Toriparkin hyöty Turulle

Turun parhaaksi

Toriparkki lisää Turun keskustan elinvoimaisuutta.

Haluamme turvata erityisesti kaupan ja palveluiden tulevaisuuden Turun keskustassa. Toriparkki helpottaa ja lisää asiointia keskustassa, ja pitää keskustan elinvoimaisena.
• Toriparkki on tarkoitettu keskustan asukkaille ja siellä työskenteleville. He saavat lähellä olevan parkkitilan, jossa on mahdollisuus pitkäaikaispysäköintiin.
• Toriparkki on tarkoitettu lyhytaikaisparkiksi keskustassa asioiville.
• Toriparkki on tarkoitettu matkailijoille. Toriparkista on lyhyt matka keskustan hotelleihin.
• Toriparkki on helppo saavuttaa ja se sijaitsee ydinkeskustassa.
• Toriparkista pääsee suoraan kauppakeskuksiin sisälle, joten Suomen sääolot eivät estä helppoa asiointia keskustassa.
• Toriparkkiin on helppo ajaa ja siellä on merkityt parkkitilat liikuntarajoitteisille. Hissien ja kulkukäytävien avulla on helppo liikkua paikasta toiseen esimerkiksi pyörätuolilla.

Toriparkki on helposti saavutettavissa niin kaupungin länsi- kuin itäpuoleltakin. Sisäänajoväylä sijoitetaan Yliopistonkadulle ja parkkihallista pääsee ulos suoraan torille tai läheisiin kauppakeskuksiin eri puolille toria.

Suuressa osassa Suomen ja Euroopan kaupunkeja hyödynnetään kaupungin maanalaisia osia erilaisia toimintoja varten. Parkkeeraaminen on helppo toiminto sijoittaa pois näkyvistä ja saada aikaiseksi viihtyisämpi keskusta.

Tavoitteena on kehittää kokonaisuutena Turun keskustan toimintoja. Kehittyäkseen elinvoimaiseksi ja viihtyisäksi Turun ydinkeskusta tarvitsee helppopääsyisen toripysäköinnin kauppatorin alle.

110

1443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turusta tulee paras

      Suuressa osassa Suomen ja Euroopan kaupunkeja hyödynnetään kaupungin maanalaisia osia erilaisia toimintoja varten. Parkkeeraaminen on helppo toiminto sijoittaa autot pois näkyvistä ja saada aikaiseksi viihtyisämpi keskusta.

    • Ontuu ontuu

      Louhessa on jo nuo kaikki. Miksi pitää tehdä toinen luola, joka on puoliksi tyhjä paitsi jouluna? Tuskin on halvempaa pysäköidä torin alle kuin Louheen? Vai?

      • Aika aikaa kutakin

        Huomaa, että toriparkkia suunnitellaan vuosikymmenien tarvetta silmälläpiäen. Nyt on vain tullut oikea hetki toteuttaa maanlaisen laitoksen rakentaminen, kun toria muutekin ollaan kaunistamassa ja päällystystä perustuksineen uusimassa.

        Huomaa myös, että P-Louhi on tarkoitettu palvelemaan Yliopistonkadun kävelykatua ja sen varrella toimijoita. Louheen pääsee suoraan keskustan ohttavalta väylältä niin idän kuin lännenkin suunnalta tulijoille. Muutamassa vuosikymmenessä Louhen tilat nykyisillään käyvät riittämättömiksi. Sen laajentaminen edellyttää kuitenkin - jo paloturvallisuuden kannaltain - uutta ajoyhteyttä maan alle. Myös sen sijoittaminen katukuvaan tulee aikanaan tuottamaan kovaa vastustusta?


      • toriparkki turha
        Aika aikaa kutakin kirjoitti:

        Huomaa, että toriparkkia suunnitellaan vuosikymmenien tarvetta silmälläpiäen. Nyt on vain tullut oikea hetki toteuttaa maanlaisen laitoksen rakentaminen, kun toria muutekin ollaan kaunistamassa ja päällystystä perustuksineen uusimassa.

        Huomaa myös, että P-Louhi on tarkoitettu palvelemaan Yliopistonkadun kävelykatua ja sen varrella toimijoita. Louheen pääsee suoraan keskustan ohttavalta väylältä niin idän kuin lännenkin suunnalta tulijoille. Muutamassa vuosikymmenessä Louhen tilat nykyisillään käyvät riittämättömiksi. Sen laajentaminen edellyttää kuitenkin - jo paloturvallisuuden kannaltain - uutta ajoyhteyttä maan alle. Myös sen sijoittaminen katukuvaan tulee aikanaan tuottamaan kovaa vastustusta?

        P-Louhen digitaaliopaste Ratapihankadulla näyttää joka päivä 250-350 vapaata autopaikkaa, kallista toriparkkia ei tarvita. P-Louhesta on uloskäynti 15 metriä torin reunalta, eikö joku jaksa kävellä???


      • Ostosparasiitti
        toriparkki turha kirjoitti:

        P-Louhen digitaaliopaste Ratapihankadulla näyttää joka päivä 250-350 vapaata autopaikkaa, kallista toriparkkia ei tarvita. P-Louhesta on uloskäynti 15 metriä torin reunalta, eikö joku jaksa kävellä???

        Mitä vastaat kymmenen vuoden kuluttua keskikaupungille pyrkivälle, parkkipaikkaa vaille jääneelle autoilijaparalle?


      • Se vasta kallista!
        Ostosparasiitti kirjoitti:

        Mitä vastaat kymmenen vuoden kuluttua keskikaupungille pyrkivälle, parkkipaikkaa vaille jääneelle autoilijaparalle?

        Anna kun arvaan: "Mene myllyihis"


      • tyhmä, tyhmempi
        Se vasta kallista! kirjoitti:

        Anna kun arvaan: "Mene myllyihis"

        Laitetaan P-Louheen 1000 lisäautopaikkaa, tulee ältsimältsisti halvemmaksi kuin 150-200 miljoonaa maksava maanalainen toriparkki. Myydään vaikka 100 parkkiruutua Louhesta niin hinnasta kateaan jo suurin osa. Louhi on kalliossa, maanalainen toriparkki kuravellissä. 10-15 metriä torin reunalta ei pitäisi olla liian pitkä matka päästä P-Louheen, ellei Turussa asu sitten maailman laiskimmat ihmiset.


      • Keskusta-asukas
        Ostosparasiitti kirjoitti:

        Mitä vastaat kymmenen vuoden kuluttua keskikaupungille pyrkivälle, parkkipaikkaa vaille jääneelle autoilijaparalle?

        Suosittelen siirtymään joukkoliikenteen käyttäjäksi: jos tuut landelta, jätä se auto kaupungin reunalla ja hyppää bussiin!!


      • minne jätän?
        Keskusta-asukas kirjoitti:

        Suosittelen siirtymään joukkoliikenteen käyttäjäksi: jos tuut landelta, jätä se auto kaupungin reunalla ja hyppää bussiin!!

        Missä on parkkipaikka kaupungin reunalla, jonne voisi jättää autonsa?


      • Sakko ja rysä
        minne jätän? kirjoitti:

        Missä on parkkipaikka kaupungin reunalla, jonne voisi jättää autonsa?

        Kadun varrelle tai merkityille parkkipaikoille, mutta tarkista liikennemerkit. Huomaa, että vain äärimmäisen harva parkkipaikka on maksuton. Puistoihin ja muille joutomaille älä jätä.


      • Laske mitä lasket..
        tyhmä, tyhmempi kirjoitti:

        Laitetaan P-Louheen 1000 lisäautopaikkaa, tulee ältsimältsisti halvemmaksi kuin 150-200 miljoonaa maksava maanalainen toriparkki. Myydään vaikka 100 parkkiruutua Louhesta niin hinnasta kateaan jo suurin osa. Louhi on kalliossa, maanalainen toriparkki kuravellissä. 10-15 metriä torin reunalta ei pitäisi olla liian pitkä matka päästä P-Louheen, ellei Turussa asu sitten maailman laiskimmat ihmiset.

        Et ole ihan parkkiluolasuunnittelija näköjään? Ajatuksesi on tyystin vailla todellisuuspohjaa.


      • ei ole tarvetta
        Sakko ja rysä kirjoitti:

        Kadun varrelle tai merkityille parkkipaikoille, mutta tarkista liikennemerkit. Huomaa, että vain äärimmäisen harva parkkipaikka on maksuton. Puistoihin ja muille joutomaille älä jätä.

        Ei Turussa ole pysäköintipaikoja jotka olisi tarkoitettu siihen että voisi jättää oman auton johonkin ja jatkaa bussillla kaupunkiin. Eikä ole sellaiseen myöskään tarvetta, sillä P-Louhi on paras paikka pysäköidä jos pitää käydä keskustassa. Ruuhkiahan Turussa ei ole, jos ei yritä kaupunkiin kymmentä vaille kahdeksan aamulla, sillloin on varttitunnin ruuhka kun kaikki konttoriapinat yrittää sekunnlleen kasiksi töihin.


      • Ilmasta on, niin on
        ei ole tarvetta kirjoitti:

        Ei Turussa ole pysäköintipaikoja jotka olisi tarkoitettu siihen että voisi jättää oman auton johonkin ja jatkaa bussillla kaupunkiin. Eikä ole sellaiseen myöskään tarvetta, sillä P-Louhi on paras paikka pysäköidä jos pitää käydä keskustassa. Ruuhkiahan Turussa ei ole, jos ei yritä kaupunkiin kymmentä vaille kahdeksan aamulla, sillloin on varttitunnin ruuhka kun kaikki konttoriapinat yrittää sekunnlleen kasiksi töihin.

        Turussa pysäköinti on huisin halpaa: jos haluat jättää autosi keskustaan, saat bussilipuin hinnalla pitää sitä monta tuntia - parhaassa tapauksessa ihan ilmaiseksikin - muutaman minuutin kävelymatkan etäisyydellä Kauppatorista.Helsingissä sellaisesta ei osata edes uneksia. Miksi jättäisin autoni tulleihin?


