Veneessä asuminen?

Tickettosea

Millaista olisi veneessä asuminen ulkomailla ? Purjehtien, kalastaen ja samalla töiden tekeminen siinä samalla? Mitä kannattaisi ottaa huomioon maassa esim. Espanja ja myös Välimerellä purjehtiessa/ asumisessa?

45

3811

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

      Omaa etätyötä voisit tehdä mutta et ulkopuolista. Eurooppa on täynnä työttömiä, jotka tekevät halvemmalla. Poikkeuksena voisi olla jotkut telakat, joissa ei osata kieliä eikä paljon muutakaan. Venehuoltoa osaava guru saattaisi elättää itsensä yrittäjänä mutta silloin olisit sidottu siihen paikkaan eli ei sovi konseptiisi. Kalaa Välimerellä saa harvoin, vähemmän kuin Atlantilla. Ei merkitystä ruokahuollon kannalta. Ruoka on halpaa jos itse teet ja pöytäviinit 1-2€ per litra. Asumisen kannalta isot marinat ovat mukavia mutta myös maksavat- joskus paljonkin. Primitiiviset olosuhteet jossain pikkupaikassa voivat olla ilmaisiakin. Välimeren paras puoli minusta on rajojen poistuminen sekä kielen ja kulttuurin vaihtuminen kun pari päivää purjehtii.

    • sy Snoopy

      Yhdyn Seppomartin ajatuksiin. Lisää löydät Karibian tilanteesta lukemalla 2 Karibian kirjaani www.snoopy.fi

    • 407

      Sy Merilyn on jo vuosia ollut Las Palmasissa. Kippari maksaa pitkän ajan kerralla, jolloin hinta on aika edullinen. Lisäksi jos tietää mistä ostaa, niin eläminen on siellä suht edullista! Duunipaikka voi olla hankala järjestää, mutta kyllä niitä saaria voi ympäri vuoden kierrellä...

    • kkkkkk7

      Paljon on kiinni koulutuksestasi ja kokemuksestasi. Esim vuokravene kippari tai satama dunarin hommia kannattaa katsella. Kielitaito tietysti merkitsee paljon.

    • ap.

      Anteeksi huonosti muotoiltu aloitus. Tarkoituksena olisi siis asustella veneessä, jossain Välimeren tienoilla ja hankkia itselleen ruokaa esim. kalastamalla. Samalla käydä myös maissa työskentelemässä (ei siis elämyspalveluita tms. tarjoamassa).
      Onko venepaikat, poijupaikat miten kalliita ja miten ylipäätään suhtaudutaan veneessä asumiseen esim. Espanjassa?
      Onko Purjeveneet millaisia hinta- laatusuhteeltaan?

    • ap.

      Anteeksi huonosti muotoiltu aloitus. Tarkoituksena olisi siis asustella veneessä, jossain Välimeren tienoilla ja hankkia itselleen ruokaa esim. kalastamalla. Samalla käydä myös maissa työskentelemässä (ei siis elämyspalveluita tms. tarjoamassa).
      Onko venepaikat, poijupaikat miten kalliita ja miten ylipäätään suhtaudutaan veneessä asumiseen esim. Espanjassa?
      Onko Purjeveneet millaisia hinta- laatusuhteeltaan?

      • yst.neuvo

        Noilla lähtökohdilla kun lähdet venekaupoille, isket varmasti kourasi paksaan. Kuukausibudjettisi marinassa 5t ylöspäin. Ei kannata lähteä, haaveile vaan kotona.


      • adasdadasdasdas

        Vähän sama ollut itselläkin mielessä Maltalle Ja perus nörtin duuneja. Veneessä vois asustella ostais veneen jostain välimereltä ja purjehtis sen sitten takaisin tänne suomeen Jos nyt ikinä on tullakseen takaisin.


      • Pankkiiri Rankka
        adasdadasdasdas kirjoitti:

        Vähän sama ollut itselläkin mielessä Maltalle Ja perus nörtin duuneja. Veneessä vois asustella ostais veneen jostain välimereltä ja purjehtis sen sitten takaisin tänne suomeen Jos nyt ikinä on tullakseen takaisin.

        Säätiedotukset portugaliksi, ranskaksi ja hollanniksi kannattaa olla hallinnassa jos ei-valtamerikelpoisella paatilla lähtee. Malta herättää minussa heti sellaisen mielikuvan että mitään ei pidetä kunnossa jos se maksaa rahaa, tuskin välimerellä muunlaisia maita onkaan. Sieltä kun ostat veneen joka jo lähtökohtaisesti soveltuu pelkkään sisämerikäyttöön ja kaikki huollot on laiminlyöty tai tehty päin vïttüä, sillä sitten atlantille myrskyyn, se on henki pois.


      • adasdadasdasdas
        Pankkiiri Rankka kirjoitti:

        Säätiedotukset portugaliksi, ranskaksi ja hollanniksi kannattaa olla hallinnassa jos ei-valtamerikelpoisella paatilla lähtee. Malta herättää minussa heti sellaisen mielikuvan että mitään ei pidetä kunnossa jos se maksaa rahaa, tuskin välimerellä muunlaisia maita onkaan. Sieltä kun ostat veneen joka jo lähtökohtaisesti soveltuu pelkkään sisämerikäyttöön ja kaikki huollot on laiminlyöty tai tehty päin vïttüä, sillä sitten atlantille myrskyyn, se on henki pois.

        Sitten kannattanee pysytellä täällä suomessa jossa ei ole korruptiota ja veneistä pidetään ammattitaitoisten huoltohenkilöiden avulla kunnossa. Välimeren maissa kuten portugal kreikka espanja kun on kovin lyhyt tuo merenkäynnin historia niin tuskin merenkäynnistä mitään ymmärtävät. Valtamerelle kannattaa hommata ihan siihen suunniteltu ja varustettu alus. Ensimmäinen atlantin ylitys meni leikiten. Toinen olikin sitten paljon kovempi sattui vähän keliä. Mutta kiitos kun kommentoit niin hyvin suoraan asiaan. Enpä paljon paremmin olisi itse osannut vaikka vaatimaton olenkin.

        Ai niin käy viellä siellä maltalla tarkastamassa paikallista marinaa saatat yllättyä veneiden koosta ja kunnosta.


    • ystv.neuvo

      Kannattaa olla hiljaa jos ei tiedä asioista mitään.

    • gh34

      Suomen moottoriveneklubin vuosikirjassa oli pitkä stoori Thaimaasta edullisesti ostetusta veneestä, johon kolmihenkinen perhe muutti. Palasivat muutaman todella nautinnollisen vuoden jälkeen kotimaahan, ei muuten mutta hyvän työtarjouksen vuoksi. Siitä pitäisi olla kirja jos ei julkaistuna niin tulossa, voin täsmentää tähän ketjuun jos ko. artikkeli sattuu vastaan.

      Välimeren satamista käytiin täällä hyvä keskustelu hiljattain, alkoi itseäkin varsinkin tuo Almerimar kiinnostamaan: http://keskustelu.suomi24.fi/node/10826429

      Kysymys "Purjeveneet millaisia hinta- laatusuhteeltaan? " laittaa kyllä miettimään, että oletko ennen harrastanut vene-elämää? Katselin sunnuntaina veneitä Puerto Ricon sinänsä suojaisessa hevosenkenkäaallonmurtajilla ympäröidyssä satamassa Gran Canarialla. Atlantin aallot eivät ikäänkuin osuneet veneisiin, mutta kylläpä satama pumppasi kuitenkin ja veneet elivät jatkuvasti laitureissa. Tuosta tuli mieleen, että paikan valinnnalla on paljon merkitystä jos haluaa elää veneessä kuin olisi maalla. Tuossa em. ketjussa oli myös tästä "swell":stä ajatuksia.

    • ap.

      Niin kysymys millaisia purjeveneet ovat hinta- laatusuhteeltaan? Kannattaako ostaa vene Välimeren alueelta? (Missä maassa on eniten tarjontaa ja hinta-laatusuhde kohdallaan) Olen harrastanut "vene-elämää" koko ikäni, tullut nukuttua veneissä ja veneiltyä merellä. Tuli luettua tuo keskustelu ja siellä oli jonkun verran keskustelua noista satamista. Olisin kiinnostunut suojaisista satamista Barcelona - Marseille välillä tai Cadiz- Faro (vaikka osittain ei olekkaan enää Välimerta). Veneenä näillä näkymin olisi noin 30-jalkainen vene.

      • etelän hetelmä

        Almerimar on halpa ja siellä asuu paljon väkeä veneissä ympäri vuoden. Satamassa on myös paljon myytäviä veneitä. Jotkut ovat jo siinä pisteessä, ettei niillä enää kannata naruja laiturista irrottaa. Veneet ovat selvästi halvempi ja samalla paljon kuluneempia kuin täällä pohjoisessa. Almerimarissa on myös paljon oheistoimintaa varsinkin brittien toimesta mm. Joka aamu klo 9.00 vhf 68 kanavalla uutiset ja päivän aktiviteetit. Huonona puolena on ajoittain vihannesviljelmiltä tuleva lannoitteen epämiellyttävä haju. Rota cadizin lahdella on myös ok paikka. Ei kokemusta pidemmästä ajasta.


      • etelän hetelmä

        Unohtu äskeisestä mainita el balis barcelonan pohjoispuolella. Hyvä ja kohtuu edullinen. Barcelonaan pääsee rantaa pitkin menevällä junalla 20 minuutissa. Ranskan puolen satamat Lionin lahdella ovat selvästi kalliimpia.


      • Paljonkohan
        etelän hetelmä kirjoitti:

        Unohtu äskeisestä mainita el balis barcelonan pohjoispuolella. Hyvä ja kohtuu edullinen. Barcelonaan pääsee rantaa pitkin menevällä junalla 20 minuutissa. Ranskan puolen satamat Lionin lahdella ovat selvästi kalliimpia.

        noissa paikoissa esim. Kk/ vuosi kustantaa?


