Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miksi kaksi lasta?

kunhan mietin

Miksi niin monet haluavat 1-2 lasta, hyvin monet juuri sen 2, mutta kolmatta ei enää halutakaan? Tunnen monia pareja, joista nainen haluaisi juuri 3, mutta mies ei. Mies yleensä taitaa päättää sen lopullisen lapsiluvun?

Mikä kolmessa on niin ratkaisevasti erilaista kuin kahdessa?

13

588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A33333333333

      Kulttuurimme on muuttunut sillä tavalla, että yhä pienempiä perheitä suositaan. Ehkä tämä liittyy lisääntyneisiin mahdollisuuksiin nauttia omasta vapaa-ajasta ja naisten tasa-arvovaatimuksiin, naisethan edelleen jäävät useammin ja pidemmäksi ajaksi kotiin lasten kanssa kuin miehet.

      Meillä on yksi lapsi ja vaimo haluaisi toisen. Kuitenkin taloudelliset, henkiset ja fyysiset voimavaramme ovat sellaiset, että en itse näe sitä järkevänä vaihtoehtona.

    • ¤#¤¤"¤¤"

      Meillä on kolme lasta. On totta, että omaa vapaa-aikaa ei juuri ollut, kun lapset olivat pieniä. Silti koska kukaan heistä ei ole iltatähti ja saimme vapaa-aikamme takaisin vain noin pari vuotta myöhemmin, kuin jos olisimme jättäneet lapsenteon kahteen.

      Tasa-arvo meillä on toteutunut osittain, koska vaimo piti vanhempainvapaat ja on mennyt töihin pitämättä hoitovapaata. Olin 2 vkoa isyyslomalla lapsien syntymän aikaan.

      Taloudelliset, henkiset ja fyysiset voimavaramme rittivät vain näihin kolmeen lapseen, emmekä kyllä suurperheestä koskaan ole haaveilleetkaan. Pääsääntöisesti miehet haluavat vähemmän lapsia kuin naiset. Minullekin olisi riittänyt yksi tai kaksi, mutta tein kompromissin, jota en ole katunut.

      • 13+17

        Kaksi on parempi kuin yksi. Vauvaikä vaatii paljon. Niin myös se varsinainen lapsi-ikä. Kun halutaan leikkiä ja pelata ja puuhata ja tehdä juttuja. Kaksi lasta tekee niitä juttuja kaksistaan. Yksi lapsi, ja olet koko ajan se viihdyttäjä ja puuhakaveri tai tylsä ilonpilaaja.


    • 2 on hyvä

      Kahdesta lapsesta on toisilleen seuraa. Kolme lasta on liikaa haittaa ja mielestäni lapsilisät ja muut tuet pitäisi leikata 100% toisen lapsen jälkeen. yksi lapsisen perheen kersa on yleensä itsekäs kusipää lellipentu.

    • väkiluvun kasvu

      Koska vanhempia on kaksi. Kaksi lasta säilyttää maailman väkiluvun tasaisena.

      • ontuva logiikka

        Ei välttämättä. Jos vaikka minä saan kaksi lasta ja minulla on veli, joka taas ei saa yhtään, niin väkilukuhan vähenee siltä osin kahdella. Siispä voisin hyvin hankkia neljä lasta jotta väkiluku pysyisi tämän lapsuuden perheeni osalta ennallaan.

        Osa kun ei hanki tai saa yhtään lasta, osa hankkii juuri sen kaksi ja osa useamman kuin kaksi. Eikös neilikymppisistä naisistakin ole nykyisin jo melkein puolet lapsettomia?


      • Se on hyvä suunta
        ontuva logiikka kirjoitti:

        Ei välttämättä. Jos vaikka minä saan kaksi lasta ja minulla on veli, joka taas ei saa yhtään, niin väkilukuhan vähenee siltä osin kahdella. Siispä voisin hyvin hankkia neljä lasta jotta väkiluku pysyisi tämän lapsuuden perheeni osalta ennallaan.

        Osa kun ei hanki tai saa yhtään lasta, osa hankkii juuri sen kaksi ja osa useamman kuin kaksi. Eikös neilikymppisistä naisistakin ole nykyisin jo melkein puolet lapsettomia?

        Maailman väkiluku saisikin laskea.


    • nuukiamiehiä?

      En tiedä. Halusin monta, sain kaksi.

    • repesorssa

      Minulle sopii hyvin yksi lapsi. Yhdestä lapsesta pystyy pitämään hyvin huolen mutta siltikin tuntuu että koville ottaa. Oma mitätön työurakin on ollut laskusuunnassa koko sen ajan kun on ollut lapsia ja nytkin olen työttömänä. Onko tässä järkeä että vanhemmat uhraavat itsensä lasten eteen, lapset taas tekevät saman jne jne..oravanpyörää? Mutta sitä mieltä olen että yhdelle lapselle voi antaa sellaisen läsnäolemisen mitä lapset tarvitsevat.

      • Kusipäät lisääntyvät lii

        Puhut asiaa. Kaksi lasta on kuitenkin parempi.


    • niinkin voi käydä

      No entä se särkymävara?

    • 2riittää

      Meille riittää kaksi, molemmille. Sen verran raskas vauva-aika ollut, varsinkin tämän nuoremman kanssa (refluksi), ettei enää jaksa enempää. Ikääkin on jo n. 40 v, että kyllä meidän perhe on nyt tässä.

    • näin meillä

      Meillä myös kaksi lasta ja itsellä alkaa oleen sen verran ikää ettei enää ole oikeen järkevää yrittää kolmatta lasta vaikkakin mieheni sitä haluaisi.Eli meillä lähinnä minä olen tehnyt päätöksen ihan järkisyistä,Ja siksi yritimme ekan lapsen jälkeen saada toista, koska itse olen ainoa lapsi ja toisinaan kovastikin kaipasin sisarusta vaikka onnellinen lapsuus silti ollut.Mutta näin meillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2267
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1516
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1407
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1374
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe