästä rikoksesta. Minulla ei ole ollenkaan rikostaustaa, enkä tiennyt tekeväni rikoksen kun nuo tilasin, eli kuinka todennäköistä on, että minua syytetään? Olen kaiken lisäksi "nuori rikoksentekijä", eli 19-vuotias. Olisin kyllä valmis maksamaan sakot (vankila on erittäin epärealistinen rangaistus tässä tapauksessa) mutta en haluaisi rikosrekisterimerkintää... Tullimies soitti minulle ja kysyi asiasta, ja myönsin tilanneeni lähetyksen, mutta kerroin hänellekin etten tiennyt piikkien olevan kiellettyjä. Mitään muuta kiellettyä lähetyksessä siis ei ollut, vain nuo piikit. Onkohan todennäköistä, että syyttäjä nostaa syytteen noin pienestä "rikoksesta"? Piikkejäkin oli vain kaksi. Menen viikon kuluttua juttelemaan tulliin asiasta, mutta haluaisin tietää mahdollisimman paljon jo nyt. Tyhmyydestä nimittäin sakotetaan, tässä tapauksessa luultavasti kirjaimellisesti....
Lääkeainerikosepäilty
14
2584
Vastaukset
- joonas123456789
sakkoja luultavasti saat, tuskin kovin paljon. ehkä enintään 200 e. koska tilaustesi määrä on noin pieni voisin kuvitella , että syyttäjä jopa jättää syyttämättä. jos sinut päiväsakkoihin tuomitaan voit valittaa päätöksestä hovi oikeuteen, joka luultavasti hylkää syytteen koska se on kuitenkin aika mitätön. myös nuori ikäsi vaikuttanee. en ole varma kyllä mutta uskoisin sen menevän näin. vankilaan et joudu
- ei eeei ei
Pelkästä sakkorangaistuksesta ei tule merkintää rikosrekisteriin. Ikä ei sinänsä vaikuta, koska olet täysi-ikäinen. Merkitystä iällä olisi, jos tuomittaisiin ehdollinen vankeusrangaistus, sillä alle 21-vuotiaana ehdolliseen vankeuteen tuomituista pitää myös päättää, että määrätäänkö valvontaan vai ei ehdollisen koeajaksi.
- Think again
Huh, helpottavaa kuulla ettei sakkorangaistuksesta, joka luultavasti on rangaistukseni, tule rikosrekisterimerkintää. Kuinkahan todennäköistä on, että syyttäjä edes nostaa syytettä tuosta? Entä syytteen hylkääminen hovioikeudessa? Jos asia etenee syytteeseen asti, olisiko järkevin vaihtoehto asian pääkäsittelylle kirjallinen menettely?
- döf<oh pudsvögishögv
Think again kirjoitti:
Huh, helpottavaa kuulla ettei sakkorangaistuksesta, joka luultavasti on rangaistukseni, tule rikosrekisterimerkintää. Kuinkahan todennäköistä on, että syyttäjä edes nostaa syytettä tuosta? Entä syytteen hylkääminen hovioikeudessa? Jos asia etenee syytteeseen asti, olisiko järkevin vaihtoehto asian pääkäsittelylle kirjallinen menettely?
Hovioikeudessa? Menee kyllä käräjäoikeuteen ensin ja sitten vasta hoviin, jos joku valittaa (Ja jos saa jatkokäsittelyluvan. Todennäköisesti ei saa.).
"Kuinkahan todennäköistä on, että syyttäjä edes nostaa syytettä tuosta? Entä syytteen hylkääminen hovioikeudessa? "
Vaaditko arvaamaan jotain prosenttilukuja? Kun juttu ei ole kenenkään meistä (tod. näk.) käsissä tai työpöydällä, niin on ihan turha mennä veikkailemaan, että syyte tulee 47,93 prosentin todennäköisyydellä tai whatever.
"Jos asia etenee syytteeseen asti, olisiko järkevin vaihtoehto asian pääkäsittelylle kirjallinen menettely?"