      • vamos
        Paljonkohan kirjoitti:

        noissa paikoissa esim. Kk/ vuosi kustantaa?

        Netistä löydät lähes kaikkiin satamiin hinnat


    • Justnii

      Veneessä asuminen....Costa del Sol.....pakeneminen....alkoholi.....piilottelu......työn tekemisen pelko.....veneen alla....surkeus...."helppo elämä".....Jamppa Tuominen....Suomibaarit....

      Ei. Mee töihin.

    • ap.

      Toiset tykkää asua koko ikänsä Suomessa. Muutaman kerran olen tavannut ihmisiä, jotka asuneet koko ikänsä samalla paikkakunnalla ja ikää heillä ollut 40-60v. Vanhemmat kuolleet ja ovat jatkaneet perintöä käymättä kyläkauppaa pidemmällä. Toiset tykkää ja toiset ei. Kerran sitä täälläkin eletään, joten aion ottaa siitä kaiken irti. Oli se sitten vaikka sitä pakenemista, alkoholia, helppoa elämää tai jotain muuta niin elämässä pitää tehdä minkä kokee oikeaksi.

      http://www.studio55.fi/terveys/article/naita-viitta-asiaa-ihmiset-katuvat-eniten-kuolinvuoteellaan/125716

      Toivoisin ajatuksia, omia kokemuksia ja tietoa veneessä asumisesta lisää tähän keskusteluun. Kiitos vastanneille tähän mennessä.

    • siitä vaan

      Veneessä asuminen ei ole mikään ongelma, varsinkin jos on tietyt mukavuudet (vessa, suihku, lämmin vesi, kelvollinen liesi, jääkaappi). Joillekin pitkäaikainen vene-elämä tuntuu ahdistavalta, kun tilat ovat niin kompaktit, mutta henk.koht. olen nauttinut siitä useamman vuoden ajan. Jos et halua maksaa kalliita satamamaksuja, kannattaa satsata aurinkopaneeleihin ja tuuligenuihin, jotta on omavarainen sähköntuotannon suhteen. Satamamaksujen suuruudet vaihtelevat, kannattaa katsella netistä. Suojaisia luonnonsatamia ja hyviä ankkuripaikkoja ei ole joka paikassa, joten varaudu satamaelämään ja siitä maksamiseen. Veneessä asumista ei katsota mitenkään pahalla, se on ihan varteenotettava vaihtoehto sinänsä. Töiden löytyminen kiinni siitä missä olet, millainen olet, mitä osaat. Omavaraisuus ruoan suhteen on isoin ongelma, paraskaan kalaonni ei taida siihen riittää - eikä Välimerestä niin vaan kalaa nousekaan aina. Mutta lykkyä tykö, yrittänyttä ei laiteta ja kannattaa ainakin kokeilla!

    • seppomartti

      ""Olisin kiinnostunut suojaisista satamista Barcelona - Marseille välillä tai Cadiz- Faro (vaikka osittain ei olekkaan enää Välimerta)"
      Läntisellä Välimerellä ja lähistöllä mielestäni parhaimpia/ edullisimpia ovat Espanjan Almerimar, Alcaidesa ja Portugalin Lagos, Vilamoura (ja niden välissä yksi mutta nimi nyt on hukassa).
      Kahta siimaa liottaessa ei Välimerellä nytkään tullut mitän mutta Gibraltarin jälkeen mahi-mahi nappasi.

    • Sepeteus

      Mulla on cruising budget sellaiset 2000e per kk. Vene on 10 vuotta vanha ja taysin saneerattu eli puhtaalta poydalta lahto. Tosta summasta pitaisi sitten saada maksettua kaikki kulut (vakuutus, satamamaksut, huoltokulut, henkkoht. terveyskulut, ruokakulut)
      Veneen varustelu on myos tarkeaa. Asensin vesikoneen 150l/h koska taalla Australiassa juuri vedentarve lisaa kuluja kun pitaa menna satamaan vetta tankkaamaan. Whitsundays saaristossa sellaisia 4 viikon putkia ilman satamissa kaynteja. Ilmastointi ja diesel genset myos tarkea nailla alueilla.
      Mun mielesta tama 2000e/kk on aika minimi pidemmalla juoksulla.

      • 9-1

        Jos tietäisit mikä Whitsundays saaristo oikeasti on, niin et sanoisi viettäväsi siellä 4 viikon putkia. Kaksi viikkoa riittää koko paikan koluamiseen, ja sitten se onkin jo nähty.


      • ihanmitenvaan
        9-1 kirjoitti:

        Jos tietäisit mikä Whitsundays saaristo oikeasti on, niin et sanoisi viettäväsi siellä 4 viikon putkia. Kaksi viikkoa riittää koko paikan koluamiseen, ja sitten se onkin jo nähty.

        Nooo, voihan Whitsundaysilla 4 vk putkeenkin viettää, kun elää rauhalliseen tahtiin ja naaaatiskelee hissukseen. On se toki kahdessa viikossa jo nähty, ja nopeamminkin, jos kiirusta pitää. Silti näin suomalaisena enemmänkin naurattaa, kun aussit puhuvat niin ylpeänä Whitsundays archipelagosta, aika vaatimaton saaristohan se on. Mut Whitehaven beach on nätti juu, ja Hamilton Island omalla tavallaan hieno myös.


      • pihimpi

        Kyseenalaistaisin noin korkean budjetin välttämättömyyden.

        Sitä vettä saisi tankattua ihan ilman satamamaksuja ainakin esim. Abel Point marinan huoltislaitskalta. Kunnon vesitankit ja tarpeen mukaan vielä vesikanikoita extrana, niin eipä olla vesikonetta kaivattu. Niin ja kunnon vanhanajan vedenkeruusysteemi, tropiikissa sataa kiitettävästi sadekaudella, ihan ilmaista vettä - ja hyvä suodatin, niin kelpaa juomavedeksi aivan mainiosti.

        Vakuutuksia voi kilpailuttaa, eikä kaikenkattava vakuutus ole välttämätön. Tunnenpa niitäkin, jotka seilaavat kokonaan ilman vakuutusta. silti ainakin vastuuvakuutus olisi ihan hyvä olla - joskaan ei siihenkään pakkoa ole!

        terveyskulut sitten riippuvat henk.koht,. terveydentilasta, itselläni kyseiset kulut pyöreä 0 jo useamman kymmenen vuoden ajan.


      • seppomartti
        pihimpi kirjoitti:

        Kyseenalaistaisin noin korkean budjetin välttämättömyyden.

        Sitä vettä saisi tankattua ihan ilman satamamaksuja ainakin esim. Abel Point marinan huoltislaitskalta. Kunnon vesitankit ja tarpeen mukaan vielä vesikanikoita extrana, niin eipä olla vesikonetta kaivattu. Niin ja kunnon vanhanajan vedenkeruusysteemi, tropiikissa sataa kiitettävästi sadekaudella, ihan ilmaista vettä - ja hyvä suodatin, niin kelpaa juomavedeksi aivan mainiosti.

        Vakuutuksia voi kilpailuttaa, eikä kaikenkattava vakuutus ole välttämätön. Tunnenpa niitäkin, jotka seilaavat kokonaan ilman vakuutusta. silti ainakin vastuuvakuutus olisi ihan hyvä olla - joskaan ei siihenkään pakkoa ole!

        terveyskulut sitten riippuvat henk.koht,. terveydentilasta, itselläni kyseiset kulut pyöreä 0 jo useamman kymmenen vuoden ajan.

        On aika vaikea päästä marinoihin jos ei ole vakuutusta. Lähes poikkeuksetta vaaditaan ja vakuutustodistus valokjopioidaan passin kera. Jos tässä kohdassa haluaa säästää niin sitten summat minimiin koska niitä ei oikeasti katsella. Mutta vakuutustodistus kannattaa olla vaikka riskin pystyisi itsekin kantamaan.


      • 10000mpk
        seppomartti kirjoitti:

        On aika vaikea päästä marinoihin jos ei ole vakuutusta. Lähes poikkeuksetta vaaditaan ja vakuutustodistus valokjopioidaan passin kera. Jos tässä kohdassa haluaa säästää niin sitten summat minimiin koska niitä ei oikeasti katsella. Mutta vakuutustodistus kannattaa olla vaikka riskin pystyisi itsekin kantamaan.

        seppomartille kysymys. Minkä hintaisia ovat veneiden vakuutukset maailmalla liikuttaessa ja mitkä yhtiöt vakuutuksia myöntävät nykyjään. Itse tein atlannin kierron 10 vuottta sitten ja oli vakuutus Pohjolasta joka ei kuulemma tänäpäivänä enää vakuutuksia maailman merille myönnä.


      • Hintainfoa
        10000mpk kirjoitti:

        seppomartille kysymys. Minkä hintaisia ovat veneiden vakuutukset maailmalla liikuttaessa ja mitkä yhtiöt vakuutuksia myöntävät nykyjään. Itse tein atlannin kierron 10 vuottta sitten ja oli vakuutus Pohjolasta joka ei kuulemma tänäpäivänä enää vakuutuksia maailman merille myönnä.

        Vakuutuksen hinta on tietysti paljon kiinni veneen vakuutusarvosta. Esimerkiksi voisi tässä ottaa vaikka noin 250.000 € arvoisen 14 m veneen. Ocean vakuutus on reilu 3.000 €/v ja Välimeren kattava 1.300 €/v englantilaisesta yhtiöstä tai 2.400 €/v suomalaisesta.


