Tunteet peliin keskarin näyttäminen liikenteessä laitontako ?

Mara

Mitä laki sanoo onko elekieli leskisormen näyttäminen liikenteessä rangaistava teko, esim kunnianloukkaus syytteen muodossa.

Suomen alkuperäiskansan käytössä taitaa olla aika yleinen kanssaautoilijan käyttämä keino liikenteessä.

Vieraassa kulttuurissa en suosittele käsimerkkejä käyttämään, eihän tuo ole järkevää muutenkaan.

112

4647

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pari kertaa vuodessa

Tuskinpa tästä varsinaista pykälää on. Minä näytän keskisormea silloin, kun vastaantuleva ohittaja pakottaa minut väistämään tai jarruttamaan. Kun joku yrittää minut tappaa, keskisormi on kohtuullinen vastaus tekoon. Tietysti vain jos sormen nostoon on aikaa. Aina ei ole ollut.

• oooo rs6

Juuri näin ja venäläisille tulee näytettyy keskisormee muutenkin.

• Autoilija3

En tiedä laista, mutta eräälle kävi tosi huonosti, kun näytti keskimmäistään Porvoon moottoritiellä. Tämä jolle näytettiin lähti seuraamaan näyttäjän autoa. Ja kun näyttäjä pysäköi autonsa kotitalonsa pihaan ja astui ulos autosta sai heti maistaa tämän näytetyksi tulleen luuvitosta tuhoisin seuraamuksin. Molemmat silmät ummessa ja mustat monta viikkoa ja hampaiden harjaus helpottui, kun edessä ei ollut etummaisia ja nenä rustokin vääntyi.

Että kannattaa harkita kenelle menee sitä keskaria näyttämään.

• f45tgbnh
        Autoilija3 kirjoitti:

En tiedä laista, mutta eräälle kävi tosi huonosti, kun näytti keskimmäistään Porvoon moottoritiellä. Tämä jolle näytettiin lähti seuraamaan näyttäjän autoa. Ja kun näyttäjä pysäköi autonsa kotitalonsa pihaan ja astui ulos autosta sai heti maistaa tämän näytetyksi tulleen luuvitosta tuhoisin seuraamuksin. Molemmat silmät ummessa ja mustat monta viikkoa ja hampaiden harjaus helpottui, kun edessä ei ollut etummaisia ja nenä rustokin vääntyi.

Laitappas se kiljupöntön kansi pian kiinni. Olet taas hyvin harhainen.

• sormen ahkera näytt.
        Autoilija3 kirjoitti:

Teretulemast vaan tännekin uhoomaan.

• hih hihhii
        Autoilija3 kirjoitti:

Autoilija3 ilmeisesti kuvailee mitä hän 'tekisi' jos joku sormettaisi häntä itseään?

• Turvassa autossa?

Kannattaa muistaa kun sormeaan näyttelee, että joku siellä toisessa autossa voi olla vahvempi ja vittuuntua kunnolla.

• kalevi
        Autoilija3 kirjoitti:

Saiko kumminkin syytteen pahoin pitelystä ja joutuko leegot maksamaan ,vai oliko mulliturpa.niiltähän ei saa mitään perityksi.

• Sulo Suleliman
        oooo rs6 kirjoitti:

Kiwa sitten on näiden venäläisten turisteitten kotona näyttää kuvamateriaalia ystävilleen lomamatkastaan, kun suomalaiset törtöt ajaa liikenteessä FINGERIT pystyssä.

Muutosta kaivataan!

• irkki
        hih hihhii kirjoitti:

Autoilija3 ilmeisesti kuvailee mitä hän 'tekisi' jos joku sormettaisi häntä itseään?

sulla pitäisi olla aina "älypuhelin mukana autossasi, jos pääsisit vaikka kuvaamaan autoilija3

• Mihi?
        Sulo Suleliman kirjoitti:

Kiwa sitten on näiden venäläisten turisteitten kotona näyttää kuvamateriaalia ystävilleen lomamatkastaan, kun suomalaiset törtöt ajaa liikenteessä FINGERIT pystyssä.

Muutosta kaivataan!

siihe et näytetään sormea vai asiaan ite?en ole ikinä nähny kenenkään näyttävän,mitä täst voi päätel?

• puspus
        Mihi? kirjoitti:

siihe et näytetään sormea vai asiaan ite?en ole ikinä nähny kenenkään näyttävän,mitä täst voi päätel?

Tykkään kirjoitustaidostasi. Oikein hienosti sujuu!

• Minä

Joo. Minäkin teen kaikenlaisia hiphop-slummikäsimerkkejä jos joku yrittää ohittaa Minut. Olen Espoosta.

• asdfasdfa1

• Mihin?
        puspus kirjoitti:

Tykkään kirjoitustaidostasi. Oikein hienosti sujuu!

tapa ittes!

• testi3333
        oooo rs6 kirjoitti:

testi

• JOENSUUN LIIKENNE ON

joensuussa jopa joensuun kaupungin miehet transpoterista nouse autosta ja huutaa jos olet ajanut ohi, eli hän on jäänyt toiseksi, nainen vierellä säestää keskisormellaaukaisen ikkunan en sano mitaan odottelen että hän lyö siilsisen liikennevalot, mutta ei silloin olisi katunut. rekkari on muistissa ja hänet muistetaan. kunnianloukkausn ODOTTAA.

• vaikea uskoa

Ei hyvää päivää...Siis voiko joku tosissaan kirjoittaa tällästä? :D

• Sä olet ihan provo

Hyvä provohan tämä on, mutta 43 vuoden autoilun aikana keskisormea ei ole tarvinnut käyttää kertaakaan merkinantoon.

• somppueekeri

Kyllä keskisormi on meidän kulttuurissa kunnioituksen osoitus. Eli esim. poliisille kannatttaa osoittaa respectit keskisormella. Sen voi perustella juurikin omalla kulttuurilla.

