Montako kirjaa julkaistava, jotta olisi kirjailija?

Pjjjuulapa

Kuinka monta kirjaa täytyy julkaista, jotta voi nimittää itseään kirjailijaksi? Pari kolme tuskin riittää. 10, 20?

Määrän täytyy olla niin suuri, että sen perusteella voi päätellä kirjoittajan olevan ammattitaitoinen ja pystyvän tuottamaan tekstiä tarpeeseen.

20

565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hohhoijaa

      Yksi. Aina tulee tarpeeseen.

    • 56hgfd

      "Yksi. Aina tulee tarpeeseen."

      No eihän yksi riitä. Ei kansalaisopiston kurssillakaan yhden puuveneen rakentanut ole veneenveistäjä. Ammattitaidon kehittyminen siihen kestää kuulemma noin kymmenen vuotta ja vaatii paljon työtä. Ei kirjailijakaan ole yhden kirjan kirjoittaja. Kirjailijuus vaatii ammattitaitoa.

    • Minnessa

      Sanoisin että yksi ja seuraava tulossa riittää. Tärkeintä on jatkuva prosessi. Jos on kirjoittanut vaikka viisi kirjaa kolmekymmentä vuotta sitten, en kutsuisi kirjailijaksi enää, vaan käyttäisin muotoa "on joskus ollut kirjailija" tai vastaavaa.

      • Hehhhhhhh

        Veijo Meri on siis "joskus ollut kirjailija" :D :D :D


    • Kirjailijaliiton vaatimus on kaksi kaunokirjallista teosta. Minusta tämä on ihan hyväksyttävä luku, koska toisen romaanin kohdalla voi yleensä jo luottaa siihen, että kirjoja tulee lisääkin. Yhden romaanin kirjoittaa vielä ellei nyt tuurilla, niin ainakin ajan kanssa.

      • Mrlw

        Just niin. Mä olen kaikkeni antanut ekalleni ja palo tuntuu olevan ohi. Saanko koskaan voimia uuteen rutistukseen?
        Taidan aloittaa blogin kirjoittamisen tämän palstan ladyjen innoittamana.
        Se ei veisi niin kauheasti energiaa kuin kirjan ideointi, luonnostelu, kirjoittaminen, muokkaaminen ja viimeistely. Huh huh huijaa.


      • Mrlw kirjoitti:

        Just niin. Mä olen kaikkeni antanut ekalleni ja palo tuntuu olevan ohi. Saanko koskaan voimia uuteen rutistukseen?
        Taidan aloittaa blogin kirjoittamisen tämän palstan ladyjen innoittamana.
        Se ei veisi niin kauheasti energiaa kuin kirjan ideointi, luonnostelu, kirjoittaminen, muokkaaminen ja viimeistely. Huh huh huijaa.

        En tiedä olenko blogissa asiasta jo avautunut, mutta se työmäärä mikä tekstin luomiseen tarvitaan on aivan valtava. Nimenomaan se, että uusia ideoita saa ulos itsestään päivä toisensa jälkeen, luovuus kun ei ole mikään ikiliikkuja. Itsestäni tuntuu, että minun pitää kaikin voimin työntää sitä eteenpäin, etten vain jää kuukausiksi tai jopa vuosiksi pysähdyksiin.

        Itse asiassa mieleeni on alkanut muotoutua vakaamus, että kuka tahansa joka PYSTYY aloittamaan ja viimeistelemään kirjallisen tuotoksen toisensa perään on kirjailija. Se ei tarkoita sitä, että tällaisen henkilön työt menevät kertaheitolla kustantajalta läpi, mutta se tarkoittaa, että he ennen pitkään tulevat löytämään oman äänensä ja hiomaan kirjalliset taitonsa siihen pisteeseen, että he tulevat onnistumaan siinä. Tämä siis tietty sillä varauksella, että he tosiaan pyrkivät parantamaan kirjoittamistaan koko ajan. Tästä olen nyt jo aikani paasannut ja luultavasti paasaan vielä vastaisuudessakin.


    • Deccer

      "Kirjailija" ei ole tutkinto, johon vaaditaan opinnäytteitä, mutta toki itsekritiikkiä pitää olla.

    • Words

      "56hgfd" : olen kirjoittanut noin viisitoista vuotta, kiertänyt kirjoituspiirejä, opiskellut kirjoittajaopistossa ja yliopistossa. Minulta on yksi kirja julkaistu, toisen kässäri valmiina. Mistä voit päätellä, ettei minulla ole lainkaan ammattitaitoa?

      • scarabaeus

        Niin, mistä voi päätellä,että kirjailijalla on kirjailijan ammattitaito ?

        Eikö olekin hyvä kysymys?
        Ai ei ole, no ei sit.


    • 1+2

      Riippuu kirjasta. Kymmenen harlekiinitasoista romaanitekelettä ei tee kenestäkään kirjailijaa. Toisaalta yksi klassikko voi tehdä.
      Margaret Micthell kirjoitti vain yhden kirjan, jota luetaan vieläkin. Eli haluaisin ainakin itse ajatella MM:a kirjailijana.
      Vain onko kirjailija ihminen, joka elättää itsensä kirjailijana? Tai saa apurahan? Entä kirjaileva toimittaja? Julkkis, joka tekee välillä jotain painettua? VOiko olla sekä kirjailija että taiteilija, vaikka näyttelijä?
      Ihan turhaa vetää jotain linjoja määritelmää, sillä määrittelyjä voi tehdä monella eri tavalla. Kirjailjaliiton vaatimus kahdesta kirjasta on aika hyvä.

    • tjtjj

      Kyllä minusta yksi riittää, jos se on kaunokirjallisuutta eikä tietokirja. Onhan sellaisia tunnettujakin kirjailijoita olemassa, jotka ovat julkaisseet vain yhden kirjan, ja tuntuisi naurettavalta sanoa etteivät he ole kirjailijoita. Ja jos vaaditaan jotain enemmän, niin rajanveto käy aika vaikeaksi.

      • scarabaeus

        ai minkänimisiä ovat nämä yhden kirjan kirjoittajat, suomalaiset, ja onko yhden kirjan kirjoittaneita ulkolaisia sitten,
        ja kutka ?


    • Höpöttelijä

      Kaksi kirjaa ja kirjailijaliitto, plain and simple.
      Koska yhden kirjan voi 'kirjoittaa' vaikka omista kengistään jos on huippufutari.
      Yhden kirjan voi elämänpalollaan kirjoittaa, vaikkei olisi muuta annettavaa.

      Nyt puhutaan siis kirjailijuutta :ammattina_ koska identiteettinä asia on eri.
      Kirjailjuudessa on kuitenkin tämä kunnia-asiansa ettei prassailla ilman näyttöä.
      Ammattikunnan maine menee.

      Toista toisilla, voit sanoa olevasi runoilija vaikka runoilisit maksalaatikkopakettien takakansia, laulaisit diipistä suihkussa tai olisit muuten vaan huonoa seksiä. Kirjailijuudessa on vähän tarkempaa;

      mutta pillunhan takia molempia miehet ryhtyvät tekemään.

      En minä turhaan tullut fiksuksi, pillun takia tässä uurastin.

    • Antikirjailija

      Miksi joku haluaa olla "kirjailija"? Minun korvaani se kuulostaa siltä, että ei pysty itseään työnteolla elättämään.

      Olen puolen tusinaa julkaissut, joista kaksi puhtaan kaupallisesti. Lopuissa kustantaja vähän vedätti: Piti ostaa vanhat varastot pois ennen kuin sopimus syntyi. Mutta en missään tapauksessa suostu olemaan "kirjailija".

      • Words, don't come e.

        Taidat Anti...vähän provota, kyllä kirjoittaminen työtä on, vaikka olen yli 35 vuotta tehnyt "oikeita töitäkin".


      • cdf

        Mikä kustantaja?
        Jos et paljasta nimeä, niin sano ainakin minkätyyppisiä kirjoja julkaisee?


    • OneHitWonder

      Mielestäni jo yksi julkaistu kirja tekee ihmisestä kirjailijan. Omakustannetta ei lasketa, koska kuka vain jolla on tarpeeksi rahaa voi saada siten oman kässärinsä läpi.

      Miksi pitäisi aliarvioida ihmistä joka on kirjoittanut vain yhden kirjan? On siinäkin tekemistä ollut ja suoranainen ihme että on edes saanut kustantajan, monelle meistä kun hylsyt ovat paljon tutumpia.

      Joku voi suoltaa tekstiä todella paljon, ja teoksiin mahtuu niin hyviä kuin huonojakin ja jotkut tuntuvat vain tuottavan tusina kamaa vuodesta toiseen ja sitten sitä vain ihmettelee että miten ihmeessä niitä tekstejä on edes julkaistu. Mielestäni yksi hyvä kirja on parempi kuin monta ihan OK kirjaa.

      Ja joistakin syntyy vain se yksi kirja. Jotkut eivät tunne että heillä olisi enää mitään kerrottavaa, ja parempi mieluummin pitää silloin suunsa kiinni jos ei ole enää mitään sanottavaa.

    • Minnessa

      Itseäni hävettäisi kutsua itseäni kirjailijaksi jos en vuosiin olisi mitään kirjoittanut. Sama kuin muurari ei ole muurari jos lopettaa muuraamisen, ellei sitten ole muurarin ammattitutkintoa. Kirjailijallahan sellaista ei voi olla ja siksi ammattinimike vanhentuu. Oikeastiko laittaisitte, yhden kirjan kirjoitettuanne kolmekymppisenä, kuudenkymmenen vuoden iässä ammatiksenne vielä kirjailija? Noloahan se olisi, vanhoilla asioilla ratsastaa.

      • niitä on

        Luultavasti kyseinen henkilö ei ole tehnyt siinä välissä muuta kuin ryypännyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1595
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1302
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      282
      1226
    4. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      111
      1049
    5. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      877
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      4
      805
    7. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      218
      797
    8. Mikä kaivatullasi on WA tai Insta profiilikuva?

      Millainen ?!? asiallisesti häh ?!?
      Ikävä
      24
      719
    9. Mies, kysyisin vaan

      Että aiotko koskaan ottaa minuun yhteyttä? 🥺 Kerro suoraan sekin, jos et.
      Ikävä
      42
      701
    10. Olen etsinyt sinua

      Jokainen päivä olet sydämeni. En voinut käsittää silloin kun ensimmäisen kerran sinut näin, että hän, tuo kauniin ihana
      Ikävä
      20
      674
    Aihe