      • vastuuvakuutus
        Hintainfoa kirjoitti:

        Vakuutuksen hinta on tietysti paljon kiinni veneen vakuutusarvosta. Esimerkiksi voisi tässä ottaa vaikka noin 250.000 € arvoisen 14 m veneen. Ocean vakuutus on reilu 3.000 €/v ja Välimeren kattava 1.300 €/v englantilaisesta yhtiöstä tai 2.400 €/v suomalaisesta.

        huomattavasti halvemmalla pääsee, jos ottaa vain vastuuvakuutuksen. suurin osa vakuutusta vaativista marinoista edellyttää vain vastuuvakuutusta, joka siis korvaa jos veneelläsi aiheutat vahinkoa muille. eli jos ei oman veneen telominen niinkään pelota tai on valmis kantamaan siihen liittyvät vahingot itse, niin turha ottaa täysvakuutusta.


    • Pankkiiri Rankka

      Välimerellä ja erityisesti Espanjassa kannattaa ottaa huomioon mafia ja ryssät. Muuten voi tulla veneeseen yhtenä yönä kymmeniä luodinreikiä. Olen nähnyt sellaisia tapauksia ja poliisilla voi kestää pari päivää, jos tulee ollenkaan.

    • kuusamox

      Usein nuo haaveet perustuvat siihen, ettei maksa veroja, ei ole sosiaaliturvaa eikä kerry eläkettä. Se on jokaisen oma asia, mitä tekee, mutta on hyvä ainakin tietää mitä saa ja mitä ei saa.

      • Pankkiiri Rankka

        Tai sitten halutaan ihmiselle asumiskelpoiseen ilmastoon, paikkaan jossa sossuja ei tarvita kun teltassakin tarkenee ja banaanipuut pukkaa neljä satoa vuodessa. Tietenkin todellisuus on jotain muuta, rikollisuutta ja muuta harmia riittää ja kun kyllästyy ja tulee takaisin, täkäläinen pankki ei avaa tiliä eikä sossu anna rahaa, töitä ei ole ja vouti vainoaa.


      • optimisti jolla
        Pankkiiri Rankka kirjoitti:

        Tai sitten halutaan ihmiselle asumiskelpoiseen ilmastoon, paikkaan jossa sossuja ei tarvita kun teltassakin tarkenee ja banaanipuut pukkaa neljä satoa vuodessa. Tietenkin todellisuus on jotain muuta, rikollisuutta ja muuta harmia riittää ja kun kyllästyy ja tulee takaisin, täkäläinen pankki ei avaa tiliä eikä sossu anna rahaa, töitä ei ole ja vouti vainoaa.

        Kylläpä on pessimistinen kirjoittaja,,


    • urts

      Veneen allakin asuttiin ennen vanhaan suomessa kin ja vieläpä talvella, jotta hyvä asunto vene on kunhan on lämmikettä matkassa.

    • seppomartti

      Rikollisuuskuva yllä on aika pessimistinen. Missään Välimeren marinassa veneeseeni ei ole koskaan tunkeuduttu eikä mitään varastettu kanneltakaan. En ole viitsinyt kerätä kannelta heloja veneen seisottamisen ajaksi pois. Italiaa epäilin eniten mutta sielläkin kolme eri kertaa yhteensä 6 kk laiturissa säilyi hyvin. Ikävä kyllä Suomessa tilanne on ollut pahempi. Kerran jopa kaunis mahonkiluukku särjettiin. Ehkä ei olisi kannattanut lukita laisinkaan.

    • sy.snoopy

      Jos on mania ei veneessä marinassa asuminen ole ongelma ja voi olla oikein miellyttävääkin ja marinoita riittää. Kymmenet, jos ei sadat, pariskunnat ovat myyneet maallisen omaisuutensa, ostaneet veneen ja siirtyneet (varhais)eläkepäiviksi asumaan lämpiville vesille. So far so good, mutta sitten saattaa alkaa tulla isoja yllättäviä laskuja. On uusittava pääkone, ilmastointi pettää,tarvitaan uusi dieselgeneraattori, pakastinkompressori pettää. Purjeet kestävät tropiikisssa ehkä 10-15 v. ja alkavat olla loppusuoralla. Lapset ovat auluksi inostuneita, kun pääsevät purjehtimaan kanssanne , mutta vähitellen raihnaisuutenne lisääntyessä teistä alkaa tulla jokavuotinen taakka heidän (kesä)asunnollaan. Siis parempi on ansaita jotain samalla kun kiertelette purjeveneellä maapalloa. Ketjussa on tästä jo kerrottu. Lisään vain tähän oman mielipiteeni. On täysin mahdollista ansaita. Helpoin, ja usein ainoa on käden taito (dieselmekaanikko, venesähkömies, hydrauliikkamies, putkimies, timpuri jne.) Työn joutuu todennäköisesti tekemään pienemmällä palkalla pimeäst, mutta eipä verotkaan rasita. Hyvälle muusikkolle on keikkatyöpaikan saanti ehkä helpointa. Kaikissa satamissa on ravintoloita, joille sopii elävä musiikki ja muusikko pystyy esittämään kykynsä muutamassa minutissa ravintolan johdolle. Toisessa ääripäässä on esim. kirjanpitäjä ja toisesta kulttuurista tullut juristi. Lääkärit ja hammaslääkärit ovat haluttuja, mutta se vaatii pitempiaikaista työsuhdetta ja ehkä lisätutkinnon suorittamista. Ammateja voisi listata monia, mutta lukija varmaan ymmärtää mistä on kysymys.
      www.snoopy.fi

    • sy Snoopy

      Jotta ei nuorisoa unohdettaisi, uskon että kenelläkään tällä hetkellä vielä Suomen Idols-kilpailussa mukana olevista ei olisi vaikeuksia hankkia elantoa esiintymällä läntisen maailman marinsatamissa. Joillekin ongelmaksi muodostuisi tosin ikäraja.

      • gh34-

        Taikaviittavaatteet päälle ja Elvis-show pystyyn :-)

        veneenkorjaushommia jos suunnittelisi elannoksi, täytyy muistaa että maksullisia töitä ei kuulemma heru toisilta samanlaisilta. Moni seilaa niin pienellä budjetilla että säästäminen ja itse tekeminen ovat pakollista eikä mitään teetetä mitä ei ole aivan pakko.


      • sy Snoopy
        gh34- kirjoitti:

        Taikaviittavaatteet päälle ja Elvis-show pystyyn :-)

        veneenkorjaushommia jos suunnittelisi elannoksi, täytyy muistaa että maksullisia töitä ei kuulemma heru toisilta samanlaisilta. Moni seilaa niin pienellä budjetilla että säästäminen ja itse tekeminen ovat pakollista eikä mitään teetetä mitä ei ole aivan pakko.

        "gh34-" Kerroit pointin, mutta olen tavannut "pimeitä" ammattilaisia, joille
        on ollut tarjolla enemmän töitä kuinhe ovat pystyneet tekemään. Onni loppuu usein siten, että kateelliset paikalliset verot ja työnantajamaksut maksavat firmat ilmoittavat asiasta immigratioon, joka ei uusi henkilön oleskeluviisumia ja tämä joutuu vaihtamaan maata. Useimmat osaavat korjata monia veneessä vastaan tulevia ongelmia, mutta kannattaa muistaa vanha sanonta, että viiden sentin viilari saa aikaan sadan euron vahingon. Sitten kun olette monien maiden, kulttuurien ja monenlaisten vaikeuksien kautta onnistuneesti palanneet kotiinne tulette huomaamaan, että kun alatte kertoa seikkailujanne naapureillenne, jota ovat käyneet ehkä Tallinnan ja Tukholman risteilyllä, alkavat he varsin pian haukotella. Kertomuksenne scope on niin paljon laajempi kuin he jaksavat eläytyä tai ymmärtää. On kuin kertoisitte banaaniplantaasinne hoidosta eskimoille. www.snoopy.fi


      • Antonio Pigafetta
        sy Snoopy kirjoitti:

        "gh34-" Kerroit pointin, mutta olen tavannut "pimeitä" ammattilaisia, joille
        on ollut tarjolla enemmän töitä kuinhe ovat pystyneet tekemään. Onni loppuu usein siten, että kateelliset paikalliset verot ja työnantajamaksut maksavat firmat ilmoittavat asiasta immigratioon, joka ei uusi henkilön oleskeluviisumia ja tämä joutuu vaihtamaan maata. Useimmat osaavat korjata monia veneessä vastaan tulevia ongelmia, mutta kannattaa muistaa vanha sanonta, että viiden sentin viilari saa aikaan sadan euron vahingon. Sitten kun olette monien maiden, kulttuurien ja monenlaisten vaikeuksien kautta onnistuneesti palanneet kotiinne tulette huomaamaan, että kun alatte kertoa seikkailujanne naapureillenne, jota ovat käyneet ehkä Tallinnan ja Tukholman risteilyllä, alkavat he varsin pian haukotella. Kertomuksenne scope on niin paljon laajempi kuin he jaksavat eläytyä tai ymmärtää. On kuin kertoisitte banaaniplantaasinne hoidosta eskimoille. www.snoopy.fi

        "jota ovat käyneet ehkä Tallinnan ja Tukholman risteilyllä, alkavat he varsin pian haukotella."

        Nykyajan matkapurjehduskertomukset ovat tylsää luettavaa, kaikki enemmän tai vähemmän samanlaisia. Kilpapurjehdus tarjoaakin vauhdikkaita ja jännittäviä tapahtumia, joita harvat suomessa koskaan kokevat.

        http://www.youtube.com/watch?v=bbEtApiM2cU

        Muinaisten löytöretkeilijöiden tarinat ovat myös mielenkiintoisia.
        http://www.amazon.com/Explorations-Captain-James-Cook-Pacific/dp/0486227669
        http://www.amazon.com/Magellans-Voyage-Narrative-Account-Circumnavigation/dp/0486280993/ref=pd_sim_sbs_b_1


      • Bossu
        sy Snoopy kirjoitti:

        "gh34-" Kerroit pointin, mutta olen tavannut "pimeitä" ammattilaisia, joille
        on ollut tarjolla enemmän töitä kuinhe ovat pystyneet tekemään. Onni loppuu usein siten, että kateelliset paikalliset verot ja työnantajamaksut maksavat firmat ilmoittavat asiasta immigratioon, joka ei uusi henkilön oleskeluviisumia ja tämä joutuu vaihtamaan maata. Useimmat osaavat korjata monia veneessä vastaan tulevia ongelmia, mutta kannattaa muistaa vanha sanonta, että viiden sentin viilari saa aikaan sadan euron vahingon. Sitten kun olette monien maiden, kulttuurien ja monenlaisten vaikeuksien kautta onnistuneesti palanneet kotiinne tulette huomaamaan, että kun alatte kertoa seikkailujanne naapureillenne, jota ovat käyneet ehkä Tallinnan ja Tukholman risteilyllä, alkavat he varsin pian haukotella. Kertomuksenne scope on niin paljon laajempi kuin he jaksavat eläytyä tai ymmärtää. On kuin kertoisitte banaaniplantaasinne hoidosta eskimoille. www.snoopy.fi

        Pitäisi tietenkin kertoa, että oli koko ajan kovassa kännissä. Sitten ihmeteltäisiin.


      • elämänmuutos?
        Antonio Pigafetta kirjoitti:

        "jota ovat käyneet ehkä Tallinnan ja Tukholman risteilyllä, alkavat he varsin pian haukotella."

        Nykyajan matkapurjehduskertomukset ovat tylsää luettavaa, kaikki enemmän tai vähemmän samanlaisia. Kilpapurjehdus tarjoaakin vauhdikkaita ja jännittäviä tapahtumia, joita harvat suomessa koskaan kokevat.

        http://www.youtube.com/watch?v=bbEtApiM2cU

        Muinaisten löytöretkeilijöiden tarinat ovat myös mielenkiintoisia.
        http://www.amazon.com/Explorations-Captain-James-Cook-Pacific/dp/0486227669
        http://www.amazon.com/Magellans-Voyage-Narrative-Account-Circumnavigation/dp/0486280993/ref=pd_sim_sbs_b_1

        Miten tunnepurkauksesi ja muinaiset löytöretket liittyvät keskustelun aiheeseen?

        Omien havaintojeni perusteella lisään veneessä asumiseen ja rahanansaitsemiseen pari pointtia:
        - Työluvan saanti ulkomailla voi olla vaikea-mahdoton. Sen sijaan kukaan viranomainen ei kontrolloi "cruisereiden" keskinäistä rahaliikennettä eli töiden teettämistä. Siksi useiden ansiotulo perustui venehommien tekemiseen: moottorirempat, korjaukset, asennukset jne. Jos osaat hommat, sana kyllä leviää nopeasti. Eräs suomalaisyntyinen kaveri oli elättänyt itsensä n. 20 vuotta tekemelällä venehommia Uudessa-Seelannissa. Muutamalla purjehtijalla oli ankkuripaikalla veneessä kyltti "Sail repair" ja purjekorjauksia näytti riittävän.
        - Veneasumisen hinta riippuu siitä missä päin maailmaa liikkuu ja tietenkin siitä onko ankkurissa vai venesatamissa. Oman kokemukseni mukaan halvinta oli sähköttömillä Pacificin saarilla, joista pääasiallisen ravinnon sai luonnosta (kalat, hedelmät, jopa kookosravut) tai vaihtokaupalla (yhdellä paristolla saattoi ostaa hummerin jne).

        Mitä kauemmin "cruiserin" elämää viettää, sitä vaikeampi on palata normaaliin arkeen.


      • gh34
        sy Snoopy kirjoitti:

        "gh34-" Kerroit pointin, mutta olen tavannut "pimeitä" ammattilaisia, joille
        on ollut tarjolla enemmän töitä kuinhe ovat pystyneet tekemään. Onni loppuu usein siten, että kateelliset paikalliset verot ja työnantajamaksut maksavat firmat ilmoittavat asiasta immigratioon, joka ei uusi henkilön oleskeluviisumia ja tämä joutuu vaihtamaan maata. Useimmat osaavat korjata monia veneessä vastaan tulevia ongelmia, mutta kannattaa muistaa vanha sanonta, että viiden sentin viilari saa aikaan sadan euron vahingon. Sitten kun olette monien maiden, kulttuurien ja monenlaisten vaikeuksien kautta onnistuneesti palanneet kotiinne tulette huomaamaan, että kun alatte kertoa seikkailujanne naapureillenne, jota ovat käyneet ehkä Tallinnan ja Tukholman risteilyllä, alkavat he varsin pian haukotella. Kertomuksenne scope on niin paljon laajempi kuin he jaksavat eläytyä tai ymmärtää. On kuin kertoisitte banaaniplantaasinne hoidosta eskimoille. www.snoopy.fi

        "olen tavannut "pimeitä" ammattilaisia, joille on ollut tarjolla enemmän töitä kuinhe ovat pystyneet tekemään"

        Näin se varmasti on. Tavallisempi hanslankari ilman jonkun kelvollisen alan erityisosaamista sen sijaan joutuu samalle työmarkkinalle muiden kanssa ja siitä voipi tulla johtopäätös. että kannattaa mielummin tienata Suomessa ja kuluttaa etelässä kuin että sekä tienaisi että kuluttaisi etelässä. Lomaa jää ensimmäisellä vaihtoehdolla reilusti enemmän saman rahamäärän tienattuaan. Ero voi olla niinkin suuri, että puoli vuotta Suomessa töitä, puoli vuotta etelän elämää kun taas sama tienesti etelässä vaatii ympäri vuoden töitä, ei siis lomaa.