• Jepen vaimo

Poliisin tiedän virnistävän ja vastaavan näyttämällä joko etusormea tai nimetöntä :)

• Mara
      • bmw=liikenteen syöpä

Kohteliaita nää BEMARI-PELLET. Tosimiehiä, uskaltavat uhota vain naisille ja niillekin BEMARINSA turvallisen korin suojista. Koko automerkin saisi kieltää lailla. Käsimerkeistä viis.

• laatutietoinen
        bmw=liikenteen syöpä kirjoitti:

Kohteliaita nää BEMARI-PELLET. Tosimiehiä, uskaltavat uhota vain naisille ja niillekin BEMARINSA turvallisen korin suojista. Koko automerkin saisi kieltää lailla. Käsimerkeistä viis.

Siksi näytänkin bmw-kukseille aina heil-tervehdksen.

• Autoilija3

Kannattaa miettiä ja harkita kaksi kertaa ennenkuin näyttää keskaria

• aina löytyy parempia

"Kohteliaita nää BEMARI-PELLET" no milläs auto merkillä pelletar itse onnistuu samaan itsensä tuommoiseen kiihkoon?
        Itse olen havainnut automerkistä riippumatta autoilijoita jotka edes itse sitä tajuamatta terrorisoivat muuta liikennettä. Kannattaisi varmaan keskittyä muiden autojen merkkien sijaan omaan ajoon niin matka taittuisi ilosemmalla mielellä mukavammin.

• nainen

• meillä näytetään

aina pippeliä heiluttaen

• Huoh...'

Itse en näytä koskaan keskisormea,koska pidän sitä kotenkin moukkamaisena ja älyllisesti vajavaisena.

Itseasiassa muistan kerran erään ,ei linjalla, olevan bussin hieman kiilanneen minua joten väläytin valoja hälle kiitokseksi.
      Sitten jäätin rinnan valoihin ja hän minua keskisormella tervehti.

Kyllähän asiakaspalvelija aina muita tervehtii. Eikö vain?

• Tari Jervo

"Suomen alkuperäiskansan käytössä taitaa olla aika yleinen kanssaautoilijan käyttämä keino liikenteessä."

Tuosta lauseesta pitäisi myöntää Nobel tai ainakin Finlandia palkinto.

On se niin selkeää tekstiä ettei jää yhtään epäselväksi mitä siinä lukee.

• Mara

No viesti menee perille muullahan ei liene merkitystä, on se hyvä ei ole mennyt opetus hukkaan.

Viittasin alkuperäiseen suomalaiseen liikennekulttuuriin jossa tosiaan on käsimerkkinä keskisormi käytössä aikas yleisesti.

Itsekkin vähänaikaa sitten olin osallisena tilanteessa kun saavuin tyhjään
        T-risteykseen, jouduin yllättäen liikenneesteen takia pysähtymään ajoradalle tukkien "osittain" väylän.

Talon nurkan takaa pysäköintipaikalta oli tulossa auto kapeakulkuista väylää, sama väylä jonne olin menossa.

Minun oikealta puolelta lähestyi auto soittaen torvea kun joutui pysähtymään koska ei halunnut kiertää autoani vaikka tilaa olisi ollut.

Tilanne tuntui mielestäni järjettömältä en voinut jatkaa ajoa ahtaalle rampille pysäköintialueelle ennenkuin edessäni oleva poistuisi rampilta.

Sivulla pitsakuski soittaa torvea, ymmärtäisin jos olisin tahallaan esteenä, tilannetta ei kuitenkaan voi ennakoida tuleeko pysäköitialueelta talontakaa autoa vaikka risteys saavuttaessa olikin tyhjä.

No kyllä protestoin torvensoittajaa tilanteesta ja menin näyttämään keskaria jolla olikin hänelle suomipoikaa pahempi merkitys.

Pitsakuski tuli perässäni rampille kiilaten autoni eteen etten voinut jatkaa matkaani.

Nythän aloin jo lämmetä ajatukselle että tästä tehdään nyt esimerkillinen tapaus jossa minä näyttelen toista osapuolta, noustuani autosta pitsamies oli jo venyttänyt kroppansa uhkaavasti eteeni tarttuen kauluksista.

Selvällä suomenkielellä alkoi keskustelu siitä miksi näytän keskisormea kun hän tuli minuunnähden oikealta, ja pitsamies totesi että tie on hänen väittelyä jatkettiin tovi pitsamies olisi halunnut poliisin paikalle.

Pitsamies sanoi että ei tiedä mitä tapahtuu jos kohdataan muissa merkeissä, turkkilainen maahanmuuttaja kertoi asuneensa suomessa viisi vuotta ja pitävänsä suomesta mutta ei käsimerkeistä.

Pitsaauton teippaukset paljastivat yrityksen mikä oli minun pelastus ilman tunnistetietoa olisin saanut leegot suuhuni.

Tarina oli minulle opettavainen ei pidä sitä keskisormea näytellä jos virhe tulee liikenteessä, ei se keskisormi enään sitä tekemättömäksi tee.
        Ainakaan sitä tunteenpurkausta ei pidä tehdä etelänpojille, ovat aika tulisieluisia.

• Itke äidillesi
        Mara kirjoitti:

No viesti menee perille muullahan ei liene merkitystä, on se hyvä ei ole mennyt opetus hukkaan.

Viittasin alkuperäiseen suomalaiseen liikennekulttuuriin jossa tosiaan on käsimerkkinä keskisormi käytössä aikas yleisesti.

Itsekkin vähänaikaa sitten olin osallisena tilanteessa kun saavuin tyhjään
        T-risteykseen, jouduin yllättäen liikenneesteen takia pysähtymään ajoradalle tukkien "osittain" väylän.

Talon nurkan takaa pysäköintipaikalta oli tulossa auto kapeakulkuista väylää, sama väylä jonne olin menossa.

Minun oikealta puolelta lähestyi auto soittaen torvea kun joutui pysähtymään koska ei halunnut kiertää autoani vaikka tilaa olisi ollut.

Tilanne tuntui mielestäni järjettömältä en voinut jatkaa ajoa ahtaalle rampille pysäköintialueelle ennenkuin edessäni oleva poistuisi rampilta.

