Aikuislukio

Aikuislukioon

Hei.

Olen todennäköisesti aloittamassa aikuislukiossa opiskelut ensi vuoden alussa. Olen jo käynyt yhden ammattikoulun, mutta tajusin, ettei se ala olekaan välttämättä minun juttuni. Nyt minua on alkanut kiinnostamaan kovasti opiskelu aikuislukiossa, ja minulta löytyykin tähän alkuun muutama kysymys:

1) Kuinka pitkiä päivät yleensä ovat aikuislukiossa?
2) Kerrataanko ensimmäisillä kursseilla perusjutut, vai onko esimerkiksi matematiikassa (heikkouteni) heti jotain utopiaa? Sama juttu oikeastaan kielissä, englantia osaan tyydyttävästi ja ruotsia aika huonosti.
3) Kuinka monta kurssia voi ottaa ensimmäiselle vuodelle?
4) Jääkö aikaa vapaa-ajalle vai kannattaako puurtaa viikonloputkin itseopiskellen?
5) Jos keskiarvoni oli n. 7,0 peruskoulussa, voinko pärjätä nyt hieman aikuisempana lukiossa?
6) Paljon lukiokirjat kustantavat yhteensä?

Suuret kiitokset jo etukäteen vastauksista.

12

1526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukion käynyt

      Siitä on jo muutama vuosi aikaa, kun itse olin aikuislukiossa, mutta vastailenpa omien tietojen pohjalta:

      1. Koulusta riippuen opiskelu voi olla esim. klo 16 - 21 ma - pe, mutta ei se noin suoraviivaista toki ole; riippuuu jaksosta ym. Joskus voi olla joku ilta vain pari tuntia koulua, sitten välillä tollaisia pitkiä iltoja. Tosin ainakin omassa koulussani oli tiettyyn aikaan illasta tarjolla suhteellisen halpaa iltapalaa (illasta riippuen saattoi olla makkara- tai juustoleipää - tai sekä että kahvia / teetä, välillä piirakoita jne.)

      2. Ainakin itsellä lähti matikka ja kielet (MAB, EA, RuB) lähimain yläasteen kertauksesta, mutta kyllä asiat myös vaikutuivat välillä aika vinhaa vauhtia. Ei ole kuitenkaan yleensä mitään rakettitiedettä, jos jaksaa panostaa opiskeluun... Ja olen itse ollut aina ns. keskitason oppilas peruskoulussa (ja myöhemminkin - tosin jotkut ammatilliset opinnot ovat joskus tosin menneet vähän paremminkin) ;)

      3. Kurssimäärä riippuu sekä koulusta (kurssitarjonta) että omasta jaksamisesta. Myös ainevalinnat toki vaikuttaa. Kursseja voi olla ehkä jotain 10 - 25 / vuosi riippuen eri asioista... Toki ekalle vuodelle kannattaa keskittää iso osa kursseja, jos se vain on mahdollista. Myös sitä kannattaa harkita, että kävisi lukiota yli 3 vuotta, ei ole mitenkään hirveen epätavallista aikuislukiossa - iso osa opiskelijoita kun käy samalla töissä. Lisäksi entiset opinnot voi vaikuttaa siihen, että mitä voi ns. hyväksilukea / mitä on pakko lukea - siitä pitää neuvotella rehtorin / koulun johtajan kanssa.

      4. Puurtaminen riippuu sekä itsestä, että aineista / kurssivalinnoista. Ts. joskus voi olla helppoja juttuja, "tehty parissa tunnissa" - välillä "joutuu käyttämään kymmenen tuntia koulutehtäviin"...