        "Kertomuksenne scope on niin paljon laajempi kuin he jaksavat eläytyä tai ymmärtää"

        Tuon uskon. Sen vuoksi tarkoitus onkin seilata pariskuntana, niin on aina olemassa se yksi jonka kanssa matkoja voi hehkuttaa. Purjehduselämä on tietysti omanlaisensa hulluus, mutta onhan muutkin matkakertomukset joskus aika puuduttavia; vrt. diaesitykset ja lomakuvat jos eivät ole todella taidokkaasti tehtyjä. Onneksi on hyvin tehtyjäkin kertomuksia: Jos kiinnostaa erikoinen matkakertomus ihan toiselta alalta, kannattaa lukea Teemu Kupiaisen "Viulunsoittaja kadulla". Kirja kertoo hänen katusoittokokemuksistaan useassa maassa päiväkirjamaisesti. Aivan käsittämättömän hienoa irtiottoa tavallisesta elämästä. Kirjan kuvitus on Intian reissulta Stefan Bremerin ottamista kuvista.


      • tjaahas
        gh34 kirjoitti:

        "olen tavannut "pimeitä" ammattilaisia, joille on ollut tarjolla enemmän töitä kuinhe ovat pystyneet tekemään"

        Näin se varmasti on. Tavallisempi hanslankari ilman jonkun kelvollisen alan erityisosaamista sen sijaan joutuu samalle työmarkkinalle muiden kanssa ja siitä voipi tulla johtopäätös. että kannattaa mielummin tienata Suomessa ja kuluttaa etelässä kuin että sekä tienaisi että kuluttaisi etelässä. Lomaa jää ensimmäisellä vaihtoehdolla reilusti enemmän saman rahamäärän tienattuaan. Ero voi olla niinkin suuri, että puoli vuotta Suomessa töitä, puoli vuotta etelän elämää kun taas sama tienesti etelässä vaatii ympäri vuoden töitä, ei siis lomaa.

        "Kertomuksenne scope on niin paljon laajempi kuin he jaksavat eläytyä tai ymmärtää"

        Tuon uskon. Sen vuoksi tarkoitus onkin seilata pariskuntana, niin on aina olemassa se yksi jonka kanssa matkoja voi hehkuttaa. Purjehduselämä on tietysti omanlaisensa hulluus, mutta onhan muutkin matkakertomukset joskus aika puuduttavia; vrt. diaesitykset ja lomakuvat jos eivät ole todella taidokkaasti tehtyjä. Onneksi on hyvin tehtyjäkin kertomuksia: Jos kiinnostaa erikoinen matkakertomus ihan toiselta alalta, kannattaa lukea Teemu Kupiaisen "Viulunsoittaja kadulla". Kirja kertoo hänen katusoittokokemuksistaan useassa maassa päiväkirjamaisesti. Aivan käsittämättömän hienoa irtiottoa tavallisesta elämästä. Kirjan kuvitus on Intian reissulta Stefan Bremerin ottamista kuvista.

        "voipi tulla johtopäätös. että kannattaa mielummin tienata Suomessa ja kuluttaa etelässä kuin että sekä tienaisi että kuluttaisi etelässä. Lomaa jää ensimmäisellä vaihtoehdolla reilusti enemmän saman rahamäärän tienattuaan. Ero voi olla niinkin suuri, että puoli vuotta Suomessa töitä, puoli vuotta etelän elämää kun taas sama tienesti etelässä vaatii ympäri vuoden töitä, ei siis lomaa. "

        Hmm, tämä voi toki monelle olla parempi ratkaisu, mutta jos hakee todellista elämänmuutosta, eikä vain lomaa, niin saattaa olla parempi jättää Suomi ja heittäytyä ihan toisenlaiseen elämään ja elämäntyyliin. Jos ei pidä työstään Suomessa ja elämä on yhtä loman odottamista, lienee elämänlaadun kannalta parempi tehdä radikaalimpi muutos ja vaikka sitten elellä vaatimattomammin, mutta itseään enemmän miellyttävässä ympäristössä, ja tehdä töitä leppoisammin, vaikka sitten ympäri vuoden, mikä ei haittaa ollenkaan, jos tekee jotain mistä tykkää eikä raada hampaat irvessä.


    • kaikkea kanssa

      Kyseltiin välimeren maista joista monet on EU -maita niin ei pitäisi olla työlupaongelmia niissä. Yksi jo lisäsi haaveilemansa kilpapurjehduksenkin veneessä asumiseen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4042
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2348
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1327
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe