"Käytän jyrsimiä, koska haluan maksimoida turvallisuuden", sössöttää jyrsijä, mutta lisää sivulauseessa "jyrsimeni ovat tosin vuodelta 2003 eli pian rippikouluikäiset, mutta niissä on vielä nastoja ja pintaakin jäljellä, joten kaikki on kunnossa".
Faktat: "Joka kolmannessa lumisen tai jäisen kelin kuolonkolarissa renkailla on vaikutusta onnettomuuteen."
"Erityisesti joulukuusta helmikuulle tapahtuvissa onnettomuuksissa heikkokuntoiset nastarenkaat näkyvät onnettomuuksissa. On kuluneita, irronneita ja löystyneitä nastoja."
"Monesti koitetaan niillä vanhoilla tiristää aivan loppuun asti."
Lähde: HS 26.12.2013
http://www.hs.fi/kotimaa/Kehnot renkaat usein kuolonkolarin syy/a1382679654382?ref=hs-art-new-1
"Suolaus kuluttaa tietä, ei jyrsimet" sönköttää jyrsijä.
Faktat: "nastarenkaiden aiheuttama katujen ja väylien kuluminen heikentää kaupungin ilmanlaatua ja lisää myös tien päällysteen uusimistarvetta".
"Tutkimuksessa todettiin, että nastarenkaat tuottavat selvästi kitka- ja kesärenkaita enemmän pölyä silloin, kun tienpinnat ovat suhteellisen puhtaat (=matala resuspensio). Tämä johtuu niiden päällystettä kuluttavasta vaikutuksesta."
http://files.kotisivukone.com/nasta.palvelee.fi/tiedostot/NASTA-LR/nasta-loppuraportti_2013_verkko.simppeli.pdf
"Katupöly on peräisin hiekoituksesta", typerehtii jyrsijä ja jatkaa itsensä nolaamista "sitäpaitsi kitkarenkaat nostavat pölyä ilmaa, ei jyrsimet".
Faktat: 40-50 % kaikesta katupölystä on jyrsimien tien pinnasta raastamaa kiviainesta, neljännes hiekoitushiekasta peräisin ja loput muista lähteistä (tiesuolasta, luonnosta, ajoneuvojen jarruista ym).
"Toisaalta alkukevään korkeilla resuspensiopäästötasoilla talvirenkaiden välillä ei havaittu merkittäviä eroja."
http://files.kotisivukone.com/nasta.palvelee.fi/tiedostot/NASTA-LR/nasta-loppuraportti_2013_verkko.simppeli.pdf
"Pölyn muodostumisen kannalta nastarengas on kitkarengasta huonompi vaihtoehto. Sehän kuluttaa asfaltin pinnasta materiaalia pois."
"Katupölyllä on suuret haitalliset terveysvaikutukset. Lisäksi katujen päällysteiden kuluminen aiheuttaa paljon kuluja, laskee Isoniemi."
"Ruotsissa ja Norjassa nastarenkaiden käyttörajoitukset ovat tehonneet ja katupölyongelma on lieventynyt. Norjassa on käytössä nastarenkaiden haittamaksu joillakin alueilla."
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/nastarenkaiden-kayttorajoitus-parantaisi-ilmanlaatua/2012/04/1523356
"Onhan muuallakin maailmassa katupölyä" uikuttaa jyrsijä hädissään.
Faktat: "Usein mainitaan Keski-Euroopan kaupunkien kärsivän katupölystä, vaikka siellä ei käytetä lainkaan nastarenkaita. Asetelma siellä on kaiken kaikkiaan toinen. Katupölyn sijaan siellä korostuvat muut ilmanlaatuongelmat. Liikenteen pakokaasut sekä teollisuuden ja energiantuotannon päästöt heikentävät etenkin suurissa kaupungeissa ilmanlaatua huomattavasti enemmän kuin Suomessa. Myös dieselautojen osuus on siellä suurempi, mikä aiheuttaa korkeampia pienhiukkas- ja typpioksidipitoisuuksia."
http://files.kotisivukone.com/nasta.palvelee.fi/tiedostot/NASTA-LR/nasta-loppuraportti_2013_verkko.simppeli.pdf
"Onnettomuuksien määrä kasvaa, jos jyrsimet kielletään" yrittää jyrsijä viimeisenä, epätoivoisena vetonaan.