Sivulla pitsakuski soittaa torvea, ymmärtäisin jos olisin tahallaan esteenä, tilannetta ei kuitenkaan voi ennakoida tuleeko pysäköitialueelta talontakaa autoa vaikka risteys saavuttaessa olikin tyhjä.

No kyllä protestoin torvensoittajaa tilanteesta ja menin näyttämään keskaria jolla olikin hänelle suomipoikaa pahempi merkitys.

Pitsakuski tuli perässäni rampille kiilaten autoni eteen etten voinut jatkaa matkaani.

Nythän aloin jo lämmetä ajatukselle että tästä tehdään nyt esimerkillinen tapaus jossa minä näyttelen toista osapuolta, noustuani autosta pitsamies oli jo venyttänyt kroppansa uhkaavasti eteeni tarttuen kauluksista.

Selvällä suomenkielellä alkoi keskustelu siitä miksi näytän keskisormea kun hän tuli minuunnähden oikealta, ja pitsamies totesi että tie on hänen väittelyä jatkettiin tovi pitsamies olisi halunnut poliisin paikalle.

Pitsamies sanoi että ei tiedä mitä tapahtuu jos kohdataan muissa merkeissä, turkkilainen maahanmuuttaja kertoi asuneensa suomessa viisi vuotta ja pitävänsä suomesta mutta ei käsimerkeistä.

Pitsaauton teippaukset paljastivat yrityksen mikä oli minun pelastus ilman tunnistetietoa olisin saanut leegot suuhuni.

Tarina oli minulle opettavainen ei pidä sitä keskisormea näytellä jos virhe tulee liikenteessä, ei se keskisormi enään sitä tekemättömäksi tee.
        Ainakaan sitä tunteenpurkausta ei pidä tehdä etelänpojille, ovat aika tulisieluisia.

Olet nyyhky. Tuollaista apinaa olisi pitänyt kouluttaa.

• Mara
        Itke äidillesi kirjoitti:

Olet nyyhky. Tuollaista apinaa olisi pitänyt kouluttaa.

Laiton uhkaus Suomessa on aseen välityksellä tai sanallisesti toisen ihmisen henkeen tai terveyteen kohdistuva uhkaus, jonka perusteella uhatulla on syytä pelätä henkilökohtaisen turvallisuuden tai omaisuuden olevan vakavassa vaarassa. Se on Suomen rikoslain mukaan rikos, jonka maksimirangaistuksena on kaksi vuotta vankeutta.

Tai sitten pahoinpitelysyyte, asiat on lalitettava arvojärjestykseen, onko tieliikenteesä mikään tapahtuma niin iso asia että kannattaa vaikka hermot eivät kestä, mennä niinpitkälle että jälkiselvittely voi johtaa tuomioon rikoslainmukaan.

Itse en menisi tilanteessa esittämään uhkauksia ja provosoimaan väkivallankäyttöön mutta oikeus on puolustautua, eli osattomaksi en jäisi minäkään rangaistuksia jaettaessa, siksi katson että aina parempi jos sopu jotenkin säilyy keskusteluasteella.

• Lexus-Ville

Näytän aina keskaria jos minua hitaampi on tielläni.

• boileri

kerran joku näytti keskaria sitten sillä tosin meni syyläri rikki eikä näyttänyt sen jälkeen keskaria enää.

• Rekka kuski

Näytän usein keskisormi toisille autoilijoille, joskus ovat tullet perässä uhoomaan mut lähtivät saman tie pois päin kaasu pohjassa renkaat sutimalla. Koska näytät rekan hytissä pieneltä, mut ulos astuessan, kasvan :))

• Simonox

Mulla on kaukasianpaimenkoira takapenkillä ja jos joku ajelee perässä pihaan selvittämään liikennekäytöksen oppeja, päästän koiran ensiksi irti. Se on uskomattoman kova neuvottelemaan tämän "turpaanvetäjän" kanssa. Uskon, että kaveri luopuu sovinnolla. Ja vaikea hänen on jälkeenpäin poliisillekaan soittaa ja selittää kuinka "kun olin toisen pihalla aikeissani vetäistä tätä lättyyn niin julma 80 kiloinen koira hyökkäsi minun raukan kimppuun.."

• älä tapata koiraasi

Höpö höpö, ei koirasta ole mitään apua, sitä vastaan voi jo käyttää laillisesti jotakin asetta.

Jos sinä menet liikenteessä näyttämään keskaria, tai teet jotakin muuta typerää toista kohtaan, sinä olet silloin heittänyt haasteen ja niihin on vastattava, kun autot ajetaan tiensivuun, tai sinua seurataan kotiin, tai työpaikalle. Olen valtuuttanut itseni hakkaamaan tuollaisen urpelon ja niin on joskus käynytkin.

• gtr33
        älä tapata koiraasi kirjoitti:

Höpö höpö, ei koirasta ole mitään apua, sitä vastaan voi jo käyttää laillisesti jotakin asetta.

Jos sinä menet liikenteessä näyttämään keskaria, tai teet jotakin muuta typerää toista kohtaan, sinä olet silloin heittänyt haasteen ja niihin on vastattava, kun autot ajetaan tiensivuun, tai sinua seurataan kotiin, tai työpaikalle. Olen valtuuttanut itseni hakkaamaan tuollaisen urpelon ja niin on joskus käynytkin.

Älä puhu p..kaa. Jos pihaan tuut perässä ja alat uhoomaan, niin koira kyllä viilentää sun tuntees tehokkaasti.

• FKX-464

Tänään näyttelin keskaria yhdelle isolle autolle ja se näytti takas. Paha juttu minusta. Luulin olevani iso, ruma, tatkattu ja oikeassa. Olinkin aika pieni, ruma, tatskattu ja väärässä. Onneksi en saanut turpaani vaan pääsin karkuun vv amorakilla, olo oli kuin rakilla märkänä ja piestynä. Mitäpä tällainen Jyväskylän puupaa hesassa osaa. Ajoin kolmion takaa eteen...sori.

• 5/4

Kuka teistä tosissaan ehtii katselemaan kanssa-autoilijan käsien liikkeitä? Olette aika höpöjä uhojia, tervetuloa aikuisten maailmaan.