      • Bussin ovest sisään?
        Ilmasta on, niin on kirjoitti:

        Turussa pysäköinti on huisin halpaa: jos haluat jättää autosi keskustaan, saat bussilipuin hinnalla pitää sitä monta tuntia - parhaassa tapauksessa ihan ilmaiseksikin - muutaman minuutin kävelymatkan etäisyydellä Kauppatorista.Helsingissä sellaisesta ei osata edes uneksia. Miksi jättäisin autoni tulleihin?

        Helsingissä suunnitellaan autotonta keskustaa! Nyt jo taitaa saada alennusta parkkiruudusta jos ajelee talvella nastattomilla? Viimeksi liikenteen suunnittelusta vastaava lautakunta oli poistamassa autopaikkoja polkupyöräteiden tieltä. Lautakunta myös päätti, että pyörätien on oltava ajoradan, eikä jalkakäytävän tasolla! Koska Turussa päästään hurjista yhdistetyistä pyörä- ja kävelyradoista?


    • That´s it

      Turha aloitus Osuuskaupalta!
      Turkulaisille ei mitään hyötyä Börssin parkkipaikasta.

      • Autolla aina

        Toriparkki on ehdottomasti järkevämpi investointi, kuin pikaratikka. Toriparkkiin pitää tulla latausmahdollisuus sähköautoille, joka on tulevaisuutta.
        Koeajoin pari viikko sitten Toyotan pistokehybridin ja olen vakuuttunut sähköautojen kehityksestä. Sähkö hybridillä ajeli helposti pelkästään sähköllä parikymmentä kilometriä ja sehän riittää jo varsin monien kauppa- tai työmatkaan. Akkujen takuu 8 vuotta ja sitten kierrätykseen ja muutenkin tekniikka toimii vakuuttavasti ainakin Toyotalla, jolla jo 15 vuoden kokemus hybrideistä.
        Henkilöauto on ylivoimaisen kätevä liikkumismuoto ja naapurinkin voi ottaa mukaan ostoksille. Tavaraa mahtuu vallan toiseen tyyliin, kuin johonkin hikiseen ratikkaan. Mikäli keskustaan todellakin halutaan ihmisiä vaate sun muille ostoksille, tulee sinne päästä autolla kivuttomasti.
        Joukkoliikenne on muutenkin hieman ylimainostettua ja verovaroin. Liian usein näkee pelkän linja-auton kuljettajineen tai parilla matkustajalla ja päästöt kymmenkertaiset.
        Henkilöauto on nykyisin monen eläkeläisenkin viimeinen oljenkorsi pysyä yhteiskunnan mukana ja päästä liikkumaan vapaasti. Henkilöauto ei suinkaan ole aina pahaksi, vaan päinvastoin. Joulukuusikin on henkilöautolla paljon mukavampi hakea Honkkarista tai Turun keskustasta, auto vaikkapa toriparkkiin.
        Louhi alkaa jo nykyisinkin olla melko täynnä ja se ei tule riittämään, toriparkkia tarvitaan tulevaisuuden tarpeisiin. Turun seutu kasvaa nopeasti, kunhan tästä taantumasta päästään yli ja onhan meillä suuruudenhullu rakennemallikin aiheesta.


      • Maanraossa
        Autolla aina kirjoitti:

        Toriparkki on ehdottomasti järkevämpi investointi, kuin pikaratikka. Toriparkkiin pitää tulla latausmahdollisuus sähköautoille, joka on tulevaisuutta.
        Koeajoin pari viikko sitten Toyotan pistokehybridin ja olen vakuuttunut sähköautojen kehityksestä. Sähkö hybridillä ajeli helposti pelkästään sähköllä parikymmentä kilometriä ja sehän riittää jo varsin monien kauppa- tai työmatkaan. Akkujen takuu 8 vuotta ja sitten kierrätykseen ja muutenkin tekniikka toimii vakuuttavasti ainakin Toyotalla, jolla jo 15 vuoden kokemus hybrideistä.
        Henkilöauto on ylivoimaisen kätevä liikkumismuoto ja naapurinkin voi ottaa mukaan ostoksille. Tavaraa mahtuu vallan toiseen tyyliin, kuin johonkin hikiseen ratikkaan. Mikäli keskustaan todellakin halutaan ihmisiä vaate sun muille ostoksille, tulee sinne päästä autolla kivuttomasti.
        Joukkoliikenne on muutenkin hieman ylimainostettua ja verovaroin. Liian usein näkee pelkän linja-auton kuljettajineen tai parilla matkustajalla ja päästöt kymmenkertaiset.
        Henkilöauto on nykyisin monen eläkeläisenkin viimeinen oljenkorsi pysyä yhteiskunnan mukana ja päästä liikkumaan vapaasti. Henkilöauto ei suinkaan ole aina pahaksi, vaan päinvastoin. Joulukuusikin on henkilöautolla paljon mukavampi hakea Honkkarista tai Turun keskustasta, auto vaikkapa toriparkkiin.
        Louhi alkaa jo nykyisinkin olla melko täynnä ja se ei tule riittämään, toriparkkia tarvitaan tulevaisuuden tarpeisiin. Turun seutu kasvaa nopeasti, kunhan tästä taantumasta päästään yli ja onhan meillä suuruudenhullu rakennemallikin aiheesta.

        Turku sorvaili vass päätöksen, jonka mukaan bussit muutetaan säköautoiksi.

        Jos kaikki kaupunkiautot muuttuvat pikkuhiljaa sähkökäyttöisiksi, miksi niiden tuloa kessstaan enää pitää vastustaa? Kätevin ja vähiten jalan kulkevia kaupunkilaisia häiritsevä tapa saada ne silmistä on tietenkin maanalainen pysäköinti.


      • P-Louhi parempi
        Maanraossa kirjoitti:

        Turku sorvaili vass päätöksen, jonka mukaan bussit muutetaan säköautoiksi.

        Jos kaikki kaupunkiautot muuttuvat pikkuhiljaa sähkökäyttöisiksi, miksi niiden tuloa kessstaan enää pitää vastustaa? Kätevin ja vähiten jalan kulkevia kaupunkilaisia häiritsevä tapa saada ne silmistä on tietenkin maanalainen pysäköinti.

        Miten sähköautoja mielestäsi vastustetaan? Syy niiden vähäiseen määrään on ihan yksinkertaisesti se että sellaisen ostaminen ei useimmille ole kannattava.
        - Hinta on hirveä. Sähköauto tai hybridi on lähes kaksi kertaa kalliimpi kuin saman mallin bensaversio.
        - Toimintamatkat ovat lyhyitä ja Suomessa matkat pitkiä, ei sovellu perhee ainoaksi autoksi. Useimmille sähköauto voisi olla kakkos tai kolmosauto, kuitenkin monelle ylimääräinen nykyisiten lisäksi.
        - Latauspisteen järjestäminen onnistuu varmuudella vain omakotitaloissa.
        - Talvikäyttö ongelmallista, sähköauto ei tuota lämpöä sivutuotteena kuten polttomoottori. Myös akkut heikkenee pakkasella.

        Suomen oloissa ei kovin kätevää .

        Torin luovuttaminen yksityisille on virhe. Jos joku pakkihalli rakennetaan, niin sen pitäisi olla kaupungin omistama. Fiksumpaa on laajentaa Louhea.


      • Anonyymi
        Autolla aina kirjoitti:

        Toriparkki on ehdottomasti järkevämpi investointi, kuin pikaratikka. Toriparkkiin pitää tulla latausmahdollisuus sähköautoille, joka on tulevaisuutta.
        Koeajoin pari viikko sitten Toyotan pistokehybridin ja olen vakuuttunut sähköautojen kehityksestä. Sähkö hybridillä ajeli helposti pelkästään sähköllä parikymmentä kilometriä ja sehän riittää jo varsin monien kauppa- tai työmatkaan. Akkujen takuu 8 vuotta ja sitten kierrätykseen ja muutenkin tekniikka toimii vakuuttavasti ainakin Toyotalla, jolla jo 15 vuoden kokemus hybrideistä.
        Henkilöauto on ylivoimaisen kätevä liikkumismuoto ja naapurinkin voi ottaa mukaan ostoksille. Tavaraa mahtuu vallan toiseen tyyliin, kuin johonkin hikiseen ratikkaan. Mikäli keskustaan todellakin halutaan ihmisiä vaate sun muille ostoksille, tulee sinne päästä autolla kivuttomasti.
        Joukkoliikenne on muutenkin hieman ylimainostettua ja verovaroin. Liian usein näkee pelkän linja-auton kuljettajineen tai parilla matkustajalla ja päästöt kymmenkertaiset.
        Henkilöauto on nykyisin monen eläkeläisenkin viimeinen oljenkorsi pysyä yhteiskunnan mukana ja päästä liikkumaan vapaasti. Henkilöauto ei suinkaan ole aina pahaksi, vaan päinvastoin. Joulukuusikin on henkilöautolla paljon mukavampi hakea Honkkarista tai Turun keskustasta, auto vaikkapa toriparkkiin.
        Louhi alkaa jo nykyisinkin olla melko täynnä ja se ei tule riittämään, toriparkkia tarvitaan tulevaisuuden tarpeisiin. Turun seutu kasvaa nopeasti, kunhan tästä taantumasta päästään yli ja onhan meillä suuruudenhullu rakennemallikin aiheesta.

        TURUN TORIPARKIN puomi pysyi alhaalla maksu maksettuna, TOSI NOLOA.Voi olla hotellinkin moka, mutta mitä teet autojen edessä, et pääse eteen tai taakse. Tuntuu huonolta parkkipaikalta.


    • asukaspysäköinti

      Keskustan asukkaat saavat jo nyt pysäköidä käytännössä ilmaiseksi. Olisiko tämä käytäntö voimassa myös toriparkissa?

      >>
      Luvan voi lunastaa koko kalenterivuodeksi tai puoleksi vuodeksi kerrallaan (1.1.-30.6. tai 1.7.-31.12.). Luvan hinta on 50 euroa/vuosi tai 30 euroa/6 kk. Lupa on uusittava vuosittain.
      >>
      http://www.turku.fi/public/default.aspx?contentid=27034

      • Uusuutta!?

        Asukaspysäköinti kaupungin omistamien katujen varsilla on poikkeusjärjestely.