      5. Jos tarkoitat pärjäämisellä sitä, että pääsee kursseista läpi, niin toki voi pärjätä / pärjää - mutta jos tarkoitat pärjäämisellä sitä, että pitäisi saada kiitettäviä joka kokeesta, niin se on aika mahdottomuus ;)

      6. Kirjat ja muut tarvikkeet voivat maksaa eri asioista riiippuen n. 500 - 1000 €, jopa enempikin (eri kouluissa on käytössä hieman eri kirjoja, omat ainevalinnat, ostatko kaikki kirjat uusina - vai pystytkö hyödyntämään jonkun entisiä kirjoja...).

    • mirulainen

      2) Kyllä, ensinmäisillä kursseilla kerrataan nopeasti persuasiat ja pääset varmasti hyvin mukaan opiskeluun. Kannattaa heti alussa selvittää, että aijotko kirjoittaa b-ruotsin vai lyhyen matikan ja panostaa sitten vaikka vain toiseen paljon, jotta pärjäät myöhemmin kirjoituksissa!

      4) Aikaa harvemmin jää kunnolla vapaa-aikaan, jos aijot vaikkapa työskennellä samaan aikaan. Kannatan heti kurssien alussa perustuvan oppikirjan sisältöön, jotta vois suunnitella opiskelu-aikataulisi käytännölliseksi, että ehdit kirjoittamaan esseet kurssien loppu-vaiheessa ja lukemaan kokeisiin.

      5) Kyllä voit pärjätä lukiossa, kun aloitathan opinnot alusta ja menet pakolliset kurssit järjestyksessä läpi. Opiskelet ja yrität ymmärtää asioita silloin, etkä vain tee jotain, kun on "pakko".

      6) Noh.. kursseja tulee ainakin omassa aikusilukiossani suorittaa vähintään 45kpl. Näihin kaikkiin tarvitaan kirja tai maksu, paitsi liikuntaan. Kurssikirjat maksavat yleensä 20-50€/kpl, eli kyllä siitä yli tonni tappiota tulee koko lukio-ainaka, jos ei vain saa mistään ilmaiseksi/halvalla kirjoja. Myös lukuvuosimaksu voi olla, jos on niin se on yleensä 100€.

      • Aikuislukioon

        Tällä hetkellä en työskentele, vaikka sitä tuli jonkun aikaa tehtyä ammattikoulun jälkeen. Todennäköisesti seuraavaan kolmeen vuoteen en ole töissä kuin kesäisin tai vain osan vuodesta, joten ilmeisesti minulla jää hyvin aikaa opiskelulle...

        Saako noita kurssikirjoja lainattua osan kirjastosta? Ja meneekö 45 kurssia (tai hieman enemmän) sopivasti kolmeen vuoteen? Anteeksi hieman tyhmät kysymykset.


      • lukion käynyt
        Aikuislukioon kirjoitti:

        Tällä hetkellä en työskentele, vaikka sitä tuli jonkun aikaa tehtyä ammattikoulun jälkeen. Todennäköisesti seuraavaan kolmeen vuoteen en ole töissä kuin kesäisin tai vain osan vuodesta, joten ilmeisesti minulla jää hyvin aikaa opiskelulle...

        Saako noita kurssikirjoja lainattua osan kirjastosta? Ja meneekö 45 kurssia (tai hieman enemmän) sopivasti kolmeen vuoteen? Anteeksi hieman tyhmät kysymykset.

        Joitakin kurssikirjoja saa kyllä lainattua kirjastosta, mutta ei kaikkia. Lisäksi yleensä on useampia lainaajia samoille kirjoille - ja oppikirjoissa on yleensä vain parin viikon laina-aika... Lisäksi tulee huomioida mahd. yo-kokeisiin lukeminen, ts. sellaisissa aineissa olisi joka tapauksessa hyvä olla oma kirja.