Faktat: " kun Norjan neljässä suurimmassa kaupungissa (Oslo, Bergen, Trondheim ja Stavanger) kitkarenkaiden osuus talvirenkaista 1990-luvun aikana nousi voimakkaasti (alle viidenneksestä 70 prosenttiin), ei henkilövahinkoihin johtaneiden liikenneonnettomuuksien havaittu kaiken kaikkiaan lisääntyneen"
"Onnettomuuksien ei havaittu merkittävästi lisääntyneen myöskään 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä, kun nastamaksujen vaikutuksesta nastarenkaiden osuus laski puoleen vuosituhannen tilanteesta"
Eli jyrsimien osuus romahti 80 -> 15 %.
http://files.kotisivukone.com/nasta.palvelee.fi/tiedostot/NASTA-LR/nasta-loppuraportti_2013_verkko.simppeli.pdf
Takapajula nimeltä Suomi tulee 20 vuotta perässä. Nyt Helsingissä viidennes käyttää oikeita & tien pintaan tuhoamattomia talvirenkaita metalliryyneillä koristeltujen välikelin renkaiden sijaan (välikelin, koska nämä ovat onnettomuusalttiin joulu-helmikuussa). Mutta kohta tännekin saadaan Norjan ja Ruotsin tapaan haittamaksu tai alueellisia käyttökieltoja...
Köyhän henki on halpa
4
130
Vastaukset
- Mielenkiintoista...
Suuri osa ilmassa leijuvasta katupölystä on ns. hengitettäviä hiukkasia, joita muodostuu mm. tien päällysteen ja hiekoitusmateriaalien sekä ajoneuvojen renkaiden ja jarrujen kulumisesta.
Kitkarenkaat pöllyyttävät muita renkaita tehokkaammin katupölyn ilmaan ja ihmisten keuhkoihin, oli sitten pöly peräisin mistä tahansa.
http://www.hameensanomat.fi/uutiset/kotimaa/176249-kitkarenkaat-polyttavat-nastoja-enemman
"Kokonaiskeskiarvossa kitkarenkaan tuottama pölymäärä oli viisinkertainen kesärenkaisiin verrattuna ja lähes kaksinkertainen nastarenkaisiin verrattuna. Suhteelliset erot olivat suurimmillaan silloin, kun kaduilla oli pölyä eniten (kuva 4) ja pienenivät kevään mittaan katujen puhdistuessa. Tulos oli odottamaton ja antaa aihetta harkita uudelta näkökannalta kitka- ja nastarenkaan ympäristövaikutuksia. "
Lähde: http://www.nordicenvicon.fi/data/hue446gs/4. Polytutkimukset.doc- jyrsijät verolle
Voi voi, kun ei enää ole essonbaareja, joissa jyrsijä voisi käydä tuorestamassa faktojaan. On pakko laittaa linkkejä melkein 10-vuoden takaisiin uutisiin ja tutkimuksiin. Joiden heppoisin tiedon tehdyt johtopäätökset kattavamman Nasta -tuktimusohjelman tuloksissa kumotaan virheellisinä.
Tuoreimmat (Nasta -hankkeen) tutkimustulokset ovat myös linjanssa muissa maissa jo vuosia vuosikymmeniä sitten saatujen tulosten kanssa.
Manner-Euroopassa ja jenkkilässä nastojen haitat ymmärrettiin jo monta vuosikymmentä sitten, Norjalaiset heräsivät asiaan 90-luvulla ja mm. Oslossa jyrsimien määrä romahti 70 ->30 %. Vapaaehtoisesti, jo ennen haittamaksujen käyttöönottoa. Ruotsi tuntuu nyt tulevan 10 vuotta Norjan perässä ja koko maailman pahimmaksi takapajulaksi on jäänyt nastajäärien kansoittama Suomi, joka seurannee puolestaan Ruotsia 10 vuoden viiveellä...