• Sä olet ihan ......

Katsooko joku oikeasti naapuriautoilijan sormi- tai käsinmerkkejä? Entä nenänkaivuuta? Sinä joka lähetät keskisormimerkkejä, luuletko että naapuri huomaa?

Ajatko itse oikein?

• mankki

Jos joku alkaa ilveilemään kotterossaan, se on hänen ongelmansa. Ei se ole apina joka katselee vaan se joka ilveilee. Jos eläintarhan apinalle ilveilee takaisin, se saa raivarin. Autossa käsimerkkien tekijälle ei kannata ilveillä takaisin, koska se voi alkaa häiriköidä liikenteessä. Aivan kuten apina häkissään.

• ei sormi vaan käsi

Keskisormen näyttämisellä on vanha historia, mutta ikivaha tapa voi aiheuttaa todella vakavia seurauksia varsinkin muissa maissa.
      Oman terveyden takia on parasta säilyttää malttinsa. Typeriä aina löytyy, mutta kannattaako itsekin olla yhtä typerä?
      Liikenteesä on sairaita, juoppoja ja huumeiden käyttäjiä joiden pinna saatta palaa lopullisesti pinestäkin provokaatiosta.
      Joustavuudella ja ystävällisyydellä liikenne sujuu vaikka joillakin vähän tahmaakin.

• Kännykänkäyttökielto

Eniten ärsyttää ilman vilkkua vaihtavat sompailijat!

SITTEN kännykkää käyttävät, ja kännykällä liikenteessä kuvaavat! 5 m puskurissa ajavat, edessä kyttäävät kuskit, ne vasta tyhmiä, koko ajan odottamattomia tilanteita!
        Kännykän käyttö liikenteessä kokonaan kieltoon, tunkekaa se vaikka mihin tahansa, mutta valokuvien ottaminen, soittelu, muu häirintä on tosi idioottimaista liikenteessä!

Kyllä kaksi pupusormea voi näyttää vanha akka, että pupu kuulee ja näkee!
        Joskus joutuu tekemään jotain äkillistä näiden tilanteiden takia, että ei kai edistä ajamista, tämä ahdistelu ainakaan! Ajamaan ylinopeutta, kun joku ihan puskurissa!
        Olen kyllästynyt autoilevaan miesväkeen, kun miehiä yli 99 % on ollut häiriköt!!!!

• rekka mies on on

no kyllä aina välillä voi keskaria näyttää, autoss on minulla kokoajan kuvaava kamera ja talvea varten metallinen lapio .

• Oyutta

Ei ole laitonta.

Tai sitten on ihan yhtä laitonta kuin aiheeton valojen välkyttely tai aiheeton äänimerkin antaminen =)

• efwefwefffff

Totta kai se ns on laitonta mutta mitä lakii sanoo voi olla taas eri asia,
      epäsopivaa käyttäytymistä se on kuitenkin, kunnianloukkaus.

Mutta toisaalla taasen niin kannattaako tuntemattomien kanssa olla
      niin suurta herraa kun vastapuolella voi olla vielä kovempi kaveri
      mikä laittaa nippuun. Se vaan siis yleensäkin kun jossain muodossa
      lähdetään ottamaan mittaa toisesta, kyllä se keskisormen näyttäminen
      voi provosoida jonkun käymään kimppuun jos kaverilla on muutenkin
      huonopäivä niin kynnys voi olla matalalla.

• kalevi

Näytän aina keskaria kusipäille,jotka vaarantavat henkeni,jos haluavat vaarantaa omansa seuraamalla niin siitä vaan sitten .
      yleensä on aina syy miksi keskaria näytetään ja siitä olisi syytä ottaa opiksi.
      tietenkin luomakunnan kruunut saattavat herkkänahkaisena ottaaa itteensä.

• veio

Keskisormea näyttävät ne jotka itse ajavat väärin. Kun annan näille oikeaa palautetta väärin ajamisesta, heiluun keskari kunnes käyn repäsemässä sen irti. Kuulun ryhmittymään joka hoitelee keskisormen heiluttajat. Se perustettiin viime kuussa.

Keskisormen heiluttajat ovat ylihuolehdittuja äpäriä jotka ei ole koskaan joutuneet ottamaan vastuuta teoistaan. Nyt joutuvat. Niihin kuten muihin liikenteen idiootisti käyttäytyviin ei tehoa muu kuin pelko.

• Seski Kormi
        veio kirjoitti:

Keskisormea näyttävät ne jotka itse ajavat väärin. Kun annan näille oikeaa palautetta väärin ajamisesta, heiluun keskari kunnes käyn repäsemässä sen irti. Kuulun ryhmittymään joka hoitelee keskisormen heiluttajat. Se perustettiin viime kuussa.

Keskisormen heiluttajat ovat ylihuolehdittuja äpäriä jotka ei ole koskaan joutuneet ottamaan vastuuta teoistaan. Nyt joutuvat. Niihin kuten muihin liikenteen idiootisti käyttäytyviin ei tehoa muu kuin pelko.

Sinä et vetele kenenkään keskisormia yhtään mihinkään! Vain netissä uhoat ja valehtelet. Täällä kuka tahansa voi väittää tekevänsä mitä tahansa.

• Miesten mies

Näytän merkkiä: lentosuukkoja. Siinä tapauksessa jos naisautoilija on töpännyt. Ei ole koskaan kukaan pahakseen ottanut.

Ottakaa rento asenne liikenteeseen. Sujuu paremmin.
      Miksi kaikki kertoo vaan huonoja kokemuksia? Johtuuko koska oma elämänsä on kurjaa?

• veio

Ei kurjaa. Joidenkin elämän tehtävä on laittaa vastuuseen ne jotka toimivat idiootisti, koska poliisi ei tee asialle mitään on jonkun tehtävä muuten karkaa käsistä tilanne.

• dubbilippirulle

Typeryys ei valitettavasti ole laitonta vaikka pitäisi olla.
      Typerät ei myöskään saisi lisääntyä mutta sekin on laillista.
      Joku joskus koitti asiaan tehdä muutostakin mutta en nyt saa mieleen historian henkilöä..
      Hienot visiot paremmasta kansasta jotka eivät keskisormea näyttele, niin moni hyvä idea kaatuu toteutukseen..

• free tiibet

setälle tulee kalliiksi jos käyrään iholle, linnareissu suomessa, kiinassa hirtto tuomio.

• Weißbier

No, minä asun maassa, jossa näytetään kaikkia käsimerkkejä ja huidotaan käsillä rääkkä soi useasti ihan ystävällisen huomautuksen hengessä.

Keskisormen näyttämisestä täällä saa väh. 500€ sakkoa ja on mielestäni ihan oikein. Todistamisesta en tiedä, mutta jos autossa on väh. 2 kpl ihmisiä niin ei luulisi olevan siinä ongelmaa.

Suomalaiset tietenkin näköjään tuntee käsimerkeistä vain keskisormen ja päälle luuvitosen. Säälittävää.

• kattokruunu 79,95

Käsimerkkejähän toki sopii käyttää liikenteessä, mutta mielellään keskinäiseen rakentavaan kommunikointiin ja kohteliaaseen kiittämiseen. Itse asiassa niitä voisi käyttää nykyistä enemmänkin. Samoin katsekontakti kuskien välillä usein auttaa vähän hankalammassa tilanteessa. Pippeli. Toki pitää ottaa liikennetilanne huomioon, eli esimerkiksi moottoritiellä ei kannata lähteä hakemaan katsekontaktia takana ajavan kanssa.

Keskisormet ja muut rumat eleet ei kuulu liikenteeseen. Niistä ei ole mitään hyötyä, pelkästään haittaa. Ei perkele mitä kokovartalokyrpiä niiden käyttäjät on.

• Slim Shady

Tänään oli oma keskisormi nousta, lippalakkipää Bemarijolppi hieroo taajamassa takapuskurissa ja liittymästä lähtiessäni oli viedä takapuskurin mukanaan. Jälkeen päin ajatellen parempi kun en nostanut. Sama kusipää se olisi ollut senkin jälkeen. Bemari- ja Audi-miehillä lienee erillainen autokoulu kuin muilla, siihen ei kuulu termi TURVAVÄLI. Ei koske kaikkia em. merkeillä ajavia, mutta ovat enemmistössä.

• ei alkuperäiskansaa

"Suomen alkuperäiskansan käytössä..." Mitä saamelaiset tähän kuuluu?

• dhstjs

homopää!

• heteropää

• Autossajaautossa

Viimeisen neljän kuukauden aikana töppöjä on ollut liikenteessä tavallista enemmän, oon vanha akka ja ajan useimmiten bemarilla, tai jollakin muulla.
      Puskurissa roikkujat ottaa eniten pattiin. Jos tulee joku äkkitilanne, niin huonosti käy, ainakin minulle. Kielto eli ei saa elvyttää, kun niska särkyy... irto-osat ja puuttuvat jne.
      Toinen on muut häiriköijät ja huolimattomat ohittajat, mutta valppaus estänyt monta kertaa kolarin!!!
      Nopeusrajoitukset ja ennakointi, kaupunkiliikenteessä erityisesti tärkeää, keli otettava huomioon, ja polkupyöräilijät, sitten humalassa joku tulee eteen ajoradalle, kerran yksi kaveri keskellä tietä makasi, kyllä sitä säikähtää, tuuria on oltava myös.
      Liukkaat kelit, tuisku, lumisade, huono näkyvyys, haasteita riittää, eli malttia liikenteeseen. Turha kiire pois, ja enempi koulutusta liittymissä ajamiseen, eli voi väliin päästää auton, joko hidastamalla tai nopeuttamalla. Tämä sujuu muualla paremmin, ei täällä alueella.

• 6.5 sek.

Mun T-Volvo kulkee 245, ei tartte näytellä k-sormea ...painan kaasua ja poistun paikalta, sielläpä sitten heiluttelevat yläfemmaa, kaikilla mahdollisilla sormilla;)

• volvoton

poistut häveten paikalta ku muilla hienommat autot?

• poliisille heti

ilmoittakaa poliisille heti , jos joku käy teihin käsiksiksi, tai vainoten seuraa teitä , LIIKENTEESSÄ , olemattomiin lapsellisiin seikkoihin vedoten,

se on täysin rikollista toimintaa puuttua millään tavalla fyysisesti toiseen ihmiseen , ottakaa rekisteri ylös ja kuvatkaa auto jos mahdollista ja soitto poliisille

• veio

Väärin.
        Liikenteessä keskaria näytetään niille jotka ajavat oikein ja näyttäjiä ovat ne jotka ajavat väärin. Jälkimmäisiin ei poliisi puutu, saavat rauhassa toteuttaa neuroottisia taipumuksiaan ja kerjätä väkivältaa.
        Siis, on oltava taho joka laittaa heidät pe´lkoon ja vastuuseen.

Onko myös silloin rikollista jos toinen sitä kerjää. ?

• kalevi

Jep,iholle ei saa käydä vaikka keskaria näytetäänkin,,soon enempi itsetutkiskelun paikka jos sulle näytetään keskaria,jotain oot sillon töpänny.

• suffeli2

Mitä tarkoittaa sellainen käsimerkki, jossa autoilija näyttää toiselle koko kätensä kädenselkäpuoli näkyvissä ja kaikki sormet harallaan?

• Jotkut kiittävät esimerkiksi kaistanvaihtotilanteissa tilasta toisen puolen vilkkua vilauttamalla, toiset heilauttavat kättä. Itse kuulun jälkimmäiseen porukkaan.

• kiitoshyvillekuskeil

Minäkin heilautan joskus kättä kohteliaalle kuskille, joka esim. ruuhkassa antaa tietä.

• keskisormikunniaan

minä ainakin näytän törpöille jotka eivät osaa ajaa!

• atleetti1

mä oon niin voimakas että jos mua joku urpo seuraa kotipihaan niin mä lyön siltä hampaat suuhun, jos on ulkomaalainen niin sitten vielä lataan semmosen potkun ohimoille että ei mitään rajaa.

• Leotin

Saksassa saa keskarista huomattavasti kovemman tuomion kuin ylinopeudesta. Muutenkin sielläpäin maailmaa ajetaan liikenteessä sen mukaan että tie kuuluu kaikille liikkujille ja homma toimii.

• 13+14

Ei taatusti saa Saksassa mitään tuomiota keskarin näytöstä siviilien kesken. Jos sitä näyttää poliisille, se voi olla eri juttu, siellä on tiettävästi sakotettu jopa poliisin sinuttelusta.

• positiivari3
    • liikennehomothirteen

Ihan kiva että on tullut noita jokapojan kameroita tallentamaan rajua liikenne käytöstä. Mutta nuo kamerat on vain perseestä suoraan vielä, ei nimittäin näytä kuin yksipuoleista tapahtumaa. onko vaikeeta valmistaa etu ja takapuolta kuvaava kamera että liikenteen tapahtumat tallentuu just niinkuin ne tapahtuu ei jää hörhöille selitysvaroja. Ostaisin itsekkin tuollaisen mutta vajavaisia kun en huoli!

• Jumankukkulat

Niin nuo liikennehomot on niitä kahden metrin päässä 80vauhdissaolevia helevetan tietoviisaita ja armottoman nopeita törppöjä jotka uhmaa liikenteessä edellä ajavaa sen hengellä Eikö lakikin sano jotain,,,joo sanoo ja sanoo mut kun näkee jopa virkavallan syyllistyvän samaan moiseen niin mistä sen lain revit

• Mara

http://www.youtube.com/watch?v=X16kiyDtTms

Kamera autoon joka tallentaa kuvaa edestä ja takaa, on myös malleja olemassa joilla voi todentaa nopeuden ja sijainnin sekä hidastuvuuden äkillisen jarrutuksen tai kolarin sattuessa.

Eri asia on kuinka paljon tallenteesta on hyötyä liikenteessä tapahtuneen kolarin syyllisyyden selvittämiseksi, onko kuva aineisto viranomaisille riittävää todistusaineistoa.

Voisiko liikennehäirikön tunnistus kuvatallenteesta olla hyväksyttävä viranomaisen toimesta, ehkä jokin tilanne kun kolaripaikalta pakenee ja kuvasta tunnistaa pakenevan rekisteritunnuksen ja auton merkin ja värin päivämäärän ja kellonajan ja tapahtumapaikan.

Tuskin muuten kukaan lähtisi poliisille toimittamaan kuvatallennetta todisteeksi ellei ole kuvatunlaista tilannetta jossa itse on sattunut paikalle tai on osallisena.

Vakuutusyhtiölle voi epäselvissä tilanteissa tallenne olla hyvä todiste tapahtumien kulusta näinhän taitaa olla itäisessä naapurimaassamme.
        Ulkomailla autoilevalle ainakin voisi kuvitella tallentavan autokameran tuovan omaisuudelle lisäturvaa.

• veio

Olen etsinyt niitä pitkään. Kahteen suuntaan kuvaavaa oli jo markkinoilla mutta katosivat. Mulla on yksi sellainen missä taakse kuvaus on liian laajakulma.

• 19+14

Ei siinä mitään laitonta ole. Ei laki vaadi olemaan kohtelias tai ystävällinen. Kunnianloukkauksestakaan ei keskarin näytössä ole kysymys.

Sellainen "kaulankatkaisuele", kädellä kurkun poikki, voisi ehkä ihan ääritapauksessa täyttää laittoman uhkauksen tunnusmerkistön,

Esimerkillä valaistakseni, "sinä olet idiootti" voisi olla kunnianloukkaus mutta "haista paska" ei sitä ole.

• Käytöstavat

Näitä kun lukee niin ei ihme että keskisormi on pystyssä...käytöstavat kunniaan, pitää olla kuin 1800-1900 luvun vaihteessa autoilu oli herrasmiesten laji, tervehdittiin vastaantulijoita aina nostamalla hattua, bensan hinta 10e litra niin tiellä ajelee ne jolla siihen on varaa.

• veio

Mutta, kun idiootin lailla liikenteessä käyttäytyvät ovat juuri niitä joilla on fyrkkaa.

• Kommunikoija

Ikävä kyllä tulee näytettyä sormimerkkejä jokusen kerran vuodessa kanssa-autoilioille.
      Viimeksi toissapäivänä.Joku teiden ritari alkoi vaihteleen kaistaa edessäni tyhjällä moottoritiellä,oli ekaksi oikealla lähestyin häntä n,10km\h oma nopeuteni n 105km\h ,100 km\h rajoitus,lähden vilkulla ohittamaan ajoistaan niin tämä sankari vaihtaa kanssa edessäni vasemmalle kaistalle,ja kuten sanoin olimme tyhjällä moottoritiellä.No vaidoin oikealle,hän kanssa.Jokusen kerran toistimme kuvion,siis aivan tahallista kyseinen toiminta,no parin kuvion jälkeen kuin kilpa-ajoissa vikku vasemmalle hän lähti vasemmalle kaistalle,itse oikealta ohi.Ja kyllä alkoi näkymään ja kuulumaan,tuli valojen vilkuttelua ja äänimerkkiä.Mitä muuta kyseiselle kanssa autoilialle saatoin tehdä kuin tervehtiä iloisesti sormella,hyi minua.

• Mara

Itsehillintää liikenteessä kaivattaisiin, esimerkkiä voisi hakea ammattiautoilijoista heiltä sitä löytyy ihailtavasti.

Oppimista olisi liikennekäyttäytymisessä ainakin siinä, kuinka ammatikseen ajavat käyttäytyvät rauhallisesti ja maltillisesti liikenteessä.
        Ajo on tasaista ja ennakoivaa huippuosaamista, jota ei opita riehumalla ja häiriköimällä.

Suosittelen liikenteessä stressaantuneille matkustamista julkisilla kulkuneuvoilla, samalla voisitte oppia liikennekäyttäytymistä.

