ONGELMA!

Ongelmainen

Eli siín mulla on hoitsu. Heppa on lämppäri ja 12-vuotias. Sitä ei oo koulutettu ratsuksi eikä ravuriksi joten minä ja mun kaveri koulutetaan sitä. Aina kun yritetään ottaa sitä kiinni niin se koittaa potkia ja pyörii karsinassa yms.. Sitä saa aina odotella ainakin sen 30min että sen saa kiinni. Joudun ensin odottelemaan sitä että saan laitettua narun kaulalle ja sitten päitset se on alkanut pelkäämään päitsiä koska sen edellinen hoitaja löi sitä aina niillä. Sitten kun sen saa päitsiin niin se on ihan kiltti hoitaa yms. Heti kun saan sen kiinni pidän päitsiä hetken sen päässä ja otan pois ja laitan heti päähän teen sen monesti ja se onnistuu hyvin. Kehun sitä aina kun se antaa laittaa päitset päähän.mutta silti se on seuraavana päivänä taas samanlainen että saa taas odotella sitä. Miten saan tuon ongelman pois?

7

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lämminverisistä

      Itse ainakin tekisin niin, että heti kun hevonen on antanut laittaa päitset päähän kehu ja palkitse se oikein teosta. Kokeile, jos vaikka pystyisit myös rapsuttamaan hoitsuasi päitsillä, jotta näkisi, että ei ne ole pelottavia (: Itse omistan lämppärin, se pelkää äkkinäisiä käden nostoja.

    • Ongelmainen

      tuo meidän lämppäri ei anna koskea silmien välissä olevaan tähteen ja sitten sekin pelkää käsien nostoa kun se näkee pelkästään riimun narun tai päitset sillä on jo pylly ovella tai puree yms..

      Osaisitko myös auttaa mua siinä että kun menen kentälle ja alan laskemaan jalustimia niin se koittaa hyppiä pystyyn ja pyörii ympyrää ja kun kiristän vyön sama juttu ja satulaan noustessa hyppii pystyyn. Osaisitko neuvoa tuota ongelmaa?

    • Hankkikaa apua

      Ei kuulosta hyvältä. Miksi te kaverisi kanssa koulutatte kokematonta ja pelokasta hevosta? Suosittelen etsimään aikuisen apua, ennen kuin jokin menee korvaamattomasti pieleen.

      Eihän asioita muu auta kuin kertaus ja miellyttävä kokemus hevoselle. Monet hevoset eivät pidä kylmästä kuolaimesta suussa, tai kuolaimen painamista hampaaseen suitsittaessa. Kuulostaa siltä, että hevonen tuntee olonsa epämukavaksi, eihän se oikestaan taida oikein ymmärtää sitä, että joku roikkuu selässä ja sitten kiristää vyön mahan ympärille. Minun mielestäni hevonen pitäisi totuttaa varusteisiinsa kunnolla ennen minkäänlaista selkäännousua. Juoksuta hevosta liinassa varusteet päällä, ehkäpä saatat huomata sen liikkeestä tai eleestä jotakin merkitsevää? Onko satulanne sopiva? Useimmiten vain ammattilainen osaa määrittää, onko satula oikeanlainen. Tuohon kiinniottamiseen, että useimmat hevoset ovat luonnostaan uteliaita, ja tulevat luoksesi, kun menet kyykkyyn. Viimeistäänkin hyvänmakuinen herkkupala luulisi saavan hevosen luoksesi. Älä yritä jahdata ja "napata" hevosta, se pelästyy ja stressaantuu kokiessaan sinut saalistajaksi tai muuten uhkaavaksi olennoksi.


      Suosittelen todellakin harkitsemaan, että jatkatteko tamman kanssa, sillä tuollainen käytös ei ole turvallista hevoselle eikä ratsastajalle. Sinuna hankkisin turvallisen ja luotettavan hoitohevosen. Piste.

    • Olisi myös hyvä tietää, pelkääkö hevonen nimenomaan suitsia tai riimua tm "hallintavälineitä", vai ihmistä joka niitä kantaa. Mitä tapahtuu, jos ripustatte suitset karsinaan oven rakoon ja vetäydytte kauemmas? Pysyykö hevonen karsinan takaosassa, vai tuleeko se hetken kuluttua ovelle kuikuilemaan?
      Jos se pysyy kaukana ovesta, se pelkää suitsia, mutta jos se tulee vähän päästä ovelle, pelon kohteena on ihminen.

