Elikkäs tuli lisättyä runsaalla kädellä jäähdytinnestettä autoon kun oli määrä laskenut minimiviivalle ja unohtu laittaa vettä sekaan. Säiliö on nyt täynnä jäähdytinnestettä. Voiko aiheuttaa ongelmia kun ei vettä ole seassa ja mitä pitäisi tehdä?
neuvoja jäähdytinneste ongelmaan?!
21
4447
Vastaukset
- kovaa ajoa
Ei haittaa. Glykolin jäähdytysteho ei ole veden veroinen, mutta ei sillä talvea kohti mennessä ole mitään merkitystä. Paisuntasäiliöön nyt ei montaa desiä muutenkaan mene. Kannattaa mitata tai mittauttaa kuitenkin nesteen pakkasenkestävyys, jos sinne on aiemmin lisätty pelkkää vettä.
- kiiitosta
Kiitos!
- Ihme asia
kiiitosta kirjoitti:
Kiitos!
Tuli tuosta pakkasnesteestä mieleen vedonlyönti jonka tosin hävisin ja kossupullo meni vika kurkkuun. Lyötiin vetoa, ettei puhdas Glykoli pakkasneste jäädy 30 asteen pakkasessa, otettiin selvä, ja se jäätyy jo 12,9 asteen pakkasessa. Jo vähäinenkin vesimäärä nostaa pakkaskestävyyttä tosi paljon. Omituista tässä on vielä se, että puhdas Glykoli jäätyy kuin vesi, ei mene sakeaksi sohjoksi kuten liian laiha seos.
Ette tietenkään usko tätä, mutta laittakaa pulloon pelkkää 100 % Glykolia ja pankaa pakastimeen, niin tulee vaimon kanssa sanomista kun pullo halkeaa pakastimeen?? - 2332624
Ihme asia kirjoitti:
Tuli tuosta pakkasnesteestä mieleen vedonlyönti jonka tosin hävisin ja kossupullo meni vika kurkkuun. Lyötiin vetoa, ettei puhdas Glykoli pakkasneste jäädy 30 asteen pakkasessa, otettiin selvä, ja se jäätyy jo 12,9 asteen pakkasessa. Jo vähäinenkin vesimäärä nostaa pakkaskestävyyttä tosi paljon. Omituista tässä on vielä se, että puhdas Glykoli jäätyy kuin vesi, ei mene sakeaksi sohjoksi kuten liian laiha seos.
Ette tietenkään usko tätä, mutta laittakaa pulloon pelkkää 100 % Glykolia ja pankaa pakastimeen, niin tulee vaimon kanssa sanomista kun pullo halkeaa pakastimeen??Täältä näkee että paras pakkaskestävyys saadaan kun on 70% glykolia http://en.wikipedia.org/wiki/Ethylene_glycol
Aloittajan ongelman voi ratkaista vaikka siten että laittaa ens kerralla pelkkää vettä. Itse sekoitan usein 60% glykolia ja 40% vettä, ei varmasti jäädy. - 6643624
Ihme asia kirjoitti:
Tuli tuosta pakkasnesteestä mieleen vedonlyönti jonka tosin hävisin ja kossupullo meni vika kurkkuun. Lyötiin vetoa, ettei puhdas Glykoli pakkasneste jäädy 30 asteen pakkasessa, otettiin selvä, ja se jäätyy jo 12,9 asteen pakkasessa. Jo vähäinenkin vesimäärä nostaa pakkaskestävyyttä tosi paljon. Omituista tässä on vielä se, että puhdas Glykoli jäätyy kuin vesi, ei mene sakeaksi sohjoksi kuten liian laiha seos.
Ette tietenkään usko tätä, mutta laittakaa pulloon pelkkää 100 % Glykolia ja pankaa pakastimeen, niin tulee vaimon kanssa sanomista kun pullo halkeaa pakastimeen??On muuten aika iso ero pakkaskestävyyksissä:
50% glykolia = -34 astetta
60% glykolia = -48 astetta
Tuon takia en itse laita valmiita 50:50 seoksi vaan sekoitan itse 60% glykoliseoksen. Ei tuo -34 astetta ole mikään mahdoton suomessa ja siihen riittä vain yksi kova pakkasyö niin 50:50 seoksella voi olla lohko halki. - kunnon tavaraa
6643624 kirjoitti:
On muuten aika iso ero pakkaskestävyyksissä:
50% glykolia = -34 astetta
60% glykolia = -48 astetta
Tuon takia en itse laita valmiita 50:50 seoksi vaan sekoitan itse 60% glykoliseoksen. Ei tuo -34 astetta ole mikään mahdoton suomessa ja siihen riittä vain yksi kova pakkasyö niin 50:50 seoksella voi olla lohko halki."On muuten aika iso ero pakkaskestävyyksissä:
50% glykolia = -34 astetta
60% glykolia = -48 astetta"
tiedä mistä kopioitu mutta minä löysin tällaisen:
50% glykolia= -38 astetta
60% glykolia= -60 astetta
yli 60% ei enää paranna tilannetta. - hesu.
