Suunnittelin aurinkopaneelin asennusta veneen takakaiteeseen. Syynä asennuspaikkaan lähinnä se, että en halua paneelia luukkutallin päälle mahdollisen pelastuslautan asennuksen vuoksi.
Onnistuisiko paneelin asennus näillä osilla:
25mm teräsputkesta T-mallinen teline:
Putki: http://www.svb24.com/en/stainless-steel-and-aluminum-tubing.html
T-kappale: http://www.svb24.com/en/stainless-steel-rail-fittings.html
T-putki kiinni kaiteeseen NOA:n osalla: http://www.seateach.com/NOA-Double-Fitting.htm
Paneeli kiinni T-putkeet tällä: http://www.seateach.com/NOA-Solar-Panel-Mounts.htm
Toimiiko ja onko turhan vaikeaa? Onko parempaa ratkaisua? Hitsailuun ei ole osaamista tai välineitä.
Aurinkopaneeli kaiteeseen
10
2428
Vastaukset
- seppomartti
Jotkut käyttävät kaiteissa auringon suuntaa käännettäviä paneeleita. Tai kääntävät pystyyn purjehtiessa. Eiköhän noa ole siihen hyvinkin sopiva.
Pelastuslautta sen sijaan on aikamoinen näköeste luukkutallin päällä. Kannattaisi harkita jotain muuta ratkaisua kuten takakaide, maston etu- tai takapuolelle.- 1365
Itse tein täsmälleen samoilla osilla 50w paneelilla.Hyvin toimii.Etuna kansiasennukseen on jopa 3-4x tuotto,kun paneelin suuntaa aurinkoon.Haittana se,että on joskus tiellä ankkurimanöveereissä.tein telineen ulkonäkösyistä lyhyellä putkella eli siten että paneeli on ala-asennossaan kaiteen korkeudella.1 vinkki,sitä putkea ei kannata porata pultata t-kappaleen läpi,on pirun kovaa terästä ja jää nitkumaan.kävin itse ammattikoululla hitsauttamassa osat kiinni,maksoi 10 e ja kesti 15min.
- 11+18
1365 kirjoitti:
Itse tein täsmälleen samoilla osilla 50w paneelilla.Hyvin toimii.Etuna kansiasennukseen on jopa 3-4x tuotto,kun paneelin suuntaa aurinkoon.Haittana se,että on joskus tiellä ankkurimanöveereissä.tein telineen ulkonäkösyistä lyhyellä putkella eli siten että paneeli on ala-asennossaan kaiteen korkeudella.1 vinkki,sitä putkea ei kannata porata pultata t-kappaleen läpi,on pirun kovaa terästä ja jää nitkumaan.kävin itse ammattikoululla hitsauttamassa osat kiinni,maksoi 10 e ja kesti 15min.
Minullakin on tuon kaltainen systeemi. Se on peräkannella lipputangon telineessä ja johdossa on kansiliitin. Otan paneelin yleensä purjehduksen ajaksi pois, se on paikallaan vain satamassa.
- osta useampi
Ensi kesää vaihdan sitloodan tuulisuojat semi-flex aurinkopaneleihin. Ebaysta löytyy kaikenkokoisia ja niissä on kiinnitys reiät ihan kuin nykyisissä suojissa. Panelit on nykyään sen hintaisia, että vaikka asenuspaikka ei ole optimaalinen, niin wattimäärällä pystyy kompensoimaan heikon tuotavuuden. Ts, molemmille sivuille 50w läpyskät niin luultavasti pysyy plotteri käynnissä. akut 100A käynnistys ja 110 hupiin, valaistus vaihdettu ledeiksi. Mutu, ehkä riittää akkujen ylläpitoon. Mittailen asian tarkemmin ens kesänä...
- Samaa miettinyt...
Laittaisitko jotain linkkejä mainitsemistasi paneeleista!
- Bossu
Miten isoa paneelia meinasit? Nykyisin saa jollain sadalla eurolla 100W:n paneelin. Sellaisen koko on jo 1x0,7 metriä, eli se tuo aikamoisen tuulipinnan takakaiteeseen. En noin isoa paneelia enää asentaisi muuten kuin kannen päälle.
- gullervo1
Suunnitteilla: Minulla menee maston takaharukset veneen takakulmista suoraan maston hupuun. Suunnittelen niiden väliin 100 W paneelin asenusta n. 2m korkeuteen vaakatasoon. Vaakatasossa tuulikuorma ei ole iso ja paneeli saa aurinkoa koko päivän. 2m korkeudessa ei haittaa kulkemista veneessä.
Lataussäädintä hankkiessanne kannattaa valita uusinta tekniikkaa sisältävä lataussäädin. Parhaiten akun lataa säädin joka on MPPT teknikkaa.- Solar Power
Hankin keväällä kokoontaitettavan 50 W paneelin ja NAPS säätimen. On toiminut erinomaisesti ja paneelin saa helposti aina sille puolelle venettä missä paistaa. Purjehduksen aikana laitan sen kannelle maston eteen lenkeillä kinni, kisoissa otan kokonaan pois. Ei halpa, mutta käytännöllinen!
- Nyt taisi syntyä päätös
Solar Power kirjoitti:
Hankin keväällä kokoontaitettavan 50 W paneelin ja NAPS säätimen. On toiminut erinomaisesti ja paneelin saa helposti aina sille puolelle venettä missä paistaa. Purjehduksen aikana laitan sen kannelle maston eteen lenkeillä kinni, kisoissa otan kokonaan pois. Ei halpa, mutta käytännöllinen!
Kuulostaa hyvältä. Minä taidan valita siirrettävän ratkaisun. Kerrotko vielä mallin ja kaupan mistä tilasit kamat.
- Solar Power
Nyt taisi syntyä päätös kirjoitti:
Kuulostaa hyvältä. Minä taidan valita siirrettävän ratkaisun. Kerrotko vielä mallin ja kaupan mistä tilasit kamat.
Jep, putiikki on Ruoholahdessa NAVIMARE OY, paneeli SW Marine 50W taitettava aurinkopaneeli, Naps MaxPower säädin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216605Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562275- 1471857
- 841245
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.82927Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757