        Kyllä ne 45 kurssia (tai vähän enempi) pystyy suorittamaan kolmeen vuoteen, mutta siinä saa puurtaa kyllä aika paljon. Tietysti on myös omasta itsestä kiinni ;)


    • lukion käynyt

      Meillä ei ollut mitään lukuvuosimaksuja, jos suoritti koko lukion - aineopiskelijoilla oli joku jaksomaksu (en muista paljon se oli, ja voi vaihdella kouluittain yms.). Mutta joissakin kouluissa voi olla tosiaan joku lukuvuosimaksu, en muistanut kun en ole itse joutunut koskaan sellaista maksamaan (vaikka kävin ilta-/aikuislukiota 2 eri koulussa / 2 eri paikkakunnalla). ;)

      Ainakaan meillä ei ollut täysi-ikäisille opiskelijoille liikuntaa / musiikkia / kuvista / terveystietoa koulussa, jos halusi opiskella niitä piti ottaa kursseja päivälukiosta (jossa opiskelu olisi ollut sitten päivällä...).

      Se on totta, että kannattaa miettiä jo ensimmäisenä vuonna mitä aikoo kirjoittaa (yo-kirjoituksissa on kirjoitettava väh. 4 ainetta, joista väh. 1 on kirjoitettava pitkänä - eli pitkä matikka tai joku vieras kieli (yl. se on englanti, mutta voi olla myös joku muu vieras kieli) ja äidinkieli on pakko kirjoittaa...), koska sitten voi panostaa enempi niihin aineisiin. Vaikka "mirulainen" kirjoitti, että pitää miettiä kirjoittaako matikan vai ruotsin - niin voihan ne kirjoittaa molemmat halutessan!
      Siihen aikaan, kun itse lukiossa olin oli ruotsi "pakollinen kirjoitettava" - mutta olisin varmasti muutoinkin sen kirjoittanut ;) Siihen aikaan oli myös reaali - ei ainereaalia kuten nykyään ;) Myöhemmin harmitti, etten kirjoittanut myös reaalia (siis 5 "ainetta" 4:n sijaan - kuten tein, tosin yli 5:ttä en olisi voinutkaan kirjoittaa, kun ei ollut ns. D-kieltä itselläni siinä vaiheessa...)..., eli siltäkin pohjalta voi miettiä mitä haluaa kirjoittaa / mitä ehkä tarvitsee myöhemmin...

    • Yhteinen tekijä

      Suurin osa aikuislukioista antaa opetusta tuossa n.16-21 välisenä aikana, mutta on myös olemassa koko päivän (siis aamusta iltaan) opetusta antavia. Esim. pk-seudulla Eiran aikuislukio sekä Espoon aikuislukio Tapiolassa. Lisäksi usein voi käydä etänä kursseja, tenttimällä sekä pelkkinä verkkokursseina.

      Tutkinto-opiskelijalle opetus on maksutonta lukuun ottamatta jotain materiaalimaksua (n. 10€ tjsp). Kirjoja saa myös lainaksi koulun kirjastosta (usein vain tutkinto-opiskelijat) sekä kaupunginkirjastoista (vaikkakin ovat hyvin varattuja.)

      Riippuu vähän, että mitkä ovat valmiutesi opiskelussa, mutta usein kannattaa ottaa sellainen 4 kurssia/jakso, mutta voi toki ottaa enemmänkin jos on taitava opiskelija ja tähtää tiukalla aikataululla johonkin.

      Ns. nollakursseja järjestetään useissa aineissa jotka kertaavat peruskoulun oppimäärää, mutta muuten ei juuri ole aikaa kerrata ihan perusasioita. Aikuislukiossa on selkeästi vähemmän oppitunteja kuin päiväkoulussa ja etenkin matematiikassa, fysiikassa yms. tulee todella kiire.

      Mene ihmeessä aikuislukioon, itsekin sen olen käynyt. :)

      • Aikuislukioon

        Tapahtuuko tuo ilmoittautuminen sitten vain tiettynä päivänä (esim. sivuilla mainittu 26.11.2013) vai voiko aikuislukioon ilmoittautua milloin vain menemällä paikan päälle? Lisäksi voiko kursseja suorittaa "sekalaisessa" järjestyksessä vai onko niillä jokin tietty järjestys myös?