Riippuu siitä, myönnätkö vai kiistätkö esitutkinnassa. Jos kiistät, niin ei sitä sitten ole mitään järkeä syyttäjän edes yrittää kirjalliseen menettelyyn, koska kirjallisessa menettelyssä a) tunnustat syytteen sellaisenaan b) luovut oikeudestasi suulliseen oikeudenkäyntiin ja c) suostut kirjalliseen menettelyyn. Jos kiistät esitutkinnassa, niin riitainen asia = käräjille.
Tosin näyttää siltä, että et menettelyä sinänsä kiistä (että olet tilannut ko. tuotteita ja että ko. tuotetta ei olisi saanut tilata) mutta mahdollisesti kiistät tahallisuuden (mikä on tietysti aika huono kiistämisen peruste, sillä periaatteessa pitää ottaa ensin selvää ennen kuin tilaa, että onko sallittua vai ei, on lähtökohtaisesti oltava selvillä lainsäädännön sisällöstä. Ja jos ei ole edes yrittänyt selvittää, että onko ko. tuotteen tilaaminen sallittua vai ei.... syyttäjä aika helpolla perustelee, että miten tuossa tahallisuus täyttyy). - Think again
döf<oh pudsvögishögv kirjoitti:
Hovioikeudessa? Menee kyllä käräjäoikeuteen ensin ja sitten vasta hoviin, jos joku valittaa (Ja jos saa jatkokäsittelyluvan. Todennäköisesti ei saa.).
"Kuinkahan todennäköistä on, että syyttäjä edes nostaa syytettä tuosta? Entä syytteen hylkääminen hovioikeudessa? "
Vaaditko arvaamaan jotain prosenttilukuja? Kun juttu ei ole kenenkään meistä (tod. näk.) käsissä tai työpöydällä, niin on ihan turha mennä veikkailemaan, että syyte tulee 47,93 prosentin todennäköisyydellä tai whatever.
"Jos asia etenee syytteeseen asti, olisiko järkevin vaihtoehto asian pääkäsittelylle kirjallinen menettely?"
Riippuu siitä, myönnätkö vai kiistätkö esitutkinnassa. Jos kiistät, niin ei sitä sitten ole mitään järkeä syyttäjän edes yrittää kirjalliseen menettelyyn, koska kirjallisessa menettelyssä a) tunnustat syytteen sellaisenaan b) luovut oikeudestasi suulliseen oikeudenkäyntiin ja c) suostut kirjalliseen menettelyyn. Jos kiistät esitutkinnassa, niin riitainen asia = käräjille.
Tosin näyttää siltä, että et menettelyä sinänsä kiistä (että olet tilannut ko. tuotteita ja että ko. tuotetta ei olisi saanut tilata) mutta mahdollisesti kiistät tahallisuuden (mikä on tietysti aika huono kiistämisen peruste, sillä periaatteessa pitää ottaa ensin selvää ennen kuin tilaa, että onko sallittua vai ei, on lähtökohtaisesti oltava selvillä lainsäädännön sisällöstä. Ja jos ei ole edes yrittänyt selvittää, että onko ko. tuotteen tilaaminen sallittua vai ei.... syyttäjä aika helpolla perustelee, että miten tuossa tahallisuus täyttyy).Tietenkin menee ensiksi käräjäoikeudelle, tarkoitinkin, että JOS saa jatkovalitusluvan. Muotoilin lauseeni huonosti.
Todennäköisyydellä tarkoitin, että miten yleensä tällaiset tapaukset ratkaistaan.
Esitutkinnassa aion myöntää "syyllisyyteni". Pitää kai sitten vain toivoa, ettei tapaus mene tutkinnanjohtajalta syyttäjälle. Olisihan se kyllä resurssien tuhlausta, varmasti syyttäjillä on parempaakin tekemistä mutta laki on laki.
- näin tapahtuu
Jos tulee kutsu kuulusteluihin se tarkoittaa oikeasti että laittavat putkaan viikoksi ja tekevät asuntoosi kotietsinnän.