        Rakennuslain mukaan kiinteistö on velviollinen järjestämään käyttäjilleen tarpeelliset pysäköintipaikat omalla kustannuksellaan. Viime aikoina kiinteistönjalostajat ovat usein kuitenkin saaneet rakennusluvan ilman näitä autopaikkoja mm. sillä verukkeella, ettei tontille muka kohtuuhinnalla ole rakennettavissa pysäköintitiloja. Joskus on jopa esitetty väite, että keskustassa asuvailla kaupunkilaisilla ei ole autoja?

        Nyt kaupunki siis on tullut vastaan kiinteistöjen ahdinkoa tarjoamalla osassa keksustaa katumaata pientä korvausta vastaan asukkaiden etuoikeutetuiksi kadunvarsipaikoiksi. Se tila on muilta kaupunkilaislta pois, vaikkapa vain pyöräteistä!? Järjestely ei ole tasapuolinen kaikkia keskustan tasukkaita ja työssäkäyviä kohtaan.

        Helsingissä aloitettiin vasta kokeilu, jonka puitteissa keskustaan rakennettiin parkkilaitos, ns. autohotelli, jossa kantakaupungin asukaspysäköintiluvan saaneilla asukkailla on oikeus pitää autojaan maksutta määrättyinä aikoina vuorokaudesta (HS/Kotimaa/29.10).

        Kehitys kehittyy - Turussakin - vaikka tosiasiallisesti maailmassa ei ilmaisia autopaikkoja olekaan?


      • pärs auk
        Uusuutta!? kirjoitti:

        Asukaspysäköinti kaupungin omistamien katujen varsilla on poikkeusjärjestely.

        Rakennuslain mukaan kiinteistö on velviollinen järjestämään käyttäjilleen tarpeelliset pysäköintipaikat omalla kustannuksellaan. Viime aikoina kiinteistönjalostajat ovat usein kuitenkin saaneet rakennusluvan ilman näitä autopaikkoja mm. sillä verukkeella, ettei tontille muka kohtuuhinnalla ole rakennettavissa pysäköintitiloja. Joskus on jopa esitetty väite, että keskustassa asuvailla kaupunkilaisilla ei ole autoja?

        Nyt kaupunki siis on tullut vastaan kiinteistöjen ahdinkoa tarjoamalla osassa keksustaa katumaata pientä korvausta vastaan asukkaiden etuoikeutetuiksi kadunvarsipaikoiksi. Se tila on muilta kaupunkilaislta pois, vaikkapa vain pyöräteistä!? Järjestely ei ole tasapuolinen kaikkia keskustan tasukkaita ja työssäkäyviä kohtaan.

        Helsingissä aloitettiin vasta kokeilu, jonka puitteissa keskustaan rakennettiin parkkilaitos, ns. autohotelli, jossa kantakaupungin asukaspysäköintiluvan saaneilla asukkailla on oikeus pitää autojaan maksutta määrättyinä aikoina vuorokaudesta (HS/Kotimaa/29.10).

        Kehitys kehittyy - Turussakin - vaikka tosiasiallisesti maailmassa ei ilmaisia autopaikkoja olekaan?

        Totta, ei ilmaisia mutta maksuttomia.


      • hyväksikäyttöä

        Asukaspysäköinnin hintaa pitäisi nostaa romasti. On todella väärin että autolliset keskustan asukaat omivat katutilaa autojensa säilytykseen. Asukaspyösäköinnin hinta pitäisi olla hyvin lähellä pysäköintilaitoksen kausimaksua.


      • Alkaakoselitä?
        hyväksikäyttöä kirjoitti:

        Asukaspysäköinnin hintaa pitäisi nostaa romasti. On todella väärin että autolliset keskustan asukaat omivat katutilaa autojensa säilytykseen. Asukaspyösäköinnin hinta pitäisi olla hyvin lähellä pysäköintilaitoksen kausimaksua.

        Autopaikat kaupungissa ovat usein - vanhasta "ilmaisperinteestä" johtuen -alihinnoiteltuja, kuin myös katuvarsien maksulliset ruudut. Talojen pihoillakin olevat autojen säilytyspaikat ovat aivan liian edullisia verrattuna niiden vaikutuksiin pihojen istutusalueisiin ja asukkaiden leikki- ja oleskelupaikkoihin ja yleensäkin asuntopihojen viihtyisyyteen.

        Kun otetaan huomioon parkkipaikkojen käytön sivuvaikutukset (mm. vaikutukset verotukseen), asia alkaa selvitä. Torin ympäristön parkkipaikkojen hinnat pitää ensialkuun moninkertaistaa ja katsoa mitä sitten tapahtuu...


      • hinnat korkeammiksi
        Alkaakoselitä? kirjoitti:

        Autopaikat kaupungissa ovat usein - vanhasta "ilmaisperinteestä" johtuen -alihinnoiteltuja, kuin myös katuvarsien maksulliset ruudut. Talojen pihoillakin olevat autojen säilytyspaikat ovat aivan liian edullisia verrattuna niiden vaikutuksiin pihojen istutusalueisiin ja asukkaiden leikki- ja oleskelupaikkoihin ja yleensäkin asuntopihojen viihtyisyyteen.

        Kun otetaan huomioon parkkipaikkojen käytön sivuvaikutukset (mm. vaikutukset verotukseen), asia alkaa selvitä. Torin ympäristön parkkipaikkojen hinnat pitää ensialkuun moninkertaistaa ja katsoa mitä sitten tapahtuu...

        Talojen pihojen paikat ovat taloyhtiöiden ja niiden omistajien asia, ei kuulu vähääkään kaupungille, paitsi siinä muodossa että rakennusluvissa tulee vaatia riittävät pysäköintitilat talon asukkaille talon omalle tontille.

        Jos ei voi pitää autoa, niin sitten ei voi.

        Naurettavaa että autottomalta mummolta vaaditan Tortinmäkeen omakotitalon rakentaessa pihasta kaksi autopaikkaa, kun taas keskustaan voi rakentaa kerrostalon, niin että sille rakennetaan vain puolikas autopaikka asuntoa kohti, kun asukkailla sitten on kaksikin autoa asuntoa kohti. Autoja säilytetään naurettavalla muutaman kympin korvauksella katualueella.

        Asukaspysäköintimaksu pitää nostaa sataseen kuukaudessa.


    • Tutkittu asia

      Ilman muita selittelyjä olisi jo aika aloittaa toriparkin rakennustyöt.

      Seuraavassa oikeaa tietoa niille, jotka edelleen inttävät, että "me joudumme maksamaan":
      Toriuparkin toteuttaa ja maksaa Toriparkki OY.

      "Turun Toriparkki Oy:n omistajapohja on laaja ja sen taustalla toimivat yritykset ovat erittäin vakavaraisia. Näin Turun Toriparkki Oy on vakavarainen toimija, ja sen on mahdollista toteuttaa Turun Toriparkki ja vastata siitä aiheutuvista kustannuksista. Laaja omistajapohja takaa sen, että projekti on taloudellisesti turvallinen toteuttaa."

      • Ei vaan kannata

        Turussa Kakolaan nousevien kerrostalojen tontit tuntuvat olevan todella kalliita. Ostaessaan osakkeen on tontin hinnan osuus ostohintana 700€ tai 3€/kk asunnon neliötä kohti.

        Mitä olisikaan markkinahinta torin neliölle kaupugin keskeisimmällä paikalla? Se on jotain sellaista joka estää totaalisesti pysäköintilaitoksen kannattavan käytön markkinaperiaatteella.


      • se on osakeyhtiö

        Mitä omistajien vakaavaraisuus vaikutta persaukisen yhtiön taloudelliseen tilaan? Yhtiö on itsenäinen toimija, ei omistajilla ole mitään vastuuta sen velvotteista.


      • Märkää ja pimiää
        Ei vaan kannata kirjoitti:

        Turussa Kakolaan nousevien kerrostalojen tontit tuntuvat olevan todella kalliita. Ostaessaan osakkeen on tontin hinnan osuus ostohintana 700€ tai 3€/kk asunnon neliötä kohti.

        Mitä olisikaan markkinahinta torin neliölle kaupugin keskeisimmällä paikalla? Se on jotain sellaista joka estää totaalisesti pysäköintilaitoksen kannattavan käytön markkinaperiaatteella.

        Et voi asua torin ala savivellissä kuitenkaan?


      • sama asia
        Märkää ja pimiää kirjoitti:

        Et voi asua torin ala savivellissä kuitenkaan?

        Asuuko joku kerrostalon alla olevalla tontilla?


      • Nopnop...
        sama asia kirjoitti:

        Asuuko joku kerrostalon alla olevalla tontilla?

        Asuinkerrostalo voi sijaita vaikkapa Varisuolla, silloin sen tontti on halvempi - ainakin pikkuisen - kuin Kauppatorin kohdalla oleva tontti? Asuinkerrostalo nousee monasti tontin pihamaan tasolta kohti aurinkoa. Kauppatorin "tontilla" saa rakentaa vain maan alle. Sama asiako?


      • suuri virhe
        Nopnop... kirjoitti:

        Asuinkerrostalo voi sijaita vaikkapa Varisuolla, silloin sen tontti on halvempi - ainakin pikkuisen - kuin Kauppatorin kohdalla oleva tontti? Asuinkerrostalo nousee monasti tontin pihamaan tasolta kohti aurinkoa. Kauppatorin "tontilla" saa rakentaa vain maan alle. Sama asiako?

        Tori muuttuu liiketontiksi kaavaa muuttamalla, kyse on vain ja ainoastaan poliittisesta päätöksestä. Jos joskus tulevaisuudessa todetaan että toria ei enää tarvita, niin siihen voidaan rakentaa kauppakeskus. Mutta jos tontti on varattu pysäköintilaitokselle, niin sitten siihen ei rakenneta mitään muutta. Toria ei pidä varata tuollaiseen toisarvoiseen käytöön, kuten nyt ollaan tekemässä. Tori on kaupungin paras tontti ja nyt se otetaan pysäköintikäyttöön, naurettavaa.


    • Nyt rakentamaan

      Se on mustaa valkoisella.
      Selvä juttu. Eikun töihin.

    • savianimaatioita

      Mä odotan innosta tutisten sitä savitahnan kuljetusruljanssia. Tulee olemaan mahtava sotku ja liukkaus, tuo on kyllä tiedossa, mutta sitä ei haluta ajatella. Jokainen jyväjemmari tietää, miten pitkälle sitä savea pellolta lähtiessä vielä piisaakaan. Ja mihin torimyyjät ajetaan, onko tästä mitään tietoa?