6643624 kirjoitti:
On muuten aika iso ero pakkaskestävyyksissä:
50% glykolia = -34 astetta
60% glykolia = -48 astetta
Tuon takia en itse laita valmiita 50:50 seoksi vaan sekoitan itse 60% glykoliseoksen. Ei tuo -34 astetta ole mikään mahdoton suomessa ja siihen riittä vain yksi kova pakkasyö niin 50:50 seoksella voi olla lohko halki.Seoksella 50% glykolia ei lohko halkea vaikka pakkasta olisi -50 astetta, koska jäähdytysneste ei silloin enää muodosta yhtenäistä jäätä vaan menee hyhmäksi.
- Mielipide.,
kunnon tavaraa kirjoitti:
"On muuten aika iso ero pakkaskestävyyksissä:
50% glykolia = -34 astetta
60% glykolia = -48 astetta"
tiedä mistä kopioitu mutta minä löysin tällaisen:
50% glykolia= -38 astetta
60% glykolia= -60 astetta
yli 60% ei enää paranna tilannetta.Oma oletukseni on, ettei missään myydä 100 % Glykolia koska se jäätyisi suomen oloissa, siksi siihen on lisätty muutama % vettä jäätymisen estämiseksi. (huom. tämä ei ole fakta, vaan oma arviointini)
- niin että mihin
Mielipide., kirjoitti:
Oma oletukseni on, ettei missään myydä 100 % Glykolia koska se jäätyisi suomen oloissa, siksi siihen on lisätty muutama % vettä jäätymisen estämiseksi. (huom. tämä ei ole fakta, vaan oma arviointini)
Niin mitä sitten. Mihinkä mielipiteesi piti vaikuttaa. Seossuhteisiin vai mihin.
- pakkasproppu
6643624 kirjoitti:
On muuten aika iso ero pakkaskestävyyksissä:
50% glykolia = -34 astetta
60% glykolia = -48 astetta
Tuon takia en itse laita valmiita 50:50 seoksi vaan sekoitan itse 60% glykoliseoksen. Ei tuo -34 astetta ole mikään mahdoton suomessa ja siihen riittä vain yksi kova pakkasyö niin 50:50 seoksella voi olla lohko halki.Eikös moottorissa olle sen vuoksi pakkasproput, että mikäli jäähdytysneste pääsee jäätymään, niin proppu irtoaa ja päästää laajentuvan nesteen pois koneesta?
Muistaakseni lohkolämmittimetkin asennetaan yhteen pakkaspropun aukkoon. - sitroen.
pakkasproppu kirjoitti:
Eikös moottorissa olle sen vuoksi pakkasproput, että mikäli jäähdytysneste pääsee jäätymään, niin proppu irtoaa ja päästää laajentuvan nesteen pois koneesta?
Muistaakseni lohkolämmittimetkin asennetaan yhteen pakkaspropun aukkoon.Ei mole olemassa mitään pakkasproppuja muualla kuin jonkun mielikuvituksessa.
Valurautaisissa sylinterilohkoissa on muutamia peltilätkällä tulpattuja reikiä, joista moottorin valun aikainen keerna on tuettu. Jos tämä on sinulle uutta tekniikkaa, niin päivitä tietosi tältäkin alalta äläkä löpise tyhjää joistakin kuvitelmistasi. - teknik sano ryssä
sitroen. kirjoitti:
Ei mole olemassa mitään pakkasproppuja muualla kuin jonkun mielikuvituksessa.
Valurautaisissa sylinterilohkoissa on muutamia peltilätkällä tulpattuja reikiä, joista moottorin valun aikainen keerna on tuettu. Jos tämä on sinulle uutta tekniikkaa, niin päivitä tietosi tältäkin alalta äläkä löpise tyhjää joistakin kuvitelmistasi."peltilätkällä tulpattuja reikiä"
Alalla pidempään olleet korvaavat tuon sanalla pakkasproppu. Siis sen peltilätkän. - jjfjjfjfjj
6643624 kirjoitti:
On muuten aika iso ero pakkaskestävyyksissä:
50% glykolia = -34 astetta
60% glykolia = -48 astetta
Tuon takia en itse laita valmiita 50:50 seoksi vaan sekoitan itse 60% glykoliseoksen. Ei tuo -34 astetta ole mikään mahdoton suomessa ja siihen riittä vain yksi kova pakkasyö niin 50:50 seoksella voi olla lohko halki.paitsi 50/50 seos ei jäädy veden tyyliin reilusti lajentuen,vaan hyhmättyy.Tuon voit testaa pakastimes.Eli jäädytä täysi pakastepussi vedel ja sama sellaisel vesi/pakkasneste seoksel et se jäätyy n -20 tilas.arvaa kumpi on ehjä.vesi kyl halkaisee vaik kallion jäätyes.
- sitroen.
teknik sano ryssä kirjoitti:
"peltilätkällä tulpattuja reikiä"
Alalla pidempään olleet korvaavat tuon sanalla pakkasproppu. Siis sen peltilätkän.Kuinka pitkään alalla olleet?
Minä olen ollut alalla vasta 53 vuotta. - Anonyymi
Mielipide., kirjoitti:
Oma oletukseni on, ettei missään myydä 100 % Glykolia koska se jäätyisi suomen oloissa, siksi siihen on lisätty muutama % vettä jäätymisen estämiseksi. (huom. tämä ei ole fakta, vaan oma arviointini)
Saatat olla hyvinkin oikeassa.Ostin 100% glykolia tai niin ainakin luulin.Kotona luin pullon kyljestä että onkin vaan 93%:sta.
- Anonyymi
sitroen. kirjoitti:
Ei mole olemassa mitään pakkasproppuja muualla kuin jonkun mielikuvituksessa.
Valurautaisissa sylinterilohkoissa on muutamia peltilätkällä tulpattuja reikiä, joista moottorin valun aikainen keerna on tuettu. Jos tämä on sinulle uutta tekniikkaa, niin päivitä tietosi tältäkin alalta äläkä löpise tyhjää joistakin kuvitelmistasi.Viiden euron sepät lyö sen lätkän lohkon sisään kun laittaa lohkolämmitintä
Sitten jonkun ajan päästä vesipumppu on paskana
- Joopasejoo
Itse olen autoillut vasta 45 vuotta. Mutta tiedän vanhan jo 60-luvulta peräisin olevan totuuden: Jo 10% glykolia veden seassa riittää siihen, ettei nesteseos kokonaan jäädy ja halkaise moottoria. Toki seoksen pakkaskestävyys on huono, varmasti vähemmän kuin -10 C, mutta koneen särkymisvaaraa ei enää ole.
Glykolin tehtävä jäähdytinnesteessä on myös voidella vesipumppua, joten pelkän veden tai laihan seoksen käyttö ei senkään vuoksi pidemmän päälle ole suositeltavaa. 50/50 suhde on hyvä ja kestää kyllä riittävästi Suomen talvessa. Eihän moottoria yleensä pystytä saamaan käyntiin yli 30 asteen pakkasella lämmittämättä.
Tottahan on, että pelkkä glykoli jähmettyy, eikä tule kanisterista ulos kovalla pakkasella. Mutta onko nyt kukaan varmasti kokeillut, että se jäätyessään laajenisi ja hajottaisi astian? Käsittääkseni vain vesi on ainoalaatuista siinä, että sillä on tämä kylmälaajenemisen ominaisuus, jonka perusteella mm. jää kelluu veden pinnalla, eikä vesi jäädy tasaisesti pohjasta pintaan, kuten useimmalla muulla nesteellä tapahtuu. Kertokoot tuosta asiasta enempi joku muu, joka on tutkinut, ja tietää paremmin.- Anonyymi
Niin, - 32 oli pakkasta ja eihän rivitaloissa vieraille ollut roikkapaikkoja niin piti Lada 1200s saada käyntiin ilman lämmitys mahdollisuutta vuonna 2003-2004 vuodenvaihteessa.
Lähtihän se käyntiin mutta kun ajamaan lähti niin renkaat oli jäätynyt kantikkaiksi. 🙂 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, - 32 oli pakkasta ja eihän rivitaloissa vieraille ollut roikkapaikkoja niin piti Lada 1200s saada käyntiin ilman lämmitys mahdollisuutta vuonna 2003-2004 vuodenvaihteessa.
Lähtihän se käyntiin mutta kun ajamaan lähti niin renkaat oli jäätynyt kantikkaiksi. 🙂Lada! DA!!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, - 32 oli pakkasta ja eihän rivitaloissa vieraille ollut roikkapaikkoja niin piti Lada 1200s saada käyntiin ilman lämmitys mahdollisuutta vuonna 2003-2004 vuodenvaihteessa.
Lähtihän se käyntiin mutta kun ajamaan lähti niin renkaat oli jäätynyt kantikkaiksi. 🙂Niinpä. -36 oli pakkasta Pohjois-Savossa eikä pitkää roikkaa, joten ei sähköä lohkolämmittimelle. Moottoriöljy SAE 10W-40. Citroen Visassa kytkin pohjaan, ryyppy päälle, pari polkaisua kaasupolkimeen ja starttaamaan. Vvouuuu vvouuuu ryskis. Toisella puristuksella lähti käymään. Jos ei olisi lähtenyt, tuskin montakaan puristusta olisi startti jaksanut pyörittää.
Pääsi anoppi joulukirkkoon!
Tapahtui kolmisen vuosikymmentä sitten. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, - 32 oli pakkasta ja eihän rivitaloissa vieraille ollut roikkapaikkoja niin piti Lada 1200s saada käyntiin ilman lämmitys mahdollisuutta vuonna 2003-2004 vuodenvaihteessa.
Lähtihän se käyntiin mutta kun ajamaan lähti niin renkaat oli jäätynyt kantikkaiksi. 🙂Mut se Lada oli seisonut jo jonkin aikaa siinä ei ne renkaat päivässä mene kulmikkaaksi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32738Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491175Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221074Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2101043- 1261030
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307937- 42919
- 72885