Luultavasti saat vuoden ehdottoman noista piikeistä.- Think again
Hah hah, tämä juttu oikeasti nauratti. Olen stressannut tätä hirvittävää rikostani koko päivän ja lukenut netistä rikoskollegoiden kokemuksia, ja tulin tulokseen, että saan enintään sakot ja ne sitten maksan. Kuten sanoin: tyhmyydestä sakotetaan. Tietenkin pyrin välttämään sakotkin, ja jos tutkinnanjohtaja/syyttäjä on oikein inhimillinen, hän tajuaa inhimillisen erheeni ja jättää asian sikseen. Se olisi kyllä helpotus! Mitään hirveää ei siis onneksi ole luvassa. Olen tosiaan muuten ihan puhdas pulmunen, ja tullivirkailijan soitto sai minut pakokauhun valtaan. Nyt olen jo onneksi rauhoittunut, kun tiedän, että suurella todennäköisyydellä saan vain pienet sakot jos sitäkään. Pitää tosiaan vain toivoa parasta, eli ettei tutkinnanjohtaja vie asiaa eteen päin, tai että syyttäjä viimeistään tekee syyttämättäjättämispäätöksen.
- 16+13
Think again kirjoitti:
Hah hah, tämä juttu oikeasti nauratti. Olen stressannut tätä hirvittävää rikostani koko päivän ja lukenut netistä rikoskollegoiden kokemuksia, ja tulin tulokseen, että saan enintään sakot ja ne sitten maksan. Kuten sanoin: tyhmyydestä sakotetaan. Tietenkin pyrin välttämään sakotkin, ja jos tutkinnanjohtaja/syyttäjä on oikein inhimillinen, hän tajuaa inhimillisen erheeni ja jättää asian sikseen. Se olisi kyllä helpotus! Mitään hirveää ei siis onneksi ole luvassa. Olen tosiaan muuten ihan puhdas pulmunen, ja tullivirkailijan soitto sai minut pakokauhun valtaan. Nyt olen jo onneksi rauhoittunut, kun tiedän, että suurella todennäköisyydellä saan vain pienet sakot jos sitäkään. Pitää tosiaan vain toivoa parasta, eli ettei tutkinnanjohtaja vie asiaa eteen päin, tai että syyttäjä viimeistään tekee syyttämättäjättämispäätöksen.
Vähän sinne päin. Poliisin ja tullin rikosilmoitukset näkyvät rekistereissä 50 vuotta.
Sen lisäksi saat H-merkinnän ja kuulustelussa sinusta otetaan DNA, sormenjäljet, valokuvat jne, jotka kestävät rekisterissä koko elinajan. - faktatietoa
16+13 kirjoitti:
Vähän sinne päin. Poliisin ja tullin rikosilmoitukset näkyvät rekistereissä 50 vuotta.
Sen lisäksi saat H-merkinnän ja kuulustelussa sinusta otetaan DNA, sormenjäljet, valokuvat jne, jotka kestävät rekisterissä koko elinajan.16-13 puhuu potaskaa. sormenjäljistä ja valokuvista yms en tiedä, mutta huumemerkintää sinulle ei tietenkään tule. eihän sinua epäillä huumausainerikoksesta.
"Rikosrekisteriin tulee merkintä, kun henkilö tuomitaan:
- ehdottomaan tai ehdolliseen vankeusrangaistukseen
- valvontarangaistukseen
- ehdollisen vankeusrangaistuksen ohessa sakkoon (oheissakkoon), yhdyskuntapalveluun tai valvontaan
- ehdottoman vankeusrangaistuksen sijasta yhdyskuntapalveluun
- nuorisorangaistukseen tai nuorisorangaistuksen sijasta sakkoon
- viralta pantavaksi tai
- jätetään syyntakeettomana tuomitsematta."
sakkorangaistus näkyy vain sakkorekisterissä/poliisirekisterissä ylinopeussakkojen yms joukossa. eivätkä nämä tiedotkaan elinaikaa säily, ei todellakaan. arkistoissa ne säilyvät 50 vuotta mutta "aktiivisina" huomattavasti vähemmän. - 16+13
faktatietoa kirjoitti:
16-13 puhuu potaskaa. sormenjäljistä ja valokuvista yms en tiedä, mutta huumemerkintää sinulle ei tietenkään tule. eihän sinua epäillä huumausainerikoksesta.