...tai ehkä sittenkin vähän ripeämmin. Toivoa on, kun Helsinki näyttää määräävän tahdin.
http://www.hs.fi/paivanlehti/11082014/mielipide/Ajoneuvoveron korotuksen sijaan nastarengasvero/a1407637565102
^tämä nastavero jos mikä on kannatettava ajatus! Nastaterroristit joutuvat maksamaan haitoistaan, fiksuille ei tule lisämaksuja, ilmanlaatu paranee ja valtio saa lisää tuloja. - Kitekat
jyrsijät verolle kirjoitti:
Voi voi, kun ei enää ole essonbaareja, joissa jyrsijä voisi käydä tuorestamassa faktojaan. On pakko laittaa linkkejä melkein 10-vuoden takaisiin uutisiin ja tutkimuksiin. Joiden heppoisin tiedon tehdyt johtopäätökset kattavamman Nasta -tuktimusohjelman tuloksissa kumotaan virheellisinä.
Tuoreimmat (Nasta -hankkeen) tutkimustulokset ovat myös linjanssa muissa maissa jo vuosia vuosikymmeniä sitten saatujen tulosten kanssa.
Manner-Euroopassa ja jenkkilässä nastojen haitat ymmärrettiin jo monta vuosikymmentä sitten, Norjalaiset heräsivät asiaan 90-luvulla ja mm. Oslossa jyrsimien määrä romahti 70 ->30 %. Vapaaehtoisesti, jo ennen haittamaksujen käyttöönottoa. Ruotsi tuntuu nyt tulevan 10 vuotta Norjan perässä ja koko maailman pahimmaksi takapajulaksi on jäänyt nastajäärien kansoittama Suomi, joka seurannee puolestaan Ruotsia 10 vuoden viiveellä...
...tai ehkä sittenkin vähän ripeämmin. Toivoa on, kun Helsinki näyttää määräävän tahdin.
http://www.hs.fi/paivanlehti/11082014/mielipide/Ajoneuvoveron korotuksen sijaan nastarengasvero/a1407637565102
^tämä nastavero jos mikä on kannatettava ajatus! Nastaterroristit joutuvat maksamaan haitoistaan, fiksuille ei tule lisämaksuja, ilmanlaatu paranee ja valtio saa lisää tuloja.Ymmärräthän että jos ne nastat kielletään niin teiden liukkauden lisääntyessä kitkojen pito huononee ennestään. Satuin palstalle surffaillessani enkä ole ennen kirjoittanut mutta nyt oli pakko. Töihin kiirus joten lyhyesti: työn puolesta päiviä testanneena voin todella vakuutta että kitkojen pito on siis vain tietyissä keleissä hyvä, kun taas välillä jopa "onneton". Niillä kyllä pärjää mutta itse kun tykkää ajella reippaasti ja josku ajatuskin harhaile niin nastoilla ajan...
- osssss
Kitekat kirjoitti:
Ymmärräthän että jos ne nastat kielletään niin teiden liukkauden lisääntyessä kitkojen pito huononee ennestään. Satuin palstalle surffaillessani enkä ole ennen kirjoittanut mutta nyt oli pakko. Töihin kiirus joten lyhyesti: työn puolesta päiviä testanneena voin todella vakuutta että kitkojen pito on siis vain tietyissä keleissä hyvä, kun taas välillä jopa "onneton". Niillä kyllä pärjää mutta itse kun tykkää ajella reippaasti ja josku ajatuskin harhaile niin nastoilla ajan...
Juu puhukoon omakokemus puolestaan.
Blizzakit oli luistokatit.
Meni halut kokeilla muutakaan kitkamerkkiä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 972743
Jotain puuttuu
Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu1042330- 912090
- 151847
Hei A, osaatko
sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en441721- 381715
- 781696
Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.
Onko kenellekään yllätys?1001646Synnittömänä syntyminen
Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.1291477Mitä tämä tarkoittaa,
että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?411294