Ryhmätyöskentely

spiritti

Tästä samasta aiheesta on varmaankin jo olemassa monia keskustelunaloituksia, mutta palaan aiheeseen silti.
Ryhmätyöskentely rassaa, koska lukuisien eri kurssien ryhmätyötilanteet vaativat aikaa ja säätämistä että saataisiin aikataulut sovitettua yhteen. Ryhmätyöskentely rassaa, koska aina eivät ns kemiat kohtaa ja keskustelu jää joko latteaksi tai yhden tai parin ihmisen väliseksi monologiksi. Joskus ryhmäkeskusteluja täytyy toteuttaa meluisassa ja kaoottisessa ympäristössä jos annetaan vaikka tunti aikaa tehdä esim yhteenveto tai vastaava. Perustelluista syistä voi pyytää kurssin toteutustavaksi yksintyöskentelyn, mutta kynnys olla ns epäsosiaalinen yksilö on suuri. Tavallaan ymmärrän sen merkityksen hyvinkin, tiimityöskentelytaitoja täytyy harjoitella jne ja ryhmätyöskentely voi edes jotenkin ehkäistä joidenkin opiskelijoiden syrjäytymistä. Totuus on kuitenkin se, että mitään ystävyyksiä ja kumppanuuksia noissa keinotekoisissa tilanteissa ei välttämättä synny. Väitän, että olin ennen yliopistoon hakeutumista paljon avoimempi ja ulospäinsuuntautuneempi tyyppi kuin nykyään, kynnys olla esim eri mieltä on suuri kuten myös tarve sulautua joukkoon jossa saattaa helposti hukata itsensä.
Persoonallisuustesteissä usein kysytään esim sellaisia asioita, että oletko usein ensimmäisenä äänessä. No kyllä sen ainakin minulla määrittää ympäristö ja käyttäytyminen vaihtelee suuresti sen mukaan millainen on luottamus ympärillä oleviin ihmisiin.
Tietysti on varmaan tarpeellista vilkaisu peiliin, ja nämä" vaikeudet" ehkä opettavat jotain arvokasta omasta käyttäytymisestä. Olen esimerkiksi jo saanut suuni auki silloin, kun on tuntunut että keskusteluissa minut sivuutetaan ja siitä on ollut jonkin verran hyötyä (tietty vaarapuolena on kusipään maine, se palautteen vastaanottokyky ja toisen asemaan asettumiskyky kun niin suuresti vaihtelee). Toisinaan ryhmädynamiikka toimii- työskentely on onnistunutta, helppoa ja joustavaa ja mieli sen jälkeen hyvä. Toivottavasti kukaan ei ota tätä henkilökohtaisena loukkauksena tai saati sitten hyökkäyksenä opetusjärjestelyjä kohtaan. Nämä asiat vain pyörivät nyt mielessä.

3

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Realiteettiterapiaa

      On hyvä tutustua jo opiskeluvaiheessa työelämän todellisuuteen. Luuletko, että siellä saat valita työkavereitasi tai asiakkaitasi? Kaikkien kanssa pitää kuitenkin pystyä työskentelemään tai ainakin tulemaan toimeen. Kaikista ei tarvitse pitää, mutta asiat tulee pystyä hoitamaan.

    • spiritti

      Näinhän se on, mutta en sinänsä suoraan rinnastaisi näitä opiskeluun liittyviä ryhmätyötilanteita työelämään.
      Opiskelijoina ollaan kuitenkin vähän sellaisessa herkässä vaiheessa että omaa ajattelua pitäisi pystyä kehittämään ja aina ympäristö (tai itse) ei sitä parhaalla mahdollisella tavalla tue. Sitä halusin tuoda esiin. Enkä sitäpaitsi ole mielestäni väittänyt etten kykenisi asioita hoitamaan, se anti minkä siitä saa onkin jo aivan toinen juttu. Tällaista argumentointia osasin odottaakin ja se on ihan yhtä väsynyttä kitinää kun mun aloituskin. Tulee kieltämättä mieleen, että olet itse joku jyrä ryhmätilanteissa ja huono kestämään palautetta kun tunnuit niin henkilökohtaisesti aloituksen ottavan...

      • Realiteettiterapia

        Jos jotakin olen huono sietämään sosiaalisissa tilanteissa, niin suoraa kusetusta, jota niissä jotkut kuitenkin yrittävät. Muutoin olen tullut toimeen työelämän yhteisöissä varsin hyvin, hieman aspergerpiirteitä omaavaksi introvertiksi jopa erityisen hyvin.

        Yritin vain tuoda esiin sen seikan, että ryhmätyötä sekä työ- ja opiskeluelämän sosiaalisuhteita kannattaa harjoitella aina kun on vain mahdollista, sillä mitä paremmin toimivia ne ovat, sitän paremmin asiat luontuvat.

        Sitten vielä yksi neuvo: kaikkia virheitä tai vedätyksiä ei kannata huomata. Nuorempana luulee, että osoittaa terävyytensä kaiken huomaamalla. Vanhempana voi jättää vähäpätöiset asiat huomiotta. Ihmiset ovat vain tyyytyväisiä, ettei tuo vanha tollo tuotakaan huomannut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      277
      3090
    2. 201
      2876
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      70
      2464
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      221
      1936
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      13
      1378
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      160
      1213
    Aihe