"Rikosrekisteriin tulee merkintä, kun henkilö tuomitaan:
- ehdottomaan tai ehdolliseen vankeusrangaistukseen
- valvontarangaistukseen
- ehdollisen vankeusrangaistuksen ohessa sakkoon (oheissakkoon), yhdyskuntapalveluun tai valvontaan
- ehdottoman vankeusrangaistuksen sijasta yhdyskuntapalveluun
- nuorisorangaistukseen tai nuorisorangaistuksen sijasta sakkoon
- viralta pantavaksi tai
- jätetään syyntakeettomana tuomitsematta."
sakkorangaistus näkyy vain sakkorekisterissä/poliisirekisterissä ylinopeussakkojen yms joukossa. eivätkä nämä tiedotkaan elinaikaa säily, ei todellakaan. arkistoissa ne säilyvät 50 vuotta mutta "aktiivisina" huomattavasti vähemmän.H-merkintä tietysti tulee, koska kyse on lääkerikoksesta, sekä huumausainerikoksen valmistelusta. Jos henkilö saa tuomion, niin DNA, sormejäljet, valokuva, jne säilyvät rekisterissä koko eliniän.
Ylinopeusjutut ym. suoraan rv:llä ratkaistavat menevät vain sakkorekisteriin, missä niitä säliytetään viisi vuotta.
Mutta, silloin kun jostain asiasta kirjoitetaan r-ilmoitus, tai tutkintailmoitus, niin ilmoitus menee tutkintarekisteriin, missä se säilyy historia/arkistotietona 50 vuotta, tai kunnes asianosainen kuolee, vaikka kirjatusta rikoksesta tulisikin vain sakkoa.
5 luku
Tietojen poistaminen ja arkistointi
22 §
Tietojen poistaminen poliisiasiain tietojärjestelmästä
Poliisiasiain tietojärjestelmästä tiedot poistetaan seuraavasti
....
Edellä 1–5 momentissa säädetystä säilytysajasta huolimatta tutkinnan ja virka-avun arkistotiedot poistetaan kuitenkin 50 vuoden kuluttua ilmoituksen kirjaamisesta.
Sen estämättä, mitä 1 ja 3 momentissa säädetään, kaikki henkilöä koskevat tiedot poistetaan järjestelmästä viimeistään yhden vuoden kuluttua rekisteröidyn kuolemasta.
- Think again
Mikä ihmeen huumausainerikoksen valmistelu? Siis tilaamani tuote oli muuten täysin laillinen, vain irralliset injektiopiikit tekevät sen mahdollisesti laittomaksi. Tuote ei sisältänyt mitään huumaavaa ainetta tai muutakaan päihdyttävää. Kyse oli hyaluronihaposta. Jos minua jostakin huumausainerikoksesta tai sellaisen valmistelusta epäiltäisiin, olisi tullivirkailija luultavasti maininnut siitä... En taida enää lukea minkään Suomi24:n wannabe-lakimiesten kommentteja, vaan tyydyttäydyn sillä tiedolla, että saan enintään päiväsakkoja. Kiitos kuitenkin kommenteista.
- 8+1
Eivätkö narkomaanit juuri noita käytä piikittäessään itseään ?
- itsekin hölmöillyt..
Tuskin saat edes sakkoja. Älä kuuntele tuota yhtä hörhöä, ei edes huumausainerikos ole oikeasti vakava juttu, ja siitäkin selviää sakoilla kun on kysymys pienistä määristä omaan käyttöön.
- siis mikä syy
Kyllä taisi sisältää laitonta kamaa.Myös aineosat joista voidaan valmistaa muuntohuumetta on laittomia varsinkin jos muu sisältö antoi aihetta epäilyyn.
ruiskuja ja neuloja saa tilata ihan laillisesti ja saa niitä apteekistakin.Ei ne ole mitään kiellettyjä nuo injektio neulat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as603186Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232974- 512862
- 562668
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582558Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482540On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532301Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 452082
- 692078