      • puut.ori

        Kai ne Puutorille ajetaan, kuten bussitkin? Viisi vuotta vierähtää siellä nopeasti, älä huoli.


      • Lähellä
        puut.ori kirjoitti:

        Kai ne Puutorille ajetaan, kuten bussitkin? Viisi vuotta vierähtää siellä nopeasti, älä huoli.

        Niin, sielläkin on parkkiluola, Puutorilla, tuskin pullistelee autoista, vai?


    • Järki hoi, äly älä..

      Rakennetaan Louhesta liukumattokäytävät ympäri kaupunkia. Näin toteuttavat kaikki edellä mainitut hyvät asiat murto-osan hinnalla. Lisäksi toria voidaan koko ajan käyttää, koska tunneliverkosto haittaa kerrallaan vain pientä osaa toria.

      • Luikuria laskit?

        Miten pääsit siihen murto-osaan hinnasta? Kysyn vaan.


    • Joululahja Turulle

      Googleta
      Toriparkki Oy Turku

      Sieltä aukenee yllätyksiä.

      • Autolla aina

        Toriparkki on juuri se millä asiakkaita ja ihmisiä saadaan keskustan palveluihin, sekä yleistä toimeliaisuutta. Hyvät yhteydet henkilöautoilla ovat elintärkeät.
        Tavarat ja rahavirrat liikkuvat henkilöautoilla nyt ja tulevaisuudessa, ratikoilla vain köyhät ja muuten nuukat.
        Lisäksi joukkoliikenne on jo olemassa ja kätevästi siirtyy Puutorille ilman suurempia ruljansseja. Kiskojen siirtely sitten olisikin aivan toista maata.
        Henkilöauto on tulevaisuudessa usein sähkökäyttöinen ja päästöt nolla, käyttöön ottoa nykyisin estää ainoastaan järkyttävän suuri verotuksemme autosta.
        Suomalaisessa ajatuksessa auto on edelleen kateellisuuden kurimuksessa , vaikka henkilöauto on nykyisinkin vanhemmankin ihmisen kaveri, joka todellisuudessa säästää yhteiskunnan rahoja.
        Nopea ja joustava liikkuminen paikasta toiseen on tällaisen pikkukaupungin kuin Turku vetovoimatekijä. Huomaahan sen tyhmempikin, että Myllyssä ja Skanssissa vipinää riittää. Tuskin kukaan lähtisi Giganttiin televisiota ostamaan raitiovaunulla.
        Toriparkki nopeasti alkuun, kävelykadut kuntoon, raitiovaunut saa unohtaa homma hoituu tulevaisuudessa sähköbusseilla, samalla vältytään yhden turhan sillankin kustannuksista.
        Toriparkin saviralli on pikku juttu verrattuna siihen jos jotain kiskoja alettaisiin repiä puistoihin ja katujen pinnoitteisiin turhanpäiten. Kiskot veisivät jälleen katutilaa ja parkkipaikkoja varikoineen tarvittaisiin toriparkkiakin enemmän parkkitilaa.
        Koska Turku on köyhä ja velkainen kaupunki nyt ja tulevaisuudessa on päätettävä kumpaan sijoitetaan, toriparkkiin vai raitiotiehen. Toriparkin kustannus on kymmenen prosentin luokkaa ja siihen saadaan myös yksityistä rahaa, joten siihen meillä on varaa.
        Sitten kun tehdään tulee tehdä hyvää ja pitkäaikaista, sekä suunnitella toriparkkiin niin paksu touvi ydinvoimalasta, että saadaan satoja sähköautoja lataukseen.


      • Aina pettynyt
        Autolla aina kirjoitti:

        Toriparkki on juuri se millä asiakkaita ja ihmisiä saadaan keskustan palveluihin, sekä yleistä toimeliaisuutta. Hyvät yhteydet henkilöautoilla ovat elintärkeät.
        Tavarat ja rahavirrat liikkuvat henkilöautoilla nyt ja tulevaisuudessa, ratikoilla vain köyhät ja muuten nuukat.
        Lisäksi joukkoliikenne on jo olemassa ja kätevästi siirtyy Puutorille ilman suurempia ruljansseja. Kiskojen siirtely sitten olisikin aivan toista maata.
        Henkilöauto on tulevaisuudessa usein sähkökäyttöinen ja päästöt nolla, käyttöön ottoa nykyisin estää ainoastaan järkyttävän suuri verotuksemme autosta.
        Suomalaisessa ajatuksessa auto on edelleen kateellisuuden kurimuksessa , vaikka henkilöauto on nykyisinkin vanhemmankin ihmisen kaveri, joka todellisuudessa säästää yhteiskunnan rahoja.
        Nopea ja joustava liikkuminen paikasta toiseen on tällaisen pikkukaupungin kuin Turku vetovoimatekijä. Huomaahan sen tyhmempikin, että Myllyssä ja Skanssissa vipinää riittää. Tuskin kukaan lähtisi Giganttiin televisiota ostamaan raitiovaunulla.
        Toriparkki nopeasti alkuun, kävelykadut kuntoon, raitiovaunut saa unohtaa homma hoituu tulevaisuudessa sähköbusseilla, samalla vältytään yhden turhan sillankin kustannuksista.
        Toriparkin saviralli on pikku juttu verrattuna siihen jos jotain kiskoja alettaisiin repiä puistoihin ja katujen pinnoitteisiin turhanpäiten. Kiskot veisivät jälleen katutilaa ja parkkipaikkoja varikoineen tarvittaisiin toriparkkiakin enemmän parkkitilaa.
        Koska Turku on köyhä ja velkainen kaupunki nyt ja tulevaisuudessa on päätettävä kumpaan sijoitetaan, toriparkkiin vai raitiotiehen. Toriparkin kustannus on kymmenen prosentin luokkaa ja siihen saadaan myös yksityistä rahaa, joten siihen meillä on varaa.
        Sitten kun tehdään tulee tehdä hyvää ja pitkäaikaista, sekä suunnitella toriparkkiin niin paksu touvi ydinvoimalasta, että saadaan satoja sähköautoja lataukseen.

        Tämän palopuheen tarjoan takaisin lisäkommenttien kera sitten kun selviää ettei tässä(kään) asiassa mikään etukäteen luvattu pitänyt paikkaansa...


    • Kkkzkzkkzzk

      Toriparkin helppo saavutettavuus kun sisäänajo ydinkeskustassa? Toriparkin myötä ydinkeskustaan tulee huomattavasti nykyistä enemmän parkkipaikkoja, ts. liikennemäärät lisääntyvät j edelleen ruuhkat. En puhuisi helposta saavutettavuudesta.

      Menkääpä seisomaan turun toron laidalle. Ongelmana ei ole henkilöautot vaan valtava bussiliikenne. Se ei tule poistumaan torinparkin myötä. Roskapuhetta jos joku väittää bussiliikenteen siirtyvän puutorille.

    • Hyvä toteamus!

      On hyvä toteamus:
      "Ei ole kysymys siitä, onko parkkipaikkoja riittävästi tai ei. Kyse on siitä, että autot on saatava pois maan päältä ja tori ympäristöineen jalankulkijoille."

      • Jaaperss

        Joa torin alle rakennetaan iso pysäköintilaitos, miten se vähentää autoilua ydinkeskustassa? Sehän lisää autoilua torin ympäristössä! Ja totean minäkin, linja-autot ovat se ongelma torilla, ei henkilöautot.


      • Automies
        Jaaperss kirjoitti:

        Joa torin alle rakennetaan iso pysäköintilaitos, miten se vähentää autoilua ydinkeskustassa? Sehän lisää autoilua torin ympäristössä! Ja totean minäkin, linja-autot ovat se ongelma torilla, ei henkilöautot.

        Linja-auto ei sinänsä ole ongelma jos niissä olisi matkustajia, mutta kun suuren osaa aikaa kansoitettu vain parilla matkustajalla.
        Väittäisin että bussiliikenettä on puolet turhaa vajaakäyttöä ja tukisummakin putoaisi kymmenellä miljoonalla, jolla saisi paljon hyvää aikaan muualla.
        Toriparkki on OK ja hyvät parkkitilat autoille, ratikoita ei tarvita.


    • Ontuu ontuu

      Onko toriparkin kannattajilla sellainen harha, jotta parkkihallin valmistuttua ihmiset sankoin joukoin päättäisivät siirtyä markettien ilmaispysäköinnistä maksullisiin? Johan Louhi näyttää toteen sen, että on paljon ihmisiä, jotka mieluummin suuntaavat Myllyyn tai Skanssiin, kuin keskustaan.

      Ei tätä porukkaa sen enempää houkuttele Louhi kuin vielä kalliimpi toriparkki. Mistä ne autoilijat tulee, kun ei niitä tälläkään hetkellä maksullinen pysäköinti kiinnosta? Wiklundin vetovoima vaan hiipuu; ostajia kiinnostaa Hansakortteli, miksi siis pysäköidä ihan eri kulmaan minne on menossa?

      • Tulevaisuutta varten

        Ihmiset ei osaa laskea: toriparkissa saa pysäköidä pelkällä Myllyynajon eestakaisella kilometrihinnalla hyvinkin pari tuntia! Odotetaan kaikessa rauhassa, kun polttoaineiden hinta ja verotuskäytäntö ajettujen kilometrien mukaan nostaa ajokustannukset pilviin. Katsotaan sitten montako myllyihinmenijää Tursta löytyy -ehken Hirvensalon rikkaita lukuunottamatta - mutta luultavasti hekin siirtyvät mielukkaasti Stokkan asiakkaiksi


      • miksi ihmeessä`????
        Tulevaisuutta varten kirjoitti:

        Ihmiset ei osaa laskea: toriparkissa saa pysäköidä pelkällä Myllyynajon eestakaisella kilometrihinnalla hyvinkin pari tuntia! Odotetaan kaikessa rauhassa, kun polttoaineiden hinta ja verotuskäytäntö ajettujen kilometrien mukaan nostaa ajokustannukset pilviin. Katsotaan sitten montako myllyihinmenijää Tursta löytyy -ehken Hirvensalon rikkaita lukuunottamatta - mutta luultavasti hekin siirtyvät mielukkaasti Stokkan asiakkaiksi

        Myllyyn ja keskustaan on suunnilleen sama matka. Miksi ihmeessä ajaisin maksulliseen toriparkkiin päivittäisostoksille? Käyn keskustassa ostoksilla muutaman kerran vuodessa ja silloin käytän P-Louhea. Suurin ongelma on se että tavarat joutuu kantamaan kaupasta toiseen ja autolle, ei lainkaan kätevää. Automarkietissa ostokset saa ostoskärryllä autoon, paljon kätevämpää.


      • En määkään asuis.
        miksi ihmeessä`???? kirjoitti:

        Myllyyn ja keskustaan on suunnilleen sama matka. Miksi ihmeessä ajaisin maksulliseen toriparkkiin päivittäisostoksille? Käyn keskustassa ostoksilla muutaman kerran vuodessa ja silloin käytän P-Louhea. Suurin ongelma on se että tavarat joutuu kantamaan kaupasta toiseen ja autolle, ei lainkaan kätevää. Automarkietissa ostokset saa ostoskärryllä autoon, paljon kätevämpää.

        Et siis asu Hirvensalossa?


      • miksi ihmeessä
        En määkään asuis. kirjoitti:

        Et siis asu Hirvensalossa?

        En asu Hirvensalossa, kuten ei asu suuri osa turkulaisista.


      • Ruuh Kaisa
        miksi ihmeessä kirjoitti:

        En asu Hirvensalossa, kuten ei asu suuri osa turkulaisista.

        No, kun päättjien keskuudessa on kovasti lobattu vähintäänkin nelikaistaisen kaupunkimoottoritien rankentamista Hirvensalosta Myllyyn! On kuulemme ikävä seisoskella katumaasturissa liikennevaloissa ja keskustaan johtevien katujen aamu- ja iltaruuhkassa.


      • ei tarvetta
        Ruuh Kaisa kirjoitti:

        No, kun päättjien keskuudessa on kovasti lobattu vähintäänkin nelikaistaisen kaupunkimoottoritien rankentamista Hirvensalosta Myllyyn! On kuulemme ikävä seisoskella katumaasturissa liikennevaloissa ja keskustaan johtevien katujen aamu- ja iltaruuhkassa.

        Jokaisessa palstalla käydyssä asuinaluekeskustelussa Hirvensalolaiset ovat vakuuttaneet että mitään ruuhkia ei ole.


    • Täyttäkää ne

      tyhjät liikehuoneistot.

      Miksi Forum-korttelissa on tyhjiä liiketiloja? Menkää katsomaan tuota autioitunutta kauppakeskusta. Autioituminen johtuu parkkipaikkojen puutteesta. Samoin on laita muidenkin keskustassa olevien tyhjien liiketilojen.
      Toriparkki korjaa tilanteen.

    • Saarnaaja 30:10

      Autoilu vähenee Kauppatorin varrella jos autot ajetaan maan alle jo ennen torille tuloa! Onko kuinkakin vaikea käsittää?

      "Autot pois maanpäältä!" Tikapuita taivaaseen? Aamen plottis, kukin menkkön omaan kottins. Siihen kyllä tarvitaan Taivaanpappaa avuksi!?

      • Louhimieskö

        Ajoramppien suut tulevat max korttelin päähän torista eli käytännössä ydinkeskustan liikennemäärät kasvavat. Yhtälailla siellä kasvava liikenne häiritsee. Loppujen lopuksi henkilöautoliilennettä on nytkin vain kahdella puolella toria. Louhen ratkaisu on loistava, ajoramppi keskustan ulkopuolella, lähellä vilkkaasti liikennöityä ratapihankatua. Jokainen voi miettiä paljonko aikaa kuluu enemmän jos ajat autolla torin kulmalle tai vaihtoehtoisesti isoa pääväylää louheen.


      • Toriparkkin OK
        Louhimieskö kirjoitti:

        Ajoramppien suut tulevat max korttelin päähän torista eli käytännössä ydinkeskustan liikennemäärät kasvavat. Yhtälailla siellä kasvava liikenne häiritsee. Loppujen lopuksi henkilöautoliilennettä on nytkin vain kahdella puolella toria. Louhen ratkaisu on loistava, ajoramppi keskustan ulkopuolella, lähellä vilkkaasti liikennöityä ratapihankatua. Jokainen voi miettiä paljonko aikaa kuluu enemmän jos ajat autolla torin kulmalle tai vaihtoehtoisesti isoa pääväylää louheen.

        Toriparkki vaan ja hintakilpailua Louhen kanssa, sekä Turun liikkeet voivat jakaa parkkiseteleitä asiakkailleen.
        Kyllä keskustaan pääsy henkilöautolla on tärkeää keskustan liikkeille, jotka tuloillaan ja veroillaan sitten rahoittavat julkisia palveluita.
        Vihreät pummit eivät tätä meinaa millään tajuta ja yrittävät pistää kapuloita rattaisiin, lisäten työttömyyttä. Ituhippejä on näinä löysinä vuosina kertynyt hallintoelimiin hyvillä palkoilla ja lyhyillä työpäivillä. Kunnon töitä paiskii aniharva Vihreä, jolloin maailmankatsomus on kovin suppea.
        Muutama prosentti Vihreitä saa sitten aina mukaan muutamia kateellisia vasemmiston edustajia ja veronmaksajien rahanmeno ja työttömyys on taattua.
        Opetus tästä politiikasta on juuri tulossa, huonoa on se että maksumiehinä on taas yrittäjät ja Vihreät luimii toimistoissaan palkkaa nauttien yleensä yhteiskunnalta.


      • Itse Keskeinen
        Louhimieskö kirjoitti:

        Ajoramppien suut tulevat max korttelin päähän torista eli käytännössä ydinkeskustan liikennemäärät kasvavat. Yhtälailla siellä kasvava liikenne häiritsee. Loppujen lopuksi henkilöautoliilennettä on nytkin vain kahdella puolella toria. Louhen ratkaisu on loistava, ajoramppi keskustan ulkopuolella, lähellä vilkkaasti liikennöityä ratapihankatua. Jokainen voi miettiä paljonko aikaa kuluu enemmän jos ajat autolla torin kulmalle tai vaihtoehtoisesti isoa pääväylää louheen.

        Kun Louhi täyttyy, mihin sitten?

        Myllyihinkin kaarinalaiset ja hirvensalolaiset ajavat nykyäänkin kaupungin läpi. Mikseivät poikkeaisi torille ja keskutan liikkeisiin, kun sisäänajoramppi osuu ihan nokan eteen?? Jäisi myllyreissun maasturihiilijalanjäljestä puolet poikkeen? Kasvihuoneilmiökin ainakin viivästyisi? Eiköhän joskus voisi ajatella hiukka "globaalimmin" eikä aina vain: Minä ite... minä ite!!


      • jos tarvetta
        Itse Keskeinen kirjoitti:

        Kun Louhi täyttyy, mihin sitten?

        Myllyihinkin kaarinalaiset ja hirvensalolaiset ajavat nykyäänkin kaupungin läpi. Mikseivät poikkeaisi torille ja keskutan liikkeisiin, kun sisäänajoramppi osuu ihan nokan eteen?? Jäisi myllyreissun maasturihiilijalanjäljestä puolet poikkeen? Kasvihuoneilmiökin ainakin viivästyisi? Eiköhän joskus voisi ajatella hiukka "globaalimmin" eikä aina vain: Minä ite... minä ite!!

        Louhea voi laajentaa, kaupungin alla kalliossa on kyllä tilaa.


      • EN uskaltaisi ajaa..
        jos tarvetta kirjoitti:

        Louhea voi laajentaa, kaupungin alla kalliossa on kyllä tilaa.

        Tilaa on, mutta väärissä suunnissa. Kauppatorin alla ei ole kalliota ennenkuin 70 metrin syvyydessä. Sinne louhittuun yli sata metriä maan alla olevaan luolaan tulisi jo liian jyrkkä tai pitkä ramppi?


      • Käytän linja-autoa
        EN uskaltaisi ajaa.. kirjoitti:

        Tilaa on, mutta väärissä suunnissa. Kauppatorin alla ei ole kalliota ennenkuin 70 metrin syvyydessä. Sinne louhittuun yli sata metriä maan alla olevaan luolaan tulisi jo liian jyrkkä tai pitkä ramppi?

        Onhan Turussa noita saveen uppoavia rakennuksiakin nostettu, eikä maksa pal mittä - vai?
        Tietysti ajaoramppien reunoille tehdään liukumatot että kaikki raskaat ostokset jaksetaan kantaa torin ympäristön kaupoista sinne savipatjalla höllyville autoille, liukumaton/-portaiden hinta on vain unohtunut kustannusarvioista ja kaupunki, me! maksaa sen.


      • p-louhi parempi
        EN uskaltaisi ajaa.. kirjoitti:

        Tilaa on, mutta väärissä suunnissa. Kauppatorin alla ei ole kalliota ennenkuin 70 metrin syvyydessä. Sinne louhittuun yli sata metriä maan alla olevaan luolaan tulisi jo liian jyrkkä tai pitkä ramppi?

        Miksi parkin pitäisi olla torin alla? Louhesta voitaisiin tehdä liukuhihna torin ali toiselle reunalle.

        Louhea voidaan laajentaa helposti ja kohtuullisilla kustannuksilla, siinä on järkeä, toriparkissa ei. Louhen sisäänmenoramppeja voitaisiin lisätä ydinkeskusten ulkopuolelle.


      • kun ei vaan tajua

        Mutta nythän kukaan ei aja kappatorin lähellekkän, koska siellä ei ole juurikaan pysäköintitilaa. Jos pysäköintitilaa tulee, niin sitten ajaetaan. Käsitätkö? ... No ei se mitään.


      • toriparkki
        kun ei vaan tajua kirjoitti:

        Mutta nythän kukaan ei aja kappatorin lähellekkän, koska siellä ei ole juurikaan pysäköintitilaa. Jos pysäköintitilaa tulee, niin sitten ajaetaan. Käsitätkö? ... No ei se mitään.

        Asun ruutukaava alueen reunalla, en vaan tajua miksi autoni tarvitsee toriparkkia kun vapaapaikkoja on aina ollut ympärillä olevissa halleissa.


      • Hurrrjaa!
        toriparkki kirjoitti:

        Asun ruutukaava alueen reunalla, en vaan tajua miksi autoni tarvitsee toriparkkia kun vapaapaikkoja on aina ollut ympärillä olevissa halleissa.

        Turkulaiset halajavatkin maksuttomia parkkiruutuja torin laidalta - mieluumminkin maalaisten myyntipöytien edestä - niinkuin lehdessäkin vasta - ihan valokuvan keralla - kerrottiin!


    • Savikakkuja tekemään

      Minä ite en tosiaankaan ajattele hiilijalanjälkeä kauppareissulla, vaan sitä, miten mahdollisimman edullisesti ja rivakasti hoidan ostokset. Ennenkuin Kiina ja muut massasaastuttajat hoitaa tehtaidensa filtterit kuntoon, ei vois vähempää kiinnostaa.

      Ajetaan Kaarinasta Myllyyn ohikulkutietä, ei kaupungin läpi, ihan hölmöä olisi lähteä matelemaan kaupunkiin kun rapiaa satasta saa posottaa ohikin. Mylly on silleen iisi paikka, kun saa lampsia kärryjen kanssa sisätiloissa koko ajan, kaikki saman katon alla. Vaikka joku minut kotoa kultatuolissa hakisi, en Turun keskustaan lähde.

    • Ajattele ja toimi

      Valitsen kaikkien tosiasioiden perusteella kaikille turkulaisille parhaaksi ratkaisuksi rakentaa kauppatorin alle toriparkki. Ratkaisu on myös ehdoton edellytys Turun keskustan säilymiselle elinkelpoisena kauppapaikkana. Ilmnan toriparkkia Turun keskusta-alue autioituu. Siitä on jo nyt esimerkkinä monet tyhjät liiketilat.

      • Vastarannan Kiiski

        Me kaarinalaiset emme halua toriparkin - niinkuin emme koko Turun konkurssipesänkään - maksumiehiksi. Meitä ei saa liittymään Turkuun edes Henna V mahtikaluineen! Yrittäköön eres, kyllä täältä pesee!


      • Ketä millä mällää
        Vastarannan Kiiski kirjoitti:

        Me kaarinalaiset emme halua toriparkin - niinkuin emme koko Turun konkurssipesänkään - maksumiehiksi. Meitä ei saa liittymään Turkuun edes Henna V mahtikaluineen! Yrittäköön eres, kyllä täältä pesee!

        Johan te maksatte niistä myllyjen pysäköintirakennuksista, vaikkette niitä käyttäisikään. Meidän rahoilla mälläätte nuukat!


      • Kaarina fani
        Vastarannan Kiiski kirjoitti:

        Me kaarinalaiset emme halua toriparkin - niinkuin emme koko Turun konkurssipesänkään - maksumiehiksi. Meitä ei saa liittymään Turkuun edes Henna V mahtikaluineen! Yrittäköön eres, kyllä täältä pesee!

        Toriparkin voitte silti rakentaa, käymme täältä Kaarinasta rahaa kiikuttamassa teille, kuin Suomalaiset Viroon. Silti eivät siellä Virossa vaadi Suomea siihen liitettäväksi.
        Kaarinalaiset rahoittavat suurelta osin Turun palveluita ja jotta saisitte lisää rahaa velkaiseen talouteenne, niin tehkää meille ehdottomasti hyvät parkkipaikat.
        Suuta soittamalla ja uhkailemalla, ette pääse lompakoihimme kiinni, kannattaa muutaman Turun kovan poliitikonkin ottaa opiksi.
        Kehyskuntalaiset tuovat rahaa kauppoihinne, jos ne ovat houkuttelevia. Kehyskuntalaiset täyttävät koulutuspaikkanne, jotta opettajien ei tarvitse opettaa vajaille ryhmille ja sadan prosentin valtionapu kolahtaa kirstuunne. Kehyskuntien ihmiset pitävät pystyssä urheilupaikkojanne ja Tepsin taloutta, sekä vielä lähettää teille parhaat pelaajat. Kehyskuntien väki pitää teatterinne pystyssä yhdessä Tamperelaisten kanssa, muuten katsomot olisivat vajaat.
        Kehyskunnat pelastavat jätevedenpuhidistamonne ja vedenhankinnan kustannuksenne, maksavat järjettömän suuria jätemaksuja. Miltei kaikessa on yritetty auttaa Turkua, mutta sen järjetön talouspolitiikka mafioineen ei luonnistu, vaikka saa valtionosuuksiakin enemmän kuin yksikään kehyskunnista.
        Vähin mitä voitte tehdä on rakentaa meille parkkipaikat rahakuljetuksillemme ja toriparkki äkkiä rakenteille.
        Viimeksi kehyskunnat tulivat ylimitoitetun tuetun joukkoliikenteenne maksajiksi, älkää nyt vaan ihmeessä enää sekaantuko raitiovaunuihinne.
        Kaupungin virastomme joka kolmas työntekijä pendelöi Turusta meille töihin, mikä ei meitä haittaa, koska otamme töihin aina pätevimmän. Meillä ei tarvitse olla jääkiekkoilija tai jäsenkirja takataskussa työhön otettaessa.
        Satsaamme terveeseen yrittäjäystävällisyyteen ja terveeseen talouteen, meillä lähes kaikki hoidetaan Turkua edullisemmin, niin päivähoito, kuin koulutuskin, sen voitte tarkistaa tilastoista.


    • Eipäs ku juupas

      Juupas eipäs.

    • Parkkihallinähtävyys

      Turun elinvoimaisuus riippuu parkkipaikoista? Miettikää nyt tuota väitettä. Ihmiset tulevat parkkipaikkojen takia Turkuun? Kyllä jotain muutakin uutta tarjottavaa pitää löytyä kuin parkkipaikat. Eri asia olisi, jos paikoista olisi pulaa, mutta ei ole. Jos tarjonta pysyy samana, ei ne parkkipaikat itsessään ketään kiinnosta.

    • Sinne pitää päästä

      Älä ny.
      Onha Turu toril se Kallun grilli.

      • katinkontit

        Mutta Kallun grilli joutuu pois toriparkin rakentamisen alta ja kun parkki joskus, kaikkien vastaantulevien ongelmien jälkeen on valmis, Kallun grilli ei enää palaa.


    • Ajattelen ja toimin

      Valitsen kaikkien tosiasioiden perusteella kaikille turkulaisille parhaaksi ratkaisuksi rakentaa kauppatorin alle toriparkki. Ratkaisu on myös ehdoton edellytys Turun keskustan säilymiselle elinkelpoisena kauppapaikkana. Ilmnan toriparkkia Turun keskusta-alue autioituu. Siitä on jo nyt esimerkkinä monet tyhjät liiketilat.

      • näin on

        Torikauppa on ja tulee olemaan historiaa, valitettavasti. Parkkipaikoilla ja ilman.


      • en jää kaipaamaan
        näin on kirjoitti:

        Torikauppa on ja tulee olemaan historiaa, valitettavasti. Parkkipaikoilla ja ilman.

        Mitä valitettavaa siinä on? Pari kertaa olen käynyt torilla hakemassa mansikoita, mittään muuta sieltä ei kannata ostaa. Liäsäksi kaikki torikauppa pyörii vähän tai enemmän harmaan talouden säännöillä.


    • Kysyy hän

      Kerran vielä. Nimim. "Ajattelen ja toimin", kerro nyt, lisääntyykö ympäryskuntien asukkaiden käyttövarat sillä sekunnilla, kun toriparkki valmistuu? Millä logiikalla kansa ryntää hullun kiilto silmissä ostoksille pelkästään siksi, kun rakennetaan lisää parkkipaikkoja, jotka nököttävät sitten tyhjinä. Ei Turun näivettyminen parkkipaikkojen puutteesta johdu.

    • Joka elää - näkee

      Aika näyttää.

      • Kehyskunnan Kingi

        Parkeerauksen tulee olla helppoa ja mieluiten ilmaista, niin kyllä Turusta liikkeitä ja asiakkaita alkaa löytyä. Samalla sitten käydään syömässä Turun ravintoloissa ja rahaa tulee ämpärikaupalla kehyskunnista.


      • 3€ per tunti
        Kehyskunnan Kingi kirjoitti:

        Parkeerauksen tulee olla helppoa ja mieluiten ilmaista, niin kyllä Turusta liikkeitä ja asiakkaita alkaa löytyä. Samalla sitten käydään syömässä Turun ravintoloissa ja rahaa tulee ämpärikaupalla kehyskunnista.

        Pysäköinti ei ole ainakaan halventumassa, jos sellaista haaveilet.


    • En suvaitse

      Ei Turkua saa jättää suvaitsemattomien armoille.
      Nuo suvaitsemattomat toriparkin vastustajat ovat kaupungimme vihollisia.

    • Toriparkki + tku

      Uskokaa pois, Toriparkki tulee ja se on hyvä juttu Turulle !! ihan perus hommana, parkkipaikkoja vähennetään katujenvarsilta ja pelkistä Lumitöistä tulee keskustan alueella 3-500 000 € säästöä Vuodessa !! siinä on monia hyviä asioita ja kun vielä siirtymiä maan alla kehitetään, niin avot !! :) odotan toriparkki enemmän kuin Joulua :)

      • Tietoa on

        Vihreä kateellinen jarru on pahin Turun kehityksen este ja toinen älyvapaa talouspolitiikka. Kolmas jarru on yhteistyökyvyttömyys ja järkyttävä vallan halu.
        Turun pitäisi satsata PK yrittäjyyteen, kuten naapurinsa ja syntyisi tarpeellisia työpaikkoja.
        Toriparkki on yksi juuri näistä positiivisista asioista PK yrittäjyyteen.


    • Missä logiikka

      No kerro nyt nimim. "Tietoa on" onko tarkoitus, että ihmiset tulevat sitten katsomaan sitä parkkihallia? Se on äkkiä nähty, mitä seuraavaksi, Myllyyn vai? Turun vetovoiman heikkenemisestä on turha syyttää parkkipaikkojen puutetta. Se on vain itsepetosta.

      Ja nimim. "Toriparkki tku" ihan yhtä lailla pitää lumet ajaa pois kaupungilta, oli yleisiä parkkipaikkoja eli ei. Porukkaa jopa asuu kaupungin keskustassa ja hehän pysäköivät kadun varteen kuten ennenkin.

      • Toriparkki+tku

        kadun varsilta parkkipaikkoja pois keskustasta, mielellään kaikki ja autot maanalle.
        Mikäli keskustan vetovoimaa lisätään, on tänne tehtävä helppoa kulkemista ja palvelut lähelle.
        Kyllä se on sijoitus tulevaisuuteen jos toriparkki saadaan aikaiseksi.
        Lumia ei tarvitse viedä pois, kun kaupunkisuunnittelu varaa niille alueita !! jotka ovat nyt parkkipaikkoina..... jos tässä rahaa aletaan säästämään, niin jokaisesta pienestä asiasta vähän. Turussa on varmasti 5 000 asiaa joita voidaan säätää tehokkaammaksi ja sitä kautta saadaan kaupunki kannattavaksi ja kiinnostavaksi asua.


      • Kuntec
        Toriparkki+tku kirjoitti:

        kadun varsilta parkkipaikkoja pois keskustasta, mielellään kaikki ja autot maanalle.
        Mikäli keskustan vetovoimaa lisätään, on tänne tehtävä helppoa kulkemista ja palvelut lähelle.
        Kyllä se on sijoitus tulevaisuuteen jos toriparkki saadaan aikaiseksi.
        Lumia ei tarvitse viedä pois, kun kaupunkisuunnittelu varaa niille alueita !! jotka ovat nyt parkkipaikkoina..... jos tässä rahaa aletaan säästämään, niin jokaisesta pienestä asiasta vähän. Turussa on varmasti 5 000 asiaa joita voidaan säätää tehokkaammaksi ja sitä kautta saadaan kaupunki kannattavaksi ja kiinnostavaksi asua.

        Kyllä lumet on kaupungista aina kuljetettava pois. Muuten kukaan ei mahdu liikkumaan ja näkemäesteet ovat todella vaaralliset.
        Lumet sisältävät myös paljon roskaa, joka on sitten keskitetysti yhdestä paikkaa helppo siivota. Sulavat lumet myös aiheuttaisivat melkoisia vesivahinkoja keskustan kiinteistöihin, jos niiden annettaisiin lojua kaduilla. Sulamisvedet sitten taas kevättalvella liukastaisivat ajoratoja ja muutenkin pöllyävää hiekoitusta tarvittaisiin enemmän.


      • Missä logiikka
        Toriparkki+tku kirjoitti:

        kadun varsilta parkkipaikkoja pois keskustasta, mielellään kaikki ja autot maanalle.
        Mikäli keskustan vetovoimaa lisätään, on tänne tehtävä helppoa kulkemista ja palvelut lähelle.
        Kyllä se on sijoitus tulevaisuuteen jos toriparkki saadaan aikaiseksi.
        Lumia ei tarvitse viedä pois, kun kaupunkisuunnittelu varaa niille alueita !! jotka ovat nyt parkkipaikkoina..... jos tässä rahaa aletaan säästämään, niin jokaisesta pienestä asiasta vähän. Turussa on varmasti 5 000 asiaa joita voidaan säätää tehokkaammaksi ja sitä kautta saadaan kaupunki kannattavaksi ja kiinnostavaksi asua.

        Nimim. "Toriparkki tku" voisitko hieman kertoa taustaa tuolle "lumia ei tarvitse viedä pois koska kaupunkisuunnittelu varaa niille alueita jotka nyt ovat parkkipaikkoina". Et varmaankaan tarkoita, että lumet jätettäisiin parkkipaikoille, joissa keskusta-asukkaat pitävät autojaan. Joten mitä tuolla tarkoitit?

        Ja tuo, että on "tehtävä helppoa kulkemista". Mikä vaikeuttaa Turussa kävelemistä tällä hetkellä? Se, että keskustassa ylipäätään liikkuu muita? Vai haluaisitko kulkea kaikkialla keskellä tietä, sekö on sitä helppoa kulkemista?


      • Verorahoinko?
        Kuntec kirjoitti:

        Kyllä lumet on kaupungista aina kuljetettava pois. Muuten kukaan ei mahdu liikkumaan ja näkemäesteet ovat todella vaaralliset.
        Lumet sisältävät myös paljon roskaa, joka on sitten keskitetysti yhdestä paikkaa helppo siivota. Sulavat lumet myös aiheuttaisivat melkoisia vesivahinkoja keskustan kiinteistöihin, jos niiden annettaisiin lojua kaduilla. Sulamisvedet sitten taas kevättalvella liukastaisivat ajoratoja ja muutenkin pöllyävää hiekoitusta tarvittaisiin enemmän.

        Lämmitetyn kävelykadun varrella asuvat kuskaavat lumensa kävelykadulle: yön aikana se perkkee suala!?


    • Mistä työntekijät?

      Työttömät töihin toriparkkia rakentamaan. Siinä ideaa turkulöaisten hyväksi Toriparkki OY.lle.

    • samaa mielipuolta

      Kannatetaan!

      Jeeeees!

      • Autolla aina

        Työttömäthän juuri saavat töitä toriparkinkin avulla. Ensin tulee rakennustyötä runsaasti ja tarpeeseen. Sitten yleisen toimeliaisuuden aikaansaamat rahavirtojen liikkeet toteuttavat työpaikkoja ja lopuksi kansaa saadaan kauppoihin, jolloin vuokraisännänkin talous kohenee.
        Varissuolta on suora linja-auto yhteys näihin työpaikkoihin ja henkilöautoilla voivat hurrutella kehyskunnista asti, kätevästi aivan ydinkeskustaan. Toriparkista voi sitten jalkautua kävelykaduille ja saa kätevästi sähköautonsa lataukseen ja talvella sulamaan.
        Eihän toriparkissa voi olla mitään pahaa, kun yhteiskunnan velka €urojakin kuluu melko vähän. Parkkeerajat sitten vielä maksavat viulut lopulta vapaaehtoisesti.
        Joku puolen miljardin ratikka se on järjenköyhyyttä Vihreää huuhaata, johon Turulla ei varmasti ole varaa. Sähköbussit ja sähköautot ovat tulevaisuuden joustavat liikennevälineet Turussa ja sen ympäristössä, saadaanhan me Fennovoimasta sitten halpaa sähköäkin.
        Nyt pitäisi katsoa eteenpäin vähintään 50 vuotta ja nähdä tulevaisuus !


      • Torilla tulevaisuus
        Autolla aina kirjoitti:

        Työttömäthän juuri saavat töitä toriparkinkin avulla. Ensin tulee rakennustyötä runsaasti ja tarpeeseen. Sitten yleisen toimeliaisuuden aikaansaamat rahavirtojen liikkeet toteuttavat työpaikkoja ja lopuksi kansaa saadaan kauppoihin, jolloin vuokraisännänkin talous kohenee.
        Varissuolta on suora linja-auto yhteys näihin työpaikkoihin ja henkilöautoilla voivat hurrutella kehyskunnista asti, kätevästi aivan ydinkeskustaan. Toriparkista voi sitten jalkautua kävelykaduille ja saa kätevästi sähköautonsa lataukseen ja talvella sulamaan.
        Eihän toriparkissa voi olla mitään pahaa, kun yhteiskunnan velka €urojakin kuluu melko vähän. Parkkeerajat sitten vielä maksavat viulut lopulta vapaaehtoisesti.
        Joku puolen miljardin ratikka se on järjenköyhyyttä Vihreää huuhaata, johon Turulla ei varmasti ole varaa. Sähköbussit ja sähköautot ovat tulevaisuuden joustavat liikennevälineet Turussa ja sen ympäristössä, saadaanhan me Fennovoimasta sitten halpaa sähköäkin.
        Nyt pitäisi katsoa eteenpäin vähintään 50 vuotta ja nähdä tulevaisuus !

        Helsingissä on alkanut keskustan kehittymisen jättibuumi. Nurmijärvet jäävä ilman asukkaita. Niin kovalla vimmalla kun x-pööministeri Vanhanen suunnitteli "puutarhakaupunkeja ja omakotimattoje" leviämistä ympäri Helsinkiä!

        Mut ein enää. Nyt on alkanut jättimäinen buumi muuttaa keskustan palveluiden ja halvan liikkumisen pariin. Nuoret eivät halua hirttäytyä autoihin. joissa ei voi koko ajan liikkua netissä? Eläköön keskutojen uusi tuleminen! Turkuunkin buumi aikanaan rantautuu.


    • Turusta olen

      On niitä heränneitä jo Turussakin.
      Turku on oikea Suomen pääkaupunki, joten meidän tulee ajatella etuamme keskustan kehittämisessä Helsinki-sivukylää enemmän.

      • Kantsiiko tori uusia

        Ketä vääntäisi rautalangasta taas kerran sen tiedon, että yksityisen suunnitteleman toriparkin maksaa kunta? Ihan oikeasti. Sama osaaja voisi myös laskeskella mitä torin kunnostaminen ilman parkkitaloa ja toisaalta parkkitalon kanssa maksaisi? Ainakin näitä "totuuksia" ladellaan tuon tuosta toriparkkikeskustelun tiimellyksessä?


      • Kaupunki sen maksaa
        Kantsiiko tori uusia kirjoitti:

        Ketä vääntäisi rautalangasta taas kerran sen tiedon, että yksityisen suunnitteleman toriparkin maksaa kunta? Ihan oikeasti. Sama osaaja voisi myös laskeskella mitä torin kunnostaminen ilman parkkitaloa ja toisaalta parkkitalon kanssa maksaisi? Ainakin näitä "totuuksia" ladellaan tuon tuosta toriparkkikeskustelun tiimellyksessä?

        Johan ne paljastuivat kertaalleen että miten kaikenlaista kulua on ajateltu kaupugin maksettavaksi ja kaupunki takaisi lanat, joka tarkoittaa sitä että se myös myhemmin maksaisi ne.


      • parkkitori
        Kantsiiko tori uusia kirjoitti:

        Ketä vääntäisi rautalangasta taas kerran sen tiedon, että yksityisen suunnitteleman toriparkin maksaa kunta? Ihan oikeasti. Sama osaaja voisi myös laskeskella mitä torin kunnostaminen ilman parkkitaloa ja toisaalta parkkitalon kanssa maksaisi? Ainakin näitä "totuuksia" ladellaan tuon tuosta toriparkkikeskustelun tiimellyksessä?

        Toriparkin voi suunnitella vaikka Joulupukki, hän myös viisaana ei kustannuksista kerro. Sen hän kyllä kertoo että aina ja kaikissa tapauksissa toriparkin maksaa Turku. Jos välistä vetäjä firma (Toriparkki Oy) saa näppinsä keittoon, lopullista hintaa ei voi edes arvioida. Tätä silmällä pitäen on Toriparkki Oy juuri perustettu. Perustajien on tarkoitus tehdä kunnon tili.
        Tieto että kunta maksaa kaikki, ei tarvitse rauta eikä muustakaan langasta vääntää.


      • Saapas ja saapas
        parkkitori kirjoitti:

        Toriparkin voi suunnitella vaikka Joulupukki, hän myös viisaana ei kustannuksista kerro. Sen hän kyllä kertoo että aina ja kaikissa tapauksissa toriparkin maksaa Turku. Jos välistä vetäjä firma (Toriparkki Oy) saa näppinsä keittoon, lopullista hintaa ei voi edes arvioida. Tätä silmällä pitäen on Toriparkki Oy juuri perustettu. Perustajien on tarkoitus tehdä kunnon tili.
        Tieto että kunta maksaa kaikki, ei tarvitse rauta eikä muustakaan langasta vääntää.

        Noinhan se juuri menee. Asia selvisi vasta nyten rautalangasta väännettynä minullekin - tyhmä kun oon kuin saapas.


      • ketä kusetetaan
        parkkitori kirjoitti:

        Toriparkin voi suunnitella vaikka Joulupukki, hän myös viisaana ei kustannuksista kerro. Sen hän kyllä kertoo että aina ja kaikissa tapauksissa toriparkin maksaa Turku. Jos välistä vetäjä firma (Toriparkki Oy) saa näppinsä keittoon, lopullista hintaa ei voi edes arvioida. Tätä silmällä pitäen on Toriparkki Oy juuri perustettu. Perustajien on tarkoitus tehdä kunnon tili.
        Tieto että kunta maksaa kaikki, ei tarvitse rauta eikä muustakaan langasta vääntää.

        Turussa kaupungin osuudeksi jäävä torin pinnoite maksaa 20 miljoonaa. Lahdessa melkein yhtä suuri parkkiluola torin pintoineen maksaa 17 miljoona. Eli Ladessa kaupunki saa pinnan hinnalla koko hallin, kun rakentaa sen itse. Kusetetaankohan Turussa veronmaksajia?


    • kaupunkia raiskataan

      Voihan - - - ! Tavoitteet, kehitys, helppo, matkailijoille - hienoja sanoja, tyhjiä sanoja, yök!

      • Otetaas rauhassa...

        Autoilijat raiskaavat ja myrkyttävät kaupunkia ajelemalla ympäri ämpäri keksustaa kadunvarsipaikkaa hakiessaan!?

        Otetaanpa esimerkiksi P-Puutori.

        Puutorin alla on puolenkymmentä maanalaista pysäköintikerrosta, joista ylin ja helposti saavutettavin on yleisessä käytössä. Muut kerrokset on varattu yksityiseen ja alueen toimjoiden tai asukkaiden käyttöön.

        Puutorin ympäristössä on paljon liikkeitä, joiden asiakkaista pysäköintilaitos palvelee erittäin hyvin, esimerkiksi lähes illoittain olevia konserteissa kävijöitä. Tottakai on myös niitä jotka löytävät konsertin ajaksi ns. ilmaisen parkkipaikan lähimaastosta, kuten esim. Hesen kymmenen minuutin parkkiruudun.

        Miksiköhän P-Puutori muuten ei ole kaatunut kaupungin syliin?

        Nyt marmatetaan jo Logomon parkkipaikkojen maksullisuudestakin. Ilmasiakos niiden pitäisi olla? Toinen mahdollisuus on korottaa tilaisuuksien lippujen hintoja vastaavasti. Se kuitenkaan ei kohtelisi tasapuolisesti niitä, jotka saapuvat paikalle julkisilla kulkuveuvoilla, maksaen siitä jopa enemmän kuin parkkipaikasta joutuu pulittamaan!


      • bussilippuja tuetaan
        Otetaas rauhassa... kirjoitti:

        Autoilijat raiskaavat ja myrkyttävät kaupunkia ajelemalla ympäri ämpäri keksustaa kadunvarsipaikkaa hakiessaan!?

        Otetaanpa esimerkiksi P-Puutori.

        Puutorin alla on puolenkymmentä maanalaista pysäköintikerrosta, joista ylin ja helposti saavutettavin on yleisessä käytössä. Muut kerrokset on varattu yksityiseen ja alueen toimjoiden tai asukkaiden käyttöön.

        Puutorin ympäristössä on paljon liikkeitä, joiden asiakkaista pysäköintilaitos palvelee erittäin hyvin, esimerkiksi lähes illoittain olevia konserteissa kävijöitä. Tottakai on myös niitä jotka löytävät konsertin ajaksi ns. ilmaisen parkkipaikan lähimaastosta, kuten esim. Hesen kymmenen minuutin parkkiruudun.

        Miksiköhän P-Puutori muuten ei ole kaatunut kaupungin syliin?

        Nyt marmatetaan jo Logomon parkkipaikkojen maksullisuudestakin. Ilmasiakos niiden pitäisi olla? Toinen mahdollisuus on korottaa tilaisuuksien lippujen hintoja vastaavasti. Se kuitenkaan ei kohtelisi tasapuolisesti niitä, jotka saapuvat paikalle julkisilla kulkuveuvoilla, maksaen siitä jopa enemmän kuin parkkipaikasta joutuu pulittamaan!

        Ja se on mielestäsi ok, että julkisilla liikkuvien ei tarvi maksaa täyttä hintaa busslipusta, vaan sitä tuetaan verorahoilla?


      • Niin just!
        bussilippuja tuetaan kirjoitti:

        Ja se on mielestäsi ok, että julkisilla liikkuvien ei tarvi maksaa täyttä hintaa busslipusta, vaan sitä tuetaan verorahoilla?

        Ja autotietkin rakennetaan veroeuroilla. Ja katuvalaistus, liikennemerkit, poliisihahmot, laki ja järjestys, jonka varaan koko yhteiskunta rakentuu. Ainoastaan toriparkki ei tarvi senttiäkään veroeuroja kansalaisilta! On se niin viksu ja vilmaattinen!


      • bussit käyttää niitä
        Niin just! kirjoitti:

        Ja autotietkin rakennetaan veroeuroilla. Ja katuvalaistus, liikennemerkit, poliisihahmot, laki ja järjestys, jonka varaan koko yhteiskunta rakentuu. Ainoastaan toriparkki ei tarvi senttiäkään veroeuroja kansalaisilta! On se niin viksu ja vilmaattinen!

        Tiet tarvitaan busseja varten...


      • Putkimies
        bussilippuja tuetaan kirjoitti:

        Ja se on mielestäsi ok, että julkisilla liikkuvien ei tarvi maksaa täyttä hintaa busslipusta, vaan sitä tuetaan verorahoilla?

        Eihän se oikein ole, kun kaikki emme voi hyödyntää linja-autoa työmme puolesta. Veroja kuitenkin joudumme kaikki maksamaan.
        Linja-autoa käyttävät pääsääntöisesti vielä sosiaalipummit, jotka elävät lähes kokonaan verovaroin.
        Joku kaupungin arkkitehti oli keksinyt hyvän bisneksen mielestään, rakennetaan raitiotie verovaroin Varissuolle. Matkustajia kuulemma on ja iso osa vapaakortilla tai sossun rahoilla.


    • Ja se onnistuu

      Näin me teemme toriparkin.

      • lapsellista

        Kommentoinin perusteella olet heikkolahjainen.


      • Olenko silti ihminen
        lapsellista kirjoitti:

        Kommentoinin perusteella olet heikkolahjainen.

        Minäkin olen heikkolahjainen . Eikö saa olla?


      • Niinsevaanon
        Olenko silti ihminen kirjoitti:

        Minäkin olen heikkolahjainen . Eikö saa olla?

        Bidjettini ei kaadu jos kerran viikossa maksan torin parkkipaikasta vaikka viisi euroa tunti. Kilo uusia peruniakin maksaa saman verran. Sitäpaitsi ostan Sorrin likoilta mörkösalaattiakin samalla reissulla ja Kalapojilta uutta lähisaariston ahvenfilettä! Mistäs niitä sun myllyistä löytyy?


      • Anonyymi
        Niinsevaanon kirjoitti:

        Bidjettini ei kaadu jos kerran viikossa maksan torin parkkipaikasta vaikka viisi euroa tunti. Kilo uusia peruniakin maksaa saman verran. Sitäpaitsi ostan Sorrin likoilta mörkösalaattiakin samalla reissulla ja Kalapojilta uutta lähisaariston ahvenfilettä! Mistäs niitä sun myllyistä löytyy?

        Ruoka on välttämätöntä, maksullinen parkki ei. En maksa ikinä parkkipaikasta päästäkseni kauppaan ja vain hyvin harvoin mistään syystä, ennemin jää palvelut käyttämättä ja ostokset voi tehdä muualla.


    • Anonyymi

      Turun toriparkin maksatus ei toimi. Voit jäädä puomin taakse autojono perässäsi vaikka olet maksanut ohjeen mukaan pysäköinnin. Hotellin ja parkin tietojärjestelmät eivät ilmeisesti toimi keskenään tai henkilökuntaa ei ole koulutettu. Tosi noloa olle jonon tukkona vaikka maksu on maksettu kyselyn mukaan. Mitä teet, jos monta autoa on takanasi ja puomi ei nouse?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      75
      3597
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2694
    3. Heilutetaanko peittoa hieman

      Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      81
      2637
    4. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      58
      2418
    5. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

      Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      92
      2353
    6. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      257
      2184
    7. Kaipaan sua, Ope

      Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      43
      1922
    8. Tilanteesi nyt?

      Kysymys otsikossa
      Suhteet
      44
      1769
    9. Mä en jaksa suojella sua enää

      Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      15
      1491
    10. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

      "Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      149
      1418
    Aihe