        Anteeksi hieman pöhköt kysymykset...


      • lukion käynyt
        Aikuislukioon kirjoitti:

        Tapahtuuko tuo ilmoittautuminen sitten vain tiettynä päivänä (esim. sivuilla mainittu 26.11.2013) vai voiko aikuislukioon ilmoittautua milloin vain menemällä paikan päälle? Lisäksi voiko kursseja suorittaa "sekalaisessa" järjestyksessä vai onko niillä jokin tietty järjestys myös?

        Anteeksi hieman pöhköt kysymykset...

        Kouluun ilmoittautumista kannattaa kysellä ns. oman koulun kansliasta - esim. soittaa sinne. Varsinainen ilmoittautuminen kyllä yleensä tapahtuu paikan päällä, eli pitää käydä koululla ilmoittautumassa. Voi samalla myös kysellä yleisiä kyseiseen kouluun liittyviä juttuja, kuten esim. opetusaikataulu (yleensä tosin saa samalla kurssitarjottimen, kun ilmoittautuu), mahdolliset koulumaksut yms.

        Mitä tulee kurssien suoritukseen voi joitakin kursseja suorittaa "sekalaisessa järjestyksessä", mutta yleensä ne tulee suorittaa / suositellaan suoritettavaksi ns. oikeassa järjestyksessä. Tähän on myös / esim. sellainen logiikka, että seuraavalla kurssilla ns. saattaa tarvita edellisen kurssin asioita - tai ymmärtää jotain edellisellä kurssilla ollutta, ja jos ei ole käynyt vielä sitä "ensimmäistä" kurssia voi "toisen" suorittaminen olla todella hankalaa tai jopa mahdotonta...


    • Aikuislukiolainen

      Vähän myöhässä, mutta ammattikoulun jälkeen en näe syytä miksi joku haluaisi käydä lukion oppimäärän. Siitä kun harvemmin on missään mitään hyötyä, sillä amiksen paperi vastaa sitä ja siellä saa huomattavasti helpommin hyvät numerot.

      Eli siis vain niitä tarvitsee lukea, mitkä aikoo kirjoittaa, vähentää työmäärää huomattavasti ja kirjoitusten jälkeen olet samalla viivalla lukion käyneiden ylioppilaiden kanssa. Ja niitäkään ei ole "pakko" lukea kuin 2 kurssia per aine, ja pääset kirjoittamaan, mutta toki sanomattakin selvää kannattaa käydä kokonaan ennen kuin kirjoittaa.

      Ja aikuislukioissa saa tutkinto-opiskelijana usein kaikki kirjat ilmaiseksi lainaan koulun omasta kirjastosta, jos tätä ei nettisivuilla mainita, kannattaa kysellä asiaa vaikka soittamalla koulun kansliaan.

    • maija5

      Haluan siirtyä päivälukiosta aikuislukioon. Aion kirjoittaa äidinkielen, englannin, ruotsin ja terveystiedon tai et:n. kunka monta kurssia näistä kustakin on pakko suorittaa ennen kuin voi kirjoittaa?

      • maija5

        Vielä lisäys edelliseen: en aio kirjoittaa matikkaa, mutta kuinka monta lyhyen matikan kursseista on pakollisia?


      • lukion käynyt
        maija5 kirjoitti:

        Vielä lisäys edelliseen: en aio kirjoittaa matikkaa, mutta kuinka monta lyhyen matikan kursseista on pakollisia?

        Lyhyessä matikassa voi olla 6 - 8 kurssia, ellen ihan väärin muista...

        Vastaus aiempaan kys.: kaikissa kirjoitettavissa aineissa tulee olla suoritettu vähintään kaikki pakolliset kurssit ennen yo-kirjoituksia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      145
      10494
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3003
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2819
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2117
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1626
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1587
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. 82
      1398
    Aihe