Kannattaisi jättää kaikenlainen provosointi ja keskittyä omaan suorittamiseen, jos tapaat rikkomuksensuorittaneita kuten edellämainittua häirintää, olisi paras keino ottaa viranomaisiin yhteyttä soittamalla 112 ja irtaantua itse tilanteesta ja antaa viranomaisten hoitaa tehtävänsä.

Kiire liikenteessä on itse aiheutettua ja turhaa kun kaiken voi tehdä toisinkin.

• vesku
        Mara kirjoitti:

Itsehillintää liikenteessä kaivattaisiin, esimerkkiä voisi hakea ammattiautoilijoista heiltä sitä löytyy ihailtavasti.

Oppimista olisi liikennekäyttäytymisessä ainakin siinä, kuinka ammatikseen ajavat käyttäytyvät rauhallisesti ja maltillisesti liikenteessä.
        Ajo on tasaista ja ennakoivaa huippuosaamista, jota ei opita riehumalla ja häiriköimällä.

Suosittelen liikenteessä stressaantuneille matkustamista julkisilla kulkuneuvoilla, samalla voisitte oppia liikennekäyttäytymistä.

Kannattaisi jättää kaikenlainen provosointi ja keskittyä omaan suorittamiseen, jos tapaat rikkomuksensuorittaneita kuten edellämainittua häirintää, olisi paras keino ottaa viranomaisiin yhteyttä soittamalla 112 ja irtaantua itse tilanteesta ja antaa viranomaisten hoitaa tehtävänsä.

Kiire liikenteessä on itse aiheutettua ja turhaa kun kaiken voi tehdä toisinkin.

En viitsi mennä bussilla kun siellä tekee aina mieli masturboida ja minulle on monta kertaa sanottu että se on bussissa sopimatonta käytöstä.

• autoilija

Onhan toi aika yleistä. Olen itsekin harrastanut sitä usein. Melkein vähintään pari kertaa viikossa tulee kesotettua! Ei oo koskaan kukaan totinu mitään tulla sanomaan vaikka takana tuleville puskurissa ajavillekin on tullut avoimesta ikkunasta näytettyä. Enkä suosittele kyllä tulemaankaan mitään urputtamaan. Oon hyvin v*ttumainen kun sille päälle satun. Muuten kyllä todella leppoisa tapaus :)

• Keskari-Auris

Kyllä se on PK-seudulla ihan arkipäiväinen tapa. Se on vähän kuin sellainen ystävällis-ilkikurinen moikkaus. Ei siinä sen kummempaa. Joka reissulla tulee sormetettua. Enemmän tai vähemmän.

• veio

Vastuu on keskisormen näyttäjällä. Ei kantsi näyttää paitsi niille tutuille keiden suhtautumisen tietää. Keskisormeen voi myös suhtautua niin että keskari lähtee irti.

• kuumakalle

Itse näytän törpöille keskaria, turhapa sen törpön on lähteä seuraamaan sen jälkeen nimittäin osaan ajaa ja karistaa seuraajat kannoilta. Myös autostani löytyy aina kättä pitempää et jos joku kuumakalle polttaa hermonsa ja tulee kimppuun tuosta keskarin näytöstä, niin se on sen kuumakallen ongelma sitten jos huonosti käy tai tuleekin yliajetuksi.

• Paska-äijä

Paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska. Paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska. Paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska. Paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska paska.

Aika paljon paskaa!

• Ihan selvä juttu

No pienestäpä elämä on kiinni.
      Totta helvetissä sentteriä voi näyttää, jos siihen on syytä.
      Turha siitä on nokkiinsa ottaa ja vielä noin, että pitää sitä kunnianloukkauksena tms.
      Itse kyllä näytän tarvittaessa ja ajan itse niin, ettei kenenkään tarvitse minulle vilkutella ko käsielettä tai muitakaan.

• kiimalainen1

siis voi vittu mikä idiootti

• Mara

http://poliisirikollisena.wordpress.com/2012/10/18/poliisi-valvoi-vapaa-ajallaan-liikennetta-tuntuvat-sakot-tuli/

Poliisi valvoi vapaa ajallaan liikennettä sakot tuli poliisille, ei kestänyt poliisimiehelläkään hermot tilanteessa kun aletaan käsimerkkejä käyttämään.
      Sama poliisimies on tuomittu aiemminkin silti jatkaa tehtävässään edelleen.

Kaikille liikenteessä muita vahtivia henkilöitä kehottaisin keskittymään omaan suoritukseensa enemmän, että olisiko omassa tekemisessä aihetta parantaa niin ettei tulisi kuvatunlaisia tilanteita.

• J.J.

"En tiedä laista, mutta eräälle kävi tosi huonosti, kun näytti keskimmäistään Porvoon moottoritiellä. Tämä jolle näytettiin lähti seuraamaan näyttäjän autoa. Ja kun näyttäjä pysäköi autonsa kotitalonsa pihaan ja astui ulos autosta sai heti maistaa tämän näytetyksi tulleen luuvitosta tuhoisin seuraamuksin. Molemmat silmät ummessa ja mustat monta viikkoa ja hampaiden harjaus helpottui, kun edessä ei ollut etummaisia ja nenä rustokin vääntyi.

Että kannattaa harkita kenelle menee sitä keskaria näyttämään. "

No saapi tulla se kuumakalle muakin seuraamaan. Näyttelen mielelläni keskaria tämmösille kuumakalleille että pääsee siellä oman pihan luona sitten täräyttämään kuumakallea nenään jos seuraamaan rupeaa.
      kaikkia ei voi lyödä vaikka keskaria näytämmekin.

• veio

Laki ei ole vastaus.
      Nyt tulee järjestö joka aiheettomasta keskisormesta menee ottamaan keskisormen pois. Ei ne muuten vähene. Puhun nyt niistä sormen näyttäjistä jotka tekevät itse väärin ja oikeasta palautteesta näyttävät keskaria.

• hewa

Asun tällä hetkellä Fuengirolassa,ja kyllä kädet pelaa ja pillit soi jos olet sekunnnkin heidän mielestään tientukkona,ja onhan se ymmärretävää tulinen tumma kansahan tämä on ja kapeat kadut, leveinkatu Paseo Maritimo pituutta taitaa olla y6-7km.tämä rantakatu.Kaista-ajosta ei oikein merkkiäkään,Scootteri kuskit oikeita härkätaistelijoita nais kuskitkin mitä leveempi perä satulassa sitä tukkoosempi ajotyyli ohi missä vain , ja kun nämä 50 centtiset kulkee 80:ppiä.

• Aries78

Vittu et kirjottanu yhtäkään sanaa oikein. Ja oliks se katu nyt 6m PITKÄ vai LEVEÄ? Kirsikkana kakun päällä toi pelle kielikuva ja täysjuntti stereotypia. Oot varmaan ite joku Kauhavalainen läskikasa

• Aries78

Minkä helvetin "alkuperäiskansan"? Ainoa YK:n alkuperäiskansasopimuksen tunnustama alkuperäiskansa koko Euroopassa on saamelaiset. Näyttääks ne paljon finkkua ajaessaan? Vai mitä sä höliset juntti, varmaan meinaat valtaväestöä? Se ei todellakaan ole mitään alkuperäistä porukkaa, vaan väkivaltainen mongolilauma. Ja sillä tiellä jatkaa Metsähallitus ja kaikki ei-saamelaiset, jotka luulee omistavansa maata Lapissa. Mut siihenhän on totuttu, että 95% suomesta on asehullujen traksaa ajavien maajussien temmellyskenttä. Vai näyttääks sun alkuperäisväestöt finkkua sieltä tralsasta hankkija-lippis päässä ja jussipaita perseessä, mihin se kuuluukin?

• saatanan virolaiset

haha ite tullu näytettyy keskarii lukuisia kertoja esimerkiks yks kerta ku yks mulkku tuli ramppii ylös sillalle ja käänty etee oli viittä vaille et oisin vetäny perää nii siinä sit keskari pystys ajoin sen peräs ja tais olla joku saatanan virolaine

• Tosi-iso Antti

Keväällä Korfulla ollessani olin pakotettu monesti esittelemään keskaria paikallisille ääliöille. Siellä ei ole mitään liikennesääntöjä. Yksi ainoa hamppi tuli perään ja yritti kysellä että miksi. Käskin kohteliaasti painumaan v.....n tai tulee turpaan. Nopea oppinen oli hän. Ymmärsi häipyä. MInua ei karvakädet ahdistele edes kotimaassaan.

• Titosurinaa

mites jos leskelle näyttäis kieltä.

• lakimiess
    • Spurdo Spärde gagga

Älgää ihmised viidsigö olla niin negadiivisia

• joustaja..

Kannattaa miettiä sitäkin että näyttäisitkö ilman sitä auto, keskaria?
      Hyvät käytöstavat piristää niidenkin päivää keillä on huonopäivä,
      no kaippa ne huon ot päivät on jokaisella kuin mullakin mutta voittaako
      sillä keskarilla jotain tai muulla vastaavalla..

Onhan se ärsyttävää jonkun huonoajotapainen ajo ja niissä kestämistä
      ettei provosoidu itse, kaikkea ei tarvitse tietysti sietää.

Sekin on hyvä muistaa että oletko itse sitten varmasti oikeassa kun osoitat mieltä?
      - Et varmaan aja ylinopeutta niin sellaista ne eteen ajamista toiselta tieltä ei
      silloin kohtaakkaan niin usein kuin jos ajaisi ylinopeutta.
      - Et myös aja liian lähellä edellä olevaa että muut ei voi vaihtaa kaistaa tai
      liittymästä tuleva ei pääse liittymään päätielle kun tilat on plokattu kiinni.
      Ihan vaan esimerkkinä..
      Ethän?

• > Et myös aja liian lähellä edellä olevaa että muut ei voi vaihtaa kaistaa...

Useinkin. Tilaa syntyy heti, kun sitä pyytää vilkulla. Tai no, ei aina. Jos kuski on toilaillut siten, että keskarin näytön paikka olisi, ei tilaa synny vilkulla pyytämälläkään ihan herkästi.

• suuret on ongelmat

Voi aloittaja poloa. Kyllä varmasti mennyt keskisormesta yöunet ja pitkään.

• sivistykää juntit!

Ei se laitonta ole, mutta lapsellista ja aivan ala-arvoista, kertoo näyttäjästään todella paljon. Yksinkertainen, alkukantainen primitiivireaktio.

Omaan mieleenikään ei tulisi edes katsoa muihin autoilijoihin päin saati sitten näyttää jotain merkkejä. En ymmärrä miksi liikenteessä pitäisi mitenkään muuten kommunikoida muiden autoilijoiden kanssa paitsi suuntavilkkua ja jarruvaloja näyttämällä.

Muissa maissa, kuten Saksassa ja Jenkeissä tämä on itsestäänselvyys, mutta juntti-Suomessa sattuu ja tapahtuu.... yksinkertainen, itsestään epävarma kansa.

• puttepossu

Kun tsuhna pääsee ratin taakse, niin heti tulee sikava fiilis: nöf nöf... uiii uiii

• Ainaki bemari

Kuskeja joutuu aina lyömään!

• MUKS

Eilen hautausmaalla käydessäni näytti juppipentu keskaria. Seurauksena: pilliruokinta pitkälle ensi vuoteen. Kuulustelua odotellessa ja käräjille päästään mutta. Se oli sen arvoista kun juppipentu syljeskeli eturivistöään siihen hautausmaan parkkikselle ja vinkui ÄLÄ LYÖ enään.

• Anonyymi

Volvo Auto kuljettaja musta ajeli väinölässä käytiin minulle keskisormea on tämä henkilö vammainen tain kehitysvammainen ihminen ketään näyttää keskisormea Volvo Auto kuljettaja musta pori näytele keskisormea

• Anonyymi

Viimeksi ja aika harvoin näin teen mutta pysähdyin bussin viereen jälkeen päin ja näytin sille keskaria. Oli sellainen yökkärilähtö pysäkiltä taas sarjassaan..

Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2373
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      238
      1746
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      308
      1286
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      935
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      844
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      835
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      747
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      683
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      35
      681
    Aihe