      Kummassakin tapauksessa tiedän mitä itse tekisin, mutta ennen kuin alan siitä kovin pitkää stooria kirjoittaa, on sanottava, että mietin kyllä samaa kuin nimim. Hankkikaa apua. En tiedä kuinka kokeneita sinä ja kaverisi olette, mutta täysin kouluttamattoman hevosen koulutus ei ole mitään lasten leikkiä. Moni asia voi mennä pahan kerran vikaan ja siksi on ehdottoman tärkeää, että hevosta kouluttaa joko ammattilainen tai joku jolla on muuten kokemusta asiasta. Varsinkin jos hevosella on käytösongelmia kuten tässä tapauksessa pelkoja.

    • Ongelmainen

      vaikak itse menen kauemmaksi ja jätän päitset siihen niin se ei suostu tulemaan nurkasta pois. Hevonen on koulutettu maastakäsin hyvin aikaisemmin mutta kun sai oman pään mukaan noin 10 vuotta. ja varsana kun se oltiin koulutettu niin sen alka pysty ajamaan päällä olevalla ruoholeikkurilal ja pysy vaan paikollaan ja pysty tekemään iha mitä vaan ja oli silleen jeij kamuu! XD

      • hgbfcvdx

        ''vaikak itse menen kauemmaksi ja jätän päitset siihen niin se ei suostu tulemaan nurkasta pois. Hevonen on koulutettu maastakäsin hyvin aikaisemmin mutta kun sai oman pään mukaan noin 10 vuotta. ja varsana kun se oltiin koulutettu niin sen alka pysty ajamaan päällä olevalla ruoholeikkurilal ja pysy vaan paikollaan ja pysty tekemään iha mitä vaan ja oli silleen jeij kamuu! XD ''

        MITÄ!??!???


    • Se siis pelkää suitsia. Sille on nyt sitten opetettava, ettei niitä tarvitse enää pelätä. Se vie aikaa ja vaatii kärsivällisyyttä, mutta toivoton homma se ei ole.

      Aina kun menet karsinaan, mistä tahansa syystä, ripusta suitset karsinan oven rakoon siksi aikaa kun viivyt hevosen luona. Voit vaikka laittaa pienen tupsun heinää sellaiselle etäisyydelle suitsista minkä hevonen hyväksyy. Käy silittelemässä sitä. Harjaile sitä. Juttele sille. Pidä sitä hyvänä ja tee se mahdollisimman usein, mutta pidä suitset niin että hevonen näkee ne. Opeta sille, että suitsien paikallaolo tarkoittaa hellyyttä. Voit kokeilla makupalojakin, vaikka porkkanan paloja, mutta älä anna kädestä ettei hevonen opi näykkimään. Laita palaset vaikka heinätukon päälle tms. mistä hevonen voi poimia ne itse.

      En tiedä kauanko menee ennen kuin hevonen alkaa rentoutua suitsien roikkuessa ovenpielessä, se riippuu hevosesta, mutta kun se alkaa tulla ovelle suitsista huolimatta eikä välitä jos ne vähän liikahtavat, voit alkaa pitää niitä olkapäälläsi aina kun käsittelet hevosta. Älä yritä laittaa niitä hevoselle! Pidä ne vain mukana aina kun käsittelet sitä. Vasta kun hevonen rentoutuu vaikka suitset ovatkin olkapäälläsi, voit laittaa ne sille päähän.

      Käytännössä hevosen koulutus ei etene niin kauan kuin se pelkää ja se on varmasti turhauttavaa, mutta näissä asioissa ei kannata kiirehtiä. Joudut tekemään kaiken pohjatyön aivan alusta saadaksesi hevosesta kunnollisen.

      Sanoit laittavasi sille suitset, ottavasi ne pois ja laittavasi heti takaisin ja kehuvasi kovasti aina kun onnistuu. Se on oikein sinänsä, mutta jos toistoja tekee kerran päivässä ja toistot seuraavat välittömästi toisiaan, ne menettävät tehoaan aika paljon. Hevoselle koko toisto-operaatio on vain yksi kokemus päivän aikana, ja siksi se "unohtaa" sen seuraavaan päivään mennessä. Sen takia onkin tärkeää pitää vähän taukoa suitsimisten välillä; sillä lailla niistä tulee hevoselle erillisiä kokemuksia, mikä on toistamisen tarkoituskin.

      Sanottakoon vielä, että näkemättä on vaikea sanoa miten hevonen reagoi mihinkin. Voi olla, että pelkkä toistaminen riittäisi hoitsullesi, mutta jos se pelkää niin että kääntää peräpäätä kohti tai yrittää purra, niin itse kyllä lähtisin liikkeelle suitsien roikuttamisesta karsinan ovessa hevosta hoitaessa. Varsinainen kouluttaminen alkaa vasta kun hevosen voi suitsia edes suurin piirtein normaalisti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6689
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4330
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2760
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2080
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1633
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1071
    Aihe